abonnement Unibet Coolblue
pi_183648489
Ik heb sinds 2 jaar een remeha Tzerra ketel, welke tot op heden goed bevalt.
Nu wordt het weer wat kouder en valt het me op (met name op dit moment) dat het erg lang duurt om de woonkamer te verwarmen.

De radiator neemt zelfs in temperatuur af terwijl de juiste temperatuur in de woonkamer nog niet is bereikt. hij is zelfs een halve graad gedaald in plaats van een halve graad te verwarmen.
(was 19.5, ingesteld op 20 en is nu 19) Hij is nu meer dan een uur bezig en het is nu dus kouder geworden in plaats van warmer. Hij verwarmt met vlagen, waarna hij een hele tijd stopt en de radiator daarna weer warmer wordt

Ik heb al getracht te ontluchten, maar als ik het ventiel open zet komt er direct water uit en neem aan dat er dus geen lucht in zit.

Waar zou ik het moeten zoeken ?
pi_183648509
Wat is je aanvoertemperatuur?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 10 december 2018 @ 20:25:20 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_183648547
In de regel instellingen van je ketel en je thermostaat. Waarschijnlijk van de laatste. Normaliter werkt het als volgt; De thermostaat meet je kamer temperatuur en rekent daarbij een benodigde cv water temperatuur uit. De ketel doet vervolgens wat de thermostaat vraagt.
pi_183648581
Hij geeft aan dat de warmwater functie ingesteld staat op 60 graden. geld dat ook voor het verwarmen ?
pi_183648584
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 20:22 schreef Jeroen68 het volgende:
Ik heb sinds 2 jaar een remeha Tzerra ketel, welke tot op heden goed bevalt.
Nu wordt het weer wat kouder en valt het me op (met name op dit moment) dat het erg lang duurt om de woonkamer te verwarmen.
Dit betekent dat dit probleem er vorig jaar niet was? Wat heb je veranderd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183648656
Ik kan me herinneren dat ik er wel eens vaker last van heb gehad, maar waarschijnlijk had ik wat meer geduld. nu zit ik al een paar uur in de kou (relatief gezien dan). dat vind ik wat te gortig en wil er graag iets aan doen.
  maandag 10 december 2018 @ 20:29:16 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_183648658
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 20:26 schreef Jeroen68 het volgende:
Hij geeft aan dat de warmwater functie ingesteld staat op 60 graden. geld dat ook voor het verwarmen ?
Zijn normaliter apart in te stellen dus denk het niet.
pi_183648966
Het blijft toch raar dat hij stopt met verwarmen terwijl de ingestelde temperatuur nog niet is bereikt. Na verloop van tijd gaat hij weer aan, maar zo duurt het de hele avond om de kamer een halve graad te verwarmen.

Wat kan ervoor zorgen dat hij stopt met verwarmen en later weer aanslaat ?
pi_183649151
Of de driewegklep is kapot, je hebt geen problemen met de temperatuur van her tapwater?
pi_183649359
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 20:29 schreef Jeroen68 het volgende:
Ik kan me herinneren dat ik er wel eens vaker last van heb gehad, maar waarschijnlijk had ik wat meer geduld. nu zit ik al een paar uur in de kou (relatief gezien dan). dat vind ik wat te gortig en wil er graag iets aan doen.
zijn de radiatoren ingeregeld 2 jaar geleden bij de installatie van de nieuwe ketel?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183649480
Heb geen probleem met het tapwater, wordt voornamelijk voor het douchen gebruikt, maar geen klachten hierover.

De radiatoren zijn nooit ingeregeld, kan ik daar wat aan doen ?
De systeemtemperatuur is nu 46 graden, lijkt me wat laag aangezien het nog steeds koud is hier.
pi_183649513
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 21:00 schreef Piet200 het volgende:
Heb geen probleem met het tapwater, wordt voornamelijk voor het douchen gebruikt, maar geen klachten hierover.

De radiatoren zijn nooit ingeregeld, kan ik daar wat aan doen ?
ja, je kan ze (laten) inregelen.

Andere ketel is andere pomp met andere karakteristiek. Inregelen verhoogd je comfort en lost verwarmingsproblemen vaak op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183649558
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 21:00 schreef Piet200 het volgende:
De systeemtemperatuur is nu 46 graden, lijkt me wat laag aangezien het nog steeds koud is hier.
die van mij is 27 graden met gewone radiatoren en het is hier warm.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183649560
De thermostaat op 22 graden zetten en de volgende bewoner er over laten nadenken 14.gif
-nee-
pi_183649570
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 21:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ja, je kan ze (laten) inregelen.
Zou het probleem daarmee opgelost zijn ?
De ketel lijkt ervoor te zorgen dat hij met enige regelmaat stopt met verwarmen.
pi_183649698
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 21:03 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Zou het probleem daarmee opgelost zijn ?
De ketel lijkt ervoor te zorgen dat hij met enige regelmaat stopt met verwarmen.
dat weet je nooit van te voren, maar radiatoren die niet ingeregeld zijn werken niet naar behoren.

Inregelen zou bij elke nieuwe ketel in het pakket moeten zitten, maar omdat dat geld kost wordt dit altijd overgeslagen door de beunhazen. Omdat de goede installateurs daarmee moeten concurreren wordt dit door hun ook overgeslagen. Dit resulteert in het verkeerd werken van een cv ketel tot het niet warm krijgen van een ruimte of juist het te heet worden van een ruimte. Het kan ook een vervelend geluid geven in je leidingen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183649948
Helder,

Wat ik nog niet begrijp is dat m’n radiatoren in de woonkamer alweer kouder worden, zonder dat de gewenste temperatuur is bereikt. Even later word hij weer warmer. Ten sloten ben ik zeker 3 uur verder en is het nog niet gelukt het hier een halve graad warmer te maken.
pi_183650435
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 21:19 schreef Piet200 het volgende:
Helder,

Wat ik nog niet begrijp is dat m’n radiatoren in de woonkamer alweer kouder worden, zonder dat de gewenste temperatuur is bereikt. Even later word hij weer warmer. Ten sloten ben ik zeker 3 uur verder en is het nog niet gelukt het hier een halve graad warmer te maken.
Als je kamertemperatuur bereikt is en de cv uit gaat dan zijn je radiatoren niet direct koud. Hierdoor blijven ze je kamer verwarmen en wordt het uiteindelijk warmer dan je ingestelde temperatuur. Dit effect wordt geprobeerd om te compenseren door de cv ketel eerder uit te laten gaan.
Maar dan moeten je radiatoren wel de juiste warmte afgeven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183650515
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 21:00 schreef Piet200 het volgende:
Heb geen probleem met het tapwater, wordt voornamelijk voor het douchen gebruikt, maar geen klachten hierover.

De radiatoren zijn nooit ingeregeld, kan ik daar wat aan doen ?
De systeemtemperatuur is nu 46 graden, lijkt me wat laag aangezien het nog steeds koud is hier.
Je zit samen met Jeroen68 op de bank te fokken? ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_183653768
Je thermostaat is aan het leren, moduleren, die probeert herhaaldelijk op lage temp. je systeem zal er wel niet op berekent zijn!

Jij hebt dus te weinig vermogen hangen in de woonkamer.
pi_183654946
Dat hij eerder uitgaat dan wanneer de temperatuur bereikt is, is normaal. Anders schiet hij over zijn doel omdat het systeem nog heel veel warmte bevat.

Jouw systeem lijkt wel heel enthousiast.

Misschien de temperatuur van je CV water omhoog.

Elders radiatoren knijpen als dat kan een vervolgens kijken of dat helpt is een optie voor een experiment.

Uiteindelijk moet hij gewoon je gewenste temperatuur bereiken binnen afzienbare tijd. Zo niet dan is je thermostaat kapot ofzo. Zelfs met een te kleine capaciteit moet hij gewoon doorstoken tot het warm is.
Laat die handjes wapperen!
pi_183655899
In de eerste plaats moet je aan de radiatoren voelen of ze :

1. Horizontaal bovenin even heet (aanvoertemperatuur) zijn,

2. Een temperatuurgradiënt van boven naar beneden hebben en of dat bij alle radiatoren gelijk is.

Zo niet, dan dient er voor:

1. Ontlucht

2. Ingeregeld m.b.v. voetventielen

te worden.

quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 21:00 schreef Piet200 het volgende:

De systeemtemperatuur is nu 46 graden, lijkt me wat laag aangezien het nog steeds koud is hier.
46 graden aanvoer zou bij dit weer genoeg moeten zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183658767
Om te beginnen houdt hem eens voor het lapje, zet hem op max temp en kijk hoelang hij erover doet om je temp te behalen, dan zet je hem weer daar op waar je hem op hebben wil!
pi_183658822
Inregelen heeft pas doel als je weet dat je systeem het aankan.
pi_183734670
m'n systeem kan het zeker aan, maar de laatste 2 dagen (nu het behoorlijk koud is) merk ik goed dat hij niet naar behoren functioneerd. de temperatuur is 19 graden, terwijl ik hem uren geleden op 20 heb gezet. Het lijkt erop dat hij deze temperatuur niet gaat halen. Voorheen was dit nooit een probleem.
pi_183734795
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 22:13 schreef Jeroen68 het volgende:
m'n systeem kan het zeker aan, maar de laatste 2 dagen (nu het behoorlijk koud is) merk ik goed dat hij niet naar behoren functioneerd. de temperatuur is 19 graden, terwijl ik hem uren geleden op 20 heb gezet. Het lijkt erop dat hij deze temperatuur niet gaat halen. Voorheen was dit nooit een probleem.
Dan kan het systeem het dus niet aan, wat is je max van je thermostaat, 28 of 24 zet hem daar een gedurende een x aantal minuten op en zie wat het dan evt worden doet.
pi_183734836
Wij hebben dat probleem ook, de nieuwe ketels draaien op een lagere temperatuur (70 ofzo) dan de oude (die draaide op 90 graden) dus geven de radiatoren niet meer genoeg warmte af, wij hebben 1 radiator vervangen voor 1 met meer opbrengst maar er moet er nog 1 vervangen worden ;(
pi_183734864
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 22:21 schreef Sorella het volgende:
Wij hebben dat probleem ook, de nieuwe ketels draaien op een lagere temperatuur (70 ofzo) dan de oude (die draaide op 90 graden) dus geven de radiatoren niet meer genoeg warmte af, wij hebben 1 radiator vervangen voor 1 met meer opbrengst maar er moet er nog 1 vervangen worden ;(
Als de thermostaat merkt dat het systeem het niet haalt gaat die automatisch naar een hoger temp, echter je zit dan wel uren eerst in de kou!
pi_183734907
En als 70 graden al niet meer voldoende is, who the hell seld you that shit?
pi_183734909
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 22:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als de thermostaat merkt dat het systeem het niet haalt gaat die automatisch naar een hoger temp, echter je zit dan wel uren eerst in de kou!
Klopt dus heb je radiatoren nodig die meer opbrengen als je het eerder warm wilt hebben.

stomme eu met hun stomme (wat dit betreft) milieu regels.
pi_183734925
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 22:25 schreef Sorella het volgende:

[..]

Klopt dus heb je radiatoren nodig die meer opbrengen als je het eerder warm wilt hebben.

stomme eu met hun stomme (wat dit betreft) milieu regels.
Hang er een opentherm aan en je bent verlost.
pi_183734960
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 22:26 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hang er een opentherm aan en je bent verlost.
Volgens mij helpt zo,n opentherm niet als de ketels niet meer als 70 graden mogen leveren
pi_183734982
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 22:25 schreef Sorella het volgende:

[..]

Klopt dus heb je radiatoren nodig die meer opbrengen als je het eerder warm wilt hebben.

stomme eu met hun stomme (wat dit betreft) milieu regels.
Zelf toen de EU nog niet was hoefde ik dat een Duitser niet te willen verkopen reken maar eens 100 watt per meter en voor het goed te doen nog eens 50 % erbij zo werkt men in Duitsland!
En niet sinds de EU pas, revolutie bouw kennen/konden die niet.

Als heb ik eens hartelijk gelachen in Duitsland toen mij iemand een 18 kw ketel liet aansluiten om daar zijn zwembad mee te verwarmen, fantast zei ik alleen maar die ketel draait 1 mnd en dan is het nog geen 1 graad warmer.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2018 22:51:45 ]
pi_183735010
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 22:28 schreef Sorella het volgende:

[..]

Volgens mij helpt zo,n opentherm niet als de ketels niet meer als 70 graden mogen leveren
Geloof mij als ik hem niet begrens op 70 graden gaat die door, dat maak ik nog altijd zelf uit, echter dan is het niet meer rendabel hoor, 70 graden moeten zat zijn zelfs met de berekeningen die men in Nederland toepassen doet.
pi_183735122
Diplom ingenieur my ass, maar dat wist ik al daar die mij vroeg hoe het kwam dat de buren geen mos op het dak hadden en hij wel. Kijk nog eens goed zei ik, wou de eer aan hemzelf laten hij zag het echter niet ingenieur bij een pakje boter gekregen dus!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2018 22:38:06 ]
pi_183741310
Wat een hoop gelul dat bij 0 graden buitentemperatuur het ook maar iets uitmaakt of je nu met 90 of 70 graden stookt....

Die 90 graden is bepaald adhv een niet geisoleerd huis bij -10 buiten temperatuur met een kamertemperatuur van 21 graden, met een bepaalde confortabele opwarm periode.

Het inregelen moet je altijd doen, ook al heb je te weinig vermogen. Radiatoren werken optimaal met de juiste hoeveelheid water. Geef je te weinig water of teveel water dan gaat het mis wat kan leiden tot minder warmte afgifte.

Daarnaast moet je je aanvoer zo laag mogelijk houden. Stook je met 90 graden dan kan je net zo goed een VR ketel kopen ipv een HR ketel, want je maakt zo geen gebruik van de techniek om HR te stoken.
Een nieuwe radiator heb je er zo uit (indien nodig, wat ik erg betwijfel) als je je aanvoertemperatuur naar 70 graden zet, wat ik nog steeds mega en mega hoog vind.

Ik stook met oude jaren 60 radiatoren mijn huis warm naar 21 graden met een aanvoertemperatuur op 40 graden bij 0 graden buitentemperatuur. Ik heb wel mijn gehele huis uit 1936 geisoleerd.
Toen mijn radiatoren niet ingeregeld waren haalde ik het ook niet. Er liep bij mij veel en veelst te veel water door de radiatoren, omdat de pomp capaciteit anders was bij mijn nieuwe cv installatie en mijn oude cv.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183741757
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 22:21 schreef Sorella het volgende:
Wij hebben dat probleem ook, de nieuwe ketels draaien op een lagere temperatuur (70 ofzo) dan de oude (die draaide op 90 graden) dus geven de radiatoren niet meer genoeg warmte af, wij hebben 1 radiator vervangen voor 1 met meer opbrengst maar er moet er nog 1 vervangen worden ;(
Er is iets niet in orde met het systeem (zitte aanvoer/retour wel goed?) en/of je huis kan betere isolatie gebruiken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183742100
Het moet iets "simpels" zijn.
Ik kon mijn oude hoekwoning uit 1972 prima warm houden met een aanvoer van 60 graden en daar was niets bijzonders aan gedaan qua isolatie of radiatoren.

Wat blomke al opperde: zit aanvoer / retour goed? Aanvoerleiding moet warm zijn, retour iets koeler.
Is het systeem ooit (waterzijdig) ingeregeld?
pi_183742120
Of men heeft getracht in de zomer in te regelen, kan ook, als men zich maar gek genoeg laat maken van/door een of ander forum!
pi_183742138
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:40 schreef john2406 het volgende:
Of men heeft getracht in de zomer in te regelen, kan ook, als men zich maar gek genoeg laat maken van/door een of ander forum!
BS, al regel je in bij 80 graden buiten......
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183742141
Ik heb ook de leverancier van de ketel gebeld, in de zomer temp op 28 graad binnen ik zet hem op 24 maar het wordt zelfs nog warmer, grapje hoor, men ging er nog serieus op in ook!
pi_183742155
Aangezien TS schrijft dat het vroeger met een andere cv ketel wel goed ging, moet het liggen aan de nieuwe CV in combinatie met je radiatoren. Daarom lijkt mij inregelen de beste optie voor een oplossing.
cv pomp moet ook op minimale stand staan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183742168
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
Aangezien TS schrijft dat het vroeger met een andere cv ketel wel goed ging, moet het liggen aan de nieuwe CV in combinatie met je radiatoren. Daarom lijkt mij inregelen de beste optie voor een oplossing.
cv pomp moet ook op minimale stand staan.
Tzerra regelt die pomp zelf, men kan hem ook terug zetten, echter bij deze draait die maar 1 minuut na.
pi_183742179
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 22:21 schreef Sorella het volgende:
Wij hebben dat probleem ook, de nieuwe ketels draaien op een lagere temperatuur (70 ofzo) dan de oude (die draaide op 90 graden) dus geven de radiatoren niet meer genoeg warmte af, wij hebben 1 radiator vervangen voor 1 met meer opbrengst maar er moet er nog 1 vervangen worden ;(
nee je conclusie klopt niet. Ook met 70 graden moet het huis prima warm te maken zijn mits je installatie goed is ingesteld.
Helaas doen beunhazen alsof het vervangen van een CV ketel wat koppelingen losdraaien is en weer vastdraaien op de nieuwe, en dan krijg je dit soort problemen.
Geef je iets meer geld uit aan een professional (die zeer en zeer zeldzaam zijn en tot 2100 vol zitten met werk) dan had je dit probleem waarschijnlijk niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183742189
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:45 schreef john2406 het volgende:

[..]

Tzerra regelt die pomp zelf, men kan hem ook terug zetten, echter bij deze draait die maar 1 minuut na.
ok dat is mooi. zolang die maar op minimaal vermogen draait.
Hoe langzamer je water stroomt hoe beter.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183742199
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ok dat is mooi. zolang die maar op minimaal vermogen draait.
Hoe langzamer je water stroomt hoe beter.
Scheelt ook weer inregelen.

Tenzij ergens wordt het niet warm.
pi_183742203
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:48 schreef john2406 het volgende:

[..]

Scheelt ook weer inregelen.

Tenzij ergens wordt het niet warm.
weer BS
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183742358
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ok dat is mooi. zolang die maar op minimaal vermogen draait.
Hoe langzamer je water stroomt hoe beter.
Zo langzaam dat de ketel zijn warmte niet kwijt komt?

In leek term in het of aan het pendelen slaat.
pi_183742746
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:03 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zo langzaam dat de ketel zijn warmte niet kwijt komt?

In leek term in het of aan het pendelen slaat.
Wat voor werk doe je?
pi_183742758
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat voor werk doe je?
Werk wat is dat voor een smerig vies woord?
pi_183742885
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:39 schreef john2406 het volgende:

[..]

Werk wat is dat voor een smerig vies woord?
Hopelijk doe je niets met warmte- en koeltechniek.
pi_183743534
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2018 22:13 schreef Jeroen68 het volgende:
m'n systeem kan het zeker aan, maar de laatste 2 dagen (nu het behoorlijk koud is) merk ik goed dat hij niet naar behoren functioneerd. de temperatuur is 19 graden, terwijl ik hem uren geleden op 20 heb gezet. Het lijkt erop dat hij deze temperatuur niet gaat halen. Voorheen was dit nooit een probleem.
Zet 'm eens op 22 en kijk wat de eindtemperatuur wordt; btw het is niet "behoorlijk koud". Het is frisjes. Echte winter is wat ik in '62 - '63 meemaakte. Toen hadden we geen geïsoleerde huizen, geen CV, enkel glas waar de ijsbloemen op stonden en de baard van m'n opa vroor 's nachts vast aan z'n deken door de adem die bevroor.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183744482
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 13:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Zet 'm eens op 22 en kijk wat de eindtemperatuur wordt; btw het is niet "behoorlijk koud". Het is frisjes. Echte winter is wat ik in '62 - '63 meemaakte. Toen hadden we geen geïsoleerde huizen, geen CV, enkel glas waar de ijsbloemen op stonden en de baard van m'n opa vroor 's nachts vast aan z'n deken door de adem die bevroor.
Misschien heeft TS maar 1 of 2 radiatoren openstaan, en hij is voortdurend aan het pendelen?
Daarbij een nadraaitijd van 1minuut tel uit je handel.
pi_183744495
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hopelijk doe je niets met warmte- en koeltechniek.
Nee ik heb 1000 ambachten en 1001 ongelukken!
pi_183744703
De terra is voorzien van een modulerende pomp.
hoe werkt dit nu in het verwarmingssysteem......
1) vanuit warmtevraag ruimtethermostaat start de ketel.
2) de ketel begint op minimum te werken en de pomp draait langzaam.
3) de ketel meet continue het verschil tussen aanvoer en retour en past hierop de regeling aan.
4) wanneer het water koud terugkomt, gaat de ketel na enige tijd hoger in belasting functioneren en gaat de pomp sneller draaien.
5) mocht de retourtemperatuur stijgen, dan gaat de ketel in belasting naar beneden en de pomp gaat minder snel draaien.

verkeerd ingeregeld radiatoren hebben hier een sterke invloed op.
immers de radiator die het makkelijkst warmte afneemt geeft dit ook het snelst terug naar de ketel waardoor de ketel voortijdig langzamer gaat pompen.
bij een goed ingeregeld installatie krijgt de ketel immers later pas warmte terug en gaat dus eerder opvoeren.

pompinstellingen aanpassen werkt wel, maar is een schijnoplossing.
de meeste en grootste energiebesparing verkrijg je door inregelen.
vroeger was inregelen minder snel achterhaald door de vaste toerentallen van de pomp.

voor nu zal het ook helpen om radiatoren iets te kn pijpen in ruimten waar deze goed warm wordt.
pi_183749562
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat voor werk doe je?
professioneel troller die via google translate dingen vertaalt naar nederlands en het hier post lijkt mij....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')