abonnement Unibet Coolblue
pi_183778570
Het besef is daar, niet koning Willem Alexander heerst over Nederland maar Keizer Donald Trump heeft ons kabinet tot een knieval gedwongen om met miljarden over de balk heen te smijten om een paar gebrekkige straaljagers te kopen om aan het NAVO defensie budget quota te voldoen ,terwijl het kabinet met hetzelfde gemak de voet in het gezicht zet van alle Nederlanders door de energie rekening PER MAAND met 30 euro omhoog te laten gaan, zogenaamd in het belang van het mileu.

Maar laten we eerlijk zijn, of Nederlanders 30, 200 of 600 euro per maand extra betalen, er gaat geen 1 cent naar het mileu. Of heb je ooit wel eens je euro omgezet zien worden in een boomzaadje die door een politicus in Den Haag in de grond wordt geplant? Nog nooit, wie ziet wat er vervolgens gebeurt met dit geld? Terwijl ze in Polen vrolijk doorstoken met kolencentrales betalen wij extra voor het mileu.

Je kunt dit toch aan niemand wijsmaken dat er geen geld beschikbaar is, maar als Donald Trump boos loopt te stampen er opeens wel miljarden vrij gemaakt kunnen worden, want oh oh oh, als Amerika maar niet boos op ons wordt.

Laten we dan eerlijk zijn en gewoon zeggen, wij kunnen dit niet betalen, wij stappen uit de V.N, want de prijs voor onze veiligheid is te hoog, en we regelen gewoon onze eigen veiligheid binnen ons eigen budget, zodat defensie personeel weer in bewoonbare barakken kunnen wonen en we Nederland beschermen naar eigen vermogen i.p.v dat we on scheel betalen.

Misschien kunnen we als Trump weg is dan weer terug keren in de NAVO voor een lagere en beter betaalbare prijs, en kunnen we i.p.v die JSF vliegtuigen te kopen , de maandelijkse energie lasten bij de burger met 30 euro verminderen, we betalen ons immers toch al scheel aan huur/hypotheek, zorgverzekeringen en accijnsbelastingen.

Waar is het einde van de steeds maar onnodig stijgende kosten in ons leven? Kinderen blijven inmiddels tot hun 30 ste in huis van hun ouders wonen omdat ze geen eigen woning kunnen betalen. Er klopt gewoon helemaal niks van dit kostenplaatje en het mileu wordt er geenszins beter op.
pi_183778696
Je haalt aardig wat zaken door elkaar. Zo is de VN wel even wat anders dan de NAVO en wordt er wel degelijk veel geïnvesteerd in het klimaat (hier kan echter nog wel veel verbeterd worden, dat ben ik wel met je eens).

Daarnaast het probleem van de woningmarkt. Dat starters geen voet aan de grond krijgen op die markt komt niet door stijgende kosten of koopkrachtverlies, maar door een overtrokken markt waarin er te veel starters tegen elkaar opbieden en beleggers massaal huizen opkopen doordat dat belachelijk rendabel is geworden door verkeerd overheidsbeleid. Compleet ander probleem.

Terug naar jouw topictitel. Nederland uit de NAVO is geen goed idee. We zijn n piepklein, maar heel interessant landje en staan alleen veel te zwak. We zouden zelfstandig absoluut geen weerstand kunnen bieden tegen een grootmacht zoals Rusland bijvoorbeeld. Defensie zou in dat geval veel duurder worden dan die 1,2 % van het bbp dan het nu is of die 2 % wat staat beschreven in de overeenkomst bij de deelname aan de NAVO. Ik ben het op heel veel vlakken met Trump oneens, maar op dit vlak wijst hij de NAVO landen simpelweg op een harde afspraak en daar heeft hij gewoon gelijk.
pi_183779406
quote:
. Of heb je ooit wel eens je euro omgezet zien worden in een boomzaadje die door een politicus in Den Haag in de grond wordt geplant?
Mogelijk niet in den haag maar er worden regelmatig bomen geplant door politici
pi_183780257
Laten we maar gewoon in de NAVO blijven.
pi_183781075
navo is wel weer handig als opeens afrika of arabie ofzo opeens het noorden ( ons ) wil binnen vallen en overnemen,,
pi_183783420
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 08:19 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Mogelijk niet in den haag maar er worden regelmatig bomen geplant door politici
Bron?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183784764
Ik ben er ook voor om (meer) voor de eigen veiligheid te doen dan in NAVO verband, maar dan moet je het defensie budget minimaal vervijfvoudigen en niet meer aan onzin missies deelnemen die niet in Nederlands belang zijn. Ik stel voor om met name de Marine te versterken, zodat onze handelsvloot gevrijwaard blijft van overvallen en als het moet orde op zaken kunnen stellen in de diverse apelanden.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 17 december 2018 @ 14:25:19 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183785369
Weet je wat, ik stel mn baas voor dat ie gewoon de energierekening niet meer gaat betalen en dat hij een deel van die besparing lekker bij mijn salaris stopt.

Dat ik niet eerder op zo'n geniaal idee kwam!!
  maandag 17 december 2018 @ 14:27:54 #9
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_183785432
Beter trappen ze Turkije uit de NAVO.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 17 december 2018 @ 18:33:04 #10
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_183789863
Kosten blijven stijgen zolang we inflatie nastreven. Wij blijven inflatie nastreven zolang we een staatsschuld hebben, want dan hoeven we morgen minder in reele euro's af te betalen van de staatsschuld die we vandaag zijn aangegaan. Geld zal door politici worden gebruikt om kiezers naar de mond te praten, of die kiezers nu blij worden van meer geld naar multinationals, meer straaljagers of groene investerinkjes.

Tot zover niets nieuws. Maar uit de NAVO gaan omdat je partners je niet aanstaan of omdat je denkt dat ze je een poot uitdraaien is dezelfde retoriek hanteren die Trump gebruikt: "we can get a better deal" en in deze deal is er een duidelijke winnaar en een duidelijke verliezer. Nederland uit de NAVO als winst voor Nederland brengen is net zo schadelijk als wanneer we claimen dat minder handel met China winst is voor Nederland.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_183792331
De NAVO

Met Turkije :')________
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  maandag 17 december 2018 @ 20:33:18 #12
286575 Roces18
Chef de party
pi_183792618
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 14:25 schreef Hexagon het volgende:
Weet je wat, ik stel mn baas voor dat ie gewoon de energierekening niet meer gaat betalen en dat hij een deel van die besparing lekker bij mijn salaris stopt.

Dat ik niet eerder op zo'n geniaal idee kwam!!
Ja want de NAVO is de baas van Nederland ..... Hahaha
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  maandag 17 december 2018 @ 22:54:32 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_183797277
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 20:33 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ja want de NAVO is de baas van Nederland ..... Hahaha
Nee dat is de regering die in deze vergelijking mijn baas is
  Overall beste user 2022 maandag 17 december 2018 @ 23:38:33 #14
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_183798569
Het kan,

Moet je wel de dienstplicht van twee jaar voor mannen en vrouwen invoeren. Elk jaar een week op herhaling. Want met enkele tienduizenden beroepssoldaten redt je het niet. Verder moet Nederland natuurlijk ook de beschikking hebben over atoomwapens. Just in case.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_183995424
Ik vind dit maar een matige OP, waar ik verder niet inhoudelijk op ga reageren. Maar wat mij betreft mag Nederland best uit de NAVO, maar niet om op defensie te bezuinigen. Nederland zou juist meer in Defensie moeten investeren en de aandacht meer moeten richten op entiteiten in de nabije omgeving i.p.v. op Rusland en China.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  Moderator donderdag 27 december 2018 @ 14:11:49 #16
54278 crew  Tijger_m
42
pi_184002507
Dit slaat helemaal nergens op. Ten eerste word er geen Euro aan Trump gegeven, defensie uitgaven gaan niet naar Trump. Ten tweede is de 2.5% norm met Obama afgesproken.

Volgens mij heeft de OP een beetje te zwaar getafeld met de Kerst.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_184004369
quote:
Op donderdag 27 december 2018 14:11 schreef Tijger_m het volgende:
Dit slaat helemaal nergens op. Ten eerste word er geen Euro aan Trump gegeven, defensie uitgaven gaan niet naar Trump. Ten tweede is de 2.5% norm met Obama afgesproken.

Volgens mij heeft de OP een beetje te zwaar getafeld met de Kerst.
  donderdag 27 december 2018 @ 15:25:16 #18
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184004394
Er worden flink wat zaken vermengd. VN is wat anders dan NAVO.

De gedachte dat Donald Trump hoogstpersoonlijk in alles de hand heeft, een naïeve. Ook in de USA vertegenwoordigd de president slechts een teneur, trend en een tendens.

Wanneer de president geen Trump heet, is er wel een andere snuiter die ongeveer hetzelfde doet. Net zo min als Rutte bij ons de baas is. Het enige verschil is de wijze waarop de persoon de zaken in het voetlicht brengt. De USA heeft de president die het wenst, net zoals wij onze "leiders" (aan)schouwen.
Het belangrijkste dat we moeten onthouden dat USA zichzelf altijd al en overal nummer 1 zette.
Wat mensen alleen raar vinden is dat er nu een President is die dat letterlijk uitkraamt.

Nederland uit de NAVO..... geen goed plan, we zijn veroordeeld tot Europese samenwerking om tenminste te voorkomen dat we elkaar onderling weer gaan afmaken. De NAVO is niet alleen een schild maar ook een verdrag. Deelname aan de groep is betalen voor/in de groep waarbij je ook wat terugkrijgt in de vorm van invloed en zekerheden (geen lokale oorlog en honger door despoten bijvoorbeeld).

Enne die 2% als defensienorm is ook erg vaag en maar net hoe je het brengt en beziet. Eritrea wiki geeft 20% van haar BBP uit aan Defensie....

In de USA is Defensie een maatschappelijk geïntegreerde industrietak om o.a. haar sturende (handels)invloed wereldwijd op te leggen. Nogal wiedes dat men daar dus zg. geld aan besteed en men gemakshalve vergeet dat het geld dat er (indirect) mee wordt verdiend af te trekken van die betaalde kosten.

In NL is defensie vooral een participerende deelname die per definitie geld kost om zo bij te dragen aan wat zekerheden. Of dat nu 10 miljard of met (da's 2%=) ¤15Miljard kost is qua nutbaar effect te verwaarlozen.
Wanneer je je zorgen maakt om kosten, kun je beter kijken naar die van de onstuitbare zorg..... met ondertussen ¤80Miljard. Ook de kosten van (veelal achterhaald) onderwijs (bijna ¤40Miljard/jaar) is bedenken of dat werkelijk wat oplevert.

Dat wij volgens USA beleid, hier in NL, dus ¤5Miljard meer moeten uitgeven aan Defensie is vooral omdat op die wijze de (o.a. de USA) industrie dan meer "waar" kan slijten om o.a. landen bewegen om een JSF aan te laten schaffen etc.etc.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184006572
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 14:11 schreef Tijger_m het volgende:
Dit slaat helemaal nergens op. Ten eerste word er geen Euro aan Trump gegeven, defensie uitgaven gaan niet naar Trump. Ten tweede is de 2.5% norm met Obama afgesproken.

Volgens mij heeft de OP een beetje te zwaar getafeld met de Kerst.
Uit welk land denk jij dat die JSF straaljager vandaan komt die Nederland koopt? Zimbabwe?
  Moderator vrijdag 28 december 2018 @ 12:19:21 #20
54278 crew  Tijger_m
42
pi_184026861
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 16:45 schreef zetalore het volgende:

[..]

Uit welk land denk jij dat die JSF straaljager vandaan komt die Nederland koopt? Zimbabwe?
Ja, en? Dat geld gaat dus niet naar Trump maar naar Lockheed-Martin. Of denk jij dat als Nederlan PzH 2000's of Leopard II's koopt dat we dan Merkel betalen?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_184651611
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 12:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, en? Dat geld gaat dus niet naar Trump maar naar Lockheed-Martin. Of denk jij dat als Nederlan PzH 2000's of Leopard II's koopt dat we dan Merkel betalen?
ja, ok maar dat is alsnog het stimuleren van Amerikaanse bedrijven, ofwel exact wat Trump wil.
  Overall beste user 2022 zondag 27 januari 2019 @ 13:31:23 #22
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_184651675
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2019 13:28 schreef zetalore het volgende:

[..]

ja, ok maar dat is alsnog het stimuleren van Amerikaanse bedrijven, ofwel exact wat Trump wil.
Die dingen bouwt men grotendeels in Duitsland.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_184651847
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2019 13:31 schreef Ulx het volgende:

[..]

Die dingen bouwt men grotendeels in Duitsland.
Ik denk niet dat dat klopt, heb je toevallig nog een bron daarover want zover ik kon zien worden die dingen voornamelijk in Texas gebouwd.
  Overall beste user 2022 zondag 27 januari 2019 @ 13:47:26 #24
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_184651885
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')