abonnement Unibet Coolblue
pi_183691352
Goede avond Fokkers,

De afgelopen periode is er veel commotie over discriminatie, racisme en beledigen. Men voelt zich snel beledigd en er wordt veel aandacht in de media gegeven aan dit fenomeen.

Nu vroeg ik mij af: wanneer is discriminatie, racisme en belediging een strafbaar feit? En zijn de wetten die hiertegen zijn niet in strijd met de vrijheid van meningsuiting?

Zoals ik het (graag zou willen) zie(n) is het rechtstreeks aanzetten tot geweld, en bijvoorbeeld het ''BRAND!'' schreeuwen in een volle bioscoop strafbaar. Maar al de overige verbale leuzen die men wil roepen gerechtvaardigd, kijkend naar de vrijheid van meningsuiting.

Graag hoor ik jullie visie over dit onderwerp.

Hieronder nog wat literatuur uit het wetboek:


Artikel 266: eenvoudige belediging

1. Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, wordt als 'eenvoudige belediging' gezien. Straf: ten hoogste drie maanden cel of een geldboete van de tweede categorie (met een maximum van 4.050 euro).

2. Gedragingen die niet als 'eenvoudige belediging' bestempeld kunnen worden zijn beledigingen die een oordeel geven over de behartiging van openbare belangen, en die er niet op zijn gericht ook in ander opzicht of zwaarder te grieven dan uit die strekking voortvloeit.

Artikel 267: belediging ambtenaar, openbaar gezag, hoofd bevriende staat

De straffen die op grond van artikel 261 of 266 zijn opgelegd kunnen met een derde worden verhoogd als:

1. het openbaar gezag, een openbaar lichaam of een openbare instelling is beledigd.

2. een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening van zijn bediening is beledigd.

3. het hoofd of een lid van de regering van een bevriende staat is beledigd.

Discriminatie
Discriminatie is strafbaar gesteld in artikel 137c van het Wetboek van Strafrecht:

Artikel 137c:

1. Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap. Straf: ten hoogste een jaar cel of een geldboete van de derde categorie.

2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen. Straf: ten hoogste twee jaar cel of een geldboete van de vierde categorie (met een maximum van 20.250 euro).
''and those who were seen dancing, were thought to be insane by those who couldn't hear the music''
  Moderator woensdag 12 december 2018 @ 22:11:27 #2
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_183691399
Is dit niet meer een topic voor WGR? Anders gesteld: vraag je nu naar de achterliggende basis voor de wetten of ben je echt benieuwd naar een justitieel perspectief?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_183691433
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2018 22:11 schreef naatje_1 het volgende:
Is dit niet meer een topic voor WGR?
Ik zat erg te twijfelen. Ik vind het interessant wat de wet hierover zegt. Minstens zo interessant vind ik wat de gemiddelde persoon gevoelsmatig hiervan denkt (ervan uitgaand dat de gemiddelde Fokker ook een Gemiddelde Nederlander is)
''and those who were seen dancing, were thought to be insane by those who couldn't hear the music''
pi_183691715
het wetboek is net als een bijbel,, je kan het op meer dan een manier interpreteren

moge de meest leuk een aardige of coole rechter winnen, in het gevecht tussen rechters,,
pi_183691994
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 22:09 schreef bruinwerker het volgende:
Goede avond Fokkers,

De afgelopen periode is er veel commotie over discriminatie, racisme en beledigen. Men voelt zich snel beledigd en er wordt veel aandacht in de media gegeven aan dit fenomeen.
Nee, je draait het om. Beledigde mensen waren er altijd al, percentueel gezien zijn dat er de afgelopen 50 jaar echt niet meer geworden, maar ze hebben tegenwoordig allerlei publieke social media platformen om hun geklaag te uiten. De media speelt daarop in, want die willen kijkcijfers, en niemand klikt op je links als de titels neerkomen op "Niemand was beledigd het afgelopen weekend". Dat levert geen geld op. Dus focus je op die paar boze mensen met de grootste bekken, en die zet je vol in beeld, want dat leidt tot polarisatie in de samenleving, en polarisatie is geld voor de media. Als niemand meer naar die onzin kijkt verdwijnt het vanzelf, maarja, dat gaat niet meer gebeuren.

Als ik alle media negeer en alle uitspraken van personen in mijn leven die neerkomen op "had je dat gelezen/gezien op het nieuws?" dan zou ik mij er niet bewust van zijn in het dagelijks leven.

Ik ben nog nooit een veganist tegengekomen die boos was op het feit dat ik vlees eet. Ik ben nog nooit een transgender tegengekomen die boos werd als ik hem/haar aansprak met meneer ipv mevrouw of andersom, ik ben nog nooit een jood/moslim/wat dan ook tegengekomen die boos werd als ik ze 'vrolijk kerstfeest' wenste, etc, etc, etc, maar als ik de media zou moeten geloven zijn al die groepen mensen compleet hysterisch en valt er niet mee te praten. Onzin natuurlijk.

Laat jezelf niet zo manipuleren en baseer je mening op je persoonlijke ervaringen. Heb jij er werkelijk last van? Of maak je jezelf alleen maar boos als je weer eens leest over een veganist die al het vlees wilt verbieden, om het vervolgens te verspreiden op facebook en twitter omdat het zo belachelijk is?
pi_183693482
Tjah je hebt een vraagstelling en haalt 3 artikelen aan waar honderden relevant zijn om maar wat literatuur gegeven te hebben.

Maar goed je hebt de vrijheid tot meningsuiting maar die is begrenst. Die is begrenst tot misschien wel brand brullen in de bios, weet ik veel. Maar die begrenzing is dan niet in conflict met de vrijheid van meningsuiting, het geeft gewoon het kader aan waarbinnen vrijheid van meningsuiting is toegestaan.

En tjah als je pure vrijheid van meningsuiting zou hebben om het zo maar te zeggen zou niks strafbaar zijn wat je zegt. Maar ja zo werkt het gelukkig niet.

Denk dat dit voor jou wel een verlichting is, het spreekt het niet tegen maar het geeft de kaders aan waarbinnen het nog legaal is.
pi_183693586
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 22:09 schreef bruinwerker het volgende:

1. Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, wordt als 'eenvoudige belediging' gezien. Straf: ten hoogste drie maanden cel of een geldboete van de tweede categorie (met een maximum van 4.050 euro).

ok ik begin

turken stinken soms

joodse mensen iets minder vaak maar dan vaak opeens stinkt het erger

ok ik zet mn stopwatch klaar, druk hem nu in,,, effe kijken of ik 3 maanden moet zitten
pi_183733696
Geldt het als een strafbare belediging als je een uitspraak doet in de trant van: "Ik heb Turken/Joden/Moslims/homo's/andere minderheid... in het algemeen niet zo graag, omdat..."?
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
pi_183735672
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 21:30 schreef Wandeling het volgende:
Geldt het als een strafbare belediging als je een uitspraak doet in de trant van: "Ik heb Turken/Joden/Moslims/homo's/andere minderheid... in het algemeen niet zo graag, omdat..."?
In de neanderthaler tijd sloegen we elkaar met een knots of een tak als iemand ons iriteerde, tegenwoordig gebruiken we daar het wetboek voor :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')