abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183832514
Zelf gaan hoofdrekenen heeft echt heel weinig zin en kom je ook totaal niet mee op een betrouwbare inschatting uit.
pi_183832761
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 17:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ja dit kun je uit de bron halen dat ik rond een netto stijging van 2,1% uitkom.
Tenzij ik er naast kijk en dat staatje iets anders weergeeft (totale stijging inkomen minus stijging kosten).
Maar je weet dat je energie met maar liefst 40 euro per maand gaat stijgen? Of is dat t nieuwe termijnbedrag?

Want dat zou betekenen dat jouw energierekening ruim 2x harder gaat stijgen dan de rest van Nederland...

Ho verkeerde bericht geedit

[ Bericht 3% gewijzigd door ThePlaneteer op 19-12-2018 20:46:51 ]
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_183834063
Zijn de nieuwe belastingschalen hierin meegenomen? Zo ja is dit toch vrij normaal.

[ Bericht 24% gewijzigd door Cherni op 19-12-2018 18:27:10 ]
  woensdag 19 december 2018 @ 18:34:39 #179
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_183834491
Komen ze niet elk jaar met deze valse voorstelling van zaken ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_183835648
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 18:34 schreef deedeetee het volgende:
Komen ze niet elk jaar met deze valse voorstelling van zaken ?
Ja dat is juist. Het netto besteedbaar inkomen is de laatste 40 jaar niet toegenomen. In Nederland dan.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_183836964
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 17:27 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Maar je weet dat je energie met maar liefst 40 euro per maand gaat stijgen? Of is dat t nieuwe termijnbedrag?

Want dat zou betekenen dat jouw energierekening ruim 2x harder gaat stijgen dan de rest van Nederland...
Hoe weet jij dat zonder mijn energie rekening te zien?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_183839074
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 19:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat zonder mijn energie rekening te zien?
Je zegt zelf hoeveel je rekening omhoog gaat voor jou en vraagt je dan af hoe ik je energie rekening weet? Eh...

Ik weet in ieder geval dat de kosten voor 't gemiddelde huishouden niet met 40 euro pm stijgen dus vandaar mijn vraag...

We weten nu ook wat je netto ongeveer verdient en hoeven we allemaal niet enorm veel medelijden mee te hebben.

[ Bericht 6% gewijzigd door ThePlaneteer op 19-12-2018 20:47:48 ]
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_183842226
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 19:09 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ja dat is juist. Het netto besteedbaar inkomen is de laatste 40 jaar niet toegenomen. In Nederland dan.
Als je de aan onszelf extra opgelegde vaste lasten even ziet als noodzakelijke uitgaven is het besteedbaar inkomen inderdaad niet toegenomen.

De werkelijkheid is toch echt dat we gemiddeld genomen allerlei luxe met bijbehorende vaste kosten erbij hebben gekregen, anders en duurder eten, vaker dan ooit op vakantie gaan en meer auto's hebben dan 40 jaar geleden.

Deels zaken die destijds niet bestonden en we dus niet konden hebben (mobieltjes, internet), maar ook zeker zaken die wel bestonden, maar te duur waren voor de 'gewone man', zoals een tweede auto, wasdroger of meerdere televisies in huis. Of voorgesneden groenten, aardbeien in februari en grotere porties vlees. Onlangs een "kookboek voor beginners" van begin jaren '80 doorgekeken, waarin 75 gram vlees de portie voor een volwassene is.
pi_183843057
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 16:05 schreef cempexo het volgende:

[..]

Dit is de keiharde werkelijkheid voor de jonge Nederlanders !!!

Een maand of drie geleden was ik in Nederland en heb aan groep jonge mensen van 23 jaar tot 30 jaar informatie gegeven over wonen en werken in Denemarken. Die groep was uitstekend opgeleid op hun vakgebied alsmede hoogopgeleiden in het algemeen.

Er waren twee groepen van 300 man, totaal dus 600 mensen, de twee zalen waren uitverkocht.
Reden van hun belangstelling was dat deze jonge mensen inzagen dat ze de eerste 10 jaar geen woning meer konden krijgen in Nederland.

Die woningen worden namelijk toegewezen aan de asielzoekers. Dat op basis van het Nederlandse politieke en gemeente beleid op macro niveau.
1: Vreemd dat die hoog opgeleide jongeren pas na hun 23e inzien dat ze geen woning krijgen. Behalve in miljonairskringen is het namelijk niet gebruikelijk om een woning als cadeautje te mogen ontvangen. Zoiets lijkt me tamelijk algemeen bekend.

Of
2: Je bedoelt dat deze jongeren weinig kans maken om een sociale huurwoning toegewezen te krijgen. Iets toegewezen krijgen is iets heel anders dan iets krijgen.
Vreemd in deze is dat hoog opgeleide mensen verwachten dat ze aanspraak moeten maken op sociale huurwoningen. Doorgaans slagen uitstekend opgeleide Nederlanders er in om ruim binnen 10 jaar na afstuderen geschikte woonruimte te kopen, dankzij een baan met fatsoenlijk inkomen. Wat die asielzoekers te maken hebben met de koopwoningmarkt begrijp ik niet. Asielzoekers zijn doorgaans namelijk niet in staat om binnen enkele jaren een woning te kopen.
pi_183843289
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 22:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als je de aan onszelf extra opgelegde vaste lasten even ziet als noodzakelijke uitgaven is het besteedbaar inkomen inderdaad niet toegenomen.

De werkelijkheid is toch echt dat we gemiddeld genomen allerlei luxe met bijbehorende vaste kosten erbij hebben gekregen, anders en duurder eten, vaker dan ooit op vakantie gaan en meer auto's hebben dan 40 jaar geleden.

Deels zaken die destijds niet bestonden en we dus niet konden hebben (mobieltjes, internet), maar ook zeker zaken die wel bestonden, maar te duur waren voor de 'gewone man', zoals een tweede auto, wasdroger of meerdere televisies in huis. Of voorgesneden groenten, aardbeien in februari en grotere porties vlees. Onlangs een "kookboek voor beginners" van begin jaren '80 doorgekeken, waarin 75 gram vlees de portie voor een volwassene is.
Bijna goed. Er is een verschil tussen de inkomstenbronnen binnen een gezin/stel. Veertig jaar geleden was er hoofdzakelijk de man die het geld binnenbracht. Nu is dat de man en de vrouw die dat moeten doen. Er is een enorme explosie in die financile verandering van dat laatste gegeven, daar zij concrete cijfers te vinden. (ben even te lui)

Tweeverdieners zijn in 2018 een noodzaak geworden om te leven. Of moet ik zeggen: overleven...
pi_183843455
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 22:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

1: Vreemd dat die hoog opgeleide jongeren pas na hun 23e inzien dat ze geen woning krijgen. Behalve in miljonairskringen is het namelijk niet gebruikelijk om een woning als cadeautje te mogen ontvangen. Zoiets lijkt me tamelijk algemeen bekend.

Of
2: Je bedoelt dat deze jongeren weinig kans maken om een sociale huurwoning toegewezen te krijgen. Iets toegewezen krijgen is iets heel anders dan iets krijgen.
Vreemd in deze is dat hoog opgeleide mensen verwachten dat ze aanspraak moeten maken op sociale huurwoningen. Doorgaans slagen uitstekend opgeleide Nederlanders er in om ruim binnen 10 jaar na afstuderen geschikte woonruimte te kopen, dankzij een baan met fatsoenlijk inkomen. Wat die asielzoekers te maken hebben met de koopwoningmarkt begrijp ik niet. Asielzoekers zijn doorgaans namelijk niet in staat om binnen enkele jaren een woning te kopen.
Ik ga er niet te ver op in.

Er is een groot woningtekort van zowel sociale woningen als wel koopwoningen en met deze laatste groep ook de financiering daar van. Inkomen vs de prijs van een woning is een breekpunt. De prijzen van woningen zijn in Nederland hoog tot zeer hoog.

De oorzaak van alles heb ik reeds omschreven, anderen eerst.
pi_183845539
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 15:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zoals Elfletterig doet, bedoel je? Ja, dat is ook vrij triest. Wees een beetje blij met wat we hier hebben, verdomme.
Allemaal leuk en aardig, maar mijn post snijdt gewoon hout. Als je minder dan modaal verdient, is de aanstaande loonstijging helemaal niet zo groot, terwijl allerlei lasten wl omhoog schieten.

En dit is de ontwikkeling over de afgelopen 10 jaar:

PaGtoom.jpg?1

De bron hiervan is niet mijn grote duim of sombere wereldbeeld, maar de hoofdeconoom van het CBS:

phvmulligen twitterde op dinsdag 18-12-2018 om 13:59:51 Nederlandse huishoudens zijn nog steeds armer dan voor de crisis. Slechts 5 landen in de EU deden het slechter. https://t.co/y81E5ThUYt reageer retweet
Kritische mensen - zeg maar mensen met doortastend vermogen - laten zich geen rad voor ogen draaien door gladde, goed getimede praatjes van politici. Die prikken daar doorheen.

Voor zover het economisch beter gaat in Nederland, zijn het vooral de grote bedrijven en de topbestuurders die ervan profiteren. Ook in 2018 groeide de loonkloof tussen bestuurders en gewone medewerkers weer.

