Zelf vond ik het eerst ook niks, de BMW Supra. En ze lijkt echt niet veel op de FT1 Concept car die er voor model stond. Inderdaad, de auto wordt gemaakt door BMW op het onderstel van de laatste generatie Z4, maar is toch echt door Toyota doorontwikkeld. Zelf een sportauto ontwikkelen zou Toyota zeker kunnen maar gaat echt erg veel geld kosten en de nieuwe Supra haast "onbetaalbaar" maakt. Geen bang for buck zo je wilt. Helaas zijn daarmee de Supra als vlaggenschip kansen wel verkeken, maar in deze tijd is het toch al zo dat Toyota niet langer één vlaggenschip heeft maar een heel vlaggenmerk heeft genaamd Lexus. (Overigens vind ik de LC500h mooier dan de nieuwe supra, maar deze heeft dan ook een heel ander prijskaartje. vanaf 130.000 versus vanaf 65000)
Ik moest er erg aan wennen en had de auto tot voor kort niet in het echt gezien. Vrienden van de supraclub uit duitsland nodigden me uit om met mijn eigen in het Toyota museum te komen staan voor een dagje (toyota-collection deutschland) ter promotie van deze A90 supra. Het interieur doet wel BMW-achtig aan maar hij zit verrassend goed.Het design van de voorkant vergt enig wennen maar ook dat lukt best goed. Bedenk je, dat de MKIV supra die nu tot icoon verheven wordt door fanboys, werd beschuldigd van een "blote billen voorkant" en nu ineens is de "MKV" voorkant niet mooi. Ik denk dat het went. De achterkant kost wat meer ogenknijpen voor hij er goed uit ziet.
Wat wel tof is, is dat Toyota dit keer over de aftermarket kansen heeft nagedacht en veel mogelijkheden voor extra lucht inlaten etc heeft ingebouwd. Minder tof is dat ze af- fabriek dicht zitten
.
Hoe het ook zij, het is goed dat er weer een Supra is. Hopelijk is de volgende generatie weer een model met een Toyota hart. Mand!
Nieuwe ding:
Ouwe ding:
Ouwe ding met nieuwe ding: