Artikel gaat verder opquote:Greenpeace geeft grove fout toe
Rainbow Warrior wordt gesloopt op sloopstrand in Bangladesh
De voorbije weken publiceerde MO* een reeks artikels over scheepssloop. Daarin werd duidelijk dat sloopstranden in India, Bangladesh en Pakistan een bijzonder slechte reputatie hebben vanwege de levensgevaarlijke arbeidsomstandigheden en de onvermijdelijke milieuvervuiling bij sloop in een getijdenzone. We toonden ook aan dat de Vlaamse OVAM en politici van met name Open VLD opmerkelijke stappen gezet hadden in het verleden om “verbeterde sloopstranden” een kans te geven binnen de nieuwe scheepsrecyclage-aanpak van de Europese Unie – vooralsnog zonder succes.
OVAM reageerde dat de positie van de organisatie altijd geweest is dat ‘beaching oftewel de sloop van een schip zonder bescherming voor het milieu en de werknemers niet kan’ en dat de organisatie ‘nooit heeft gepleit om de “beaching ondernemingen” met de gekende wantoestanden toe te laten op de Europese lijst’. Volgens OVAM waren de tussenkomsten van Gudrun Janssens er op gericht ‘enkel locaties toe te laten op de EU-lijst die voldoen aan de criteria zoals voorzien in de Europese Ship Recycling Regulation. Pas wanneer de sloopondernemingen in Azië (of elders) de nodige aanpassingen doen en dus voldoen aan alle criteria inzake milieu- en arbeidsbescherming kunnen ze toegelaten worden tot de Europese lijst.’ De VN-Speciaal Rapporteur over toxisch afval gaat er alvast van uit dat OVAM minstens zichzelf een rad voor de ogen draait, want dat schone scheepssloop op stranden per definitie een contradictio in terminis is. linUitgerekend op de dag dat wij het eerste artikel uit ons dossier publiceerden, 15 november, plaatste Greenpeace International een opmerkelijke mededeling op zijn website. ‘Wij hebben een vergissing gemaakt en we hebben geprobeerd die te corrigeren’, opent de mededeling.
De fout van Greenpeace
De vergissing blijkt geen kleine rekenfout of een overhaaste sociale mediacampagne, maar: ‘Wij hebben toegestaan dat de Rongdhonu – voorheen de Rainbow Warrior II – ontmanteld zal worden op een sloopstrand in Bangladesh.’ En, vervolgt Greenpeace, die scheepssloop zal gebeuren ‘op een manier die niet in overeenstemming is met de standaarden die we voor onszelf hanteren en waarvoor we samen met bondgenoten campagne gevoerd hebben, opdat ze over de hele wereld toegepast zouden worden.’
Greenpeace was, samen met de ngo Shipbreaking Platform, een van de eerste organisaties om te ageren tegen strandsloop. Hoe is het dan mogelijk dat zijn eigen iconische Rainbow Warrior II (*) toch op zo’n strandwerf terechtkomt
Zo komt jouw en mijn plastic afval waar wij flink geld voor betalen om het te laten recyclen in zee terecht.quote:Op dinsdag 11 december 2018 19:59 schreef Jellereppe het volgende:
Niet alleen Westerse NGO's als Greenpeace. Westerse landen dumpen hun vuilnis ook gretig hun vuilnis aan tweede- en derdewereldlanden terwijl ze hun mond vol hebben van recycling.
Niet alleen dat maar ook nog hypocriet zijn over de 'gevaarlijke' arbeidsomstandigheden. Als landen groeien dan gaan ze daar vanzelf rekening mee houden als ze een bepaald ontwikkelingsniveau bereiken. De landen met een gemiddeld jaarinkomen van 2000 E houden zich niet bezig met arbeidsomstandigheden. Ze doen gaar en vies werk om aan hun brood te komen. Mijn ervaring is dat het bewustzijn voor betere arbeidsomstandigheden pas begint te groeien als ze de treshold bereiken van 9.000 / 10.000 aan jaarloon. En dan ook nog niet eens altijd. Kijk maar naar Zuid-Amerikaanse landen die op dat middeninkomensniveau zitten en haast niet meer groeien. Pakistan, Bangladesh en India zitten rond 2.000 E aan gemiddeld jaarinkomen. India iets boven, Pakistan en Bangladesh zelfs onder.quote:Op dinsdag 11 december 2018 20:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo komt jouw en mijn plastic afval waar wij flink geld voor betalen om het te laten recyclen in zee terecht.
Veel beter het gewoon te verbranden.
Artikel zeker niet helemaal gelezenquote:Op dinsdag 11 december 2018 21:38 schreef Tikbalang het volgende:
Als dat bootje de naam Rongdhonu heeft. Mag je toch aannemem dat Greenpeace dat ding verkocht heeft. Dan is daar voor hun toch geen zeggenschap meer over.
Hadden ze van Greenpeace dat ding zelf maar moeten slopen.
Maar ja boten die in Europa niet meer goed bevonden worden, Total bv wil geen tankers meer van 15 jaar of ouder (in europa dan) niks mis met 15 jarige boten. Dua verkopen naar een iemand die er niet mee in Europa vaart. Normaalste zaak van de wereld.
Tja dat de nieuwe eigenaar die boot dan naar een sloopstrand doet, heb je als voormalige eigenaar niks over te zeggen.
Artikel zeker niet helemaal gelezenquote:Op dinsdag 11 december 2018 21:38 schreef Tikbalang het volgende:
Als dat bootje de naam Rongdhonu heeft. Mag je toch aannemem dat Greenpeace dat ding verkocht heeft. Dan is daar voor hun toch geen zeggenschap meer over.
Hadden ze van Greenpeace dat ding zelf maar moeten slopen.
Maar ja boten die in Europa niet meer goed bevonden worden, Total bv wil geen tankers meer van 15 jaar of ouder (in europa dan) niks mis met 15 jarige boten. Dua verkopen naar een iemand die er niet mee in Europa vaart. Normaalste zaak van de wereld.
Tja dat de nieuwe eigenaar die boot dan naar een sloopstrand doet, heb je als voormalige eigenaar niks over te zeggen.
quote:In de overeenkomst die Greenpeace afsloot met Friendship, stond een clausule die Greenpeace International vetorecht gaf over voorstellen voor de sloop van het schip, als het uit de vaart genomen zou worden. Toen Friendship voorstelde om het schip te laten slopen op de PHP-werf in Chittagong, Bangladesh, had GPI dus neen kunnen zeggen. Maar dat gebeurde niet.
Artikel werd geblocked door mijn bedrijfsnetwerk. Maar idd dan is het een slechte zaak.quote:Op dinsdag 11 december 2018 21:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Artikel zeker niet helemaal gelezen
[..]
Laat daar eerst maar eens een bron van zien dan.quote:Op dinsdag 11 december 2018 19:59 schreef Jellereppe het volgende:
Niet alleen Westerse NGO's als Greenpeace. Westerse landen dumpen hun vuilnis ook gretig aan tweede- en derdewereldlanden terwijl ze hun mond vol hebben van recycling. Al met al als ze 10% van hun vuilnis zelf verwerken dan is dat al een hele prestatie: 80 - 90% van het vuilnis wordt gewoon afgescheept richting armere landen. De smeerlapperij.
https://www.independent.c(...)ailand-a8400761.htmlquote:Op dinsdag 11 december 2018 23:09 schreef Hathor het volgende:
[..]
Laat daar eerst maar eens een bron van zien dan.
Die landen krijgen daarvoor betaald he.quote:
Ahumquote:Op zaterdag 15 december 2018 10:20 schreef Toga het volgende:
Ach, Rainbow Warrior I was gesloopt in Auckland, Nieuw Zeeland, midden in de haven. Dan is een afgelegen plek in Bangladesh niet eens zo verkeerd.
Chittagong, daar ben ik geweest.quote:om het schip te laten slopen op de PHP-werf in Chittagong, Bangladesh
Tja, Bangladesh afgelegen. Niet voor de mensen die er wonenquote:Op zaterdag 15 december 2018 10:20 schreef Toga het volgende:
Ach, Rainbow Warrior I was gesloopt in Auckland, Nieuw Zeeland, midden in de haven. Dan is een afgelegen plek in Bangladesh niet eens zo verkeerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |