abonnement Unibet Coolblue
pi_183780768
Hoi ik zag gisteren een soort van schiilderij uit Griekenland uit het jaar 0, en de afbeeldingen lieten mannen zien van een jaar of 20 a 30 en waren precies eender Hollanders, ( Of op zijn minst Noorderlingen ) Dit terwijl Grieken anno het jaar 2000 daarintegen juist weer eerder op Turken lijken, En dan vind ik het ook aardig vreemd dat er in Egypte in het jaar 0 enormmmmmmme tempels ( piramides ) werden gebouwt om een kat te eren, en nu in het jaar 2000 hebben ze daar juist opeens toevallig enoooooorm weinig met katten ?
pi_183787937
Grieken zijn door de bank genomen allicht wat gebruinder dan wij, maar waren (en zijn) geen negers oid. Dat ze dan op de mozaieken en andere kunstuitingen uit die tijd gewoon blank lijken is niet zo gek. En de maatschappij en geloof van de Egyptenaren van duizenden jaren terug is eigenlijk op geen enkele wijze te vergelijken met dat van de inwoners van Egypte anno nu, daar kun je weinig uit afleiden.

Je voorbeelden zijn dus ongelukkig gekozen, maar kritisch zijn ten opzichte van de overleveringen uit de Oudheid is opzich zeker niet verkeerd, zeker niet als de nog overgebleven bronnen uit de tijd beperkt of sterk gekleurd zijn. Maar dat is eigenlijk meer iets voor C&H...
pi_183788036
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 10:45 schreef possetje het volgende:
Hoi ik zag gisteren een soort van schiilderij uit Griekenland uit het jaar 0, en de afbeeldingen lieten mannen zien van een jaar of 20 a 30 en waren precies eender Hollanders, ( Of op zijn minst Noorderlingen ) Dit terwijl Grieken anno het jaar 2000 daarintegen juist weer eerder op Turken lijken, En dan vind ik het ook aardig vreemd dat er in Egypte in het jaar 0 enormmmmmmme tempels ( piramides ) werden gebouwt om een kat te eren, en nu in het jaar 2000 hebben ze daar juist opeens toevallig enoooooorm weinig met katten ?
Het jaar 0 bestaat niet. Het eerste jaar heette jaar 1. Gaarne beter voorbereiden dit soort topics.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183805282
Topic opgeschoond.. graag serieus, anders dicht.
pi_183805330
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 10:45 schreef possetje het volgende:
gebouwt om een kat te eren, en nu in het jaar 2000 hebben ze daar juist opeens toevallig enoooooorm weinig met katten ?
Dat vind ik ook net iets te toevallig allemaal.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_183986907
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 10:45 schreef possetje het volgende:
Hoi ik zag gisteren een soort van schiilderij uit Griekenland uit het jaar 0, en de afbeeldingen lieten mannen zien van een jaar of 20 a 30 en waren precies eender Hollanders, ( Of op zijn minst Noorderlingen ) Dit terwijl Grieken anno het jaar 2000 daarintegen juist weer eerder op Turken lijken, En dan vind ik het ook aardig vreemd dat er in Egypte in het jaar 0 enormmmmmmme tempels ( piramides ) werden gebouwt om een kat te eren, en nu in het jaar 2000 hebben ze daar juist opeens toevallig enoooooorm weinig met katten ?
Auw, tempels werden er al eeuwen voor christus gebouwd,om precies te zijn al 5000 voor christus zover we weten uit argeologische opgravingen , de eerste tempels werden trouwens van hout gebouwd. De piramides komen uit de tijd van de 4de en 5de dynastie (giza) .
Tempels werden door heel egypte gebouwd , iedere stad had zo zijn eigen god en daarvoor een tempel, de bouwstenen van de tempels waren soms van zon-gedroogde-kleisteen (die tempels hebben de tand des tijds niet doorstaan) en soms van natuursteen zoals graniet (die tempels hebben ze nog teruggevonden) Bastet de katgod werd vereerd in boebastis.
Overigens was het niet altijd even katvriendelijk.
Hier wat basisinfo over bastet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bastet.
Overigens hebben de grieken een hoop verneukt wat betreft namen van plaatsen/goden en de mythen/sagen uit ancient egypte.
Wil je meer weten over de geschiedenis van egypte dan kan ik je J.H. Breastet de geschiedenis van egypte aanraden. (standaardwerk)
Wat ook interessant is is dat egyptenaren en zeker de eerste farao's afrikanen waren, iets wat door de geschiedenis heen vaak weggepoetst wordt (mede door de westerse filmmakers)
En daarmee zie je ook dat geschiedenisboeken vaak een beeld schetsen wat niet helemaal met de werkelijkheid overeenkomt.
De bijbel wordt ook vaak beschouwd als een geschiedenisboek, wat het niet is en niet betrouwbaar is als geschiedenisboek gezien de archeologische bevindingen.

