Nope. Mijn normale banden doen het prima.quote:Op woensdag 3 november 2021 09:35 schreef Ridocar het volgende:
*Stoft topic af
Daar gaan we weer. Het wordt weer kouder. Winterbanden of niet?
Totdat je een noodstop moet maken.quote:Op donderdag 4 november 2021 19:59 schreef tstile het volgende:
Sinds ik rustig rij maakt het geen reet uit welke banden eronder zitten.
Dan kan je niet rijden, duh.quote:Op zaterdag 6 november 2021 19:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Totdat je een noodstop moet maken.
En jouw instelling is nog veel gevaarlijker dan kutbanden onder je auto.quote:
Leuk verhaal om jezelf te overtuigen, maar het verschil met zomerbanden is echt fors.quote:Op zondag 7 november 2021 18:10 schreef Fer het volgende:
Heb nu ook vaker met all-seasons gereden. Ruim voldoende voor in Nederland. Kon niet ontdekken, dat ze onderpresteren.
Misschien dat ze bij -15 op de Alpen of +40 in Zuid Frankrijk wat minder zijn, maar zolang je daar niet komt, geen bezwaar.
Bedenkt dat de werk range van rubber steeds groter wordt.
Maak jezelf maar wijs dat ze 'niet onderpresteren'.quote:Prestaties op droog wegdek
Van de zomerbanden scoorden 9 van de 12 geteste banden op droog wegdek een “goed”. In dezelfde bandenmaat, onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde testauto scoort niet één van de allseasonbanden goed op droog. Twee banden, de Bidgestone Weather Control A005 en de Michelin CrossClimate + hebben slechts lichte tekortkomingen op rijeigenschappen (maar scoren wel goed op veiligheid en remmen). Bij de tekortkomingen gaat het om te weinig precisie. Vanwege een licht elastisch en sponzig reageren van de achteras loopt de testauto niet mooi rechtuit en verliest de berijder een beetje het gevoel met de auto. Er zijn dan ook steeds kleine stuurcorrecties nodig, eigenlijk niet alleen bij rechtuitrijden maar ook in een bocht omdat de loop van de bocht niet nauwkeurig genoeg gevolgd wordt. Autorijden wordt zo oncomfortabel en vermoeiend. Bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre (noodsituatie) bieden deze 2 banden wel een goede veiligheid. Ze laten zich goed beheersen en stabiliseren de auto snel en gepast.
De andere 5 banden kunnen op droog niet overtuigen en scoren geen voldoende. Te weinig precisie is hier nog te zwak uitgedrukt, de banden werken sponzig en stuurcommando’s worden vertraagd uitgevoerd. Bij plotselinge uitwijkmanoeuvres is echt een goede reactie en voertuigbeheersing van de bestuurder vereist. Er is weinig grip en dat leidt al snel tot onder- en overstuur. Bij hoge temperaturen zitten deze allseasonbanden al heel snel aan de grens van wat er nog aan krachten overgedragen kan worden.
Remweg op droog asfalt
Heeft een goede zomerband in deze maat bij 100 km/u genoeg aan een remweg van 37 meter en het gemiddelde van de door ons geteste zomerbanden in deze maat 38,9 meter, de beste allseasonband op dit onderdeel (de Michelin) staat pas na 43,5 meter stil. Uniroyal scoorde het minst met een remweg van 51,6. Volgens onze maatstaven valt deze score nog in de Ø-categorie, ofwel voldoende. Toch zijn dit al duidelijke tekortkomingen die je moet compenseren door het aanpassen van je rijstijl.
Hoe groot de verschillen zijn wordt ook duidelijk als we naar de snelheid kijken die de testauto nog heeft op het punt waarop diezelfde testauto met een goede zomerband tot stilstand is gekomen. In het geval van de Michelin is dat 38,7 km/u, de testauto met Uniroyal-banden rijdt op dat moment zelfs nog 53,2 km/u! De overige geteste allseaonsbanden vallen daar dus tussenin. Dat zou dus, in een noodsituatie de snelheid kunnen zijn waarmee je op een (op tijd stilstaande) voorligger klapt.
En voor de andere automobilisten zijn als de omstandigheden daarom vragen winterbanden de beste optie. Opa en oma veroorzaken in winterse omstandigheden geen onveilige situaties op all-seasons en de rest van de verstandige mensen koopt een setje Nokians.quote:Op donderdag 11 november 2021 08:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Leuk verhaal om jezelf te overtuigen, maar het verschil met zomerbanden is echt fors.
[..]
Maak jezelf maar wijs dat ze 'niet onderpresteren'.
https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020
De BOVAG zegt over all-seasons: 'acceptabel voor automobilisten die minder dan 10000km per jaar rijden'.
Acceptabel.
Kopieer de rest dan ook.quote:Op donderdag 11 november 2021 08:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Leuk verhaal om jezelf te overtuigen, maar het verschil met zomerbanden is echt fors.
[..]
Maak jezelf maar wijs dat ze 'niet onderpresteren'.
https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020
De BOVAG zegt over all-seasons: 'acceptabel voor automobilisten die minder dan 10000km per jaar rijden'.
Acceptabel.
Hier wordt interessant, pas als het wegdek nat wordt en bezaait is met bladeren heb je je grip echt nodig. En dan zijn ze opeens niet zo slecht meerquote:Prestaties op nat wegdek
Op nat wegdek steekt de Bridgestone met kop en schouders boven het testveld uit. Vooral qua remweg, wegligging en zijdelingse grip is deze band een klasse beter dan de rest. De band laat zich precies sturen en heeft onder alle omstandigheden genoeg reserves.
Alle andere banden hebben lichte tekortkomingen op nat, maar scoren nog wel ruim voldoende. Als we naar de remprestaties kijken dan zien we dat de allseasonbanden hier niet slechter scoren dan de zomerbanden, in tegenstelling tot de teleurstellende resultaten op droog asfalt. De Bridgestone doet het zelfs beter dan de beste zomerband uit onze test. Ook de minste allseasonband op dit testonderdeel, de Nokian, scoort nog steeds ruim voldoende. We hebben zomerbanden getest met een langere remwag op nat wegdek dan deze Nokian.
Jouw denkwijze is in combinatie met die banden levensgevaarlijk: 'In de zomer heeft niemand problemen met grip, dus kan ik gewoon op kutbanden rijden'. Met dien verstande dat jij met 50km/h bij mij achterin komt zeilen als ik een noodstop moet maken. Dus doe me een lol en houdt geen 2 maar 4 seconden afstand. Want ik hoef niet zo'n sufkut als jij op mijn achterbank.quote:Op donderdag 11 november 2021 10:32 schreef Fer het volgende:
[..]
Kopieer de rest dan ook.
[..]
Hier wordt interessant, pas als het wegdek nat wordt en bezaait is met bladeren heb je je grip echt nodig. En dan zijn ze opeens niet zo slecht meer
Die paar meter op kurkdroog asfalt, die heb je nooit nodig als je normaal rijdt.
Hopelijk hebben ze deze marge mee gecalculeerd in de frontassist. Anders moet je je Zweedse hoofdsteuntje goed instellenquote:Op donderdag 11 november 2021 10:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jouw denkwijze is in combinatie met die banden levensgevaarlijk: 'In de zomer heeft niemand problemen met grip, dus kan ik gewoon op kutbanden rijden'. Met dien verstande dat jij met 50km/h bij mij achterin komt zeilen als ik een noodstop moet maken. Dus doe me een lol en houdt geen 2 maar 4 seconden afstand. Want ik hoef niet zo'n sufkut als jij op mijn achterbank.
Overigens geldt dat uiteraard ook voor degenen die op winterbanden de zomer doorrijden.
Spoken like a true &^%$#@!quote:Op donderdag 11 november 2021 12:25 schreef Fer het volgende:
[..]
