abonnement Unibet Coolblue
pi_183576588
Ik twijfel of ik bij mijn werkgever zal aangeven dat ik op zoek ga naar een andere baan.

Enige tijd geleden is het bedrijf waarvoor ik werk overgenomen door een andere organisatie. Daardoor zijn mijn werkzaamheden langzamerhand aan het veranderen, en het gaat een kant op die ik niet leuk meer vind. Ik zie geen mogelijkheden om de dingen die me tegenstaan te veranderen, dus ik heb besloten dat ik op zoek ga naar iets anders.

Rond deze tijd van het jaar wordt er natuurlijk veel gepland voor het komende jaar, en ik zit constant in vergaderingen om de plannen en rolverdeling voor 2019 te bespreken. Dat vreet energie, want het gaat over werkzaamheden die ik niet zie zitten, en ik ben nu dingen aan het plannen die ik waarschijnlijk (hopelijk…) niet meer ga doen. Dus nu twijfel ik of ik open kaart zal spelen. Ik heb een vast contract, dus als ik aangeef dat ik op zoek ben naar iets anders, vindt men dat misschien vervelend, maar sta ik niet direct op straat. Ik denk zelfs dat de eerlijkheid gewaardeerd zal worden, omdat het de werkgever de gelegenheid geeft om ruim op tijd vervanging te zoeken of plannen aan te passen. Maar als ik niet snel iets anders vind, wordt het op een gegeven moment natuurlijk wel awkward...

Dus… Tips? Adviezen? Overwegingen? Ervaringen?

Thanks :)
pi_183576736
Ik denk in een dergelijke situatie: altijd aan jezelf denken.
Zou je werkgever zo over jou denken als ze jou kwijt willen?

Even theater spelen. Mocht een nieuwe baan zoeken niet zo goed gaan, heb je een prima backup-plan. Mocht je wel een goed alternatief vinden, even door de zure appel heen bijten en afscheid nemen.
pi_183577269
dat moet je sowieso nooit zeggen. als de tijd daar is kom je gewoon met 'tijd voor een nieuwe uitdaging'.
There are only 151 Pokémon.
pi_183577705
Maar waarom niet zeggen? Ze zijn blij met me, ik heb een vast contract - wat is het ergste dat kan gebeuren?

Voordeel van vertellen zou zijn dat ik open kan netwerken: berichtje op LinkedIn dat ik op zoek ben naar iets tofs, collega's die een goed woordje voor me kunnen doen, etc.

Maar misschien ben ik heel naïef en zie ik grote nadelen over het hoofd - daarom ook de vraag hier :)
pi_183577972
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 01:31 schreef Amsel het volgende:
wat is het ergste dat kan gebeuren?
Wat er kan gebeuren is dat de werkgever het niet sportief opvat en zich tegen je keert.
In het ergste geval gaat hij je dan actief er uit werken.

En ook al heeft hij wel begrip voor jouw positie dan zal hij er ook zakelijk naar kijken.
Bij de vraag of hij verder in jou moet investeren (opleiding, interessante opdrachten, promotie) zal hij dan mee rekenen dat jij binnenkort zal vertrekken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  vrijdag 7 december 2018 @ 07:51:57 #6
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_183578777
Als je nog niet weet dat je weggaat of als je niet zeker weet hoe je baas gaat reageren dan niet zeggen.


Tuurlijk is het leuk dat ze evt alvast op zoek kunnen naar iemand anders, maar dat kan eigenlijk niet, want jij hebt nog niets, dus kunne zij ook niets.
Dus er is geen voordeel voor hen.

Als je mogelijke vertrek kenbaar wordt bij iedereen zullen mensen je ook anders benaderen en sommigen zullen het niet waarderen.
Soms zijn er managers die zeggen, oh je wilt weg, dan zorgen we wel dat je ook echt weggaat.

Ik zou 't pas zeggen als je zekerheid hebt van een nieuwe baan.
pi_183578831
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 07:51 schreef Cue_ het volgende:
Ik zou 't pas zeggen als je zekerheid hebt van een nieuwe baan.
Wat Cuegirl zegt inderdaad.

Ik merk wel dat mensen die door de organisatie zijn uitgerangeerd beledigd zijn wanneer ze merken dat als ze zeggen dat ze ergens anders gaan werken de werkgever niet moeilijk doet. Alsof ze alles zjin _O- _O- _O-
  vrijdag 7 december 2018 @ 08:11:40 #8
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_183578932
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 01:31 schreef Amsel het volgende:
Maar waarom niet zeggen? Ze zijn blij met me, ik heb een vast contract - wat is het ergste dat kan gebeuren?

