abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  woensdag 9 januari 2019 @ 16:14:43 #51
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_184302201
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 15:45 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hou er wel rekening mee dat je na de therapie tijdelijk meer last kunt hebben en dus misschien wat minder goed kunt functioneren op je werk.
Is er een mogelijkheid om na je werk naar therapie te gaan?
Dat ligt eraan. Ik had juist na een fysiobezoek weer het gevoel dat ik de hele wereld aan kon. Ook veel last van de onderrug. Er zat bij mij een soort van blokkade in mijn wervels die gewoon even losgemaakt moest worden. Na een bezoekje aan de fysio voelde het allemaal meteen weer een stuk losser.

Nu ben ik juist mijn rugspieren wat aan het trainen en merk dat ik meteen al een stuk minder last heb van mijn rug, dus daar ga ik even mee door.

Ik snap alleen die angst voor de fysio niet, die doet echt niets wat jij niet wil. En soms kun je al met 1 bezoekje geholpen zijn als het gewoon even niet goed zit allemaal.
Don't let my username fool you...
pi_184302687
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 16:14 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dat ligt eraan. Ik had juist na een fysiobezoek weer het gevoel dat ik de hele wereld aan kon. Ook veel last van de onderrug. Er zat bij mij een soort van blokkade in mijn wervels die gewoon even losgemaakt moest worden. Na een bezoekje aan de fysio voelde het allemaal meteen weer een stuk losser.

Nu ben ik juist mijn rugspieren wat aan het trainen en merk dat ik meteen al een stuk minder last heb van mijn rug, dus daar ga ik even mee door.

Ik snap alleen die angst voor de fysio niet, die doet echt niets wat jij niet wil. En soms kun je al met 1 bezoekje geholpen zijn als het gewoon even niet goed zit allemaal.
Ik snap wel wat je bedoelt maar hier gaat het om fysieke training terwijl er al pijnklachten zijn en niet om rekken/strekken door de therapeut.
En angst voor de fysio heb ik het niet over, wie wel dan?
Het enige dat ik bedoel is dat na fysieke inspanning de klachten tijdelijk toe kunnen nemen.
En ja, uit ervaring.
pi_184315494
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 15:45 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hou er wel rekening mee dat je na de therapie tijdelijk meer last kunt hebben en dus misschien wat minder goed kunt functioneren op je werk.
Is er een mogelijkheid om na je werk naar therapie te gaan?
Die mogelijkheid is er.

Of tijdens het werk - zoals nu.

De praktijk zit bijna tegenover mijn werk; ik ga er al anderhalf jaar sporten na het werk.
pi_184315508
registreer om deze reclame te verbergen
Hij bedoeld denk ik dat je na je sessie meer pijn kan hebben. Niet fijn als je daarna weer moet werken als dat in je pauze was.
pi_184315576
Zojuist voor het eerst geweest. Zoals een beetje verwacht niet echt iets ernstigs, maar wel iets dat nooit echt heeft kunnen herstellen met sporten en veel zitten op het werk (kantoorbaan).

Iets met de onderste ruggenwervel en de spier die daar tegenaan "schuurt" als ik het goed begrepen heb. Vooral buigen doet wel wat pijn, en naar links en rechts buigen.

Heb nu twee oefeningen meegekregen om elke dag thuis te doen en een nieuwe afspraak voor volgende week donderdag. Als ik het goed begreep gaat de fysio dan wat masseren (en is de ruggenwervel dan al wat "voorgemasseerd" door de oefeningen die ik thuis ga doen).

Daarna gaan we de rug langzaamaan weer wat belasten met (spier?)oefeningen.

Verder zal het herstel wat langer duren omdat ik 3 maanden met de klachten ben blijven doorlopen (en werken en sporten). Maar goed, dat is op zich logisch. Volgende keer niet te lang blijven lopen met de klachten dus. :@
pi_184315597
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 10:09 schreef Koettie het volgende:
Hij bedoeld denk ik dat je na je sessie meer pijn kan hebben. Niet fijn als je daarna weer moet werken als dat in je pauze was.
Ah, op die toer. :)

Nouja, vandaag valt het wel mee na deze eerste sessie.

Heb me wel voorgenomen meer dan regelmatig even op te staan van mijn bureaustoel, even de benen te strekken, koffie te halen, dat soort dingen. Meer dan anders nog, om maar in beweging te blijven.
pi_184315632
registreer om deze reclame te verbergen
Ga even naar de huisarts om te checken of het niets serieus is, daarna kun je dan naar de fysio.

Veel mensen met lage rugpijn hebben baat bij het gedoseerd opbouwen van spierkracht in buikspieren en rest van je 'core'. Maar dat geldt niet als je een beginnende hernia hebt ofzo. Ook stress kan een oorzaak zijn.... en bij vrouwen hormonen/zwangerschap.

Beweeg voldoende, zorg voor weinig 'impact' geen hardlopen dus, niet te veel met gewichten aan de slag. Op die manier maak je het niet erger. Ga liever zwemmen of wandelen om alles los te houden en de spieren wel een beetje aan het werk te zetten.
Whatever...
pi_184319553
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 10:16 schreef Salina het volgende:

[..]

Ah, op die toer. :)

Nouja, vandaag valt het wel mee na deze eerste sessie.

Heb me wel voorgenomen meer dan regelmatig even op te staan van mijn bureaustoel, even de benen te strekken, koffie te halen, dat soort dingen. Meer dan anders nog, om maar in beweging te blijven.
Dat is fijn.
Ik ging naar de fysio de ochtend voordat ik m'n eerste stagedag had. In een herenhuis op een zolder. Ging echt door de grond toen :')
pi_184320426
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 10:15 schreef Salina het volgende:
Zojuist voor het eerst geweest. Zoals een beetje verwacht niet echt iets ernstigs, maar wel iets dat nooit echt heeft kunnen herstellen met sporten en veel zitten op het werk (kantoorbaan).

Iets met de onderste ruggenwervel en de spier die daar tegenaan "schuurt" als ik het goed begrepen heb. Vooral buigen doet wel wat pijn, en naar links en rechts buigen.

Heb nu twee oefeningen meegekregen om elke dag thuis te doen en een nieuwe afspraak voor volgende week donderdag. Als ik het goed begreep gaat de fysio dan wat masseren (en is de ruggenwervel dan al wat "voorgemasseerd" door de oefeningen die ik thuis ga doen).

Daarna gaan we de rug langzaamaan weer wat belasten met (spier?)oefeningen.

Verder zal het herstel wat langer duren omdat ik 3 maanden met de klachten ben blijven doorlopen (en werken en sporten). Maar goed, dat is op zich logisch. Volgende keer niet te lang blijven lopen met de klachten dus. :@
Goed dat je gegaan bent ^O^
Je krijgt van mij acht punten en drie strepen
pi_184321260
Lage rugklachten zijn vaak atypisch. Wat zoveel wil zeggen dat er eigenlijk niks aan te doen is. Ik zou dan ook niet teveel verwachten van de fysio (zeg ik uit ervaring). De fysio kan je wellicht voor nu wat helpen maar dat betekent niet dat je structureel geholpen bent. Ik heb een slechte rug. Veel specialisten gezien en, wat betreft (mijn) rugklachten, weinig vertrouwen in fysio's (en nog minder in chiropractors). Wat mij helpt is een stevige core. Ik zie elke dag rek en core oefeningen. Maar nooit oefeningen waarbij ik rechtstreeks mijn rug belast, zoals de "hyperextension". Die oefening is echt funest voor mij. Verder wilde fysio's vaak dat ik oefeningen deed waarbij ik mijn rug bolde, terwijl ik merkte dat de rug hollen beter werkt. Ik heb periodiek nog last van mijn rug, maar niet heel vaak. Ik ga er ook bijna nooit meer doorheen (spit). En als dat wel gebeurd is het altijd weer zo voorbij (vroeger duurde het een week voordat ik op de been was). Kortom, goed naar je lichaam luisteren.
Aldus.
  donderdag 10 januari 2019 @ 16:34:35 #61
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184321441
quote:
2s.gif Op donderdag 10 januari 2019 16:24 schreef Z het volgende:
Lage rugklachten zijn vaak atypisch. Wat zoveel wil zeggen dat er eigenlijk niks aan te doen is. Ik zou dan ook niet teveel verwachten van de fysio (zeg ik uit ervaring). De fysio kan je wellicht voor nu wat helpen maar dat betekent niet dat je structureel geholpen bent. Ik heb een slechte rug. Veel specialisten gezien en, wat betreft (mijn) rugklachten, weinig vertrouwen in fysio's (en nog minder in chiropractors). Wat mij helpt is een stevige core. Ik zie elke dag rek en core oefeningen. Maar nooit oefeningen waarbij ik rechtstreeks mijn rug belast, zoals de "hyperextension". Die oefening is echt funest voor mij. Verder wilde fysio's vaak dat ik oefeningen deed waarbij ik mijn rug bolde, terwijl ik merkte dat de rug hollen beter werkt. Ik heb periodiek nog last van mijn rug, maar niet heel vaak. Ik ga er ook bijna nooit meer doorheen (spit). En als dat wel gebeurd is het altijd weer zo voorbij (vroeger duurde het een week voordat ik op de been was). Kortom, goed naar je lichaam luisteren.
Ik doe dagelijks bollen, hollen draaien en licht rekken. Vooral als ik met rekken te ver ga is het weer over voor die dag. Maar ik vermoed dat TS nog lang niet zo ver is al wij zijn.
And so is the past
pi_184322474
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 10:09 schreef Koettie het volgende:
Hij bedoeld denk ik dat je na je sessie meer pijn kan hebben. Niet fijn als je daarna weer moet werken als dat in je pauze was.
Dat denk je helemaal goed, thanks. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 10:16 schreef Salina het volgende:

[..]

Ah, op die toer. :)

Nouja, vandaag valt het wel mee na deze eerste sessie.

Fijn dat het meevalt. :)
pi_184324110
quote:
2s.gif Op donderdag 10 januari 2019 16:24 schreef Z het volgende:
Lage rugklachten zijn vaak atypisch. Wat zoveel wil zeggen dat er eigenlijk niks aan te doen is. Ik zou dan ook niet teveel verwachten van de fysio (zeg ik uit ervaring). De fysio kan je wellicht voor nu wat helpen maar dat betekent niet dat je structureel geholpen bent. Ik heb een slechte rug. Veel specialisten gezien en, wat betreft (mijn) rugklachten, weinig vertrouwen in fysio's (en nog minder in chiropractors). Wat mij helpt is een stevige core. Ik zie elke dag rek en core oefeningen. Maar nooit oefeningen waarbij ik rechtstreeks mijn rug belast, zoals de "hyperextension". Die oefening is echt funest voor mij. Verder wilde fysio's vaak dat ik oefeningen deed waarbij ik mijn rug bolde, terwijl ik merkte dat de rug hollen beter werkt. Ik heb periodiek nog last van mijn rug, maar niet heel vaak. Ik ga er ook bijna nooit meer doorheen (spit). En als dat wel gebeurd is het altijd weer zo voorbij (vroeger duurde het een week voordat ik op de been was). Kortom, goed naar je lichaam luisteren.
Rugklachten zijn vaak aspecifiek. Dat betekent dat er geen schade aan ten grondslag ligt. Betekent niet dat niemand je er mee kan helpen :+
Verder zou een goede fysio je helpen om je buik en rugmusculatuur sterker te maken. Iets waarvan je zelf aangeeft dat het jou helpt.
Dat van naar je lichaam luisteren klopt niet helemaal. Bij pijn zou je denken dat je niet moet belasten of stoppen met activiteiten terwijl er heel veel onderzoeken zijn die laten zien dat bewegen ondanks pijn de beste oplossing is voor lagerugpijn.
Faka G
pi_184325848
Je klinkt een beetje als een fysio. :P Met naar je lichaam luisteren bedoel ik dat je zelf een beetje moet uitvinden wat voor jou werkt.
Aldus.
pi_184329791
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2019 20:28 schreef Z het volgende:
Je klinkt een beetje als een fysio. :P Met naar je lichaam luisteren bedoel ik dat je zelf een beetje moet uitvinden wat voor jou werkt.
Schuldig :7
Probleem met naar je lichaam luisteren is vaak dat mensen dan denken dat ze geen pijn mogen voelen en bijna niks meer gaan doen. Als ik dat een maand doe heb ik ook rugpijn.
Het is juist belangrijk je rug te belasten en in beweging te houden,anders neemt de beweeglijkheid van je rug af en kunnen je spieren minder hebben wat resulteert in sneller pijn aan je rug krijgen.
Faka G
pi_184332429
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 23:37 schreef Atta-boy het volgende:

[..]

