abonnement Unibet Coolblue
pi_183828650
Voor de kerstdagen wil ik (naast een aantal andere toetjes) graag chocolademousse maken voor bij het dessert. Ik heb het in het verleden wel vaker gemaakt, maar nog nooit ècht een geweldig recept gevonden. Vaak wordt de mousse te stevig/niet luchtig genoeg, en als het wel luchtig is zitten er vaak een soort 'schilfertjes' of korreltjes gestolde chocolade in, waardoor de textuur niet lekker is.

Dit jaar wil ik het toch nog maar eens proberen, maar ik zoek een beetje input en inspiratie. Wat is nou het allerbeste chocolademousse recept? :Y)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_183828720
Ik maak juist zelf chocolademousse zodat hij lekker stevig met met schilfertjes is _O_ :9~
pi_183829113
Je kunt een reep pure chocolade op 2 pakjes slagroom doen of aan de slag met eiwitten en chocolade.
pi_183833737
Nooit gemaakt, maar Cees Holtkamp kun je het wel toevertrouwen om een lekker recept te hebben. Kijk eens op YouTube naar het filmpje .
Somebody that I used to know
pi_183837351
In "In The Sweet Kitchen" van Regan Daley staan een aantal recepten, waaronder deze geweldige: http://www.labellecuisine.com/Archives/Chocolate/Deep%20Chocolate%20Pudding.htm.

Niet echt klassieke, luchtige cholademousse, wat dichter en compacter maar wel de ultieme goddelijke chocoladeervaring.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_183902089
Waarschijnlijk wat aan de late kant maar ik vind deze helemaal geweldig:

https://www.epicurious.co(...)late-mousse-51232820
pi_183909251
Bedankt voor de reacties tot zover :)

Ik heb vanmiddag wat uitgeprobeerd; ganache gemaakt met 250ml slagroom en 200gr pure chocolade, af laten koelen, opgeklopt tot redelijk romig en daar 2 opgeklopte eiwitten (met poedersuiker) door gevouwen. Tijdens het maken leek het perfect, geen klontjes, eiwitten mooi stevig en glanzend, luchtig genoeg... Maar ik vond het toen we vanavond gingen proeven toch niet echt geweldig. Het voelde toch erg stevig aan, niet zacht en luchtig zoals ik het graag wil. Misschien te veel chocolade..? Of niet genoeg eiwit?

Voor nu laat ik het even rusten denk ik, misschien dat ik na de kerst nog eens ga proberen met de recepten die hier genoemd zijn. We hebben gelukkig genoeg alternatieve toetjes voor bij het diner en de chocolademousse zal niet echt gemist worden.

Positieve noot: met de twee overgebleven eidooiers (en twee hele eieren die niet goed gesplitst waren) heb ik lekkere vanillevla gemaakt met een scheutje rum :Y)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_183937017
Probeer het eens zonder room. De room maakt hem minder luchtig.

Recept classic chocolate mousse:

THE CLASSIC CHOCOLATE MOUSSE

In classic French cuisine, chocolate mousse is no more complicated than mixing 150g of melted chocolate with 80g butter until smooth and then blending in two egg yolks. This mix is then folded into three eggs whites whipped with 25g of sugar. It’s light and airy but it does need to be chilled to set overnight. Note that no cream is used.
pi_183937039
En ik zou ook geen bittere chocola nemen met 70% cacao ofzo. Gewoon een goede melkchocolade. En dan dus verder geen room toevoegen.
pi_183937442
Mijn perfecte chocomousse

200 gr pure chocolade (geen 70% ofzo, gewoon standaard cote d'or puur)
250 ml slagroom
4 eieren
80-100 suiker

Chocola au bain marie smelten
Slagroom lobbig kloppen
Eieren splitsen
Eigeel met suiker kloppen tot een creme

Beetje van de slagroom bij het eigeel doen
Gesmolten chocolade erdoor mengen (flink kloppen anders krijg je stukjes)
Wanneer homogeen, rest van de slagroom erdoor
Daarna het opgeklopte eiwit eronder vouwen ( niet kloppen of roeren!!!)
Uurtje of 4 in de koelkast, liefst iets langere
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')