Voordeel van vertellen zou zijn dat ik open kan netwerken: berichtje op LinkedIn dat ik op zoek ben naar iets tofs, collega's die een goed woordje voor me kunnen doen, etc.

Maar misschien ben ik heel naïef en zie ik grote nadelen over het hoofd - daarom ook de vraag hier :)
Daarna zullen ze niet zo blij meer met je zijn ;)
Enige wat je kan doen is aangeven dat je je nieuwe werkzaamheden niet ziet zitten en of jullie daar samen uit kunnen komen.
Vanuit daar kunnen jullie evt samen besluiten dat het niets wordt.

Maar als je dat uberhaupt niet ziet zitten (blijven bij dat bedrijf), dan lekker achter de schermen bezig gaan.
pi_183578941
Ik zou het niet doen. Zat in een soortgelijke situatie (hoewel het niet zo was dat het werk me tegenstond), maar wel qua planningen etc voor 2019. Heb niets gezegd en pas toen alles definitief was contract opgezegd. Uiteraard doe ik wel alles wat in mijn macht ligt om goed over te dragen etc etc.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_183578953
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 01:31 schreef Amsel het volgende:
Voordeel van vertellen zou zijn dat ik open kan netwerken: berichtje op LinkedIn dat ik op zoek ben naar iets tofs, collega's die een goed woordje voor me kunnen doen, etc.
Heb je dat open netwerken wel nodig? Ik zou altijd eerst zelf contacten peilen voordat ik open ging netwerken.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 7 december 2018 @ 08:15:53 #11
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_183578966
Niet aangeven dat je wat anders gaat zoeken, maar aangeven dat je ontevreden bent.

Op die manier geef je ze ook de mogelijkheid iets voor je te veranderen en de 1+1=2 snappen ze dan zelf wel. Een ontevreden medewerker kijkt om zich heen en kan zoiets rustig op zijn linkedin profiel schrijven als dat je gewenste strategie is.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_183579013
Een tip van een voormalig werkgever/ondernemer (nu pensionado). Doe het niet.
Je wordt nergens meer bij betrokken en ook je collega's gaan anders op je reageren.
Afhankelijk van wat je werk inhoudt, heb je ook nog kans dat je van klanten af wordt gehaald etc. etc.

Reken niet te veel op waardering als je het wél vertelt. Kennelijk is die waardering er sowieso niet want een goede manager had die ontevredenheid van je al lang gezien en er voor gezorgd dat je op een betere plek in het bedrijf was gekomen.
  vrijdag 7 december 2018 @ 08:24:35 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183579044
Je werkgever gaat echt niet zeggen dat je niet meer mee hoeft te vergaderen omdat je verwacht te vertrekken. Hiervoor een paar goeie redenen:

Jij bent een contract aangegaan om bepaalde taken uit te voeren. Jouw wens om te vertrekken doet daar geen afbreuk aan.

Je weet niet wanneer je vertrekt. Het kan zomaar een jaar duren, je werkgever gaat natuurlijk nooit akkoord met een minimale invulling van je taken terwijl hij niet eens weet hoe lang het gaat duren.

Je werkgever weet zelfs niet vanaf wanneer hij een vervanger kan gaan regelen. Oftewel: je werkgever heeft er geen zak aan om het te weten. Je verantwoordelijkheden zullen niet teruggeschroefd worden, dus dan dient aangeven dat je vertrekt zonder einddatum geen enkel nut.

Ik heb zelf wel eens gedaan hoor, ik woonde in Engeland en na het Brexit referendum had ik er tabak van. In juli aangegeven dat ik met de kerst weg zou gaan. Dus gewoon een lange opzegtermijn, maar zorg dat je een einddatum communiceert. Mij werd nog een flinke salarisverhoging geboden, maar dat vond ik een belediging.
Resistance is futile.
pi_183579283
Ik heb een maand toneel gespeeld onlangs om bovenstaande redenen :Y
pi_183579395
Ik heb in een soortgelijke situatie/periode niets verteld. Het heeft geen voordelen (niet voor jou, niet voor je werkgever), alleen nadelen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator vrijdag 7 december 2018 @ 09:07:41 #16
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_183579477
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 00:00 schreef Vanillekwark het volgende:
Ik denk in een dergelijke situatie: altijd aan jezelf denken.
Zou je werkgever zo over jou denken als ze jou kwijt willen?

Even theater spelen. Mocht een nieuwe baan zoeken niet zo goed gaan, heb je een prima backup-plan. Mocht je wel een goed alternatief vinden, even door de zure appel heen bijten en afscheid nemen.
Dit ja. Nooit jezelf benadelen. ;)
A child is born with no state of mind.
  vrijdag 7 december 2018 @ 09:50:52 #17
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_183580024
Ik zou het wel zeggen,

Om de enige reden: hier op FOK te laten weten hoe een werkgever dan wel reageert.
Laten we wel wezen, de meeste tips en adviezen die je hierboven leest zijn nauwelijks op daadwerkelijke ervaring gebasseerd.

Dus als je het doet, update dan wel even dit topic over de vorderingen in de carriere bij je huidige werkgever.

Er is wel een kans aanwezig dat de bovenstaande adviezen uiteindelijk wel waarheid blijken te worden in jouw situatie. Maar gezien de geringe ervaring is het best eens leerzaam en wellicht vermakelijk die eens te horen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_183580085
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 09:50 schreef nils7 het volgende:

Laten we wel wezen, de meeste tips en adviezen die je hierboven leest zijn nauwelijks op daadwerkelijke ervaring gebasseerd.

In neem aan dat gebaseerd bedoelt. Het lijkt wel of je een ander topic hebt gelezen, want hierboven barst het van de daadwerkelijke ervaringen....
  vrijdag 7 december 2018 @ 09:56:24 #19
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_183580104
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 09:54 schreef paardendokter het volgende:

[..]

In neem aan dat gebaseerd bedoelt. Het lijkt wel of je een ander topic hebt gelezen, want hierboven barst het van de daadwerkelijke ervaringen....
Ik tel er maar 1 die het gezegd heeft maar heeft dit gedaan vanwege geopolitieke redenen
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 7 december 2018 @ 10:04:24 #20
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_183580197
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 09:56 schreef nils7 het volgende:
Ik tel er maar 1 die het gezegd heeft maar heeft dit gedaan vanwege geopolitieke redenen
Volgens mij heb ik ook aangegeven dat ik het ook aangegeven had.
  Moderator vrijdag 7 december 2018 @ 10:10:16 #21
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_183580273
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 09:56 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ik tel er maar 1 die het gezegd heeft maar heeft dit gedaan vanwege geopolitieke redenen
Ik heb er ook ervaring mee ;) wist alleen niet dat we het per se moeten vermelden.
Denk dat meerdere users die gereageerd hebben wel ervaring hebben ermee, anders kom je er niet mee :P
A child is born with no state of mind.
pi_183580287
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 09:56 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ik tel er maar 1 die het gezegd heeft maar heeft dit gedaan vanwege geopolitieke redenen
Moeite met spellen én moeite met tellen....
  vrijdag 7 december 2018 @ 12:21:01 #23
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_183582358
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 01:31 schreef Amsel het volgende:
Maar waarom niet zeggen? Ze zijn blij met me, ik heb een vast contract - wat is het ergste dat kan gebeuren?

Voordeel van vertellen zou zijn dat ik open kan netwerken: berichtje op LinkedIn dat ik op zoek ben naar iets tofs, collega's die een goed woordje voor me kunnen doen, etc.

Maar misschien ben ik heel naïef en zie ik grote nadelen over het hoofd - daarom ook de vraag hier :)
Niet zeggen. Zelfs bij de werkgevers waarmee ik een vriendschappelijke relatie had, was de sfeer verziekt. Bij veel anderen kon ik net zo goed direct mijn werk neerleggen. Het vertrouwen is weg.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 7 december 2018 @ 12:49:41 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183582800
Ik snap eigenlijk niet waarom je het wel zou zeggen? Als jij 100% overtuigd bent dat je gaat vertrekken, wat heb je er dan bij te winnen om het wél aan te geven?

Mijn gokje: je wil je onvrede uiten. Dat zou ik op een hele andere manier aanpakken.
Resistance is futile.
pi_183583076
Ik zeg het eigenlijk altijd wel van tevoren als ik van plan ben om weg te gaan. Toch zeker driemaal bij de hand gehad. Nu ben ik nooit weggegaan uit onvrede, dat scheelt misschien. Mijn werkgevers gingen er allemaal prima mee om.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')