quote:Een witte kerst in de supermarktreclames: nul mensen met een migratieachtergrond
Diversiteit In de kerstcommercials van de vier grote supermarktketens komt niemand met een migrantenachtergrond voor. „Zet een paar ándere mensen aan die kersttafel en het is al een eerste stap.”
Lees verder in dit artikel...
Een verzameltopic zou mooi zijn ja.quote:Op donderdag 20 december 2018 20:15 schreef Geytenbeekje het volgende:
Er is al SJW-onzin genoeg dus slotje aub
http://www.mediacourant.n(...)supermarkten-te-wit/quote:NRC vindt kerstcommercials supermarkten te wit
Geplaatst op Thu 20 Dec 2018 om 9:00
Het NRC Handelsblad vindt de kerstreclames van de grote supermarkten veel te wit. Er komt niemand in voor met een migratieachtergrond. Dat meldt de krant in het artikel ‘Een witte kerst in de supermarktreclames’. Albert Heijn, Lidl, Plus en Jumbo krijgen een rode kaart van het NRC. De eerste drie supermarkten vinden dat de krant wel een beetje loopt te mekkeren, aangezien hun reclames door het jaar heen wél een representatieve afspiegeling van de maatschappij zouden tonen.
“De ene keer is dat zichtbaarder dan de andere keer”, laat Albert Heijn weten. Alleen Jumbo toont op verzoek berouw. Die keten koos ditmaal voor bekende Jumbo-gezichten en die zijn allemaal blank. “Als mensen zich daardoor niet herkennen in de reclame, dan zijn we daarin te kort geschoten“, stelt een woordvoerder.
Al met al begon het NRC driftig te bellen naar mensen die eventueel boos zijn. Met Nadine Ridder, baas van een stichting die streeft naar meer diversiteit in de media, had de krant direct beet. Ze vindt dit allemaal ongelooflijk ‘in een tijd dat toch tot iedereen is doorgedrongen dat Nederland er niet meer homogeen uitziet.’
Ridder wijst niet alleen op de verantwoordelijkheid van de supermarktketens, maar ook op die van hun reclamebureaus. “Als bureau moet je aan de klant uitleggen dat een campagne zonder diversiteit niet meer kán. De klant zal niet snel ‘nee’ zeggen tegen zo’n advies.”
Ook René Romer van het diverse marketingbureau TransCity is not amused: “Juist met Kerst, als ketens zo’n dure commercial laten maken, moet je iedereen willen betrekken. Het is ook zo makkelijk. Zet een paar ándere mensen aan die kersttafel en het is al een eerste stap.”
“Juist de kinderen en kleinkinderen van migranten, die hier geboren zijn, voelen zich buitengesloten. En dat met kerst!”
Het NRC-artikel ‘Een witte kerst in de supermarktreclames’ kunt u hier lezen.
Die had ik ook gelezen idd. .quote:Op donderdag 20 december 2018 20:20 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
http://www.mediacourant.n(...)supermarkten-te-wit/
Dat is misschien eigenlijk nog wel het ergste aan dit alles: Niemand zeikte er echt over tot het NRC actief mensen ging benaderen of ze aub even willen zeiken.quote:Op donderdag 20 december 2018 20:31 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Welja, laten we hier ook nog even lekker over gaan zeiken. KANSLOOS!
Stel je eens voor ja, als er een hoofddoek bijgezeten had, was het ook weer niet goed geweest natuurlijkquote:Op donderdag 20 december 2018 20:36 schreef fathank het volgende:
De gemiddelde moslim viert niet eens kerst, aldus mijn moslimkapper en moslimslager.
Nasrdin Dchar heeft een poging gedaan om het te vieren en dat heeft ook niet bijster succesvol voor hem uitgepakt.quote:Op donderdag 20 december 2018 20:36 schreef fathank het volgende:
De gemiddelde moslim viert niet eens kerst, aldus mijn moslimkapper en moslimslager.
Joh, nieuwsflash; het overgrote deel van de wereld viert geen kerst Het lijkt me daarom ook raar om allemaal etniciteiten in kerst commercials te gaan plaatsen. Vrijwel heel azie viert ook geen kerst (alleen commercieel). Het MO viert geen kerst een groot deel van Afrika viert geen kerst.quote:Op donderdag 20 december 2018 20:36 schreef fathank het volgende:
De gemiddelde moslim viert niet eens kerst, aldus mijn moslimkapper en moslimslager.
Het vieren zal hem vast goed afgaan, maar het internet is niet meer dan een podium voor iedere randdebiel die vindt dat hij/zij/aanvalshelicopter alles maar de wereld in moet slingeren zonder filter.quote:Op donderdag 20 december 2018 20:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nasrdin Dchar heeft een poging gedaan om het te vieren en dat heeft ook niet bijster succesvol voor hem uitgepakt.
https://nos.nl/artikel/22(...)o-met-kerstboom.html
Dat heeft die gemerkt ja... Wat is het toch een zachtaardig volkjequote:Op donderdag 20 december 2018 20:57 schreef Hamzoef het volgende:
Kap eens met die geforceerde marketing.
Niemand zit te wachten op een Marokkaanse acteur die twittert over zijn kerstoom.
Dat je weet welke reacties komen maakt die reacties niet minder kansloos.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:01 schreef fathank het volgende:
[..]
Het vieren zal hem vast goed afgaan, maar het internet is niet meer dan een podium voor iedere randdebiel die vindt dat hij/zij/aanvalshelicopter alles maar de wereld in moet slingeren zonder filter.
Alsof hij van te voren niet wist wat voor reacties er zouden komen. Je kan mij niet wijsmaken dat er ook maar één iemand zo naïef is.
abo NRC per direct opgezegdquote:Op donderdag 20 december 2018 20:20 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
http://www.mediacourant.n(...)supermarkten-te-wit/
Doe die foto eens snel onder een spoilerquote:Op donderdag 20 december 2018 21:26 schreef Cattivo het volgende:
NRC te wit.
[ afbeelding ]
Redactie. Een hoopje zielige gekwetste mensen bij elkaar.
Schaamteloos.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:26 schreef Cattivo het volgende:
NRC te wit.
[ afbeelding ]
Redactie. Een hoopje zielige gekwetste mensen bij elkaar.
Exact 1 excuus allochtoonquote:Op donderdag 20 december 2018 20:30 schreef Nober het volgende:
Hoofdredacteur
Peter Vandermeersch WIT
NRC heeft enkele bekende columnschrijvers in dienst :
Louise Fresco WIT
Abdelkader Benali ZWART
Youp van 't Hek WIT
Wilfried de Jong WIT
Marcel van Roosmalen WIT
Japke-d. Bouma WIT
Robbert Dijkgraaf WIT
Beatrice de Graaf WIT
Men plaatst natuurlijk niet random mensen van over de wereld in een commercial. Dat heeft weinig meerwaarde.quote:Op donderdag 20 december 2018 20:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Joh, nieuwsflash; het overgrote deel van de wereld viert geen kerst Het lijkt me daarom ook raar om allemaal etniciteiten in kerst commercials te gaan plaatsen. Vrijwel heel azie viert ook geen kerst (alleen commercieel). Het MO viert geen kerst een groot deel van Afrika viert geen kerst.
Gelukkig hebben 'wij' lekker veel recht van spreken. Wie zich publiekelijk negatief uitlaat over Zwarte Piet, wordt bedolven onder verwensingen en dreigementen.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:09 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat heeft die gemerkt ja... Wat is het toch een zachtaardig volkje
De elfjes op de noordpool vervangen door negertjesquote:Op donderdag 20 december 2018 21:40 schreef BertV het volgende:
Wellicht is het een idee om wat figuren zwart te sminken?
Whataboutism...quote:Op donderdag 20 december 2018 21:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gelukkig hebben 'wij' lekker veel recht van spreken. Wie zich publiekelijk negatief uitlaat over Zwarte Piet, wordt bedolven onder verwensingen en dreigementen.
Wat zijn we toch een zachtaardig volkje.
Dat maakt het niet minder waar.quote:
Klopt, maar het maakt de berg drek die Nasrdin over zich heen kreeg toch ook niet minder erg?quote:Op donderdag 20 december 2018 21:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat maakt het niet minder waar.
Schaf het hele feest maar af. Het is feitelijk toch niks meer dan een Heidens midwinterfeest dat door Christenen is gekaapt. En aangezien zo'n beetje elke traditie in Nederland onder vuur ligt, kan Kerst er ook nog wel bij.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:46 schreef Perrin het volgende:
Dat dit trouwens maar het startsein mag worden voor een jarenlange discussie over de witheid van het Kerstfeest.
Die eindeloze verhitte culturele discussies zijn een prachtige traditie an sich.
Een drogredennatie is per definitie ongeldig.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat maakt het niet minder waar.
Alles voor de kliks. We smullen van dit gezever.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Schaf het hele feest maar af. Het is feitelijk toch niks meer dan een Heidens midwinterfeest dat door Christenen is gekaapt. En aangezien zo'n beetje elke traditie in Nederland onder vuur ligt, kan Kerst er ook nog wel bij.
On-topic: wat is het toch fijn dat "kwaliteitskranten" als NRC, Trouw en de Volkskrant zich druk maken over respectievelijk de "witheid" van kerst-commercials, het schrappen van het lidwoord het en de dominantie van "oude witte mannen" in de Top 2000.
Zeker niet.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Klopt, maar het maakt de berg drek die Nasrdin over zich heen kreeg toch ook niet minder erg?
Och, het zijn op zich legitieme invalshoeken. Jullie kiezen er zelf voor om je erover op te winden. Je kunt ook gewoon je schouders ophalen.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alles voor de kliks. We smullen van dit gezever.
Of je windt je gewoon niet op over stukjes in de media waar je niet op zit te wachten en ga je dinsdag en woensdag lekker kerst vieren zoals je altijd doet.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Schaf het hele feest maar af. Het is feitelijk toch niks meer dan een Heidens midwinterfeest dat door Christenen is gekaapt. En aangezien zo'n beetje elke traditie in Nederland onder vuur ligt, kan Kerst er ook nog wel bij.
Maar OPHEF!1! genereert meer aandacht dan een stoffig stuk dat niet bij de koffieautomaat besproken wordt..quote:Op donderdag 20 december 2018 21:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Och, het zijn op zich legitieme invalshoeken. Jullie kiezen er zelf voor om je erover op te winden. Je kunt ook gewoon je schouders ophalen.
Waarom denk je dat ik nooit GeenStijl lees? Omdat het blog stukken publiceert waar ik niks mee kan en niet op zit te wachten.
Maar er is geen ophef. De verslaggever heeft een invalshoekje bedacht en daar wat marketingexperts op laten reageren. Het is aan de lezer om te bepalen wat die ermee wil.quote:Op donderdag 20 december 2018 22:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar OPHEF!1! genereert meer aandacht dan een stoffig stuk dat niet bij ze koffieautomaat besproken wordt..
Ik dacht dat het sinds Pim Voortuin wel algemeen bekend was dat Telegraaflezend Nederland ernstig gaat schuimbekken bij kritiek op hun huidskleur of cultuur.quote:Op donderdag 20 december 2018 22:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar er is geen ophef. De verslaggever heeft een invalshoekje bedacht en daar wat marketingexperts op laten reageren. Het is aan de lezer om te bepalen wat die ermee wil.
Je kunt het immers ook gewoon oneens zijn met de zelfverklaarde deskundigen.
Of jij of ik (of eigenlijk nagenoeg elke andere Fok!ker) iets wel of niet lezen maakt eigenlijk niet zo veel uit, wij hebben individueel namelijk niet zo bijster veel invloed op de vormgeving van reclames. Wat veel relevanter is is hoe mensen die daar wel invloed op hebben naar dit soort artikelen kijken, en die hebben de neiging om dit soort zaken toch wel heel erg serieus te nemen.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Och, het zijn op zich legitieme invalshoeken. Jullie kiezen er zelf voor om je erover op te winden. Je kunt ook gewoon je schouders ophalen.
Waarom denk je dat ik nooit GeenStijl lees? Omdat het blog stukken publiceert waar ik niks mee kan en niet op zit te wachten.
