abonnement Unibet Coolblue
pi_183886017
Vraag van mijn broer..

Mijn laptop gaat niet meer aan. De reparateur vertelt mij dat het moederbord kapot is, maar geen nieuwe kan bestellen van dit type. Ik vraag mij dus af hoe hij kan weten dat het moederbord kapot is zonder het vervangen te hebben en te kijken of de laptop zo wel werkt? Is dat niet in principe de enige reden om daarachter te komen?
pi_183886110
Hoi meestal als het moederboord wel in orde is gaat geloof ik wel op het scherm wat lettertjes komen, en als moederboord echt kapot is dan blijft het scherm zwart, scherm gaat meestal ook langer mee als het moederboard geloof ik, je kan wel testen op een extern scherm of het dan wel werkt, dan zou je scherm kapot zijn,
pi_183886144
Naja ik heb natuurlijk geen informatie of test gedaan op de laptop in kwestie, maar een diagnose van een defect moederbord kan je eigenlijk alleen plaatsen ls je alle andere oorzaken hebt uitgesloten.

Of die diagnose correct is geplaatst kunnen we zo natuurlijk niet precies zeggen.

Wat bedoel je met "hij gaat niet meer aan". Gebeurt er -helemaal- niks meer als je hem aan wil zetten? Start hij wel nog op, blijft het beeld zzwart, en hoor je piepjes ofzo? Krijg je wel beeld, met een error?

Iets meer info en we kunnen er misschien wat meer mee ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2018 22:30:51 ]
pi_183886216
quote:
5s.gif Op vrijdag 21 december 2018 22:24 schreef PinkEsid het volgende:
Vraag van mijn broer..

Mijn laptop gaat niet meer aan. De reparateur vertelt mij dat het moederbord kapot is, maar geen nieuwe kan bestellen van dit type. Ik vraag mij dus af hoe hij kan weten dat het moederbord kapot is zonder het vervangen te hebben en te kijken of de laptop zo wel werkt? Is dat niet in principe de enige reden om daarachter te komen?
reageerde hij helemaal niet meer of ging hij wel "aan", maar geen beeld en wel knipperende lampjes e.d.?
pi_183886581
Dat weet hij niet, het is gewoon een korte klap om een nieuw moederbord te installeren.

Ik zou altijd een poging ondernemen om de CMOS-batterij los te halen en weer terug te plaatsen. Daarvoor moet je soms een klein beetje solderen, want het is niet altijd de grote knoopcel die je op een normaal moederbord kan vinden.

Ik heb op die manier wel eens een "het moederbord moet vervangen worden"-laptop tot leven gewekt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183886613
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 22:47 schreef Jordy-B het volgende:
Dat weet hij niet, het is gewoon een korte klap om een nieuw moederbord te installeren.

Ik zou altijd een poging ondernemen om de CMOS-batterij los te halen en weer terug te plaatsen. Daarvoor moet je soms een klein beetje solderen, want het is niet altijd de grote knoopcel die je op een normaal moederbord kan vinden.

Ik heb op die manier wel eens een "het moederbord moet vervangen worden"-laptop tot leven gewekt.
Dit is ook heel goed advies ja :)
pi_183886652
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 22:48 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Dit is ook heel goed advies ja :)
Nou ja, er zijn soms andere manieren om het bios te resetten, maar die verschillen per laptop. De batterij even loshalen werkt altijd om het bios gereset te krijgen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183886675
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 22:49 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nou ja, er zijn soms andere manieren om het bios te resetten, maar die verschillen per laptop. De batterij even loshalen werkt altijd om het bios gereset te krijgen.
Ja, vandaar dat ik het een goede tip vind ja ;) werkt idd laptop-onafhankelijk. Soms wel ff zoeken :@
pi_183888701
quote:
5s.gif Op vrijdag 21 december 2018 22:24 schreef PinkEsid het volgende:
Vraag van mijn broer..

