abonnement Unibet Coolblue
pi_184220879


Netto = totaal - PV-Zonneboiler.

Over december hebben we 1088kWh gebruikt. Basisafname in huis is ±15kWh. Bij aanwezigheid+koken schommelt het rond 20kWh thuisgebruik.
pi_184516959
Hoe gaat het met jullie warmtepompen, allemaal nog lekker warm in huis? En heeft iemand al gebruikscijfers over het cop?
Dan moet je er wel een warmtemeter op hebben zitten, Delta T meten en de volumestroom.
Ben benieuwd naar de ervaringen heb zelf alleen gemeten aan water/water systemen die het goed doen bij vrieskou. (Uiteraard want de bodem.is altijd zo'n 7C.)
Vakman pur sang
pi_184517185
Heb er geen Kamstrup tussen zitten maar het is warm in huis ;)

Ta is nog niet boven de 35 graden geweest, warmtepomp pruttelt op 1,5 tot 1,8kW de afgelopen 3 dagen en gaat af en toe een uurtje uit, gisteren zelfs enkele uren aanéén toen de zon scheen.

Er zit nog flink wat reserve in dus, het zal hier niet koud worden.

Verbruik inclusief warm water was gisteren 30,4kWh en eergisteren 29,5.

De week daarvoor zat ik op z'n 15 tot 22kWh per 24 uur.
pi_184517458
Hier is het alweer de tweede winter. Ondanks de nu nog gebrekkige isolatie en gebrek aan vloerverwarming is de woonkamer 20,5 graden.

De warmtepomp moet daarvoor wel aardig doorpruttelen met een aanvoer van 50 graden als het buiten 0 graden is. Slecht voor het rendement dus. Het afgegeven vermogen ligt nu op 4,5kW.

Ik heb geen externe meters op de warmtepomp, maar uitgaande van de meetgegevens van de WP zelf heb ik nu inclusief warm water een COP van 3,2 over de afgelopen twee jaar.

Als in de verbouwing helemaal klaar is, kan de warmtepomp met twee vingers in de neus het huis warmhouden en zal met een veel lagere aanvoertemperatuur ook de COP een stuk hoger worden.
pi_184518153
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 19:21 schreef Ivo1985 het volgende:
Hier is het alweer de tweede winter. Ondanks de nu nog gebrekkige isolatie en gebrek aan vloerverwarming is de woonkamer 20,5 graden.

De warmtepomp moet daarvoor wel aardig doorpruttelen met een aanvoer van 50 graden als het buiten 0 graden is. Slecht voor het rendement dus. Het afgegeven vermogen ligt nu op 4,5kW.

Ik heb geen externe meters op de warmtepomp, maar uitgaande van de meetgegevens van de WP zelf heb ik nu inclusief warm water een COP van 3,2 over de afgelopen twee jaar.

Als in de verbouwing helemaal klaar is, kan de warmtepomp met twee vingers in de neus het huis warmhouden en zal met een veel lagere aanvoertemperatuur ook de COP een stuk hoger worden.
Op wat voor verbruik zit je?
Mijn verbruik is voor een vrijstaande woning met 150m2 woonoppervlak (inhoud weet ik zo niet) uit 2003, dus gemiddeld geïsoleerd.
pi_184521249
Het jaarverbruik van de warmtepomp ligt rond 3000kWh. Deze dagen jaagt de warmtepomp er zo'n 30kWh per dag doorheen.

Ik pas 2 graden nachtverlaging toe en profiteer tot ongeveer 1400 uur van veel zonlicht. Op grijze dagen met deze temperaturen, maar veel vochtigere lucht heb ik al eens uitschieters naar 50kWh op een dag gehad. Het aantal defrosts en de hoeveelheid zonlicht is een belangrijke factor.

