abonnement Unibet Coolblue
pi_184180958
Jammer dat er zoveel gejammer is dat 100 euro aan boodschappen straks 102,83 gaat kosten, maar dat we niet graag benoemen wordt dat een modaal salarisje 57 euro netto omhoog gaat.

Terwijl we wel zelf in de hand hebben wat we in het boodschappenmandje gooien. Of we wel of geen big mac eten. En hoe veel keer per jaar we naar de kapper gaan.
pi_184181628
Ja echt, overal 3% bij zonder afronden, en geen cent meer hoor _O-

Gelukkig gaan andere vaste lasten ook niet omhoog _O-

Nee joh, de overheid laat gewoon 57,- per werkende Nederlander per maand schieten _O-

En mensen die elke euro al 2 keer om moeten draaien zullen gewoon wat minder moeten eten.

Hoe naief kan je zijn....
pi_184181797
Beter consumptie belasten dan arbeid :Y
  donderdag 3 januari 2019 @ 15:41:41 #204
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184181822
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:59 schreef Toefjes het volgende:
Jammer dat er zoveel gejammer is dat 100 euro aan boodschappen straks 102,83 gaat kosten, maar dat we niet graag benoemen wordt dat een modaal salarisje 57 euro netto omhoog gaat.
Als het alleen om de BTW ging zou het meevallen, maar de zorgverzekering wordt ook duurder. En de energierekening hoger. }:|
pi_184182054
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:41 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Als het alleen om de BTW ging zou het meevallen, maar de zorgverzekering wordt ook duurder. En de energierekening hoger. }:|
Ja, klopt. Punt is, dat alleen het negatieve benoemd wordt. En de daling van de loonbelasting gewoon niet. Alsof men collectief lol heeft om de slachtofferrol in te nemen. En het wordt zo vaak herhaald dat mensen elkaar nog gaan geloven ook.

Maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk. Ik zal daar niet snel bij aansluiten. Ik ben de baas over mijn huishoudboekje, en niet de overheid. Bovendien zijn verontwaardigde boze burgers nou niet echt de meest leuke mensen, dus ik sluit me er heel bewust niet bij aan. Al kan ik me bij heel erg zieke mensen me er wel iets meer bij voorstellen.
pi_184182128
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 14:59 schreef Toefjes het volgende:
Jammer dat er zoveel gejammer is dat 100 euro aan boodschappen straks 102,83 gaat kosten, maar dat we niet graag benoemen wordt dat een modaal salarisje 57 euro netto omhoog gaat.

Terwijl we wel zelf in de hand hebben wat we in het boodschappenmandje gooien. Of we wel of geen big mac eten. En hoe veel keer per jaar we naar de kapper gaan.
De boodschappen gaan niet exact 3% omhoog, ondernemers hebben (onder meer bij Één Vandaag) al bekend de BTW verhoging te gebruiken om hun prijzen naar boven af te ronden (mede omdat ze zelf ook tegen hogere kosten aanlopen).

Boodschappen worden dus niet exact 3% duurder. Maar misschien wel 4 of 5% duurder, als het niet meer is.

Daar komt de (fors) hogere energierekening en stijgende zorgkosten nog bovenop.

Kortom; ook met een vooruitgang van 56 euro per maand (als je geluk hebt) zul je er netto niet op vooruit gaan.

Bovendien ga je er alleen op vooruit als je het geluk hebt dat er toevallig dit jaar goede CAO afspraken gemaakt worden. Als je onder een CAO valt die voorgaande jaren is vastgesteld dan heb je pech.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_184182140
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De boodschappen gaan niet exact 3% omhoog, ondernemers hebben (onder meer bij Één Vandaag) al bekend de BTW verhoging te gebruiken om hun prijzen naar boven af te ronden (mede omdat ze zelf ook tegen hogere kosten aanlopen).

Boodschappen worden dus niet exact 3% duurder. Maar misschien wel 4 of 5% duurder, als het niet meer is.

Daar komt de (fors) hogere energierekening en stijgende zorgkosten nog bovenop.

Kortom; ook met een vooruitgang van 56 euro per maand (als je geluk hebt) zul je er netto niet op vooruit gaan.

Bovendien ga je er alleen op vooruit als je het geluk hebt dat er toevallig dit jaar goede CAO afspraken gemaakt worden. Als je onder een CAO valt die voorgaande jaren is vastgesteld dan heb je pech.
Waarom gaat 96% van de mensen er dan in koopkracht op vooruit?
pi_184182407
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De boodschappen gaan niet exact 3% omhoog, ondernemers hebben (onder meer bij Één Vandaag) al bekend de BTW verhoging te gebruiken om hun prijzen naar boven af te ronden (mede omdat ze zelf ook tegen hogere kosten aanlopen).

Boodschappen worden dus niet exact 3% duurder. Maar misschien wel 4 of 5% duurder, als het niet meer is.

Daar komt de (fors) hogere energierekening en stijgende zorgkosten nog bovenop.

Kortom; ook met een vooruitgang van 56 euro per maand (als je geluk hebt) zul je er netto niet op vooruit gaan.

Bovendien ga je er alleen op vooruit als je het geluk hebt dat er toevallig dit jaar goede CAO afspraken gemaakt worden. Als je onder een CAO valt die voorgaande jaren is vastgesteld dan heb je pech.
Ok. Gooi ik 2 keer per maand geen reep Chocolony in de winkelwagen. Iets scherper zijn op de aanbiedingen.

Energie rekening komt 13 euro bij. Ok, voor een gezin 30 euro, maar als er 1 werkt en de ander niet is dat vaak een keuze. Trouwens ook dat ik de airco lekker aanzet als er een hittegolf is. Een keuze.

https://www.consumentenbo(...)er-fors-dan-verwacht

Zorgpremie + 8 a 9 euro. Ok, daar is weinig keuze in. We willen allemaal ouder worden, en dus hulpbehoevender, maar als de knip getrokken moet worden gaan we stampvoeten.

En ja, ik krijg een CAO'tje erbij, en ook een jaarlijkse loonsverhoging. Maar ook zonder dat heb ik geen pech. En velen met mij niet.
pi_184182441
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:55 schreef archito het volgende:

[..]

Waarom gaat 96% van de mensen er dan in koopkracht op vooruit?
_O-
pi_184182502
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:11 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

_O-
Dan niet, wat jij wil.

Het is een bewuste keuze geweest om inkomsten minder te belasten en uitgaven meer. Als iedereen dan alleen maar over de extra uitgaven praat vind ik dat oneerlijk.
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:18:28 #211
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184182538
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:11 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

_O-
Goed argument
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184182562
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 08:50 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Het BTW-effect op groenten en fruit stelt niks voor. Het is onzin om daar uitzonderingen voor te maken. Een netje handsinaasappelen werd dit jaar 20 cent duurder ( van ¤ 2,99 naar ¤ 3,19). Dat effect is al twee maal de aanstaande BTW-verhoging.

Als je als uitgangspunt neemt, dat vlees een luxe-product is (zoals veel partijen in de Tweede kamer dat willen), dan wordt de basiskosten voor gezond voedsel maximaal ¤ 0,75 per week per persoon duurder. Verhoog dan de AOW en de KGB dan maar met een paar euro per maand, dan kan niemand meer zeggen dat ze op gezond voedsel moeten bezuinigen.

Maar voor de concurrentieverhouding is het beter dat het lage BTW-tarief omhoog gaat. Waarom kappers en schilders in 6% en andere beroepen niet. Nu wordt het iets meer rechtgetrokken.
Sowieso vind ik dat altijd makkelijk gezegd dat gezond eten duurder is. Zal best zijn dat de lagere sociale klasse ongezonder eet, maar of dat een geldkwestie is weet ik niet. Met een simpel stukje vlees, aardappels en groente van het seizoen (bv. spruiten ¤ 0,59 per pond of zo) kan je best voordelig gezond eten. Fruit is ook bijna wekelijks wel in de aanbieding.

Probleem is wel dat de prijzen in de supermarkt altijd meer worden verhoog dan de BTW-verhoging.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:24:25 #213
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_184182641
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:55 schreef archito het volgende:

[..]

Waarom gaat 96% van de mensen er dan in koopkracht op vooruit?
Lekker 3 tot 5 tientjes omhoog met extra belasting op je eten en hogere energiekosten. _O_
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_184182687
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:24 schreef Catkiller het volgende:

[..]

Lekker 3 tot 5 tientjes omhoog met extra belasting op je eten en hogere energiekosten. _O_
Vooruitgang in koopkracht is vooruitgang in koopkracht, daar valt weinig op af te dingen. Onder aan de streep met alle extra inkomsten en uitgaven meegerekend gaat 96% er op vooruit. Klagen over de BTW vind ik dus te eenzijdig.
Ze kunnen het terugdraaien, maar dan gaan we weer meer inkomstenbelasting betalen e.d. Begint iedereen daar weer over te huilen.
pi_184182721
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:26 schreef archito het volgende:

[..]

Vooruitgang in koopkracht is vooruitgang in koopkracht, daar valt weinig op af te dingen. Onder aan de streep met alle extra inkomsten en uitgaven meegerekend gaat 96% er op vooruit. Klagen over de BTW vind ik dus te eenzijdig.
Ze kunnen het terugdraaien, maar dan gaan we weer meer inkomstenbelasting betalen e.d. Begint iedereen daar weer over te huilen.
Ben benieuwd naar de berekeningen aan het eind van de maand als de balans opgemaakt wordt.
pi_184182840
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:26 schreef archito het volgende:

[..]

Vooruitgang in koopkracht is vooruitgang in koopkracht, daar valt weinig op af te dingen. Onder aan de streep met alle extra inkomsten en uitgaven meegerekend gaat 96% er op vooruit. Klagen over de BTW vind ik dus te eenzijdig.
Ze kunnen het terugdraaien, maar dan gaan we weer meer inkomstenbelasting betalen e.d. Begint iedereen daar weer over te huilen.
Tja. We willen meer geld voor defensie. Miljarden. We willen betere zorg. Ook voor ouderen. Al bezoeken de meeste mensen opa en oma / vader of moeder niet, of te weinig. Als ze dat wat vaker zouden doen zouden ze waarschijnlijk al een stuk minder eenzaam zijn.

Armoede, dat kan niet. Dat moet de overheid bestrijden. Er moet meer blauw op straat. En ze moeten beter betaald worden. Er moet meer douane komen, ivm de Brexit. We moeten meer verdienen. Niet dat we harder werken, maar toch. Het moet. Onderwijs moet beter.

Dat kan gewoon allemaal niet.
pi_184183051
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 15:55 schreef archito het volgende:

[..]

Waarom gaat 96% van de mensen er dan in koopkracht op vooruit?
Waarom neem je dat klakkeloos aan, omdat het NIBUD dat berekend heeft?
Het is de afgelopen 14 jaar niet één keer voorgekomen dat de prognoses die je te horen krijgt omtrent koopkracht tijdens Prinjesdag zijn uitgekomen. Jaar op jaar zitten ze er (flink) naast.
Zo zouden we er in 2017 ook vrijwel allemaal op vooruit gaan, achteraf bleek dat de koopkracht kromp voor bijna de helft van de Nederlanders. En zo gaat het elk jaar.
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:45:56 #218
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184183059
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:24 schreef Catkiller het volgende:

[..]

Lekker 3 tot 5 tientjes omhoog met extra belasting op je eten en hogere energiekosten. _O_
Jij doet voor 1060 tot 1766 EUR per maand aan levensmiddelen in je boodschappen karretje?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184183100
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:45 schreef Aquarii het volgende:

[..]

Waarom neem je dat klakkeloos aan, omdat het NIBUD dat berekend heeft?
Het is de afgelopen 14 jaar niet één keer voorgekomen dat de prognoses die je te horen krijgt omtrent koopkracht tijdens Prinjesdag zijn uitgekomen. Jaar op jaar zitten ze er (flink) naast.
Zo zouden we er in 2017 ook vrijwel allemaal op vooruit gaan, achteraf bleek dat de koopkracht kromp voor bijna de helft van de Nederlanders. En zo gaat het elk jaar.
Soms zit het er ook boven, het blijven voorspellingen. Als ze geen maatregelen hadden genomen was dat niet anders geweest.
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:54:25 #220
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184183218
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:47 schreef archito het volgende:

[..]

Soms zit het er ook boven, het blijven voorspellingen. Als ze geen maatregelen hadden genomen was dat niet anders geweest.
Bovendien zijn het gemiddelden, ik persoonlijk ga helemaal niets merken van de btw verhoging.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 januari 2019 @ 16:55:43 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_184183236
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bovendien zijn het gemiddelden, ik persoonlijk ga helemaal niets merken van de btw verhoging.
Welk percentage van je boodschappen doe je in NL?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_184183305
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:47 schreef archito het volgende:

[..]

Soms zit het er ook boven, het blijven voorspellingen. Als ze geen maatregelen hadden genomen was dat niet anders geweest.
Dat begrijp ik, dat alles duurder wordt ook maar het stoort me dat het kabinet telkens een mooi koopkrachtplaatje in elkaar laat flansen zodat ze kunnen zeggen dat vrijwel iedereen er op vooruit gaat terwijl dat achteraf zelden blijkt te kloppen. Het is verbazingwekkend dat die berekeningen elk jaar weer als zoete koek geslikt wordt. Wat mij betreft laten ze die koopkrachtprognoses tijdens Prinsjesdag achterwege.
pi_184183311
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bovendien zijn het gemiddelden, ik persoonlijk ga helemaal niets merken van de btw verhoging.
96% is geen gemiddelde, in de voorspellingen gaat 96% van de mensen er op vooruit.
Hoeveel mensen er op vooruit gaan is wel met gemiddelden voorspeld natuurlijk en kan per persoon verschillen.
pi_184183350
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:59 schreef Aquarii het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, dat alles duurder wordt ook maar het stoort me dat het kabinet telkens een mooi koopkrachtplaatje in elkaar laat flansen zodat ze kunnen zeggen dat vrijwel iedereen er op vooruit gaat terwijl dat achteraf zelden blijkt te kloppen. Het is verbazingwekkend dat die berekeningen elk jaar weer als zoete koek geslikt wordt. Wat mij betreft laten ze die koopkrachtprognoses tijdens Prinsjesdag achterwege.
Dat zouden ze ook kunnen doen inderdaad, al snap ik ook wel dat ze willen laten zien wat hun beleid in de voorspellingen doet.
Punt blijft staan dat ik hier veel mensen de zaak te eenzijdig vind bekijken.
  donderdag 3 januari 2019 @ 17:04:35 #225
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184183429
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Welk percentage van je boodschappen doe je in NL?
Vrijwel 0%
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')