abonnement Unibet Coolblue
pi_183792782
Hee Tweakers,

Ik zit al een tijdje met het ´dilemma´ wat ik moet doen met mijn eigen beeldmateriaal. Ik heb allerlei beelden nog van toen ik klein was, en toen mijn ouders bv 12,5/25 jaar getrouwd waren. Alles stond eerst op videoband, daarna op DVD en heb het daarna 5 jaar geleden omgezet naar ISO óf NRG. Daarna ben ik gestart met een deel te converten naar MKV (met makemkv). Nu twijfel ik echter wat het slimste is voor de toekomst.

Mijn doel is dat ik ook over x aantal deciania nog het kan openen, of op zijn minst omzetten.

De opties zijn denk ik:

-MP4
-MKV (h264, of h265? ik weet niet naar wat makemkv hem omzet)
-Video_TS
-NRG
-ISO
-?

Ik neig op dit moment naar ISO omdat dit enorm standaard is. NRG is van Nero eigen dacht ik, desalniettemin kon ik met 7zip gelukkig nog wel de NRG extracten naar video_ts.

Ik hoop dat jullie dit kunnen volgen. Ik zit er een beetje mee in mijn hoofd, dus ik wil eerst jullie meningen weten voordat ik misschien een hoop werk voor nope doe. Het gaat namelijk niet om 1 dvdje, maar echt over een stuk of 10-15. Daarnaast wil ik ook de documentatie en mappenstructuur op orde brengen.

Alvast enorm bedankt voor het meedenken :)
pi_183793013
H265
  maandag 17 december 2018 @ 20:49:33 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183793039
Kies altijd de meest populaire format met de minste lossy compressie.

Dan zal er ook in de toekomst altijd een manier zijn om jouw bestanden of gewoon uit te lezen of te converteren.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183793626
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:48 schreef Zolder het volgende:
H265
Thanks, ik ga even uitzoeken of dit alleen een optie is bij MP4 of MKV. En even uitzoeken in welke codec makemkv standaard omzet.
quote:
7s.gif Op maandag 17 december 2018 20:49 schreef SpecialK het volgende:
Kies altijd de meest populaire format met de minste lossy compressie.

Dan zal er ook in de toekomst altijd een manier zijn om jouw bestanden of gewoon uit te lezen of te converteren.
Dus dat is H265? En net een ISO of video_TS? Want dat is natuurlijk ook zeer gangbaar in windows omdat video_Ts dvd inhoud is, en ISO is natuurlijk ook een enorme standaard in de computerwereld.
  maandag 17 december 2018 @ 21:22:50 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183794205
Je haalt echt een heleboel dingen door elkaar. Als je op zoek zou zijn naar een auto ben je aan het twijfelen tussen een personenauto en een Toyota.
So we just called him Fred
pi_183794442
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:22 schreef FredvZ het volgende:
Je haalt echt een heleboel dingen door elkaar. Als je op zoek zou zijn naar een auto ben je aan het twijfelen tussen een personenauto en een Toyota.
Wat bedoel je nu dan? Dat ik de codecs door elkaar haal? Ik weet wel dat MP4/MKV an sich niks zegt omdat het gaat om de codec
pi_183794805
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:39 schreef dennissch het volgende:
Hee Tweakers,

Ik zit al een tijdje met het ´dilemma´ wat ik moet doen met mijn eigen beeldmateriaal. Ik heb allerlei beelden nog van toen ik klein was, en toen mijn ouders bv 12,5/25 jaar getrouwd waren. Alles stond eerst op videoband, daarna op DVD en heb het daarna 5 jaar geleden omgezet naar ISO óf NRG.
Om te beginnen zo mogelijk altijd de originele dragers conserveren, die videobanden dus. Maar mogelijk zijn dat niet eens de originele dragers, als het materiaal bijvoorbeeld oorspronkelijk is opgenomen op Video8 of Hi8.
quote:
Daarna ben ik gestart met een deel te converten naar MKV (met makemkv).
Fout. Nooit van één lossy codec gaan converteren naar een ander lossy codec.
quote:
Nu twijfel ik echter wat het slimste is voor de toekomst.
Dat weet niemand, maar in ieder geval niet wat jij doet. Als je je analoge bronmateriaal niet meer hebt of als dit intussen dusdanig in kwaliteit achteruit is gegaan dat opnieuw digitaliseren geen beter of evenwaardig resultaat meer kan opleveren, dan zul je het moeten doen met de .iso en .nrg images die je van je vroeger samengestelde DVD's hebt gemaakt.
quote:
Mijn doel is dat ik ook over een x aantal decennia nog het kan openen, of op zijn minst omzetten.
Dat is het doel van iedereen die analoog materiaal digitaliseert voor de lange termijn.
quote:
De opties zijn denk ik:

-MP4
-MKV (h264, of h265? ik weet niet naar wat makemkv hem omzet)
-Video_TS
-NRG
-ISO
-?
Hier gooi je appels, peren en citroenen door elkaar. Bestanden met de extensies .mp4 en .mkv kunnen verschillende types audio en video bevatten, dit zijn in feite containerformaten. VIDEO_TS is geen bestandsformaat, maar de naam van de map op een DVD Video die het beeldmateriaal bevat. Niet te verwarren met videobestanden met de extensie .ts die je bijvoorbeeld bij streaming aan kunt treffen. Bestanden met de extensie .nrg en .iso zijn imagebestanden van optische schijven die letterlijk van alles kunnen bevatten. Het .nrg bestandsformaat is van Ahead, de producent van het vroeger veel gebruikte brandprogramma Nero.
quote:
Ik neig op dit moment naar ISO omdat dit enorm standaard is. NRG is van Nero eigen dacht ik, desalniettemin kon ik met 7zip gelukkig nog wel de NRG extracten naar video_ts.
Er zijn veel meer programma's die overweg kunnen met .nrg bestanden, je hoeft je geen zorgen te maken dat deze bestanden binnen afzienbare tijd niet meer zijn om te zetten of zijn te gebruiken. Niettemin moet je voor archiveringsdoeleinden nooit proprietaire bestandsformaten gebruiken. Als het gaat om het conserveren van je bestaande DVD's kun je prima het .iso bestandsformaat gebruiken.
quote:
Ik hoop dat jullie dit kunnen volgen. Ik zit er een beetje mee in mijn hoofd, dus ik wil eerst jullie meningen weten voordat ik misschien een hoop werk voor nope doe. Het gaat namelijk niet om 1 DVDtje, maar echt over een stuk of 10-15. Daarnaast wil ik ook de documentatie en mappenstructuur op orde brengen.
In ieder geval je bestaande DVD images conserveren, wat je verder ook in je hoofd haalt. Bestaan de originele cameratapes nog? Zo ja, dan zou je deze professioneel kunnen laten digitaliseren, als het nog niet te laat is.
pi_183795206
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

Om te beginnen zo mogelijk altijd de originele dragers conserveren, die videobanden dus. Maar mogelijk zijn dat niet eens de originele dragers, als het materiaal bijvoorbeeld oorspronkelijk is opgenomen op Video8 of Hi8.

[..]

Fout. Nooit van één lossy codec gaan converteren naar een ander lossy codec.

[..]

Dat weet niemand, maar in ieder geval niet wat jij doet. Als je je analoge bronmateriaal niet meer hebt of als dit intussen dusdanig in kwaliteit achteruit is gegaan dat opnieuw digitaliseren geen beter of evenwaardig resultaat meer kan opleveren, dan zul je het moeten doen met de .iso en .nrg images die je van je vroeger samengestelde DVD's hebt gemaakt.

[..]

Dat is het doel van iedereen die analoog materiaal digitaliseert voor de lange termijn.

[..]

Hier gooi je appels, peren en citroenen door elkaar. Bestanden met de extensies .mp4 en .mkv kunnen verschillende types audio en video bevatten, dit zijn in feite containerformaten. VIDEO_TS is geen bestandsformaat, maar de naam van de map op een DVD Video die het beeldmateriaal bevat. Niet te verwarren met videobestanden met de extensie .ts die je bijvoorbeeld bij streaming aan kunt treffen. Bestanden met de extensie .nrg en .iso zijn imagebestanden van optische schijven die letterlijk van alles kunnen bevatten. Het .nrg bestandsformaat is van Ahead, de producent van het vroeger veel gebruikte brandprogramma Nero.

[..]

Er zijn veel meer programma's die overweg kunnen met .nrg bestanden, je hoeft je geen zorgen te maken dat deze bestanden binnen afzienbare tijd niet meer zijn om te zetten of zijn te gebruiken. Niettemin moet je voor archiveringsdoeleinden nooit proprietaire bestandsformaten gebruiken. Als het gaat om het conserveren van je bestaande DVD's kun je prima het .iso bestandsformaat gebruiken.

[..]

In ieder geval je bestaande DVD images conserveren, wat je verder ook in je hoofd haalt. Bestaan de originele cameratapes nog? Zo ja, dan zou je deze professioneel kunnen laten digitaliseren, als het nog niet te laat is.
Thanks voor je uitgebreide reactie.

Om even op een paar punten in te haken.

Ik denk dat het misschien handig is om de ISO's/NRG's te houden, om het idd een schijfimage is. Omzetten naar een MP4/MKV (met bv h265) kan altijd mocht het nodig zijn. Je geeft aan dat ik niet bang hoef te zijn dat een NRG niet te openen/omzetten is in de nabije toekomst. Maar desondanks dat, wat zou jij doen. 1. De NRG image bewaren 2. De NRG extracten zodat je video_ts krijgt en daarna de NRG weggooien. 3. NRG extracten naar video_ts en zowel video_ts als NRG image behouden. 4. NRG omzetten naar ISO. (ja hoe dan, wat is een veilige en gratis tool.)

De videobanden heb ik nog, maar of ze nog in topstaat zijn betwijfel ik. Ik kom uit 92, dus de eerste videobanden zijn een jaar of 25 oud. Wel hebben ze zover ik mij herinner altijd rechtop gestaan en donker. Maar ik heb ze al heel lang niet meer gebruikt. (dusja..) Die tapes waar jij op doelt, die in de camera gingen, heeft mijn oom volgens mij nog wel allemaal. (hij filmde meestal) Zover ik weet heeft hij nooit oude bandjes herschreven, maar gewoon iedere keer een nieuw bandje.
pi_183797840
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:55 schreef dennissch het volgende:

[..]

Thanks voor je uitgebreide reactie.

Om even op een paar punten in te haken.

