abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 20 december 2018 @ 20:08:24 #126
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_183861090
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het verschepen van de boel naar Azi geeft meer dioxines
Volgens mij veroorzaakt het ophalen van het vuil en het ergens naar toe brengen meer vervuiling dan het verbranden ervan
Waarom proberen boeren dan te transporteren naar Duitsland waar men wel het hele jaar mag bemesten?

Is maar net wat voor prijskaartje eraan hangt en wat het verschil is.

Alles heeft zijn prijs.
pi_183862379
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het verschepen van de boel naar Azi geeft meer dioxines
Volgens mij veroorzaakt het ophalen van het vuil en het ergens naar toe brengen meer vervuiling dan het verbranden ervan
Best mogelijk. Ik stelde me verbranding van pure thermoplastics voor, leek me lastig in een conventionele verbrandingsoven omdat het een vloeibare massa op de bodem zou vormen, maar je kan het natuurlijk met voldoende ander afval mengen. En moderne verbrandingsovens branden heet genoeg om gevormde dioxines weer af te breken.
Experiencing minor difficulties. Have positive up-angle and attempting to blow. Will keep you informed.
  donderdag 20 december 2018 @ 22:01:42 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183864066
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 18:33 schreef ETA het volgende:
Binnen ons bedrijf ben ik o.a. verantwoordelijk voor ontwikkeling van plastic bekers, sinds 1,5 jaar ben ik ook verantwoordelijk voor het terugdringen van de milieudruk van de plastic bekers. We zetten letterlijk honderden miljoenen bekers op de markt wereldwijd.

Een analyse van alle beschikbare commercieel haalbare alternatieven leert dat er geen simpele oplossing is. EU regelgeving is een goed begin voor enorm complex probleem. Ik zie hier wat oplossingen voorbij komen zoals PLA en biologisch afbreekbaar plastic. Klinkt leuk, maar het is momenteel nog geen goede oplossing, de biologische afbreekbaarheid is slechts te bereiken onder specifieke omstandigheden. Als PLA in de recyclingstroom komt, dan kan PLA het recyclingsproces zelfs verstoren.

Ik heb al een hele berg alternatieven onderzocht, maar er is geen wondermateriaal. Van elk plastic/materiaal kan ik een verhaal schrijven waarom het super sustainable is. Ook kan ik van elk plastic/materiaal een verhaal schrijven waarom het super slecht is... het hangt enorm af van de situatie per land.

Als iemand een perfecte oplossing heeft, dan hou ik mij aanbevolen :)
1. Kunststoffen steeds meer biologisch afbreekbaar maken, binnen nu en x jaar alleen maar biologisch afbreekbaar hebben.
2. Ophouden met recyclen en het verbranden in centrales of cementfabrieken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183864906
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 22:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

1. Kunststoffen steeds meer biologisch afbreekbaar maken, binnen nu en x jaar alleen maar biologisch afbreekbaar hebben.
De door het EP aangenomen tekst wil ook oxo-degradable plastics bannen.
quote:
The marketing restrictions introduced in this Directive should also cover products made of oxo-degradable plastic, as this type of plastic does not properly biodegrade and thus contributes to microplastic pollution in the environment, is not compostable, negatively affects the recycling of conventional plastic and fails to deliver a proven environmental benefit. In view of the high prevalence of polystyrene litter in the marine environment and the availability of alternatives, single-use food and beverage containers made of expanded polystyrene should also be restricted.
Experiencing minor difficulties. Have positive up-angle and attempting to blow. Will keep you informed.
  donderdag 20 december 2018 @ 22:31:47 #130
45206 Pietverdriet
pi_183864955
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 22:30 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De door het EP aangenomen tekst wil ook oxo-degradable plastics bannen.

[..]

Lijkt mij een goed idee eigenlijk
  donderdag 20 december 2018 @ 23:07:20 #131
104963 ETA
European Travel Author
pi_183865948
quote:

[..]

Recyclen wordt over het algemeen gezien als beter gezien dan biologisch afbreekbaar maken. Het kost minder energie om van een gerecycled materiaal een nieuw product te maken dan van iets dat volledig is afgebroken.

Mijn inziens is eerst zorgen dat het recyclebaar is. Mocht dat niet lukken, dan kan moet je proberen het biologisch afbreekbaar te maken. Momenteel is er geen goed biologisch afbreekbaar plastic beschikbaar. Het kan zelfs tegenwerken omdat een consument mogelijk denkt dat het niet nodig is het plastic op een goede manier weg te gooien omdat het toch afbreekt.

