abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 6 december 2018 @ 22:50:43 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183575480
registreer om deze reclame te verbergen
Gaat het je bij goedkoop of duur om de aanschafprijs of de reguliere kosten?

Bij ons staat veiligheid behoorlijk hoog, maar met een oude Zweed zit je dan wel goed.
Je loopt wel leeg op onderhoud, MRB en brandstofkosten, maar je zit ruim en veilig.
Wullie bin KOEL ę Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183576366
Op zich ben ik wel voor het gebruiken van apparaten e.d. totdat ze op zijn, maar ik denk dat je voor je auto een afweging moet maken hoe veilig jouw auto is qua conditie (zoals je remmen), hoe jij het er vanaf denkt te brengen in die auto als je een flinke klapper maakt en hoeveel geld je ervoor over zou hebben om een andere auto te kiezen.

Op zich rijd je een vrij gemiddeld aantal kilometers en ook gezien de leeftijd van je auto zou je een nieuwe wagen wel kunnen rechtvaardigen. De veiligheid van auto’s en evt extra features daarvoor zijn denk ik aardig toegenomen de afgelopen jaren dus dat levert je ook wat op qua veiligheid. Daarnaast kan een nieuwe auto ook gewoon leuk zijn natuurlijk!
pi_183576489
Als je wil doorrijden zou ik ook beginnen met A-merk banden, kan al een hele hoop verschil maken. Mijn vriendin rijdt ook een simpele Starlet maar toen ze nieuwe bandjes moest gewoon A-merk laten monteren. De garage zei nog: dure banden voor zo een auto. Enige contact met de weg, dus dat mag wel wat kosten toch? Bovendien is het prijsverschil in die bandenmaat toch niet schrikbarend?

quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 22:50 schreef Leandra het volgende:

Bij ons staat veiligheid behoorlijk hoog, maar met een oude Zweed zit je dan wel goed.
Je loopt wel leeg op onderhoud, MRB en brandstofkosten, maar je zit ruim en veilig.
Dat zou weleens tegen kunnen vallen, zie:

  donderdag 6 december 2018 @ 23:52:02 #29
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_183576554
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:48 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]

Dat zou weleens tegen kunnen vallen, zie:

giphy.gif
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183576596
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:52 schreef Kriegel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Iedereen na deze video aan de Renault Modus? :P
  donderdag 6 december 2018 @ 23:57:25 #31
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_183576674
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Iedereen na deze video aan de Renault Modus? :P
Ik bedoel meer dat ik na de opmerking "oude Zweed is veilig" het al zag aankomen dat er weer eens iemand zou reageren met dat filmpje, en dadelijk volgt er een discussie over het al dan niet gemanipuleerd zijn van die test. De standaardprocedure. Dus ik ging er alvast voor zitten.

Of nou ja, nu heb ik het ge-jinxed door het uit te leggen, dus misschien komt die discussie nu niet. :')
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183576960
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:57 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat ik na de opmerking "oude Zweed is veilig" het al zag aankomen dat er weer eens iemand zou reageren met dat filmpje, en dadelijk volgt er een discussie over het al dan niet gemanipuleerd zijn van die test. De standaardprocedure. Dus ik ging er alvast voor zitten.

Of nou ja, nu heb ik het ge-jinxed door het uit te leggen, dus misschien komt die discussie nu niet. :')
Die Volvo 940 is wel een hele oude Zweed, de opbouw is in grote lijnen gelijk aan de Volvo 740 en die stamt al uit 1984.
Destijds een veilige auto maar niet geschikt voor een (small) overlap crash, er is simpelweg niets aanwezig om de krachten over de volle breedte te verdelen.

Ik heb beide auto's gehad, je kon veel onderdelen (zoals de complete veerpoten) zo overzetten, hooguit het hitteschild van de remmen wat niet past (maar daar komt een Dremel van pas).

De test is niet gemanipuleerd, dat is gewoon hoe een 740 / 940 kreukelt. Je raakt maar 1 lengtebalk en de Modus schiet ook nog eens langs het motorblok. Heb wel eens een still uit de originele video gehaald, het "red block" motorblok was nog redelijk herkenbaar.

Een Volvo 850 / V70 zou al een stuk beter uit die crash gekomen zijn, een V70 van de 2e generatie (vanaf 2000) zou perfect stand gehouden hebben tegen die Modus.

Wil je dus een veilige, oude Zweed dan zal je vanaf dat bouwjaar wat moeten scoren.
pi_183577000
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Iedereen na deze video aan de Renault Modus? :P
Renault Modus is op zich veilig maar niet bijzonder voor die tijd, het is meer dat zo'n oude Volvo 740 / 940 weinig weerstand kan bieden tegen zo'n taaie, moderne kooicoinstructie met betere spreiding van de energie en krachten, hardere staalsoorten, etc. De Modus eet de Volvo daardoor op.

In 1984 ging een crashtest vrijwel altijd over de volle breedte (en met lagere snelheid):


Anno 2018 doen ze het in de USA zo (small overlap), waarmee ze nog een stapje verder gaan dan NCAP in Europa. Veel auto's faalden voor deze crashtest toen deze ge´ntroduceerd werd.


Zo moet het dus niet:


Zou je die crashtest met een 740 / 940 doen dan heb je de koplamp ongeveer bij de hoofdsteun zitten.

[ Bericht 22% gewijzigd door MaGNeT op 07-12-2018 00:45:07 ]
pi_183577375
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:57 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat ik na de opmerking "oude Zweed is veilig" het al zag aankomen dat er weer eens iemand zou reageren met dat filmpje, en dadelijk volgt er een discussie over het al dan niet gemanipuleerd zijn van die test. De standaardprocedure. Dus ik ging er alvast voor zitten.

Of nou ja, nu heb ik het ge-jinxed door het uit te leggen, dus misschien komt die discussie nu niet. :')
Ah zo. Ik vind het zelf wel interessant. Het is ook dat ik in Volvo groepen op Facebook zit (heb zelf paar Volvo's gehad en vind het ook fijne wagens). En dan komt er eens in de zoveel tijd een foto langs dat er iemand achterop de Volvo is gereden en dat de auto daarvan de voorkant in puin heeft (kreukelzone) en dat je bij de Volvo aan de achterkant niks kan zien. En dan is het ook altijd: "Volvo is geweldig", "Sterkste auto's die er zijn". Maar niemand let dus schijnbaar op de kreukelzone. En dat laat die video met de Modus mooi zien.

En inderdaad zal een modernere Volvo al een stuk beter zijn, de 740/940 is inderdaad gewoon oud.

Overigens rijd ik zelf ook in een auto van 1994 hoor, dus sta er zelf ook niet zo bij stil.
  Moderator / FP / PTA's redder in nood vrijdag 7 december 2018 @ 07:33:00 #35
88754 crew  Sounddragon
Broem broem
pi_183578645
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:53 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Orginele banden zijn schrikbarend 145mm breed..... Ze kunnen zo onder een kruiwagen....

Er zitten wel B-merk onder, had de apk boer gedaan. Voortaan A-merk want dit is echt janken zo slecht. ;( edit: kan ook c-merk zijn, had ik maar meer willen betalen ;(
Nou, daar staat je antwoord.

Voor een paar tientjes 40k km. schaatsen... Je moet er zin in hebben.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_183578927
Alsof dure auto's per definitie veilig zijn. :')
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 7 december 2018 @ 08:50:14 #37
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_183579255
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 19:28 schreef DieselTank het volgende:
Lang verhaal
Ligt er maar net aan waar je woont. Als je nooit bij mij in de buurt komt boeit het me niets wat je doet.
  vrijdag 7 december 2018 @ 08:52:26 #38
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_183579296
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 00:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die Volvo 940 is wel een hele oude Zweed, de opbouw is in grote lijnen gelijk aan de Volvo 740 en die stamt al uit 1984.
Destijds een veilige auto maar niet geschikt voor een (small) overlap crash, er is simpelweg niets aanwezig om de krachten over de volle breedte te verdelen.

Ik heb beide auto's gehad, je kon veel onderdelen (zoals de complete veerpoten) zo overzetten, hooguit het hitteschild van de remmen wat niet past (maar daar komt een Dremel van pas).

De test is niet gemanipuleerd, dat is gewoon hoe een 740 / 940 kreukelt. Je raakt maar 1 lengtebalk en de Modus schiet ook nog eens langs het motorblok. Heb wel eens een still uit de originele video gehaald, het "red block" motorblok was nog redelijk herkenbaar.

Een Volvo 850 / V70 zou al een stuk beter uit die crash gekomen zijn, een V70 van de 2e generatie (vanaf 2000) zou perfect stand gehouden hebben tegen die Modus.

Wil je dus een veilige, oude Zweed dan zal je vanaf dat bouwjaar wat moeten scoren.
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 00:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Renault Modus is op zich veilig maar niet bijzonder voor die tijd, het is meer dat zo'n oude Volvo 740 / 940 weinig weerstand kan bieden tegen zo'n taaie, moderne kooicoinstructie met betere spreiding van de energie en krachten, hardere staalsoorten, etc. De Modus eet de Volvo daardoor op.

In 1984 ging een crashtest vrijwel altijd over de volle breedte (en met lagere snelheid):


Anno 2018 doen ze het in de USA zo (small overlap), waarmee ze nog een stapje verder gaan dan NCAP in Europa. Veel auto's faalden voor deze crashtest toen deze ge´ntroduceerd werd.


Zo moet het dus niet:


Zou je die crashtest met een 740 / 940 doen dan heb je de koplamp ongeveer bij de hoofdsteun zitten.
Interessante materie ^O^

Ik heb zelf nooit iets met zo'n 940 of Modus (als verlengde Clio kan het inderdaad niet al te bijzonder zijn, gewoon een random 'moderne auto' pick) te maken gehad, dus ik hou me er meestal maar buiten, in zo'n discussie. Het is dus alleen wel vermakelijk hoe er zich 8/10 keer een vergelijkbare rij posts voordoet.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_183579522
Het belangrijkste is om niet op banden, remmen en wielophanging te bezuinigen. Hoe oud of goedkoop het gebakje ook is.

Je achterwielen horen simpelweg niet zo snel te blokkeren, daar zit iets mis. En bij voorkeur monteer je banden die bij regen goed uit de test komen.
  vrijdag 7 december 2018 @ 09:22:08 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183579632
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 23:48 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Als je wil doorrijden zou ik ook beginnen met A-merk banden, kan al een hele hoop verschil maken. Mijn vriendin rijdt ook een simpele Starlet maar toen ze nieuwe bandjes moest gewoon A-merk laten monteren. De garage zei nog: dure banden voor zo een auto. Enige contact met de weg, dus dat mag wel wat kosten toch? Bovendien is het prijsverschil in die bandenmaat toch niet schrikbarend?

[..]

Dat zou weleens tegen kunnen vallen, zie:

Ik had het over een oude Zweed, niet over een geriatrische Zweed, daarbij dacht ik dat het budget van TS 7.000-10.000 was, niet 700-1.000
Wullie bin KOEL ę Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183580319
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 09:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik had het over een oude Zweed, niet over een geriatrische Zweed, daarbij dacht ik dat het budget van TS 7.000-10.000 was, niet 700-1.000
Ik had het ook over Ą7.000 tot Ą10.000 ...

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1344417720-volvo-940-2-3-nordic-youngtimer-goed-onderhouden-186dkm-7-pe.html

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1345014900-volvo-940-2-3-hpt-automaat-polar-youngtimer.html

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1349255574-volvo-940-2-3-automaat-nordic-turbo-hpt-youngtimer.html

En zo staan er nog wel enkele exemplaren...

Als je niet een afgeragd exemplaar wil hebben met 5 ton achter de kiezen dan is dat vrij realistisch, of zelfs laag ;)

Qua comfort en ruimte fantastische auto.
Qua moderne veiligheid wordt Volvo vanaf het jaar 2000 interessant.
pi_183580418
Wat is wijsheid!
Kijk als je veel rijdt dan is de kans groter dat je een ongeluk krijgt!
Ook al kun je nog zo defensief rijden....

Dus ik zou dan eigenlijk zoveel mogelijk blik om mij heen willen hebben!

Als het veel stadswerk is dan durf ik wel een oud gebakje (onveilig) autootje aan.....
Kies ook altijd met airco.... want afgelopen zomer was het wel bar en boos in een airco loze auto....
  vrijdag 7 december 2018 @ 10:31:46 #43
15746 daNpy
Marathon CoupÚ
pi_183580524
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 22:47 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Ik zal het meenemen met de APK. Maar waarom gebeurt het dan niet als het droog is op de weg? :? Ze hadden een paar jaar terug wel een stuk remleiding vervangen.
Wellicht hebben je joekietakkie banden dan meer grip ;)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  vrijdag 7 december 2018 @ 10:32:05 #44
15746 daNpy
Marathon CoupÚ
pi_183580528
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 22:50 schreef Leandra het volgende:
Gaat het je bij goedkoop of duur om de aanschafprijs of de reguliere kosten?

Bij ons staat veiligheid behoorlijk hoog, maar met een oude Zweed zit je dan wel goed.
Ja, das ook een fabeltje.
Edit; ben niet de enige die dat begrijpt zie ik :+
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_183580607
Je ziet dat zo'n "small overlap crash test" in de praktijk toch ook zo werkt:


En deze alleen op eigen risico kijken:

pi_183580639
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 10:38 schreef MaGNeT het volgende:
Je ziet dat zo'n "small overlap crash test" in de praktijk toch ook zo werkt:

Volgens mij was de Volvo rijder of ingeslapen of met andere dingen bezig!
(Of iets medisch kan ook natuurlijk!)
  vrijdag 7 december 2018 @ 10:45:50 #47
15746 daNpy
Marathon CoupÚ
pi_183580696
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 10:38 schreef MaGNeT het volgende:
Je ziet dat zo'n "small overlap crash test" in de praktijk toch ook zo werkt:


Het is soms net alsof ze testen ook daadwerkelijk ergens op baseren :+
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_183580731
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 10:45 schreef daNpy het volgende:

[..]

Het is soms net alsof ze testen ook daadwerkelijk ergens op baseren :+
;)

Deze Volvo was van ruim vˇˇr de introductie van de small overlap crash test in de USA. Dat maakt Volvo zo interessant.

De NCAP heeft die test nog niet eens, vermoedelijk zodat autofabrikanten in de EU zich er op kunnen voorbereiden.

In de USA bleek de introductie het namelijk een “slachthuis” voor veel merken.
pi_183580738
Ik heb ooit enkel om naar mijn werk te rijden een corsa voor er bij gekocht voor 800 Ą uit 2001, was niks mis mee. Als je niets om autos geeft heb je ook wel goedkopere autos die veilig genoeg zijn.

Ik geef liever wat meer uit voor een auto waar ik plezier aan heb, die maandjes in die Corsa waren voor mij echt afzien :')
Ik was hier...
  vrijdag 7 december 2018 @ 11:22:03 #50
53151 T42
Pinball Wizard
pi_183581302
Ik rij een dure niet veilige auto. Gordels? hebben we niet. kreukelruimte? Zit met mijn voet tegen de achterkant van de koplamp.
<a href="http://memecrunch.com/meme/BDGZ/taalnazi-tim/image.png">Klik hier</a> bij spelfouten in mijn post.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')