Mijn laptop gaat niet meer aan. De reparateur vertelt mij dat het moederbord kapot is, maar geen nieuwe kan bestellen van dit type. Ik vraag mij dus af hoe hij kan weten dat het moederbord kapot is zonder het vervangen te hebben en te kijken of de laptop zo wel werkt? Is dat niet in principe de enige reden om daarachter te komen?
Je vertelt niet wat de reparateur wel of niet heeft onderzocht, dus je vraag is niet te beantwoorden. Het is in ieder geval niet zo dat je alleen de conclusie kunt trekken dat het moederbord defect was door dit te vervangen en dan te constateren dat alles weer werkt. En, als bijvoorbeeld de CPU is overleden dan zal je laptop ook zo dood zijn als een pier, dus door alleen te constateren dat de laptop niets meer doet kun je niet concluderen dat het moederbord defect is.

Blijft dus de vraag: wat heeft de reparateur allemaal gedaan om tot de conclusie te komen dat het moederbord defect is? En over welk merk en type laptop hebben we het hier? Als het moederbord niet meer leverbaar is zal het wel een ouwetje zijn waarbij reparatie sowieso niet meer lonend is.
pi_183889273
Dankjulliewel voor het meedenken. Hier het hele verhaal. Laptop is een Asus R752LAV en is al zo'n 2 en een half jaar in mijn bezit. De laptop laadde in eerste instantie ineens niet meer op, alleen als ik de adapterkabel een beetje boog vlak achter het adapter blok. Zo heb ik em nog even kunnen gebruiken totdat hij helemaal geen stroom meer gaf aan mijn laptop. Mijn laptop viel uit. Ik start em weer op, met lader erin, maar gaat aan en geeft beeld maar valt na een paar seconden direct weer uit. Logisch. De batterij is leeg, dat gaf die ook weer op het scherm voor die uitviel. Mijn eerste gedachte ging dus uit naar een kapotte oplader. Ik een lader gehaald met dezelfde specificaties, lader erin, lampje van adapterstroom gaat aan en geeft zoals gewoonlijk oranje licht, hij laadt op, denk ik, dus ik doe de laptop aan. Hij doet hetzelfde. Scherm gaat aan, het oranje adapterlampje begint te knipperen en valt gelijk weer uit. Stress. Even laten laden dan maar. Weer geprobeerd na een aantal uur. Weer hetzelfde. Ik naar de reparateur. Laat zien dat ie aangaat (met of zonder adapter) en gelijk uitvalt zoals net beschreven. Ze gaan het checken. Ze bellen me een dag later en vertellen mij dus dat mijn moederbord kapot is maar geen nieuwe kunnen bestellen. Het advies luidt dat Asus zelf wellicht van dienst kan zijn. Dus ik bel Asus voor informatie over moederbord reparatie, en hun claimen het type moederbord dat ik moet hebben, te hebben liggen. Ik haal mijn laptop op en vraag of de harde schijf dus in orde is? En meneer zegt die nog niet gecheckt te hebben. Als leek, vroeg ik me af hoe ze uberhaupt konden weten dat het mijn moederbord was en niet mijn schijf, als ze de schijf niet gecheckt hadden? Maar afen, hij checkt de harde schijf en die werkt nog naar behoren. Backup gemaakt en laptop meegekregen met de harde schijf apart zodat ik niet het risico loop data te verliezen als ik me laptop naar Asus opstuur. Ik kom thuis, check voor de zekerheid of ie nog steeds hetzelfde doet. Adapter erin, maar dit keer gaat het oranje lampje niet branden. Power knop. Niks. Hij doet nog minder dan toen ik em bij de reparateur bracht. What to do...
pi_183889548
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 00:07 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je vertelt niet wat de reparateur wel of niet heeft onderzocht, dus je vraag is niet te beantwoorden. Het is in ieder geval niet zo dat je alleen de conclusie kunt trekken dat het moederbord defect was door dit te vervangen en dan te constateren dat alles weer werkt. En, als bijvoorbeeld de CPU is overleden dan zal je laptop ook zo dood zijn als een pier, dus door alleen te constateren dat de laptop niets meer doet kun je niet concluderen dat het moederbord defect is.

Blijft dus de vraag: wat heeft de reparateur allemaal gedaan om tot de conclusie te komen dat het moederbord defect is? En over welk merk en type laptop hebben we het hier? Als het moederbord niet meer leverbaar is zal het wel een ouwetje zijn waarbij reparatie sowieso niet meer lonend is.
Laptop is een Asus 752LAV-TY530T. De reparateur vertelde dat er nogal wat opgehoopt vuil binnenin zat, en heb inderdaad nog nooit mijn laptop laten cleanen van binnen, wat hij nu wel gedaan heeft, maar door de viezigheid op ook het moederbord is zijn conclusie dat het moederbord niet meer werkt. Verder hebben ze niet verteld hoe ze te werk zijn gegaan..
pi_183890875
Op het moment dat je de oplaadkabel moest buigen om te kunnen opladen, had je moeten handelen. Je had op dat moment moeten uitsluiten dat het euvel zich bevindt bij de laadpoort ipv bij de adapterkabel.

Ik vermoed namelijk dat je een gescheurde soldeerverbinding hebt bij de laadpoort. Kabelbreuk in de adapter kan natuurlijk wel, maar de poorten op zo'n moederbord zijn tamelijk kwetsbaar en een haarscheurtje op die plek zorgt voor allerlei gezeik.

Je had eerst even je voedingsadapter moeten doormeter met een multimeter alvorens op eigen houtje een nieuwe te kopen, dan had je die conclusie zelf kunnen trekken. Als je geen multimeter hebt, koop dan een multimeter, want zo'n apparaat is van onschatbare waarde voor de thuisreparateur (moet je wel brugklasniveau-kennis van elektronica hebben).

Jouw nieuwe adapter, staat daar dezelfde geleverde uitvoerspanning en vermogen op als het origineel?

Dat je laptop nu helemaal niks meer doet, komt vermoedelijk omdat je accu geen pufje stroom meer leveren kan. De achterliggende oorzaak is vermoedelijk een probleem bij de aansluiting van de adapterkabel of bij het circuitje op het moederbord dat de accu dient op te laden. Die dingen vinden het niet altijd tof als de aangeleverde stroom niet bepaald stabiel is.

De laptop zou wel zonder accu moeten kunnen werken. Gewoon accu verwijderen, voedingsadapter aansluiten en opstarten om te kijken wat hij doet.

Om het bios te resetten (dat van die cmos-batterij), moet je ook de accu (en adapterkabel) uit je laptop halen en de powerknop 15 seconden ingedrukt houden. Je kan daarna adapter en/of accu terugplaatsen om te zien wat hij doet.

Je kan proberen de adapteraansluiting door te (laten) meten met de continuīteitsstand van een multimeter, en kapotte verbindingen te (laten) repareren met een soldeerbout/heteluchtpistool

Als je dat gaat uitbesteden, moet je dat niet laten doen bij de computerboer, maar bij de lokale elektronica-hobbyzaak of door een kennis met verstand van zaken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jordy-B op 22-12-2018 06:42:17 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183898356
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2018 04:55 schreef Jordy-B het volgende:
Op het moment dat je de oplaadkabel moest buigen om te kunnen opladen, had je moeten handelen. Je had op dat moment moeten uitsluiten dat het euvel zich bevindt bij de laadpoort ipv bij de adapterkabel.

Ik vermoed namelijk dat je een gescheurde soldeerverbinding hebt bij de laadpoort. Kabelbreuk in de adapter kan natuurlijk wel, maar de poorten op zo'n moederbord zijn tamelijk kwetsbaar en een haarscheurtje op die plek zorgt voor allerlei gezeik.

Je had eerst even je voedingsadapter moeten doormeter met een multimeter alvorens op eigen houtje een nieuwe te kopen, dan had je die conclusie zelf kunnen trekken. Als je geen multimeter hebt, koop dan een multimeter, want zo'n apparaat is van onschatbare waarde voor de thuisreparateur (moet je wel brugklasniveau-kennis van elektronica hebben).

Jouw nieuwe adapter, staat daar dezelfde geleverde uitvoerspanning en vermogen op als het origineel?

Dat je laptop nu helemaal niks meer doet, komt vermoedelijk omdat je accu geen pufje stroom meer leveren kan. De achterliggende oorzaak is vermoedelijk een probleem bij de aansluiting van de adapterkabel of bij het circuitje op het moederbord dat de accu dient op te laden. Die dingen vinden het niet altijd tof als de aangeleverde stroom niet bepaald stabiel is.

De laptop zou wel zonder accu moeten kunnen werken. Gewoon accu verwijderen, voedingsadapter aansluiten en opstarten om te kijken wat hij doet.

