quote:
Waarom ?
Het Openbaar vervoer in Luxemburg is allang sterk gefragmentariseerd in verschillende lijnen die vrij en breed aangeboden worden en door verschillende ondernemingen uitgevoerd...
Deels door ondernemingen die deels of geheel in handen van Overheden zijn (zowel communale als de Landelijke Overheid; specifiek de tramlijnen en AVL, stadsvervoer in Luxemburg zelf door de AVL, en treinbedrijf CFL)
maar ook een groot aantal buslijnen gereden door private ondernemingen.
een lijstje van alle private bus-ondernemingen die op (RGTR)-buslijnen in luxemburg rijden,
waar je nu voor een 2uurskaart 2 euro betaald en een dagkaart 4 euro...
https://fr.wikipedia.org/wiki/Lignes_de_bus_du_RGTR#100-199In de meest rechtse kolom van die tabel staat de (meest )private bus-ondernemingen die die lijnen rijden (enkel de CFL is vor 95% eigendom van de staat Luxemburg, maar die concureert als uitvoerder ook gewoon met private busondernemingen).
De meeste bus-ondernemingen die in Luxemburg OV-lijnen uitvoeren zijn gewoon private ondermingen.
De overheid besteed de dienst op die buslijn gewoon aan, aan één soms meerdere ondernemingen.
De OV-kaartjes zijn echter nu al geldig op
_alle_ lijnen, zowel communaal busvervoer, de RGTR-lijnen door het hele land, de buslijnen binnen luxemburg-stad, de tramlijnen in luxemburg-stad en Esch en alle treinen.
Mijn ervaring is dat het Openbaar Vervoer in Luxemburg zeer goed geregeld is, bussen zeer regelmatig en op tijd rijden, nu al extreem goedkoop is maar goed van kwaliteit
(in Luxemburg-stad zijn bepaalde lijnen best wel vol, bv tussen Gare central/ Royal en Kirchberg, maar dan rijden bv bussin in bijna 5-minutentact of zelfs eentje iedere minuut )
[ Bericht 9% gewijzigd door RM-rf op 06-12-2018 14:17:34 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25