Och, ik gok dat 'mensen die daar wel invloed hebben' regelmatig marketingexperts consulteren. Die vertellen hen wat wijsheid is bij het maken van reclames. Daar zal zo'n artikel weinig aan veranderen.quote:Op donderdag 20 december 2018 22:09 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Of jij of ik (of eigenlijk nagenoeg elke andere Fok!ker) iets wel of niet lezen maakt eigenlijk niet zo veel uit, wij hebben individueel namelijk niet zo bijster veel invloed op de vormgeving van reclames. Wat veel relevanter is is hoe mensen die daar wel invloed op hebben naar dit soort artikelen kijken, en die hebben de neiging om dit soort zaken toch wel heel erg serieus te nemen.
Zou een goede grap zijn om als supermarkt reclame voor Suikerfeest producten te maken en dan blanke Nederlanders erin laten spelen als bekeerde moslims.quote:Op donderdag 20 december 2018 22:08 schreef TLC het volgende:
Stel er bestaan reclames die betrekking hebben op t Suikerfeest of zo, zouden ze dan in Arabische landen ook zeggen 'goh, wat zijn er weinig westerlingen te zien op die reclames, een schande !'
bekeerlingen zijn vaak het meest extremistischquote:Op donderdag 20 december 2018 22:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zou een goede grap zijn om als supermarkt reclame voor Suikerfeest producten te maken en dan blanke Nederlanders erin laten spelen als bekeerde moslims.
Ik zie de schuimbekkende kamervragen van de PVV al binnenkomen.
Ook jij smult van dit soort topics; je reageert namelijk volop. En terwijl je GeenStijl door het slijk haalt, doe je er goed aan om te beseffen dat de zwakzinnige stukjes over "witheid" in kerstreclames en de Top 2000 niet op het extreem-linkse Joop.nl staan, maar uit zogenaamde "kwaliteitskranten" komen.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Och, het zijn op zich legitieme invalshoeken. Jullie kiezen er zelf voor om je erover op te winden. Je kunt ook gewoon je schouders ophalen.
Waarom denk je dat ik nooit GeenStijl lees? Omdat het blog stukken publiceert waar ik niks mee kan en niet op zit te wachten.
Of je kijkt verder dan je neus lang is en stelt vast dat de sfeer in Nederland steeds verder wordt verziekt door het extremistische, hysterische gedram van SJW's, die kennelijk ook al de redacties van kwaliteitskranten bemensen.quote:Op donderdag 20 december 2018 22:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Of je windt je gewoon niet op over stukjes in de media waar je niet op zit te wachten en ga je dinsdag en woensdag lekker kerst vieren zoals je altijd doet.
Gros van de allochtonen koopt geen Unilever ellende, die kunnen nog kokenquote:Op donderdag 20 december 2018 22:31 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed er is maar een manier waarop er meer allochtonen in reclames komen. En dat is wanneer blijkt dat je daarmee meer producten verkoopt.
Je kan het ook sos noemen hoorquote:Op donderdag 20 december 2018 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gros van de allochtonen koopt geen Unilever ellende, die kunnen nog koken
Nogmaals, ik begrijp hoe de onderwerpkeuze tot stand is gekomen. Had ik het stuk zelf gemaakt? Nee. Is de invalshoek legitiem? Jazeker.quote:Op donderdag 20 december 2018 22:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ook jij smult van dit soort topics; je reageert namelijk volop. En terwijl je GeenStijl door het slijk haalt, doe je er goed aan om te beseffen dat de zwakzinnige stukjes over "witheid" in kerstreclames en de Top 2000 niet op het extreem-linkse Joop.nl staan, maar uit zogenaamde "kwaliteitskranten" komen.
Waarom zou ik verder moeten kijken dan m'n neus lang is, oftewel mij druk maken om wat iemand op de website van de BBC roept over de kerstman? Kerst is een persoonlijk feest dat je viert met familie en vrienden. Negeer die onzin gewoon en flikker dinsdag een kerstfilm aan waarna je voor het diner met je geliefden rondom de kerstboom gaat zitten.quote:Of je kijkt verder dan je neus lang is en stelt vast dat de sfeer in Nederland steeds verder wordt verziekt door het extremistische, hysterische gedram van SJW's, die kennelijk ook al de redacties van kwaliteitskranten bemensen.
Werkelijk niks blijft nog gespaard. De Volkskrant heeft serieus een heel epistel geschreven over de dominante van "oude witte mannen" in de Top 2000. Waarbij elke vorm van "vernieuwing" automatisch een verbetering is. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat muzikale smaak en kwaliteit voorop staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |