abonnement Unibet Coolblue
pi_183727085
We hebben onlangs een aantal kamers verbouwd hier en in een daarvan hebben we ook een convector-radiator laten ophangen.

Zojuist heb ik die voor het eerst aan gezet. De leidingen ernaar toe waren bloedheet, amper vast te pakken. Maar de radiator zelf voelt maar zeer lauwtjes aan. Ook de lucht die er bovenuit komt is niet bepaald heet te noemen. Kan het moeilijk inschatten hoe warm maar ik noem het maar even 'lichtelijk warme lucht' :)

Met deze output duurt het in ieder geval wel heel lang voordat die ruimte verwarmd is.

Nou is dit de 1e convector die ik heb gezien dus ik vraag me af of dit normaal is of dat er wellicht iets aan de hand is. Ik heb al het ontluchtingsventiel open en dicht gezet tot er water uit kwam. Verder heb ik hem niet aangesloten maar er lijkt zo niks mis te zijn.

Iemand die wat weet hierover?
pi_183727198
Hoe lang staan ze aan? Lijkt mij dat ze nog wel eventjes de kans mogen krijgen om bloedheet te worden.
pi_183727402
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 15:44 schreef matigeuser het volgende:
We hebben onlangs een aantal kamers verbouwd hier en in een daarvan hebben we ook een convector-radiator laten ophangen.

Zojuist heb ik die voor het eerst aan gezet. De leidingen ernaar toe waren bloedheet, amper vast te pakken. Maar de radiator zelf voelt maar zeer lauwtjes aan. Ook de lucht die er bovenuit komt is niet bepaald heet te noemen. Kan het moeilijk inschatten hoe warm maar ik noem het maar even 'lichtelijk warme lucht' :)

Met deze output duurt het in ieder geval wel heel lang voordat die ruimte verwarmd is.

Nou is dit de 1e convector die ik heb gezien dus ik vraag me af of dit normaal is of dat er wellicht iets aan de hand is. Ik heb al het ontluchtingsventiel open en dicht gezet tot er water uit kwam. Verder heb ik hem niet aangesloten maar er lijkt zo niks mis te zijn.

Iemand die wat weet hierover?
Vlak bij de aanvoer, hoe voelt de radiator daar verticaal aan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183727438
Wat bedoel je nu een wandconvector of een radiator. Of die namaak spirovent of hoe heten ze?
pi_183727474
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 15:44 schreef matigeuser het volgende:
We hebben onlangs een aantal kamers verbouwd hier en in een daarvan hebben we ook een convector-radiator laten ophangen.

Zojuist heb ik die voor het eerst aan gezet. De leidingen ernaar toe waren bloedheet, amper vast te pakken. Maar de radiator zelf voelt maar zeer lauwtjes aan. Ook de lucht die er bovenuit komt is niet bepaald heet te noemen. Kan het moeilijk inschatten hoe warm maar ik noem het maar even 'lichtelijk warme lucht' :)

Met deze output duurt het in ieder geval wel heel lang voordat die ruimte verwarmd is.

Nou is dit de 1e convector die ik heb gezien dus ik vraag me af of dit normaal is of dat er wellicht iets aan de hand is. Ik heb al het ontluchtingsventiel open en dicht gezet tot er water uit kwam. Verder heb ik hem niet aangesloten maar er lijkt zo niks mis te zijn.

Iemand die wat weet hierover?
Wat voor merk / type? En is hij ingeregeld?
pi_183727501
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 16:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat voor merk / type? En is hij ingeregeld?
Een echte convector heeft graag een hoge pompsnelheid! Dus dat het water er snel doorheen kan.

Bij de juiste temp zou die moeten trekken als een schoorsteen!

Al weet ik nog niks, kan ook een plintconvector zijn, lage hoogte is minder trek.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2018 16:12:23 ]
pi_183727575
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 16:08 schreef john2406 het volgende:
Een echte convector heeft graag een hoge pompsnelheid! Dus dat het water er snel doorheen kan.
Waar haal je die onzin toch vandaan……..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183727620
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 16:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Waar haal je die onzin toch vandaan……..
Is compleet anders denken een convector is geen radiator hoor.

Al ben ik helemaal niet op de hoogte over die lage temp convectoren.
pi_183727743
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 15:44 schreef matigeuser het volgende:
Doe eens een foto van die radiator convector, ik kan ze niet.
pi_183728817
Zoiets is het:

https://www.vakhandeljans(...)-wit-temw02016015101



Inregelen? Hoe zou je dat dan doen?
pi_183728849
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 17:11 schreef matigeuser het volgende:
Zoiets is het:

https://www.vakhandeljans(...)-wit-temw02016015101

[ afbeelding ]

Inregelen? Hoe zou je dat dan doen?
Aha een Jaga? Hoe hoog staat je voorloop temp en zijn dit lage temp convectoren, want dat zijn het in de vorm van een radiator, vroeger wandconvectoren genoemd.
In regelen denk het niet?
pi_183728854
Moet je hem niet gewoon even ontluchten?
pi_183728862
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 17:13 schreef zatoichi het volgende:
Moet je hem niet gewoon even ontluchten?
Dat deed hij al lees eens terug!
pi_183728873
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 17:11 schreef matigeuser het volgende:
Zoiets is het:

https://www.vakhandeljans(...)-wit-temw02016015101

[ afbeelding ]

Inregelen? Hoe zou je dat dan doen?
Ok, dat is Jaga, daar hangt m'n hele woning vol mee. In mijn geval de Jaga Strada maar dat is vooral de omkapping die verschilt.

De buizen kunnen daarvan wel warm aanvoelen, de lamellen voelen minder warm omdat daar natuurlijk geen water door stroomt.

Mijn Jaga's hebben achter de thermostaatknop een inregelkraan zitten, zit een rood/oranje sleuteltje bij om die te verdraaien. Stand 5 is dan bijvoorbeeld 50 liter per uur, stand 15 is 150 liter per uur. Maar als dat al is ingeregeld zou je er niet aan moeten gaan draaien, wordt normaal berekend op de rest van je installatie / afgifte.

Voor degenen die zich afvragen hoe het eruit ziet achter de kap:



Die fans zijn optioneel, dat is het DBE systeem. Dat heb ik er ook bij, verhoogt de warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen (ivm warmtepomp).
pi_183728883
Samen met je vloerverwarming of op een andere verdieping waar geen vloerverwarming zit?
pi_183728922
Ah, dankzij dit topic weet ik nu dat er hier in de woonkamer een vrijstaande jaga staat, weer wat geleerd. Dat ding wordt hier niet heet in elk geval
pi_183728956
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 17:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Die fans zijn optioneel, dat is het DBE systeem. Dat heb ik er ook bij, verhoogt de warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen (ivm warmtepomp).

Heb jij goed aangedaan vooral daar de lage voorloop temp, dan regelen die fans de trek.
pi_183729172
Mocht je iig radiatoren of convectoren hebben bijgeplaatst of vervangen en de boel is niet opnieuw ingeregeld dan zal het nooit mooi gaan werken.

Met inregelen zorg je dat iedere radiator ongeveer een gelijke delta T krijgt (verschil in aanvoer / retour temperatuur).

Water kiest de makkelijkste route, je zal dat dus moeten sturen door hier en daar wat open te zetten en op andere plekken wat te knijpen. En dat berekenen / meten is een vak op zich. Ik beheers dat vak niet, vandaar dat m'n installateur dat voor me gedaan heeft :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')