Het aantal miljonairs groeit, terwijl steeds meer Nederlanders vastlopen met de betaling van hun schulden. En het Sociaal Cultureel Planbureau meldde onlangs dat de armoede onder werkende Nederlanders flink toeneemt.

Dus ja, je kunt oogkleppen opzetten en je vastklampen aan het hoge welvaartsniveau dat Nederland kent, of je kunt onder ogen zien dat de koek steeds oneerlijker wordt verdeeld. Rijken worden steeds rijker, terwijl we - net als in de VS - steeds meer werkende armen zien. Kleine plusjes op de loonstrook, maar tegelijk forse lastenstijgingen en rekeningen die bij de gewone belastingbetaler worden neergelegd, terwijl bedrijven en banken worden ontzien: zie de CBS-cijfers over de ontwikkeling sinds 2008. Terwijl de rijksten juist van de economische crisis profiteerden, mochten gewone Nederlanders de rekening betalen. Idem voor de aanstaande energietransitie.

En dan hebben we het nog helemaal niet gehad over de uitholling van sociale voorzieningen, die eveneens dreigt (onder meer door de open deuren-politiek). En ook nog niet over de inmiddels 3 miljoen Nederlanders met flexbanen en alle bijbehorende onzekerheid van dien. En ook niet over de vele kinderen die momenteel in armoede opgroeien in dit land.

Droom lekker verder.
DJ11 @ RADIO 49 - TOPIC
Spotify-playlist: 12/8 - Music in 12/8 time
Spotify-playlist: Produced by Trevor Horn
pi_183845638
quote:
9s.gif Op woensdag 19 december 2018 15:45 schreef ShevaJB het volgende:
HET IS ALLEMAAL DE SCHULD VAN DE POLITIEK HURDURRRRR

Lekker in Zimbabwe gaan wonen toch, het is hier zo vreselijk!
Het is voor een wezenlijk deel gewoon onze eigen schuld. We stemmen namelijk zelf op mensen die onze belangen niet behartigen. Je wilt niet weten hoe veel dombo's op de VVD stemmen omdat hun hypotheekrenteaftrek - een perverse beloning voor schuldvorming - daardoor "veilig" is. En je wilt ook niet weten hoe veel dombo's stemmen op linkse partijen, die niks meer klaarspelen voor gewone arbeiders en vooral oog hebben voor migranten.

Daags voor de verkiezingen zijn de stemwijzers en kieskompassen overbelast, omdat we wonen in een land met mensen die totaal niet nadenken over politiek of de keuze voor een bepaalde partij. We hebben types als Mark Rutte (met z'n vaasje), Robot Jetten, maar ook die stompzinnige populist van een Wilders toch echt zlf aan hun zetels geholpen.
DJ11 @ RADIO 49 - TOPIC
pi_183845654
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 15:50 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Femke Halsema realist gespot.
DJ11 @ RADIO 49 - TOPIC
  woensdag 19 december 2018 @ 23:47:44 #190
480915 Linkse_krijger
Drie keer rechts is ook links
pi_183845728
Ik ga er bruto volgend jaar niet op vooruit :'(

Alleen ga ik wel van 40 naar 32 uur :+
pi_183845832
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 16:05 schreef cempexo het volgende:
Reden van hun belangstelling was dat deze jonge mensen inzagen dat ze de eerste 10 jaar geen woning meer konden krijgen in Nederland.

Die woningen worden namelijk toegewezen aan de asielzoekers. Dat op basis van het Nederlandse politieke en gemeente beleid op macro niveau.
Ik ben dit wel met je eens, met als kanttekening dat asielzoekers niet de enige reden zijn van de ontstane situatie. Ook zonder asielzoekers waren er problemen.

In bepaalde regio's zijn woningen onbetaalbaar en heerst enorme schaarste. Maar gemeenten bouwen onvoldoende nieuwe woningen. Ze willen hun bouwgrond zo duur mogelijk verkopen, waardoor enorme vertraging ontstaat in de bouw van nieuwe woningen. Er ligt allang landelijk beleid om meer woningen te bouwen, maar gemeenten frustreren dit.

Andere factoren die woningen onbetaalbaar / onbereikbaar maken zijn de massale speculatie op de woningmarkt en het feit dat veel mensen moeilijk aan een hypotheek komen, bijvoorbeeld omdat ze geen vaste baan hebben, maar een flexbaan.

Gerelateerd hieraan: het kabinet stuurt aan op een energietransitie; we moeten van het gas af en woningen moeten energiezuiniger worden. Op zich goed, maar ook hiervan gaat de rekening weer volledig bij woningeigenaren en -huurders belanden. Robot Jetten verkondigde zondag trots op TV dat woningcorporaties extra geld krijgen voor het duurzamer maken van woningen. Maar we weten allemaal hoe dat gaat: zo gauw de woning is aangepast/verbeterd, vliegt de huurprijs omhoog en mag de huurder dokken.
DJ11 @ RADIO 49 - TOPIC
pi_183849689
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 16:35 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? De cijfers spreken voor zich In 2017 is er een massale uittocht van maar liefst 475 Nederlanders geweest richting Denemarken. Na het enorm hoge aantal van 432 in 2016 is het gewoon onhoudbaar dat er zoveel Nederlanders richting Denemarken verdwijnen.

