abonnement Unibet Coolblue
pi_183677943
Lieve FOK!kers,

Ik heb jullie hulp nodig bij mijn netwerk, iets waar ik zelf niet zo heel goed in ben.

Ik heb thuis internet en tv van Ziggo. Ik deel dit met de bewoner van de begane grond en zelf woon ik op de 1e en 2e etage.

Nu is het zo dat we beide Sonos apparaten hebben (2 accounts op 1 netwerk kan niet) en ik heb op de 2e etage niet heel goed bereik. Ik wil dit graag oplossen met een eigen router, die ik overigens al heb. Wel wil ik bij apparaten komen die aangesloten zijn op het modem van Ziggo, maar andersom wil ik niet dat apparaten van beneden toegang kunnen krijgen tot mijn apparaten. Dit is omdat ik graag bij mijn Raspberry Pi wil, die direct aan het modem van Ziggo hangt.

Moet ik dan mijn router in de LAN poort stoppen van de modem en ben ik klaar, of zijn er meer stappen die ik moet volgen?

Alvast bedankt.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_183680107
Het simpelste lijkt me om die router die je hebt te gebruiken voor de andere bewoner en hem/haar zo af te schermen van jouw netwerk. Als je hem zelf gaat gebruiken zie je alleen nog de apparaten die achter je nieuwe router hangen, en dus niet meer de raspberry die aan je ziggrouter hangt. Sowieso is een situatie waar in je een NAT achter NAT hangt niet optimaal.
Powered by JanetjeŽ
pi_183681186
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 12:48 schreef Dubbeldrank het volgende:
Het simpelste lijkt me om die router die je hebt te gebruiken voor de andere bewoner en hem/haar zo af te schermen van jouw netwerk. Als je hem zelf gaat gebruiken zie je alleen nog de apparaten die achter je nieuwe router hangen, en dus niet meer de raspberry die aan je ziggrouter hangt. Sowieso is een situatie waar in je een NAT achter NAT hangt niet optimaal.
Daarmee los ik mijn probleem van het bereik op de 2e etage helaas niet op. ;(
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 12 december 2018 @ 14:50:32 #4
54408 Parzival
Where it happens
pi_183682193
een router is iets anders dan een accesspoint voor wifi bereik.. maar goed..

je hoeft geen NAT achter NAT te doen.. als je een beetje goede router hebt kun je ook routering en firewalling inzetten zonder NAT.

dus
ziggo-->> router 1 + NAT -->> 192.168.0.0/24 --> router2-route mode-->192.168.1.0/24

dan heb je geen dubbele NAT.. zet je in je FW op router2 dat 192.168.0.0/24 niet naar 192.168.1.0/24 mag initieren en dan ben je klaar..

op router 1 zet je een static route dat 192.168.1.0/24 achter router2 zit
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_183773532
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 11:03 schreef dimmak het volgende:
Lieve FOK!kers,

Ik heb jullie hulp nodig bij mijn netwerk, iets waar ik zelf niet zo heel goed in ben.

Ik heb thuis internet en tv van Ziggo. Ik deel dit met de bewoner van de begane grond en zelf woon ik op de 1e en 2e etage.
Kan de andere bewoner fysiek bij het kabelmodem van Ziggo?

quote:
maar andersom wil ik niet dat apparaten van beneden toegang kunnen krijgen tot mijn apparaten. Dit is omdat ik graag bij mijn Raspberry Pi wil, die direct aan het modem van Ziggo hangt.
En die Pi kan niet boven bij jou geplaatst worden?

quote:
Moet ik dan mijn router in de LAN poort stoppen van de modem en ben ik klaar, of zijn er meer stappen die ik moet volgen?
Wil je het echt gaan scheiden, dan moet je met VLANs werken of fysiek gescheiden houden. Aangezien je allebei van hetzelfde Ziggo modem wil gebruik maken en die geen VLAN of andere scheidingscapaciteiten hebben zul je met een switch moeten gaan werken die dat wel kan. Deze bijvoorbeeld.

Wil je alleen alles vanaf je access point een beetje jouw netwerk houden, dan dien je vanaf daar met een ander ip netwerk te gaan werken en de firewall goed in te stellen. Hangt van de mogelijkheden van je access point af.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_184195798
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 21:32 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Kan de andere bewoner fysiek bij het kabelmodem van Ziggo?
Ja

quote:
[..]

En die Pi kan niet boven bij jou geplaatst worden?
Op den duur wil ik hem vervangen door een thuisservertje. Die wil mijn vrouw niet in het appartement hebben.

quote:
[..]

Wil je het echt gaan scheiden, dan moet je met VLANs werken of fysiek gescheiden houden. Aangezien je allebei van hetzelfde Ziggo modem wil gebruik maken en die geen VLAN of andere scheidingscapaciteiten hebben zul je met een switch moeten gaan werken die dat wel kan. Deze bijvoorbeeld.

Wil je alleen alles vanaf je access point een beetje jouw netwerk houden, dan dien je vanaf daar met een ander ip netwerk te gaan werken en de firewall goed in te stellen. Hangt van de mogelijkheden van je access point af.
Morgen heb ik beide routers binnen. Mijn eigen router wil ik dan instellen als accespoint. Het tweede router wil ik gewoon laten werken als router. Ga dan even kijken hoe het precies eruit komt te zien en wat er mogelijk is met die router, maar het is slechts voor huis, tuin en keuken internet.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_184196977
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:49 schreef dimmak het volgende:

Op den duur wil ik hem vervangen door een thuisservertje. Die wil mijn vrouw niet in het appartement hebben.
Op zich niet zo'n groot probleem als je er van op aan kunt dat onbevoegde mensen niet aan jouw apparatuur gaan prutsen of zomaar iets kunnen verbinden op jouw stukje netwerk.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_184198578
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:06 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Op zich niet zo'n groot probleem als je er van op aan kunt dat onbevoegde mensen niet aan jouw apparatuur gaan prutsen of zomaar iets kunnen verbinden op jouw stukje netwerk.
Het appartement op de begane grond verhuur ik momenteel aan mijn zusje. Bovendien zit er een slot op de meterkast, dus dat moet allemaal wel kunnen. :)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_184259853
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:49 schreef dimmak het volgende:
Morgen heb ik beide routers binnen. Mijn eigen router wil ik dan instellen als accespoint. Het tweede router wil ik gewoon laten werken als router. Ga dan even kijken hoe het precies eruit komt te zien en wat er mogelijk is met die router, maar het is slechts voor huis, tuin en keuken internet.
Tot nu toe werkt het op deze manier prima. :)
Uitvinder van de biersmiley.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')