Schuldig :7
Probleem met naar je lichaam luisteren is vaak dat mensen dan denken dat ze geen pijn mogen voelen en bijna niks meer gaan doen. Als ik dat een maand doe heb ik ook rugpijn.
Het is juist belangrijk je rug te belasten en in beweging te houden,anders neemt de beweeglijkheid van je rug af en kunnen je spieren minder hebben wat resulteert in sneller pijn aan je rug krijgen.
Zeurende pijn is vaak spierpijn..Daar mag je prima doorheen gaan voor zover je dat aankan. Als je echt pijnscheuten hebt dan wijst dat op beklemde zenuwen of elkaar rakende botten. Dan moet je absoluut wel stoppen zo snel je iets voelt. Ook dat ga je oplossen door spieren te kweken maar dan wel zonder de rug te belasten.
pi_184332509
quote:
99s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 08:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Zeurende pijn is vaak spierpijn..Daar mag je prima doorheen gaan voor zover je dat aankan. Als je echt pijnscheuten hebt dan wijst dat op beklemde zenuwen of elkaar rakende botten. Dan moet je absoluut wel stoppen zo snel je iets voelt. Ook dat ga je oplossen door spieren te kweken maar dan wel zonder de rug te belasten.
Ok dus flinke kramp in je kuit is ook een beklemde zenuw of elkaar rakende botten?
Kan je ook gelijk uitleggen hoe je spieren trained zonder ze te belasten en hoe een zenuw precies niet meer beknelt raakt als je spieren gekweekt hebt?
Faka G
pi_184332614
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 08:09 schreef Atta-boy het volgende:

[..]

Ok dus flinke kramp in je kuit is ook een beklemde zenuw of elkaar rakende botten?
Kan je ook gelijk uitleggen hoe je spieren trained zonder ze te belasten en hoe een zenuw precies niet meer beknelt raakt als je spieren gekweekt hebt?
We hebben het hier over de rug. Een krampende (kuit)spier voelt echt wel anders aan dan herhalende pijnscheten in de rug die juist bij verkeerd bewegen ontstaan.
Spieren rond de rug kan je prima trainen zonder je wervelkolom te belasten. De hele pilatus training is daar op gebaseerd. Dat kan ik TS dan ook aanraden. Wel rustig aan beginnen onder begeleiding van een instructeur die daar ervaring mee heeft.
pi_184332805
quote:
99s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 08:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]

We hebben het hier over de rug. Een krampende (kuit)spier voelt echt wel anders aan dan herhalende pijnscheten in de rug die juist bij verkeerd bewegen ontstaan.
Spieren rond de rug kan je prima trainen zonder je wervelkolom te belasten. De hele pilatus training is daar op gebaseerd. Dat kan ik TS dan ook aanraden. Wel rustig aan beginnen onder begeleiding van een instructeur die daar ervaring mee heeft.
Dus in spieren van je rug kan je geen kramp krijgen?
Als we het dan toch over je rug hebben, welke botten zouden er dan zomaar verplaatsen en tegen elkaar aan komen?
Bij trainen belast je. Bij pilates wel minder heftig dan bij kracht training oid maar je belast je spieren altijd. Spieren worden niet sterker zonder belasting anders gebeurt er niks.
Faka G
pi_184333127
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 23:37 schreef Atta-boy het volgende:

[..]

Schuldig :7
Probleem met naar je lichaam luisteren is vaak dat mensen dan denken dat ze geen pijn mogen voelen en bijna niks meer gaan doen. Als ik dat een maand doe heb ik ook rugpijn.
Het is juist belangrijk je rug te belasten en in beweging te houden,anders neemt de beweeglijkheid van je rug af en kunnen je spieren minder hebben wat resulteert in sneller pijn aan je rug krijgen.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Als ik echt spit had, kon de manueel therapeut mij altijd goed helpen met het soepel maken van me rug door te rekken.
Aldus.
pi_184341177
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 08:41 schreef Atta-boy het volgende:

Als we het dan toch over je rug hebben, welke botten zouden er dan zomaar verplaatsen en tegen elkaar aan komen?

Niet zomaar maar na een tijdje: Je rugwervels. En dat komt omdat de tussenwervelschijven degenereren, net zo lang tot er geen tussenwervelschijven meer zijn en de wervels dus tegen elkaar zitten.
En ja, dat is pijnlijk!
pi_184341656
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 16:35 schreef vannelle het volgende:

[..]

Niet zomaar maar na een tijdje: Je rugwervels. En dat komt omdat de tussenwervelschijven degenereren, net zo lang tot er geen tussenwervelschijven meer zijn en de wervels dus tegen elkaar zitten.
En ja, dat is pijnlijk!
Dat ja. Een van mijn onderste tussenwervels is bijna compleet doorgesleten. Dit veroorzaakt VEEL pijn. 24/7. En omdat ik een rare pijngrens heb (ASS) voel ik die pijn pas sinds een paar maanden, terwijl het al jaren flink versleten is.

Dus nu chronische pijn in mijn rug. Niet. Tof. Reumatoloog kan er niets mee, fysio kan er niets mee. Dus moet nu naar een revalidatiecentrum om 'met de pijn te leren leven'.

Dus ik zou wel zeggen: Als je pijn hebt, laat er dan alsjeblieft iemand naar kijken (niet je sportinstructeur, maar iemand die er echt verstand van heeft) voordat je met chronische rugpijn opgezadeld zit.
Mon 'en!
pi_184341982
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 08:41 schreef Atta-boy het volgende:

[..]

Dus in spieren van je rug kan je geen kramp krijgen?
Als we het dan toch over je rug hebben, welke botten zouden er dan zomaar verplaatsen en tegen elkaar aan komen?
Bij trainen belast je. Bij pilates wel minder heftig dan bij kracht training oid maar je belast je spieren altijd. Spieren worden niet sterker zonder belasting anders gebeurt er niks.
Ja, je kan ook spierpijn in je rug hebben. De meeste rugpijn is dat dan ook en daar mag je dan wel doorheen gaan als je dat aankan. Echter felle stekende pijjnscheuten die uit het niets komen is vaak een bot/zenuw ding. Daar mag je dus niet mee doorgaan al zou je dat al redden.
Zoals vermeld kunnen tussenwerveschijven slijten, dan kan er een zenuw klem komen te zitten of de randen van de wervels kunnen elkaar raken. De uitsteeksels kunnen elkaar ok gaan raken en dat is ook pijnlijk.
Ja je rug en buikspieren belast e met training, daar is het dan ook training voor. De hele truuk van o.a.pilatus is dat je de spieren wel belast maar de gewrichten (waaronder je wervelkolom) juist veel minder. Doordat de spieren in je core sterker worden verbeterd je houding en zullen die botten elkaar minder snel gaan raken.
pi_184342519
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 16:35 schreef vannelle het volgende:

[..]

Niet zomaar maar na een tijdje: Je rugwervels. En dat komt omdat de tussenwervelschijven degenereren, net zo lang tot er geen tussenwervelschijven meer zijn en de wervels dus tegen elkaar zitten.
En ja, dat is pijnlijk!
We hebben het nu over normale rugpijn en niet over iemand van rond de 90 he :+
Als je gehele tussenwervelschijf weg gesleten zou zijn moet je aardig op leeftijd zijn mocht dit ooit gaan gebeuren. En natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij dit wel op iets jongere leeftijd gebeurd maar die groep is te verwaarlozen tegenover de groep waar er anatomisch niks mee aan de hand is.
En zelfs al zou je dusdanige slijtage hebben dan moet je er alsnog mee bewegen en spierkracht opbouwen. Je kan beter pijn hebben en een goede functie van je wervelkolom dan pijn hebben en niks meer doen waardoor je kwaliteit van leven verder achteruit gaat.
Faka G
pi_184342653
quote:
99s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 17:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ja, je kan ook spierpijn in je rug hebben. De meeste rugpijn is dat dan ook en daar mag je dan wel doorheen gaan als je dat aankan. Echter felle stekende pijjnscheuten die uit het niets komen is vaak een bot/zenuw ding. Daar mag je dus niet mee doorgaan al zou je dat al redden.
Zoals vermeld kunnen tussenwerveschijven slijten, dan kan er een zenuw klem komen te zitten of de randen van de wervels kunnen elkaar raken. De uitsteeksels kunnen elkaar ok gaan raken en dat is ook pijnlijk.
Ja je rug en buikspieren belast e met training, daar is het dan ook training voor. De hele truuk van o.a.pilatus is dat je de spieren wel belast maar de gewrichten (waaronder je wervelkolom) juist veel minder. Doordat de spieren in je core sterker worden verbeterd je houding en zullen die botten elkaar minder snel gaan raken.
Heb je hier een bron voor?
Als jij de bron van pijn kan differentiëren door de soort pijn dan zullen ze in ziekenhuizen erg blij met je zijn en hun röntgen en scan apparatuur wegdoen denk ik.
Zenuwpijn is te onderscheiden door uitstraling en niet door het type pijn. En zelfs dan kan die uitstraling veroorzaakt worden door spieren in plaats schade aan je rug.

Rugpijn is niet zo anatomisch als mensen vaak denken. Op latere leeftijd heeft een heel groot deel van de bevolking hernia's of slijtage in hun lagerugpijn maar maar een klein deel pijn.
Stress, een slechte leefstijl en andere dingen zijn misschien wel bepaalde der of je de pijn wel/niet zou voelen en hoe heftig deze is.
Angst voor schade is dus ook een negatieve voorspeller voor pijn en daarom is het zo zonde dat iedereen altijd zo panisch doet als iemand een keer rugpijn heeft.
Gewoon naar een goede fysio gaan en doen wat diegene zegt en je bent er in de meeste gevallen snel weer van af, zelfs al zit er wel schade.
Faka G
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')