Om positief af te sluiten, 1300 Denen bewandelden het omgekeerde pad waardoor er onder de streep meer Denen in Nederland wilden wonen dan Nederlanders in Denemarken.
Snap die Denen wel.

Wie wil er nou in godsnaam in Denemarken wonen, het meest saaie land van Europa?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  donderdag 20 december 2018 @ 10:51:36 #193
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_183850995
quote:
15s.gif Op donderdag 20 december 2018 09:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Snap die Denen wel.

Wie wil er nou in godsnaam in Denemarken wonen, het meest saaie land van Europa?
Saai = goed voor veel mensen :P

En trouwens, hallo, Legoland!
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_183860083
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 23:39 schreef Elfletterig het volgende:
Allemaal leuk en aardig
Zal hem niet integraal quoten. :) Maar zeer goede post. Om dat te zien hoef je niet populistisch te zijn of links of beide. Maar gewoon kritisch en een bepaald gevoel van historisch besef hebben en daardoor weten hoe politici rollen. En derhalve weten wat er allemaal uitkomt van de mooie praatjes en prognoses.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183860147
quote:
14s.gif Op woensdag 19 december 2018 12:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De oplossing is eenvoudig: zorgen dat je meer verdient.
VVD'ers die poep praten, wat een verrassing.
pi_183860192
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 19:11 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

VVD'ers die poep praten, wat een verrassing.
Klopt. En het is natuurlijk een oplossing voor individuen en niet voor de bulk. Zo kan je mooi framen dat het gewoon je eigen schuld is dat je niet voldoende verdient om rond te komen. Probleem opgelost. Het is zo lui "denken". Wordt vooral beoefend door hen die het volgens zichzelf goed voor elkaar hebben.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183861740
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 19:13 schreef Bart2002 het volgende:
Zo kan je mooi framen dat het gewoon je eigen schuld is dat je niet voldoende verdient om rond te komen.
Want dat is de schuld van een ander?
pi_183861868
2x10 erbij voor ziektekostenpremie
13 erbij voor stroom
18 erbij voor boodschappen
3 erbij voor de gemeente belastingen

Dat is bij elkaar 54 euro.
Ik krijg er 60 euro bij per maand met de belastingverlaging.
die 6 euro ben ik waarschijnlijk kwijt aan stijgingen van verzekeringen, zoals opstal, inboedel, auto, etc. of aan de gewone inflatie, zoals op kleding, etc.

Bedankt rutte :')

Gelukkig krijg ik mijn standaard 2.5% erbij vanwege mijn prestaties en 2.5% vanwege cao, maar die flauwekul dat de belastingverlaging meer is dan de prijsstijging is flauwekul.
pi_183861992
quote:
9s.gif Op donderdag 20 december 2018 20:36 schreef nostra het volgende:

[..]

Want dat is de schuld van een ander?
Ervan uitgaande dat het gros echt wel het beste uit zichzelf probeert te halen en doet wat in hun bereik ligt en binnen hun mogelijkheden om optimaal te presteren en gelukkig te zijn of worden, dan is het in ieder geval niet per definitie eigen schuld.

Dat de koopkracht bijvoorbeeld effectief de afgelopen 40 jaar nauwelijks is toegenomen is wel degelijk de diverse kabinetten en werkgevers te verwijten.

Besteedbaar inkomen huishoudens staat al bijna 40 jaar stil
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_183862070
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 20:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Ervan uitgaande dat het gros echt wel het beste uit zichzelf probeert te halen en doet wat in hun bereik ligt en binnen hun mogelijkheden om optimaal te presteren en gelukkig te zijn of worden, dan is het in ieder geval niet per definitie altijd eigen schuld.
Uiteraard niet, maar laten we niet doen alsof de gemiddelde Nederlander niet in staat is om rond te komen.

quote:
Dat de koopkracht bijvoorbeeld effectief de afgelopen 40 jaar nauwelijks is toegenomen is wel degelijk de diverse kabinetten en werkgevers te verwijten.
Dat hangt ook samen met de inkrimping van het aantal personen in huishoudens en de onvermijdelijke gevolgen van globalisering en digitalisering. Dan kan je voor dat laatste aspect willen dat 'de diverse kabinetten' daar iets wezenlijks aan veranderen, maar dat is wensdenken.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')