SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 20 december 2021 22:17 schreef SOG het volgende:
Nou jongens, de komende 3 dagen kun je iig 12 uur per dag (als de zon onder is) de voordelen van winterbanden ervaren!Komt er sneeuw dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 20 december 2021 22:17 schreef SOG het volgende:
Nou jongens, de komende 3 dagen kun je iig 12 uur per dag (als de zon onder is) de voordelen van winterbanden ervaren!Toen een van m'n bejaarden afgelopen april naar de SEH moest, had ik geen twijfel of winterbanden zinvol zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.weer.nl/nieuw(...)0-niet-zo-sneeuwrijkquote:Met 9 sneeuwdagen staat april 2021 op een 7e plek in de top-10 sneeuwrijkste aprilmaanden sinds 1951.
Daarom all seasons voor de bejaardenautomaat van pa en ma, juist voor die paar dagen.crap in = crap out
Ik bedoel dan de best geteste banden. En die vind ik best duur in 17 inch. Je komt al snel uit op 130 per band. Winterbanden heb ik op 15 inch stalen velgen. Dat is echt een stuk goedkoper. Je hebt dan premium banden voor 65 euro per band. Opslag doe ik zelf. Ik ga zo'n rek kopen.quote:Op maandag 20 december 2021 20:33 schreef loveli het volgende:
[..]
Premium hoeft niet duur te zijn he? Soms is montage of opslag duurder net zo duur als de band zelf.
D8 dat die dingen beter waren dan zomerbanden in 2 situaties:quote:
Nee hoor. Dat is echt al meermaals getest. Zelfs met vries temperatuur en droge weg presenteren ze niet of nauwelijks beter dan zomerbanden.quote:Op maandag 20 december 2021 23:15 schreef SOG het volgende:
[..]
D8 dat die dingen beter waren dan zomerbanden in 2 situaties:
- vorst
- regen
Je kan er mee doorrijden, maar onder de 4mm is een winterband in principe geen winterband meer. In Nederland nog niet zo'n issue, maar in Oostenrijk bijvoorbeeld kan dat je aansprakelijk maken bij een ongeval.quote:Op maandag 20 december 2021 10:19 schreef zoz het volgende:
Mijn winterbanden hebben een profiel van 4mm. Moet ik ze al vervangen of lekker doorrijden tot 2 mm?
Dit is echt zo'n domme en gevaarlijke instelling.quote:Op zondag 5 december 2021 21:21 schreef VEM2012 het volgende:
Met huidige all seasons kun je prima rijden. Een metertje extra ga je in het verkeer niet echt nodig hebben.
https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020quote:Prestaties op droog wegdek
Van de zomerbanden scoorden 9 van de 12 geteste banden op droog wegdek een “goed”. In dezelfde bandenmaat, onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde testauto scoort niet één van de allseasonbanden goed op droog. Twee banden, de Bidgestone Weather Control A005 en de Michelin CrossClimate + hebben slechts lichte tekortkomingen op rijeigenschappen (maar scoren wel goed op veiligheid en remmen). Bij de tekortkomingen gaat het om te weinig precisie. Vanwege een licht elastisch en sponzig reageren van de achteras loopt de testauto niet mooi rechtuit en verliest de berijder een beetje het gevoel met de auto. Er zijn dan ook steeds kleine stuurcorrecties nodig, eigenlijk niet alleen bij rechtuitrijden maar ook in een bocht omdat de loop van de bocht niet nauwkeurig genoeg gevolgd wordt. Autorijden wordt zo oncomfortabel en vermoeiend. Bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre (noodsituatie) bieden deze 2 banden wel een goede veiligheid. Ze laten zich goed beheersen en stabiliseren de auto snel en gepast.
De andere 5 banden kunnen op droog niet overtuigen en scoren geen voldoende. Te weinig precisie is hier nog te zwak uitgedrukt, de banden werken sponzig en stuurcommando’s worden vertraagd uitgevoerd. Bij plotselinge uitwijkmanoeuvres is echt een goede reactie en voertuigbeheersing van de bestuurder vereist. Er is weinig grip en dat leidt al snel tot onder- en overstuur. Bij hoge temperaturen zitten deze allseasonbanden al heel snel aan de grens van wat er nog aan krachten overgedragen kan worden.
Remweg op droog asfalt
Heeft een goede zomerband in deze maat bij 100 km/u genoeg aan een remweg van 37 meter en het gemiddelde van de door ons geteste zomerbanden in deze maat 38,9 meter, de beste allseasonband op dit onderdeel (de Michelin) staat pas na 43,5 meter stil. Uniroyal scoorde het minst met een remweg van 51,6. Volgens onze maatstaven valt deze score nog in de Ø-categorie, ofwel voldoende. Toch zijn dit al duidelijke tekortkomingen die je moet compenseren door het aanpassen van je rijstijl.
Hoe groot de verschillen zijn wordt ook duidelijk als we naar de snelheid kijken die de testauto nog heeft op het punt waarop diezelfde testauto met een goede zomerband tot stilstand is gekomen. In het geval van de Michelin is dat 38,7 km/u, de testauto met Uniroyal-banden rijdt op dat moment zelfs nog 53,2 km/u! De overige geteste allseaonsbanden vallen daar dus tussenin. Dat zou dus, in een noodsituatie de snelheid kunnen zijn waarmee je op een (op tijd stilstaande) voorligger klapt.
