abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183562244
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Luxembourg is set to become the first country in the world to make all its public transport free.

Fares on trains, trams and buses will be lifted next summer under the plans of the re-elected coalition government led by Xavier Bettel, who was sworn in for a second term as prime minister on Wednesday.
https://www.theguardian.c(...)ublic-transport-free
Ik beschouw dat als een welkome hommage aan de verguisde en belachelijk gemaakte 'alles gratis' politiek van wijlen Steve Stevaert, ook welbekend als Steve Stunt'. En in elk geval als een bevestiging van de leefbaarheid en het inslaan van zijn visie van gratis openbaar vervoer als een oplossing voor mobiliteitsproblemen in gecongestioneerde (dichtgeslibde) agglomeraties.

quote:
Bettel, whose Democratic party will form a government with the leftwing Socialist Workers’ party and the Greens, had vowed to prioritise the environment during the recent election campaign.
Progressieven.....

[ Bericht 0% gewijzigd door Pantallas op 06-12-2018 10:19:17 ]
pi_183562298
Het is nu al heel goedkoop in vergelijking met Nederland.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_183562350
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 09:29 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het is nu al heel goedkoop in vergelijking met Nederland.
Heb je daar ook een vergelijk van?
pi_183562352
registreer om deze reclame te verbergen
Mja. Lijkt me niet haalbaar hier.
pi_183562565
Geen slecht plan. Ik las dat de kaartjes verkoop vaak maar een (klein) deel van de totale kosten dekt. Dus als je alles afschaft, van kaartverkoop machines, tot poortjes, tot personeel wat controleert, volgens mij is het niet eens zo heel veel duurder.

Enige is dat in veel landen, helaas, de metro en dergelijke dan nog meer bevolkt gaan worden door daklozen en andere figuren.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_183563062
Luxemburg, is dat niet dat land wat per capita het rijkste land van Europa is en ook nog eens netto-ontvanger is qua EU-contributie?
pi_183563370
registreer om deze reclame te verbergen
Hoe staat dat in verband met gratis personenvervoer?
Bovendien een wat vertekend beeld vanwege de aanwezigheid van verschillende Europese instellingen waarvoor het meeste geld wordt ontvangen.
pi_183563899
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 09:33 schreef parelmoer1 het volgende:

[..]

Heb je daar ook een vergelijk van?
quote:
Reizen met het ov was in Luxemburg al niet duur. Iedereen tot twintig jaar reist gratis met de trein, tram en bus. Voor een ritje van maximaal 2 uur, waarmee het hele land doorkruist kan worden, betalen Luxemburgers 2 euro. In 2020 moet dat dus helemaal gratis zijn.
https://nos.nl/artikel/22(...)ein-tram-en-bus.html
pi_183564910
Lijkt me dat dit na privatisering wat ingewikkelder is. Luxemburg is ook maar een stad met wat banken en tankstations.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_183565393
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 12:16 schreef marzman het volgende:
Lijkt me dat dit na privatisering wat ingewikkelder is.
Waarom ?

Het Openbaar vervoer in Luxemburg is allang sterk gefragmentariseerd in verschillende lijnen die vrij en breed aangeboden worden en door verschillende ondernemingen uitgevoerd...
Deels door ondernemingen die deels of geheel in handen van Overheden zijn (zowel communale als de Landelijke Overheid; specifiek de tramlijnen en AVL, stadsvervoer in Luxemburg zelf door de AVL, en treinbedrijf CFL)

maar ook een groot aantal buslijnen gereden door private ondernemingen.

een lijstje van alle private bus-ondernemingen die op (RGTR)-buslijnen in luxemburg rijden,
waar je nu voor een 2uurskaart 2 euro betaald en een dagkaart 4 euro...
https://fr.wikipedia.org/wiki/Lignes_de_bus_du_RGTR#100-199
In de meest rechtse kolom van die tabel staat de (meest )private bus-ondernemingen die die lijnen rijden (enkel de CFL is vor 95% eigendom van de staat Luxemburg, maar die concureert als uitvoerder ook gewoon met private busondernemingen).

De meeste bus-ondernemingen die in Luxemburg OV-lijnen uitvoeren zijn gewoon private ondermingen.
De overheid besteed de dienst op die buslijn gewoon aan, aan één soms meerdere ondernemingen.

De OV-kaartjes zijn echter nu al geldig op _alle_ lijnen, zowel communaal busvervoer, de RGTR-lijnen door het hele land, de buslijnen binnen luxemburg-stad, de tramlijnen in luxemburg-stad en Esch en alle treinen.

Mijn ervaring is dat het Openbaar Vervoer in Luxemburg zeer goed geregeld is, bussen zeer regelmatig en op tijd rijden, nu al extreem goedkoop is maar goed van kwaliteit
(in Luxemburg-stad zijn bepaalde lijnen best wel vol, bv tussen Gare central/ Royal en Kirchberg, maar dan rijden bv bussin in bijna 5-minutentact of zelfs eentje iedere minuut )

[ Bericht 9% gewijzigd door RM-rf op 06-12-2018 14:17:34 ]
Der der den Wind der Veränderung spürt, sollte keinen Windschutz sondern eine Windmühle bauen.
pi_183566521
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 09:33 schreef parelmoer1 het volgende:

[..]

Heb je daar ook een vergelijk van?
Zeker. Een dagkaart voor onbeperkt reizen met de trein kost 4 euro op het station en 5 euro in de trein zelf. Personen onder de 20 jaar reizen altijd gratis.

Edit; zag nu dat het antwoord al gegeven was
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_183566923
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 12:57 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Waarom ?
Kijkend naar andere landen en de geschiedenis wordt het er voor de consument niet goedkoper op na privatisering. Maar misschien zijn er voorbeelden waar het wel werkt.

In België is de bus (de lijn) ook nog wel redelijk goedkoop trouwens. Voor 1,60 euro kun je een uur reizen. De trein is duurder. En alles is nog gedeeltelijk van de overheid.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_183567470
quote:
1s.gif Op donderdag 6 december 2018 14:36 schreef marzman het volgende:

[..]

Kijkend naar andere landen en de geschiedenis wordt het er voor de consument niet goedkoper op na privatisering. Maar misschien zijn er voorbeelden waar het wel werkt.

Heb je mn post gelezen?

In Luxemburg wordt het overgrote deel der buslijnen allang gereden door private busondernemingen.
Een klein aantal bus-ondernemingen zijn (deels) eigendom van de Overheid, zij het landelijk of van communale overheden (vooral CFL,luxtram, AVL), maar de meerderheid is volledig privaat bezit.

Alle buslijnen worden uitgebaat door De Verkéiersbund; Een collectief tussen Ondernemingen en Overheid, die kaartverkoop en infrastructuur regelt (en soms ook vastgoed bezit) en per lijn de dienstverlening aan ondernemingen uitbesteed op basis van transparante uitschrijvingen.

Tevens is dus een luxembutgs ov-kaartje gewoon overal geldig, zowel in Bus (stadsvervoer of regional buslijnen), trams én alle treinen in Luxemburg.

[ Bericht 14% gewijzigd door RM-rf op 06-12-2018 15:23:56 ]
Der der den Wind der Veränderung spürt, sollte keinen Windschutz sondern eine Windmühle bauen.
pi_183568390
Betekent dit dat de staat in feite alle private personenvervoer ondernemingen rechtstreeks subsidieert? Een soort (financiële maar niet de facto) 'nationalisatie?.
pi_183568772
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 16:01 schreef Pantallas het volgende:
Betekent dit dat de staat in feite alle private personenvervoer ondernemingen rechtstreeks subsidieert? Een soort (financiële maar niet de facto) 'nationalisatie?.
Nee.
die busondernemingen hebben verder ook andere klanten, maar leveren hooguit een specifieke dienst aan de Verkéiersbund.. nl. het rijden van de dienstregeling op een specifieke lijn.

De Verkéiersbund moet deze opdrachten hooguit publiekelijk uitschrijven, wat betekent dat alle ondernemingen op iedere lijn mogen angeven -of- ze deze willen rijden en welke kosten ze ervoor rekenen.

hetzelfde geld ook voor bv andere busdiensten, bv school-bussen en bv bussen met vervoer van gehandicapten naar sociale instellingen

Nogmaals, hier zie je een tabel met alle buslijnen in Luxemburg, met per lijn aangegeven welke Busonderneming (sommige lijnen rijden meerdere ondernemingen) deze rijd
https://fr.wikipedia.org/wiki/Lignes_de_bus_du_RGTR#100-199
of een franstalige uitleg van de structuur van de RGTR
https://transports.public(...)rvices/bus-rgtr.html

[ Bericht 7% gewijzigd door RM-rf op 06-12-2018 16:29:21 ]
Der der den Wind der Veränderung spürt, sollte keinen Windschutz sondern eine Windmühle bauen.
pi_183577746
Wel, ze worden dus door de staat betaald om die lijnen/verbindingen te rijden als ze dat willen. Wie bepaalt de prijs of hoe komt de prijs tot stand? Per aanbesteding?

Hoe zit dat met de treinen? Is daar sprake van privé, of is alles genationaliseerd?.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')