Ik denk dat het misschien handig is om de ISO's/NRG's te houden, om het idd een schijfimage is. Omzetten naar een MP4/MKV (met bv h265) kan altijd mocht het nodig zijn. Je geeft aan dat ik niet bang hoef te zijn dat een NRG niet te openen/omzetten is in de nabije toekomst. Maar desondanks dat, wat zou jij doen. 1. De NRG image bewaren 2. De NRG extracten zodat je video_ts krijgt en daarna de NRG weggooien. 3. NRG extracten naar video_ts en zowel video_ts als NRG image behouden. 4. NRG omzetten naar ISO. (ja hoe dan, wat is een veilige en gratis tool.)
Voorlopig alle .nrg en .iso images die je nu hebt bewaren. Er zijn kosteloze tooltjes om .nrg verliesvrij naar .iso om te zetten, hier bijvoorbeeld. Na conversie wel steeds testen. In recente versies van Windows kun je een .iso mounten als virtuele drive en vervolgens kun je de DVD dan openen en afspelen met een geschikt programma zoals Media Player Classic. Nog eenvoudiger wellicht is de VLC Media Player (Videolan), daarmee kun je een .iso image van een DVD Video direct openen en afspelen.
quote:
De videobanden heb ik nog, maar of ze nog in topstaat zijn betwijfel ik. Ik kom uit 92, dus de eerste videobanden zijn een jaar of 25 oud. Wel hebben ze zover ik mij herinner altijd rechtop gestaan en donker. Maar ik heb ze al heel lang niet meer gebruikt. (dusja..) Die tapes waar jij op doelt, die in de camera gingen, heeft mijn oom volgens mij nog wel allemaal (hij filmde meestal). Zover ik weet heeft hij nooit oude bandjes herschreven, maar gewoon iedere keer een nieuw bandje.
Als je oom die cameratapes nog heeft dan zou ik die professioneel laten digitaliseren. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk nog in prima staat en de beeldkwaliteit die je dan kunt krijgen is onvergelijkbaar veel beter dan wat je van je videobanden (VHS of Betamax) kunt krijgen die van die cameratapes zijn gekopieerd. Kortom, je moet eigenlijk weer from scratch beginnen met je digitaliseringsproject. Hier kun je informatie vinden over wat een professional voor je kan betekenen bij het digitaliseren van die cameratapes, welke codecs zoal geschikt zijn en wat dat allemaal gaat kosten. Disclaimer: ik heb geen enkele relatie met deze firma, nog zakelijk noch privé.
pi_183798161
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 23:15 schreef Riparius het volgende:

[..]

Voorlopig alle .nrg en .iso images die je nu hebt bewaren. Er zijn kosteloze tooltjes om .nrg verliesvrij naar .iso om te zetten, hier bijvoorbeeld. Na conversie wel steeds testen. In recente versies van Windows kun je een .iso mounten als virtuele drive en vervolgens kun je de DVD dan openen en afspelen met een geschikt programma zoals Media Player Classic. Nog eenvoudiger wellicht is de VLC Media Player (Videolan), daarmee kun je een .iso image van een DVD Video direct openen en afspelen.

[..]

Als je oom die cameratapes nog heeft dan zou ik die professioneel laten digitaliseren. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk nog in prima staat en de beeldkwaliteit die je dan kunt krijgen is onvergelijkbaar veel beter dan wat je van je videobanden (VHS of Betamax) kunt krijgen die van die cameratapes zijn gekopieerd. Kortom, je moet eigenlijk weer from scratch beginnen met je digitaliseringsproject. Hier kun je informatie vinden over wat een professional voor je kan betekenen bij het digitaliseren van die cameratapes, welke codecs zoal geschikt zijn en wat dat allemaal gaat kosten. Disclaimer: ik heb geen enkele relatie met deze firma, nog zakelijk noch privé.
Is dat tooltje wat die nrg naar iso omzet veilig en gratis? Ik ben tegenwoordig extra op mijn hoede met dit soort dingen. :P

Professioneel digitaliseren lijkt me nogal wat. Zo ´heilig´ is het nou ook weer niet. Ik heb vandaag een stuk afgespeeld op een 24 inch full hd monitor en het ziet er prima uit voor dat soort oude beelden. Soms wel die rare balken onderin beeld (je weet wel wat ik bedoel, wat je bij videobanden wel eens hebt) maar niet storend. Natuurlijk zal het op hogere resoluties of grote tv er wat minder uit zien door upscaling etc maar goed.
pi_183798640
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 23:26 schreef dennissch het volgende:

[..]

Is dat tooltje wat die nrg naar iso omzet veilig en gratis? Ik ben tegenwoordig extra op mijn hoede met dit soort dingen. :P
Ja, dat is in orde (check).
quote:
Professioneel digitaliseren lijkt me nogal wat. Zo ´heilig´ is het nou ook weer niet. Ik heb vandaag een stuk afgespeeld op een 24 inch full hd monitor en het ziet er prima uit voor dat soort oude beelden. Soms wel die rare balken onderin beeld (je weet wel wat ik bedoel, wat je bij videobanden wel eens hebt) maar niet storend.
Dat is head switching noise dat wordt veroorzaakt doordat een videorecorder met een roterende koppentrommel werkt waarbij diametraal tegenover elkaar gemonteerde koppen telkens elkaar afwisselen bij het beschrijven of uitlezen van de tape. Dit effect kan verergeren als je een analoge cameratape kopieert naar VHS of Betamax. Je kunt het beeld croppen met bijvoorbeeld VirtualDubMod, dat deed ik vroeger wel bij het prepareren van oude video's voor YouTube. Maar met je archiefmateriaal doe je dat beter niet.
quote:
Natuurlijk zal het op hogere resoluties of grote tv er wat minder uit zien door upscaling etc maar goed.
Tja, wat je wil. Ik zou het toch maar professioneel laten digitaliseren vanaf de oorspronkelijke cameratapes. Het zijn onvervangbare beelden die voor jou van waarde zijn en als je ouder wordt alleen nog maar waardevoller zullen worden.
pi_183798800
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 23:40 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja, dat is in orde (check).

[..]

Dat is head switching noise dat wordt veroorzaakt doordat een videorecorder met een roterende koppentrommel werkt waarbij diametraal tegenover elkaar gemonteerde koppen telkens elkaar afwisselen bij het beschrijven of uitlezen van de tape. Dit effect kan verergeren als je een analoge cameratape kopieert naar VHS of Betamax. Je kunt het beeld croppen met bijvoorbeeld VirtualDubMod, dat deed ik vroeger wel bij het prepareren van oude video's voor YouTube. Maar met je archiefmateriaal doe je dat beter niet.

[..]

Tja, wat je wil. Ik zou het toch maar professioneel laten digitaliseren vanaf de oorspronkelijke cameratapes. Het zijn onvervangbare beelden die voor jou van waarde zijn en als je ouder wordt alleen nog maar waardevoller zullen worden.
dank voor je opheldering!

en betreft die beelden, ja het valt te overwegen. En in wat voor formaat zou jij het dan laten overwegen? En hoelang blijven dat soort tapes uit zon videocamera goed bruikbaaar? (dus geen videoband, maar de tape uit de camera)
pi_183801091
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 23:46 schreef dennissch het volgende:

[..]

dank voor je opheldering!

en betreft die beelden, ja het valt te overwegen. En in wat voor formaat zou jij het dan laten overwegen?
H.264 is het meest gebruikelijk, maar dat is een distributiecodec, geen archiefformaat. Als je serieus analoog materiaal gaat digitaliseren om het te conserveren, dan moet je eigenlijk altijd kiezen voor een lossless formaat, en dan bij voorkeur ook een formaat dat rechtenvrij is (open source).

Voor audio is de keuze dan gemakkelijk: FLAC. Voor video is de keuze helaas niet evident, vooral niet omdat lossless codecs bij video gigantisch grote bestanden opleveren. Archiveren op DVD moet je anno 2018 liever niet meer doen als je origineel analoog materiaal digitaliseert, hoewel DVD's nog steeds erg praktisch zijn voor veel mensen om herinneringen te bewaren (denk vooral aan ouderen). Kies je toch voor digitaliseren van origineel analoog materiaal op DVD's, laat je dan niet verleiden om 2 uur aan materiaal op één enkellaags DVD te zetten. Kies dan voor de hoogst mogelijke bitrate die het DVD Video systeem toelaat. Dan past er nog slechts 1 uur materiaal op een enkellaags DVD, maar dan blijf je grotendeels gevrijwaard van storende artefacten die optreden omdat MPEG2 vooral bij wat lagere bitrates niet goed overweg kan met analoge beeldruis.

Het probleem met alle lossy codecs is dat ze snel verouderen. Als je dus iets gaat digitaliseren met de intentie om het over enkele decennia nog goed te kunnen gebruiken, dan is elke keuze voor een lossy codec eigenlijk verkeerd. Daar staat tegenover dat gebruik van een lossless codec onpraktisch is. Dit probleem kun je ondervangen door van een masterfile dat een lossless codec gebruikt consultatiekopieën te (laten) maken die bijvoorbeeld H.264 gebruiken en die op praktisch alle hedendaagse apparaten die 'iets' met video doen zijn af te spelen (desktops, laptops, tablets, smartphones, smart TV's, mediaspelers ...). Als dan over een aantal jaren blijkt dat H.264 verouderd is kun je van je masterfile een nieuwe consultatiekopie maken met een lossy codec die dan en vogue is en dat zonder dat je te maken krijgt met verliezen die onvermijdelijk zijn als je iets rechtstreeks van de ene naar de andere lossy codec zou omzetten. Op deze manier kun je altijd blijven beschikken over digitalisaten die optimaal geschikt zijn als consultatiekopie voor de hard- en software die dan in gebruik zal zijn en dat zonder dat je bij elke omzetting naar een nieuwe lossy codec kwaliteit verliest.
quote:
En hoelang blijven dat soort tapes uit zo'n videocamera goed bruikbaaar? (dus geen videoband, maar de tape uit de camera)
Mijn ervaring is dat analoge cameratapes van medio jaren '90 nog altijd prima zijn, mits ze correct zijn bewaard (droog, koel en uit de buurt van magnetische velden) en mits ze in al die tijd niet vaker dan strict noodzakelijk zijn afgespeeld. Het wordt langzaamaan wel steeds moeilijker om nog een onberispelijk werkende analoge videocamera te vinden die je nodig hebt om de cameratapes af te kunnen spelen. Dat is een reden te meer om het digitaliseren van die cameratapes over te laten aan een professional.
pi_183802537
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 03:17 schreef Riparius het volgende:

[..]

H.264 is het meest gebruikelijk, maar dat is een distributiecodec, geen archiefformaat. Als je serieus analoog materiaal gaat digitaliseren om het te conserveren, dan moet je eigenlijk altijd kiezen voor een lossless formaat, en dan bij voorkeur ook een formaat dat rechtenvrij is (open source).

Voor audio is de keuze dan gemakkelijk: FLAC. Voor video is de keuze helaas niet evident, vooral niet omdat lossless codecs bij video gigantisch grote bestanden opleveren. Archiveren op DVD moet je anno 2018 liever niet meer doen als je origineel analoog materiaal digitaliseert, hoewel DVD's nog steeds erg praktisch zijn voor veel mensen om herinneringen te bewaren (denk vooral aan ouderen). Kies je toch voor digitaliseren van origineel analoog materiaal op DVD's, laat je dan niet verleiden om 2 uur aan materiaal op één enkellaags DVD te zetten. Kies dan voor de hoogst mogelijke bitrate die het DVD Video systeem toelaat. Dan past er nog slechts 1 uur materiaal op een enkellaags DVD, maar dan blijf je grotendeels gevrijwaard van storende artefacten die optreden omdat MPEG2 vooral bij wat lagere bitrates niet goed overweg kan met analoge beeldruis.

Het probleem met alle lossy codecs is dat ze snel verouderen. Als je dus iets gaat digitaliseren met de intentie om het over enkele decennia nog goed te kunnen gebruiken, dan is elke keuze voor een lossy codec eigenlijk verkeerd. Daar staat tegenover dat gebruik van een lossless codec onpraktisch is. Dit probleem kun je ondervangen door van een masterfile dat een lossless codec gebruikt consultatiekopieën te (laten) maken die bijvoorbeeld H.264 gebruiken en die op praktisch alle hedendaagse apparaten die 'iets' met video doen zijn af te spelen (desktops, laptops, tablets, smartphones, smart TV's, mediaspelers ...). Als dan over een aantal jaren blijkt dat H.264 verouderd is kun je van je masterfile een nieuwe consultatiekopie maken met een lossy codec die dan en vogue is en dat zonder dat je te maken krijgt met verliezen die onvermijdelijk zijn als je iets rechtstreeks van de ene naar de andere lossy codec zou omzetten. Op deze manier kun je altijd blijven beschikken over digitalisaten die optimaal geschikt zijn als consultatiekopie voor de hard- en software die dan in gebruik zal zijn en dat zonder dat je bij elke omzetting naar een nieuwe lossy codec kwaliteit verliest.

[..]

Mijn ervaring is dat analoge cameratapes van medio jaren '90 nog altijd prima zijn, mits ze correct zijn bewaard (droog, koel en uit de buurt van magnetische velden) en mits ze in al die tijd niet vaker dan strict noodzakelijk zijn afgespeeld. Het wordt langzaamaan wel steeds moeilijker om nog een onberispelijk werkende analoge videocamera te vinden die je nodig hebt om de cameratapes af te kunnen spelen. Dat is een reden te meer om het digitaliseren van die cameratapes over te laten aan een professional.
Pfoe dit is wel ingewikkeld ik ga het nog eens goed bekijken. Voor nu ga ik in ieder geval die NRG proberen om te zetten naar ISO. En dan hou ik de ISO's over omdat die toch vrij standaard zijn. En dan voor het gemak ook nog naar H265 met AAC in MP4. Maar wel met behoud van de ISO natuurlijk.

Ik ga wel overwegen nu ik dit zo allemaal hoor om het wel professioneel te laten digitaliseren. Voor nu vind ik de kwaliteit opzich prima. Maar het is wel wat je zegt je kan beter voor de best mogelijke kwaliteit gaan. Want dan zit je ook beter gebakken als we de in de toekomst hogere resoluties gebruiken met monitoren/tv's of grotere schermen.
  donderdag 20 december 2018 @ 01:05:24 #15
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_183847124
Als het gaat om videomateriaal dat naar een DVD is weggeschreven ga ik er vanuit dat het vanaf een Hi8 bron komt, wat meestal een resolutie heeft van 720x400 of 720x568 bij 25fps. Jij zegt dat je MakeMKV gebruikt heb. MakeMKV doet eigenlijk niets anders dan je videomateriaal in een andere container mikken, in dit geval MKV. Ongetwijfeld is dit beeld materiaal totaal NIET gecodeerd. Met het programma Handbrake, en dat is echt een super programma en nog gratis ook, kun je als deze
'MKV' netjes inpakken tot een veel kleiner formaat en hierbij de H.264 codec gebruiken. H.265 zou ik nog niet aan beginnen. Er zijn nog teveel spelers die het formaat niet herkennen en H.265 is bij lange na nog niet de standaard. H.265 is qua compressie techniek wel aanzienlijk beter dan H.265, maar hallo, het is bijna 2019, kijken we nog naar een paar honderd MB meer of minder? Maar goed, ik heb het recentelijk ook gedaan met een hele tekenfilm reeks op dvd. De collectie was meer dan 50GB groot, maar tekenfilms bevatten heel veel stilstaand beeld (de achtergrond), en laat zich dus aanzienlijk fors comprimeren, zonder echte dataverlies. Nadat ik alle afleveringen van deze tekenfilm reeks had gecodeerd had ik nog maar 8GB over. En ik zag geen verschil in kwaliteit.

Samenvattend:
- H.264 gebruiken
- Handbrake gebruiken voor codering
- Lame gebruiken als MP3 codering voor geluid (128kb/s is meer dan zat voor oud VHS materiaal)
- MKV of MP4 het maakt niet zoveel uit. Maar aangezien het om VHS materiaal gaat, kun je zelfs AVI gebruiken als je wil.
- VHS materiaal NIET upscalen naar zgn HD, dat verslechterd de kwaliteit alleen maar.
pi_183852262
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 01:05 schreef TechnoCat het volgende:
Als het gaat om videomateriaal dat naar een DVD is weggeschreven ga ik er vanuit dat het vanaf een Hi8 bron komt, wat meestal een resolutie heeft van 720x400 of 720x568 bij 25fps. Jij zegt dat je MakeMKV gebruikt heb. MakeMKV doet eigenlijk niets anders dan je videomateriaal in een andere container mikken, in dit geval MKV. Ongetwijfeld is dit beeld materiaal totaal NIET gecodeerd. Met het programma Handbrake, en dat is echt een super programma en nog gratis ook, kun je als deze
'MKV' netjes inpakken tot een veel kleiner formaat en hierbij de H.264 codec gebruiken. H.265 zou ik nog niet aan beginnen. Er zijn nog teveel spelers die het formaat niet herkennen en H.265 is bij lange na nog niet de standaard. H.265 is qua compressie techniek wel aanzienlijk beter dan H.265, maar hallo, het is bijna 2019, kijken we nog naar een paar honderd MB meer of minder? Maar goed, ik heb het recentelijk ook gedaan met een hele tekenfilm reeks op dvd. De collectie was meer dan 50GB groot, maar tekenfilms bevatten heel veel stilstaand beeld (de achtergrond), en laat zich dus aanzienlijk fors comprimeren, zonder echte dataverlies. Nadat ik alle afleveringen van deze tekenfilm reeks had gecodeerd had ik nog maar 8GB over. En ik zag geen verschil in kwaliteit.

Samenvattend:
- H.264 gebruiken
- Handbrake gebruiken voor codering
- Lame gebruiken als MP3 codering voor geluid (128kb/s is meer dan zat voor oud VHS materiaal)
- MKV of MP4 het maakt niet zoveel uit. Maar aangezien het om VHS materiaal gaat, kun je zelfs AVI gebruiken als je wil.
- VHS materiaal NIET upscalen naar zgn HD, dat verslechterd de kwaliteit alleen maar.
Dankje! Je kan bij de presets in handbrake idd 576p kiezen. Scheelt ook onnodige ruimte. Maar moet je super HQ, HQ, fast of very fast gebruiken?

Bij handbrake heb je trouwens wel enorm veel schuifjes en knopjes om de kwaliteit in te stellen.lastige keuzes :p ik kies trouwens als ''distrubutieformaat'' toch wel H264, want H265 duurt bizar lang. Terwijl ik geen slechte CPU heb eigenlijk (i5 8400, 6 cores)

Je kan bij H264 en H265 ook nog kiezen tussen de bits. Zoals bij H265 kun je bijv 10 bit kiezen of 12 bit. Maar ''normale'' h264 is toch prima?
  donderdag 20 december 2018 @ 22:05:16 #17
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_183864179
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 12:11 schreef dennissch het volgende:

[..]

Dankje! Je kan bij de presets in handbrake idd 576p kiezen. Scheelt ook onnodige ruimte. Maar moet je super HQ, HQ, fast of very fast gebruiken?

Bij handbrake heb je trouwens wel enorm veel schuifjes en knopjes om de kwaliteit in te stellen.lastige keuzes :p ik kies trouwens als ''distrubutieformaat'' toch wel H264, want H265 duurt bizar lang. Terwijl ik geen slechte CPU heb eigenlijk (i5 8400, 6 cores)

Je kan bij H264 en H265 ook nog kiezen tussen de bits. Zoals bij H265 kun je bijv 10 bit kiezen of 12 bit. Maar ''normale'' h264 is toch prima?
Ik werk nooit met die presets, maar maak altijd een custom video formaat aan die ik graag wil gebruiken. En ook niet met H.265, aangezien de meeste apparaten dit formaat (nog) niet lezen en het coderen kost zeeën met tijd.

Wat vooral van belang is om de coderingstijd te verkorten is sowieso het volgende:
- Behoud dezelfde resolutie als het bronbestand
- Behoud ook tevens dezelfde FPS (check dit eerst door het bron bestand af te spelen en de eigen schappen te bekijken, zowel resolutie als fps)

Of je voor MKV of MP4 gaat maakt niet zo heel veel uit.

Picture:
Hier kun je de resolutie instellen. Het beste is deze om deze op de bronresolutie staan te laten. Mocht Handbrake willen croppen, dan custom kiezen en alle waarden (top,left, bottom en right) op 0 zetten.

Filters:
Zeker als je van een DVD ript kun je deze het beste deinterlacen: Kies gewoon Yadif met Default.

Het belangrijkste gedeelte zit em in de VIDEO tab:
Video Codec: H.264
Framerate: Same as source (of de framerate als je em weet)
Contstant/Variable framerate: Ik kies meestal voor een constante framerate om te voorkomen dat video/audio en/of ondertiteling niet meer synchroom lopen
Optimise video: Tja, ga je voor kwaliteit dan zet je deze slider op : Very Slow, duurt langer maar dan krijg je betere kwaliteit. Dat is een afweging.
Constant Quality: 20-23 meestal voor de meeste formaten, tekenfilms kunnen prima op 28-30, een diashow kan theoretisch veel hoger omdat het stilstaand beeld is. Je moet een beetje inschatten, zit er veel beweging in het beeld dan zet deze waarde niet te hoog.
Audio: Installeer de LAME mp3 codec en gebruik 128kbit/s voor DVD-rips, meer dan genoeg.

Ik heb ooit een YouTube filmpje gemaakt hoe je tevens bestanden in batch kunt verwerken.


Kijk maar even of je er wat aan hebt.
pi_183872585
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 22:05 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Ik werk nooit met die presets, maar maak altijd een custom video formaat aan die ik graag wil gebruiken. En ook niet met H.265, aangezien de meeste apparaten dit formaat (nog) niet lezen en het coderen kost zeeën met tijd.

Wat vooral van belang is om de coderingstijd te verkorten is sowieso het volgende:
- Behoud dezelfde resolutie als het bronbestand
- Behoud ook tevens dezelfde FPS (check dit eerst door het bron bestand af te spelen en de eigen schappen te bekijken, zowel resolutie als fps)

Of je voor MKV of MP4 gaat maakt niet zo heel veel uit.

Picture:
Hier kun je de resolutie instellen. Het beste is deze om deze op de bronresolutie staan te laten. Mocht Handbrake willen croppen, dan custom kiezen en alle waarden (top,left, bottom en right) op 0 zetten.

Filters:
Zeker als je van een DVD ript kun je deze het beste deinterlacen: Kies gewoon Yadif met Default.

Het belangrijkste gedeelte zit em in de VIDEO tab:
Video Codec: H.264
Framerate: Same as source (of de framerate als je em weet)
Contstant/Variable framerate: Ik kies meestal voor een constante framerate om te voorkomen dat video/audio en/of ondertiteling niet meer synchroom lopen
Optimise video: Tja, ga je voor kwaliteit dan zet je deze slider op : Very Slow, duurt langer maar dan krijg je betere kwaliteit. Dat is een afweging.
Constant Quality: 20-23 meestal voor de meeste formaten, tekenfilms kunnen prima op 28-30, een diashow kan theoretisch veel hoger omdat het stilstaand beeld is. Je moet een beetje inschatten, zit er veel beweging in het beeld dan zet deze waarde niet te hoog.
Audio: Installeer de LAME mp3 codec en gebruik 128kbit/s voor DVD-rips, meer dan genoeg.

