abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183656994
Goed, ik weet niet waar te beginnen met rekenen en hoop dat jullie mij in de juiste richting kunnen wijzen. We zijn aan het kijken voor een ander huis, de verkoper wil opleveren volgend jaar december aangezien ze een nieuw huis aan het bouwen zijn.

Dit heeft uiteraard impact voor de verkoop van ons huidige huis maar daar zien we (en de potentiele verkoopmakelaar) geen problemen in. We zullen wel een hypotheekofferte moeten hebben die of 12 maanden geldig is, of verlengbaar met kosten. Hier zullen we nog een gesprek over plannen bij een hypotheek adviseur.

Als we voor een 12 maanden geldigheid kiezen stijgt de hypotheekrente met 0,3. Ik zou nu eens willen berekenen hoeveel dat op de volledige looptijd zou schelen.

Hypotheekbedrag 260.000, laagste rente voor 20 jaar vast is 2,2
Looptijd 30 jaar

Hypotheekbedrag 260.00, geldigheid een jaar, rente voor 20 jaar is 2,5
Looptijd 30 jaar

Hoe kan ik nu snel het totale verschil op 20 of 30 jaar berekenen, ik zou niet weten waar ik moet beginnen :@
pi_183657265
je pakt 2.2 % van 260K en 2.5% van 260k

het verschil is wat je per jaar extra betaald, dat * 20 voor 20 jaar (als je niets aflost)
  dinsdag 11 december 2018 @ 11:22:26 #3
455506 Pietjanhenkcorneel
Hoi. Ik ben P,J,H en C
pi_183657793
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 10:52 schreef rood_wit_blauw het volgende:
je pakt 2.2 % van 260K en 2.5% van 260k

het verschil is wat je per jaar extra betaald, dat * 20 voor 20 jaar (als je niets aflost)
Maar er vanuit gaande dat de hypotheek annuitair is (ivm renteaftrek) klopt je berekening niet.

Bij een annuitaire hypotheek van 30 jaar, gelijkblijvende rente en geen tussentijdse aflossingen:

Bij 2,2% rente betaal je in 360 maanden in totaal ¤95.399,99
Bij 2,5% rente betaal je in 360 maanden in totaal ¤109.833,16

Scheelt dus een ruime ¤14.000. Aangezien je waarschijnlijk ook nog een deel van deze rente kan aftrekken is het netto verschil iets lager.
pi_183657850
Heb je ook naar de rentes van 30 jaar gekeken? Het kan af en toe nog interessant zijn om het risico van die laatste 10 jaar hogere rente af te kopen door nu 30 jaar te pakken!
pi_183658730
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2018 10:39 schreef Prof_Hoax het volgende:
Hoe kan ik nu snel het totale verschil op 20 of 30 jaar berekenen, ik zou niet weten waar ik moet beginnen :@
Begin met het soort hypotheek: aflossingsvrij, lineair of annuitair.

Dan komt de onzekerheid van de renteaftrek en de wet Hillen; factoren die het netto resultaat beïnvloeden.

Bruto is hierboven al uitgerekend,.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183659808
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2018 11:22 schreef Pietjanhenkcorneel het volgende:

[..]

Maar er vanuit gaande dat de hypotheek annuitair is (ivm renteaftrek) klopt je berekening niet.

Bij een annuitaire hypotheek van 30 jaar, gelijkblijvende rente en geen tussentijdse aflossingen:

Bij 2,2% rente betaal je in 360 maanden in totaal ¤95.399,99
Bij 2,5% rente betaal je in 360 maanden in totaal ¤109.833,16

Scheelt dus een ruime ¤14.000. Aangezien je waarschijnlijk ook nog een deel van deze rente kan aftrekken is het netto verschil iets lager.
Inderdaad annuitair :Y
Helder wel de berekening, dankjewel!
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 11:25 schreef _The_General_ het volgende:
Heb je ook naar de rentes van 30 jaar gekeken? Het kan af en toe nog interessant zijn om het risico van die laatste 10 jaar hogere rente af te kopen door nu 30 jaar te pakken!
Nee nog niet naar gekeken, zoals gezegd indien zover gaan we dit precies laten narekenen door de hypotheek adviseur. Ik wilde zelf alleen even een snelle berekening kunnen maken als het eenvoudig zou zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Begin met het soort hypotheek: aflossingsvrij, lineair of annuitair.

Dan komt de onzekerheid van de renteaftrek en de wet Hillen; factoren die het netto resultaat beïnvloeden.

Bruto is hierboven al uitgerekend,.
We rekenen met bruto, alles wat we kunnen terugvragen/krijgen is mooi meegenomen, uitgangspunt is Bruto, om eventuele tegenslagen makkelijker te kunnen opvangen :Y
pi_183659959
Sommige geldverstrekkers rekenen geen kosten als je een offerte annuleert. Dan zou je de 12-maanden geldige offerte kunnen pakken over een paar maanden elders eentje die 6 of 9 maanden geldig is. Dan heb je de zekerheid van die 2,5%, met de mogelijkheid om hem op een later moment eventueel nog lager vast te kunnen zetten.

Ik heb dit zelf gedaan bij de aegon. Je krijgt dan wel opnieuw met kosten voor het afsluiten te maken en je dossier wordt opnieuw beoordeelt. Maar in mijn geval was dat prima, want de rente was flink gedaald in de tussentijd.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_183672586
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2018 10:39 schreef Prof_Hoax het volgende:
Goed, ik weet niet waar te beginnen met rekenen en hoop dat jullie mij in de juiste richting kunnen wijzen. We zijn aan het kijken voor een ander huis, de verkoper wil opleveren volgend jaar december aangezien ze een nieuw huis aan het bouwen zijn.

Dit heeft uiteraard impact voor de verkoop van ons huidige huis maar daar zien we (en de potentiele verkoopmakelaar) geen problemen in. We zullen wel een hypotheekofferte moeten hebben die of 12 maanden geldig is, of verlengbaar met kosten. Hier zullen we nog een gesprek over plannen bij een hypotheek adviseur.
Verwacht je dat de rente over een jaar gestegen is? Anders over een jaar pas de offerte aanvragen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  dinsdag 11 december 2018 @ 23:41:04 #9
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_183673323
Bekijk ook of je de hypotheek bij verhuizing kunt meenemen. De rente is nu laag en zou zonde zijn als je over 10 jaar gaat verhuizen en de rente 3% is tegen die tijd. Dan had je beter 10 jaar tegen 2% kunnen pakken.
pi_183673491
Ik snap overigens dat het bedrag al voor je is uitgerekend in het forum, hierbij ook de tip om zelf een Excel op te zetten zodat je het helemaal naar je eigen situatie kan brengen. Eventueel kan je er ook een download van krijgen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Staar je ook niet blind op de kosten van het verlengen van je offertelooptijd. Zo heeft de ABN bijvoorbeeld de woninghypotheek waarbij je de looptijd van je offerte naar 9 maanden kan brengen, maar wel de garantie hebt tussen de laagste rente op dat tijdstip en de afgesproken rente in de offerte.
Tot slot wees ook gewoon kritisch naar of de hypotheekadviseur je echt de beste keuze voorlegt.
pi_183678334
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 december 2018 13:25 schreef papernote het volgende:
Sommige geldverstrekkers rekenen geen kosten als je een offerte annuleert. Dan zou je de 12-maanden geldige offerte kunnen pakken over een paar maanden elders eentje die 6 of 9 maanden geldig is. Dan heb je de zekerheid van die 2,5%, met de mogelijkheid om hem op een later moment eventueel nog lager vast te kunnen zetten.

Ik heb dit zelf gedaan bij de aegon. Je krijgt dan wel opnieuw met kosten voor het afsluiten te maken en je dossier wordt opnieuw beoordeelt. Maar in mijn geval was dat prima, want de rente was flink gedaald in de tussentijd.
Goede tip, wel even afwegen tegen de kosten en het risico. Zal dit zeker bespreken met adviseur :Y
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 23:05 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Verwacht je dat de rente over een jaar gestegen is? Anders over een jaar pas de offerte aanvragen.
Ik koop het huis ovh financiering, dus ik ga ook zeker wel een offerte moeten hebben.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 23:41 schreef egelhond het volgende:
Bekijk ook of je de hypotheek bij verhuizing kunt meenemen. De rente is nu laag en zou zonde zijn als je over 10 jaar gaat verhuizen en de rente 3% is tegen die tijd. Dan had je beter 10 jaar tegen 2% kunnen pakken.
Goede tip :Y huidige hypotheek is 3 jaar 'oud' en heeft nog 2,8 voor 20 jaar vast. Is nu toch weeral wat lager. Ook dit zullen we bekijken!

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 23:50 schreef snabbi het volgende:
Ik snap overigens dat het bedrag al voor je is uitgerekend in het forum, hierbij ook de tip om zelf een Excel op te zetten zodat je het helemaal naar je eigen situatie kan brengen. Eventueel kan je er ook een download van krijgen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Staar je ook niet blind op de kosten van het verlengen van je offertelooptijd. Zo heeft de ABN bijvoorbeeld de woninghypotheek waarbij je de looptijd van je offerte naar 9 maanden kan brengen, maar wel de garantie hebt tussen de laagste rente op dat tijdstip en de afgesproken rente in de offerte.
Tot slot wees ook gewoon kritisch naar of de hypotheekadviseur je echt de beste keuze voorlegt.
_O_ dankjewel! voor mij is het nu al berekend maar wellicht kunnen meer mensen hier profijt van hebben, dankjewel voor het delen!
Over de kosten van verlengen offertelooptijd, ik weet de hoogte hiervan niet want dit verschilt waarschijnlijk per aanbieder, dus dit gaat even bekeken moeten worden door de adviseur als het zover is. 9 maanden is helaas net te kort, passeren zal rond december volgend jaar zijn.

Over het kritisch zijn, ik laat het door een adviseur berekenen en leg dit voor aan een tweede adviseur. Wellicht kom ik tegen die tijd ook weer terug hier op het forum voor info :Y

Iedereen erg bedankt voor de info en delen van ervaring! *O*
pi_183693530
Probeer die 15k van de prijs af te halen. De verkoper wil later leveren, jij komt hem daar in tegemoet, maar daarvoor wel een hogere hypotheek. Dat mag de verkoper betalen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_183697190
quote:
14s.gif Op woensdag 12 december 2018 11:23 schreef Prof_Hoax het volgende:

Ik koop het huis ovh financiering, dus ik ga ook zeker wel een offerte moeten hebben.

Hoezo moet dat? Het hebben van een offerte is nergens verplicht. Het enige waartoe de verkoper je verplicht is dat je kunt aantonen dat je de financiering niet rond krijgt, op het moment dat je de overeenkomst wilt ontbinden en je je daarbij beroept op het voorbehoud van financiering.

En dat is dan weer alleen van toepassing wanneer je voor de nieuwe woning bijna maximaal moet lenen. Koop je op minder dan 80% van de maximale leencapaciteit, krijg je toch sowieso geen afwijzingen van banken en zal je je dus ook sowieso niet kunnen beroepen op het voorbehoud van financiering.

Als er dan voor voorbehoud van financiering de gebruikelijke termijn van een week of 6 staat, dan kun je die bepaling net zo goed schrappen. Je risico mbt financiering zit hem dan immers niet in de komende paar weken, maar in het komende jaar. Jij of partner kunnen bijvoorbeeld je baan verliezen in augustus, of (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt worden door een ongeval, en dan ineens niet meer de hypotheek rond krijgen. Alleen een financieringsvoorbehoud wat tot kort voor de overdrachtsdatum geldig is, heeft dan enige waarde voor jullie.
pi_183698562
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 23:50 schreef snabbi het volgende:
Ik snap overigens dat het bedrag al voor je is uitgerekend in het forum, hierbij ook de tip om zelf een Excel op te zetten zodat je het helemaal naar je eigen situatie kan brengen. Eventueel kan je er ook een download van krijgen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Staar je ook niet blind op de kosten van het verlengen van je offertelooptijd. Zo heeft de ABN bijvoorbeeld de woninghypotheek waarbij je de looptijd van je offerte naar 9 maanden kan brengen, maar wel de garantie hebt tussen de laagste rente op dat tijdstip en de afgesproken rente in de offerte.
Tot slot wees ook gewoon kritisch naar of de hypotheekadviseur je echt de beste keuze voorlegt.
Als ik die formule BET gebruik, zie ik wel de totale annuïteit, maar snap niet hoe die per maand verandert. het nu wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 13-12-2018 11:30:44 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183699649
quote:
1s.gif Op donderdag 13 december 2018 08:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Hoezo moet dat? Het hebben van een offerte is nergens verplicht. Het enige waartoe de verkoper je verplicht is dat je kunt aantonen dat je de financiering niet rond krijgt, op het moment dat je de overeenkomst wilt ontbinden en je je daarbij beroept op het voorbehoud van financiering.

En dat is dan weer alleen van toepassing wanneer je voor de nieuwe woning bijna maximaal moet lenen. Koop je op minder dan 80% van de maximale leencapaciteit, krijg je toch sowieso geen afwijzingen van banken en zal je je dus ook sowieso niet kunnen beroepen op het voorbehoud van financiering.

Als er dan voor voorbehoud van financiering de gebruikelijke termijn van een week of 6 staat, dan kun je die bepaling net zo goed schrappen. Je risico mbt financiering zit hem dan immers niet in de komende paar weken, maar in het komende jaar. Jij of partner kunnen bijvoorbeeld je baan verliezen in augustus, of (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt worden door een ongeval, en dan ineens niet meer de hypotheek rond krijgen. Alleen een financieringsvoorbehoud wat tot kort voor de overdrachtsdatum geldig is, heeft dan enige waarde voor jullie.
Dus als ik het goed begrijp moeten wij niet eens een hypotheek offerte op te vragen tot enkele maanden voor overdracht? Het risico wat wij dan lopen is dat we geen hypotheek krijgen en een boete zullen moeten betalen als we de hypotheek niet rond krijgen (als de voorbehoud financiering is verlopen).

Wij lenen niet de max, het zal rond de 70 tot 80 procent van max zijn (afhankelijk wat we willen verbouwen / hoeveel overwaarde huidige huis we hebben bij verkoop).

Bod is nu met ontbindende voorwaarden zijnde;
verkoop eigen woning met een uiterste datum waarop deze verkocht moet zijn (nog overeen te komen)
voorbehoud van financiering (nog geen termijn overeengekomen)
opleverdatum december 2019 (exacte datum nog niet overeengekomen)
pi_183708330
3 procentpunt hogere rente voor een langer geldig zijnde offerte klinkt fors. Afgezien van de rekensom die al is gegeven, heb je ook al gekeken naar de mogelijkheid om de lagere offerte te laten verlengen buiten de geldigheidsduur? Een aantal hypotheekaanbieders biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om de offerte met X maanden te verlengen nadat de geldigheidstermijn is verstreken. Dit kost je dan wel een bereidstellingsprovisie maar die zal een stuk lager zijn dan de 3 procentpunt extra rente over 260k.

Dit is omdat dezelfde constructies vaak voorkomen bij de aankoop van nieuwbouwwoningen. Daar gaat namelijk ook snel een jaar overheen tussen het moment van tekenen en de realisatie.

Het advies om pas enkele maanden voor de overdracht een hypotheekofferte aan te vragen zou ik je sterk afraden. Het risico hieraan is dat je een flinke boete aan de verkopers kunt dokken als er onverwachts iets gebeurt waardoor je de financiering niet rond krijgt. De kans is niet heel groot maar je zou maar plots eens je baan verliezen of je werkgever gaat failliet.

Het tweede risico wat daaraan kleeft is de hypotheekrente. Nu heb ik geen glazen bol maar je kunt erop rekenen dat de hypotheekrente op een dag weer zal gaan stijgen gezien deze nu relatief laag is. Als de rente verder daalt kan dit gunstig uitpakken maar andersom pakt het natuurlijk wat minder gunstig uit.
pi_183708873
Helder, en ook jij bedankt voor je input!

We neigen nu sterker naar korte geldigheid als we weten wat de bereidstellingsprovisie is. En mocht de rente toch zakken kunnen we kijken of het gunstiger is een nieuwe af te sluiten na verloop eerste VS beredistelling.

Dit alles is puur voorbereiding voordat we alles laten berekenen door een adviseur, puur zodat wij al een beetje kennis hebben en daar niet 'leeg' binnenstappen, de hulp hier wordt ook erg gewaardeerd!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')