abonnement Unibet Coolblue
pi_183666540
Ik heb een expansievat naast mijn HR-top hoogrendementsketel van Vaillant hangen. Je weet wel zo'n rode bol!
Helaas moeten wij daar om de 3 weken druk op steken en het water aanvullen want dat tellertje zakt enorm snel en het is eigenlijk nog maar 5 jaar oud.

Water vullen we om de 3 weken bij, lucht doe ik 1x om de 3 maanden. Maar als ik lucht bij pomp heb ik altijd schrik.

KAN ZO'N EXPANSIEVAT BREKEN/ONTPLOFFEN?

Ik zie het zoals een fietspad, als je teveel pompt klapt de band. Ik heb dan ook vaak schrik dat het met zo'n bol ook kan gebeuren.
Cindy De Vuyst
  dinsdag 11 december 2018 @ 19:01:29 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_183666620
Wie pompt er nou fietspaden?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_183667031
Lijkt het je niet verstandiger om eens een keer een monteur langs te laten komen?
  dinsdag 11 december 2018 @ 19:27:43 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_183667064
Een nieuw expansievat kost best weinig. Zou 'm gewoon vervangen. Als het expansievat het probleem is. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_183667955
Voordat het vat knapt dan moet er nogal wat gebeuren. Als het goed is zit er ook ergens een overdruk ventiel.

Elke paar weken bijvullen dan is er ergens een lek. Dat kan het vat zijn maar hoeft niet. Het vat kan je controleren door te kloppen, de helft moet hol klinken en de helft dof. Klinkt het helemaal dof dan is het vat stuk maar dan lekt het waarschijnlijk door het overdruk ventiel. Klinkt het vat gewoon hol dan lekt het elders.
pi_183668340
Ook al is ie nog maar 5 jaar oud, zal hij gerust wel kapot zijn. Nog nooit iemand gehoord die een expansievat op gaat pompen.
pi_183668712
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 20:15 schreef tiho1 het volgende:
Ook al is ie nog maar 5 jaar oud, zal hij gerust wel kapot zijn. Nog nooit iemand gehoord die een expansievat op gaat pompen.
Als je vat in de kelder hangt dan mag je er een kleine bar bij pompen. De voordruk moet je instellen afhankelijk van de leiding druk.

Maar in een woonhuis komt dat eigenlijk nooit voor. Periodiek oppompen hoort al helemaal niet.
  Moderator dinsdag 11 december 2018 @ 21:38:42 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183670642
Niet erbij pompen mafkees :9

Je hebt een lek en je expansievat is zo te horen stuk.
Laat die handjes wapperen!
pi_183676250
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 18:55 schreef einzeinz het volgende:

Water vullen we om de 3 weken bij, lucht doe ik 1x om de 3 maanden. Maar als ik lucht bij pomp heb ik altijd schrik.

KAN ZO'N EXPANSIEVAT BREKEN/ONTPLOFFEN?

Nee hoor, alleen zit er intern een diafragma en dat kan scheuren. Dan loopt het vat vol CV water en valt de installatie uit en gaat waarschijnlijk de overstort open.

Dus eerst waterzijdig, lekkage opsporen; kijken of CV op druk blijft en dan evt. expansievat vervangen. Zomaar steeds bijvullen lost probleem niet op.

[ Bericht 9% gewijzigd door blomke op 12-12-2018 09:48:00 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183680991
Een kapot expansievat kan ook drukverlies veroorzaken. Bij het opwarmen stijgt de druk en gaat de overstort open en verlies je water. Er hoeft niet perse een lekkage te zijn.

Expansievat en overstort vervangen en kijken of het probleem dan weg is.
pi_183682423
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2018 13:32 schreef tux87 het volgende:
Een kapot expansievat kan ook drukverlies veroorzaken. Bij het opwarmen stijgt de druk en gaat de overstort open en verlies je water. Er hoeft niet perse een lekkage te zijn.
Ja, maar daarna zakt de waterdruk tot 0 en valt de ketel in storing. Seen that, been there.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183701631
Nee die kan nooit ontploffen, je hebt namelijk een Overstortventiel ingebouwd, afhankelijk van de hoogte van de installatie heeft deze een drukbeveiliging in x bar. Doorsnee woonhuis 10 meter hoog, zal een 5 bar overstortventiel hebben. Dus vul je de installatie met meer dan 5 bar, gaat dit ventiel open en gooit de overtollige druk eruit en sluit weer onder de 5 bar.

Dat is dus je ontploffingspreventie. :s)

Expansievat, de naam zegt het al, deze vangt de expansie van verwarmt water op en functioneert als een druk accumulator. Dat ding is een vat met een rubber membraan. Op de onderkant zit een ventiel, hier wordt (ik dacht) stikstof ingepompt en dat rubber membraan zet uit als een ballon richting de water aansluiting. De stikstof geeft net genoeg tegendruk dat het membraan ongeveer bij 1 bar water druk terug het van in wordt geduwd en zo vult het vat zich dus deels met water. Wanneer de installatie volledig op druk is ongeveer 50%. Dus half gevuld met stikstof en half gevuld met water met daartussen een rubber membraan. Wordt het water warmer dan zet het uit en dan vangt het rubber deze expansie op. Zou dit vat er niet zijn dan moet de radiator etc deze expansie opvangen. Afijn blablabla, lang verhaal kort, je snapt het wel denk ik. De installatie zelf vang die druk niet op, het wordt gewoon via andere wegen er uitgeperst, langzaam met minimale kleine beetjes zonder dat het echt lekt. Zoals tux87 aangeeft het overstortventiel.

Expansie vat kun je controleren via dat (auto) ventiel op de onderkant. Zet je installatie op normale druk. En duw dat ventiel in, komt daar water uit dan is het rubber in de expansievat kapot. En kan zijn werk niet meer doen en dient vervangen te worden..

Komt daar gas uit, dan is deze mogelijk nog goed en heb je ergens anders een lekkage. Hoeft niet groot te zijn, klein druppeltje dat alweer is verdampt voordat het op de grond valt kan genoeg zijn. Dan is het zoeken geblazen en alle koppelingen nalopen. -O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')