![phil.jpg]()
Om het topic voort te zetten bij deze deel 2:
- Hou het topic graag netjes
- Geen geflame of getrol
- Geen stigmatiserende of racistische opmerkingen
- Blijf ontopic en constructief
- Wil je toch iets specifieks bespreken wat wel gerelateerd is aan dit onderwerp, dan kun je een nieuw topic maken.
De oorspronkelijke tekst uit deel 1:
quote:
Ik ben van 1 november tot en met 23 november naar de Filipijnen geweest. Het klikte erg goed tussen ons beiden en ik heb veel van het land gezien. Ook klikte het goed tussen mij en haar familie en die mensen waren echt geweldig. Voor mij was het reizen naar de Filipijnen (administratief) niet zo hinderlijk. Ik had niet eens een visa nodig, althans niet voor de 1e 30 dagen.
Nu willen we het andersom doen, maar goedendag, we lopen hier toch tegen wat problematische zaken aan:
Het is alsof we aan het vechten zijn tegen het beleid van de Filipijnse regering als dat van de Nederlandse regering. Om met de Filipijnse eisen te beginnen moet de Filipina in kwestie nogal wat doen. Ze moet persoonlijk naar de Nederlandse ambassade gaan in Manilla om daar een toeristenvisa aan te vragen en hierbij moet ze duidelijk naar wie ze gaat en moet ze ook kunnen aantonen dat wij een relatie hebben. Dat gaat dan nog wel, maar ze willen bv. ook een officiële 'uitnodiging' zien en zelfs een 'contract' bij een werkgever en zelfs loonstroken. De logiesverstrekking kan ik prima doen, maar het garant staan, omdat ik (nog) in de bijstand zit. Helaas, dit is nog wel het geval maar ik hoop daar binnenkort uit te geraken.
Dan de Nederlandse zijde: Die wil ook graag dat ik garant voor haar sta en zij moet bij de Nederlandse ambassade duidelijk kunnen maken dat ze zeker weten weer terugkeert naar de Filipijnen. Een reden hiervoor kan zijn: Werk, kinderen, onroerend goed etc. Maar, dit heeft ze niet. Het enige wat ze heeft is een langdurige opleiding. De vraag is, is dat voldoende? (Voor een bachelors degree). Verder wil de Filipijnse regering al mijn adres gegevens weten, de vliegtuigticket en de exacte datums wanneer zij hier naar toe wil komen. Ik ga natuurlijk niet een ticket voor haar al betalen voordat zij een visa krijgt. Kan em wel reserveren, maar nog niet betalen. Is dat afdoende? De reden hiervoor is ook, dat je aardig leuk met de prijzen kunt 'spelen' door wat met de start/eind datums heen en weer te gaan. Zo had ik mijn vlucht 80 euro goedkoper door een dag langer te blijven, hoe gek het ook klinkt.
Aangezien ik niet garant kan staan maar wel logies kan verstrekken moet zij dus feitelijk zorgen voor het belachelijke bedrag van 34 euro per dag om 'van te leven'. Natuurlijk is dat bijzonder onzinnig als zij bij mij is gebruikt zij in haar eentje echt geen 34 euro per dag. Afijn, zij wil hier de hele maand mei 2019 graag zijn. Dat zou betekenen dat ze minstens iets meer dan 1.000 euro moet hebben. En dat heeft ze niet. Ik heb misschien geen royaal inkomen, enkel bijstand, maar ik heb wel vermogen. Ik weet niet in hoeverre dat meetelt in de onderhoudskosten. Ik kan ons tweeën makkelijk onderhouden en we zullen heus niet elke dag naar een duur restaurant of zo gaan. Als ik een baan had, en deze ook al minimaal 12 maanden had, dan kon ik gewoon garant voor haar staan, en was er niets aan de hand. Theoretisch mag een derde ook garant staan, maar dat is een optie die ik liever oversla, want dat vind ik maar beschamend.
Wie heeft hier nog meer ervaringen mee? Zijn er nog meer dingen die van belang zijn? Uiteraard moet ze zich verzekeren, maar ik weet niet of zij dat daar moet doen, en of enkel een zorgverzekering voldoet of dit ook nog te combineren met een reisverzekering?
We communiceren in het Engels, wat het een en het ander soms lastig maakt, niet voor mij, maar meer voor haar, omdat zij een beetje moeite heeft met wat lastige Engelse termen, maar ja, goed als je zaken moet bespreken dan kun je daar niet om heen.
En ik praat alleen maar over een toeristenvisa, nog niet eens over een permanente verblijfsvergunning als ze hier bij me wil komen wonen ooit. Dat gaat nog wat worden. Alle (constructieve) suggesties zijn meegenomen.