abonnement Unibet Coolblue
pi_183802306
Goeiemorgen Fok!

Ik heb een Akai AM-17 versterker die ik gebruik voor mijn pc audio en de audio voor mijn tv (is tevens 2e beeldscherm)

Leuk apparaatje; ziet er ook leuk uit en heeft wat handige features. Staan 4 boxen op aangesloten. Prima geluid; zoonlief vind het bagger, mja, die hoor je ook al drie straten verder aankomen met z'n basbox in z'n auto.
Voor de liefhebber: 2 Wharfedale Denton 3 boxen en 2 B&O boxen. (alles goeie oude tijd)


Probleem met de versterker is dat soms het linker kanaal uitvalt en soms het rechter kanaal. Als ik vervolgens de volumeknop heel hoog zet, dan floept het uitgevallen kanaal weer aan.
(dit treed op in zowel pc modus, HDMI 1 als tv modus HDMI 2 en op een andere versterkeringang aansluiten werkt ook niet)
Als ik aan de volumeknop draai, dan kraakt die.

Mijn boerenverstand, al woon ik in Roffa, zegt dat de volumeknopdraaischakelaar vuil of kaduuk is.(is toch een variabele weerstand?)
Zou dit de oorzaak kunnen zijn???
En hoe kom ik aan een vervangende, ik noem het maar volumedraaiknopschakelaar?
Een elektrisch schema, waar de code/onderdeelnummer van die draaiknop opstaat, kan ik nergens vinden.

Voor 5 tientjes kan ik een andere versterker kopen op marktplaats. Het lijkt mij echter leuk om te proberen het zooitje zelf te repareren. Lukt dat niet, dan kan ik alsnog mijn frustraties afreageren m.b.v. de Akai en een voorhamer.

Ik heb wel watt kennis van elektronica :)
Graag jullie imput hierover.
  dinsdag 18 december 2018 @ 11:13:24 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183804077
Idd de potmeter maar eens schoonmaken.
So we just called him Fred
pi_183804456
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 11:13 schreef FredvZ het volgende:
Idd de potmeter maar eens schoonmaken.
Ahh! Heet dat een potmeter.
Hoe maak je zo'n ding schoon?
Heb weleens vernomen dat zo'n speciale elektronica cleaner meer fout dan goed doet.

In de Coca cola dompelen; de brake fluid cleaner of wd 40 wellicht? Of peut?
  dinsdag 18 december 2018 @ 12:37:57 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183805392
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 11:37 schreef gepromoveerT het volgende:

In de Coca cola dompelen; de brake fluid cleaner of wd 40 wellicht? Of peut?
Verhalen lopen idd uiteen.
De een zweert bij WD40, de ander siliconen spray, weer een ander contactspray en ook 97% alcohol heb ik wel eens gehoord.

Ik zou zelf WD 40 gebruiken.
So we just called him Fred
  Forum Admin dinsdag 18 december 2018 @ 13:06:41 #5
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_183805832
Hoor je ook gekraak uit de speakers komen als je aan de volumeknop draait? Als dat niet het geval is dan is het probleem waarschijnlijk niet je volume potmeter maar de speaker uitgangsrelais. Dat is vaak het geval bij oudere versterkers. Ook een relais kan je vaak, voorzichtig, schoonmaken of anders vervangen.
pi_183810631
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 december 2018 13:06 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Hoor je ook gekraak uit de speakers komen als je aan de volumeknop draait? Als dat niet het geval is dan is het probleem waarschijnlijk niet je volume potmeter maar de speaker uitgangsrelais. Dat is vaak het geval bij oudere versterkers. Ook een relais kan je vaak, voorzichtig, schoonmaken of anders vervangen.
Ik hoor juist gekraak uit de speakers komen als ik aan de volumeknop draai. Niet uit de volumeknop zelf.
pi_183814124
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 12:37 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Verhalen lopen idd uiteen.
De een zweert bij WD40, de ander siliconen spray, weer een ander contactspray en ook 97% alcohol heb ik wel eens gehoord.

Ik zou zelf WD 40 gebruiken.
Bij de weg:
Thanks!
pi_183894333
Geen WD40 maar een die een beschermlaagje op het weerstandsmateriaal in de pot achterlaat anders trek je vuil aan

Deze zijn specefiek voor electronica gebruik !

Vervangen is de beste optie
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
pi_183895305
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 16:53 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Ik hoor juist gekraak uit de speakers komen als ik aan de volumeknop draai. Niet uit de volumeknop zelf.
Mijn ervaring is dat de hier aanbevolen middeltjes niet goed werken, je kunt daarmee de potmeter zelfs helemaal de vernieling in helpen. Vervangen is de beste optie als het echt niet anders kan, maar een geschikte vervangende potmeter vinden is niet gemakkelijk, dit zijn vaak merk-specifieke modellen die ook bij de fabrikant niet meer leverbaar zijn. En dan zul je nog de hele versterker uit elkaar moeten halen om het ding te vervangen, tenzij de potmeter op een apart printje zit.

Voor nu zou je het volgende kunnen doen. Koppel de versterker - voor de zekerheid - los van het lichtnet en draai de volumeregelaar dan een groot aantal malen (minimaal 20 maal) van de minimale stand naar de maximale stand en weer terug. Niet te snel draaien, maar wel telkens geheel van minimaal naar maximaal gaan en weer terug. Verifieer tenslotte dat de volumeregelaar weer op de minimale stand staat en sluit de versterker dan weer aan. Nu zouden de klachten in ieder geval tijdelijk voorbij moeten zijn.
pi_183923782
Heb de versterker al eens uit elkaar gehaald om te kijken of ik losse solderingen tegen kwam en/of bruine plekken op weerstanden en zo.
Dit was niet het geval.
De potmeter zit op een (grote) aparte printplaat. (de bovenste op onderstaande foto) en die printplaat heet een Tone Control PCB volgens onderstaande service manual.

Wilde net jouw tip gaan uitvoeren, van dat loskoppelen en zo. Voordat ik daarmee in de weer ging, even controleren of hij nog steeds kraakt. Zal je net zien; geen kraakje te horen Zucht. :)

Mijn plan verder is/was om de potmeter compleet uit te bouwen (ook los solderen) en dan schoon te maken.
Volgens mij bestaat de kern van een potmeter uit twee metalen pinnetjes die over een grafiet-plaatje draaien (heb wel eens eerder dingen onherstelbaar verkloot). Dus lijkt het mij de zaak om die contacten te reinigen.

Zal nog eens kijken. Bedankt in ieder geval!



https://www.manualscenter(...)-service-manual.html
pi_183923837
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 13:45 schreef Riparius het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat de hier aanbevolen middeltjes niet goed werken, je kunt daarmee de potmeter zelfs helemaal de vernieling in helpen. Vervangen is de beste optie als het echt niet anders kan, maar een geschikte vervangende potmeter vinden is niet gemakkelijk, dit zijn vaak merk-specifieke modellen die ook bij de fabrikant niet meer leverbaar zijn. En dan zul je nog de hele versterker uit elkaar moeten halen om het ding te vervangen, tenzij de potmeter op een apart printje zit.

Voor nu zou je het volgende kunnen doen. Koppel de versterker - voor de zekerheid - los van het lichtnet en draai de volumeregelaar dan een groot aantal malen (minimaal 20 maal) van de minimale stand naar de maximale stand en weer terug. Niet te snel draaien, maar wel telkens geheel van minimaal naar maximaal gaan en weer terug. Verifieer tenslotte dat de volumeregelaar weer op de minimale stand staat en sluit de versterker dan weer aan. Nu zouden de klachten in ieder geval tijdelijk voorbij moeten zijn.
Ben vergeten te "quoten" Zie boven O-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')