Hopelijk hebben ze deze marge mee gecalculeerd in de frontassist. Anders moet je je Zweedse hoofdsteuntje goed instellen
Sigaar uit eigen doos ivm hoger verbruikquote:Op donderdag 4 november 2021 19:59 schreef tstile het volgende:
Ik gooi datgene onder m'n auto wat ik op dat moment goedkoop kan krijgen.
Nu rij ik al maanden op winterbanden gratis van marktplaats. Had liever zomer gehad, rijdt wat stiller. Maargoed. In Nederland kom je alleen met stevig rijgedrag aan de grenzen van je banden.
Sinds ik rustig rij maakt het geen reet uit welke banden eronder zitten.
Dat is een misvatting, in Dutsland is het verplicht dat de auto aangepast is aan de omstandigheden, op een droge dag in februari ben je echt niet verplicht om op winterbanden te rijden.quote:Op zondag 5 december 2021 10:25 schreef ToT het volgende:
Toch maar wel winterbanden gekocht omdat ik wel eens in Duitsland moet rijden, en daar zijn ze verplicht. In Nederland kun je toch ook problemen met de verzekering krijgen als je 's winters op zomerbanden een ongeluk krijgt?
Daarnaast merk je echt, ÉCHT wel verschil tussen de bandensoorten 's winters. Zeker als je ff een bult op moet rijden of zo.
Okee, da's weer nieuw voor mij dan.quote:Op zondag 5 december 2021 10:33 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Dat is een misvatting, in Dutsland is het verplicht dat de auto aangepast is aan de omstandigheden, op een droge dag in februari ben je echt niet verplicht om op winterbanden te rijden.
Een leeg ruitensproeier reservoir tijdens winterse omstandigheden kan bijvoorbeeld wel tot een bekeuring lijden, ook als je dan netjes op winterbanden rijd.
Wegrijden met normale banden in lente achtige condities kan qua weer in bergachtige gebieden natuurlijk omslaan naar volledig winter en dan had je de auto van tevoren aan moeten passen.
Heel verstandig.quote:Op zondag 5 december 2021 10:39 schreef ToT het volgende:
[..]
Okee, da's weer nieuw voor mij dan.
Anyway, het is gewoon verstandig om goed voorbereid te zijn. Zeker met een kleine in de auto wil ik gewoon veilig zijn.
Ik heb een Smart Roadster gehad met dikke sloffen (ook achterwielaandrijving). Dat was ook geen pretje in de sneeuw bij drempels enzo.quote:Op zondag 5 december 2021 11:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Heel verstandig.
Nog wat van die dingen waar ze streng op zijn in winterse omstandigheden, rijden met een dik pak sneeuw op de auto, bevroren ruiten en spiegels, geen sneeuwkettingen in de auto in bergachtige gebieden, dat soort zaken.
Wij rijden in onze AWD op gewone banden en hebben ook nog nooit winterbanden gehad, in echt winterse omstandigheden blijf ik weg uit Duitsland tot de wegen weer schoon zijn.
In Nederland zijn die gewone banden echt geen enkel probleem, helemaal niet met een AWD, maar met onze vorige achterwiel aangedreven auto kwam ik hier de straat niet uit, en zwieberde je met de 255 banden alle kanten op.
En hoe helpt awd met remmen en grip in de bocht? Het enige voordeel dat je hebt is dat je gemakkelijker snelheid in de auto krijgt. Maar harder gaan als je minder remvermogen hebt, is niet echt een voordeel.quote:Op zondag 5 december 2021 11:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Heel verstandig.
Nog wat van die dingen waar ze streng op zijn in winterse omstandigheden, rijden met een dik pak sneeuw op de auto, bevroren ruiten en spiegels, geen sneeuwkettingen in de auto in bergachtige gebieden, dat soort zaken.
Wij rijden in onze AWD op gewone banden en hebben ook nog nooit winterbanden gehad, in echt winterse omstandigheden blijf ik weg uit Duitsland tot de wegen weer schoon zijn.
In Nederland zijn die gewone banden echt geen enkel probleem, helemaal niet met een AWD, maar met onze vorige achterwiel aangedreven auto kwam ik hier de straat niet uit, en zwieberde je met de 255 banden alle kanten op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |