abonnement Unibet Coolblue
pi_183614271
Vriend en ik lopen net door het durp en worden - letterlijk - op een paar centimeter na niet geraakt door een auto, terwijl we al ruimschoots op de zebra lopen.

Vriend geeft uit frustratie / schrik een klap op het dak van die auto. auto rijdt door. Niks aan de hand dus.

Stel echter dat er wel iets aan de hand is. Stel dat die auto stopt en er blijkt een deuk in het dak te zitten. Dan ben je als voetganger gewoon aansprakelijk, lijkt me? Maakt het bijna omver gereden worden daarbij nog een verschil?

Dit even puur juridisch. Moreel kun je er natuurlijk ook van alles van vinden. Aan de ene kant snap ik de schrik of de frustratie heel goed (asociale lul die ons bijna overhoop rijdt). Aan de andere kant: we maken allemaal wel eens fouten. Ik ben zelf ook wel eens over een zebra gereden waarbij ik me te laat realiseerde dat er nog iemand over had willen steken.
"Who are you?"
"The Anti-Christ. You get me in a vendetta kind of mood. You tell the angels in heaven you never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you. My name is Vincent Cocotti."
pi_183614349
Degene die slaat op de auto is verantwoordelijk voor een eventueel gevolg van het slaan op de auto ja.

Dat je schrok doet daar weinig aan af.
pi_183614513
Zorg dat je een WA-verzekering neemt. Kost geen drol. Maar ja, ik weet niet of vandalisme verzekerd is.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183614566
Ja.
Nee.
pi_183614650
De auto rijdt dus tegen iemand hand, die over een zebra loopt? Auto verantwoordelijk.
.
pi_183614855
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:19 schreef Sigaartje het volgende:
Zorg dat je een WA-verzekering neemt. Kost geen drol. Maar ja, ik weet niet of vandalisme verzekerd is.
Dat dacht ik al...

OT: een logische reactie bij schrik is vloeken en achteruit springen. Als er schade ontstaat doordat je een klap op de auto geeft, dan zul je die imho moeten vergoeden (en de automobilist had netjes moeten stoppen).
pi_183614911
Wie eist bewijst. De automobilist zal moeten bewijzen dat je expres hebt geslagen, anders is het gewoon een aanrijding.
.
pi_183614931
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:34 schreef Fer het volgende:
Wie eist bewijst. De automobilist zal moeten bewijzen dat je expres hebt geslagen, anders is het gewoon een aanrijding.
Ja vast. Geen letsel en een deuk in het dak. Rara, politiepet!
pi_183614969
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:35 schreef Queller het volgende:

[..]

Ja vast. Geen letsel en een deuk in het dak. Rara, politiepet!
Die pet brand zijn handen er niet aan. Civiele zaak, laat de verzekering het maar uitzoeken.
.
pi_183615044
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:32 schreef Queller het volgende:

[..]

Dat dacht ik al...

OT: een logische reactie bij schrik is vloeken en achteruit springen. Als er schade ontstaat doordat je een klap op de auto geeft, dan zul je die imho moeten vergoeden (en de automobilist had netjes moeten stoppen).
Ik denk dat er meer moet gebeuren voor een deuk dan een handenklap. De message zal zeker overgekomen zijn. Ik denk dat hij zich rotgeschrokken is.

(De WA-verzekering heb ik omdat ik fiets, trouwens)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183615101
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:40 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

(De WA-verzekering heb ik omdat ik fiets, trouwens)
Wat is het kenteken van jouw fiets dan?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_183615448
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:19 schreef Sigaartje het volgende:
Zorg dat je een WA-verzekering neemt.
Not this shit again...
pi_183615704
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:37 schreef Fer het volgende:

[..]

Die pet brand zijn handen er niet aan. Civiele zaak, laat de verzekering het maar uitzoeken.
Hoop voor jou dat je geen rechten studeert?

“Bij vernieling gaat het erom dat u een goed, dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, opzettelijk en wederrechtelijk, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt. Vernieling is een misdrijf en is strafbaar gesteld in artikel 350 Wetboek van Strafrecht (Sr.)”
pi_183618050
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 23:06 schreef Pleaserr het volgende:

[..]

Hoop voor jou dat je geen rechten studeert?

“Bij vernieling gaat het erom dat u een goed, dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, opzettelijk en wederrechtelijk, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt. Vernieling is een misdrijf en is strafbaar gesteld in artikel 350 Wetboek van Strafrecht (Sr.)”
Bewijs maar dat het opzettelijk gebeurde
.
pi_183618720
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 01:02 schreef Fer het volgende:

[..]

Bewijs maar dat het opzettelijk gebeurde
Juist daarom behoort toch juist tot het publieke/ strafrecht? Indien iemand er aangifte van doet zal dat ( of het al dan niet opzettelijk gebeurde) dienen te worden uitgezocht.
Die artikelen zijn meestal zo geformuleerd : bij moord staat er bv ook dat er sprake moet zijn van opzet, en het is een publieke taak om dat dan te onderzoeken. Een mogelijk geval van vernieling is daarom gewoon strafrechtelijk geregeld en het bewijzen daarvan is mede een overheidstaak, waar genoemd wetsartikel voor in het leven geroepen is.

Maar goed, ik had met mijn eerste post reeds duidelijk mijn punt gemaakt dat het dan geen civiele zaak is, maar het kwartje lijkt bij jou niet te vallen geloof ik, want deze reactie is nog dommer dan de spelfout in je eerste post in dit topic. Welterusten en probeer het over 5 jaar nog eens :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Pleaserr op 09-12-2018 02:03:43 ]
pi_183619542
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 01:48 schreef Pleaserr het volgende:

[..]

Juist daarom behoort toch juist tot het publieke/ strafrecht? Indien iemand er aangifte van doet zal dat ( of het al dan niet opzettelijk gebeurde) dienen te worden uitgezocht.
Die artikelen zijn meestal zo geformuleerd : bij moord staat er bv ook dat er sprake moet zijn van opzet, en het is een publieke taak om dat dan te onderzoeken. Een mogelijk geval van vernieling is daarom gewoon strafrechtelijk geregeld en het bewijzen daarvan is mede een overheidstaak, waar genoemd wetsartikel voor in het leven geroepen is.

Maar goed, ik had met mijn eerste post reeds duidelijk mijn punt gemaakt dat het dan geen civiele zaak is, maar het kwartje lijkt bij jou niet te vallen geloof ik, want deze reactie is nog dommer dan de spelfout in je eerste post in dit topic. Welterusten en probeer het over 5 jaar nog eens :)
Over 5 jaar? Dan is het verjaard.
  zondag 9 december 2018 @ 05:03:31 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183619553
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Wat is het kenteken van jouw fiets dan?
Er zijn tegenwoordig elektrische fietsen met een kenteken, als snorfiets (blauw) of bromfiets (geel) en die zijn WAM plichtig.
  Moderator zondag 9 december 2018 @ 07:31:34 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_183619729
Als je zo laat remt, hoe hard rijdt de man eigenlijk? Handelde voetganger niet uit noodweer?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_183619740
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Wat is het kenteken van jouw fiets dan?
Gewoon een persoonlijke WA hoor. Vooral als je kinderen hebt kan dat erg handig zijn.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183619950
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 01:48 schreef Pleaserr het volgende:

[..]

Juist daarom behoort toch juist tot het publieke/ strafrecht? Indien iemand er aangifte van doet zal dat ( of het al dan niet opzettelijk gebeurde) dienen te worden uitgezocht.
Die artikelen zijn meestal zo geformuleerd : bij moord staat er bv ook dat er sprake moet zijn van opzet, en het is een publieke taak om dat dan te onderzoeken. Een mogelijk geval van vernieling is daarom gewoon strafrechtelijk geregeld en het bewijzen daarvan is mede een overheidstaak, waar genoemd wetsartikel voor in het leven geroepen is.

Maar goed, ik had met mijn eerste post reeds duidelijk mijn punt gemaakt dat het dan geen civiele zaak is, maar het kwartje lijkt bij jou niet te vallen geloof ik, want deze reactie is nog dommer dan de spelfout in je eerste post in dit topic. Welterusten en probeer het over 5 jaar nog eens :)
Er is een verschil tussen in je recht staan en je gelijk krijgen. Politie zou de aangifte moeten opnemen en OM zal moeten aanklagen. Maar in de echt wereld zullen ze je waarschijnlijk wegsturen of het OM de zaak niet aannemen. Ze slaan zelfs hun collega’s in elkaar, die hun eigen aangifte niet aangenomen zien worden.
.
  zondag 9 december 2018 @ 08:42:33 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183619993
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 07:34 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Gewoon een persoonlijke WA hoor. Vooral als je kinderen hebt kan dat erg handig zijn.
Dat is een AVP
pi_183620157
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 08:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is een AVP
Da's niet best.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_183620322
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 07:34 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Gewoon een persoonlijke WA hoor. Vooral als je kinderen hebt kan dat erg handig zijn.
Wat is het kenteken van je kind dan?
  Moderator zondag 9 december 2018 @ 09:37:53 #24
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_183620525
WA
Een WA autoverzekering is wettelijk verplicht voor motorvoertuigen. Iedereen die met dit voertuig rijdt is dan verzekerd. Met een WA-verzekering beschermt de overheid de benadeelde partij: de personen die schade lijden door een motorvoertuig. De wet heeft bepaald dat er minimaal ¤ 5.600.000,- vergoed wordt bij personenschade en minimaal ¤ 1.120.000,- bij materiële schade. Een hogere dekking is bij sommige verzekeraars mogelijk, maar dat kost ook meer premie. Komt de geclaimde schade boven deze bedragen uit? Dan bestaat de kans dat dit voor rekening van de verzekerde komt.

AVP
Er bestaat ook een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren, ook wel AVP genoemd. De AVP biedt dekking als je schade bij iemand anders veroorzaakt. Dit kan zowel letselschade als materiële schade zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

Je stoot bij iemand een glas wijn om en dit valt vervolgens over een dure camera.
Je hond bijt de buurman.
Je kind fietst per ongeluk tegen een geparkeerde auto van de buurman aan.
Je bent op bezoek bij iemand en gooit een dure vaas om.
Bij de meeste verzekeraars zijn er twee soorten AVP-verzekeringen: voor alleenstaanden en voor een gezin. Met de gezinsdekking zijn partner en minderjarige kinderen ook verzekerd. Bij beide dekkingen zijn ook logés, personeel en huisdieren meeverzekerd. Dit kan wel verschillen per verzekeraar.

Zullen we deze voortaan maar quoten als deze discussie weer langs komt ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door Armani XL op 09-12-2018 09:47:16 ]
  zondag 9 december 2018 @ 09:46:18 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183620609
quote:
3s.gif Op zondag 9 december 2018 09:37 schreef Armani XL het volgende:
WA

[..]

AVP

[..]

Zullen we deze voortaan maar quoten als deze discussie weer langs komt ;)
Een quote raakt leeg, maar er is vast wel een not this shit again veel gestelde vragen sticky, waar hij prima past, hoef je daar alleen maar naar te linken.

En de quotetags toch ook maar verwijderen, dan is het tenminste leesbaar te quoten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')