abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183788455
De oma van mijn vrouw zegt wel eens, ‘Je voedt op vanuit je eigen pijn.’ :)

In feite doe ik dat ook veel. Mijn dochter gaat dagelijks in bad, heeft iedere dag schone kleren aan en zal nooit zonder de juiste spullen op een sportclub of gymles of whatever verschijnen, een voorrecht wat ik als kind niet kende, wat ik verschrikkelijk vond.

Tevens vervang ik ALTIJD de batterijen van het speelgoed als ze leeglopen, en laat ik ze niet er in zitten tot ze lekken en het speelgoed weggegooid kan worden. Ook zal mijn volgende kind haar eigen speelgoed krijgen, en niet steevast met de afdankers van haar grote zus moeten dealen. Allemaal projectie natuurlijk. _O-

Verteld eens, ouders van fok, wat zijn jullie hangups of gekke ouder-gewoontes hierin? :)
-nee-
  maandag 17 december 2018 @ 17:18:57 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_183788530
Ligt eraan hoeveel lawaai het betreffende speeltje maakt. :@.
And so is the past
pi_183788653
Dat klopt zeker wel imho!

Ik ben extreem op kleding, uiterlijke verzorging.
Dit omdat ik als meisje vroeger altijd in de afdankertjes liep van de familie.
En kort geknipt haar had omdat dat makkelijker was. ;(

Mijn kinderen zijn dus altijd tip top (maar het boeit mij niet als het vies wordt, ze mogen dus wel gewoon spelen).

Maar ik krijg er wel eens opmerkingen over, waarom ze zoveel hebben :+

Ook ben ik enorm beschermend doordat ik dat zelf gemist heb vroeger.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2018 17:27:48 ]
pi_183790141
Wij hebben geen speelgoed met batterijen in huis, dus ik hoef ze ook niet te vervangen ^O^
pi_183790206
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 18:51 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wij hebben geen speelgoed met batterijen in huis, dus ik hoef ze ook niet te vervangen ^O^
Helemaal niks? :o Niet eens een chinees pokkeding wat je dan cadeau krijgt van een collega ofzo?
-nee-
pi_183790245
quote:
8s.gif Op maandag 17 december 2018 17:18 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ligt eraan hoeveel lawaai het betreffende speeltje maakt. :@.
Hier ook. En als ze ouder worden hebben ze meer oplaadbare dingen om zich mee te vermaken
pi_183790264
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:25 schreef Logician2.0 het volgende:
Dat klopt zeker wel imho!

Ik ben extreem op kleding, uiterlijke verzorging.
Dit omdat ik als meisje vroeger altijd in de afdankertjes liep van de familie.
En kort geknipt haar had omdat dat makkelijker was. ;(

Mijn kinderen zijn dus altijd tip top (maar het boeit mij niet als het vies wordt, ze mogen dus wel gewoon spelen).

Maar ik krijg er wel eens opmerkingen over, waarom ze zoveel hebben :+

Ook ben ik enorm beschermend doordat ik dat zelf gemist heb vroeger.
Ja precies, dat is hoe het werkt, blijkbaar.

Dan zullen we vast wel ergens anders weer steekjes laten vallen :+
-nee-
pi_183790751
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 18:55 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Helemaal niks? :o Niet eens een chinees pokkeding wat je dan cadeau krijgt van een collega ofzo?
Gelukkig kennen mijn collega’s me. En als we wel wat krijgen, brengen we het naar oma waar Sjaak 1,5 dag per week is. Kan hij er daar mee spelen.
pi_183790843
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 18:58 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Ja precies, dat is hoe het werkt, blijkbaar.

Dan zullen we vast wel ergens anders weer steekjes laten vallen :+
Ohh vast wel idd :+
pi_183791359
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:13 schreef Marsenal het volgende:
De oma van mijn vrouw zegt wel eens, ‘Je voedt op vanuit je eigen pijn.’ :)

In feite doe ik dat ook veel. Mijn dochter gaat dagelijks in bad, heeft iedere dag schone kleren aan en zal nooit zonder de juiste spullen op een sportclub of gymles of whatever verschijnen, een voorrecht wat ik als kind niet kende, wat ik verschrikkelijk vond.

Tevens vervang ik ALTIJD de batterijen van het speelgoed als ze leeglopen, en laat ik ze niet er in zitten tot ze lekken en het speelgoed weggegooid kan worden. Ook zal mijn volgende kind haar eigen speelgoed krijgen, en niet steevast met de afdankers van haar grote zus moeten dealen. Allemaal projectie natuurlijk. _O-

Verteld eens, ouders van fok, wat zijn jullie hangups of gekke ouder-gewoontes hierin? :)
Auwtsj...best wel waar.

Ik liep altijd met een rattekoppie rond, werd als jongetje gezien en ik vond het vreselijk. Van mams mocht ik lang haar, van vader niet. Pas later, nadat ze gescheiden waren, kon ik mijn haar laten groeien.
Met dit voor ogen, heb ik mijn kids altijd zelf hun kapsel laten bepalen. Ik dwing ze niet om hun haar te laten knippen. Dochter heeft mooi dik lang haar, zoon heeft mooi niet zo heel erg dik lang haar. Hij weigert om zijn haar te knippen en ik ben niet van plan hem te dwingen. School is minder blij, maar vind dat hun probleem (hangt voor z`n ogen, heeft er last van en bladieblabla) en als je hem vraagt of ie er last van heeft, zegt ie van niet. Dus :6 En met zwemmen heeft hij sinds kort een badmuts. Hij mocht kiezen: kapper of badmuts en het werd het laatste :Y

Batterijen haal ik overigens niet uit het speelgoed en er ligt me een meuk aan zooi met batterijen. Hij krijgt alleen geen nieuwe meer, mag ze zelf ergens uitpeuteren :)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  maandag 17 december 2018 @ 20:33:11 #11
480396 Sisu
Oudgediende
pi_183792616
Nope. Nooit iets tekort gekomen. Altijd tweedehandsjes of via via. Nergens last van gehad als kind. Sterker nog. Als ik nu iets doe is het vrijwel hetzelfde als hoe het bij mij thuis er aan toe ging.
Enige is wel dat ik meer aandacht geef aan pijn / verdriet terwijl daar bij ons vroegah (tegenwoordig niet meer) snel overheen gepraat werd. Maar goed. 6 kinderen dus kan me er ook wel iets bij voorstellen.
Zonder hoop geen leven.
pi_183824216
Ik geloof dat ik 95% anders doe dan hoe het er bij ons aan toe ging. Een van de dingen die ik heel lastig vond als kind was dat mijn moeder zelden iets leuks met mij wilde doen. Ik herinner me jaren van vragen om samen een spelletje te doen, naar de speeltuin, picknicken, een dagje weg, samen iets bakken, etc. Het antwoord was vrijwel altijd nee. Het heeft ertoe geleid dat ik heel bewust omga met hoe ik mijn tijd besteed, dat ik enorm veel met ze onderneem, en we daar allemaal van genieten. :)
pi_183824860
Ik heb net als Sisu niks gemist vroeger. Ik doe het ook allemaal bijna hetzelfde als mijn moeder (mijn vader was er niet zo mee bezig, das het enige gemis).
Behalve dat mijn moeder zichzelf altijd zo heeft weggecijferd, dat doe ik niet. Maar dat is verder niet van invloed op de kinderen, maar op mezelf.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_183827582
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 10:58 schreef pinquit het volgende:
Ik heb net als Sisu niks gemist vroeger. Ik doe het ook allemaal bijna hetzelfde als mijn moeder (mijn vader was er niet zo mee bezig, das het enige gemis).
Behalve dat mijn moeder zichzelf altijd zo heeft weggecijferd, dat doe ik niet. Maar dat is verder niet van invloed op de kinderen, maar op mezelf.
Ik denk dat her daarmee wel degelijk van (positieve) invloed is op je kinderen. Belangrijk om te leren dat je ook voor jezelf moet zorgen, en niet alleen voor anderen.
pi_183828581
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 13:48 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Ik denk dat her daarmee wel degelijk van (positieve) invloed is op je kinderen. Belangrijk om te leren dat je ook voor jezelf moet zorgen, en niet alleen voor anderen.
Ja, je hebt gelijk! :) Niet eens zo over nagedacht dat dat een duidelijk effect zou hebben
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_183856084
Ik ga proberen om mijn tijd eerlijk te verdelen over mijn kinderen, zelfs als zou blijken dat de een om welke reden dan ook meer aandacht nodig heeft. Ook kinderen waar het allemaal voor de wind gaat hebben behoefte aan aandacht en 1 op 1 dingen.

Verder kon mijn mijn moeder (en vader ook wel eigenlijk) erg boos worden. Het was een heerlijk mens hoor, maar ze kon schelden en echt boos worden. Dat wil ik niet. En tot nu toe lukt dat aardig. Zonder stem verheffen, schelden en tieren.

Verder doe ik ook wat Pinq doet. Bewust af en toe even tijd voor mezelf. Mijn moeder werkte niet voltijd en had dat op zich ook wel, maar ik werk 5 dagen in de week (met kinderen :D) en heb soms echt behoefte aan even helemaal niks. Of naar de stad. Of whatever. Mijn kinderen zullen altijd op nr 1 staan, maar dan moet ik ook op mezelf passen
pi_183988974
Hier echt geen speelgoed met batterijen erin! Duidelijk gesprek gehad met hun opa's en oma's erover dat het niet in huis komt.

Heeft wel geholpen.. geen speelgoed met een batterij. Behalve de kindertablet dan..

Kleding, anders in mijn tijd leven we financieel gemakkelijk en krijgen onze kids alles nieuw. Dan wel niet altijd merkkleding, ben ook opgevoed zonder merk. Niets mis mee.

