abonnement Unibet Coolblue
pi_183601162
Iemand die een beetje een realistisch vermogen heeft voor IR panelen en hoeveel een paneel normaal verbruikt, dus als hij niet volgas staat. Ik lees hier en daar 30w per m2.

Gaat om een goed geisoleerde tussenwoning, waarbij alleen in de woonkamer verwarming nodig is.
.
pi_183612051
Niemand ?

Weet iemand dan hoe zo’n thermostaat werkt.

[ Bericht 77% gewijzigd door Fer op 08-12-2018 21:08:01 ]
.
pi_183612672
IR verwarmt geen lucht. Je moet het vergelijken met de zon. Zit je in de lente lekker buiten in de zon en heb je het lekker warm, terwijl de buitentemperatuur maar 15 graden is. Komt er een wolkje voor de zon dan krijg je kippevel. Gaat het wolkje weer weg dan heb je het weer lekker warm.
IR verwarmt alleen de muren, je vloer, meubels, etc. Indirect wordt de lucht verwarmd door je muren, meubels, etc, maar dat is heel inefficient.
Ik vind het ontzettend oncomfortabel, omdat als panelen bv aan het plafond hangen je zoiets krijgt als: oh wat lekker warm, dan loop je iets verder en dan heb je het stervens koud, loop je weer verder dan is het weer lekker warm, etc.
Hang je hem boven je bank en moet je bv naar de wc dan kan je het stervens koud krijgen als je naar de wc loopt.

isolatie van je woning speelt geen rol.

Hoeveel energie zo'n ding vraagt tov traditionele verwarmingen is moeilijk te bepalen, omdat zoals gezegd de lucht niet wordt verwarmd door IR. Je hebt het ook alleen lekker warm als zo'n paneel op je huid straalt.

[ Bericht 9% gewijzigd door sjorsie1982 op 08-12-2018 21:17:57 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183612839
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 20:45 schreef Fer het volgende:
Niemand ?

Weet iemand dan hoe zo’n thermostaat werkt.
geen idee, volgens mij is het aan/uit en hoger/lager als je het te koud/warm krijgt als zo'n ding op je huid straalt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183614241
In principe koelt het hier nooit af onder de 20c. Het is dan ook nooit koud als je rondloopt, alleen wat fris als je stilzit ‘s avonds in de buurt van de ramen. De straling zal ook opjecten zoals de bank of vloer opwarmen, wat indirect wel weer een beetje de lucht opwarmt.

Ik heb berekend, dat ik ongeveer 1200 uren warmte vraag in de woonkamer. Als 2 panelen van 1000w op gemiddeld 50% branden, is dat 1200kwh verbruik. Keuken badkamer ieder 300 uur en de werkkamer misschien af en toe.
.
pi_183646694
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 22:09 schreef Fer het volgende:
In principe koelt het hier nooit af onder de 20c. Het is dan ook nooit koud als je rondloopt, alleen wat fris als je stilzit ‘s avonds in de buurt van de ramen. De straling zal ook opjecten zoals de bank of vloer opwarmen, wat indirect wel weer een beetje de lucht opwarmt.

Ik heb berekend, dat ik ongeveer 1200 uren warmte vraag in de woonkamer. Als 2 panelen van 1000w op gemiddeld 50% branden, is dat 1200kwh verbruik. Keuken badkamer ieder 300 uur en de werkkamer misschien af en toe.
Heb je een keer een hele winter geen verwarming aangehad en blijft het dan nog 20 graden, want dat is wat er eigenlijk gebeurd met IR.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183936261
Na wat lees en zoekwerk lijkt IR verwarming toch een aardige slangekuil te zijn. Enkele zaken op een rij:

1. Het bezwaar dat IR de lucht niet verwarmt klopt niet. De IR straling verwarmt de objecten, vlakken waar het op gericht is en deze warmen de lucht weer op. Uiteindelijk moet de combinatie van ruimtetemperatuur en wamte van objecten en oppervlakken (muren, vloeren) het warmtegevoel geven. Het verhaal dat de ruimte 3c kouder verwarmt kan worden is wat overdreven, maar 1-1,5c zou een realistisch moeten zijn.

2. De meeste thermostaten zijn simpele aan/uit regelingen, die afschakelen op een temperatuur 0,5c hoger dan ingesteld en waar inschakelen als de ruimte 0,5c lager dan ingesteld is. Ik heb tot nu toe slechts 1 gevonden die met PID (Chrono-Proportioneel) werkt. De X3D van Welltherm/Deodore.

3. De meeste panelen zijn niet dimbaar. Ze staan aan of uit, daarom is een goede regeling superbelangerijk. Een dimbaar (modulerend) systeem is Sunnyheat, maar die werken met een veel hoger vermogen en hebben meer kabelwerk nodig en meer groepen. Verder hebben ze ook in het paneel geintergreerde regel-electronica waardoor je bij vervanging dus vast zit aan hun systeem.

4. Prijsverschillen, er zijn nu al 10-tallen merken met flinke prijsverschillen en het is niet altijd duidelijk waar het in zit.

Ik overweeg nu om 1 paneel in de woonkamer te instaleren om te testen. In het slechtste geval kan ik het als extra verwarming gebruiken en zo wat gas besparen.
.
pi_183936889
Ik zou ze alleen gebruiken bij bijvoorbeeld thuis werkplek waarbij je niet de gehele ruimte wilt verwarmen maar enkel warm aan bureau wilt kunnen zitten.
Eerst denken, dan typen
pi_183959160
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 10:06 schreef Fer het volgende:
Na wat lees en zoekwerk lijkt IR verwarming toch een aardige slangekuil te zijn. Enkele zaken op een rij:

1. Het bezwaar dat IR de lucht niet verwarmt klopt niet. De IR straling verwarmt de objecten, vlakken waar het op gericht is en deze warmen de lucht weer op. Uiteindelijk moet de combinatie van ruimtetemperatuur en wamte van objecten en oppervlakken (muren, vloeren) het warmtegevoel geven. Het verhaal dat de ruimte 3c kouder verwarmt kan worden is wat overdreven, maar 1-1,5c zou een realistisch moeten zijn.
Klopt, maar de verwarming van de lucht gebeurt niet door straling/IR maar door convectie en in mindere mate geleiding van de objecten naar de lucht. IR verwarmt geen lucht. Als je toch lucht wilt verwarmen met IR dan ben je heel veel geld kwijt. Het is niet bedoeld om de lucht in je kamer te verwarmen.
quote:
2. De meeste thermostaten zijn simpele aan/uit regelingen, die afschakelen op een temperatuur 0,5c hoger dan ingesteld en waar inschakelen als de ruimte 0,5c lager dan ingesteld is. Ik heb tot nu toe slechts 1 gevonden die met PID (Chrono-Proportioneel) werkt. De X3D van Welltherm/Deodore.
Voor IR moeten de panelen altijd aan staan, als je ze wilt gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
quote:
3. De meeste panelen zijn niet dimbaar. Ze staan aan of uit, daarom is een goede regeling superbelangerijk. Een dimbaar (modulerend) systeem is Sunnyheat, maar die werken met een veel hoger vermogen en hebben meer kabelwerk nodig en meer groepen. Verder hebben ze ook in het paneel geintergreerde regel-electronica waardoor je bij vervanging dus vast zit aan hun systeem.
Dat klopt, omdat ze altijd aan moeten staan.
quote:
4. Prijsverschillen, er zijn nu al 10-tallen merken met flinke prijsverschillen en het is niet altijd duidelijk waar het in zit.
Dat is inherent aan concurrentie. Je zorgt ervoor dat jouw model niet iets anders is dan van een ander waardoor je prijs niet lager hoeft te zijn dan de ander. Je probeert dit zo vaag mogelijk te houden en schermt met allerlei onzin technische termen om de klant, die een technieknoob is, te overtuigen.
quote:
Ik overweeg nu om 1 paneel in de woonkamer te instaleren om te testen. In het slechtste geval kan ik het als extra verwarming gebruiken en zo wat gas besparen.
Daar is het ook voor bedoeld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183959193
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 11:02 schreef Piger het volgende:
Ik zou ze alleen gebruiken bij bijvoorbeeld thuis werkplek waarbij je niet de gehele ruimte wilt verwarmen maar enkel warm aan bureau wilt kunnen zitten.
tot je naar de wc moet en je werkplaats verlaat en het plotseling steenkoud krijgt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183959375
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 11:02 schreef Piger het volgende:
Ik zou ze alleen gebruiken bij bijvoorbeeld thuis werkplek waarbij je niet de gehele ruimte wilt verwarmen maar enkel warm aan bureau wilt kunnen zitten.
Dat gaat net niet met IR panelen. Want het bureau blokkeert het IR dus je zit daar met in ieder geval koude benen en voeten
pi_183959696
IR is wel een hele confortabele manier van verwarmen als je een systeem kan bedenken dat de IR bron met de persoon meebeweegt en het gehele lichaam raakt.
drones of iets dergelijks. 1 voor en 1 achter die je volgen en IR op je lichaam stralen. Dan kan de luchttemperatuur onder 0 zijn en toch heb je het lekker warm.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183960350
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:23 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dat gaat net niet met IR panelen. Want het bureau blokkeert het IR dus je zit daar met in ieder geval koude benen en voeten
Lijkt me ook niet de bedoeling om te gebruiken in een ruimte van 5 graden. Eerder in een ruimte in je woning die je niet volledig wilt verwarmen als je hele dag in je eentje achter bureau zit.
En als je dan een paneel hebt boven of achter je wat voornamelijk je rug/gezicht verwarmt dan moet je in een korte broek zitten om koude benen te krijgen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 13:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

tot je naar de wc moet en je werkplaats verlaat en het plotseling steenkoud krijgt.
Ja, heb je ook last van bij een verwarmde woning als je voordeur open moet doen als je pakketje ontvangt.
Zie het issue niet zo. Hier is t toilet ook niet verwarmt. Hooguit wat indirecte verwarming vanuit de muren, waardoor het helemaal niet steenkoud wordt.

Je kan ook gewoon je hele woning verwarmen maar dan moet je niet voor ir panelen kiezen en heb je flink hogere stookkosten.
Eerst denken, dan typen
pi_183960558
Mijn woonkamer zit deels in een niet al te best geisoleerde serre, met te weinig radiatoren voor het oppervlak. Als tijdelijke maatregel heb ik een 400W paneel boven de zithoek gehangen.

Het is voldoende om de kouval net weg te nemen, maar achteraf had het best een 800/1000W paneel mogen zijn. Ik denk dat het met een vorst periode in mijn situatie niet voldoende bijverwarmd. Verder zit er geen thermostaat op, gewoon een aan/uit knop.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_183961904
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 december 2018 14:00 schreef Piger het volgende:
Ja, heb je ook last van bij een verwarmde woning als je voordeur open moet doen als je pakketje ontvangt.
Zie het issue niet zo. Hier is t toilet ook niet verwarmt. Hooguit wat indirecte verwarming vanuit de muren, waardoor het helemaal niet steenkoud wordt.

Je kan ook gewoon je hele woning verwarmen maar dan moet je niet voor ir panelen kiezen en heb je flink hogere stookkosten.
is dit je gedachte of heb je hier ervaring mee?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')