Ik heb wel slechts 79m2 woonoppervlak.
pi_184521361
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 21:46 schreef Ivo1985 het volgende:
Het jaarverbruik van de warmtepomp ligt rond 3000kWh. Deze dagen jaagt de warmtepomp er zo'n 30kWh per dag doorheen.

Ik pas 2 graden nachtverlaging toe en profiteer tot ongeveer 1400 uur van veel zonlicht. Op grijze dagen met deze temperaturen, maar veel vochtigere lucht heb ik al eens uitschieters naar 50kWh op een dag gehad. Het aantal defrosts en de hoeveelheid zonlicht is een belangrijke factor.

Ik heb wel slechts 79m2 woonoppervlak.
Ja, dat lijkt me dan wel redelijk normaal met zo'n hoge Ta.
pi_184521932
Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik Ta hoger wil hebben (nu 28C). Woonkamer is 20,5C. Werkkamer op zolder is met een plafond van 3,5 meter echter 18,6C.

Eigenlijk prima. Maar 's avonds met korte broek en t-shirt rondlopen wordt het toch wel wat frisjes :P

Het probleem is dat 28C Ta 1,5kW opneemt. 30C is al gauw 3,5kWh. Nou is dat natuurlijk zo omdat de vloer nog niet die temperatuur heeft, dus de WP moet flink werken om eerst de vloer op warmte te krijgen. (de afgelopen dagen met nachtverlaging is er al gemiddeld 35kWh per dag erdoorheen gejaagd)

[ Bericht 4% gewijzigd door athlonkmf op 20-01-2019 22:37:05 ]
pi_184522152
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 22:18 schreef athlonkmf het volgende:
Ik ben een beetje aan het twijfelen of ik Ta hoger wil hebben (nu 28C). Woonkamer is 20,5C. Werkkamer op zolder is met een plafond van 3,5 meter echter 18,6C.

Eigenlijk prima. Maar 's avonds met korte broek en t-shirt rondlopen wordt het toch wel wat frisjes :P

Het probleem is dat 28C Ta 1,5kW opneemt. 30C is al gauw 3,5C. Nou is dat natuurlijk zo omdat de vloer nog niet die temperatuur heeft, dus de WP moet flink werken om eerst de vloer op warmte te krijgen. (de afgelopen dagen met nachtverlaging is er al gemiddeld 35kWh per dag erdoorheen gejaagd)
En zonder nachtverlaging? ;)
pi_184522310
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 22:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En zonder nachtverlaging? ;)
Dan schat ik dat ie rond de 45-50kWh verbruikt. De afname is normaal namelijk 1,5-2kWh @28C Ta. In principe kan ie daarmee 24/7 blijven doorpruttelen zonder te pendelen (alleen schakelt de thermostaat de WP uit als de kamertemperatuur 20,5C bereikt heeft..

Ik heb het 1x geprobeerd in december. Maar we werden allemaal bezweet wakker. Dus nu is er een nachtverlaging van 19,5C van 23:00-15:00 (werkdagen)/10:00 (thuisdagen). Dat gecombineerd met 20,5 bij aanwezigheid.
De afgelopen 2 nachten heeft ie wel een keer aangeslagen s nachts.
pi_184522461
Toch maar een IR paneel op de werkkamer dan :P
pi_184522562
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 22:43 schreef MaGNeT het volgende:
Toch maar een IR paneel op de werkkamer dan :P
Daar heb ik ook een warmtepomp. LL wel te verstaan :P
pi_184522582
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 22:47 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Daar heb ik ook een warmtepomp. LL wel te verstaan :P
Oh :P
pi_184526410
pi_184526451
Als ik het grof bereken zitten de L/W pompen met deze kou op een cop van 2. Nog wel netjes mits tijdelijk.
Vakman pur sang
pi_184526504
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 08:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Als ik het grof bereken zitten de L/W pompen met deze kou op een cop van 2. Nog wel netjes mits tijdelijk.
je bedoelt je eigen wp?
pi_184527031
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 08:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Als ik het grof bereken zitten de L/W pompen met deze kou op een cop van 2. Nog wel netjes mits tijdelijk.
Bij -7 en een Ta van 35 graden nog tussen de 2,44 (hoog vermogen) en 2,82 (laag vermogen) voor mijn Zuba, als de tabel correct is ;)

En aangezien hij nog steeds bijna maximaal terugmoduleert...
pi_184527164
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 08:06 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

je bedoelt je eigen wp?
Nee hier.
Ik lees 50kwh per dag zonder nachtverlaging.
Voor 20 stookuren is dat 2,5kw ingaand vermogen. Ik raam het afgegeven vermogen over 20 uur op 5kw. Maar is wel gissen.
Nadeel van de L/W warmtepomp zijn de ontdooisessie’s welke pure energievernietiging zijn.
Vakman pur sang
pi_184527213
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Nee hier.
Ik lees 50kwh per dag zonder nachtverlaging.
Voor 20 stookuren is dat 2,5kw ingaand vermogen. Ik raam het afgegeven vermogen over 20 uur op 5kw. Maar is wel gissen.
Nadeel van de L/W warmtepomp zijn de ontdooisessie’s welke pure energievernietiging zijn.
Zonder de Ta+flow te weten kan je niet berekenen wat de COP is. Als @MaGNeTnu een Ta van 50 en een flow van 200l/h hebt? Idd puur gissen dus. :)

Belangrijkste is dat er met zo'n verbruik een woning warm kan worden.

(als Ta laag genoeg is, dan zijn de ontdooisessies te beperken. Vandaag heb ik maar even geprobeerd om mijn Ta op 32C te zetten, en de zonneboiler niet te laten meehelpen. kijken wat voor effect dat heeft. )
pi_184527243
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:30 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Zonder de Ta+flow te weten kan je niet berekenen wat de COP is. Als @MaGNeTnu een Ta van 50 en een flow van 200l/h hebt? Idd puur gissen dus. :)

Belangrijkste is dat er met zo'n verbruik een woning warm kan worden.
Ik word iig wakker in een warme woning ;)
"Warmtepompen werken niet meer als het vriest" is me al een paar keer verteld op Fok! :')
pi_184527318
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik word iig wakker in een warme woning ;)
"Warmtepompen werken niet meer als het vriest" is me al een paar keer verteld op Fok! :')
Ja dat is natuurlijk onzin. Maar ik ben gewoon benieuwd naar reële cop waarden. Niemand meet deze?
Vakman pur sang
pi_184527366
Omdat mijn warmtepomp véél te groot is, had ik bij een Tb van +5 graden of hoger stevig pendelgedrag.
Door m'n Ta in de stooklijn te verhogen werd het pendelen al een stuk minder.

Uiteindelijk heb ik het volgende gedaan:
- secundaire pomp voor CV circuit draait nu 24/7 op 0.7m3 per uur over open buffervat
- warmtepomp stookt op thermostaat, niet meer op stooklijn
- Ta beperkt tussen de 30 en 37 graden (al blijft hij onder de 35 met dit weer)
- bij -3 afkoeling (dus bij Ta 27) mag hij weer gaan werken
- hij mag doorschieten tot +3 (Ta 40)

Resultaat is nu dat hij op "warme" dagen mooie runs maakt van 1,5 uur en dan een uur of langer uit is (haalt dan ook nog wat warmte uit het buffervat). Dat ziet er beter uit dan om de 5 tot 10 minuten aan/uit.

Nu met de vorst draait het helemaal mooi, lange runs op laag vermogen.

Het blijft tussen de 20,5 en 21 graden in de woonkamer (als ik hem instel op 20 :P).

En de warmtepomp draait mooi rustig op laag vermogen, Ta loopt langzaam op en als de thermostaat denkt "ja, dit is het" dan gaat hij uit. De secundaire pomp blijft lopen om dan nog wat warmte uit het buffervat te kunnen halen, dan heeft de WP echt weer wat te doen als hij aanspringt, helpt ook tegen pendelgedrag.

