abonnement Unibet Coolblue
  Admin woensdag 16 januari 2019 @ 12:11:14 #26
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_184433257
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 11:51 schreef Ericr het volgende:
Luminar lijkt veel op Lightroom en kost nog geen 60 euro.
Ik gebruik Luminar, dus ik wil dit best onderstrepen.

Ik heb ervoor gekozen omdat Skylum Luminar aanprijst als een goed alternatief voor Lightroom (en met 'aanprijst' bedoel ik dat ze hebben aangegeven serieus hun best te doen een goed alternatief te willen zijn), en ik geen zin heb om een abonnement voor zo'n app af te sluiten.

Heb eigenlijk nauwelijks Lightroom-ervaring, dus ik kan niet zo goed vergelijken, maar ik kan met Luminar een hoop bereiken. Het heeft alles van basiscorrecties (lens, witbalans, etc etc) tot filters met kunstmatige intelligentie. Heb er echt al een boel middelmatige foto's mooi mee kunnen maken. :)
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  woensdag 16 januari 2019 @ 14:14:27 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184435715
Canon geeft trouwens bij haar camera’s een prima RAW bewerkingssoftware weg, gratis. Nikon en andere producenten afaik ook. Mensen willen dat niet gebruiken omdat als het gratis is, het niets kan zijn. Maar dit is onzin.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 16 januari 2019 @ 14:17:38 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184435761
Ik gebruik photoshop sinds 1990 keurig gekocht en ge-update tot de laatste niet-cloud versie. Een tijd ook andere sw gebruikt en bekijk nog steeds andere tools. Maar dan begrijp je waarom een prijzig pakket als photoshop of lightroom zo geliefd zijn.
Het is gewoon stukken beter en logischer.
Net zoals MS Office versus open source Office varianten. Het is de aanschafprijs gewoon waard.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Admin woensdag 16 januari 2019 @ 17:17:38 #29
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_184438592
Ik heb vroeger ooit wel eens in Photoshop gespeeld, maar eigenlijk ken ik het gewoon niet. Wat maakt het voor Adobe nuttig om twee verschillende fotobewerkingsprogramma's aan te bieden? Ik dacht altijd dat Lightroom was voor die typische fotodingen zoals aanpassingen voor licht/kleur/etc, en Photoshop meer voor "tekenen" en andere creatieve dingen, maar volgens mij zijn er best veel fotografen die alleen Photoshop gebruiken. Zit daarin dan ook alles wat er in Lightroom zit?
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  woensdag 16 januari 2019 @ 17:46:27 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184439018
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 17:17 schreef Breuls het volgende:
Ik heb vroeger ooit wel eens in Photoshop gespeeld, maar eigenlijk ken ik het gewoon niet. Wat maakt het voor Adobe nuttig om twee verschillende fotobewerkingsprogramma's aan te bieden? Ik dacht altijd dat Lightroom was voor die typische fotodingen zoals aanpassingen voor licht/kleur/etc, en Photoshop meer voor "tekenen" en andere creatieve dingen, maar volgens mij zijn er best veel fotografen die alleen Photoshop gebruiken. Zit daarin dan ook alles wat er in Lightroom zit?
Correct op alle punten.
Lightroom is alles wat je gebruikt om foto’s “digitaal te ontwikkelen” dus RAW bewerking vooral, contrast, belichting, kleurbalans, etc.
Photoshop is dat ook, plus allerlei creatieve bewerkingsmogelijkheden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184439622
Op basis van mijn persoonlijke ervaringen, is Photoshop CS alleen onmisbaar voor professioneel drukwerk. Hiervoor moet je met CMYK-kleuren werken. Lang geleden werkte ik als een soort grafisch vormgever voor een bedrijf en ik moest posters van wijn en delicatessen in orde maken. Je kan eten al een stuk appetijtelijker maken door het cyaan-kanaal met curves of levels in waarde naar beneden te halen.

Ook met een gekalibreerd scherm en CMYK-kleuren kunnen afdrukken verschillen van wat je ziet op je beeldscherm. Maar je kan wel voorkomen dat iets wat lichtblauw hoort te zijn afgedrukt wordt als een grijzige toon die veel donkerder is en de hele afdruk verpest.

Met 24bit RGB afbeeldingen is het veel meer gedoe om kleuren in de foto goed af te stellen. (Sowieso voor mij, want ik ben een beetje kleurenblind :') dus ik kan nooit echt op mijn eigen ogen vertrouwen.)

Afgezien van dit, kan je met The GIMP net zoveel als met Photoshop. Wel jammer dat het heel anders in elkaar zit. Het effect van de lagen bijvoorbeeld is heel anders. Iets wat je in het ene programma zo hebt uitgevoerd, daarvoor moet je in het andere programma een hele poos uitvogelen om hetzelfde effect te krijgen.
  woensdag 16 januari 2019 @ 19:20:55 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184440525
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 18:29 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Op basis van mijn persoonlijke ervaringen, is Photoshop CS alleen onmisbaar voor professioneel drukwerk. Hiervoor moet je met CMYK-kleuren werken. Lang geleden werkte ik als een soort grafisch vormgever voor een bedrijf en ik moest posters van wijn en delicatessen in orde maken. Je kan eten al een stuk appetijtelijker maken door het cyaan-kanaal met curves of levels in waarde naar beneden te halen.

Ook met een gekalibreerd scherm en CMYK-kleuren kunnen afdrukken verschillen van wat je ziet op je beeldscherm. Maar je kan wel voorkomen dat iets wat lichtblauw hoort te zijn afgedrukt wordt als een grijzige toon die veel donkerder is en de hele afdruk verpest.

Met 24bit RGB afbeeldingen is het veel meer gedoe om kleuren in de foto goed af te stellen. (Sowieso voor mij, want ik ben een beetje kleurenblind :') dus ik kan nooit echt op mijn eigen ogen vertrouwen.)

Afgezien van dit, kan je met The GIMP net zoveel als met Photoshop. Wel jammer dat het heel anders in elkaar zit. Het effect van de lagen bijvoorbeeld is heel anders. Iets wat je in het ene programma zo hebt uitgevoerd, daarvoor moet je in het andere programma een hele poos uitvogelen om hetzelfde effect te krijgen.
Pruts als professional een uurtje met Gimp en dat is al net zo duur als een maand photoshop cs
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184443317
hallo. het is Ligthroom geworden. nog als prigramma te koop. en dus geen maandekijks betaken. voor 100 euro kan ik weer ca 10 jaar vooruit.

alleen nog even kijken hoe het werkt met van computer wisselen. mijn Imac wordt wat traag. en nu met 2 kinderen is er geen Imac geld meer.
  woensdag 16 januari 2019 @ 21:16:07 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184443492
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 21:09 schreef Nico987 het volgende:
hallo. het is Ligthroom geworden. nog als prigramma te koop. en dus geen maandekijks betaken. voor 100 euro kan ik weer ca 10 jaar vooruit.

alleen nog even kijken hoe het werkt met van computer wisselen. mijn Imac wordt wat traag. en nu met 2 kinderen is er geen Imac geld meer.
SSD en meer geheugen erin
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Admin donderdag 17 januari 2019 @ 09:54:47 #35
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_184450463
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

Photoshop is dat ook, plus allerlei creatieve bewerkingsmogelijkheden
Dus wie Photoshop heeft, heeft eigenlijk geen Lightroom meer nodig?
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  donderdag 17 januari 2019 @ 10:00:27 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184450535
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 09:54 schreef Breuls het volgende:

[..]

Dus wie Photoshop heeft, heeft eigenlijk geen Lightroom meer nodig?
Wat fotobewerking betreft niet, wel heeft lightroom features als een bibliotheek.
Maar het gaat er vooral om waar je het voor wilt gebruiken
https://www.digitalefotog(...)toshop-vs-lightroom/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Admin donderdag 17 januari 2019 @ 10:01:45 #37
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_184450548
Ah ja, Dat heeft Luminar pas in december toegevoegd.

Niet dat ik het miste, want ik heb al mijn foto's al in een bibliotheek (de Foto's-app van macOS), maar het ontbrak natuurlijk nog wel voor Ligthroomgebruikers.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_184452446
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat fotobewerking betreft niet, wel heeft lightroom features als een bibliotheek.
Maar het gaat er vooral om waar je het voor wilt gebruiken
https://www.digitalefotog(...)toshop-vs-lightroom/
vaak koop je photoshop toch samen met bridge? waarin je ook weer wat bewerking en presets uit photoshop kon doorvoeren?

photoshop is vooral ontwikkeld voor de grafisch werker met ern perfecte samenwerking met illustrator ed. terwijl Ligthroom veel meer gericht is op snelle bewerking. wat ik tot nu toe zie is dat ik het werken met lagen en laagmaskers kan gaan missen als ik weer met modellen zou gaan fotograferen.
  donderdag 17 januari 2019 @ 12:23:52 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184452513
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2019 12:19 schreef Nico987 het volgende:

[..]

vaak koop je photoshop toch samen met bridge? waarin je ook weer wat bewerking en presets uit photoshop kon doorvoeren?

photoshop is vooral ontwikkeld voor de grafisch werker met ern perfecte samenwerking met illustrator ed. terwijl Ligthroom veel meer gericht is op snelle bewerking. wat ik tot nu toe zie is dat ik het werken met lagen en laagmaskers kan gaan missen als ik weer met modellen zou gaan fotograferen.
Bridge kan je niet kopen afaik, het zit gratis bij CS. Ik heb bv de laatste koopversie van Photoshop van voor het abo model. Daar ik het niet professioneel gebruik zie ik geen reden om naar CS maandelijkse kosten te gaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184479134
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 09:11 schreef Ener-G het volgende:
Affinity Photo is niet zo duur vergeleken met zn tegenhanger Adobe Photoshop.
Waarom hebben jullie Affinity genegeerd in dit topic. :{

Veel goedkoper en makkelijk te installeren op meerdere computers zolang die maar van jezelf zijn. Ook gelijktijdig te gebruiken.
RAW bewerken / aanpassen kan deze prima. Daarna de nabewerking in Affinity zelf is ook heel goed te doen, veel filters en brushes en tools en whatever.
Anders dan photoshop, maar die ziet er geregeld ook anders uit
  vrijdag 18 januari 2019 @ 19:42:32 #41
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184479161
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:41 schreef maduropa het volgende:

[..]

Waarom hebben jullie Affinity genegeerd in dit topic. :{

Veel goedkoper en makkelijk te installeren op meerdere computers zolang die maar van jezelf zijn. Ook gelijktijdig te gebruiken.
RAW bewerken / aanpassen kan deze prima. Daarna de nabewerking in Affinity zelf is ook heel goed te doen, veel filters en brushes en tools en whatever.
Anders dan photoshop, maar die ziet er geregeld ook anders uit
Heb het op mijn Mac staan, nog geen tijd gehad er uitgebreid mee te werken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184493711
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 17:17 schreef Breuls het volgende:
Ik heb vroeger ooit wel eens in Photoshop gespeeld, maar eigenlijk ken ik het gewoon niet. Wat maakt het voor Adobe nuttig om twee verschillende fotobewerkingsprogramma's aan te bieden? Ik dacht altijd dat Lightroom was voor die typische fotodingen zoals aanpassingen voor licht/kleur/etc, en Photoshop meer voor "tekenen" en andere creatieve dingen, maar volgens mij zijn er best veel fotografen die alleen Photoshop gebruiken. Zit daarin dan ook alles wat er in Lightroom zit?
Lightroom en Photoshop kunnen beide foto's (beperkt) bewerken, maar beide applicaties hebben hun eigen doelen. Photoshop is echt een foto bewerkingsprogramma welke verder gaat dan alleen wat levels aanpassen, croppen. Met Photoshop kun je echt knutselen. Delen weg halen of vervangen, ..., ...

Lightroom is meer een foto beheer applicatie met daarbij een basis aan foto bewerking, croppen, levels aanpassen, roteren, lens correcties, ..., .... Daarnaast kun je in Lightroom je foto's indexen, taggen, sorteren, face herkenning aanzetten op je bibliotheek, geo locatie toevoegen, en hierop alles ook selecties maken. En met die selecties exports maken voor verschillende doeleinde.
Ik gebruik lightroom dan ook voornamelijk voor bibliotheek en export mogelijkheden. Vrij makkelijk om rechtstreeks te publishen naar faceboek, instagram enzo. Maar ook bijvoorbeeld exporten naar wordpress sites waarna ze makkelijk in een blogposting gebruik kunnen worden (en later makkelijk ook weer verder bijgewerkt kunnen worden).
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
pi_184494779
Het grote voordeel van Lightroom vs Photoshop is dat je heel makkelijk bewerkingen kan synchroniseren over meerdere foto's. Lightroom is echt gericht op het processen van series foto's. Photoshop is meer gericht op enkele/unieke afbeeldingen. Naast dat Lightroom alleen ontwikkeltools heeft zoals in een analoge donkere kamer, en je in Photoshop helemaal los kan gaan met manipulatie, tekenen en knippen en plakken.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Admin zondag 20 januari 2019 @ 08:06:53 #44
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_184506371
En het toepassen van effecten m.b.t. kleur, belichting, stijlen en dergelijke, zodat je echt filters op je foto toepast? Dat ken ik van Luminar; niet alleen het ontwikkelen van je raw file, maar het echt een effect geven. (Zie de site, daar kun je een paar voorbeelden direct bekijken.) Dat zit toch ook in Lightroom? Of is dat weer meer Photoshop?
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
pi_184507375
Kan met allebei, google maar eens op rgb curves en toning.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 januari 2019 @ 12:54:36 #46
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_184510521
Inmiddels wat poginkjes verder met de Linux-speeltjes en met wat gewenning is er best wel beeld mee te maken.
Favoriet momenteel is RawTherapee dat steeds meer aan een rijp produkt doet denken. Voor het uiteindelijk bewerken van plaatjes is GIMP na nog iets meer gewenning ook een prima alternatief voor Photoshop.



Aan de Windowskant is overigens Irfanview een van de meest onderschatte programma's voor everything fotografie.
Zelf gebruik ik het voornamelijk voor het bekijk- en uitzoekwerk maar even een plaatje erin bewerken van RAW naar iets toonbaars kan er ook mee. Niet optimaal maar voor de licentiekosten best acceptabel.

Wel mooi in de overige aangeboden alternatieven is om te zien hoe ze op hun sites afrekenen met het abonnements-model van Adobe.
Ook mooi om te zien dat de alternatieven toch steeds volwassener worden. Tot nog toe had Adobe een nagenoeg oneindige voorsprong op alle anderen, inmiddels is dat tot ongeveer één straatlengte teruggebracht.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 20 januari 2019 @ 12:58:02 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184510575
Witbalans is niet goed en contrast kan beter, kleurverzadiging ook
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184525139
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 22:21 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Ik vind 120 euro voor eens in de 4a 5 maanden een paar foto's erg veel geld.
Je kunt Lightroom ook weer op cd kopen, dan betaal je eenmalig.
Want dat creative cloud gedoe vind ik maar niks
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')