Neemt niet weg dat ontwikkelingen door zullen moeten gaan. Er zijn bedrijven die additieven maken die je aan normale plastics kan toevoegen waardoor biologische afbreekbaarheid sneller wordt. Echter ben ik nog geen additief tegengekomen waarbij het voldoende functioneert. Overigens zal het eerste bedrijf dat wel een goed additief kan maken meteen miljarden waard zijn.
Totaal Travel 04-17: 115 vliegtickets, 53 landen, 6 continenten, 812 reisdagen, 138.425 foto's
Mijn reisfotos!
  donderdag 20 december 2018 @ 23:10:44 #132
45206 Pietverdriet
pi_183866026
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 23:07 schreef ETA het volgende:

[..]

Recyclen wordt over het algemeen gezien als beter gezien dan biologisch afbreekbaar maken. Het kost minder energie om van een gerecycled materiaal een nieuw product te maken dan van iets dat volledig is afgebroken.

Mijn inziens is eerst zorgen dat het recyclebaar is. Mocht dat niet lukken, dan kan moet je proberen het biologisch afbreekbaar te maken. Momenteel is er geen goed biologisch afbreekbaar plastic beschikbaar. Het kan zelfs tegenwerken omdat een consument mogelijk denkt dat het niet nodig is het plastic op een goede manier weg te gooien omdat het toch afbreekt.

Neemt niet weg dat ontwikkelingen door zullen moeten gaan. Er zijn bedrijven die additieven maken die je aan normale plastics kan toevoegen waardoor biologische afbreekbaarheid sneller wordt. Echter ben ik nog geen additief tegengekomen waarbij het voldoende functioneert. Overigens zal het eerste bedrijf dat wel een goed additief kan maken meteen miljarden waard zijn.
Mja, dat recycle verhaal hoor ik al 20 jaar ofzo en intussen ligt de oceaan vol plastic
  One tough cookie donderdag 20 december 2018 @ 23:25:15 #133
169210 liesje1979
pi_183866286
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 15:44 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik gebruik ze altijd om zelfgemaakt eten, dat ik op voorraad zelf kook, in te doen en in te vriezen. Superhandig! Zijn geweldige bakjes. Als ik geen zin heb om te koken trek ik bijvoorbeeld een bakje macaroni uit de vriezer na het werk, even in magno, superhandig!
De sambalpotjes zijn reuze handig om mee te nemen op reis, met dagcreme of andere smeerdingen waar je maar weinig van gebruikt.
  donderdag 20 december 2018 @ 23:32:49 #134
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183866467
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 23:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mja, dat recycle verhaal hoor ik al 20 jaar ofzo en intussen ligt de oceaan vol plastic
En als je plastic niet meer kunt recyclen als bestek of servies er nog meer in de oceaan.
  donderdag 20 december 2018 @ 23:34:00 #135
45206 Pietverdriet
pi_183866499
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 23:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En als je plastic niet meer kunt recyclen als bestek of servies er nog meer in de oceaan.
quote:

[..]

vrijdag 21 december 2018 @ 00:09:51 #136
104963 ETA
European Travel Author
pi_183867355
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 23:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Meeste experts zijn momenteel van mening dat recycling beter is dan compostering. In beide gevallen heeft het weinig zin als plastic gewoon in de oceaan wordt gedumpt. Men is nog erg ver weg van plastics die in zeewater of als zwerfafval goed composteren.

Stap beter dan recyclen is reduceren, hergebruik of helemaal elimineren. Een andere aanpak die ik gebruik is het aanbieden van herbruikbare plastic bekers. Momenteel is dit nog niet heel succesvol vanwege de hoge prijs en relatief korte gebruiksduur (decoratie vergaat snel in horeca afwasmachines). Ik ben wel bezig met het ontwikkelen van oplossingen om dit te verlengen, maar daar zitten ook nog de nodige uitdagingen.
Totaal Travel 04-17: 115 vliegtickets, 53 landen, 6 continenten, 812 reisdagen, 138.425 foto's
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 december 2018 @ 08:38:28 #137
45206 Pietverdriet
pi_183869727
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 00:09 schreef ETA het volgende:

[..]

