abonnement Unibet Coolblue
pi_183823800
Goedemorgen,

Twee weken geleden had ik de volgende foutmelding op mijn computer: MAIN BIOS CHECKSUM ERROR. Mijn computer wilde niet aan gaan, sloot vervolgens af en dat ging een paar keer door, totdat ik die foutmelding kreeg. Daarna startte hij normaal op. Ik ben toen naar een computerwinkel geweest die mijn computer hebben nagekeken. Kort verhaal: niets gevonden en hij deed het gewoon.

Gisteravond gebeurde echter weer hetzelfde: ik deed mijn computer aan, maar hij startte niet op, sloot af en dat gebeurde een paar keer, voordat weer MAIN BIOS CHECKSUM ERROR verscheen. Hij startte toen normaal op.

Alleen: nu sluit mijn computer niet af. Als ik op afsluiten klik, blijft mijn computerkast (ik ben een noob, ik weet niet wat alle termen precies zijn) aan. Mijn scherm gaat wel uit (wordt zwart), dus hij blijft niet haken op het beeld 'afsluiten' zeg maar.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en of ik dat zelf kan oplossen? Ik moet er wel bij vermelden dat de aan-knop van mijn computerkast niet meer helemaal goed is. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Thanks voor de reacties alvast!
pi_183823827
quote:
"Ik moet er wel bij vermelden dat de aan-knop van mijn computerkast niet meer helemaal goed is"
Hoedan?
pi_183823867
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:36 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Hoedan?
De soort springveer is niet meer helemaal goed: de elasticiteit is een beetje weg. Ik moet de aan-knop dus goed indrukken om mijn computer aan te doen.
pi_183823946
quote:
MAIN BIOS CHECKSUM ERROR
dit kan er op duiden dat je bios batterijtje op is, of dat je moederbord misschien wel aan het overlijden is (al zou ik dat niet snel verwachten).

een defecte aan/uit knop? kan eventueel ook wel issues veroorzaken denk ik (nooit meegemaakt)

hoe oud is het systeem?
pi_183824053
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:44 schreef mschol het volgende:

[..]

dit kan er op duiden dat je bios batterijtje op is, of dat je moederbord misschien wel aan het overlijden is (al zou ik dat niet snel verwachten).

een defecte aan/uit knop? kan eventueel ook wel issues veroorzaken denk ik (nooit meegemaakt)

hoe oud is het systeem?
In de winkel werd gezegd dat het bios-batterijtje nog goed was, Mijn computer komt verder uit 2010 en heb Windows 7. Vorig jaar waren mijn ventilators kapot en heb ik die laten vervangen. Ook is hij toen helemaal geüpdatet (meer geheugen erin gedaan etc.). Ik bedoelde trouwens de power button.
pi_183824075
gewoon nieuwe kopen
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183824142
En wat heeft die computer zaak nagekeken? Puur of het aan en uit gaat?

Want dit kan veroorzaakt worden door verschillende dingen.
Corrupte bios, corrupte windows installatie, geheugen wat niet meer goed is of cmos batterij.

Batterij zou nagekeken zijn, dus dat zal 't niet zijn.

Ook kan het zo zijn dat het moederbord simpelweg stuk is of aan het doodgaan in ieder geval.

Dus meerdere mogelijkheden.

Roces18 heeft waarschijnlijk de beste oplossing geboden.
pi_183824407
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 10:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
En wat heeft die computer zaak nagekeken? Puur of het aan en uit gaat?

Want dit kan veroorzaakt worden door verschillende dingen.
Corrupte bios, corrupte windows installatie, geheugen wat niet meer goed is of cmos batterij.

Batterij zou nagekeken zijn, dus dat zal 't niet zijn.

Ook kan het zo zijn dat het moederbord simpelweg stuk is of aan het doodgaan in ieder geval.

Dus meerdere mogelijkheden.

Roces18 heeft waarschijnlijk de beste oplossing geboden.
Nee: de zaak heeft mijn harde schrijf nagekeken, de biosbatterij en wat algemene checks (wat precies weet ik niet). In elk geval: ze vonden dus niks. Ik heb toen wel niets gezegd over de power button die niet meer helemaal goed is. Het vervelende is verder dat ik vorig jaar voor veel geld mijn computer heb laten repareren en hij het tot twee geleden gewoon prima deed.
pi_184081176
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 10:25 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Nee: de zaak heeft mijn harde schrijf nagekeken, de biosbatterij en wat algemene checks (wat precies weet ik niet). In elk geval: ze vonden dus niks. Ik heb toen wel niets gezegd over de power button die niet meer helemaal goed is. Het vervelende is verder dat ik vorig jaar voor veel geld mijn computer heb laten repareren en hij het tot twee geleden gewoon prima deed.
Niks geen nieuwe pc kopen.!
Mijn 9 jaar oude pc, Asus Sabertooth x85, met wat hardwareupdates, doet het nog steeds geweldig.

Het zou kunnen zijn dat je aan/uit (power) knop soms blijft hangen. Dus je ervan verzekeren dat die ook weer terugveert als je hem aanzet.

Verder zou ik de bios flashen (ook al staat er de laatste versie op).
Als je een Asus Mobo (moederbord) hebt is dat een fluitje van een cent en er kan niks fout gaan (ook al verlies je de stroom (power) tijdens het flashen).

Mijn ervaring is dat, ook al lijkt het dat je bios oke is, er toch weleens wat onzichtbare foutjes ontstaan in de loop der tijd.
Rare problemen heb ik kunnen oplossen door het flashen.
pi_184198967
als er door een defecte powerknop stroompjes (aan/uit/aan/uit). naar het moederbord gaan.
heb je kans dat het tijdens de berekeningen gebeurd van de bios/memory.
de foutmelding geeft dus aan dat er tijdens de checksum iets mis gaat.
ik zou het dan ook in die richting zoeken.

een andere oplossing zou eventueel kunnen zijn om je bios te updaten naar de laatste versie.
www.twitch.tv/kaykaysnl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')