Er wordt altijd hoog opgehemeld over de grieken, en ja ze hebben de nodige dingen bijgedragen aan de westerse ontwikkeling. maar hun invloed was van korte duur(iets met hoogmoed komt voor de val) De romeinse geschiedschrijving was er een vanuit de overwinnaarsvisie. En hier en daar behoorlijk verdraaid en gepolijst.

Na de romeinen is het voornamelijk de katholieke kerk die bepaalde wat er wel en niet opgeschreven werd in de geschiedenisboeken.

Dus al met al is geschiedenis iets wat zeker verder onderzoek vergt wil je een beetje dichter bij de waarheid komen. :P
There is only one religion
pi_184079093
Cultuur veranderd nogal na 2.000 jaar.
2.000 geleden vonden ze in Nederland waarschijnlijk sommige beestjes ook veel interessanter dan nu. (Het gebied wat nu Nederland heet bedoel ik dan, Nederland bestond nog niet.)
Er zijn nog wel flink wat dingen in Nederland die uit die tijd komen, zoals Kerstbomen en Paasvuren!
pi_184079904
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 03:03 schreef PixieWhite het volgende:
Cultuur veranderd nogal na 2.000 jaar.
2.000 geleden vonden ze in Nederland waarschijnlijk sommige beestjes ook veel interessanter dan nu. (Het gebied wat nu Nederland heet bedoel ik dan, Nederland bestond nog niet.)

ja klopt ja je hebt uitvinders van gloeilampen en je hebt gloeilampen gebruikers ja..

[ Bericht 13% gewijzigd door possetje op 30-12-2018 06:57:20 ]
pi_184089193
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 06:52 schreef possetje het volgende:

[..]

ja klopt ja je hebt uitvinders van gloeilampen en je hebt gloeilampen gebruikers ja..
Ik snap niet zo goed wat je daar mee bedoelt.
  zondag 30 december 2018 @ 16:06:06 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184089343
Physical appearance
A study from 2013 for prediction of hair and eye colour from DNA of the Greek people showed that the self-reported phenotype frequencies according to hair and eye colour categories was as follows: 119 individuals – hair colour, 11 blond, 45 dark blond/light brown, 49 dark brown, 3 brown red/auburn and 11 had black hair; eye colour, 13 with blue, 15 with intermediate (green, heterochromia) and 91 had brown eye colour.[248]

Another study from 2012 included 150 dental school students from the University of Athens, and the results of the study showed that light hair colour (blonde/light ash brown) was predominant in 10.7% of the students. 36% had medium hair colour (light brown/medium darkest brown), 32% had darkest brown and 21% black (15.3 off black, 6% midnight black). In conclusion, the hair colour of young Greeks are mostly brown, ranging from light to dark brown with significant minorities having black and blonde hair. The same study also showed that the eye colour of the students was 14.6% blue/green, 28% medium (light brown) and 57.4% dark brown.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greeks
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184195842
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 06:52 schreef possetje het volgende:

[..]

ja klopt ja je hebt uitvinders van gloeilampen en je hebt gloeilampen gebruikers ja..
pi_184267695
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 10:45 schreef possetje het volgende:
Hoi ik zag gisteren een soort van schiilderij uit Griekenland uit het jaar 0, en de afbeeldingen lieten mannen zien van een jaar of 20 a 30 en waren precies eender Hollanders, ( Of op zijn minst Noorderlingen ) Dit terwijl Grieken anno het jaar 2000 daarintegen juist weer eerder op Turken lijken, En dan vind ik het ook aardig vreemd dat er in Egypte in het jaar 0 enormmmmmmme tempels ( piramides ) werden gebouwt om een kat te eren, en nu in het jaar 2000 hebben ze daar juist opeens toevallig enoooooorm weinig met katten ?
Griekenland werd in 1456 veroverd door het Ottomaanse Rijk en werd in 1829 grotendeels onafhankelijk. De Turkse bezetting heeft zijn sporen nagelaten in de bevolkingsopbouw van de hele Balkan.

De Kopten -die Egypte overnamen van de heidenen- haatten katten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')