Meeste experts zijn momenteel van mening dat recycling beter is dan compostering. In beide gevallen heeft het weinig zin als plastic gewoon in de oceaan wordt gedumpt. Men is nog erg ver weg van plastics die in zeewater of als zwerfafval goed composteren.
.
Maar dat is precies waar het naartoe moet.
Primair, het afval verbranden
Echter, komt het in het milieu terecht dan wordt het biologisch afgebroken (hoeft geen compost te worden)
Nu wordt er met modellen gewerkt waarbij men zegt dat recyclen beter is, maar dat is op basis van de assumptie dat het gerecycled wordt. Dit is echter niet het geval, het komt in het milieu terecht.
Experts Schmeckterts.
pi_183869919
Lekker de burgers blijven belasten met milieumaatregelen terwijl de industrie zich dood lacht. Als je zelfs al geen CO2 belasting kunt heffen, waarom moet ik dan in vredesnaam gaan inzetten voor het milieu. Kijk eens voor de gein naar de industrie hoeveel milieuwetten deze overtreedt waardoor er al zoveel milieurampen zijn ontstaan in de wereld. ( dat is bijna niet meer te tellen )
  vrijdag 21 december 2018 @ 10:25:05 #139
104963 ETA
European Travel Author
pi_183870868
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 08:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar dat is precies waar het naartoe moet.
Primair, het afval verbranden
Echter, komt het in het milieu terecht dan wordt het biologisch afgebroken (hoeft geen compost te worden)
Nu wordt er met modellen gewerkt waarbij men zegt dat recyclen beter is, maar dat is op basis van de assumptie dat het gerecycled wordt. Dit is echter niet het geval, het komt in het milieu terecht.
Experts Schmeckterts.
Ik snap je punt wel, voor het oplossen van het plastic afval probleem kan dit in theorie deels helpen. Echter is dit een beperkte visie op duurzaamheid. Door het verbranden en niet hergebruiken/recyclen van plastic vergroot je wel CO2 uitstoot en je doet beroep op niet-hernieuwbare bronnen.

Biologisch afbreekbaar plastic is nu en in de nabije toekomst onvoldoende beschikbaar. Er is ook geen zekerheid dat een dergelijk plastic met de juiste eigenschappen haalbaar is.

Je kan makkelijk roepen "Experts Schmeckterts", maar het is een enorm complex probleem met geen gemakkelijke oplossingen. Iedereen die claimt een eenvoudige oplossing te hebben voor een complex probleem, begrijpt het probleem gewoon niet voldoende.
Mijn reisfotos!
pi_183871063
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 10:25 schreef ETA het volgende:

[..]

Ik snap je punt wel, voor het oplossen van het plastic afval probleem kan dit in theorie deels helpen. Echter is dit een beperkte visie op duurzaamheid. Door het verbranden en niet hergebruiken/recyclen van plastic vergroot je wel CO2 uitstoot en je doet beroep op niet-hernieuwbare bronnen.

Of we nu direct kolen stoken om stroom te maken of tussentijd de fossiele brandstof eerst omgezet hebben voor gebruik en het pas daarna verbranden lijkt me altijd beter. ;)

Welke percentage van niet hernieuwbare bronnen wordt gebruikt voor kunststof productie.

We mogen nog vrolijk overal naar toe blijven vliegen, autorijden, bruinkolen centrales stoken hiermee verspillen we veel meer niet hernieuwbare bronnen.
  vrijdag 21 december 2018 @ 10:46:07 #141
45206 Pietverdriet
pi_183871262
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 10:25 schreef ETA het volgende:

[..]

Biologisch afbreekbaar plastic is nu en in de nabije toekomst onvoldoende beschikbaar. Er is ook geen zekerheid dat een dergelijk plastic met de juiste eigenschappen haalbaar is.

Je kan makkelijk roepen "Experts Schmeckterts", maar het is een enorm complex probleem met geen gemakkelijke oplossingen. Iedereen die claimt een eenvoudige oplossing te hebben voor een complex probleem, begrijpt het probleem gewoon niet voldoende.
Biologisch afbreekbaar kunststof verhoogd de CO2 uitstoot niet, want dat wordt niet uit aardolie gemaakt. De hele tijd CO2 roepen is een dogmatische instelling die het hele milieudebat verneukt omdat er veel meer speelt dan CO2. Het probleem met verpakkingsmateriaal is dat het in het milieu terecht komt en daar blijft. Van microplastic tot grote delen.

Het blijven roepen van recycling doet ook geen goed, het gebeurd namelijk niet tot nauwelijks met kunststof. Als al die troep die naar 2e en 3e wereldlanden verscheept is om te “recyclen” gewoon hier verbrand was had dat het milieu enorm minder belast, het transport is vervuilend, het dumpen ervan schadelijk (omdat het niet gerecycled wordt daar) en de vuilverbranding had meer energie opgeleverd.

