abonnement Unibet Coolblue
pi_183875917
Hoi,

Heeft iemand van jullie ervaring met "overland" reizen? Dus in een soort van omgebouwde vrachtwagen op toer gaan met een groep naar minder begaanbare plaatsen (waar OV niet echt een optie is). Vooral populair in Centraal-Azie en in Afrika.

Waarom vraag ik dit? TS+partner overwegen dit als een kostenefficiente manier om Zuidelijk Afrika te ontdekken, van Kaapstad naar Victora Falls bijvoorbeeld (ook meteen een van de populairste routes). Als alternatief zijn er natuurlijk huurautos met daktenten enzo, maar zowel ik als mijn partner rijden niet zo veel en we hebben bijv. nooit een band vervangen.

Groetjes,

Miro86
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_183876037
Ken mensen, die huurden een campertje. Toyota HiAce ofzo, met automaat en rechts stuur. Maar het is niet moeilijk, aangezien daar niemand tegen komt.
.
pi_183876065
Ja camper is leuk zat, tenzij je van plan bent veel stuff te gaan kopen enzo,, dus dat je meer laadruimte nodig hebt
pi_183876561
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 15:05 schreef miro86 het volgende:
Als alternatief zijn er natuurlijk huurautos met daktenten enzo, maar zowel ik als mijn partner rijden niet zo veel en we hebben bijv. nooit een band vervangen.
Als je het nooit doet, zul je het ook niet leren ;) Rijden in Zuid-Afrika is niet zo moeilijk verder, er zijn niet echt regels, doe gewoon wat de anderen doen :P En een band (neem aan een wiel) vervangen is ook echt geen rocket science (maar ga je waarschijnlijk toch niet nodig hebben).

Verder geen ervaring met groepsreizen, ik denk dat ik me te snel zou gaan ergeren aan andere mensen :X
Don't let my username fool you...
pi_183876707
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 15:05 schreef miro86 het volgende:
Hoi,

Heeft iemand van jullie ervaring met "overland" reizen? Dus in een soort van omgebouwde vrachtwagen op toer gaan met een groep naar minder begaanbare plaatsen (waar OV niet echt een optie is). Vooral populair in Centraal-Azie en in Afrika.

Waarom vraag ik dit? TS+partner overwegen dit als een kostenefficiente manier om Zuidelijk Afrika te ontdekken, van Kaapstad naar Victora Falls bijvoorbeeld (ook meteen een van de populairste routes). Als alternatief zijn er natuurlijk huurautos met daktenten enzo, maar zowel ik als mijn partner rijden niet zo veel en we hebben bijv. nooit een band vervangen.

Groetjes,

Miro86
Gedaan met Djoser die route, fantastische reis. Op reizen met een groep is van alles voor en tegen te verzinnen maar qua natuur etc was het fantastisch. Namibie kun je trouwens prima met huurauto met daktent doen. Als wij weer die kant op gaan doen we dat, iets duurder maar wel meer vrijheid. En ik ben niet bang om een band te verwisselen, moest met die truck ook een keer...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 22 december 2018 @ 10:51:54 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183892747
Zelf geen ervaring mee, maar in Tanzania heb ik een keer een kamer gedeeld met een meisje dat oorspronkelijk op zo'n overland truck tour zat, ruzie kreeg met de groep en toen alleen verder is gaan reizen. Dat is dus altijd het risico met zoiets, de groep is altijd een beetje een loterij.

Verder lijkt het mij wel tof. Het is idd wel een manier om op een makkelijke manier veel te zien.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_183892794
Groepreizen :r
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 22 december 2018 @ 11:22:26 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183893189
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 10:55 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Groepreizen :r
Dat hangt helemaal van de groep af. Als de interesses een beetje parallel lopen dan kan het heel leuk zijn. Maar een kutgroep kan ook je reis verpesten. Het is dus een beetje een loterij.

Heel lang geleden (begin jaren '90) heb ik eens een groepsreis gedaan (fietsen in Frankrijk, mooi landschap in de Ardeche) wat juist tof was door de gezellige en sociale groep. Dat was relaxed (50km per dag fietsen :') ), slapen in tentjes, s'avonds kampvuur en/of ergens gaan eten, s'avonds stappen, etc.

Maar ik heb ook slechte ervaringen met bijvoorbeeld tours van enkele dagen die je boekt als je ergens alleen naartoe bent gereisd. Absolute dieptepunt was een 3 dagen/ 2 nachten jungletrek in Taman Negara ( _O_ ) in Maleisië. Fantastisch mooi national park, maar ik was met een groepje (om de kosten van de dure guide te kunnen uitspreiden) en dat groepje bestond uit totaal ongeïnteresseerde mensen. Van die types die een "wereldreis" maken en een "bucketlist" hebben en daarom een jungletrek gaan "doen", maar eigenlijk geen enkele interesse in de jungle hebben, anders dan een selfie op facebook.

Zelf doe ik zoiets omdat ik belangstelling heb voor de natuur om mij heen, dus ik wil alles weten over de beestjes en de plantjes en de locale gids (opgegroeid in de jungle) wist daar alles van. Maar de rest van de groep interesseerde dat allemaal niets. Die wilden dan s'morgens pas om 10:30am (!) starten, dan met een noodgang naar de volgende overnachtingsplek lopen zonder iets te bekijken en dan gaan "chillen" :r. En de gids, sja die volgt toch wat de meerderheid van de groep wil (want dat was dan 5 tegen 1), ook al was er voor hem op die manier ook geen bal aan. Zo zonde ;( Dat doe ik dus nooit meer.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_183917011
even gezocht hoe groot die groepen zijn, maar gemiddeld 25 en dan tot 40 man, zou ik persoonlijk niet doen. En zoals Selang zegt, het is heel erg afhankelijk wat voor mensen in de groep zitten. Als dit al zo'n hoog gehalte van populariteit heeft, kom je dus waarschijnlijk ook deelnemers tegen die niet zo praktisch aangelegd zijn en veel meer verwachten dan geboden kan worden of niet ten volle van de mogelijkheid willen genieten (uitslapen en dergelijke waar de vroege ochtend meestal het mooiste en rustigste is)
pi_183918993
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 10:51 schreef SeLang het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet nog een verslag schrijven van mijn vorige reis... O~)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_183934891
Huur zelf een auto. Wij hebben in mei in Namibië een 4x4 met daktent gehuurd. En don't worry over jullie ervaring. De auto en how to fix dingen werd uitgebreid uitgelegd. En tijdens de 5k km due wij hebben afgelegd is er niks gebeurd. De wegen staan niet toe dat je hard rijdt, en er is weinig verkeer op de weg dus ook het zelf rijden is geen probleem.
pi_184063119
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 10:55 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Groepreizen :r
Alles bij elkaar heb ik ruim 30x een groepsreis gedaan waarvan 1x een ellendige groep. Heeft ook veel te maken met je eigen instelling denk ik.

Een echte overland (van noord naar zuid afrika) heb ik nooit gedaan maar wel in een omgebouwde legertruck in 4 weken van zuidafrika via namibië en botswana naar zimbabwe. Ook wel regelmatig lekke banden gehad maar dat werd door de driver opgelost. Wat ik daarvan vooral fijn vond dat de begeleiding (reisleider, chauffeur en kok) overal voor zorgden. Hadden wij een safari, dan zorgden zij voor tickets etc voor de volgende etappe, maar ook voor eten etc. Op dat moment heerste er mond en klauwzeer in Botwana. Daar waren wij nooit achter gekomen en hadden ook niet geweten wat we wel en niet de grens over mochten nemen.
We have far more in common than that which devides us..
pi_184092578
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 16:42 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Alles bij elkaar heb ik ruim 30x een groepsreis gedaan waarvan 1x een ellendige groep. Heeft ook veel te maken met je eigen instelling denk ik.

Een echte overland (van noord naar zuid afrika) heb ik nooit gedaan maar wel in een omgebouwde legertruck in 4 weken van zuidafrika via namibië en botswana naar zimbabwe. Ook wel regelmatig lekke banden gehad maar dat werd door de driver opgelost. Wat ik daarvan vooral fijn vond dat de begeleiding (reisleider, chauffeur en kok) overal voor zorgden. Hadden wij een safari, dan zorgden zij voor tickets etc voor de volgende etappe, maar ook voor eten etc. Op dat moment heerste er mond en klauwzeer in Botwana. Daar waren wij nooit achter gekomen en hadden ook niet geweten wat we wel en niet de grens over mochten nemen.
Ik heb vergelijkbare ervaringen. En ook die trip gedaan, dat mond en klauwzeer is nog steeds een dingetje.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')