Ja tijd voor mezelf heel belangrijk, maar nu een luxe die niet meer voorkomt nu de vrouw zwanger is.
  donderdag 27 december 2018 @ 09:33:05 #18
149959 SQ
snelle trees
pi_183996692
Wat ik vooral anders probeer te doen dan mijn ouders is mijn kinderen niet forceren hun bord leeg te eten, of te eten van dingen waar ze echt van moeten kokhalzen. Trauma's jonge, en dan ben ik ook nog een uitermate makkelijke eter die 99% van het normale voedsel prima lust. :')
Verder vind ik het inderdaad ook belangrijk dat ik voorleef dat mama's ook mensen zijn met ambities en dromen, dat zulke dingen niet aan papa's zijn voorbehouden. Mijn moeder cijferde zichzelf erg weg.

Oh ja, en geen hoge verwachtingen bij ze neerleggen.
Kortom, alle dingen die mij hebben gemerkt en waarvoor ik nu in therapie moet :')
Gelukkig ben ik er heilig van overtuigd dat ik mijn kinderen op hele andere vlakken weer ontzettend zal beschadigen. Onbedoeld.
disclaimer
pi_184026703
Ik doe inderdaad heel veel dingen anders dan mijn ouders.
de belangrijkste dingen zijn toch wel

* Goed en gezond eten op tafel zetten
Mijn moeder had een bloedhekel aam koken en zette dus vooral pakjes-spul, kant en klaar en frituur op tafel, wat geleid heeft tot al jong overgewicht bij mijn broertjes en mij en daardoor gepest worden.

* regelmatig een dagje 1-op-1 met mijn dochter op pad naar de dierentuin, museum, het bos etc. Mijn man doet hetzelfde. Als je als ouders samen met je kind op pad bent praat je toch veel als ouders onderling, en met 1-op-1 uitjes heb je echt 100% de aandacht voor je kind.
Mijn ouders (en schoonouders) gingen alleen met het hele gezin op pad en dat merk je behoorlijk aan de band die we beiden met onze ouders hebben, al gaat dat nu al een heel stuk beter dan pak 'm beet 15 jaar terug.

* wij zorgen ervoor dat we niet alleen maar vader en moeder zijn, maar ook gewoon man en vrouw. Dat doen we door minimaal 1 keer per maand een hele dag + nacht kindloos door te brengen (dochter gaat dan lekker uit logeren, is voor haar ook een feest). Onze dochter zal daar niet direct het voordeel van inzien, maar juist doordat wij af en toe een weekend zonder verantwoordelijkheden kunnen doorbrengen zijn we die overige 28 dagen per maand leukere ouders. En ik denk dat we haar op deze manier ook leren dat niet alles om haar draait en dat je best voor jezelf en je eigen plezier op mag komen later.
pi_184108794
iedere dag ja
  Moderator maandag 31 december 2018 @ 14:07:33 #21
447051 crew  Peejtur
pi_184120705
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 12:10 schreef SummerBreeze het volgende:
Ik doe inderdaad heel veel dingen anders dan mijn ouders.
de belangrijkste dingen zijn toch wel

* Goed en gezond eten op tafel zetten
Mijn moeder had een bloedhekel aam koken en zette dus vooral pakjes-spul, kant en klaar en frituur op tafel, wat geleid heeft tot al jong overgewicht bij mijn broertjes en mij en daardoor gepest worden.

* regelmatig een dagje 1-op-1 met mijn dochter op pad naar de dierentuin, museum, het bos etc. Mijn man doet hetzelfde. Als je als ouders samen met je kind op pad bent praat je toch veel als ouders onderling, en met 1-op-1 uitjes heb je echt 100% de aandacht voor je kind.
Mijn ouders (en schoonouders) gingen alleen met het hele gezin op pad en dat merk je behoorlijk aan de band die we beiden met onze ouders hebben, al gaat dat nu al een heel stuk beter dan pak 'm beet 15 jaar terug.

* wij zorgen ervoor dat we niet alleen maar vader en moeder zijn, maar ook gewoon man en vrouw. Dat doen we door minimaal 1 keer per maand een hele dag + nacht kindloos door te brengen (dochter gaat dan lekker uit logeren, is voor haar ook een feest). Onze dochter zal daar niet direct het voordeel van inzien, maar juist doordat wij af en toe een weekend zonder verantwoordelijkheden kunnen doorbrengen zijn we die overige 28 dagen per maand leukere ouders. En ik denk dat we haar op deze manier ook leren dat niet alles om haar draait en dat je best voor jezelf en je eigen plezier op mag komen later.
Zoals jij hier alles beschrijft hebben wij het ook voor ogen als onze kleine er straks is. Al zullen de laatste 2 denk ik komen als hij iets ouder is :)
  maandag 31 december 2018 @ 14:14:14 #22
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')