abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 21 december 2018 @ 12:14:18 #151
104963 ETA
European Travel Author
pi_183872766
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik geef gewoon de consequenties van het beleid vol wet en regelgeving, het huidige bij het inzetten op bioplastics. Ik geef de kaders voor beter beleid aan, technische invulling mag de industrie mee komen.
Beste stuurlui staan aan wal. Dat is je goed recht, alleen jammer dat wat je aangeeft dermate simplistisch en achterhaald is dat het in deze vorm geen enkele toegevoegde waarde heeft.

Maar goed. Je denkt het goed te weten en je wilt gehoord worden. Dit is je kans om echt iets te doen, meer dan alleen wat generieke uitspraken doen op een forum. Ik zit regelmatig met grote plastic fabrikanten om te tafel, zij luisteren naar mij wat ik te zeggen heb. Na de kerstvakantie zit ik met een van de grootste plastic verpakkingen fabrikanten van Europa. Ook zal ik in Q1 met een groep business development managers (zij bepalen de lokale strategie) uit verschillende landen zitten om wereldwijde sustainability strategie te bespreken. De beslissingen die worden genomen hebben wereldwijd invloed.

Ik sta open voor nieuwe argumenten en inzichten. Als jij een goed onderbouwd concreet verhaal hebt, zal ik dat lezen en waardevolle punten meenemen in mijn gesprekken. Het moet verder gaan dan alleen "je moet meer focussen op biologisch afbreekbaar plastic".
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_183872983
Wereldwijde sustainability is een contradictie. Als je echt duurzaam wilt gaan zal de globalisering weer geheel moeten stoppen. Het is van de politiek erg hypocriet om in de eu verpakkingen aan te pakken en de andere veel grotere externaliteiten die globalisering met zich mee brengt steevast te negeren.

Zoals bijvoorbeeld Starbucks die een spuitgiet strawless lid ontwikkeld voor de sier. In die deksel zit een gat dan krijgt de consument er nog in een folie verpakt afsluit dingetje bij. Dus een deksel met rietje wordt vervangen door 3 plastic delen die in totaal 50% meer wegen als een thermoformed lid met rietje. :')
  vrijdag 21 december 2018 @ 13:00:22 #153
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183873523
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 12:14 schreef ETA het volgende:

[..]

Beste stuurlui staan aan wal. Dat is je goed recht, alleen jammer dat wat je aangeeft dermate simplistisch en achterhaald is dat het in deze vorm geen enkele toegevoegde waarde heeft.

Maar goed. Je denkt het goed te weten en je wilt gehoord worden. Dit is je kans om echt iets te doen, meer dan alleen wat generieke uitspraken doen op een forum. Ik zit regelmatig met grote plastic fabrikanten om te tafel, zij luisteren naar mij wat ik te zeggen heb. Na de kerstvakantie zit ik met een van de grootste plastic verpakkingen fabrikanten van Europa. Ook zal ik in Q1 met een groep business development managers (zij bepalen de lokale strategie) uit verschillende landen zitten om wereldwijde sustainability strategie te bespreken. De beslissingen die worden genomen hebben wereldwijd invloed.

Ik sta open voor nieuwe argumenten en inzichten. Als jij een goed onderbouwd concreet verhaal hebt, zal ik dat lezen en waardevolle punten meenemen in mijn gesprekken. Het moet verder gaan dan alleen "je moet meer focussen op biologisch afbreekbaar plastic".
jij bekijkt het vanuit de techneut hoek, hoe je het moet realiseren prima instelling. Maar ik kijk er anders naar. Ik kijk naar de functionele eisen die ik belangrijk acht.
Mijn insteek is, kunststof muv constructiemateriaal zou biologisch afbreekbaar moeten zijn, en dan bedoel ik dus niet uiteenvallen in deeltjes maar uiteindelijk naar CO2 en H2O door schimmels en bacteriën.
Beste stuurlui roepen is imho een zwaktebod, want ik zeg niet je moet het zus en zo doen, ik zeg wat het eindresultaat zou moeten zijn.
Het interesseert me niet echt met wie je aan tafel zit en hoe belangrijk je technische mening geld bij kunststoffabrikanten. Leuk voor je.
Ik geef gewoon aan wat de kaders zouden moeten zijn als je het probleem met plastics in het milieu echt moet oplossen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 21 december 2018 @ 13:02:28 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183873559
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 12:29 schreef Basp1 het volgende:
Wereldwijde sustainability is een contradictie. Als je echt duurzaam wilt gaan zal de globalisering weer geheel moeten stoppen. Het is van de politiek erg hypocriet om in de eu verpakkingen aan te pakken en de andere veel grotere externaliteiten die globalisering met zich mee brengt steevast te negeren.