En doe nu de vergelijking als je remt met zomerbanden in de sneeuw.quote:Op dinsdag 21 december 2021 11:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n domme en gevaarlijke instelling.
[..]
https://www.anwb.nl/auto/(...)5-r17-getest-in-2020
Wat boeit dat nou weer? All-seasons zijn ruk in alle jaargetijden, zomerbanden alleen als het echt winter is en winterbanden alleen als het 10 graden of hoger is.quote:Op dinsdag 21 december 2021 12:27 schreef loveli het volgende:
[..]
En doe nu de vergelijking als je remt met zomerbanden in de sneeuw.
Een goede all-seasons is echt niet volledig ruk, kijk maar naar die tests in een van mijn vorige links. Voor sommige bestuurders een prima oplossing, afhankelijk van het gebruik. Waar je inlevert is op de extremen en de verschillen zijn dat je in winterse omstandigheden veel controle inlevert die je niet met rijkwaliteit en verkeersinzicht kunt compenseren. Wat je inlevert met all-seasons is veel kleiner. Voor mijn auto en mijn gebruik zijn all-seasons totaal niet geschikt, voor die van mijn ouders is het de beste keuze.quote:Op dinsdag 21 december 2021 12:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat boeit dat nou weer? All-seasons zijn ruk in alle jaargetijden, zomerbanden alleen als het echt winter is en winterbanden alleen als het 10 graden of hoger is.
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt.quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:06 schreef loveli het volgende:
[..]
Een goede all-seasons is echt niet volledig ruk, kijk maar naar die tests in een van mijn vorige links. Voor sommige bestuurders een prima oplossing, afhankelijk van het gebruik. Waar je inlevert is op de extremen en de verschillen zijn dat je in winterse omstandigheden veel controle inlevert die je niet met rijkwaliteit en verkeersinzicht kunt compenseren. Wat je inlevert met all-seasons is veel kleiner. Voor mijn auto en mijn gebruik zijn all-seasons totaal niet geschikt, voor die van mijn ouders is het de beste keuze.
Ok....die ene dag in de drie jaar tegen 1094 dagen in diezelfde drie jaar op kut-banden rijden. Goed vergelijk ook.quote:Op dinsdag 21 december 2021 12:27 schreef loveli het volgende:
En doe nu de vergelijking als je remt met zomerbanden in de sneeuw.
Heb je er zelf weleens op gereden?quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt.
Mijn grootste miskoop ooit. Het verbruik alleen alquote:Op dinsdag 21 december 2021 14:10 schreef Fer het volgende:
[..]
Heb je er zelf weleens op gereden?
Valt echt enorm mee, zeker als je in Nederland blijft en niet de plattelandswegen opzoekt.
Het is natuurlijk ook logisch. Een band die zowel zomer- als wintereigenschappen moet combineren is altijd een compromis. Hij is minder dan een zomerband in zomerse omstandigheden en minder dan een winterband in winterse omstandigheden.quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:13 schreef Nattekat het volgende:
Alle tests laten zien dat all-seasons dik en dik verliezen van zomerbanden als het buiten 10 graden of warmer is, dus 9 maanden per jaar. Leuk hoor, lekker 9 maanden per jaar inleveren op kwaliteit. En dan gaan goede zomerbanden ook gewoon nog prima mee als het kouder begint te worden, het is gewoon het kantelpunt van waar winterbanden het stokje overnemen. All-seasons zijn gewoon gemaakt om het hele jaar door middelmaat te bieden, terwijl zomerbanden eigenlijk pas echt in de problemen komen als het echt winter wordt.
Ja daar heb je gelijk in. De banden van nu scoren ook weer beter dan de houten wielen van koetsen van vroeger.quote:Op dinsdag 21 december 2021 13:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Is allemaal relatief.
De all weather banden van nu scoren weer veel beter dan de zomerbanden van 2000 en zonder abs.
Ja en de banden en remmen van nu scoren over 10 jaar erg slecht.quote:Op dinsdag 21 december 2021 20:01 schreef SOG het volgende:
[..]
Ja daar heb je gelijk in. De banden van nu scoren ook weer beter dan de houten wielen van koetsen van vroeger.
Je weet pas of het meevalt, nadat je met 50km/h achter op je voorganger bent geklapt, die wel goede banden onder zijn auto had.quote:Op dinsdag 21 december 2021 14:10 schreef Fer het volgende:
Valt echt enorm mee, zeker als je in Nederland blijft en niet de plattelandswegen opzoekt.
1. Ze zijn enkele dagen beter dan zomerbanden, niet de hele periode dat ze er onder liggen.quote:Op donderdag 23 december 2021 18:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik snap niet zo goed waar het probleem bij de mensen zit die geen winterbanden willen
1. Ze zijn beter in de winter dan 4 seizoenen banden en veeel beter dan zomerbanden.
2. Zomerbanden zijn beter in de Zomer dan 4 seizoen banden
3. Je banden slijten minder, dus de meer uitgaven aan 2 setjes heft zich op
En de Ekte ik heb geen Winterbanden nodig, handbak rijdende, ARKO Mannen kunnen zelf banden wisselen, toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |