abonnement Unibet Coolblue
pi_183586788
Tot nu toe altijd zelf een auto gehad, maar wat rekenen leert dat een auto private leasen goedkoper uitvalt in ons geval.
Er is echter een probleem: vanwege langdurige/chronische ziekte zit ik momenteel in een uitkering (tot voor kort UWV, nu bijstand). Er zijn als ik goed lees maar enkele maatschappijen die dit accepteren, wat ik natuurlijk goed kan begrijpen, plus je betaalt in dat geval dat ze je toch accepteren vaak fors meer.

Nu woon ik met mijn moeder samen (zij heeft AOW) en zij is bereid het contract eventueel op haar naam te zetten, aangezien we de auto altijd voor het gezin gebruiken en wij alle vaste lasten (ook de autokosten) samen delen. Zo hebben we een gezamenlijke rekening waar beide inkomens op binnenkomen en waar alle betalingen van worden verricht. Het probleem is echter dat zij zelf geen rijbewijs heeft.

Nu is mijn vraag voor de mensen die hier in thuis zijn:

Is het bij een bepaalde lease maatschappij mogelijk een auto te leasen op mijn moeders naam terwijl zij zelf geen rijbewijs heeft?
Ik zag een maatschappij in België waar dit kon, maar kan dit ook in Nederland?

Zo niet, kan ik dan op mijn eigen naam eventueel ergens een leasecontract afsluiten waarbij met het inkomen van mijn moeder en mezelf gezamenlijk wordt gerekend bij de aanvraagprocedure? 😀

[ Bericht 2% gewijzigd door LAUWESTYLE op 07-12-2018 16:16:47 ]
pi_183586965
Zou eerlijk gezegd niet weten waarom dit niet zou kunnen.
pi_183586972
Wettelijk is dit mogelijk, al zul je zelf een maatschappij moeten zien te vinden die dit toe laat in de voorwaarden. Ook zou je kunnen kijken naar een mogelijkheid, waarbij jij de auto least en er sprake is van een overeenkomst waarin een borgtocht is opgenomen, waarbij jouw moeder zich borg stelt, wat een extra financiele zekerheid voor de leasemaatschappij zou kunnen opleveren.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183587158
Het leasecontract van mijn auto bij Leaseplan staat op naam van mijn vader en ik sta er vermeld als bestuurder ( en ik krijg ook de correspondentie). Het heeft heel wat moeite gekost om het voor elkaar te krijgen, maar dankzij de volhardendheid van mijn vader is het uiteindelijk gelukt.
  vrijdag 7 december 2018 @ 16:28:09 #5
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_183587233
Als je van je bijstandsuitkering een auto kan leasen is er iets grondig mis. Wat waar mis is zal ik maar in het midden laten.
Dum de dum
pi_183587637
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:28 schreef Fe2O3 het volgende:
Als je van je bijstandsuitkering een auto kan leasen is er iets grondig mis. Wat waar mis is zal ik maar in het midden laten.
Iets beter lezen wellicht? Ik schrijf duidelijk dat mijn moeder en ik onze inkomens en vaste lasten delen. Het inkomen is dus, wat ons betreft, het probleem niet. We zijn nu met een eigen auto per jaar meer kwijt dan een goedkoop en zuinig leaseautootje kost. De vraag is alleen of er mogelijkheden zijn waarbij de leasemaatschappij hier rekening mee houdt en deze constructie mogelijk maakt, aangezien dit een niet vaak voorkomende situatie is.

[ Bericht 9% gewijzigd door LAUWESTYLE op 07-12-2018 16:52:44 ]
  vrijdag 7 december 2018 @ 16:51:53 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183587788
quote:
5s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:08 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Tot nu toe altijd zelf een auto gehad, maar wat rekenen leert dat een auto private leasen goedkoper uitvalt in ons geval.
Dat is vrijwel onmogelijk.. Of je moet hele vreemde bijkomende kosten maken..
Een leasebedrijf leeft niet van lucht..
pi_183588058
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:51 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat is vrijwel onmogelijk.. Of je moet hele vreemde bijkomende kosten maken..
Een leasebedrijf leeft niet van lucht..
Waarom onmogelijk?

Met een eigen auto heb je te maken met motorrijtuigenbelasting, verzekering, pechhulp, afschrijving, reparatie- en onderhoudskosten terwijl deze kosten bij een leaseauto bij de prijs inbegrepen zijn.
Daarbij komt nog dat met een auto op eigen naam er andere regelingen waarop normaliter recht bestaat wegvallen, waaronder bijv. kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Zo is een auto leasen (gewoon een kleine zuinige) in ons geval dus onder de streep wél goedkoper en daarnaast nog een stuk minder rompslomp.
  vrijdag 7 december 2018 @ 17:06:07 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183588091
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:04 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Waarom onmogelijk?

Met een eigen auto heb je te maken met motorrijtuigenbelasting, verzekering, pechhulp, afschrijving, reparatie- en onderhoudskosten terwijl deze kosten bij een leaseauto bij de prijs inbegrepen zijn.
Daarbij komt nog dat met een auto op eigen naam er andere regelingen waarop normaliter recht bestaat wegvallen, waaronder bijv. kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Zo is een auto leasen (gewoon een kleine zuinige) in ons geval dus onder de streep wél goedkoper en daarnaast nog een stuk minder rompslomp.
De auto betaal je drie keer.. en de vaste lasten betaal je ook gewoon..
Een kleine japanner kost niets in onderhoud en koop je voor 2 keer het maandbedrag..

Kijk als je zegt: we kunnen niet in 1 keer een auto kopen dan snap ik dat best.. maar goedkoper is het niet..
pi_183588319
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:06 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

De auto betaal je drie keer.. en de vaste lasten betaal je ook gewoon..
Een kleine japanner kost niets in onderhoud en koop je voor 2 keer het maandbedrag..

Kijk als je zegt: we kunnen niet in 1 keer een auto kopen dan snap ik dat best.. maar goedkoper is het niet..
wacht ff, koop jij voor 2 keer ¤188 een auto?
pi_183588363
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:06 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

De auto betaal je drie keer.. en de vaste lasten betaal je ook gewoon..
Een kleine japanner kost niets in onderhoud en koop je voor 2 keer het maandbedrag..

Kijk als je zegt: we kunnen niet in 1 keer een auto kopen dan snap ik dat best.. maar goedkoper is het niet..
Ik heb aan mijn wagen in nog geen twee jaar tijd allerlei reparaties gehad: brandstofpomp, startmotor, ECU, uitlaat, lambdasonde. Goed voor enkele duizenden euro's bij elkaar. En nu met de APK voor de deur weer toe aan nieuwe banden, remmen, distributieriem is onderhand aan vervanging toe en wederom problemen met de brandstoftoevoer. Daarvoor ook met andere auto's zeer frequent (dure) reparaties gehad. Een vriend van me heeft een Toyota en heeft ook behoorlijk wat kosten aan reparaties etc en om de haverklap problemen. Dus om nou te zeggen dat een Japanner helemaal niets kost in onderhoud? Je zult er geluk mee moeten hebben, maar met een tweedehands auto is het altijd onzeker wat je krijgt.

Die ellende heb je dus allemaal niet met een leasewagen en als je dan ook nog een klein en zuinig model kiest is het vaak al gauw toch goedkoper.
  vrijdag 7 december 2018 @ 17:30:16 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183588588
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:16 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

wacht ff, koop jij voor 2 keer ¤188 een auto?
Voor 1 keer zelfs.. Maargoed ik doe verder alles zelf.. dus dat telt niet..
Maar voor 3 a 400 heb je eentje met een jaar apk.. en een duitse (komt dan 120 euro bij) heeft 2 jaar apk..
Bij de juiste auto heb je geen of weinig onderhoud nodig die twee jaar.. en dan haal je gewoon weer een verse..
Dat kleine spul kost niets..
  vrijdag 7 december 2018 @ 17:31:45 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183588623
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:19 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Ik heb aan mijn wagen in nog geen twee jaar tijd allerlei reparaties gehad: brandstofpomp, startmotor, ECU, uitlaat, lambdasonde. Goed voor enkele duizenden euro's bij elkaar. En nu met de APK voor de deur weer toe aan nieuwe banden, remmen, distributieriem is onderhand aan vervanging toe en wederom problemen met de brandstoftoevoer. Daarvoor ook met andere auto's zeer frequent (dure) reparaties gehad. Een vriend van me heeft een Toyota en heeft ook behoorlijk wat kosten aan reparaties etc en om de haverklap problemen. Dus om nou te zeggen dat een Japanner helemaal niets kost in onderhoud? Je zult er geluk mee moeten hebben, maar met een tweedehands auto is het altijd onzeker wat je krijgt.

Die ellende heb je dus allemaal niet met een leasewagen en als je dan ook nog een klein en zuinig model kiest is het vaak al gauw toch goedkoper.
Dan heb je steeds hele slechte auto's gekocht.. ook die vriend van je.. Een toyota met om de haverklap problemen is het bewijs daarvan.. Een aankoopkeuring of gewoon een monteur betalen om een auto te bekijken bespaart je vaak al heel wat..

Zuinig is elke auto in de folder..

Het is niet goedkoper.. Het is makkelijker.. Dat zijn twee verschillende zaken..

Je moet aan het eind ook afrekenen he? alle deukjes en schades..
En je mag maar een x aantal km rijden

Nogmaals: ik snap het wel.. daar niet van.. maar je moet jezelf niet voor de gek houden.. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Zolderkamer op 07-12-2018 17:39:18 ]
  vrijdag 7 december 2018 @ 17:48:26 #14
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_183588902
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:04 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Met een eigen auto heb je te maken met motorrijtuigenbelasting, verzekering, pechhulp, afschrijving, reparatie- en onderhoudskosten terwijl deze kosten bij een leaseauto bij de prijs inbegrepen zijn.

En wie betaalt dat dan?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_183588905
Kan vast wel. Dan ben jij de bestuurder en is je moeder de huurder.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_183589061
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 16:45 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Iets beter lezen wellicht? Ik schrijf duidelijk dat mijn moeder en ik onze inkomens en vaste lasten delen. Het inkomen is dus, wat ons betreft, het probleem niet. We zijn nu met een eigen auto per jaar meer kwijt dan een goedkoop en zuinig leaseautootje kost. De vraag is alleen of er mogelijkheden zijn waarbij de leasemaatschappij hier rekening mee houdt en deze constructie mogelijk maakt, aangezien dit een niet vaak voorkomende situatie is.
Wat zou je dan ongeveer per maand betalen voor een leaseautootje dat je in gedachte hebt? Gewoon nieuwsgierig. :)
Zo’n 200 tot 250 euro?
pi_183589138
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 17:57 schreef Physsic het volgende:

[..]

Wat zou je dan ongeveer per maand betalen voor een leaseautootje dat je in gedachte hebt? Gewoon nieuwsgierig. :)
Zo’n 200 tot 250 euro?
Eerder zo rond 200 euro. Zag dat kleine budgetmodellen al te leasen zijn vanaf ongeveer 160 euro p.m. Het gaat er vooral om vervoer te hebben en een laag brandstofverbruik.
  vrijdag 7 december 2018 @ 18:10:45 #18
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183589242
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:03 schreef LAUWESTYLE het volgende:
en een laag brandstofverbruik
Zoek daarvoor dus wel de ervaringen van anderen die ermee rijden.. (op autoweek bijvoorbeeld)

Want fabrieksopgaven kloppen niet.. en dat kan een behoorlijk andere uitkomst hebben..
pi_183589275
Ik vind priveleasen altijd gevoel hebben dat er een luchtje aan hangt of nog addertje onder het gras ligt.

Ik rijd zelf ook niet zo veel kms in een kleine Franse auto (max 12.000 per jaar).
Beestje gekocht met 7 jaar en nu is ze 11. Heb tot nu toe 1x zware kosten gehad door 2e hands/ouderdom. Al de rest was schade (spiegel of band) of onderhoud.
Ik weet ook wel dat ik geluk heb en dat dit niet de maatstaf van 2e hands is.

Ik heb 1x aanschaf betaald (sparen/opzij leggen voor (grote) aankopen heb ik geleerd). En nu betaal ik enkel belasting, benzine, onderhoud en verzekering die mooi elk jaar daalt. Als beestje dr laatste adem uitblaast dan krijg ik nog een beetje geld toe van het autokerkhof of een inruilwaarde oid.

Bij zon lease constructie of auto betaal je maandelijks eigenlijk nog steeds je aanschaf van een nieuwe auto af en wordt het nooit de jouwe.
Weet niet of je verplicht ben om via hen te verzekeren en hoe dat zit met je schadevrije jaren.
En kan me niet wijs maken dat elke grote reparatie (koppeling of andere dure geintjes, of kleinere geintjes meerdere keren spiegels/banden vervangen) dr in zit, maar enkel het nodige onderhoud om de x km.

En je zit x tijd vast aan het contract, dus eerder stoppen of als je wel financieel aan de grond raakt....

Ohja die 1/20 of 1/21 volgens het boekje heb ik nooit weten te halen....
pi_183589571
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:12 schreef Roosgeluk het volgende:
Ik vind priveleasen altijd gevoel hebben dat er een luchtje aan hangt of nog addertje onder het gras ligt.

Ik rijd zelf ook niet zo veel kms in een kleine Franse auto (max 12.000 per jaar).
Beestje gekocht met 7 jaar en nu is ze 11. Heb tot nu toe 1x zware kosten gehad door 2e hands/ouderdom. Al de rest was schade (spiegel of band) of onderhoud.
Ik weet ook wel dat ik geluk heb en dat dit niet de maatstaf van 2e hands is.

Ik heb 1x aanschaf betaald (sparen/opzij leggen voor (grote) aankopen heb ik geleerd). En nu betaal ik enkel belasting, benzine, onderhoud en verzekering die mooi elk jaar daalt. Als beestje dr laatste adem uitblaast dan krijg ik nog een beetje geld toe van het autokerkhof of een inruilwaarde oid.

Bij zon lease constructie of auto betaal je maandelijks eigenlijk nog steeds je aanschaf van een nieuwe auto af en wordt het nooit de jouwe.
Weet niet of je verplicht ben om via hen te verzekeren en hoe dat zit met je schadevrije jaren.
En kan me niet wijs maken dat elke grote reparatie (koppeling of andere dure geintjes, of kleinere geintjes meerdere keren spiegels/banden vervangen) dr in zit, maar enkel het nodige onderhoud om de x km.

En je zit x tijd vast aan het contract, dus eerder stoppen of als je wel financieel aan de grond raakt....

Ohja die 1/20 of 1/21 volgens het boekje heb ik nooit weten te halen....
al het onderhoud zit erbij, zo ook de verzekering
pi_183589621
gewoon nieuwsgierig, hoe zit dat dan met je schadevrije jaren?
Bouw je die in die verzekering ook af? En kun je die ook weer terug meenemen?

En schades die je bijv door paaltje oid rijdt zit dat er ook in?
pi_183589974
Even een offtopic vraagje want ik snap iets niet en als ik gelijk heb kun je grote moeilijkheden krijgen.....
Jij hebt bijstand en je moeder AOW, 2 inkomens dus.
Is het dan niet zo dat het bedrag AOW van jouw bijstand afgetrokken hoort te worden?
Want nu lijken jullie ruim boven bijstandsniveau uit te komen terwijl er in andere situaties alleen maar wordt aangevuld tot bijstandsniveau.
Hopelijk begrijp je mijn vraag, ik heb de vraag zo goed mogelijk neergezet maar misschien wat minder goed verwoord.
pi_183590097
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:32 schreef Roosgeluk het volgende:
gewoon nieuwsgierig, hoe zit dat dan met je schadevrije jaren?
Bouw je die in die verzekering ook af? En kun je die ook weer terug meenemen?

En schades die je bijv door paaltje oid rijdt zit dat er ook in?
Ja, alle schades. Vaak wel eigen risico van toepassing.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_183590177
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:50 schreef vannelle het volgende:
Even een offtopic vraagje want ik snap iets niet en als ik gelijk heb kun je grote moeilijkheden krijgen.....
Jij hebt bijstand en je moeder AOW, 2 inkomens dus.
Is het dan niet zo dat het bedrag AOW van jouw bijstand afgetrokken hoort te worden?
Want nu lijken jullie ruim boven bijstandsniveau uit te komen terwijl er in andere situaties alleen maar wordt aangevuld tot bijstandsniveau.
Hopelijk begrijp je mijn vraag, ik heb de vraag zo goed mogelijk neergezet maar misschien wat minder goed verwoord.
Jawel lijkt me wel.
En met bijstand mag je ook niet een auto boven een bepaalde waarde hebben als het goed is.
Omdat dit dan gezien wordt als vermogen.

Dus daarmee verklein je dus al de kans om hem zelf te leasen. Want dit moet je dan melden bij de gemeente lijkt me ?
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_183590293
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:03 schreef LAUWESTYLE het volgende:

[..]

Eerder zo rond 200 euro. Zag dat kleine budgetmodellen al te leasen zijn vanaf ongeveer 160 euro p.m. Het gaat er vooral om vervoer te hebben en een laag brandstofverbruik.
Dan kan ik me goed voorstellen dat het voordelig(er) is inderdaad. Nieuwe zuinige autootjes zijn inderdaad vaak ook echt heel zuinig (vergeleken met oudere auto’s).
Houd wel rekening met bijvoorbeeld eventuele consequenties wanneer je meer kilometers rijdt dan waar je voor betaalt, maar dat heb je ongetwijfeld allemaal al uitgezocht.

Op je vraag heb ik helaas geen antwoord. Succes in ieder geval! :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')