abonnement Unibet Coolblue
pi_183764501
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:56 schreef HugoSS het volgende:

[..]

Wij hebben 2 elektrische auto’s zonder oprit. Prima te doen mits er genoeg laadpalen in de woonplaats zijn. Hier in utrecht kan ik altijd laden als het nodig is en anders op m’n werk, maar nogmaals dat is nog nooit echt nodig geweest.
Enige nadeel is dat je allicht iets verder moet lopen met je kids/boodschappen etc.
Wat betaal je gemiddeld bij een laadpunt per kWh? Neem aan dat dit thuis wel stuk goedkoper kan.
Eerst denken, dan typen
  zondag 16 december 2018 @ 18:59:55 #52
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_183770104
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 14:33 schreef Piger het volgende:

[..]

Wat betaal je gemiddeld bij een laadpunt per kWh? Neem aan dat dit thuis wel stuk goedkoper kan.
Ach - voordat die laadpaal en zwaardere aansluiting zichzelf heeft terugverdiend ben je ook jaren verder. Ik lease onze gezinsauto overigens dus merk er niets van. Andere auto rijdt weinig KMs, dus zal ook het verschil niet maken.
pi_183772238
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 18:59 schreef HugoSS het volgende:

[..]

Ach - voordat die laadpaal en zwaardere aansluiting zichzelf heeft terugverdiend ben je ook jaren verder. Ik lease onze gezinsauto overigens dus merk er niets van. Andere auto rijdt weinig KMs, dus zal ook het verschil niet maken.
Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag?
Ben geïnteresseerd. Stel dat het 10 cent scheelt heb je in 50k km de laadplaat er wel uit. Dus 2 jaar want bij flink aantal km's is elektronisch rijden nog moeilijk haalbaar.
Eerst denken, dan typen
pi_183772348
Ik had laatst ergens gehoord dat er plannen zijn om niet-laden-wel-parkeren kosten te gaan berekenen. Bijvoorbeeld dat je 4 uur na het volladen weg moet zijn en zo niet 1 euro oid per uur gaat betalen voor de plek. Dan gaan mensen vanzelf wel weg.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 17 december 2018 @ 10:51:34 #55
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_183780853
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 20:44 schreef delano.888 het volgende:
Ik had laatst ergens gehoord dat er plannen zijn om niet-laden-wel-parkeren kosten te gaan berekenen. Bijvoorbeeld dat je 4 uur na het volladen weg moet zijn en zo niet 1 euro oid per uur gaat betalen voor de plek. Dan gaan mensen vanzelf wel weg.
Ik denk dat 95% van de mensen na hun werk oplaadt en in de ochtend weer vertrekt. Dan gaat niemand z’n auto verzetten (en huidge voorgestelde maatregelen zijn ook alleen voor overdag). Gewoon meer palen plaatsen is de beste oplossing aangezien een schaarste aan palen de overstap voor veel mensen tegenhoudt. In Utrecht waar het goed voor elkaar is zie je veel meer elektrische auto’s tov andere steden bijvoorbeeld.
  zondag 23 december 2018 @ 20:03:28 #56
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_183927054
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 10:51 schreef HugoSS het volgende:

[..]

Ik denk dat 95% van de mensen na hun werk oplaadt en in de ochtend weer vertrekt. Dan gaat niemand z’n auto verzetten (en huidge voorgestelde maatregelen zijn ook alleen voor overdag). Gewoon meer palen plaatsen is de beste oplossing aangezien een schaarste aan palen de overstap voor veel mensen tegenhoudt. In Utrecht waar het goed voor elkaar is zie je veel meer elektrische auto’s tov andere steden bijvoorbeeld.
heeft 1 paal dan niet meerdere aansluitingen? dat je zeg maar met een iets langere kabel ook 3 plekken verder kan staan om te laden? en dus niet steeds om hoeft te parkeren?
pi_183927520
Belachelijk dat ze alleen auto's boven 40k gaan subsidiëren. Dus de lui die t toch al kunnen betalen. Liever pak je grote mensen massa waarvoor elektrisch te duur is zodat je ze net wat sneller overhaalt.
Eerst denken, dan typen
  zondag 23 december 2018 @ 20:33:42 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183927818
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 20:22 schreef Piger het volgende:
Belachelijk dat ze alleen auto's boven 40k gaan subsidiëren. Dus de lui die t toch al kunnen betalen. Liever pak je grote mensen massa waarvoor elektrisch te duur is zodat je ze net wat sneller overhaalt.
Je subsidieert vooral het bedrijfsleven, particulieren kopen geen nieuwe auto's van meer dan ¤ 40.000
Ja ja ja, de uitzondering weer daargelaten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 23 december 2018 @ 21:16:21 #59
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_183929183
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 20:03 schreef gateway het volgende:

[..]

heeft 1 paal dan niet meerdere aansluitingen? dat je zeg maar met een iets langere kabel ook 3 plekken verder kan staan om te laden? en dus niet steeds om hoeft te parkeren?
Meestal 2 - 1 voor plek links en 1 rechts. Laadkabels kunnen niet te lang zijn ivm hoge vermogens, zeker bij de Tesla’s. Ook zou je dan wel zeker moeten weten dat diegene die aan het laden is wel afkoppelt - anders kom je alsnog niet op je werk dat dag erna. Dat is het probleem.
pi_183930967
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 21:16 schreef HugoSS het volgende:

[..]

Meestal 2 - 1 voor plek links en 1 rechts. Laadkabels kunnen niet te lang zijn ivm hoge vermogens, zeker bij de Tesla’s. Ook zou je dan wel zeker moeten weten dat diegene die aan het laden is wel afkoppelt - anders kom je alsnog niet op je werk dat dag erna. Dat is het probleem.
onzin van die kabels. je kan makkelijk een kabel van 20 m hebben. probleem is alleen dat die niet te hanteren zijn (en duur). ik heb er eentje van 8 m en voor een driefase kabel voor 32A is dat al op het randje. zou alleen niet meer zonder kunnen ;)

kabels voor hybrides zijn daarentegen weer super dun.
  zondag 23 december 2018 @ 22:21:21 #61
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183931115
quote:
5s.gif Op maandag 10 december 2018 12:24 schreef Apekoek het volgende:
Maar heel misschien is een elektrische car ook een mogelijkheid.


Het is carrrrrrrrhummggll
pi_183931277
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 21:16 schreef HugoSS het volgende:

[..]

Meestal 2 - 1 voor plek links en 1 rechts. Laadkabels kunnen niet te lang zijn ivm hoge vermogens, zeker bij de Tesla’s. Ook zou je dan wel zeker moeten weten dat diegene die aan het laden is wel afkoppelt - anders kom je alsnog niet op je werk dat dag erna. Dat is het probleem.
Wat een onzin vertel je hier allemaal zeg. Zeg dan gewoon niets als je t niet weet.

Een laadkabel mag niet te lang zijn?? Hoe denk jij dat die stroom vanuit je meterkast naar de laadpaal komt? Of ga je straks zeggen dat laadpalen ook niet te ver vanaf de meterkast mogen staan?

Verder heb je geen zwaardere aansluiting nodig voor een electrische auto, je kan gewoon met 11kw laden op 3 fase. En op 1 fase kan je met 20a laden als je een fase vrij maakt voor het laden.
pi_183933684
Als je 15.000km per jaar rijdt, ofwel gemiddeld 41km per dag, dan heb je maar 8,2kWh (¤1,80) nodig om je auto weer vol te laden.

Dat lukt op 1 fase (16A x 230V = 3680W) in ~2:15 uur. Dat valt wel mee.
pi_183934386
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 20:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

particulieren kopen geen nieuwe auto's van meer dan ¤ 40.000
Dat is nou precies mijn punt.
Daarom is die subsidie belachelijk.
Eerst denken, dan typen
  donderdag 27 december 2018 @ 23:04:05 #65
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_184017101
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 00:26 schreef MaGNeT het volgende:
Als je 15.000km per jaar rijdt, ofwel gemiddeld 41km per dag, dan heb je maar 8,2kWh (¤1,80) nodig om je auto weer vol te laden.

Dat lukt op 1 fase (16A x 230V = 3680W) in ~2:15 uur. Dat valt wel mee.
als je lader ook met die 3680watt laad ja. Maar doen ze dat ook??
  zaterdag 29 december 2018 @ 11:34:00 #66
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_184055360
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 22:27 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wat een onzin vertel je hier allemaal zeg. Zeg dan gewoon niets als je t niet weet.

Een laadkabel mag niet te lang zijn?? Hoe denk jij dat die stroom vanuit je meterkast naar de laadpaal komt? Of ga je straks zeggen dat laadpalen ook niet te ver vanaf de meterkast mogen staan?

Verder heb je geen zwaardere aansluiting nodig voor een electrische auto, je kan gewoon met 11kw laden op 3 fase. En op 1 fase kan je met 20a laden als je een fase vrij maakt voor het laden.
Lekker vriendelijk weer.

De vraag hier was of je ver van een laadpaal af kan parkeren en alsnog laden. Het gaat dus om de type2 laadkabels.

Laadkabels zijn er amper >8m. Mennekens kabels (3x16A of 3x32A) zijn nou eenmaal dikke kostbare kabels - of heb jij een linkje naar laadkabels van zegge 25m? In ieder geval niemand heeft die dingen, ergo je moet naast een paal staan.

En lang niet iedereen heeft 3 fases thuis - en zelfs 11kW laden op 3x25A is ook flinke gok als je andere apparatuur aanzet, dan zou ik toch snel 3x35A aanraden of smart load balancing (Maxem?) met de kosten vandien.
  zondag 30 december 2018 @ 11:34:59 #67
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_184082444
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:04 schreef gateway het volgende:

[..]

als je lader ook met die 3680watt laad ja. Maar doen ze dat ook??
nee dus:

quote:
Opladen van uw elektrische auto thuis of op de zaak
Om uw auto thuis of op het werk op te kunnen laden heeft u in ieder geval een geschikte laadkabel nodig. Laadkabels zijn er in verschillende maten en soorten en de keus voor de juiste laadkabel is vaak ook de keus voor de snelheid waarmee u wilt dat uw auto is opgeladen. De meeste fabrikanten leveren een laadkabel bij de auto die geschikt is voor het laden via een standaard stopcontact (Schuko), de zogenaamde thuislader of mobiele lader. U kunt hiermee dus uw auto opladen via het normale stopcontact. Let op: dit laden is traag. U laadt hiermee maximaal 10 ampere en dat altijd 1 fasig. Elektrische auto’s kunnen minimaal geladen worden met 16A en vaak kan dit via 3 fase (dus dan 3 x 16A) en steeds vaker kunnen de auto’s ook geladen worden met 32A en dat dan ook soms 3 fasig (dus dan 3 x 32A). U zult begrijpen dat de auto vele malen sneller is geladen met 3 x 16A dan met 1 x 10A.
gekopieerd van Deze website
pi_184084673
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 11:34 schreef gateway het volgende:

[..]

nee dus:

[..]

gekopieerd van Deze website
Er zijn ook genoeg laders die 13 of 16A kunnen laden via een stopcontact.
Of dat wenselijk is is een 2e, een beetje brak stopcontact zal dan wel snel (over)verhit worden. Daarom hebben de betere laders ook een thermische bewaking in de stekker zitten zodat als de stekker te warm wordt, ie terugschakelt om te voorkomen dat de boel wegsmelt.

Bijkomende nadeel is dat je dan de hele groep van dat stopcontact 'bezet', dus als er andere dingen op dezelfde groep hangen dan red je het ook niet.

Maar ook met 16A laden (op een 3x25A) is al erg krap, er blijft dan maar 9A over op de betreffende fase. Ik zou eigenlijk voor thuis in alle gevallen een smartlader nemen, tenzij je echt 1 fase 'reserveert' voor een EV.
pi_184201328
Is via een App goed te zien of laadpalen beschikbaar zijn of dan wel dat er auto's aan het laden zijn? Voordat je de hele stad of dorp moet rond rijden om te ontdekken dat ze allemaal bezet zijn...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')