Om het bios te resetten (dat van die cmos-batterij), moet je ook de accu (en adapterkabel) uit je laptop halen en de powerknop 15 seconden ingedrukt houden. Je kan daarna adapter en/of accu terugplaatsen om te zien wat hij doet.

Je kan proberen de adapteraansluiting door te (laten) meten met de continuīteitsstand van een multimeter, en kapotte verbindingen te (laten) repareren met een soldeerbout/heteluchtpistool

Als je dat gaat uitbesteden, moet je dat niet laten doen bij de computerboer, maar bij de lokale elektronica-hobbyzaak of door een kennis met verstand van zaken.
Hey Jordy-B, bedankt voor het meedenken. Ik ben zelf niet zo super technisch, dus ik ging door het niet laden van de pc er direct van uit dat het de lader was. De lader heeft wel dezelfde specificaties als mijn originele. Ook heeft de laptop een zogenaamde "niet-verwijderbare" accu. Als je die loskoppelt van het moederbord en de adapter aansluit doet ie nog niks, maar jij zegt dus dat die zonder batterij en alleen netstroom zou moeten werken. Geldt dit voor alle laptops dan?
pi_183899483
Dat geldt voor alle laptops die ik in handen gehad heb.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183973564
Ik zou vooral niet te veel in repareren gaan steken, de kosten van een nieuw moederbord en de reperatiekosten zullen niet goedkoop zijn, iedereen die wel eens een laptop uit elkaar heeft gehaald weet dat je alleen al een halfuur met de schroefjes loopt te pielen ;(

Er staat er trouwens 1 van dit model op marktplaats met een defect scherm :+
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184029299
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 03:13 schreef raptorix het volgende:
Ik zou vooral niet te veel in repareren gaan steken, de kosten van een nieuw moederbord en de reperatiekosten zullen niet goedkoop zijn, iedereen die wel eens een laptop uit elkaar heeft gehaald weet dat je alleen al een halfuur met de schroefjes loopt te pielen ;(

Er staat er trouwens 1 van dit model op marktplaats met een defect scherm :+
Thnx heb het doorgegeven
  vrijdag 28 december 2018 @ 14:44:07 #17
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_184030549
Goede kans inderdaad dat de laadconnector rot is. Als je iemand kent die er iets meer oog voor heeft kan je die laten kijken of de soldeerverbindingen bij de connector nog goed zijn en eventueel opnieuw laten solderen.
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een oude laptop (ten tijde van de problemen zo'n 1,5 jaar oud). Fabrikant gaf aan dat het moederbord defect was en wou het niet onder garantie repareren. Zelf het ding open gemaakt en de contacten opnieuw gesoldeerd: probleem opgelost.
pi_184101090
Je hebt via ASUS zelf gewoon nog 3 jaar garantie.. zie hier:
https://rma.asus-europe.eu/nl
url
pi_184157691
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:44 schreef Mano_ het volgende:
Goede kans inderdaad dat de laadconnector rot is. Als je iemand kent die er iets meer oog voor heeft kan je die laten kijken of de soldeerverbindingen bij de connector nog goed zijn en eventueel opnieuw laten solderen.
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een oude laptop (ten tijde van de problemen zo'n 1,5 jaar oud). Fabrikant gaf aan dat het moederbord defect was en wou het niet onder garantie repareren. Zelf het ding open gemaakt en de contacten opnieuw gesoldeerd: probleem opgelost.
Kleine moeite inderdaad als je toch geen garantie meer hebt, laten vervangen kan altijd nog. Ook wel gehad dat een apparaat tegensputtert en je na openmaken direct een ontplofte condensator ziet, dat soort dingen durf ik zelf nog wel te vervangen :D

Staat het onder garantie, dan ze het lekker laten uitzoeken.
pi_184165317
Bericht gekregen van reparatie bij Asus via Media Markt. De kosten vallen hoger uit dan verwacht. ¤500 voor een nieuw moederbord, wat mij nogal krom lijkt. Voordat ik de laptop heb afgegeven voor reparatie heb ik namelijk gebeld met de support van Asus en daar heeft een medewerker precies voor mij opgezocht, mocht het t moederbord zijn, of ze dan dat type uberhaupt hebben en wat de kosten van dat bord zouden zijn. Meneer vertelde mij dat de kosten ongeveer rond de ¤300 zouden liggen voor dit specifieke moederbord. Type 60NB04P0-MB1Q00 voor een Asus R752LAV. Nu staat er in de prijsopgave een totaal ander type moederbord vermeld, namelijk 90NB04P1-R000F0, met een veel hogere prijs.

Wordt ik hier nou gewoon uitgebuit of mis ik iets?

Voor zover ik weet, en wat ik ook van een andere reparateur en de support heb vernomen is dat het defecte onderdeel 1 op 1 vervangen dient te worden, dus hetzelfde type, anders zouden de windows licenties niet meer werken aangezien die gekoppeld zouden zijn aan het moederbord. Daarnaast vind ik de prijs van ¤500 voor een nieuw moederbord voor een laptop van 2 en een half jaar oud die zelf ¤750 kostte aan de hoge kant. Hier komen natuurlijk ook nog reparatie kosten bij. What to do...
pi_184166336
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 21:38 schreef Drommelsch85 het volgende:
Je hebt via ASUS zelf gewoon nog 3 jaar garantie.. zie hier:
https://rma.asus-europe.eu/nl
Hij heeft serienummer ingevoerd en geen garantie meer staat ook 24m op de laptop..
  woensdag 2 januari 2019 @ 20:02:44 #22
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_184166757
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 18:59 schreef PinkEsid het volgende:
Bericht gekregen van reparatie bij Asus via Media Markt. De kosten vallen hoger uit dan verwacht. ¤500 voor een nieuw moederbord, wat mij nogal krom lijkt. Voordat ik de laptop heb afgegeven voor reparatie heb ik namelijk gebeld met de support van Asus en daar heeft een medewerker precies voor mij opgezocht, mocht het t moederbord zijn, of ze dan dat type uberhaupt hebben en wat de kosten van dat bord zouden zijn. Meneer vertelde mij dat de kosten ongeveer rond de ¤300 zouden liggen voor dit specifieke moederbord. Type 60NB04P0-MB1Q00 voor een Asus R752LAV. Nu staat er in de prijsopgave een totaal ander type moederbord vermeld, namelijk 90NB04P1-R000F0, met een veel hogere prijs.

Wordt ik hier nou gewoon uitgebuit of mis ik iets?

Voor zover ik weet, en wat ik ook van een andere reparateur en de support heb vernomen is dat het defecte onderdeel 1 op 1 vervangen dient te worden, dus hetzelfde type, anders zouden de windows licenties niet meer werken aangezien die gekoppeld zouden zijn aan het moederbord. Daarnaast vind ik de prijs van ¤500 voor een nieuw moederbord voor een laptop van 2 en een half jaar oud die zelf ¤750 kostte aan de hoge kant. Hier komen natuurlijk ook nog reparatie kosten bij. What to do...
Ik heb zo het vermoeden dat de prijzen van vervangingsdelen zo hoog zijn om te ontmoedigen. Ze hebben liever dat je een nieuwe koopt aangezien de losse onderdelen niet meer geproduceerd worden en ze het liefst zo min mogelijk reservedelen opslaan.

Wat je kan doen is dus iemand met een beetje verstand van elektronica er naar laten kijken. Als het iets simpels is ben je goedkoop klaar, anders lijkt me een vervangende laptop zoeken een beter plan dan deze voor een bak geld te laten repareren.
pi_184167337
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2019 19:46 schreef PinkEsid het volgende:

[..]

Hij heeft serienummer ingevoerd en geen garantie meer staat ook 24m op de laptop..
Heeft je broer de laptop nieuw bij de mediamarkt gekocht?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184186472
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 20:27 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Heeft je broer de laptop nieuw bij de mediamarkt gekocht?
Ja
pi_184186522
quote:
7s.gif Op woensdag 2 januari 2019 20:02 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Ik heb zo het vermoeden dat de prijzen van vervangingsdelen zo hoog zijn om te ontmoedigen. Ze hebben liever dat je een nieuwe koopt aangezien de losse onderdelen niet meer geproduceerd worden en ze het liefst zo min mogelijk reservedelen opslaan.

Wat je kan doen is dus iemand met een beetje verstand van elektronica er naar laten kijken. Als het iets simpels is ben je goedkoop klaar, anders lijkt me een vervangende laptop zoeken een beter plan dan deze voor een bak geld te laten repareren.
Ja ben van plan iemand op fhf te zoeken
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')