abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183761404
Ja, ik weet het, wanneer je er allebei klaar voor bent *;

Ik wil in 2019 3 kippen nemen. Ik denk aan een buitenruimte van ongeveer 20-30m2, is dat genoeg? En per wanneer is het een beetje comfortabel voor die beestjes, vanaf maart of pas ergens vanaf mei?
Tevens, waar moet ik ongeveer allemaal rekening mee houden?
Ik heb nu een konijn, binnen, en eigenlijk wil ik die er ook bij zetten.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183761543
Die ruimte is voldoende. Als je een goed binnenhok hebt, kan je ze het hele jaar door nemen. (wat wil je anders volgende winter gaan doen?)

Of wil je ze als kuiken nemen?
pi_183765758
Ik weet niet waar je woont. Misschien moet je rekening houden met vossen, marters of honden en katten. Dus is het belangrijk om de ren goed dicht te maken.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_183767679
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 15:36 schreef valentijn101 het volgende:
Ik weet niet waar je woont. Misschien moet je rekening houden met vossen, marters of honden en katten. Dus is het belangrijk om de ren goed dicht te maken.
Ik woon in Dordrecht, maar ver genoeg van de Biesbosch af qua roofvogels en roofdieren. Katten is wel een goed punt ja, daar lopen er hier genoeg van. Hoe kan ik zo'n ren goed dichtmaken dat katten, maar bv ook ratten, er niet bij kunnen?

quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:12 schreef Hamzoef het volgende:
Die ruimte is voldoende. Als je een goed binnenhok hebt, kan je ze het hele jaar door nemen. (wat wil je anders volgende winter gaan doen?)

Of wil je ze als kuiken nemen?
Als kuiken beginnen lijkt me het leukst eigenlijk. Het idee is wel een hok erbij te maken waar ze dus snachts/in de winter in kunnen
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183767820
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 17:07 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ik woon in Dordrecht, maar ver genoeg van de Biesbosch af qua roofvogels en roofdieren. Katten is wel een goed punt ja, daar lopen er hier genoeg van. Hoe kan ik zo'n ren goed dichtmaken dat katten, maar bv ook ratten, er niet bij kunnen?

[..]

Als kuiken beginnen lijkt me het leukst eigenlijk. Het idee is wel een hok erbij te maken waar ze dus snachts/in de winter in kunnen

Goed dicht maken met fijn gaas. (ook een stuk ingraven zodat dieren er niet onderdoor gaan graven) en als je er een dakje boven maakt hebben ze beschutting van regen en brandende zon én voldoe je meteen aan de voorwaarden als er weer een ophokplicht is ;)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zondag 16 december 2018 @ 17:18:38 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183767879
Wat weet je van luizen en schimmels..?

Voor de rust van de dames is een haan ook niet slecht..
pi_183768625
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 17:18 schreef Zolderkamer het volgende:
Wat weet je van luizen en schimmels..?

Voor de rust van de dames is een haan ook niet slecht..
Weinig tot niets, maargoed daarom heb ik mede dit topic gemaakt omdat er vast users zijn die dit al gedaan hebben en dus weten wat belangrijk is om op te letten.

Ik dacht bewust geen haan te nemen aangezien ik gewoon in een woonwijk woon (wel met een 16*6,5m tuin vandaar dat kippen prima passen)
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183782637
Kippen kunnen in principe het hele jaar. Maar vanaf het voorjaar is het voor kuikentjes het meest slim.
pi_183782754
Gaat dat geen lawaaioverlast voor de buren opleveren?
pi_183783237
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 17:56 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ik dacht bewust geen haan te nemen aangezien ik gewoon in een woonwijk woon (wel met een 16*6,5m tuin vandaar dat kippen prima passen)
Kippen kunnen behoorlijk herrie maken als ze eieren leggen ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_183785193
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 12:28 schreef Gruj0 het volgende:
Gaat dat geen lawaaioverlast voor de buren opleveren?
Ligt er aan wat voor buren je hebt denk ik. Mijn buren hebben ook kippen en af en toe hoor ik ze kakelen O+ Heel gezellig.

Je kunt voor de zekerheid van te voren eens aan de buren vragen wat hun er van vinden als je kipjes neemt.

Altijd fijn als je buren het ook leuk vinden. Misschien willen ze er dan voor zorgen als je op vakantie gaat.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_183785314
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 12:28 schreef Gruj0 het volgende:
Gaat dat geen lawaaioverlast voor de buren opleveren?
Ik wou inderdaad ook vragen of je vrij woont of niet. Eerlijk gezegd vind ik dat in een woonwijk geen kippen horen. De buren van mijn ouders hadden het ook en elke zaterdagmorgen was het weer dolle pret en kon ik niet uitslapen }:| Gelukkig zijn ze inmiddels weg. Heerlijk, wat een rust.

Kippen zijn gewoon niet geschikt in een woonwijk.
Somebody that I used to know
pi_183785451
Doe je konijn een plezier en geef die een mooie ren met lekker ruim hok met en konijnenvriendje ^O^ stop hem/haar nou niet in zijn/haar eentje tussen de kippen(-poep). In een beperkte ruimte zoals 20-30m2 is er al snel weinig tot geen gras meer, en in een klein nachthok ligt heel snel veel kippenpoep, wat ongezond en vies is voor het konijn. Ook eten kippen en konijnen natuurlijk ander voer, en als het konijn kippenvoer eet en/of de kippen het konijnenvoer willen stelen en het konijn in de neus of ogen pikken is dat niet leuk voor het konijn. Ook gaat het konijn zich proberen uit te graven natuurlijk, en zul je vrij diep gaas overal in moeten graven om te voorkomen dat hij/zij ontsnapt.

Nouja, al met al, ik ben dus geen fan van een konijn bij kippen in zetten. Ik vind het beter om beiden gescheiden te houden en gezelschap van hun eigen soort te geven.

Voor de kippen: als je kuikens wilt is het handig om in het voorjaar te beginnen, april ofzo. Uiteraard moet je dan voor die tijd de ren en het nachthok af hebben. Afhankelijk van hoe oud je de kuikens wilt (eendagskuikens, dus heel klein en pluizig, of al een week of 6-8) moeten ze misschien nog verwarmd zitten (<6-7 weken hebben ze sowieso een warmtebron nodig). En als ze jonger dan een week of 6-7 zijn is het vaak ook heel lastig om te zien of je haantjes of hennetjes hebt. Dan zul je gesekste kuikens moeten kopen als je zeker weten alleen hennetjes wilt hebben, of dus al iets oudere kuikens waarbij het verschil duidelijk zichtbaar is.

Verder is het handig om een nachthok van kunststof te proberen te maken, in ieder geval met zo weinig mogelijk kieren en gaten. Overal waar je spleten/kieren/etc in steen en/of hout hebt kan namelijk bloedluis zitten. En hoewel je daar tegen kan behandelen is het natuurlijk fijner en gezonder om geen gif te gebruiken, fipronil-eieren te voorkomen en gewoon een zo bloedluis-vrij mogelijk hok te maken. Hou ook rekening met hoe breed de zitstokken moeten zijn en hoe groot de legbakken en het nachthok, dat hangt af van welk ras kip je wilt (krielkipjes, gemiddeld groot, of heel groot ras).

Voor de ren is het ook handig om rekening te houden met het ras dat je kiest. Sommige soorten zijn heel ondernemend en springen/vliegen makkelijk over gaas van 1,20 heen, en anderen blijven braaf achter het gaas. Onze grote kippen bijvoorbeeld gaan over hekken van 1.90m heen, mijn zijdehoentjes blijven probleemloos achter gaas van 1.10m. Ook de maaswijdte van het gaas is afhankelijk van het formaat kip, en of je het ook direct kuikentjes-proof wilt hebben. Je kan het uiteraard ook helemaal overdekken zoals hier boven ergens, maar dat is met 20-30m2 misschien wel een behoorlijke klus. Zeker als je er zelf ook nog in wilt kunnen lopen om schoon te maken e.d.

Hou er verder rekening mee dat 20/30m2 misschien nu als veel klinkt, maar dat dat met 3 normaal formaat kippen vrij snel helemaal kaal is. Zeker in de winter, alle gras en groen krabben ze er uit en eten ze op. Je kunt wel wat leuke aanplant er in zetten zodat de kippen wat beschutting en afleiding van insecten bv hebben; bijvoorbeeld 2 halfstam fruitboompjes en/of wat struiken. Dan wel achter een stukje gaas als de planten nog klein zijn, anders vreten de kippen alle blaadjes er af, krabben ze de grond om de wortels weg en gaan de boompjes en struiken dood.

Oh ja, als je je buren een beetje te vriend wilt houden helpt het ook om het nachthok afsluitbaar te maken. 's avonds doe je dan het deurtje dicht zodat er weinig tot geen licht bij de kippen komt en geluid gedempt wordt. 's ochtends kun je ze er dan weer uit laten. Als je geen haan hebt scheelt dat wel in het lawaai, maar ook hennen onderling kunnen, zeker als ze net een ei hebben gelegd, behoorlijk wat geluid produceren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Miss_Isis op 17-12-2018 14:34:21 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_183785726
Kippen in een woonwijk is een no-go.
pi_183788088
Maak zeer regelmatig het hok/ren schoon, je wil niet weten hoe hard zo'n ren gaat stinken met regen of in de zon.
pi_183788219
Ouders hebben altijd al kippen gehad.

Maarja die wonen buitenaf met 5 hectare grond. Ikzelf heb 2 hectare mar moet niks van die beesten hebben. Ja gratis eieren maar dat is dan ook alles. Zorg voor iets van 15m2 dat is meer dan genoeg, gaas eromheen, ingraven, mooi hok erbij en klaar ben je.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183788230
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 16:51 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Maak zeer regelmatig het hok/ren schoon, je wil niet weten hoe hard zo'n ren gaat stinken met regen of in de zon.
Grote onzin.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183788247
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 14:22 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik wou inderdaad ook vragen of je vrij woont of niet. Eerlijk gezegd vind ik dat in een woonwijk geen kippen horen. De buren van mijn ouders hadden het ook en elke zaterdagmorgen was het weer dolle pret en kon ik niet uitslapen }:| Gelukkig zijn ze inmiddels weg. Heerlijk, wat een rust.

Kippen zijn gewoon niet geschikt in een woonwijk.
Kippen en overlast?

Hanen, daar heb je last van.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183788293
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:00 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Kippen en overlast?

Hanen, daar heb je last van.
Nou, tok tok tok schuin onder je slaapkamerraam is ook niet leuk.
Somebody that I used to know
pi_183788366
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:02 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Nou, tok tok tok schuin onder je slaapkamerraam is ook niet leuk.
Buren hadden kippen in mijn ouderlijk huis. Pa was te gierig om te verhuizen. Gewoon in een nette wijk twee onder één kapwoning. Ligt ook aan je buren natuurlijk.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183788405
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 16:59 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Grote onzin.
Helaas dat is geen onzin, je zal het echt proper moeten houden
pi_183788471
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 14:28 schreef Miss_Isis het volgende:
Doe je konijn een plezier en geef die een mooie ren met lekker ruim hok met en konijnenvriendje ^O^ stop hem/haar nou niet in zijn/haar eentje tussen de kippen(-poep). In een beperkte ruimte zoals 20-30m2 is er al snel weinig tot geen gras meer, en in een klein nachthok ligt heel snel veel kippenpoep, wat ongezond en vies is voor het konijn. Ook eten kippen en konijnen natuurlijk ander voer, en als het konijn kippenvoer eet en/of de kippen het konijnenvoer willen stelen en het konijn in de neus of ogen pikken is dat niet leuk voor het konijn. Ook gaat het konijn zich proberen uit te graven natuurlijk, en zul je vrij diep gaas overal in moeten graven om te voorkomen dat hij/zij ontsnapt.

Nouja, al met al, ik ben dus geen fan van een konijn bij kippen in zetten. Ik vind het beter om beiden gescheiden te houden en gezelschap van hun eigen soort te geven.

Voor de kippen: als je kuikens wilt is het handig om in het voorjaar te beginnen, april ofzo. Uiteraard moet je dan voor die tijd de ren en het nachthok af hebben. Afhankelijk van hoe oud je de kuikens wilt (eendagskuikens, dus heel klein en pluizig, of al een week of 6-8) moeten ze misschien nog verwarmd zitten (<6-7 weken hebben ze sowieso een warmtebron nodig). En als ze jonger dan een week of 6-7 zijn is het vaak ook heel lastig om te zien of je haantjes of hennetjes hebt. Dan zul je gesekste kuikens moeten kopen als je zeker weten alleen hennetjes wilt hebben, of dus al iets oudere kuikens waarbij het verschil duidelijk zichtbaar is.

Verder is het handig om een nachthok van kunststof te proberen te maken, in ieder geval met zo weinig mogelijk kieren en gaten. Overal waar je spleten/kieren/etc in steen en/of hout hebt kan namelijk bloedluis zitten. En hoewel je daar tegen kan behandelen is het natuurlijk fijner en gezonder om geen gif te gebruiken, fipronil-eieren te voorkomen en gewoon een zo bloedluis-vrij mogelijk hok te maken. Hou ook rekening met hoe breed de zitstokken moeten zijn en hoe groot de legbakken en het nachthok, dat hangt af van welk ras kip je wilt (krielkipjes, gemiddeld groot, of heel groot ras).

Voor de ren is het ook handig om rekening te houden met het ras dat je kiest. Sommige soorten zijn heel ondernemend en springen/vliegen makkelijk over gaas van 1,20 heen, en anderen blijven braaf achter het gaas. Onze grote kippen bijvoorbeeld gaan over hekken van 1.90m heen, mijn zijdehoentjes blijven probleemloos achter gaas van 1.10m. Ook de maaswijdte van het gaas is afhankelijk van het formaat kip, en of je het ook direct kuikentjes-proof wilt hebben. Je kan het uiteraard ook helemaal overdekken zoals hier boven ergens, maar dat is met 20-30m2 misschien wel een behoorlijke klus. Zeker als je er zelf ook nog in wilt kunnen lopen om schoon te maken e.d.

Hou er verder rekening mee dat 20/30m2 misschien nu als veel klinkt, maar dat dat met 3 normaal formaat kippen vrij snel helemaal kaal is. Zeker in de winter, alle gras en groen krabben ze er uit en eten ze op. Je kunt wel wat leuke aanplant er in zetten zodat de kippen wat beschutting en afleiding van insecten bv hebben; bijvoorbeeld 2 halfstam fruitboompjes en/of wat struiken. Dan wel achter een stukje gaas als de planten nog klein zijn, anders vreten de kippen alle blaadjes er af, krabben ze de grond om de wortels weg en gaan de boompjes en struiken dood.

Oh ja, als je je buren een beetje te vriend wilt houden helpt het ook om het nachthok afsluitbaar te maken. 's avonds doe je dan het deurtje dicht zodat er weinig tot geen licht bij de kippen komt en geluid gedempt wordt. 's ochtends kun je ze er dan weer uit laten. Als je geen haan hebt scheelt dat wel in het lawaai, maar ook hennen onderling kunnen, zeker als ze net een ei hebben gelegd, behoorlijk wat geluid produceren.
Dank voor deze tips. Ik wilde sowieso een hok wat snachts dicht kon kopen/maken.

Qua konijn: ik krijg het beestje van een familielid omdat er daar ergens 1 allergisch blijkt te zijn. Het konijn woonde daar al 5 jaar en alleen, ik weet niet of ik er dan zomaar een ander konijn bij kan zetten? Ik dacht van niet eigenlijk.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183788484
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 17:09 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Helaas dat is geen onzin, je zal het echt proper moeten houden
Ik weet uit ervaring dat het geen kut uit maakt.

Het stinkt niet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183788504
Overigens, ik woon in een woonwijk maar mijn plan is wel de kippen aan het eind vd tuin (dus minimaal een meter of 8-9 van de buitenmuur) te zetten. Miin achtertuin grenst weer aan een brandgang die grenst aan het schoolplein van een basisschool.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183788519
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 17:17 schreef kalinhos het volgende:
Overigens, ik woon in een woonwijk maar mijn plan is wel de kippen aan het eind vd tuin (dus minimaal een meter of 8-9 van de buitenmuur) te zetten. Miin achtertuin grenst weer aan een brandgang die grenst aan het schoolplein van een basisschool.
Heb je al met je buren overlegd?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183788547
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:16 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik weet uit ervaring dat geen kut uit maakt.

Het stinkt niet.
Nou ik rook ze wel degelijk en je kan er een hoop ellende mee krijgen als buren wel gaan klagen, dus jouw ervaring zegt geen eene kut want er zijn tig fora van mensen die de buren voor de deur hebben gehad vanwege de stank en mensen die vragen wat ze het best kunnen doen met buren waarvan ze het kippenhok ruiken.
  maandag 17 december 2018 @ 17:20:26 #27
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_183788560
Hebben kippen trouwens veel zorg nodig? Of is alleen een bakje eten en een schaaltje drinken per dag wel voldoende?
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_183788563
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:18 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Heb je al met je buren overlegd?
boven vinden het geinig. Links is een brandgang en pas daarna begint er weer een huis. Ik zal het hen wel eens laten weten maar het lijkt me in meters vrij ver om er overlast van te krijgen.
Aan de andere kant zijn 4 Polen geplaatst, ik zal het hen laten weten/overleggen maar verwacht niet zo gek veel reactie.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183788590
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 17:19 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Nou ik rook ze wel degelijk en je kan er een hoop ellende mee krijgen als buren wel gaan klagen, dus jouw ervaring zegt geen eene kut
Jouw ervaring dan ook niet.

Stankoverlast van wat kippen. Echt hoe verzin je het.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  maandag 17 december 2018 @ 17:23:38 #30
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_183788615
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:20 schreef kalinhos het volgende:

[..]

boven vinden het geinig. Links is een brandgang en pas daarna begint er weer een huis. Ik zal het hen wel eens laten weten maar het lijkt me in meters vrij ver er overlast van te krijgen.
Aan de andere kant zijn 4 Polen geplaatst, ik zal het hen laten weten/overleggen maar verwacht niet zo gek veel reactie.
Die polen zien een lekker stukje kip in geval van nood dus die zullen niet moeilijk doen. :+.
And so is the past
pi_183788656
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:22 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Jouw ervaring dan ook niet.

Stankoverlast van wat kippen. Echt hoe verzin je het.
Google maar eens, zijn heel veel die klagen of advies vragen.
pi_183788717
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 17:25 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Google maar eens, zijn heel veel die klagen of advies vragen.
Komt vanwege de grond en het feit dat mensen te beroerd zijn -lees geld uit te geven- om de boel fatsoenlijk te draineren. Daar komt die stank vandaan en niet vanwege die kippen. Ja, het één is een gevolg van het ander maar dan moet je maar je zaakjes voor elkaar hebben.

Honden geven meer 'overlast' dan kippen.

Draineren kost je makkelijk 40 euro de vierkante meter.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183788773
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:28 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Komt vanwege de grond en het feit dat mensen te beroerd zijn -lees geld uit te geven- om de boel fatsoenlijk te draineren. Daar komt die stank vandaan en niet vanwege die kippen. Ja, het één is een gevolg van het ander maar dan moet je maar je zaakjes voor elkaar hebben.

Honden geven meer 'overlast' dan kippen.

Draineren kost je makkelijk 40 euro de vierkante meter.
Tja het is toch echt het hok proper houden.
pi_183788816
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 17:31 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Tja het is toch echt het hok proper houden.
Bron?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183788926
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:33 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Bron?
Google is je vriend, succes!!
pi_183788941
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:28 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Komt vanwege de grond en het feit dat mensen te beroerd zijn -lees geld uit te geven- om de boel fatsoenlijk te draineren. Daar komt die stank vandaan en niet vanwege die kippen. Ja, het één is een gevolg van het ander maar dan moet je maar je zaakjes voor elkaar hebben.

Honden geven meer 'overlast' dan kippen.

Draineren kost je makkelijk 40 euro de vierkante meter.
Wat moet je ongeveer doen dan?

Momenteel is mijn hele tuin nog betegeld. Ik wil dat voor een groot deel eruit halen en gras erin leggen, en een deel daarvan dan voor de kippen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183788946
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 17:39 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Google is je vriend, succes!!
Jij stelt iets, dus bewijs het maar.

Slap gelul.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183789511
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:14 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Dank voor deze tips. Ik wilde sowieso een hok wat snachts dicht kon kopen/maken.

Qua konijn: ik krijg het beestje van een familielid omdat er daar ergens 1 allergisch blijkt te zijn. Het konijn woonde daar al 5 jaar en alleen, ik weet niet of ik er dan zomaar een ander konijn bij kan zetten? Ik dacht van niet eigenlijk.
Nou, 'zomaar' er bij zetten gaat meestal niet helemaal goed nee. Maar als hij nu nog naar jou toe moet verhuizen is dat wel een uitgelezen kans om het beestje te koppelen aan een vriendje. Is het konijn een ram of voedster?

Als het een ram is: laten castreren en dan na 3 weken een voedster van ongeveer de zelfde leeftijd uit een opvang/asiel halen voor hem als vriendinnetje.

Als het een voedster is: een gecastreerde ram uit een opvang/asiel zoeken en eventueel ter plekke koppelen, of anders thuis.

Hoe je ze het beste koppelt is een kunstje waar je het beste tips voor kan vragen aan de mensen van het asiel/de konijnenopvang. Je kan het eventueel soms daar ter plekke laten doen, en dan samen mee naar huis nemen. Hoe meer ruimte ze hebben hoe makkelijker een koppeling verloopt in ieder geval. Voedsters zijn daar vaak wat lastiger in dan rammetjes.

Let er trouwens op dat het konijn als het een binnenkonijn is ook niet zomaar nu naar buiten kan, daar moet je ook mee wachten tot het voorjaar/begin zomer is. Er is hier ergens ook wel een konijnentopic, daar kun je misschien ook wat tips vragen :)

Wat betreft de kippen: hecht je niet te veel aan je gras. Echt, daar doen ze hele nare dingen mee :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_183789602
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:40 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Jij stelt iets, dus bewijs het maar.

Slap gelul.
Jij stelt dat kippenstront alleen stinkt bij een niet gedraineerde bodem. Ben ook erg benieuwd naar jouw bron dat droge kippenstront geurloos is.
pi_183789650
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 18:18 schreef Chia het volgende:

[..]

Jij stelt dat kippenstront alleen stinkt bij een niet gedraineerde bodem. Ben ook erg benieuwd naar jouw bron dat droge kippenstront geurloos is.
Oké Chai.

Volgens mij vroeg ik eerst om een bron.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183789654
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 17:56 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Weinig tot niets, maargoed daarom heb ik mede dit topic gemaakt omdat er vast users zijn die dit al gedaan hebben en dus weten wat belangrijk is om op te letten.

Ik dacht bewust geen haan te nemen aangezien ik gewoon in een woonwijk woon (wel met een 16*6,5m tuin vandaar dat kippen prima passen)
Met een haan doe je je buren geen plezier nee.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_183789660
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 18:20 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Oké Chai.

Volgens mij vroeg ik eerst om een bron.
Jij hebt mij niks gevraagd. Jij stelt iets, ik vraag.
pi_183789698
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 18:21 schreef Chia het volgende:

[..]

Jij hebt mij niks gevraagd. Jij stelt iets, ik vraag.
Ik heb niks met jou te maken.

Jij stelt indirect iets, toon het maar aan.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_183789895
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 18:24 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik heb niks met jou te maken.

Jij stelt indirect iets, toon het maar aan.
Oké BoneThugss.

Volgens mij vroeg ik eerst om een bron.
pi_183789904
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 18:12 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Nou, 'zomaar' er bij zetten gaat meestal niet helemaal goed nee. Maar als hij nu nog naar jou toe moet verhuizen is dat wel een uitgelezen kans om het beestje te koppelen aan een vriendje. Is het konijn een ram of voedster?

Als het een ram is: laten castreren en dan na 3 weken een voedster van ongeveer de zelfde leeftijd uit een opvang/asiel halen voor hem als vriendinnetje.

Als het een voedster is: een gecastreerde ram uit een opvang/asiel zoeken en eventueel ter plekke koppelen, of anders thuis.

Hoe je ze het beste koppelt is een kunstje waar je het beste tips voor kan vragen aan de mensen van het asiel/de konijnenopvang. Je kan het eventueel soms daar ter plekke laten doen, en dan samen mee naar huis nemen. Hoe meer ruimte ze hebben hoe makkelijker een koppeling verloopt in ieder geval. Voedsters zijn daar vaak wat lastiger in dan rammetjes.

Let er trouwens op dat het konijn als het een binnenkonijn is ook niet zomaar nu naar buiten kan, daar moet je ook mee wachten tot het voorjaar/begin zomer is. Er is hier ergens ook wel een konijnentopic, daar kun je misschien ook wat tips vragen :)

Wat betreft de kippen: hecht je niet te veel aan je gras. Echt, daar doen ze hele nare dingen mee :P
Ram of voedster moet ik ff navragen, hij/zij is wit :')

Ik houd m sowieso nog binnen tot de lente.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183791877
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 18:36 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ram of voedster moet ik ff navragen, hij/zij is wit :')

Ik houd m sowieso nog binnen tot de lente.
Ik weet niet hoe begaan de huidige eigenaren met het beestje zijn, maar niet iedereen weet zeker of hun konijn een ram of voedster is... tig 'maar de dierenwinkel zei dat het twee vrouwtjes waren!' verhalen maken dat wel duidelijk :+ Dus tenzij ze het echt heel erg zeker weten zou ik het even na laten kijken bij een dierenarts. Oh ja en als hij in het voorjaar naar buiten gaat is het sowieso verstandig hem te laten vaccineren, dus ook daarvoor heb je de dierenarts nodig :)

Hier meer info: F&F / [centraal] Konijnentopic met foto's! #28

En als je nog wat over kippen wilt weten, vraag gerust :) (ik heb er een stuk of 50 momenteel) :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_183818634
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:39 schreef kalinhos het volgende:

Momenteel is mijn hele tuin nog betegeld. Ik wil dat voor een groot deel eruit halen en gras erin leggen, en een deel daarvan dan voor de kippen.
Kippen hebben (even aangenomen dat je krielkippen neemt) echt niet heel veel ruimte nodig; die 20 - 30 m2 is perfect voor 4 - 5 krielkippen.

Paar aandachtspunten (ik heb > 15 jaar kippen):

1 Nachthok wind- en vochtdicht maken. Bijv. met golfplatendak en klep die dicht kan
2 Bodem met Mestplank (betonplex) op circa 1 meter hoogte, is wel fijn als je makkelijk de mest plus bodembedekking eruit kunt schrapen zonder te bukken
3 Zorg voor een leghok, bijv. apart deel van het nachthok
4 Tegen honden en roofvogels kan je een gaas over de ren spannen. Mijn ervaring met katten is dat ze volwassen (kriel)kippen niets doen, maar kuikens binnen no time te grazen nemen
5 Zorg voor halfronde stokken waarop de kippen kunne slapen, circa 50 cm boven de bodem mestplank
6 Tegen luizen e.d. de zitstokken insmeren met vaseline

Het hebben en fokken van kippen is zo leuk…..bijna verslavend. Qua voer zijn ze niet veeleisend: ik geef gemengd graan (speciaal voor kippen) en alle fijngesneden etensresten, behalve gekookte groenten.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183818660
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 17:20 schreef Samuel24 het volgende:
Hebben kippen trouwens veel zorg nodig? Of is alleen een bakje eten en een schaaltje drinken per dag wel voldoende?
Amper zorg. Dus wat je zegt: eten, drinken en een droog, wind- en tochtdicht nachthok. En af en toe de mestplank schoonvegen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183818695
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 17:07 schreef kalinhos het volgende:
Als kuiken beginnen lijkt me het leukst eigenlijk. Het idee is wel een hok erbij te maken waar ze dus snachts/in de winter in kunnen
Kuikens los is wat lastig, je zou beter kunnen beginnen met twee kippen, als 1 broeds wordt, een aantal eieren laten uitkomen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183819056
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 22:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Kippen hebben (even aangenomen dat je krielkippen neemt) echt niet heel veel ruimte nodig; die 20 - 30 m2 is perfect voor 4 - 5 krielkippen.

Paar aandachtspunten (ik heb > 15 jaar kippen):

1 Nachthok wind- en vochtdicht maken. Bijv. met golfplatendak en klep die dicht kan
2 Bodem met Mestplank (betonplex) op circa 1 meter hoogte, is wel fijn als je makkelijk de mest plus bodembedekking eruit kunt schrapen zonder te bukken
3 Zorg voor een leghok, bijv. apart deel van het nachthok
4 Tegen honden en roofvogels kan je een gaas over de ren spannen. Mijn ervaring met katten is dat ze volwassen (kriel)kippen niets doen, maar kuikens binnen no time te grazen nemen
5 Zorg voor halfronde stokken waarop de kippen kunne slapen, circa 50 cm boven de bodem mestplank
6 Tegen luizen e.d. de zitstokken insmeren met vaseline

Het hebben en fokken van kippen is zo leuk…..bijna verslavend. Qua voer zijn ze niet veeleisend: ik geef gemengd graan (speciaal voor kippen) en alle fijngesneden etensresten, behalve gekookte groenten.
Thanks hiervoor. Volgens mij gaf jij mij ook genoeg tips in het Klustopic, ik overweeg een kip Blom te noemen :P


Moet ik wat doen qua grond qua afvoer/drainage? Er liggen nu nog tegels maar die gaan er in het voorjaar uit voor gras. Waarschijnlijk zullen die kippen hun deel vh gras vrij snel omploegen en dan wordt het aarde...dat lijkt me prima of moet ik er iets mee doen vóórdat het gras er is - ik twijfel nog tussen inzaaien of gewoon een mat.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183819195
Je gaat het gewoon doorzetten in een wijk? -O-
Somebody that I used to know
  dinsdag 18 december 2018 @ 23:31:04 #52
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_183820317
Het lijkt mij eigenlijk best wel leuk om kipjes te houden. O+ Maar ik durf het niet want ik ben bang dat de buren er last van gaan krijgen. ;(
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_183821083
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 22:35 schreef Postbus100 het volgende:
Je gaat het gewoon doorzetten in een wijk? -O-
Ik speel nog met de gedachte er een vogelbekdier en das aan toe te voegen.


En dan inhoudelijk, ja. Het is in rij huizen waarvan de achtertuin, na de brandgang dieect grenst aan een vrij grote basisschool met schoolplein. Die 3 kippen gaan het geluidsniveau niet verslechteren.
Snachts gaan ze in een afsluitbaar hok. Dat hok bevindt zich op minimaal 13 meter van de buitenmuren van huizen. Het schoolplein bevindt zich 2 meter verder.


Mochten het echte terrorkippen blijken dan zijn er een aantal kinderboerderijen in de buurt.

[ Bericht 13% gewijzigd door kalinhos op 19-12-2018 00:27:30 ]
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183821190
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 23:31 schreef Samuel24 het volgende:
Het lijkt mij eigenlijk best wel leuk om kipjes te houden. O+ Maar ik durf het niet want ik ben bang dat de buren er last van gaan krijgen. ;(
Zoiets is gewoon te overleggen. Ik ga het aan mn buren navragen.

Ik heb zelf jarenlang in m'n ouderlijk huis ook aan een tuin gegrensd waar 5 meter verderop kippen waren, stuk of 7. Je hoort het wel een beetje maar tis geen haan ofzo.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  woensdag 19 december 2018 @ 08:05:59 #55
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_183822929
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 00:17 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Zoiets is gewoon te overleggen. Ik ga het aan mn buren navragen.

Ik heb zelf jarenlang in m'n ouderlijk huis ook aan een tuin gegrensd waar 5 meter verderop kippen waren, stuk of 7. Je hoort het wel een beetje maar tis geen haan ofzo.
Klopt inderdaad. Volgens mij moet het wel te doen zijn. :)
Maar niet heus.....Daaaag.
  woensdag 19 december 2018 @ 08:38:21 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183823208
Kijk eerst of de gemeente het houden van kippen toestaat binnen de bebouwde kom.

Verder geven kippen veel overlast voor de buren. Geluid, stank, trekt ongedierte aan.
pi_183823306
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 23:31 schreef Samuel24 het volgende:
Het lijkt mij eigenlijk best wel leuk om kipjes te houden. O+ Maar ik durf het niet want ik ben bang dat de buren er last van gaan krijgen. ;(
Echt, van een trio krielhennen heeft niemand last, alleen plezier.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183823315
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 00:10 schreef kalinhos het volgende:

Snachts gaan ze in een afsluitbaar hok. Dat hok bevindt zich op minimaal 13 meter van de buitenmuren van huizen. Het schoolplein bevindt zich 2 meter verder.

Mochten het echte terrorkippen blijken dan zijn er een aantal kinderboerderijen in de buurt.
Dat is nog een punt: voordat je e.e.a. gaat aanleggen, zou je eerst het ras moeten kiezen. Er is nl. een behoorlijke variatie in soort en eigenschap.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183823372
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 08:38 schreef Lunatiek het volgende:
Verder geven kippen veel overlast voor de buren. Geluid, stank, trekt ongedierte aan.
Echt kolder. Eén hond ( :r ) geeft meer smeerlapperij dan een dozijn kippen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183823431
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is nog een punt: voordat je e.e.a. gaat aanleggen, zou je eerst het ras moeten kiezen. Er is nl. een behoorlijke variatie in soort en eigenschap.
Wat zou je aanraden? Zoals gezegd, ik zit niet per se te wachten op terrorkippen
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183823445
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:00 schreef kalinhos het volgende:
Wat zou je aanraden? Zoals gezegd, ik zit niet per se te wachten op terrorkippen
Wyandotte.



Of drents hoen.



Maar die twee niet door elkaar.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183823463
Is het een idee om de ren te omheinen met een stuk golfplaat ofzo wat 80cm in de grond gegraven is en 20cm boven de grond uitsteekt...qua muizen/ratten/ander eventueel ongedierte?

Of gaan ze daar vrolijk onderdoor?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_183823479
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:03 schreef kalinhos het volgende:
Is het een idee om de ren te omheinen met een stuk golfplaat ofzo wat 80cm in de grond gegraven is en 20cm boven de grond uitsteekt...qua muizen/ratten/ander eventueel ongedierte?
Andersom; 20 cm diep is genoeg. 80 cm springt een kat overheen, maar zoals ik al meldde: gaas erover.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183823725
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 08:38 schreef Lunatiek het volgende:
Kijk eerst of de gemeente het houden van kippen toestaat binnen de bebouwde kom.

Verder geven kippen veel overlast voor de buren. Geluid, stank, trekt ongedierte aan.
Heb het nagevraagd en kreeg binnen 30 minuten (!!) antwoord: toegestaan, mits geen overlast. Dus het valt in de categorie katten honden feesten etc. Het mag maar zodra buurtbewoners last krijgen moet je het oplossen.


Tevens ff een korte schets gemaakt, ik wil ze tussen de berging en tuinhuis doen, maar ik denk eigenlijk dat ze dan in de zomer best veel zon krijgen...wellicht toch anders bij de heg..
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  woensdag 19 december 2018 @ 09:48:27 #65
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_183823993
@blomke. Ja dat lijkt mij ook. Maar ik hoor iedereen steeds roepen dat kippen veel overlast geven. En stinken enzo. Dus ja daar word ik ook wel een breetje onzeker van hoor. :'(
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_183824549
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:48 schreef Samuel24 het volgende:
@blomke. Ja dat lijkt mij ook. Maar ik hoor iedereen steeds roepen dat kippen veel overlast geven. En stinken enzo. Dus ja daar word ik ook wel een breetje onzeker van hoor. :'(
Echt onzin. Ja een pluimveefabriek van 10.000 den kippen. Maar een trio of desnoods 12 (zoals mijn max. ooit was), heb je echt geen overlast van. Een haan wel, die maakt (soortafhankelijk) herrie.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 19 december 2018 @ 11:18:55 #67
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_183825135
@blomke. Bedankt voor de informatie. Ik ben een heel stuk wijzer geworden. :)
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_183825870
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:27 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Heb het nagevraagd en kreeg binnen 30 minuten (!!) antwoord: toegestaan, mits geen overlast. Dus het valt in de categorie katten honden feesten etc. Het mag maar zodra buurtbewoners last krijgen moet je het oplossen.


Tevens ff een korte schets gemaakt, ik wil ze tussen de berging en tuinhuis doen, maar ik denk eigenlijk dat ze dan in de zomer best veel zon krijgen...wellicht toch anders bij de heg..
[ afbeelding ]
Je kan ook wat aanplanten in de ren zodat ze voldoende schaduw hebben. Een paar halfstam fruitboompjes bijvoorbeeld, of een grote toef olifantsgras oid. Als je dat richting het zuiden zet zullen ze er achter wel schaduw hebben in de zomer. En voor het nachthok kun je eventueel een parasol opzetten als het echt heel heet wordt. Het is opzich wel fijn om een beetje een warme, droge plek te hebben voor de kippenren, natte modderige kippenpoep stinkt meer dan uitgedroogde poep :Y)

Wyandotte krielen zijn erg leuke beginnerskipjes. Orpington zijn ook leuk, en zijdehoentjes zijn ook erg grappig (en hebben als voordeel dat ze niet kunnen vliegen en minder krabben op de grond). Allemaal vrij makkelijke brave kippen.

Wat betreft overlast: als je er een stuk of drie hebt valt dat echt wel mee. Zeker naast een basisschool, dan hoor je die kipjes amper waarschijnlijk. Wij hebben er een stuk of 40-60, dan wordt het wel een ander verhaal :P

Aanrader is trouwens de grote kippenencyclopedie van Esther verhoef. Daar staan vrijwel alle rassen in met afmetingen en karaktereigenschappen, en ook tips voor het bouwen van hokken en veelvoorkomende ziektes enzo. Ideaal voor de beginnende kippenhouder!
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_184085429
Mijn moeder houdt ook al jaren kippen. Om de zoveel tijd krijgen de buren eieren. Niemand klaagt, iedereen is blij. :)
Protège moi de mes désirs.
pi_184085482

Deze had ze ook, super schattig. O+
Chinese Zijdehoen.
Protège moi de mes désirs.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 23:05:29 #71
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_184368223
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 17:14 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Dank voor deze tips. Ik wilde sowieso een hok wat snachts dicht kon kopen/maken.

Qua konijn: ik krijg het beestje van een familielid omdat er daar ergens 1 allergisch blijkt te zijn. Het konijn woonde daar al 5 jaar en alleen, ik weet niet of ik er dan zomaar een ander konijn bij kan zetten? Ik dacht van niet eigenlijk.
Als het een vrouwtjes konijn is, kun je daar doorgaans wel een ander vrouwtje bij zetten.
Is het een mannetje, dan is dat soms heel wat lastiger.
En een mannetje met een vrouwtje samen, dat is al snel te succesvol. ;)
  zaterdag 12 januari 2019 @ 23:31:40 #72
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_184368742
Drie kippen? Nou dan valt de overlast voor de buurt reuze mee.
En kippen zijn ook reuze handig voor het tuinonderhoud. Vooral op stukken waar onkruid de kop op steekt.

Om katten hoef je je niet al te veel zorgen te maken (zodra de kippen volwassen zijn). De gemiddelde kat grijpt geen volwassen kip (al durf ik niet voor elke kat in te staan). Steenmarters daarentegen... :N

Mijn ouders en broertje en ik hadden vroeger zelf ook kippen. Een stuk of 10 a 12. Maar we hadden ook een poes die een zeer begenadigd jager was (wat heet: vogels, muizen... maar ook ratten en zelfs een keer een hermelijn) stonden op haar menu. Maar de kippen? Nieuwsgierig was ze aanvankelijk wel, maar verder liet ze hen met rust.

Maar wat je ook doet, zorg wel dat de kippen tegen de schemering wel weer binnen zitten. Een binnenverblijf is trouwens wel handig, want daar leggen ze doorgaans hun eieren. Dus een paar kratjes met stro of zaagsel zou wel handig zijn.
Enne... gewoon goed kippenvoer kopen, en water. En af en toe aanvullen met wat onkruid (en de eierschalen niet weggooien, maar ook weer aan de kippen voeren zodat ze genoeg kalk binnenkrijgen).

Lijkt een boel om te onthouden, maar valt in de praktijk best mee!
Succes!

P.S. al een idee wat je met die kippen gaat doen als ze na een paar jaar minder tot geen eieren meer leggen? Worden het dan soepkippen of genieten ze dan van hun pensioen?
Want dat moment gaat wel komen binnen een jaar of 3 a 4.

Kortom het lijkt me niet verstandig ze al als kuikens aanschaft, als je ze later toch voor de kippensoep gaat gebruiken, want dan ga je je soms echt aan ze gaan hechten. En... geen namen geven!

Dat deed ik natuurlijk wel toen we met mijn vader kippen gingen ophalen uit de legbatterij.
De kleinste, oudste, kaalste en lelijkste kip van het stel noemde ik Beauty. En daarnaast had ze ook nogal een eigenwijs karakter... Hoe dan ook, Beauty heeft zowel de 1e als ook de 2e lichting kippen overleeft (de hele familie was gek op haar... geworden). Beauty heeft een jaar of 8 bij ons gewoond en is overleden aan ouderdom.
Ja, dat doet het geven van een naam aan een kip met mensen (samen met haar karakter natuurlijk, maar als een kip geen naam heeft, wordt er ook niet over gepraat).

Lang verhaal. Vragen zijn welkom, of ik ze kan beantwoorden is een tweede, want dit alles ligt al gauw een jaartje of 25 a 30 in het verleden. :Y
  zondag 13 januari 2019 @ 00:49:37 #73
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184370109
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 08:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Echt kolder. Eén hond ( :r ) geeft meer smeerlapperij dan een dozijn kippen.
De hond zit doorgaans binnen en schijt niet in de eigen tuin. Ben overigens geen voorstander van het houden van honden in een woonwijk.

Op een balkon zitten boven Klein Barneveld (3-10 kippen) is qua stank zo goor in de zomer, je wilt je ramen liever niet opendoen. Heb die ellende met die kutkippen jarenlang moeten verdragen. Het waren scharrelkippen, en het voer (waaronder etensresten) lag door de hele tuin (tuin? Kaalgekrabte vlakte...). Het barstte van de muizen, die eten dat ook graag.
En dat gekakel gaat de hele dag door.
Kippen :r
pi_184373119
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 00:49 schreef Lunatiek het volgende:
De hond zit doorgaans binnen en schijt niet in de eigen tuin.
Een hond schooiert over straat en schijt het trottoir onder.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184514689
Wij hebben ook 3 kipjes in een woonwijk gehad (hollandse kriel)
Hun hok was van steen met een nachthok, de grond was aarde, in het nachthok lag schelpenzand en in de leghokken stro.
Het nachthok werd elke 3 dagen voorzien van vers schelpenzand.
Het nacht en buitenhok werd elk half jaar geverfd met ik d8 witkalk met een ontsmettingsmiddel er doorheen (tegen de luis)
1 keer per jaar kwam de dierenarts met een plantenspuit tegen 1 of andere ziekte.
Aarde werd regelmatig vervangen.
Elke dag mochten ze het hok uit en soms konden we ze bij de buren vandaan plukken. (die kleintjes kunnen nog redelijk hoog komen)
pi_184515301
Makkelijke kipjes: dan raad ik ook die zijdehoentjes aan.
Groot voordeel: ze vliegen niet. Verder zijn ze bijzonder dom/lief en weinig lawaaiig. Geef ze geen hoog nachthok met stok, want ze vliegen dus echt niet en zoeken de hoogte niet op.
Alle kippen zijn goed vorstbestendig, maar zorg voor een plek waar ze droog kunnen zitten (overdag, buiten), een plaats met schaduw en een plek waar zon schijnt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_184766978
Weinig naden en kieren in je hok, anders maak je het de bloedluis heel gemakkelijk.
pi_189551797
Ik zal eens een update geven. Mn OP teruglezend is t redelijk gelukt
1 binnenkonijn werd 2 buitenkonijnen, gekoppeld en wel. Ze hebben 2x geprobeerd te ontsnappen (eerst sprong die vrolijk het hek van 1m hoogte over en 3 dagen later ging die als een ware Andy Dufrene aan het graven) maar sinds de laatste ontsnappingspoging 2 maanden geleden is we niks meer gebeurd.


Kippen heb ik sinds vandaag. Ik had gehoord dat je eigenlijk een even aantal moet hebben (2,4 of meer dan 4) dus ipv 3 zijn het er 2 geworden. Nachthok is inmiddels aangeschaft en de afgelopen week geschuurd en geverfd/gebeitst
Vandaag de 2 kippen opgehaald en ze gaan zo dus hun 1e nacht in het hok slapen. We houden ze morgen nog de hele dag in hun hok/ren en vanaf woensdag gaan we ze de rest vh verblijf laten ontdekken.

Het zijn sabelpootkrielen. Zien er geniaal uit en zijn, zo vertelden de verkopers althans, rustig van karakter. :s)
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_189555900
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 19:37 schreef kalinhos het volgende:
Ik zal eens een update geven. Mn OP teruglezend is t redelijk gelukt
1 binnenkonijn werd 2 buitenkonijnen, gekoppeld en wel. Ze hebben 2x geprobeerd te ontsnappen (eerst sprong die vrolijk het hek van 1m hoogte over en 3 dagen later ging die als een ware Andy Dufrene aan het graven) maar sinds de laatste ontsnappingspoging 2 maanden geleden is we niks meer gebeurd.


Kippen heb ik sinds vandaag. Ik had gehoord dat je eigenlijk een even aantal moet hebben (2,4 of meer dan 4) dus ipv 3 zijn het er 2 geworden. Nachthok is inmiddels aangeschaft en de afgelopen week geschuurd en geverfd/gebeitst
Vandaag de 2 kippen opgehaald en ze gaan zo dus hun 1e nacht in het hok slapen. We houden ze morgen nog de hele dag in hun hok/ren en vanaf woensdag gaan we ze de rest vh verblijf laten ontdekken.

Het zijn sabelpootkrielen. Zien er geniaal uit en zijn, zo vertelden de verkopers althans, rustig van karakter. :s)
Wat leuk. Heb je foto's?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')