abonnement Unibet Coolblue
pi_183705857
Beste iedereen,

Ik wil binnenkort het laminaat van de ene kamer overleggen naar een andere kamer. Beide kamers zijn ongeveer even groot (26-27 m^2) en ik heb nog één volle doos nieuw laminaat (van hetzelfde soort uiteraard) liggen. Dit is ongeveer goed voor 2,1 m^2 laminaat.

Mijn vraag is, heb ik nu genoeg laminaat om daadwerkelijk mijn plan uit te voeren? De nieuwe kamer heeft net wat andere dimensies (oude kamer = meer vierkant, nieuwe kamer = meer rechthoekig) en bij het weghalen van het oude laminaat zullen er ook wel planken kapot gaan vrees ik... Het betreft overigens laminaat van Skandor (het is tevens 7.0 laminaat, ik gok dat dit de dikte betreft?).

Zoals jullie misschien opvalt, weet ik niet bijzonder veel van laminaat leggen. Ik ben me meer aan het inlezen maar het blijft allemaal wat lastig. Denken jullie dat het met mijn 'expertise' (dus waarschijnlijk wat meer snijverlies dan een professional) en beschikbare hoeveelheid laminaat kan lukken om een vloer naar te leggen op de nieuwe kamer?

Bij voorbaat dank!
pi_183706703
Hoeveel planken in een doos, hoeveel stroken in de kamer?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183706839
Lastig in te schatten, meestal kom je in zulke gevallen precies 1 plank tekort.

Maar vaak kun je veel hergebruiken hoor. Je moet alleen kijken bij het einde van een strook, of je een geschikte plank hebt, waar je zo weinig mogelijk van af hoeft te zagen.
.
pi_183707475
quote:
1s.gif Op donderdag 13 december 2018 17:04 schreef halfway het volgende:
Hoeveel planken in een doos, hoeveel stroken in de kamer?
24 'hele' stroken, en dan nog 1 rij die schuin is afgesneden. Die schuin afgesneden rij moet ik waarschijnlijk dan sowieso wel weggooien? De nieuwe kamer is overigens ook niet helemaal recht (niet 4 hoeken van 90 graden) maar dit moet ik nog eens precies opmeten, scheelt iig niet veel.

Het ongeopende pakket bevat 8 planken
pi_183707515
quote:
1s.gif Op donderdag 13 december 2018 17:11 schreef Fer het volgende:
Lastig in te schatten, meestal kom je in zulke gevallen precies 1 plank tekort.

Maar vaak kun je veel hergebruiken hoor. Je moet alleen kijken bij het einde van een strook, of je een geschikte plank hebt, waar je zo weinig mogelijk van af hoeft te zagen.
Ja ik ben dus ook bang dat ik net wat laminaat te kort kom. Heb gegoogled op dit specifieke laminaat maar volgens mij is het ook niet meer te koop... Goede tip van het uitzoeken van die planken!
pi_183709209
Schuin afgesneden is wel kut, die kun vrijwel zeker weggooien.
.
pi_183709488
- Bij verwijderen van de vloer de planken sorteren op hele planken, planken die nu het begin van een strook zijn en planken die nu het eind van een strook zijn. En dan nog een rest stapeltje met planken die niet in bovenstaande categorieen passen, zoals de schuin afgezaagde planken.
- Alles, echt alles meenemen, niets weggooien.
- bij het leggen elke strook beginnen met een afgezaagde plank die in de oude situatie ook als beginstuk gebruikt is. Rest van de strook opvullen met hele planken en voor het eindstuk het best passende stuk pakken van de stapel eindstukken uit de oude kamer. Vaak vind je wel een eindstuk waar je maar een paar cm af moet zagen, dus minimaal verlies.
- Bij de laatste strook of bij rare hoekjes, kun je mogelijk nog een deel van de schuin afgezaagde planken gebruiken.
pi_183714811
quote:
1s.gif Op donderdag 13 december 2018 19:10 schreef Fer het volgende:
Schuin afgesneden is wel kut, die kun vrijwel zeker weggooien.
Nee zeg, die zaag je recht af en kijk je of je die nog kunt gebruiken natuurlijk!
En/of je houdt er een paar achter voor rare hoekjes, zoals hierboven wordt gezegd.
dag
pi_183720441
Of dit haalbaar is, zal vooral afhangen van hoeveel planken je sloopt bij het verwijderen van de vloer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')