abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 10 december 2018 @ 11:09:12 #1
410626 NLjordi
Fotografie is kunst
pi_183637479
sinds een aantal maanden ben ik wat meer bezig met fotografie. nog geen cursus gedaan maar vanuit forums lezen en filmpjes kijken leer ik veel. Dan ga je in de praktijk testen en oefenen en kom ik regelmatig hetzelfde probleem tegen.

Object is mooi belicht na mijn inziens, maar boven het object is het overbelicht.

Daarom de vraag hoe dit probleem oplossen? heeft het met instellingen te maken? Of toch de techniek die ik gebruik.
Heb de foto's gemaakt met de D7200 nikon. en daarop een Tamron 18-270mm

onderstaand twee voorbeelden:

vorige week gemaakt even random

in ierland hebben meerdere foto's een overbelichte lucht zoals deze foto

pi_183637804
Het probleem is op meerdere manieren op te lossen.

Of met een software oplossing, dan ga je naar HDR bewerkingen toe. Dan neem je meerdere foto's en bij nabewerken neem je van elke foto het best belichte deel. Lightroom is hier aardig goed in, maar kun je ook met de hand doen.

Of je komt meer richting de apparatuur, nd graduated filters.
Voor enkele resulten zie ook https://www.dpreview.com/forums/thread/4231650 .
Deze zijn in verschillende maten, houder systemen en kwaliteiten te krijgen, alle met hun eigen prijskaartjes.
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
pi_183638248
quote:
3s.gif Op maandag 10 december 2018 11:27 schreef bakkerl het volgende:
Het probleem is op meerdere manieren op te lossen.

Of met een software oplossing, dan ga je naar HDR bewerkingen toe. Dan neem je meerdere foto's en bij nabewerken neem je van elke foto het best belichte deel. Lightroom is hier aardig goed in, maar kun je ook met de hand doen.

Of je komt meer richting de apparatuur, nd graduated filters.
Voor enkele resulten zie ook https://www.dpreview.com/forums/thread/4231650 .
Deze zijn in verschillende maten, houder systemen en kwaliteiten te krijgen, alle met hun eigen prijskaartjes.
Als je met statief werkt kun je ook twee foto's nemen. Één met het object goed belicht en één met bijv. de lucht goed belicht.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_183642184
Mijn advies is om te gaan werken in RAW. Daarmee is het mogelijk om overbelichte delen wat terug te halen, evenals onderbelichte delen. Dit is een soort versimpelde versie van HDR fotografie met als voordeel dat je maar 1 foto hoeft te maken :)

Graduated filters werken goed, maar vooral voor statische landschappen. Zodra je een onderwerp belicht wat boven de horizon uit komt (zoals je motor) dan zal deze ook donkerder worden.

Een ander alternatief zou zijn om te verdiepen in flits-fotografie. Hiermee kun je je camera instellen op de achtergrond en de belichting van je flitser(s) om je onderwerp eruit te laten springen.

Er zijn mensen die een hekel hebben aan HDR, er zijn mensen die een hekel hebben aan flits fotografie. Dus kijk wat je zelf het mooiste vind. Welke manier je ook kiest, je zult een hoop kunnen leren ;)
  maandag 10 december 2018 @ 15:11:50 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_183642195
Een bekend probleem (of noem het een uitdaging) dat ontstaat door het niet-eindeloos dynamisch bereik van beeldsensoren, alhoewel ik het bij de 2 voorbeelden in de OP niet echt herken: zowel de lichte als de donkere partijen bevatten nog genoeg details. Eventueel zou je in de nabewerking daar nog wat mee kunnen doen.

Om je belichting te controleren is een histogram heel handig: dat laat in één oogopslag zien hoe je belichting verdeeld is.
Huilen dan.
pi_183648860
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 11:50 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Als je met statief werkt kun je ook twee foto's nemen. Één met het object goed belicht en één met bijv. de lucht goed belicht.
Dat is dus HDR. Uiteindelijke resultaat na bewerken is een afbeelding welke een hogere range heeft dan je sensor standaard aan kan.
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
  dinsdag 11 december 2018 @ 15:40:56 #7
410626 NLjordi
Fotografie is kunst
pi_183662936
quote:
3s.gif Op maandag 10 december 2018 11:27 schreef bakkerl het volgende:
Het probleem is op meerdere manieren op te lossen.

Of met een software oplossing, dan ga je naar HDR bewerkingen toe. Dan neem je meerdere foto's en bij nabewerken neem je van elke foto het best belichte deel. Lightroom is hier aardig goed in, maar kun je ook met de hand doen.

Of je komt meer richting de apparatuur, nd graduated filters.
Voor enkele resulten zie ook https://www.dpreview.com/forums/thread/4231650 .
Deze zijn in verschillende maten, houder systemen en kwaliteiten te krijgen, alle met hun eigen prijskaartjes.
Zo'n setje filters besteld. waarom ook niet want binnenkort naar Thailand en daar wil ik wel toffe foto's maken. Lang leven china, kost het niet al te veel om het eens uit te testen. Tevens zal ik ook met dat HDR aan de gang gaan om te testen. Mijn foto toestel kan dat volgens mij automatisch toch dat hij 4 foto's achterelkaar klikt

quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 15:11 schreef Sjiep het volgende:
Mijn advies is om te gaan werken in RAW. Daarmee is het mogelijk om overbelichte delen wat terug te halen, evenals onderbelichte delen. Dit is een soort versimpelde versie van HDR fotografie met als voordeel dat je maar 1 foto hoeft te maken :)

Graduated filters werken goed, maar vooral voor statische landschappen. Zodra je een onderwerp belicht wat boven de horizon uit komt (zoals je motor) dan zal deze ook donkerder worden.

Een ander alternatief zou zijn om te verdiepen in flits-fotografie. Hiermee kun je je camera instellen op de achtergrond en de belichting van je flitser(s) om je onderwerp eruit te laten springen.

Er zijn mensen die een hekel hebben aan HDR, er zijn mensen die een hekel hebben aan flits fotografie. Dus kijk wat je zelf het mooiste vind. Welke manier je ook kiest, je zult een hoop kunnen leren ;)
Bedankt voor de reactie, Veel leren kan ik zeker. eerst maar even de basis goed leggen voor ik me verder ga verdiepen in de flitstechniek. Moet er tevens dan ook een flitser voor kopen :P Maak de foto's al in JPG + RAW dus dan kan ik inderdaad altijd na bewerken. wat ik ook gedaan heb met de tweede foto.

quote:
7s.gif Op maandag 10 december 2018 15:11 schreef Isdatzo het volgende:
Een bekend probleem (of noem het een uitdaging) dat ontstaat door het niet-eindeloos dynamisch bereik van beeldsensoren, alhoewel ik het bij de 2 voorbeelden in de OP niet echt herken: zowel de lichte als de donkere partijen bevatten nog genoeg details. Eventueel zou je in de nabewerking daar nog wat mee kunnen doen.

Om je belichting te controleren is een histogram heel handig: dat laat in één oogopslag zien hoe je belichting verdeeld is.
Okey, had ik zelf niet gedacht dat het wel mee valt. het stoort mij op de een of andere manier evengoed dat de lucht zo licht is :)
  dinsdag 11 december 2018 @ 19:53:34 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_183667823
Ik zou dan eens kijken of je je scherm goed hebt ingesteld qua helderheid en contrast.
Huilen dan.
  dinsdag 11 december 2018 @ 22:44:57 #9
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_183672034
RAW schieten en belichting instellen op de highlights. Dan kun je in post de onderbelichte delen bijtrekken.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_183721477
Je zou de donkere delen van de motor iets kunnen belichten met een externe flitser.
Als je dan iets later op de dag de foto's maakt krijg je dit effect. (wel nabewerkt in Lightroom)

https://www.flickr.com/ph(...)n/dateposted-public/
  maandag 17 december 2018 @ 15:50:19 #11
410626 NLjordi
Fotografie is kunst
pi_183786997
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 december 2018 19:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ik zou dan eens kijken of je je scherm goed hebt ingesteld qua helderheid en contrast.
Wist niet dat dit kon, maak over het algemeen de foto's via de zoeker. Zal eens kijken op mijn camera of ik dit kan aanpassen in het menu.
pi_183788643
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 15:50 schreef NLjordi het volgende:

[..]

Wist niet dat dit kon, maak over het algemeen de foto's via de zoeker. Zal eens kijken op mijn camera of ik dit kan aanpassen in het menu.
Dit gaat niet over het schermpje van je camera, maar je monitor.
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
  maandag 17 december 2018 @ 18:16:52 #13
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_183789580
quote:
3s.gif Op maandag 17 december 2018 17:25 schreef bakkerl het volgende:

[..]

Dit gaat niet over het schermpje van je camera, maar je monitor.
Exact.

Ik zie bij beide foto's geen overbelichting. Bij de eerste foto is de lucht op sommige plekken wellicht een beetje licht, maar zeker niet uitgebeten. Bij de tweede foto snap ik werkelijk niet hoe je erbij komt dat de lucht overbelicht is. Kijk eens naar de histogrammen.

Dus ik denk dat je de boel op een slecht afgesteld beeldscherm aan het bekijken bent.
Huilen dan.
  maandag 17 december 2018 @ 18:23:08 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_183789678
Om het simpel te houden, kan je bij onderstaand plaatje alle afzonderlijke balken zien? Zo nee: dan ga een beetje spelen met de helderheids- en contrastinstellingen van je beeldscherm totdat het wel het geval is.



Nog beter is het natuurlijk om een colorimeter aanschaffen en je beeldscherm fatsoenlijk te kalibreren.
Huilen dan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')