Zoals bijvoorbeeld Starbucks die een spuitgiet strawless lid ontwikkeld voor de sier. In die deksel zit een gat dan krijgt de consument er nog in een folie verpakt afsluit dingetje bij. Dus een deksel met rietje wordt vervangen door 3 plastic delen die in totaal 50% meer wegen als een thermoformed lid met rietje. :')
Jaja
Wat voor het milieu doen en daarom een Vegan hazelnutt latte bestellen bij Starbucks in een wegwerpbeker...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183873768
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jaja
Wat voor het milieu doen en daarom een Vegan hazelnutt latte bestellen bij Starbucks in een wegwerpbeker...
Toch mooi hoe marketing werkt en door harde meetwaardes zo doorgeprikt kan worden.

Piet alleen dat biologisch afbreken door bacteriën tot co2 een leuk plan, maar als techneut zou ik het dan pragmatisch toch willen verbranden om zo de energie die er nog in zit voor de mensheid het meest effectief te benutten. ;)
  vrijdag 21 december 2018 @ 13:19:48 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183873827
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 13:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Toch mooi hoe marketing werkt en door harde meetwaardes zo doorgeprikt kan worden.

Piet alleen dat biologisch afbreken door bacteriën tot co2 een leuk plan, maar als techneut zou ik het dan pragmatisch toch willen verbranden om zo de energie die er nog in zit voor de mensheid het meest effectief te benutten. ;)
Zoals ik al eerder zei
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 08:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar dat is precies waar het naartoe moet.
Primair, het afval verbranden
Echter, komt het in het milieu terecht dan wordt het biologisch afgebroken (hoeft geen compost te worden)
Nu wordt er met modellen gewerkt waarbij men zegt dat recyclen beter is, maar dat is op basis van de assumptie dat het gerecycled wordt. Dit is echter niet het geval, het komt in het milieu terecht.
Experts Schmeckterts.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 27 december 2018 @ 14:10:30 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184002470
Hier in de UK gaan ze nu de prijs van plastic tasjes verhogen van een verplichte £0,05 naar een verplichte £0,10 :')
Dat gaat natuurlijk geen bal uitmaken.

Veel supermarkten geven een "Bag for Life": Je betaalt één keer voor een (steviger) tasje en als die kapot gaat dan kun je hem gratis inruilen voor een nieuwe. Probleem is alleen dat bijna iedereen die tasjes gebruikt voor single use en die steviger tasjes bevatten 4x zoveel plastic als de oude.

Zelf doe ik overigens wel jarenlang met zo'n tasje maar dat deed ik toch al.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 december 2018 @ 14:41:51 #158
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_184003322
Thuis heb ik inmiddels zoʼn tien (10) duurzame boodschappentassen liggen. Dan vergeet ik er weer eens eentje mee te nemen en dan koop ik er alsnog een nieuwe bij.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_184007740
Ik begrijp niet dat de overheid de voedingsmiddelenindustrie de hand boven het hoofd houdt. Het grootste probleem zijn de plastic flesjes en blikjes die zorgen voor een enorme berg zwerfafval. Voer eindelijk eens een statiegeldsysteem in voor die troep en het scheelt al enorm. Mensen zijn varkens die alleen veranderen bij een financiele prikkel.
  donderdag 27 december 2018 @ 17:47:34 #160
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184007985
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 17:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik begrijp niet dat de overheid de voedingsmiddelenindustrie de hand boven het hoofd houdt. Het grootste probleem zijn de plastic flesjes en blikjes die zorgen voor een enorme berg zwerfafval. Voer eindelijk eens een statiegeldsysteem in voor die troep en het scheelt al enorm. Mensen zijn varkens die alleen veranderen bij een financiele prikkel.
Wat denk je van Macdonalds? Dat is vooral de troep die ik als zwerfafval langs de weg zie liggen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 27 december 2018 @ 17:51:35 #161
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_184008071
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat denk je van Macdonalds? Dat is vooral de troep die ik als zwerfafval langs de weg zie liggen.
Zoʼn Big Mac is afbreekbaar plastic, maak je geen zorgen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 27 december 2018 @ 17:53:15 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184008106
quote:
7s.gif Op donderdag 27 december 2018 17:51 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zoʼn Big Mac is afbreekbaar plastic, maak je geen zorgen.
Een 6 voor de moeite, zitten en je mond verder houden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184008179
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat denk je van Macdonalds? Dat is vooral de troep die ik als zwerfafval langs de weg zie liggen.
Klopt.. ik ruim regelmatig zwerfafval op rond mijn flat en de top 3 van vervuilers zijn denk ik McDonalds,Red Bull en Heineken. Dat soort bedrijven zouden veel harder moeten worden aangepakt.
pi_184008407
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 17:56 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Klopt.. ik ruim regelmatig zwerfafval op rond mijn flat en de top 3 van vervuilers zijn denk ik McDonalds,Red Bull en Heineken. Dat soort bedrijven zouden veel harder moeten worden aangepakt.
Die bedrijven niet de mensen die het weggooien veel meer controleren en de boete zo hoog maken dat de controleurs van dat geld betaalt worden
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_184008524
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:09 schreef vipergts het volgende:

[..]

Die bedrijven niet de mensen die het weggooien veel meer controleren en de boete zo hoog maken dat de controleurs van dat geld betaalt worden
Dat is geen doen joh.. Heb je op straat wel eens goed om je heen gekeken? We leven op een vuilnisbelt. De politiek heeft de voedingsmiddelenindustrie tot 2020 de tijd gegeven om zelf met een oplossing te komen en anders komt er een statiegeldsysteem. Nutteloze tijdsverspilling om te wachten want ik zou niet weten hoe je het probleem zonder statiegeld kan verminderen. Dat weet de politiek ook wel, maar de lobby vanuit supermarkten en industrie is denk ik te sterk. Het kost ze geld en dat willen ze niet
  donderdag 27 december 2018 @ 18:41:20 #166
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_184009055
Ik zag vanochtend dat Bali eindelijk echt het afval probleem gaat aanpakken. (oa door ook bepaalde plastic artikelen te verbieden)

Lijkt me een erg goede zaak dat die landen er zelf ook hard achteraan gaan.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_184009515
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 17:56 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Klopt.. ik ruim regelmatig zwerfafval op rond mijn flat en de top 3 van vervuilers zijn denk ik McDonalds,Red Bull en Heineken. Dat soort bedrijven zouden veel harder moeten worden aangepakt.
Want die bedrijven leggen die zooi zelf daar neer?

Echt :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 27 december 2018 @ 19:41:19 #168
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_184010289
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 17:56 schreef Pleun2011 het volgende:
Klopt.. ik ruim regelmatig zwerfafval op rond mijn flat en de top 3 van vervuilers zijn denk ik McDonalds,Red Bull en Heineken. Dat soort bedrijven zouden veel harder moeten worden aangepakt.
Ja, en als het onopgevoede deel der natie een voorkeur had voor melk en hagelslag had je Venz en Campina aan de schandpaal kunnen nagelen.
Misschien moeten we Bonzo laten opdraaien voor alle hondenpoep op straat, goed idee.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_184010430
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:09 schreef vipergts het volgende:

[..]

Die bedrijven niet de mensen die het weggooien veel meer controleren en de boete zo hoog maken dat de controleurs van dat geld betaalt worden
Laat ze statiegeld op McD-verpakkingen verplichten. :Y.
dag
pi_184011111
quote:
7s.gif Op donderdag 27 december 2018 19:41 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja, en als het onopgevoede deel der natie een voorkeur had voor melk en hagelslag had je Venz en Campina aan de schandpaal kunnen nagelen.
Misschien moeten we Bonzo laten opdraaien voor alle hondenpoep op straat, goed idee.
Het probleem oplossen doe je nooit helemaal denk ik. De bevolking opvoeden.. neuh heeft geen zin. Hoge boetes zoals in Singapore in combinatie met statiegeld op blikjes en plastic flesjes en ook meer prullenbakken op straat. Dan kom je al een heel eind. Ik heb helemaal geen moeite met meer milieubelasting..als het door gemeentes wordt gebruikt om vaker op te ruimen. Burgers zouden zelf ook meer kunnen doen. Te vaak blijft het bij klagen over zwerfafval (zoals mijn medebewoners in de VvE) terwijl je ook zelf af en toe een afvalgrijpertje in je klauwen kan nemen.
  donderdag 27 december 2018 @ 20:38:39 #171
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_184011817
Hoge boetes en statiegeld zijn toch ook opvoedtactieken? Het eerste werkt alleen met een stevig handhavingsapparaat en dan nog weet ik niet wat het structurele effect daarvan gaat zijn op het gedrag van burgers. Voor het tweede (statiegeld op wegwerpverpakking) ontbreekt nu draagvlak bij de industrie en detailhandel, AH doet bijvoorbeeld al jaren moeilijk over statiegeld op blikwerk. Dwingende wetgeving die kant op is natuurlijk heel goed mogelijk maar dan moeten dáárvoor de geesten ook rijp zijn bij regerende partijen en we weten hoe hard het huidige kabinet het spel wil spelen richting de corporate sector, :').
Het beste kan een gemeente ruim inzetten op een goede afvalverwerking: veel ophaalpunten, veel ophaalmomenten, duidelijke instructies over hoe je afval kunt scheiden, goed uitleggen wat het nut van afvalscheiding is, zo veel mogelijk service aan huis, proactieve burgers faciliteren, gewenst gedrag in de etalage zetten en belonen.

Overigens denk ik dat Nederlanders nog best netjes zijn als het om hun afvalspreiding gaat. Het is vroeger veel erger geweest en toen waren we met veel minder.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_184011970
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 19:03 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Want die bedrijven leggen die zooi zelf daar neer?

Echt :')
Als jij als McDonalds een McDrive maakt en je merkt dat mensen jarenlang je rotzooi langs de kant van de weg gooien, dan moet je inderdaad eens opnieuw kijken naar je verpakkingsmateriaal.
Al is McDonalds nu wel bijna volledig karton toch? En niet meer dat piepschuim.
pi_184011990
quote:
7s.gif Op donderdag 27 december 2018 20:38 schreef Ringo het volgende:
Hoge boetes en statiegeld zijn toch ook opvoedtactieken? Het eerste werkt alleen met een stevig handhavingsapparaat en dan nog weet ik niet wat het structurele effect daarvan gaat zijn op het gedrag van burgers. Voor het tweede (statiegeld op wegwerpverpakking) ontbreekt nu draagvlak bij de industrie en detailhandel, AH doet bijvoorbeeld al jaren moeilijk over statiegeld op blikwerk. Dwingende wetgeving die kant op is natuurlijk heel goed mogelijk maar dan moeten dáárvoor de geesten ook rijp zijn bij regerende partijen en we weten hoe hard het huidige kabinet het spel wil spelen richting de corporate sector, :').
Het beste kan een gemeente ruim inzetten op een goede afvalverwerking: veel ophaalpunten, veel ophaalmomenten, duidelijke instructies over hoe je afval kunt scheiden, goed uitleggen wat het nut van afvalscheiding is, zo veel mogelijk service aan huis, proactieve burgers faciliteren, gewenst gedrag in de etalage zetten en belonen.

Overigens denk ik dat Nederlanders nog best netjes zijn als het om hun afvalspreiding gaat. Het is vroeger veel erger geweest en toen waren we met veel minder.
Je bent nu ook wel een asociale boerenlul van de hoogste graad als je nu afval in de berm gooit, die mentaliteit was er vroeger inderdaad veel minder.
pi_184012015
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 17:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Mensen zijn varkens die alleen veranderen bij een financiele prikkel.
Nee
  donderdag 27 december 2018 @ 20:50:02 #175
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_184012201
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 20:42 schreef Adames het volgende:
Als jij als McDonalds een McDrive maakt en je merkt dat mensen jarenlang je rotzooi langs de kant van de weg gooien, dan moet je inderdaad eens opnieuw kijken naar je verpakkingsmateriaal.
Al is McDonalds nu wel bijna volledig karton toch? En niet meer dat piepschuim.
Er staan nergens zoveel afvalbakken als bij McDonaldʼs, tot in de laatste uithoek van het parkeerterrein. Het personeel wordt strak geïnstrueerd om tafels zo snel mogelijk op te ruimen en bakken zo snel mogelijk te legen. Ik kan me voorstellen dat ze kunnen inzetten op meer bewustwording bij hun gasten in het restaurant; die kunnen ook zelf hun dienblad legen en wegzetten, daar is geen McSloofje voor nodig. De vraag is of dat past in hun happy service with a smile filosofie en zo ja, hoe dan.
Wat gasten doen met hun milkshakebeker zodra ze de snelweg oprijden is weer een ander verhaal.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_184012360
quote:
7s.gif Op donderdag 27 december 2018 20:50 schreef Ringo het volgende:

[..]

Er staan nergens zoveel afvalbakken als bij McDonaldʼs, tot in de laatste uithoek van het parkeerterrein. Het personeel wordt strak geïnstrueerd om tafels zo snel mogelijk op te ruimen en bakken zo snel mogelijk te legen. Ik kan me voorstellen dat ze kunnen inzetten op meer bewustwording bij hun gasten in het restaurant; die kunnen ook zelf hun dienblad legen en wegzetten, daar is geen McSloofje voor nodig. De vraag is of dat past in hun happy service with a smile filosofie en zo ja, hoe dan.
Wat gasten doen met hun milkshakebeker zodra ze de snelweg oprijden is weer een ander verhaal.
Dat laatste dus vooral.
Binnen hun restaurant hebben ze inderdaad genoeg afvalbakken en heb je sowieso al weinig verpakkingsmateriaal nodig, want je eet het ter plekke op.
Alleen als je faciliteert dat mensen gemakkelijk hun eten mee kunnen nemen, dan heb je zeker wel een verantwoordelijkheid. Je weet dat als mensen hun burger in de auto opeten, dat ze pas een kilometer of 10 verder een lege verpakking hebben. Je kunt wel alles opschuiven op die lul met vingers die het dan klakkeloos uit het raam gooit, maar meedenken aan betere verpakkingsoplossing is ook zeker een optie.
Zeker aangezien het toch maar om kortstondige verpakking gaat, het hoeft er geen week in te liggen.

Dit topic begon met nieuws dat rigoureus alle plastic bordjes en vorkjes weg moeten, dan is het verhaal hierboven toch ook niet al te ver gezocht.
pi_184012498
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 20:54 schreef Adames het volgende:

[..]

Dat laatste dus vooral.
Binnen hun restaurant hebben ze inderdaad genoeg afvalbakken en heb je sowieso al weinig verpakkingsmateriaal nodig, want je eet het ter plekke op.
Alleen als je faciliteert dat mensen gemakkelijk hun eten mee kunnen nemen, dan heb je zeker wel een verantwoordelijkheid. Je weet dat als mensen hun burger in de auto opeten, dat ze pas een kilometer of 10 verder een lege verpakking hebben. Je kunt wel alles opschuiven op die lul met vingers die het dan klakkeloos uit het raam gooit, maar meedenken aan betere verpakkingsoplossing is ook zeker een optie.
Zeker aangezien het toch maar om kortstondige verpakking gaat, het hoeft er geen week in te liggen.

Dit topic begon met nieuws dat rigoureus alle plastic bordjes en vorkjes weg moeten, dan is het verhaal hierboven toch ook niet al te ver gezocht.
Weet je hoe dat vuil voornamelijk in de natuur belandt? Door vogels die in de prullenbakken gaan zoeken naar etensresten. Die donderen alles uit de vuilnisbak. Hier in de straat ook zo’n bak gehad, eksters, meeuwen en kraaien gooien veel uit de bak. Beetje wind erbij en hop hele straat een bende.
pi_184012530
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 20:59 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Weet je hoe dat vuil voornamelijk in de natuur belandt? Door vogels die in de prullenbakken gaan zoeken naar etensresten. Die donderen alles uit de vuilnisbak. Hier in de straat ook zo’n bak gehad, eksters, meeuwen en kraaien gooien veel uit de bak. Beetje wind erbij en hop hele straat een bende.
dan verbieden we de vogels ook gewoon.
pi_184013049
quote:
7s.gif Op donderdag 27 december 2018 20:38 schreef Ringo het volgende:
Hoge boetes en statiegeld zijn toch ook opvoedtactieken? Het eerste werkt alleen met een stevig handhavingsapparaat en dan nog weet ik niet wat het structurele effect daarvan gaat zijn op het gedrag van burgers.
Ik was in Singapore van de zomer en daar is het aardig schoon op straat. Geen idee wat zij daar aan handhaving doen maar kennelijk werkt het goed. Waarom hier dan niet? Nederland is een welvarend land, alles is goed geregeld en georganiseerd. Waarom zou je dan wel tolereren dat de openbare ruimte een vuilnisbelt is?

quote:
Voor het tweede (statiegeld op wegwerpverpakking) ontbreekt nu draagvlak bij de industrie en detailhandel, AH doet bijvoorbeeld al jaren moeilijk over statiegeld op blikwerk. Dwingende wetgeving die kant op is natuurlijk heel goed mogelijk maar dan moeten dáárvoor de geesten ook rijp zijn bij regerende partijen en we weten hoe hard het huidige kabinet het spel wil spelen richting de corporate sector, :').
Dat statiegeldsysteem op blik en plastic flesjes gaat er wel komen, alleen wat aan de late kant. In andere landen hebben ze het al en het werkt goed.

quote:
Het beste kan een gemeente ruim inzetten op een goede afvalverwerking: veel ophaalpunten, veel ophaalmomenten, duidelijke instructies over hoe je afval kunt scheiden, goed uitleggen wat het nut van afvalscheiding is, zo veel mogelijk service aan huis, proactieve burgers faciliteren, gewenst gedrag in de etalage zetten en belonen.
Eens. Belonen van proactieve burgers zou een goede zet zijn. De meeste mensen willen een schone leefomgeving. Dan mag er wel wat tegenover staan als er mensen of organisaties zijn die daar actief aan willen meewerken. Nu mag je van de gemeente een afvalgrijpertje in bruikleen krijgen en wat vuilniszakken, en die mag je ook nog eens zelf op gaan halen. Nee dat stimuleert niet echt.

quote:
Overigens denk ik dat Nederlanders nog best netjes zijn als het om hun afvalspreiding gaat. Het is vroeger veel erger geweest en toen waren we met veel minder.
Nederlanders zijn goed in recycling van glas en oud papier maar dan houdt het wel zo'n beetje op. Kijk om je heen..het is een vuilnisbelt. Stukje straat opruimen..1 vuilniszak vol. Week later hetzelfde stukje..weer een vuilniszak vol. Dat is bijna overal zo denk ik. Overigens klaag ik er niet over..ik constateer alleen maar wat ik zie.
pi_184013433
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 20:59 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Weet je hoe dat vuil voornamelijk in de natuur belandt? Door vogels die in de prullenbakken gaan zoeken naar etensresten.
Nope.
  donderdag 27 december 2018 @ 21:53:43 #181
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_184014685
Hier in Den Haag is het meeuwenprobleem wel heel reëel; die scheuren ʼs ochtends vroeg de vuilniszakken open waardoor alle troep verspreid op straat ligt :r. Die troep wordt overigens dezelfde dag nog door de gemeentediensten opgeruimd.

Ik ervaar de stad overigens niet als een vuilnisbelt, behalve wanneer de meeuwen net aan zijn komen waaien (en sommige mindere wijken daargelaten). Het meeste afval wordt gewoon keurig in afvalbakken achtergelaten en als er iets op straat ligt, wordt dat gauw opgeruimd. Het kan misschien ʼbeterʼ zoals in politiestaat Singapore, maar de vraag is of je die kant op wil als de rest van je vrijheid je lief is.
We mogen allereerst wel eens ophouden met het in stand houden van moderne mythes over de zogenaamd deplorabele staat van onze publieke ruimte. Dat is gewoon niet waar. Het grootste deel van Nederland is schoon, opgeruimd en aangeharkt. En de meesten van ons doen ook hun best dat zo te houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ringo op 27-12-2018 22:01:13 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_184016055
Het zal niet overal even erg zijn maar langs fietspaden..in bermen..bij kruispunten..langs trambanen..bij bushaltes..let er maar eens op. Kan me niet voorstellen dat het in Den Haag meevalt eerlijk gezegd.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')