Ik heb ooit een YouTube filmpje gemaakt hoe je tevens bestanden in batch kunt verwerken.


Kijk maar even of je er wat aan hebt.
Thanks voor je uitgebreide reactie! Het klinkt toch allemaal wel vrij ingewikkeld als ik eerlijk mag zijn. Ook als ik kijk in handbrake. Ik snap dat je het zo gek kan maken als je zelf wil maar toch.

Ik ben er nu toch vrij overtuigd van dat ik de ISO's sowieso intact laat (met daarin de video_ts map met .vob en .ifo bestanden etc) de NRG images heb ik omgezet met het programma wat Riparius noemde naar ISO.

Voor het gemak wil ik ofwel MKV er naast houden of MP4 met H264. Maar waarom zou ik eigenlijk niet met MakeMKV de dvd images omzetten naar MKV. Ik heb nog eens vergeleken de grootte is vrijwel gelijk aan de DVD. Dus dat is een klein nadeel. Maar verder is het omzetten zeeeeeeer snel gebeurd. En zover ik weet is de kwaliteit ook gelijk, hoewel ik bij die MKV files niet kan zien welke bitrate en resolutie en dergelijke zijn. (als ik met de rechtermuisknop klik op de file, en dan eigenschappen)

Want ik ga er vanuit dat het gewoon MPEG2 blijft, maar dan ipv in een ISO, nu in een MKV container. Dat zou prima moeten zijn toch?

p.s. Riparius, ik ga nog met mijn broer binnenkort eens het erover hebben of ik nog de originele tapes laat digitaliseren, of het de moeite waard is etc. En ook meteen eens kijken met de fotonegatieven inscannen. Hij heeft zo'n apparaat een jaar of 7-8 terug gekocht, maar nog nooit tijd gehad om dat uit te zoeken.
pi_183873034
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 12:02 schreef dennissch het volgende:

[..]

Thanks voor je uitgebreide reactie! Het klinkt toch allemaal wel vrij ingewikkeld als ik eerlijk mag zijn. Ook als ik kijk in Handbrake. Ik snap dat je het zo gek kan maken als je zelf wil maar toch.
Kijk voor videoconversie in het algemeen ook eens naar VidCoder, is m.i. een beter alternatief voor HandBrake.
quote:
Ik ben er nu toch vrij overtuigd van dat ik de ISO's sowieso intact laat (met daarin de video_ts map met .vob en .ifo bestanden etc) de NRG images heb ik omgezet met het programma wat Riparius noemde naar ISO.
Heel verstandig, want zolang je niet de hand kunt leggen op de cameratapes en deze laat digitaliseren is dit je enige digitale bron.
quote:
Voor het gemak wil ik ofwel MKV er naast houden of MP4 met H264. Maar waarom zou ik eigenlijk niet met MakeMKV de dvd images omzetten naar MKV. Ik heb nog eens vergeleken de grootte is vrijwel gelijk aan de DVD. Dus dat is een klein nadeel. Maar verder is het omzetten zeeeeeeer snel gebeurd. En zover ik weet is de kwaliteit ook gelijk, hoewel ik bij die MKV files niet kan zien welke bitrate en resolutie en dergelijke zijn. (als ik met de rechtermuisknop klik op de file, en dan eigenschappen)
Gebruik MediaInfo om mediabestanden te inspecteren, dan weet je precies wat je hebt. Er is ook een online versie van dit programma zodat je niets hoeft te installeren of te downloaden.
quote:
Want ik ga er vanuit dat het gewoon MPEG2 blijft, maar dan ipv in een ISO, nu in een MKV container. Dat zou prima moeten zijn toch?
Nooit zomaar ergens vanuit gaan, gewoon even nakijken met MediaInfo. En nee, prima is het zeker niet. Het is je misschien nog nooit opgevallen, maar recente versies van Windows kunnen MPEG2 niet eens native afspelen, daar heb je altijd een third party applicatie of codec voor nodig. En je wilde toch toekomstbestendig zijn? Microsoft wil geen licenties meer betalen voor MPEG2, vandaar dat recente versies niet meer out of the box overweg kunnen met MPEG2 (en dus ook geen Video DVD's meer kunnen afspelen).
quote:
p.s. Riparius, ik ga nog met mijn broer binnenkort eens het erover hebben of ik nog de originele tapes laat digitaliseren, of het de moeite waard is etc. En ook meteen eens kijken met de fotonegatieven inscannen. Hij heeft zo'n apparaat een jaar of 7-8 terug gekocht, maar nog nooit tijd gehad om dat uit te zoeken.
Is zeker de moeite waard, en als je hier nog 10 of 20 jaar mee wacht wordt het digitaliseren van die cameratapes alleen maar moeilijker, ook voor professionals.
pi_183873680
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 12:32 schreef Riparius het volgende:
en afspelen).
Thanks voor je reactie. Mediainfo kende ik niet! Ga ik zeker eens bekijken. Nee maar MPEG2 codec in een MKV container blijft wel lang werken toch? Omdat het in een MKV container zit. Of werkt het niet op die manier? Gewoon H264 codec pakken dan in een MP4 of MKV? (die is sneller met omzetten dan h265) en het is meer voor gebruik in Plex.
  vrijdag 21 december 2018 @ 13:12:54 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183873737
Als je het toekomstvast het best wil opslaan, gebruik dan de RAW
Maw, geen compressie of andere bewerkingen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183873773
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je het toekomstvast het best wil opslaan, gebruik dan de RAW
Maw, geen compressie of andere bewerkingen
Ik hou voorlopig die ISO's met DVD inhoud als ''bron'' maar wil ook iets voor het gemak. Voor in Plex, of op telefoon bv. Ik dacht dat een MKV container met MPEG prima was. Maar nu betwijfel ik het. Want ik ga dat niet allemaal omzetten als het over een paar jaar niet bruikbaar is. Dan kan ik net zo goed meteen omzetten naar MP4 met H264
  zaterdag 22 december 2018 @ 04:33:15 #23
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_183890733
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 13:15 schreef dennissch het volgende:

[..]