Het recycle dogma is alleen maar goed voor het blijven doorgaan met de huidige kunststof, het doet me denken aan de Duitse Spoorwegen die nergens geluidswallen hoeft te plaatsen (en daarmee hele dorpen en wijken onleefbaar maakt) omdat ze mensen aan het lijntje blijven houden dat ze aan stillere wagons werken.
pi_183871542
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 15:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Volgens mij mag dat niet eens in verband met kruisbesmetting. In principe haal je niks van buiten de keuken in, wie weet wat voor smeerlap er zijn pan afgeeft en wat je voor infectiehaard de keuken in haalt. Dan kun je beter kartonnen bakken gebruiken die 1 keer meegaan.
Kartonnen bakken die geen water doorlaten hebben allemaal niet recyclebare plastic.
pi_183871642
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 11:01 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Kartonnen bakken die geen water doorlaten hebben allemaal niet recyclebare plastic.
Lijkt me sterk aangezien er ook kartonnen borden bestaan zonder plastic laag.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 21 december 2018 @ 11:11:27 #144
104963 ETA
European Travel Author
pi_183871739
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Biologisch afbreekbaar kunststof verhoogd de CO2 uitstoot niet, want dat wordt niet uit aardolie gemaakt. De hele tijd CO2 roepen is een dogmatische instelling die het hele milieudebat verneukt omdat er veel meer speelt dan CO2. Het probleem met verpakkingsmateriaal is dat het in het milieu terecht komt en daar blijft. Van microplastic tot grote delen.

Het blijven roepen van recycling doet ook geen goed, het gebeurd namelijk niet tot nauwelijks met kunststof. Als al die troep die naar 2e en 3e wereldlanden verscheept is om te “recyclen” gewoon hier verbrand was had dat het milieu enorm minder belast, het transport is vervuilend, het dumpen ervan schadelijk (omdat het niet gerecycled wordt daar) en de vuilverbranding had meer energie opgeleverd.

Het recycle dogma is alleen maar goed voor het blijven doorgaan met de huidige kunststof, het doet me denken aan de Duitse Spoorwegen die nergens geluidswallen hoeft te plaatsen (en daarmee hele dorpen en wijken onleefbaar maakt) omdat ze mensen aan het lijntje blijven houden dat ze aan stillere wagons werken.
Een flesje van gerecycled plastic heeft veel minder CO2 uitstoot dan een flesje van virgin materiaal, daar is iedereen met verstand van zaken het wel over eens... Verder verwar jij bioplastics met biologisch afbreekbaar plastic, dit zijn 2 compleet verschillende dingen.

En ik maak toch redelijk duidelijk dat plastic afval ook een probleem is? Het punt wat ik maar is dat je een oplossing in een realistische wereld moet zien, welke nadelen heeft een bepaalde oplossing?

Omdat ik roep dat het ene beter is dan het ander, betekend niet dat we alleen maar op 1 oplossing moeten focussen. Het is een complex probleem waar niet 1 wonderoplossing bestaat. Ook is de geschiktheid van een oplossing sterk afhankelijk van de situatie. Ik geef alleen aan dat recycling de voorkeur heeft over compostering/biologisch afbreekbaar maken, dit is vanuit een technisch, sociaal en commercieel (ja, dit speelt ook mee) oogpunt. Het dogma wat jij roept zit alleen in jouw hoofd, jij denkt dat de beslissingsmakers geen verstand van zaken hebben en dat ze het maar niet snappen. Echter kan ik uit jouw posts opmaken dat jij onvoldoende kennis van zaken hebt om deze beoordeling te maken. Dat geeft niet, dat gebeurd wel meer. Alleen beetje jammer.

Je gooit plastics ook op 1 hoop. Het feit is dat PET enorm veel wordt gerecycled, zo goed als al het ingezamelde PET (in NL) wordt recycled. Er is zelfs een tekort aan rPET. Het probleem zit hier dus niet in het materiaal, maar in de recyclingstroom. Een investering in bijvoorbeeld betere apparatuur dat plastic soorten kan scheiden draagt significant bij. Je ziet ook in de EU regelgeving dat men hier zich op focused, dus een goede zaak.

Verder speel je hier een duidelijke strawman redenering, iets wat in het maatschappelijk debat al teveel gebeurd. Vriendelijk verzoek om het niet meer te doen, want daarmee verneuk je beetje het debat.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 december 2018 @ 11:13:44 #145
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183871790
Tegen deze maatregel zijn. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 21 december 2018 @ 11:15:12 #146
104963 ETA
European Travel Author
pi_183871824
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 10:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Welke percentage van niet hernieuwbare bronnen wordt gebruikt voor kunststof productie.