En een beetje pendelen is natuurlijk niet erg, maar als je 80 start/stops op een dag telt bij 11 graden buiten... :P
pi_184527401
Als de warmtepomp bij mij volle bak draait is het ingaand vermogen inderdaad zo'n 2,5kW. Afgifte ligt dan rond de 6KW.

Ontdooisessies zijn bij de huidige droge vorst tamelijk zeldzaam. Het vocht in de buitenlucht is immers al bevroren, en hecht zich daardoor amper aan andere oppervlakken.

Bij luchttemperaturen net iets boven het vriespunt heeft een warmtepomp veel meer last van aanvriezend vocht.
pi_184527418
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:42 schreef Ivo1985 het volgende:
Als de warmtepomp bij mij volle bak draait is het ingaand vermogen inderdaad zo'n 2,5kW. Afgifte ligt dan rond de 6KW.

Ontdooisessies zijn bij de huidige droge vorst tamelijk zeldzaam. Het vocht in de buitenlucht is immers al bevroren, en hecht zich daardoor amper aan andere oppervlakken.

Bij luchttemperaturen net iets boven het vriespunt heeft een warmtepomp veel meer last van aanvriezend vocht.
Ik heb onlangs weer een keer 9kW voorbij zien komen op m'n stroommeter historie, toen hij warm water ging produceren bij -2.
Dat duurt overigens maar kort, hij zakt dan snel naar 4kW en in een half uurtje is het boilervat weer warm.

Het element doet niet mee dan, die heb ik overal uit staan, behalve bij de legionella run.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-01-2019 11:23:44 ]
pi_184527439
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja dat is natuurlijk onzin. Maar ik ben gewoon benieuwd naar reële cop waarden. Niemand meet deze?
Ik wou dat heel graag doen. Maar installateur vond het zonde van mijn CV systeem. Ik heb namelijk 32mm dikke hoofdleidingen laten aanleggen richting de warmtepomp. Enorme flow dus.
Om dan een 25mm kamstrup er tussen te hangen is zonde.

Dus ik stel mezelf maar tevree met het idee dat alles super draait. En ik hele lage Ta kan gebruiken (hoewel ik stiekem jaloers ben op vrienden met een vloerverwarming van 40C. Mijn vloeroppervlak is "maar" 24C met 28C Ta)
  maandag 21 januari 2019 @ 10:07:34 #76
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184527774
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik word iig wakker in een warme woning ;)
"Warmtepompen werken niet meer als het vriest" is me al een paar keer verteld op Fok! :')
natuurkundig gezien is dat natuurlijk volledig correct.
Als er geen warmte meer in de lucht aanwezig is kan een WP het er ook niet uithalen.

Echter de 0 graden van de mens is door hr Celsius verzonnen als heel koud.
Natuurkundig geen warmte is 0 graden Kelvin (-273 celsius).

0 gr Celsius is dan plots nog heel heet (273 Kelvin).

Zolang het geen -273 graden Celsius is kan een WP er in theorie er nog warmte uithalen. (conclusie: wij hebben dus allemaal heel slechte warmtepompen en die van @magnet is iets minder slecht )
Tot nooit .......
pi_184527832
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

natuurkundig gezien is dat natuurlijk volledig correct.
Als er geen warmte meer in de lucht aanwezig is kan een WP het er ook niet uithalen.

Echter de 0 graden van de mens is door hr Celsius verzonnen als heel koud.
Natuurkundig geen warmte is 0 graden Kelvin (-273 celsius).

0 gr Celsius is dan plots nog heel heet (273 Kelvin).

Zolang het geen -273 graden Celsius is kan een WP er in theorie er nog warmte uithalen. (conclusie: wij hebben dus allemaal heel slechte warmtepompen en die van @magnet is iets minder slecht )
Naja. het is natuurlijk ten opzichte van het koelmiddel wat in de warmtepomp zit. Wat is het vriespunt van R32 -130C of zo? R410a -30C?

Dan is -10C ook niet zo koud meer en kan er nog flink wat warmte daaruit gehaald worden.
  maandag 21 januari 2019 @ 10:16:21 #78
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184527894
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:11 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Naja. het is natuurlijk ten opzichte van het koelmiddel wat in de warmtepomp zit. Wat is het vriespunt van R32 -130C of zo? R410a -30C?

Dan is -10C ook niet zo koud meer en kan er nog flink wat warmte daaruit gehaald worden.
Klopt wel, maar omdat we geen beter warmtepompen hebben hoeven we ook geen beter koelmiddel te gebruiken. Ern WP die tot -272 graden nog kan verwarmen is in de prkatijk ook niet nodig.
Tot nooit .......
pi_184537574
bij mij is het nog prima warm. ik heb mijn aanvoertemperatuur verlaagd omdat het te warm werd.
Ik heb een nefit enviline lucht/water 5kW warmtepomp met gewone ouderwetse radiatoren.

Sinds afschaf is de gemiddelde COP 3,6 waarin in het eerste jaar mijn systeem verkeerd was ingeregeld en een cop van 2,9 had. Die stijging van 0,7 komt door deze winter. Na meerdere jaren zal ik denk ik boven de 4 uitkomen gemiddeld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184537657
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 10:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

natuurkundig gezien is dat natuurlijk volledig correct.
Als er geen warmte meer in de lucht aanwezig is kan een WP het er ook niet uithalen.

Echter de 0 graden van de mens is door hr Celsius verzonnen als heel koud.
Natuurkundig geen warmte is 0 graden Kelvin (-273 celsius).

0 gr Celsius is dan plots nog heel heet (273 Kelvin).

Zolang het geen -273 graden Celsius is kan een WP er in theorie er nog warmte uithalen. (conclusie: wij hebben dus allemaal heel slechte warmtepompen en die van @magnet is iets minder slecht )
ik weet nie waar je dit vandaan haalt maar het is echt allemaal onzin _O-
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184537972
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
bij mij is het nog prima warm. ik heb mijn aanvoertemperatuur verlaagd omdat het te warm werd.
Ik heb een nefit enviline lucht/water 5kW warmtepomp met gewone ouderwetse radiatoren.

Sinds afschaf is de gemiddelde COP 3,6 waarin in het eerste jaar mijn systeem verkeerd was ingeregeld en een cop van 2,9 had. Die stijging van 0,7 komt door deze winter. Na meerdere jaren zal ik denk ik boven de 4 uitkomen gemiddeld.
Hoe weet je wat je cop is als je geen uitgaand vermogen meet?

Trouwens de inhoud van warmte per m3 lucht bij een bepaalde rel vochtigheid kun je halen uit een
mollier-diagram.




Hier is goed te zien dat wanneer er weinig vocht in de lucht zit (bij lage temperaturen) er relatief veel minder warmte per m3 uit te halen is. Juist het condenseren van water uit de lucht heeft een flinke warmte-inhoud. Zoals verdampen rel veel energie kost.
Vakman pur sang
pi_184539757
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoe weet je wat je cop is als je geen uitgaand vermogen meet?
dat kan je ook niet weten als je het uitgaand vermogen niet meet. Net zoals je het niet kunt weten als je het inkomend vermogen niet meet.
Maar gelukkig meet ik beiden hoewel jij het denk ik beter weet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184540054
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat kan je ook niet weten als je het uitgaand vermogen niet meet. Net zoals je het niet kunt weten als je het inkomend vermogen niet meet.
Maar gelukkig meet ik beiden hoewel jij het denk ik beter weet.
Nee maar ik vroeg wie er zijn uitgaand vermogen meet. Jij dus, mooie waarden. :)
Vakman pur sang
  maandag 21 januari 2019 @ 21:19:15 #84
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184541056
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 19:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik weet nie waar je dit vandaan haalt maar het is echt allemaal onzin _O-
vertel dan ook even hoe het wel zit.
Tot nooit .......
pi_184541118
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 21:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

vertel dan ook even hoe het wel zit.
Hoewel dit totaal niet relevant is voor WP doe ik hieronder een poging
quote:
natuurkundig gezien is dat natuurlijk volledig correct.
Als er geen warmte meer in de lucht aanwezig is kan een WP het er ook niet uithalen.
Dit klopt uiteraard
quote:
Echter de 0 graden van de mens is door hr Celsius verzonnen als heel koud.
Nee, het nulpunt is gekozen dat vloeibaar water naar vaste vorm overgaat bij standaard druk
quote:
Natuurkundig geen warmte is 0 graden Kelvin (-273 celsius).
Nee, hoewel atomen/moleculen niet meer bewege, bezitten ze nog wel energie.
graden kelvin bestaat ook niet. Het is gewoon Kelvin. Celcius is een man, graden celcius is een temperatuur aanduiding. -273 celsius is dus niet duidelijk.
quote:
0 gr Celsius is dan plots nog heel heet (273 Kelvin).
Nee, heel heet zijn negatieve absolute temperaturen.
quote:
Zolang het geen -273 graden Celsius is kan een WP er in theorie er nog warmte uithalen. (conclusie: wij hebben dus allemaal heel slechte warmtepompen en die van @magnet is iets minder slecht )
Nee, vanwege allerlei praktische redenen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184541332
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Nee maar ik vroeg wie er zijn uitgaand vermogen meet. Jij dus, mooie waarden. :)
nee je poneert stellig zonder te vragen dat ik het uitgaand vermogen niet meet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184541579
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 21:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee je poneert stellig zonder te vragen dat ik het uitgaand vermogen niet meet.
Ok Sjimmie. Eikel.
Vakman pur sang
  Moderator dinsdag 22 januari 2019 @ 07:29:00 #88
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184548949
Ik heb gisteravond maar even geexperimenteerd met een "hoge" Ta van 35C.
Vanavond ga ik dat maar weer terugzetten naar 28C. Misschien stooklijn 26-30.

Hoge Ta betekent met nachtverlaging dat de WP flink aan de bak gaat. En zonder nachtverlaging is ie ook heel lang bezig om alles op temperatuur te krijgen zodat dT <5 wordt. Dat gaat gepaard met hoog opgenomen vermogen van wel 6kW EN defrost om het uur.

Wel lekker warme voeten.
pi_184549016
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 10:43 schreef athlonkmf het volgende:
Ik heb gisteravond maar even geexperimenteerd met een "hoge" Ta van 35C.
Vanavond ga ik dat maar weer terugzetten naar 28C. Misschien stooklijn 26-30.

Hoge Ta betekent met nachtverlaging dat de WP flink aan de bak gaat. En zonder nachtverlaging is ie ook heel lang bezig om alles op temperatuur te krijgen zodat dT <5 wordt. Dat gaat gepaard met hoog opgenomen vermogen van wel 6kW EN defrost om het uur.

Wel lekker warme voeten.
Er zitten ook nog temperaturen tussen 30 en 35 ;)

1 nacht is misschien ook wat kort voor een test met relatief trage vloerverwarming? :P
pi_184549138
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 10:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zitten ook nog temperaturen tussen 30 en 35 ;)

1 nacht is misschien ook wat kort voor een test met relatief trage vloerverwarming? :P
1 avond. Nacht is setpoint weer naar 19,5.

Misschien dat als de vloeren inderdaad opgewarmd zijn, dat hetwat meer meevalt.

35C is gekozen om de defrost mode 2 van Panasonic te triggeren. Onder een Tr van 27 gaat de WP namelijk op max vermogen draaien om te defrosten. Als Tr 27 of hoger is, dan wordt het CV water gebruikt om te defrosten.
Dat zal dus een Ta zijn van 27+5 = 32C. 3C extra als marge ingecalculeerd.
pi_184576038
Er komen 2 mooie nachten aan voor de warmtepompen :)
pi_184577845
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 17:12 schreef MaGNeT het volgende:
Er komen 2 mooie nachten aan voor de warmtepompen :)
dat merk ik aan het stroomverbruik... van 20 kwh naar 30 kwh per dag.
Tot nu toe nog niet elektrisch bijverwarmd en als het goed is vannacht ook niet, maar ik heb dat nog niet eerder meegemaakt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184578423
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 18:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat merk ik aan het stroomverbruik... van 20 kwh naar 30 kwh per dag.
Tot nu toe nog niet elektrisch bijverwarmd en als het goed is vannacht ook niet, maar ik heb dat nog niet eerder meegemaakt.
Nee, element heb ik uit staan. Die gaat alleen aan bij de legionella run.
Zou tot -15 sowieso nooit nodig moeten zijn en vanwege de overcapaciteit zelfs bij -25 niet.

Verbruik is hier nu ook wat hoger maar uiteindelijk zijn het ook maar een paar tot enkele weken per jaar dat het zo koud is.

In m'n vorige woning heb ik in een koude week wel eens een week lang iedere dag 15 tot 20 kuub gas weggestookt, dat is duurder haha.
pi_184578710
Hier gaat de warmtepomp het niet trekken. Elektrisch element staat uit, ik gooi gewoon het elektrische kacheltje even aan in de zitkamer als we thuis zijn.

Nog even 1 of 2 winters aanmodderen. Daarna hebben we flinke overcapaciteit.
pi_184584012
Het huidige weer is heel goed om te experimenteren. Het is namelijk heel erg nadelig voor de warmtepomp omdat de buitentemp rond het vriespunt schommelt, en dus redelijk veel defrosts.

Een hoge Ta is niet rendabel vind ik. Ik ben vanaf vandaag dus overgeschakeld naar dubbele timer:

Crosspost:


Vorige maand heb ik met de kamerstaat nachtverlaging ingesteld. Normaal is setpoint 20,5C. Nachtverlaging zit op 19C.
De afgelopen nachten moest de WP aanspringen. Dan krijg je zoiets:



Ik heb gisternacht gespeeld met nachtverlaging middels temp-shifting. Dus via de controller van de warmtepomp een timer ingesteld. De stooklijn wordt dan 2 graden lager (Ta 25C, dus minimaal vermogen)

Dat levert dit plaatje op:


De temperatuur blijft dan 20C. 20,5 haalt ie niet, maar lager wordt het ook niet.

Conclusie:
Voor dat "comfort" betaal ik wel de dubbele stroomkosten. Tussen "" omdat we er weinig van merken als we slapen.

Een combinatie van thermostaat+shifting wordt nu gedaan. In de nacht hoeft de WP niet met alle macht de temp bereiken. Als het lager wordt dan 19C, dan 19C aanhouden is ook prima.


quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 19:27 schreef Ivo1985 het volgende:
Hier gaat de warmtepomp het niet trekken. Elektrisch element staat uit, ik gooi gewoon het elektrische kacheltje even aan in de zitkamer als we thuis zijn.

Nog even 1 of 2 winters aanmodderen. Daarna hebben we flinke overcapaciteit.
Hoezo dat? Flinke isolatieplannen? Waarom trekt de warmtepomp het niet?
pi_184586912
Idd nog flinke isolatieplannen. Hoekhuisje uit 1902.

Nu: steens gevels. Voor en achter zonder isolatie, zijgevel met iets van 2 à 3 cm uit de jaren 70. En oud dubbel glas. De keuken heeft halfsteens muurtjes zonder isolatie en een plat dak.
Afgiftesysteem bestaat uit radiatoren.

De vloer is wel Rc4 geïsoleerd en de verbouwing op de bovenverdieping is klaar. Dak Rc4, zijgevel Rc2,5. Velux dakramen met HR++ glas. Jaga's met DBE aan de muur. Alleen de dakkapel in de badkamer heeft nog enkel glas.

De antieke gashaard die beneden stond toen ik het huis 4 jaar terug kocht vertrouwde ik niet meer. Vandaar deze 'omgekeerde volgorde' bij de verduurzaming. Warmtepomp capaciteit is bewust gekozen op de eindsituatie, dus dat ik op dit soort dagen met COP 1 moet bijverwarmen is geen verrassing.

Er is uitgebreid over nagedacht en over gesproken met de installateur.
pi_184587978
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 07:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Idd nog flinke isolatieplannen. Hoekhuisje uit 1902.

Nu: steens gevels. Voor en achter zonder isolatie, zijgevel met iets van 2 à 3 cm uit de jaren 70. En oud dubbel glas. De keuken heeft halfsteens muurtjes zonder isolatie en een plat dak.
Afgiftesysteem bestaat uit radiatoren.

De vloer is wel Rc4 geïsoleerd en de verbouwing op de bovenverdieping is klaar. Dak Rc4, zijgevel Rc2,5. Velux dakramen met HR++ glas. Jaga's met DBE aan de muur. Alleen de dakkapel in de badkamer heeft nog enkel glas.

De antieke gashaard die beneden stond toen ik het huis 4 jaar terug kocht vertrouwde ik niet meer. Vandaar deze 'omgekeerde volgorde' bij de verduurzaming. Warmtepomp capaciteit is bewust gekozen op de eindsituatie, dus dat ik op dit soort dagen met COP 1 moet bijverwarmen is geen verrassing.

Er is uitgebreid over nagedacht en over gesproken met de installateur.
Ik doe het hier ook "omgekeerd". Maar mijn warmtepomp heeft voor de oude situatie al overcapaciteit. Ik had 12kW nodig volgens de berekeningen, maar een 16kW gekregen. Gelukkig heb ik wel voldoende afgifte gecreerd door overal vloerverwarming te hebben.
Zelfs de koude garage heeft vloerverwarming (welke nu geknepen is).
Pendelen heb ik dus geen last van.

Vanaf het moment dat de warmtepomp draait is de zolder en vloer geisoleerd. Een paar deuren en ramen vervangen door HR++

Volgende maand worden de spouwmuren geisoleerd (zou eigenlijk morgen gebeuren, maar vanwege de temperatuur uitgesteld).

Ik ben dus heel benieuwd wat het resultaat daarvan zal zijn.
pi_184588258
Had ik maar spouwmuren.... Zou een hoop gedoe gescheeld hebben.

Met voorzetwanden ben je gewoon verplicht je hele etage compleet te verbouwen, tot aan vernieuwing van elektra aan toe.
pi_184598307
mijn 5kw warmtepomp doet het prima :) 1-gezinswoning 130m2 bouwjaar 1936.
stooklijn 25 bij 20 graden buiten en 65 bij -10 graden buiten. Ik had hem op 40 graden, maar dat was net iets te weinig. Nu staat die afgekapt op 45 graden, dat haalt mijn wp prima, ook in de nacht.
Defrosts heb ik alleen rond het vriespunt en dus momenteel geen last van.

Omdat ik 18 graden genoeg vind in huis staat de stooklijn zo gecompenseerd met 3k, dus 9 graden lagere stooklijn. De ruimtecompensatie staat op 2k, dus 6 graden compensatie bij opwarmen/afkoelen.
Thermische demping van het gebouw staat uit omdat er zo een vertraging ontstaan met de aanvoer temperatuur en vroeg in de middag te warm werd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')