Ik hou voorlopig die ISO's met DVD inhoud als ''bron'' maar wil ook iets voor het gemak. Voor in Plex, of op telefoon bv. Ik dacht dat een MKV container met MPEG prima was. Maar nu betwijfel ik het. Want ik ga dat niet allemaal omzetten als het over een paar jaar niet bruikbaar is. Dan kan ik net zo goed meteen omzetten naar MP4 met H264
Luister, MKV, MP4, AVI, MPG, MOV, FLV etc, het zijn allemaal "containers", waar je je video in kwijt kunt. Er bestaat niet zoiets als je video's kwijt raken doordat in de toekomst de type codering veranderd. Immers, zelfs al zou dit zo zijn, dan heeft die software voor bijna 100% wel een compatibiliteit functie voor dat formaat. En bovendien je kunt altijd een pc aanhouden met Windows en die codec waarop je de bestanden kunt afspelen.

Dat MakeMKV zo snel is, komt omdat het feitelijk niets anders dan het video materiaal uit de ene container (VOB) naar de andere container (MKV) slingert. Hercodering vindt met MakeMKV totaal niet plaats. Mijn ervaring met DVDrips (VOBS) leert mij vaak wel dat deze video's heel vaak interlaced zijn. Dat is ook de reden waarom ik ze liever omzet met Handbrake en tevens een beetje kleiner maak, want het formaat op je DVD is zo goed als niet gecomprimeerd. Kijk nog maar eens naar dat filmpje van mij. Die tekenfilms. 300 megabyte voor een tekenfimpje van 5 a 6 minuten. Dat is toch belachelijk? Voor jaren terug was DIVX heel erg in. Toen stopte men een complete film in een bestand van 700MB (zodanig gemaakt dat je die mooi op een cd kon branden). En dan hebben normale films veel meer 'beweging' dan tekenfilms. Maar goed, je hoeft je originelen ook niet weg te gooien. Je kunt de originele ISO/VOB files gewoon bewaren (desnoods brandt je deze bestanden op een Blu Ray schijfje) en ga je met een kopie wat spelen met Handbrake, kijken wat er voor jou het beste uitkomt. Theoretisch kun je zelfs YouTube als backup medium gebruiken. Maak een account aan, upload je video's maar hou de video's "Unlisted", dan ziet niemand ze, omdat enkel jij de link kent. (doe ik ook wel eens als ik een filmpje met iemand wil delen, maar niet op de mail kan zetten), nou dan hop ik em wel even naar YouTube.
pi_183891994
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 04:33 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Luister, MKV, MP4, AVI, MPG, MOV, FLV etc, het zijn allemaal "containers", waar je je video in kwijt kunt. Er bestaat niet zoiets als je video's kwijt raken doordat in de toekomst de type codering veranderd. Immers, zelfs al zou dit zo zijn, dan heeft die software voor bijna 100% wel een compatibiliteit functie voor dat formaat. En bovendien je kunt altijd een pc aanhouden met Windows en die codec waarop je de bestanden kunt afspelen.

Dat MakeMKV zo snel is, komt omdat het feitelijk niets anders dan het video materiaal uit de ene container (VOB) naar de andere container (MKV) slingert. Hercodering vindt met MakeMKV totaal niet plaats. Mijn ervaring met DVDrips (VOBS) leert mij vaak wel dat deze video's heel vaak interlaced zijn. Dat is ook de reden waarom ik ze liever omzet met Handbrake en tevens een beetje kleiner maak, want het formaat op je DVD is zo goed als niet gecomprimeerd. Kijk nog maar eens naar dat filmpje van mij. Die tekenfilms. 300 megabyte voor een tekenfimpje van 5 a 6 minuten. Dat is toch belachelijk? Voor jaren terug was DIVX heel erg in. Toen stopte men een complete film in een bestand van 700MB (zodanig gemaakt dat je die mooi op een cd kon branden). En dan hebben normale films veel meer 'beweging' dan tekenfilms. Maar goed, je hoeft je originelen ook niet weg te gooien. Je kunt de originele ISO/VOB files gewoon bewaren (desnoods brandt je deze bestanden op een Blu Ray schijfje) en ga je met een kopie wat spelen met Handbrake, kijken wat er voor jou het beste uitkomt. Theoretisch kun je zelfs YouTube als backup medium gebruiken. Maak een account aan, upload je video's maar hou de video's "Unlisted", dan ziet niemand ze, omdat enkel jij de link kent. (doe ik ook wel eens als ik een filmpje met iemand wil delen, maar niet op de mail kan zetten), nou dan hop ik em wel even naar YouTube.
In een eerdere post van je had je het ook over dat interlacen. Maar ik zie dat niet staan in handbrake? En dat yadif, waar zie jij dat? Of heb jij nog een hele oude versie van handbrake? Ik zit op 1.1.2
  zaterdag 22 december 2018 @ 10:16:38 #25
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_183892336
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 09:45 schreef dennissch het volgende:

[..]

In een eerdere post van je had je het ook over dat interlacen. Maar ik zie dat niet staan in handbrake? En dat yadif, waar zie jij dat? Of heb jij nog een hele oude versie van handbrake? Ik zit op 1.1.2
Dat zou kunnen, ik gebruik versie 1.0.7 (zolang iets goed werkt update ik het niet gauw). Ik zie dit.



Maar ik heb ook even versie 1.1.2 geinstalleerd, maar ook hier is Deinterlace gewoon aanwezig:




[ Bericht 11% gewijzigd door TechnoCat op 22-12-2018 10:21:57 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')