Enkele procenten, maar dat lijkt mij significant genoeg om ermee iets te doen.

quote:
Of we nu direct kolen stoken om stroom te maken of tussentijd de fossiele brandstof eerst omgezet hebben voor gebruik en het pas daarna verbranden lijkt me altijd beter. ;)
CO2 uitstoot reductie behaal je omdat het minder energie kost gerecycled materiaal om te zetten naar een nieuw product in vergelijking met virgin materiaal.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 december 2018 @ 11:17:10 #147
45206 Pietverdriet
pi_183871857
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 11:11 schreef ETA het volgende:

[..]

Een flesje van gerecycled plastic heeft veel minder CO2 uitstoot dan een flesje van virgin materiaal, daar is iedereen met verstand van zaken het wel over eens... Verder verwar jij bioplastics met biologisch afbreekbaar plastic, dit zijn 2 compleet verschillende dingen.

En ik maak toch redelijk duidelijk dat plastic afval ook een probleem is? Het punt wat ik maar is dat je een oplossing in een realistische wereld moet zien, welke nadelen heeft een bepaalde oplossing?

Omdat ik roep dat het ene beter is dan het ander, betekend niet dat we alleen maar op 1 oplossing moeten focussen. Het is een complex probleem waar niet 1 wonderoplossing bestaat. Ook is de geschiktheid van een oplossing sterk afhankelijk van de situatie. Ik geef alleen aan dat recycling de voorkeur heeft over compostering/biologisch afbreekbaar maken, dit is vanuit een technisch, sociaal en commercieel (ja, dit speelt ook mee) oogpunt. Het dogma wat jij roept zit alleen in jouw hoofd, jij denkt dat de beslissingsmakers geen verstand van zaken hebben en dat ze het maar niet snappen. Echter kan ik uit jouw posts opmaken dat jij onvoldoende kennis van zaken hebt om deze beoordeling te maken. Dat geeft niet, dat gebeurd wel meer. Alleen beetje jammer.

Je gooit plastics ook op 1 hoop. Het feit is dat PET enorm veel wordt gerecycled, zo goed als al het ingezamelde PET (in NL) wordt recycled. Er is zelfs een tekort aan rPET. Het probleem zit hier dus niet in het materiaal, maar in de recyclingstroom. Een investering in bijvoorbeeld betere apparatuur dat plastic soorten kan scheiden draagt significant bij. Je ziet ook in de EU regelgeving dat men hier zich op focused, dus een goede zaak.

Verder speel je hier een duidelijke strawman redenering, iets wat in het maatschappelijk debat al teveel gebeurd. Vriendelijk verzoek om het niet meer te doen, want daarmee verneuk je beetje het debat.
Intussen exporteren we scheepsladingen vol die in het milieu landen
  vrijdag 21 december 2018 @ 11:23:17 #148
78680 Nielsch
zie signature
pi_183871970
Recyclebaar plastic is trouwens altijd nog te preferen boven papieren tasjes en wegwerpborden waarvoor ook grote hoeveelheden oerwoud worden gekapt. Mensen moeten het plastic alleen goed weggooien.
zie ondertitel
  vrijdag 21 december 2018 @ 11:23:30 #149
104963 ETA
European Travel Author
pi_183871976
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 11:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Intussen exporteren we scheepsladingen vol die in het milieu landen
Ok, alle argumenten negeren en gewoon verder gaan....

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar jouw enige oplossing is stoppen met recyclen en werken aan een biologisch afbreekbaarheid? Als je je meer in gaat verdiepen, dan realiseer je je dat het een zeer simplistisch kijk is op het probleem.

En als export van plastic afval het probleem is, moeten we dan niet eerder aan regelgeving werken dan aan het materiaal?
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 december 2018 @ 11:47:36 #150
45206 Pietverdriet
pi_183872389
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 11:23 schreef ETA het volgende:

[..]

Ok, alle argumenten negeren en gewoon verder gaan....

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar jouw enige oplossing is stoppen met recyclen en werken aan een biologisch afbreekbaarheid? Als je je meer in gaat verdiepen, dan realiseer je je dat het een zeer simplistisch kijk is op het probleem.

En als export van plastic afval het probleem is, moeten we dan niet eerder aan regelgeving werken dan aan het materiaal?
Ik geef gewoon de consequenties van het beleid vol wet en regelgeving, het huidige bij het inzetten op bioplastics. Ik geef de kaders voor beter beleid aan, technische invulling mag de industrie mee komen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')