abonnement Unibet Coolblue
pi_183500630
quote:
’Accijns benzine en diesel omhoog voor subsidie stekkerauto’

DEN HAAG - De accijns op benzine en diesel moet nog hoger worden om megasubsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s uit te kunnen delen. Ook moeten mensen om die reden meer wegenbelasting gaan betalen.

Deze plannen liggen op tafel bij de onderhandelingen over een klimaatakkoord, melden verschillende media. De aanschafsubsidie zou op het hoogtepunt zesduizend euro moeten bedragen.

Benzine en diesel duurder
Om miljarden aan subsidies rond te kunnen pompen willen de onderhandelaars rijden op benzine en diesel duurder maken door een accijns verhoging van een eurocent in 2020 en nog eens een cent drie jaar later.

RAI Vereniging, ANWB en Bovag, die samen met de milieubeweging onderhandelen over de toekomst van de automobilist, willen de plannen nog niet inhoudelijk verdedigen. Volgens de autoclubs „zijn de gesprekken nog in volle gang.” Eind december staat de presentatie van het klimaatakkoord gepland. Het kabinet moet daarna beslissen welke voorstellen worden overgenomen.

Afgelopen weekend kwam naar buiten dat ook rekeningrijden weer op tafel ligt. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft al laten weten dat een voorstel voor het heffen per kilometer de prullenbak in kan.

Niet alleen in Nederland dreigt de automobilist meer te moeten gaan betalen voor klimaatplannen. In Frankrijk zijn momenteel grote protesten tegen de accijnsverhogingen door de regering-Macron.

bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2859161/accijns-benzine-en-diesel-omhoog-voor-subsidie-stekkerauto
aanvullende bron: https://tweakers.net/nieuws/146361/kabinet-wil-aanschaf-elektrische-auto-subsidieren-met-6000-euro-in-2021.html

Het lijkt er op dat het voorgenomen beleid om in 2030 alleen nog verkoop van elektrische auto's toe te staan een extra duwtje in de rug krijgt.

De extra subsidie gaat vermoedelijk betaald worden door hogere accijnzen op brandstof en een hogere wegenbelasting voor iedereen die nog een verbrandingsmotor in het vooronder heeft liggen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 20:14 schreef MaGNeT het volgende:
De subsidie voor dit topic is bijna op.
Heb nog ergens een potje kunnen aanboren voor een nieuw deel. Game on! :)

edit: aanvulling NOS artikel

quote:
Nederlanders kopen in 2030 alleen nog elektrische auto's, er rijden dan 2 miljoen elektrische auto's op de weg en er zijn 1,8 miljoen laadpunten verspreid over het hele land. Het kabinet en de mobiliteitssector denken dat deze doelstellingen haalbaar zijn door subsidie en belastingmaatregelen.

Dit blijkt uit vertrouwelijke stukken die in handen zijn van de NOS en die zijn besproken aan de zogenoemde Mobiliteitstafel, een onderdeel van het Klimaatakkoordoverleg. De onderhandelende partijen - het Rijk en de mobiliteitssector - zijn het volgens bronnen bijna eens over alle maatregelen. Maar de onderwerpen liggen zo gevoelig dat de gesprekken langer duren dan gedacht.

Aanschafsubsidie
Onder de voorgenomen maatregelen vallen belastingvoordelen en subsidies. Voor nieuwe emissieloze auto's voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.

Elektrische auto's blijven tot 2025 vrijgesteld van bpm, dat is de aanschafbelasting. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig 350 euro. Verder gaan volledig elektrische rijders vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Tot dat jaar zijn zij nog helemaal vrijgesteld.

Voor zakelijke auto's komt er een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie die in 2021 begint bij 3430 euro en terugloopt tot 1830 euro in 2024. De zogenoemde milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto's of laadpunten kunnen aanvragen vervalt na 2020.

Tweedehands elektrisch rijden
Het kabinet en de onderhandelaars willen dat ook tweedehands elektrische auto's hergebruikt gaan worden. De maatregelen:

- Tot 2025 vrijstelling van motorrijtuigenbelasting
- Tweedehands auto's moeten in Nederland gehouden worden door een subsidie die export voorkomt
- Hergebruik autobatterijen, inleveren tegen geld
- Onderzoek haalbaarheid leasen tweedehands elektrische auto's

Benzine en diesel duurder
Rijden op benzine en diesel moet duurder worden. De accijns op benzine wordt vanaf 2020 met 1 cent verhoogd, die op diesel in 2020 met 1 cent en in 2023 nogmaals met 1 cent. Dit kan aardig oplopen voor mensen die veel rijden en leidt nog tot discussie. Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto's omhoog.

Sommige plannen lopen tot 2030, maar eigenlijk vinden alle partijen dat de toekomst van elektrisch rijden na 2025 nog erg onzeker is. Daarom wordt er geld voor gereserveerd tot 2025. De komende jaren moet uit onderzoek blijken hoe elektrisch rijden zich ontwikkelt.

Belastinginkomsten vallen weg
De maatregelen worden voor 85 procent betaald door het zogenoemde 'autodomein', dat zijn alle particulieren en bedrijven die daadwerkelijk gebruik maken van een motorrijtuig.

Door het aanpassen van belastingen, zoals het verlagen of afschaffen van de bpm en de motorrijtuigenbelasting, loopt de overheid op de lange termijn veel belastinginkomsten mis.

Het kabinet heeft met de onderhandelaars afgesproken te gaan onderzoeken hoe er in de toekomst op een andere manier belasting geheven kan worden. Daarbij wordt rekening gehouden met "betalen naar gebruik en milieubelasting". Of dat een zogenoemde kilometerheffing wordt of een andere vorm van rekeningrijden is nog niet duidelijk.

De maatregelen moeten het kopen van een elektrische auto voor iedereen haalbaar maken.

bron: https://nos.nl/artikel/2261387-iedereen-aan-de-elektrische-auto-6000-euro-subsidie-in-2021.html


[ Bericht 19% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-12-2018 08:54:56 ]
pi_183500640
Nummertje 3! Game on!

Dhr Ad H mag wegblijven.
pi_183503331
Over Discriminatie gesproken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183504391
Maargoed, wanneer kan ik lagere bijtelling krijgen? Al was het maar om Bartje te stangen.

Op zich ziet die nieuwe Audi er aardig uit, maar zou liefst 600km kunnen rijden zonder bijladen.
Whatever...
pi_183504999
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 21:09 schreef halfway het volgende:
Over Discriminatie gesproken.
Mag niet moet!
pi_183508900
Wat ik me wel afvraag... wie gaat er in 2020 nog een elektrische auto kopen als diezelfde auto in 2021 met ¤6000 subsidie komt?
  maandag 3 december 2018 @ 09:06:04 #7
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_183509046
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 08:45 schreef MaGNeT het volgende:
Wat ik me wel afvraag... wie gaat er in 2020 nog een elektrische auto kopen als diezelfde auto in 2021 met ¤6000 subsidie komt?
Die personen die nu ook al voor 4% bijtelling zo'n auto kunnen rijden.
pi_183509103
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 08:45 schreef MaGNeT het volgende:
Wat ik me wel afvraag... wie gaat er in 2020 nog een elektrische auto kopen als diezelfde auto in 2021 met ¤6000 subsidie komt?
Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
pi_183509174
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
quote:
Aanschafsubsidie
Onder de voorgenomen maatregelen vallen belastingvoordelen en subsidies. Voor nieuwe emissieloze auto's voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.
  maandag 3 december 2018 @ 14:05:44 #10
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183513739
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
Ik denk ook dat dit onderdeel is van proefballonnetjes oplaten om te zien hoe ze (op)stijgen, (op)vallen en (af)knappen. Onze discussies zijn op zichzelf leuk om zaken door te prikken. Je vraagt je wel af wat het realiteitsbesef is van de bedenkers.

Voordeeltjes zijn sws alleen voordelig wanneer een beperkte (of selecte) groep er gebruik van kan/zal maken. De reden om dit soort in-algemeen-belang maatregelen naar de prullenbak te verwijzen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183516652
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 09:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Die subsidie komt er niet. En als die er toch komt maken ze die pas op het laatst bekend.
Trap er toch niet in, iedereen massaal aan de electro en dan zeker die 1 miljard per maand accijns kado krijgen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183517924
Fijn voor de producent om te wetem. Dan kan hij alvast zijn prijzen omhoog gooien
pi_183518347
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 18:01 schreef LorneMalvo het volgende:
Fijn voor de producent om te wetem. Dan kan hij alvast zijn prijzen omhoog gooien
Valt bij EV wel wat mee, die willen marktaandeel, zeker met nieuw opkomende merken erbij.
pi_183518417
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 09:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]


[..]

Er is al over zoveel vergaderd. Dat is geen wetgeving.
pi_183519303
quote:
15s.gif Op zondag 2 december 2018 18:52 schreef Vallon het volgende:

[..]

Rustig aan met (je zo) diskwalificeren !!!!!

Zie o.a. https://www.energielevera(...)epanelen-terugvragen

[..]

hiervoor moet je je (destijds, tijdelijk) inschrijven etc.etc. je hoeft trouwens niet daadwerklijk Watts terug te storten in het net.
Jij hebt het over kvk... waar heb je die onzin vandaan?
Dat is namerlijk de grootst mogelijkste onzin
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183523849
Reden dat ik een Mercedes uit 1978 rijd en 1x per maand in Belgie benzine haal.
pi_183523930
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:23 schreef funnywell het volgende:
Reden dat ik een Mercedes uit 1978 rijd en 1x per maand in Belgie benzine haal.
Mooi voor je.
pi_183524154
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:26 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Mooi voor je.
zekers, even een foto voor de liefhebbers



6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.



Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
pi_183524215
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:

[..]

zekers, even een foto voor de liefhebbers

[ afbeelding ]

6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.

[ afbeelding ]

Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
pi_183524232
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:

[..]

zekers, even een foto voor de liefhebbers

[ afbeelding ]

6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.

[ afbeelding ]

Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
In 1979 zal de eigenaar van die auto zich vast even achter de oren hebben gekrabt.

quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
Voor iemand die 1x in de maand een tank benzine leeg rijdt zal LPG niet zo interessant zijn. Daarnaast is de auto dan ook niet echt origineel meer.
pi_183524274
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In 1979 zal de eigenaar van die auto zich vast even achter de oren hebben gekrabt.
Als zijnde een ZZP er zou ik er ook zo over denken.

Liever maken die zich druk over een verzekering pensioen of bedrijfs WA.
pi_183524287
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:42 schreef MaGNeT het volgende:
Voor iemand die 1x in de maand een tank benzine leeg rijdt zal LPG niet zo interessant zijn. Daarnaast is de auto dan ook niet echt origineel meer.
Interesant of CO2 uitstoot?
pi_183524291
Deze discussie is een beetje als binnen roken en zwarte piet. Langzaam ziet iedereen het licht en X jaar na dato vind je het bizar dat het niet veel eerder veranderd is.
pi_183524370
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 22:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Deze discussie is een beetje als binnen roken en zwarte piet. Langzaam ziet iedereen het licht en X jaar na dato vind je het bizar dat het niet veel eerder veranderd is.
Wat is er mis met piet
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
LP nooit interessant gevonden omdat ik altijd wagens rij met mechanische injectie, zo ook deze mercedes. Carburateur is me weer te ouderwets.
pi_183524412
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:

[..]

zekers, even een foto voor de liefhebbers

[ afbeelding ]

6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.

[ afbeelding ]

Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
gore stinkbak, als ik achter je rij altijd meteen alle ramen dicht en airco op interne circulatie.

quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 22:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Deze discussie is een beetje als binnen roken en zwarte piet. Langzaam ziet iedereen het licht en X jaar na dato vind je het bizar dat het niet veel eerder veranderd is.
Rot op joh. Zwarte piet vergelijken met een feit. BLACK PIET = BLACK
pi_183524469
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:

[..]

zekers, even een foto voor de liefhebbers

[ afbeelding ]

6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.

[ afbeelding ]

Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Bazenbak _O_

Mijn pa heeft een 350SL en een 280SE, dat waren pas echt mooie auto's.
pi_183524495
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:53 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

gore stinkbak, als ik achter je rij altijd meteen alle ramen dicht en airco op interne circulatie.

[..]
Valt mee, origineel had deze een katalysator. Maar die heb ik er onderuit gesloopt. Verbruikte teveel vermogen en was geen APK vereiste. Onze slappe overheid heeft t pas in 1997 verplicht haha. Tot 1995 kwamen er nog nieuwe auto's op de weg met carburateur in Nederland. Dus deze Mercedes was bijna 20 jaar zijn tijd vooruit.
pi_183524501
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:58 schreef MadJackthePirate het volgende:
Mijn pa heeft een 350SL en een 280SE, dat waren pas echt mooie auto's.
Waren of zijn? Heeft je pa ze verheukerd.
pi_183524520
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:00 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waren of zijn? Heeft je pa ze verheukerd.
Zijn, maar zo worden ze niet meer gemaakt, dus vandaar de verleden tijd. Zo goed als ze uit de fabriek kwamen rollen worden ze nooit meer.
pi_183524544
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:59 schreef funnywell het volgende:

[..]

Valt mee, origineel had deze een katalysator. Maar die heb ik er onderuit gesloopt. Verbruikte teveel vermogen en was geen APK vereiste. Onze slappe overheid heeft t pas in 1997 verplicht haha. Tot 1995 kwamen er nog nieuwe auto's op de weg met carburateur in Nederland. Dus deze Mercedes was bijna 20 jaar zijn tijd vooruit.
Enigste nadeel laat je achterwege? Achterwiel aandrijving en automaat!
pi_183524567
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:02 schreef john2406 het volgende:

[..]

Enigste nadeel laat je achterwege? Achterwiel aandrijving en automaat!
Achterwielaandrijving is sowieso beter dan voorwielaandrijving.
pi_183524580
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Achterwielaandrijving is sowieso beter dan voorwielaandrijving.
In de winter een auto uit die tijd, jij bent echt van gisteren geloof ik he?
En daarbij automaat en 177 pk?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2018 23:05:21 ]
pi_183524598
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:02 schreef john2406 het volgende:

[..]

Enigste nadeel laat je achterwege? Achterwiel aandrijving en automaat!
Nadelen? Een wagen als dit hoor je niet handmatig te bedienen. Een BMW als een E39 hoort ook niet als hand bedient te worden. En achterwielaandrijving een nadeel. Kan ze niet noemen. Het gevoel van vooruit geduwd worden is zoveel malen prettiger dan vooruit getrokken te moeten worden.
pi_183524612
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:05 schreef funnywell het volgende:

[..]

Nadelen? Een wagen als dit hoor je niet handmatig te bedienen. Een BMW als een E39 hoort ook niet als hand bedient te worden. En achterwielaandrijving een nadeel. Kan ze niet noemen. Het gevoel van vooruit geduwd worden is zoveel malen prettiger dan vooruit getrokken te moeten worden.
Ik voor mij houd het op quattro, ik ben een watje.

Oudje met twee sperrdiffs.
pi_183524654
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:04 schreef john2406 het volgende:

[..]

In de winter een auto uit die tijd, jij bent echt van gisteren geloof ik he?
En daarbij automaat en 177 pk?
Heb jaren Volvo 740 / 940 gereden met achterwielaandrijving, gaat prima in de sneeuw. Als ze het in Zweden kunnen ;)

En de koningsklasse van de autosport is ook achterwielaandrijving...
pi_183524672
Tesla Model 3 is overigens ook automaat en achterwielaandrijving, tenzij je de 2-motorige versie koopt, die is AWD.


pi_183524687
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:04 schreef john2406 het volgende:

[..]

In de winter een auto uit die tijd, jij bent echt van gisteren geloof ik he?
En daarbij automaat en 177 pk?
Wat is er mis met echt weg contact in de winter ipv al die elektronica. Je voelt de auto en je corrigeert het. Achterkant uitbreken doet me niks, corrigeer ik binnen een tel. Makkelijker dan wanneer de voorkant uitbreekt. En vrij ploegen is nog steeds makkelijker dan met voorwielaandrijving en te weinig gewicht op de wielen. Kom je nergens. Heb m al gebruikt in mn ouders hun aangekochte bos om bomen vrij te trekken die bleven hangen in een ander nadat ze waren omgezaagd.

En 177 pk is machtig, tik zo de 220km/h aan in Duitsland. Denk dat ze tegenwoordig het vermogen van de motor opgeven ipv het vermogen op de wielen wat aan de weg wordt overgedragen.
pi_183524737
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:11 schreef funnywell het volgende:

[..]

Wat is er mis met echt weg contact in de winter ipv al die elektronica. Je voelt de auto en je corrigeert het. Achterkant uitbreken doet me niks, corrigeer ik binnen een tel. Makkelijker dan wanneer de voorkant uitbreekt. En vrij ploegen is nog steeds makkelijker dan met voorwielaandrijving en te weinig gewicht op de wielen. Kom je nergens. Heb m al gebruikt in mn ouders hun aangekochte bos om bomen vrij te trekken die bleven hangen in een ander nadat ze waren omgezaagd.

En 177 pk is machtig, tik zo de 220km/h aan in Duitsland. Denk dat ze tegenwoordig het vermogen van de motor opgeven ipv het vermogen op de wielen wat aan de weg wordt overgedragen.
RWD slip is idd eenvoudig te corrigeren, onderstuurd glijden over de voorwielen is vervelender.
pi_183524740
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:11 schreef funnywell het volgende:

[..]

Wat is er mis met echt weg contact in de winter ipv al die elektronica. Je voelt de auto en je corrigeert het. Achterkant uitbreken doet me niks, corrigeer ik binnen een tel. Makkelijker dan wanneer de voorkant uitbreekt. En vrij ploegen is nog steeds makkelijker dan met voorwielaandrijving en te weinig gewicht op de wielen. Kom je nergens. Heb m al gebruikt in mn ouders hun aangekochte bos om bomen vrij te trekken die bleven hangen in een ander nadat ze waren omgezaagd.

En 177 pk is machtig, tik zo de 220km/h aan in Duitsland. Denk dat ze tegenwoordig het vermogen van de motor opgeven ipv het vermogen op de wielen wat aan de weg wordt overgedragen.
audi heeft 182 pk, en quattro, kan je leuke dingen mee in de winter hoor!
als het zijn moet trek ik een vrachtwagen uit de sneeuw ermee.
pi_183524761
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:14 schreef john2406 het volgende:

[..]

audi heeft 182 pk, en quattro, kan je leuke dingen mee in de winter hoor!
als het zijn moet trek ik een vrachtwagen uit de sneeuw ermee.
Handig, maar om daarvoor een Quattro te hebben :P Heb de laatste jaren niet zoveel vrachtwagens gezien die vast stonden in de sneeuw.
pi_183524893
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heb jaren Volvo 740 / 940 gereden met achterwielaandrijving, gaat prima in de sneeuw. Als ze het in Zweden kunnen ;)

En de koningsklasse van de autosport is ook achterwielaandrijving...
Vanwege dat ze met slicks rijden die extreem breed zijn.
pi_183524894
Auto s uit die tijd met automaat zijn gevoeliger als een vrouw.

1970 tot ?
Er naar kwam voor die wat het niet konden traction control, schrijf ik dat goed?

[ Bericht 46% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2018 23:24:09 ]
pi_183524946
quote:
Ik vermoed dat ik mijn audi scheef zou trekken met zo een gevaarte en een Tesla blijft recht?
pi_183524996
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:24 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik vermoed dat ik mijn audi scheef zou trekken met zo een gevaarte en een Tesla blijft recht?
Traction control, ESP/ESC, ABS... allemaal handige hulpmiddelen om te zorgen dat je wielen onafhankelijk van elkaar niet doorslippen bij gasgeven, slippen of remmen.
pi_183525035
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:

[..]

zekers, even een foto voor de liefhebbers

[ afbeelding ]

6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.

[ afbeelding ]

Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Toen waren er ook nog geen miljoenen Nederlanders die per se een auto moeten/willen. En het liefst twee, en voor de deur.

Goede tijden.
pi_183525037
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Traction control, ESP/ESC, ABS... allemaal handige hulpmiddelen om te zorgen dat je wielen onafhankelijk van elkaar niet doorslippen bij gasgeven, slippen of remmen.
Elektronica dus, wat kan uitvallen als geen degelijke kabels gebruikt worden, audi had er ook een handje aan hoor, de s ogen daar en tegen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2018 23:34:05 ]
pi_183525218
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:29 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Toen waren er ook nog geen miljoenen Nederlanders die per se een auto moeten/willen. En het liefst twee, en voor de deur.

Goede tijden.
Tegenwoordig vind ik, moet men al daar ze niet meer te vertrouwen zijn en dus altijd een backup moet/mag hebben!
pi_183528032
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:10 schreef MaGNeT het volgende:
Tesla Model 3 is overigens ook automaat en achterwielaandrijving, tenzij je de 2-motorige versie koopt, die is AWD.


AWD bestaat helemaal niet dan komt men moeilijk de bocht om!

Zonder diff haast niet te doen.

Kennis kocht zich na dat die bij ons genoten had van quattro, een AWD subaru, niks over die auto alleen het verkoop praatje, hallo die van mij is AWD continu alle wielen aangedreven!
Houdt toch op met dat fabeltje jonge, dat bestaat niet zeg ik tegen hem, het is of een normaal diff of een sperdiff daar je anders de bocht niet om komt of die wagen vreet banden!
Wat is dat vraagt die, sperr diff drijft de wielen aan die het minste draaien dus in de bocht de binnenste normaal diff drijf de buitenste aan!

Nog een paar weken gehad die auto en opeens zag ik hem niet meer, volgens mij aan de kinderen gegeven?

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2018 09:49:04 ]
pi_183528573
Een wagen vergelijken van 40.000 met eentje aanschafwaarde van 140.000 gulden.
  dinsdag 4 december 2018 @ 10:34:23 #51
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183528789
Gewoon 308gti pakken met 263pk en sper diff. Alleen geen subsidie.
pi_183528833
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:37 schreef funnywell het volgende:

[..]

zekers, even een foto voor de liefhebbers

[ afbeelding ]

6 cilinder in rij 2.8 met 177pk, ABS, werkende airco en alles elektrisch inclusief bestuurdersstoel. En zie dat dashboard, overzichtelijk zonder LCD aids in je gezicht.

[ afbeelding ]

Toen begrepen ze nog wat auto's waren.
Prachtig ding man. :Y
  dinsdag 4 december 2018 @ 17:21:45 #53
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_183534253
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

RWD slip is idd eenvoudig te corrigeren, onderstuurd glijden over de voorwielen is vervelender.
Het is precies andersom :X
Onderstuur is te corrigeren met gas los, bij overstuur heb je kans op lift off oversteer als je gas los laat.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 4 december 2018 @ 19:34:30 #54
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183536542
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 09:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

AWD bestaat helemaal niet dan komt men moeilijk de bocht om!

Zonder diff haast niet te doen.

Kennis kocht zich na dat die bij ons genoten had van quattro, een AWD subaru, niks over die auto alleen het verkoop praatje, hallo die van mij is AWD continu alle wielen aangedreven!
Houdt toch op met dat fabeltje jonge, dat bestaat niet zeg ik tegen hem, het is of een normaal diff of een sperdiff daar je anders de bocht niet om komt of die wagen vreet banden!
Wat is dat vraagt die, sperr diff drijft de wielen aan die het minste draaien dus in de bocht de binnenste normaal diff drijf de buitenste aan!

Nog een paar weken gehad die auto en opeens zag ik hem niet meer, volgens mij aan de kinderen gegeven?
echt waar? Nooit geweten.

Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen ;( :{ :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 4 december 2018 @ 19:37:39 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183536641
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

echt waar? Nooit geweten.

Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen ;( :{ :X
Zelfs Wikipedia heeft het mis
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sperdifferentieel
Gelukkig hebben we sjonnie het orakel
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 4 december 2018 @ 19:47:22 #56
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_183536928
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:
echt waar? Nooit geweten.

Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen ;( :{ :X
Dat je dát nou niet wist zeg!
Het is vast wel een eer om door zo'n fantastische kennisbom gecorrigeerd te worden *;
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 4 december 2018 @ 19:48:05 #57
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183536945
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zelfs Wikipedia heeft het mis
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sperdifferentieel
Gelukkig hebben we sjonnie het orakel
er is wel zoiets als een limited slip diff, die heb je in allelei soorten en maten, maar sper is sper. Op mijn werkspeeltje heb ik de keuze tussen langs- en dwarssper, maar sper is sper, dat komt van 'geblokkeerd' ofwel ver-/gesperd.

Limited slip is leuk in de sneeuw op rotondes trouwens; één wiel spint, ding gooit de sper erop, en zie dan maar hoe je die rotonde over komt ^O^ _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 4 december 2018 @ 19:52:13 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183537058
Het is toch wel een prestatie van onze sjonnie, of hij spreekt onzin, of hij verteld onzin, of hij doet het allebeide tegelijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 4 december 2018 @ 23:25:57 #59
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183541924
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 19:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Jij hebt het over kvk... waar heb je die onzin vandaan?
Dat is namerlijk de grootst mogelijkste onzin
In jouw termen "groots mogelijke onzin", kan het nog sterker ? :N

Maar je hebt gelijk :Y je kan/mag je - kennelijk - niet inschrijven omdat het Handelsregister niet bedoeld is om alleen/zo dan de BTW betaald over panelen en installatie terug te krijgen.
Dat moet je (voor de BTW korting op zonnepanelen), rechtstreeks doen bij de belastingdienst. Normaliter leid(de alleen) het inschrijven bij de KvK om aangemerkt worden als ondernemer voor de BTW en dus een BTW nummer waarmee je de BTW met de belastingdienst kan verrekenen.
NB: Veel leveranciers regelen dit voor -en namens jou zodat je vaak daarvan niets merkt......

Fiscaal/juridisch moet je je (dus) wel voorzien van een BTW nummer mits je de BTW wil terugvragen. Fiscaal wordt je dan ondernemer :7 mits/omdat je stroom produceert en val je - zo als semi-particulier & weinig BTW gedoe - onder de KOR (Kleine Ondernemers Regeling) zodat je geen last hebt van BTW aangifte.

Ben je echter al ondernemer dan wordt het lastig om privé als particulier, die BTW te verrekenen.
Strikt genomen plaats je dan de ZP installatie op je bedrijfsbalans waarna je dus geen BTW betaalt. Dit is weer niet handig omdat je dan ook de teruggeleverde stroom in je boekhouding moet gaan opvoeren waarvan/over je de BTW verrrekend etc.etc. Handiger is dan de panelen eventueel op naam van je fiscale partner mits aanwezig - die dan fiscaal ondernemer wordt - te zetten.

Uitgangspunt van mijn betoog was dat het ronduit raar is dat je als particulier deze toeren 8)7 moet uithalen die geheel passen in het klimaatbeleid. Leuker kunnen we/ze het niet maken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 4 december 2018 @ 23:28:57 #60
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183541974
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

echt waar? Nooit geweten.

Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen ;( :{ :X
Een helical doet wel wat hij zegt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183542040
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 10:34 schreef kaasplankje het volgende:
Gewoon 308gti pakken met 263pk en sper diff. Alleen geen subsidie.
Stoer doen als je peugeot rijdt :') Dan ben je fout bezig.
pi_183542747
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

echt waar? Nooit geweten.

Ik dacht altijd dat een sper gewoon alles lockte, dus dat alle wielen dan hetzelfde aantal omwentelingen maakten. Domme ik, heb ik al die tijd onzin lopen verkopen ;( :{ :X
Niet verwarren met een jeep uit militaire dienst he.

Of ik verwar het evt. dat zou ook nog kunnen.
pi_183542790
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 10:34 schreef kaasplankje het volgende:
Gewoon 308gti pakken met 263pk en sper diff. Alleen geen subsidie.
Twee wiel aangedreven, dan geef hem voor het stoplicht maar geen full power. Zag laatst een golfje staan getuned, ook zoveel pk op twee wielen, niet mee te rijden vermoed ik, als dan doe het met een vierwiel aandrijving.
  woensdag 5 december 2018 @ 07:04:03 #64
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183544033
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 23:32 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Stoer doen als je peugeot rijdt :') Dan ben je fout bezig.
Nee dan liever een verroest bootanker uit de 70s met een draaikolk in de tank.
  woensdag 5 december 2018 @ 10:10:47 #65
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183545777
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 07:04 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee dan liever een verroest bootanker uit de 70s met een draaikolk in de tank.
dat 'bootanker', is wel bijna 50 jaar oud inmiddels.. Moet jouw digipeug nog maar even zien te halen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_183545886
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 23:32 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Stoer doen als je peugeot rijdt :') Dan ben je fout bezig.
Ach, die oude listige hothatches (205 GTI, 106 Rallye) waren best tof.
  woensdag 5 december 2018 @ 11:02:32 #67
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183546501
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 00:14 schreef john2406 het volgende:

[..]

Niet verwarren met een jeep uit militaire dienst he.

Of ik verwar het evt. dat zou ook nog kunnen.
bij een legerjeep moest je handmatig locken, dan heb je daarna een gesperd differentieel. Bij een sper is dat standaard, moderne 4x4's doen dat elektronisch.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 5 december 2018 @ 11:05:29 #68
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_183546546
Mate van sper kon je vaak handmatig stellen door moeren bij de voorwielen.
pi_183546732
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2018 11:02 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

bij een legerjeep moest je handmatig locken, dan heb je daarna een gesperd differentieel. Bij een sper is dat standaard, moderne 4x4's doen dat elektronisch.
Achteraf denk ik dat mijn uitleg niet juist was, op de audi heb ik zo een sperr echter niet gebruiken voor normaal mee te rijden lees ik zojuist, dus niet boven 30 kmh. Ik dacht dat ik het juist uitleggen deed echter dat is/was dus niet zo. het is een 200 turbo quattro trouwens.

Ik zou hem nog niet willen ruilen voor 10 cedesen.
  woensdag 5 december 2018 @ 13:36:49 #70
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183549022
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 11:19 schreef john2406 het volgende:
200 turbo quattro
Krijg je daar onderhand geen slooppremie voor om 'm in te ruilen voor een Renault Zoe of een Nissan leaf?
pi_183559417
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:36 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Krijg je daar onderhand geen slooppremie voor om 'm in te ruilen voor een Renault Zoe of een Nissan leaf?
Als dat een slooppremie worden gaat van rond de 20.000 dan mag het geen cent er onder.
Dat ding rijdt nog tijdens een kernaanval als alle elektronica is uit gevallen.
Heb er wel meer ouder nog die ook nog rijden dan, echter dit is wel een favoriet van mij!
pi_183563355
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 13:36 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Krijg je daar onderhand geen slooppremie voor om 'm in te ruilen voor een Renault Zoe of een Nissan leaf?
Oja en dat peugeotje van je sleep ik als een caravan achter deze aan, met je 263 pk. Die pk s krijg je toch niet op de straat overgebracht!
  donderdag 6 december 2018 @ 11:00:06 #73
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183563504
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 10:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

Oja en dat peugeotje van je sleep ik als een caravan achter deze aan, met je 263 pk. Die pk s krijg je toch niet op de straat overgebracht!
Hahaha.
  vrijdag 7 december 2018 @ 15:35:31 #74
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_183586100
quote:
Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto's omhoog.
Nog verder omhoog. Stelletje grafbakken in Den Haag. Ik wordt al keihard genaaid met de MRB omdat ik een hybride rij , die zijn immers zwaarder en ben al een MRB klasse meer gaan betalen omdat de korting vanwege het gewicht is komen te vervallen. Nu gaan ze de MRB nóg meer verhogen. Ik betaal letterlijk meer aan MRB dan aan benzine elke maand omdat ik niet veel rij (lijkt me beter voor het milieu). Flikker dan op zijn minst gewoon de benzineprijs verder omhoog en laat die vaste lasten voor wat ze zijn. Dan heb je ook motivatie om minder te rijden. Een hogere MRB is gewoon geld cashen :r

Tijd om hier de gele hesjes ook maar aan te trekken.

En die doelstelling ook: In 2030 alleen nog electrische auto's. :')!!!!!! Net zo realitisch als in 2021 van het gas af.

_O-
Wat denken ze, dat Jan modaal geld heeft voor een nieuwe auto. Die kopen hooguit 2e hands. Dit is gewoon weer een subsidie voor de rijken.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_183741644
Wel grappig, je zou bijna denken dat Tennet hier meeleest, of m'n bierviltje was nog best ok:

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Klopt m'n bierviltje?

Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh (400.000.000kWh) x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.

Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
Artikel van vandaag:

bron: https://tweakers.net/reviews/6639/7/van-snelladen-tot-slim-laden-voldoende-laadpalen-voldoende-stroom-is-er-straks-genoeg-stroom.html

quote:
Het korte antwoord is: ja, er zal genoeg stroom beschikbaar zijn. Er zijn weliswaar enkele knelpunten, vooral lokaal voor het laagspanningsnet, maar die zijn oplosbaar. Allereerst is het belangrijk om te realiseren dat de overstap niet van de ene op de andere dag gaat. Er zijn momenteel ongeveer veertigduizend volledig elektrische auto's in Nederland en de verkoop lijkt ieder jaar te verdubbelen. Zelfs als in 2030 alleen nog emissievrije auto's verkocht worden en er dan misschien twee miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden, zal het vervolgens nog vele jaren duren voordat het hele wagenpark elektrisch is. Oftewel, de groei gaat geleidelijk en daarop valt te anticiperen.

Achttien procent meer stroom
Woordvoerder Jeroen Brouwers van Tennet rekende Tweakers voor hoeveel meer energie nodig is. "Als je ervan uitgaat dat 7 miljoen huishoudens in de toekomst ook 7 miljoen auto's bezitten, zal dat in Nederland leiden tot 21TWh extra stroomverbruik per jaar, gebaseerd op het huidige aantal kilometers. Aangezien er momenteel zo'n 120TWh per jaar wordt verbruikt, komt dat dus neer op bijna 18 procent van het huidige gebruik."

Die berekening is gebaseerd op een gemiddelde van 15.000km per jaar, wat naar boven afgerond is, en een gemiddeld verbruik van 1kWh per 5km. Dat betekent een verbruik van 3000kWh per jaar per auto, wat gelijk is aan het gemiddelde gebruik van een Nederlands huishouden.
:D
pi_183741741
En mocht iemand een laadpaal bezet houden terwijl hij niet écht aan het laden is:

https://blog.iusmentis.com/2018/11/07/hoe-illegaal-is-het-om-andermans-elektrische-auto-op-te-laden-bij-de-ikea

quote:
Hoe illegaal is het om andermans elektrische auto op te laden bij de IKEA?
7 november 2018, 08:09 | AE 10939 | Informatiemaatschappij | 56 reacties
De ‘valsspelers’ bij Ikea, zo opende een column van Maarten Hachmang bij E-driving.com. Maarten geniet ervan om naar Ikea te gaan, omdat hij dan op vol vermogen met zijn elektrische auto kan rijden – bij Ikea kun je lekker rustig weer snelladen namelijk terwijl je winkelt. Alleen viel dat deze keer tegen: alle plekken bezet, waaronder door een benzineauto en een elektrische auto die niet daadwerkelijk aan het laden was. Heel ergerlijk, in het bijzonder die laatste:

Is eigenlijk nog een stapje erger dan een foutgeparkeerde benzinebak. Hij hoort immers de problemen te kennen die E-rijders ervaren, en tóch zet ’ie bewust zijn auto neer en sluit zélfs de kabel aan. Maar vervolgens is ‘ie te krenterig om twee euro voor een volle batterij te betalen. … Ik besloot de ‘imitatie ev-rijder’ wat stroom cadeau te doen door mijn laadpas langs de paal te swipen. Met een luide ‘piep’ blokkeerde de laadpaal zijn laadkabel en de auto startte met laden. De laadkabel kan alleen maar losgemaakt worden door mijn pasje langs de paal te swipen óf door de paal stroomloos te maken.
Creatief gevonden, en de eigenaar (“een kalende man van middelmatige leeftijd”) stond inderdaad luid klagend bij de klantenservice. Maar als ict-jurist ga ik me dan toch afvragen, dit voelt als iets dat niet moet kunnen maar hoe zou het strafbaar kunnen zijn?

Door met de eigen laadpas het laadproces te activeren, wordt de laadkabel vergrendeld totdat het laadproces is afgerond of totdat de pashouder deze opnieuw langs de paal houdt. Daarmee is de auto dus niet meer mee te nemen. Juridisch gezien heet dat vernieling, art. 350 Strafrecht:

Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
De reden is dat je met deze tankpas-actie de auto tijdelijk ‘onbruikbaar’ maakt, de eigenaar kan er immers niet mee wegrijden. Dat je dat doet met een technische truc in plaats van een wielklem of hem klemzetten met je Tesla, doet voor het misdrijf niet ter zake. In de praktijk verwacht ik er niet veel van, omdat dit als delict te ‘klein’ is om wat mee te kunnen. Binnen de Richtlijnen van het OM over vernieling kom ik eigenlijk niet eens bij de kleinste boete uit.

Het blijft me wel verbazen, de creativiteit van mensen in hoe je nieuwe systemen kunt gebruiken.

Arnoud
pi_183741766
Eigenlijk best wel grappig om te zien hoe de overheid alles zet op de ouderwetse elektrische auto, terwijl we in een tijd leven waarbij ontwikkelingen in rap tempo aan ons voorbij gaan.
Als overheid zou ik juist veel meer gaan kijken naar nieuwe en andere technologieën waarmee we ons gaan vervoeren. De drone of de zonneauto staan al op ons te wachten en wat kunnen we nog meer verwachten. Dus hoezo met zijn allen in de file, we vliegen straks allemaal met een drone.
pi_183741799
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:09 schreef MakkieR het volgende:
Eigenlijk best wel grappig om te zien hoe de overheid alles zet op de ouderwetse elektrische auto, terwijl we in een tijd leven waarbij ontwikkelingen in rap tempo aan ons voorbij gaan.
Als overheid zou ik juist veel meer gaan kijken naar nieuwe en andere technologieën waarmee we ons gaan vervoeren. De drone of de zonneauto staan al op ons te wachten en wat kunnen we nog meer verwachten. Dus hoezo met zijn allen in de file, we vliegen straks allemaal met een drone.
Ik geloof niet dat we straks allemaal met een drone vliegen. Sowieso ik niet met m'n vliegangst.
En zonneauto? Dat lijkt me gewoon elektrisch rijden en dan zal je toch echt 3 maanden per jaar stil staan als je die niet via het stopcontact laadt.
pi_183741880
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nog niet op lpg, die is nog veel goedkoper daar in dat land, en als je er zou wonen niks meer betreffende de wegenbelasting, die weten hoe het hoort.
Is ook wel aan hun infra te zien(wegen).

Maar in Nederland is het wel overdreven spik en span.
Scheurtje in het weg hup hele weg eruit.
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:19:11 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183741900
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:09 schreef MakkieR het volgende:
Eigenlijk best wel grappig om te zien hoe de overheid alles zet op de ouderwetse elektrische auto, terwijl we in een tijd leven waarbij ontwikkelingen in rap tempo aan ons voorbij gaan.
Als overheid zou ik juist veel meer gaan kijken naar nieuwe en andere technologieën waarmee we ons gaan vervoeren. De drone of de zonneauto staan al op ons te wachten en wat kunnen we nog meer verwachten. Dus hoezo met zijn allen in de file, we vliegen straks allemaal met een drone.
Zonneauto?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183741914
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat we straks allemaal met een drone vliegen. Sowieso ik niet met m'n vliegangst.
En zonneauto? Dat lijkt me gewoon elektrisch rijden en dan zal je toch echt 3 maanden per jaar stil staan als je die niet via het stopcontact laadt.
Ik had liever gezien dat waterstof iets zou worden, schijnbaar niet.
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:23:28 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183741948
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:19 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Ik had liever gezien dat waterstof iets zou worden, schijnbaar niet.
Waarom?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183741954
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:19 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Ik had liever gezien dat waterstof iets zou worden, schijnbaar niet.
Waterstof moet nu eenmaal eerst geproduceerd worden, dat kan uit aardgas maar ook uit elektrolyse.

De eerste oplossing, maken uit aardgas, is niet echt een vooruitgang, dan kan je net zo goed een auto direct op aardgas laten rijden.
De 2e oplossing, waterstof maken uit elektrolyse heeft een fors verlies aan rendement, dus kan je die stroom beter direct in een accu laden.

Het laden van een waterstofauto is ook niet zonder obstakels, zo kost een tankinstallatie miljoenen en kan het tot een half uur duren voor een tankstation weer op druk is om een auto te tanken. Ook bij het tanken gaat (door de hoge druk die opgebouwd moet worden) een hoop energie (rendement) verloren.

Al met al is waterstof mooi op papier maar heeft het in de praktijk nogal wat haken en ogen.
  zaterdag 15 december 2018 @ 17:40:22 #84
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183747508
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:23 schreef MaGNeT het volgende:
De 2e oplossing, waterstof maken uit elektrolyse heeft een fors verlies aan rendement, dus kan je die stroom beter direct in een accu laden.

Het laden van een waterstofauto is ook niet zonder obstakels, zo kost een tankinstallatie miljoenen en kan het tot een half uur duren voor een tankstation weer op druk is om een auto te tanken. Ook bij het tanken gaat (door de hoge druk die opgebouwd moet worden) een hoop energie (rendement) verloren.

Al met al is waterstof mooi op papier maar heeft het in de praktijk nogal wat haken en ogen.
Wel interessant om daar 's wat anders E2E (en-to-end) over na te denken.

Je kunt je afvragen of verlies (klimaattechnisch gezien) telt bij waterstof (maken). Het (energie)verlies gaat immers omgezet worden in H2O wat op zichzelf helemaal niet erg is. Natuurlijk is dat NU duurder omdat wordt gerekend vanuit fossiele kosten.
Het probleem met accu's is vooral dat ze a) te kleine capaciteit hebben, b) ook milieubelastend zijn en c) geringe energiedichtheid hebben qua gewicht.

Met Waterstof(gas) is - als eerst indruk - makkelijker in te passen in onze maatschappij. Motoren kun je o.a. relatief makkelijk ombouwen. De energiedichtheid is sws 2 tot 3 keer groter is dan die van benzine,laat staan die van een accu en daarmee erg aantrekkelijk. Natuurlijk is er een probleem van maken (elektrolyse), opslaan (vloeibaar maken) en distributie (vooral veiligheid).

Stel dat we onze "accu" inspanningen zetten op waterstof (en dan niet die rare chemisch gecombineerde fuel cellen) kan dat op termijn wel's beter zijn.
Tuurlijk ben je - veel - energie kwijt aan het (aan)maken en samenpersen maar so what...... er is geen verlies qua schade aan milieu en klimaat.

In de spoiler mijn bierviltje.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus, natte vinger, groene accu-laad elektriciteit technologie heeft een rendement van laten we zeggen 55% en dat van pure waterstof, zeg 25%, ruwweg minder dan de helft daarvan. Voor de discussie is het simpel te stellen dat waterstof technologie het dubbele is van accu's.

Het voordeel van waterstof zit 'm vooral in a) geschiktheid als voortgezette ontplof-technologie, b) zeer hoge energiedichtheid daardoor c) beter inpasbaar voor zware industrie en d) geen moeilijk afvalproducten. Het grootste voordeel is dat accu's met alle gedane investeringen, economisch & technlogisch gezien een lucratievere groeimarkt.
NB: Waterstof wordt vooral gezien al gevaarlijk, wat komt door de grote energiedichtheid die immers 2-3 keer groter is dan van benzine. Ook een 100kWh, laat staan erg grotere, accu geven ook zo hun (op/laad)gevaren van explosies/brand.

Al zou je maar 20% of zelfs 10% rendement van door aangemaakte "Waterstof" uit PV/Wind kunnen toepassen dan is dat niet echt te zien als verlies in het totaalrendement.
Het nadeel van (op)laad-accu's, laat staan die van fossiel; is dat die om ingewikkelde ontginning vraagt en complexe afvalproducten opleveren.

Ik noem dit ook omdat onze denken vooral gebaseerd is op ouderwetse kosten in geld van grondstof verkrijging -en het gebruik, die kapitaaltechnisch nu moeten renderen.
Natuurlijk is waterstof net als LPG (en trouwens ook benzine) gevaarlijk waarbij we dat nu beter in de hand hebben dan destijds met de Hindenburg.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 15 december 2018 @ 17:41:53 #85
206731 Mortaxx
Doomer
pi_183747536
Prachtig hoe Henk de nieuwe Tesla van Roderick mag subsidiëren :')
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_183747566
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:41 schreef Mortaxx het volgende:
Prachtig hoe Henk de nieuwe Tesla van Roderick mag subsidiëren :')
Roderick betaalt ze terug met schone lucht en minder klimaatgezeik. En toch krijgt Roderick geen dank je wel van H&I. Stelletje ondankbare honden zijn het!
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 15 december 2018 @ 17:45:46 #87
206731 Mortaxx
Doomer
pi_183747603
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Roderick betaalt ze terug met schone lucht en minder klimaatgezeik. En toch krijgt Roderick geen dank je wel van H&I. Stelletje ondankbare honden zijn het!
Schone lucht?
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_183747652
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:45 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Schone lucht?
Jazeker. Tenzij H&I toevallig op vakantie zijn waar die Tesla en de onderdelen daarvan worden geproduceerd. Maar H&I gaan lekker fantasieloos op vakantie, dus die kans acht ik klein.
pi_183747673
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:40 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wel interessant om daar 's wat anders E2E (en-to-end) over na te denken.

Je kunt je afvragen of verlies (klimaattechnisch gezien) telt bij waterstof (maken). Het (energie)verlies gaat immers omgezet worden in H2O wat op zichzelf helemaal niet erg is. Natuurlijk is dat NU duurder omdat wordt gerekend vanuit fossiele kosten.
Het probleem met accu's is vooral dat ze a) te kleine capaciteit hebben, b) ook milieubelastend zijn en c) geringe energiedichtheid hebben qua gewicht.

Met Waterstof(gas) is - als eerst indruk - makkelijker in te passen in onze maatschappij. Motoren kun je o.a. relatief makkelijk ombouwen. De energiedichtheid is sws 2 tot 3 keer groter is dan die van benzine,laat staan die van een accu en daarmee erg aantrekkelijk. Natuurlijk is er een probleem van maken (elektrolyse), opslaan (vloeibaar maken) en distributie (vooral veiligheid).

Stel dat we onze "accu" inspanningen zetten op waterstof (en dan niet die rare chemisch gecombineerde fuel cellen) kan dat op termijn wel's beter zijn.
Tuurlijk ben je - veel - energie kwijt aan het (aan)maken en samenpersen maar so what...... er is geen verlies qua schade aan milieu en klimaat.

In de spoiler mijn bierviltje.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus, natte vinger, groene accu-laad elektriciteit technologie heeft een rendement van laten we zeggen 55% en dat van pure waterstof, zeg 25%, ruwweg minder dan de helft daarvan. Voor de discussie is het simpel te stellen dat waterstof technologie het dubbele is van accu's.

Het voordeel van waterstof zit 'm vooral in a) geschiktheid als voortgezette ontplof-technologie, b) zeer hoge energiedichtheid daardoor c) beter inpasbaar voor zware industrie en d) geen moeilijk afvalproducten. Het grootste voordeel is dat accu's met alle gedane investeringen, economisch & technlogisch gezien een lucratievere groeimarkt.
NB: Waterstof wordt vooral gezien al gevaarlijk, wat komt door de grote energiedichtheid die immers 2-3 keer groter is dan van benzine. Ook een 100kWh, laat staan erg grotere, accu geven ook zo hun (op/laad)gevaren van explosies/brand.

Al zou je maar 20% of zelfs 10% rendement van door aangemaakte "Waterstof" uit PV/Wind kunnen toepassen dan is dat niet echt te zien als verlies in het totaalrendement.
Het nadeel van (op)laad-accu's, laat staan die van fossiel; is dat die om ingewikkelde ontginning vraagt en complexe afvalproducten opleveren.

Ik noem dit ook omdat onze denken vooral gebaseerd is op ouderwetse kosten in geld van grondstof verkrijging -en het gebruik, die kapitaaltechnisch nu moeten renderen.
Natuurlijk is waterstof net als LPG (en trouwens ook benzine) gevaarlijk waarbij we dat nu beter in de hand hebben dan destijds met de Hindenburg.
De waterstof auto's die nu in productie zijn / ontwikkeld worden zijn elektrische auto's die met een met waterstof gevulde brandstofcel rijden. Het zijn geen verbrandingsmotoren.
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 15 december 2018 @ 17:51:51 #90
206731 Mortaxx
Doomer
pi_183747693
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Jazeker. Tenzij H&I toevallig op vakantie zijn waar die Tesla en de onderdelen daarvan worden geproduceerd. Maar H&I gaan lekker fantasieloos op vakantie, dus die kans acht ik klein.
Misschien moet je je eens verdiepen in welke grondstoffen nodig zijn voor bijvoorbeeld de accu's

En die elektriciteit wordt natuurlijk nog steeds opgewekt door steenkool te verbranden
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_183747911
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:51 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Misschien moet je je eens verdiepen in welke grondstoffen nodig zijn voor bijvoorbeeld de accu's

En die elektriciteit wordt natuurlijk nog steeds opgewekt door steenkool te verbranden
De standaard borrelpraat die we ieder topic weer voorbij zien komen.
Maar goed, ik zal weer happen:

Ik heb je op FOK! nooit zien klagen over de 96 miljoen vaten ruwe aardolie die we iedere dag uit de grond pompen, de miljarden liters brandstof en motorolie die we dagelijks verstoken.

Zo'n accu kan 1000-2000x opgeladen worden, grondstoffen zijn waardevol en herbruikbaar.

Kolencentrales wekken zo'n 28% van alle stroom op in Nederland.
Daarnaast kan je stroom groen opwekken, dat is met benzine wat lastiger.
  zaterdag 15 december 2018 @ 18:07:01 #92
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183747971
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:50 schreef MaGNeT het volgende:
De waterstof auto's die nu in productie zijn / ontwikkeld worden zijn elektrische auto's die met een met waterstof gevulde brandstofcel rijden. Het zijn geen verbrandingsmotoren.
Dat is wat ik ter discussie stel. Waarom geen auto's met motor die rechtstreeks op waterstof werken ?
Ook makkelijk voor je verwarming thuis etc.etc. Het is eenvoudiger om die transitie te maken. Beetje techneut zal geen echte grote moeite hebben z'n huidige auto of ketel om te bouwen etc.etc.

Hoef je ook geen ingewikkelde nieuwe technologie te gebruiken. Dat waterstof niet bekeken wordt is - afgezien van complot gedachten - vooral gedreven omdat het niet zou renderen (t.o.v. wat en hoe gewogen ?) ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183748026
quote:
12s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:07 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat is wat ik ter discussie stel. Waarom geen auto's met motor die rechtstreeks op waterstof werken ?
Ook makkelijk voor je verwarming thuis etc.etc. Het is eenvoudiger om die transitie te maken. Beetje techneut zal geen echte grote moeite hebben z'n huidige auto of ketel om te bouwen etc.etc.

Hoef je ook geen ingewikkelde nieuwe technologie te gebruiken. Dat waterstof niet bekeken wordt is - afgezien van complot gedachten - vooral gedreven omdat het niet zou renderen (t.o.v. wat en hoe gewogen ?) ?
Ik ben normaal niet zo van het "link dumpen" maar onderstaande legt het zeer goed uit, alle voor- en nadelen van waterstof als brandstof met berekeningen en onderbouwingen door iemand die gewerkt heeft met waterstof.

Wordt gezien als valide.

https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1

Je kan vanuit die link ook doorklikken naar de andere 2 delen.

Complotdenken doe ik op dit vlak niet aan, het is bekend wat een tankinstallatie voor waterstof kost, hoe lang het duurt om druk op te bouwen (en de volgende auto kan tanken), hoeveel rendement daarbij verloren gaat (comprimeren kost energie), bij het tanken moet dat nogmaals in stappen om bevriezing te voorkomen, etc. Het is complex en een stuk langzamer dan gewoon tanken.

Het produceren van waterstof op een schone manier is zeker mogelijk, bijvoorbeeld met groene stroom (elektrolyse). Maar je kan heel wat dure techniek overslaan in een auto door het rechtstreeks in een accu te laden.

Daarnaast is de techniek duur en levensduur van brandstofcellen nog zeer beperkt.

En het is zeker niet zo dat het niet bekeken wordt, je ziet alleen dat fabrikanten iedere keer waterstofauto's onderzoeken / aankondigen en dat er vervolgens geen productie op gang komt. Hyundai wil dat nu doorbreken maar voor dat productierijp is, zijn accu's minimaal alweer 2x beter en goedkoper.

https://tweakers.net/nieuws/146785/hyundai-wil-vanaf-2030-jaarlijks-500000-waterstof-elektrische-autos-produceren.html

Toyota zet nu in op solid state accu's en beweert dat in hun eerste elektrische auto's werkend te gaan krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-12-2018 18:19:14 ]
pi_183748306
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:51 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Misschien moet je je eens verdiepen in welke grondstoffen nodig zijn voor bijvoorbeeld de accu's

En die elektriciteit wordt natuurlijk nog steeds opgewekt door steenkool te verbranden
Die grondstoffen worden bij H&I in de achtertuin gedolven?

En de superchargers van Tesla worden gevoed met solarpower. De meeste Tesla eigenaren die ik ken hebben ook hun daken vol met zonnepanelen.

Dus: nee.
pi_183748993
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 17:41 schreef Mortaxx het volgende:
Prachtig hoe Henk de nieuwe Tesla van Roderick mag subsidiëren :')
Roderick betaalt op allerlei manieren al vele malen meer dan Henk. Logisch dat er weinig meer af te pakken valt bij Roderick. En dan een belastingkorting ook nog als subsidie zien.

Iemand moet die dure technologiepntwikkeling betalen. Dat doet Roderick. Zodat Henk straks aan een tesla kan sleutelen i.p.v. een diesel. Daarnaast kan Henk straks genieten van de tweedehands van Roderick en van de opgeschaalde technologie die Roderick nu betaalt. Aangezien het gedrag van Roderick iedereen een beter milieu oplevert wordt dat voor een klein deel van belasting vrijgesteld.

Makkelijk, makkelijk

Die huursubsidie , zorgtoeslag, lagere belasting over zijn totale inkomen, daar doet Henk geheel niets bijzonders voor.

We hoeven echt geen medelijden te hebben met Roderick. Maar dit is echt heel simpel communistisch gelul.
Whatever...
pi_183749285
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:05 schreef Spanky78 het volgende:
Iemand moet die dure technologiepntwikkeling betalen. Dat doet Roderick.
Nee, dat doet hij overduidelijk niet. De rest betaalt dat voor hem.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_183749699
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nee, dat doet hij overduidelijk niet. De rest betaalt dat voor hem.
Is niet waar, de kosten worden gedeeld. Dit omdat wij met zijn allen nieuwe technologie willen hebben betalen we daar aan mee.

Niet met subsidie maar met belastingverlaging. Dat is, zeker voor een iets dat echt meer kost bij jonge technologie helemaal niet gek. Het is ook biet te vergelijken met afschaffen van dividendbelasting oid.
Whatever...
pi_183750027
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:45 schreef Spanky78 het volgende:
Dit omdat wij met zijn allen nieuwe technologie willen hebben betalen we daar aan mee.

Niet met z'n allen. Vraag dat maar eens aan echte mensen. Het is niet fair dat rijken met subsidie van dat "met z'n allen" profiteren. Die "allen" waar je het over hebt betalen daar alleen voor maar profiteren op geen enkele wijze. Jouw bericht komt ook duidelijk weer uit een koker van iemand die zich aan de profiterende kant bevindt. Het zijn prachtige speeltjes voor de rijken die best zo'n ding zelf zouden kunnen betalen maar dat nooit doen als de rest er niet aan meebetaalt. Het is zo vals en hypocriet. En vunzig wat mij betreft.

Zonder subsidie wordt er geen enkele Tesla verkocht. Dat wat betreft de goede bedoelingen van hen die profiteren. Gezien dat gegeven weet je eigenlijk al genoeg. Ze willen graag zo'n gave bolide maar dan moeten die "allen" wel enkele tienduizenden euri sponsoren. Dat klopt toch niet?

Het is eigenlijk als alles op het gebied van de energietransitie: zij die het makkelijk zelf kunnen betalen profiteren en de rest (het gepeupel) betaalt dat voor ze. Dat moeten we toch niet willen? Erg eerlijk klinkt dat niet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 15 december 2018 @ 20:18:54 #99
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183750500
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Niet met z'n allen. Vraag dat maar eens aan echte mensen. Het is niet fair dat rijken met subsidie van dat "met z'n allen" profiteren. Die "allen" waar je het over hebt betalen daar alleen voor maar profiteren op geen enkele wijze. Jouw bericht komt ook duidelijk weer uit een koker van iemand die zich aan de profiterende kant bevindt. Het zijn prachtige speeltjes voor de rijken die best zo'n ding zelf zouden kunnen betalen maar dat nooit doen als de rest er niet aan meebetaalt. Het is zo vals en hypocriet. En vunzig wat mij betreft.

Zonder subsidie wordt er geen enkele Tesla verkocht. Dat wat betreft de goede bedoelingen van hen die profiteren. Gezien dat gegeven weet je eigenlijk al genoeg. Ze willen graag zo'n gave bolide maar dan moeten die "allen" wel enkele tienduizenden euri sponsoren. Dat klopt toch niet?

Het is eigenlijk als alles op het gebied van de energietransitie: zij die het makkelijk zelf kunnen betalen profiteren en de rest (het gepeupel) betaalt dat voor ze. Dat moeten we toch niet willen? Erg eerlijk klinkt dat niet.
Trek jij je hypotheekrente af?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183750853
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Niet met z'n allen. Vraag dat maar eens aan echte mensen. Het is niet fair dat rijken met subsidie van dat "met z'n allen" profiteren. Die "allen" waar je het over hebt betalen daar alleen voor maar profiteren op geen enkele wijze. Jouw bericht komt ook duidelijk weer uit een koker van iemand die zich aan de profiterende kant bevindt. Het zijn prachtige speeltjes voor de rijken die best zo'n ding zelf zouden kunnen betalen maar dat nooit doen als de rest er niet aan meebetaalt. Het is zo vals en hypocriet. En vunzig wat mij betreft.

Zonder subsidie wordt er geen enkele Tesla verkocht. Dat wat betreft de goede bedoelingen van hen die profiteren. Gezien dat gegeven weet je eigenlijk al genoeg. Ze willen graag zo'n gave bolide maar dan moeten die "allen" wel enkele tienduizenden euri sponsoren. Dat klopt toch niet?

Het is eigenlijk als alles op het gebied van de energietransitie: zij die het makkelijk zelf kunnen betalen profiteren en de rest (het gepeupel) betaalt dat voor ze. Dat moeten we toch niet willen? Erg eerlijk klinkt dat niet.
In Nederland zijn mensen met een hoog loonnettobetalers. Dat betekent dat ze vooral veel bijdragen Ik begrijp dat je dat niet wilt horen. Als je dan maatregelen neem tom zaken te stimuleren in de vorm van belastingverlaging, is het logisch dat mensen die al heel veel betalen daarvan kunnen profiteren.

Dus ja, hypotheekrenteaftrek is dan wat hoger omdat ze over dat laatste stukje loon heel veel belasting betalen. En zo is het ook met dure nieuwe technologie die we met zijn allen willen. Nee, veel mensen kunnen geen zonnepanelen betalen, of een tesla. Maar we willen dat wel stimuleren.

Als je dat doet heb je altijd een club rijkeren die dit als eerste kan adopteren. De technologie wordt groter, volwassen, de prijs gaat omlaag en hey, henk kan het ineens ook betalen.

Zodra je dit soort maatregelen niet neemt omdat het zielig is voor armere mensen, gebeurt er nooit wat. Regressief links ben je.

In de energietransitie zou je beter kunnen wijzen op de grote bedrijven, multinationals die nauwelijks energiebelasting betalen. Die sowieso amper belasting betalen. Die paar euro om minder vervuilende auto's op de weg te brengen, je trapt er wel weer lekker in.

Overigens zijn bijna alle tesla rijders in Nederland mensen die netto extreem veel meer bijdragen dan ze uit die gezamenlijk geldpot halen. Een beetje HRA, een wat minder hoge bijtelling (is nogal wat eh, 22% van de nieuwprijs bijbetalen voor een auto die niet van jou is, zelfs al is die auto 4 jaar oud). Verder betalen deze mensen vooral heel veel mee aan al die regelingen voor mensen die het zelf nooit zouden kunnen betalen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Spanky78 op 15-12-2018 20:37:57 ]
Whatever...
pi_183751006
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nee, dat doet hij overduidelijk niet. De rest betaalt dat voor hem.
Nee, want de sigaar die Roderick krijgt komt uit zijn eigen doos.
pi_183751034
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De standaard borrelpraat die we ieder topic weer voorbij zien komen.
Maar goed, ik zal weer happen:

Ik heb je op FOK! nooit zien klagen over de 96 miljoen vaten ruwe aardolie die we iedere dag uit de grond pompen, de miljarden liters brandstof en motorolie die we dagelijks verstoken.

Zo'n accu kan 1000-2000x opgeladen worden, grondstoffen zijn waardevol en herbruikbaar.

Kolencentrales wekken zo'n 28% van alle stroom op in Nederland.
Daarnaast kan je stroom groen opwekken, dat is met benzine wat lastiger.
Die olie wordt toch opgepompt voor panty s plastic en nog onnoembare dingen waar ik geen weet van heb.
pi_183751043
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Niet met z'n allen. Vraag dat maar eens aan echte mensen. Het is niet fair dat rijken met subsidie van dat "met z'n allen" profiteren. Die "allen" waar je het over hebt betalen daar alleen voor maar profiteren op geen enkele wijze. Jouw bericht komt ook duidelijk weer uit een koker van iemand die zich aan de profiterende kant bevindt. Het zijn prachtige speeltjes voor de rijken die best zo'n ding zelf zouden kunnen betalen maar dat nooit doen als de rest er niet aan meebetaalt. Het is zo vals en hypocriet. En vunzig wat mij betreft.

Zonder subsidie wordt er geen enkele Tesla verkocht. Dat wat betreft de goede bedoelingen van hen die profiteren. Gezien dat gegeven weet je eigenlijk al genoeg. Ze willen graag zo'n gave bolide maar dan moeten die "allen" wel enkele tienduizenden euri sponsoren. Dat klopt toch niet?

Het is eigenlijk als alles op het gebied van de energietransitie: zij die het makkelijk zelf kunnen betalen profiteren en de rest (het gepeupel) betaalt dat voor ze. Dat moeten we toch niet willen? Erg eerlijk klinkt dat niet.
Ga je nu weer beweren dat zonder subsidie geen Tesla verkocht wordt terwijl dat al eerder overduidelijk aan jou is aangetoond dat dat niet klopt?
pi_183751058
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nee, want de sigaar die Roderick krijgt komt uit zijn eigen doos.
Dus deze weigert de subsidie en betaald gewoon houderschapsbelasting.
pi_183751069
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Trek jij je hypotheekrente af?
Hij krijgt huursubsidie op zijn zwaar gesubsidieerde hutje.
pi_183751093
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:39 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dus deze weigert de subsidie en betaald gewoon houderschapsbelasting.
Er zit geen subsidie (meer) in Nederland op Tesla’s.
pi_183751115
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Er zit geen subsidie (meer) in Nederland op Tesla’s.
Okay houderschapsbelasting ook weer voor die leuke wagen, bij lease volle bijtelling!
  zaterdag 15 december 2018 @ 20:42:54 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183751130
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Hij krijgt huursubsidie op zijn zwaar gesubsidieerde hutje.
Neuh, hij is een typische babyboomer die ruim gebruik heeft gemaakt van voorzieningen en daar een linksmorele bek bij heeft
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183751189
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neuh, hij is een typische babyboomer die ruim gebruik heeft gemaakt van voorzieningen en daar een linksmorele bek bij heeft
Ach, dat geloof je toch zelf niet? Hij is overduidelijk ongeschoold. Als hij al gewerkt heeft dan bij de plantsoenendienst, of in de fabriek aan de lopende band ofzo.
pi_183751203
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:42 schreef john2406 het volgende:

[..]

Okay houderschapsbelasting ook weer voor die leuke wagen, bij lease volle bijtelling!
Jij weet niet wat een subsidie is begrijp ik?
pi_183751275
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Jij weet niet wat een subsidie is begrijp ik?
Ik heb het nooit aangevraagd terwijl ik er wel eens recht op had, echter ik vertrouw mezelf nog niet laat staan de overheid.

Die weten volgens mij sowieso meer van mij als dat ikzelf weten doe.

Op het moment geniet ik nog van hypotheek aftrek, als niet meer zal het wel huursubsidie worden daar ik dan huur van de persoon wat ik het gegeven heb.

Nou ja gegeven op naam gezet met recht op wonen, ik heb zo mijn mensjes die mij over sommige regeltjes wel inlichten tegen betaling.

Dacht je echt men was in den Haag op het achterhoofd gevallen? Die gooien zichzelf heus niet de deur dicht.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2018 20:50:27 ]
pi_183758775
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat we straks allemaal met een drone vliegen. Sowieso ik niet met m'n vliegangst.
En zonneauto? Dat lijkt me gewoon elektrisch rijden en dan zal je toch echt 3 maanden per jaar stil staan als je die niet via het stopcontact laadt.
30 jaar geleden dachten we ook niet dat elke Nederlander een smartphone zou hebben of een computer/tablet. Als je over lang termijn denken nadenkt dan gaan de ontwikkelingen wel degelijk heel erg snel en ziet de wereld er heel anders uit dan we ons ooit konden voorstellen. Batterijtechnologie ontwikkelt zich ook razendsnel, net als de zelf rijdende auto. Ik zou echt niet kunnen denken dat alles bij het oude blijft, ik kan het nu al nauwelijks bijhouden. En fossiele brandstof is hoe je het ook wendt of keert hopeloos ouderwets.

De overheid kan zich veel beter aanpassen aan de nieuwe technologie dan vasthouden aan een paradepaardje zoals de elektrische auto. Deze komt zeker, maar vertrekt denk ik net zo snel, als er zich veel betere alternatieven aandienen.
  zondag 16 december 2018 @ 07:57:37 #113
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183758907
Technologie gaat snel, maar veel initiatieven en ideeën belanden ook in de prullenbak en hoor je nooit meer wat van. De zelfrijdende auto zie ik er voorlopig ook nog niet komen.
pi_183758970
Het is gewoon treurig en simplistisch beleid net als de volledig kansloze subsidies op plugin hybrides destijds. Eerst jaren niks doen en dan opeens met dit soort regelingen komen terwijl de benodigde laadinfra er nog lang niet is.

Blindstaren op elektra terwijl er zoveel alternatieven zijn.

En alles maar laten betalen door de overgebleven 'vervuilers'.
Even a broken clock is right twice a day.
  zondag 16 december 2018 @ 08:18:23 #115
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183758995
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ga je nu weer beweren dat zonder subsidie geen Tesla verkocht wordt
Dat geldt alleen voor Tesla. Elke andere elektrische auto wordt zonder subsidie niet verkocht. En Tesla's kopen mensen alleen om mee te pochen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 08:26:05 #116
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_183759022
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 06:25 schreef MakkieR het volgende:

[..]


30 jaar of langer geleden dachten we ook dat we anno 2020 een maanbasis zouden hebben en vliegende auto’s overal. Jou vergelijking gaat niet op.

Smartphones en tablets bestonden in de jaren 90 al al dan niet zo functioneel als die van nu. Batterij technologie is nog om te huilen trouwens. Heb zelf een iPhone Xs max en dat ding is binnen de dag leeg LOL

Voor rond de 30k op dit moment heb je een goedkoop elektrische Japanner die 240km doet op een lading. Terwijl een tweedehands dieseltje welke drie keer goedkoper is met volle tank tegen de 1000km aan zit.

Maarja ik begrijp wel dat je een bepaalde religie aanhangt. Klimaat gekkies verschillen niet zoveel van reli gekkies zoals de christenen. Kortzichtig en denken te kunnen bepalen wat goed voor de mensheid is.

[ Bericht 12% gewijzigd door Dibble op 16-12-2018 08:36:27 ]
*Hosselcopter*
pi_183759082
quote:
2s.gif Op zondag 16 december 2018 08:18 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat geldt alleen voor Tesla. Elke andere elektrische auto wordt zonder subsidie niet verkocht. En Tesla's kopen mensen alleen om mee te pochen.
Toch knap aangezien er heel veel elektrische auto’s verkocht worden daar waar geen subsidie wordt verstrekt op elektrische auto’s.

En pochen met een Tesla? Wat?
  zondag 16 december 2018 @ 08:53:49 #118
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183759181
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 08:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Toch knap aangezien er heel veel elektrische auto’s verkocht worden daar waar geen subsidie wordt verstrekt op elektrische auto’s.
Nee hoor. Zo gauw de subsidieregeling voor elektrische auto's stopt stort ook de verkoop in. Is ook niet zo gek, een elektrische auto is verder totaal onbruikbaar als primair vervoer.

Bijvoorbeeld: https://www.bloomberg.com(...)-other-electric-cars

[ Bericht 10% gewijzigd door Fir3fly op 16-12-2018 09:00:12 ]
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183759326
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 08:53 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee hoor. Zo gauw de subsidieregeling voor elektrische auto's stopt stort ook de verkoop in. Is ook niet zo gek, een elektrische auto is verder totaal onbruikbaar als primair vervoer.

Bijvoorbeeld: https://www.bloomberg.com(...)-other-electric-cars
Tesla is prima bruikbaar als primair vervoer en de komende jaren komen er heel veel vergelijkbare modellen.

In heel veel landen is er geen subsidieregeling en verkoopt de elektrische auto gewoon. Natuurlijk helpt subsidie, net zoals momenteel subsidie gegeven wordt op warmtepompen om de verkoop te stimuleren, maar dat is bij nieuwe techniek vaak nodig om de marktpenetratie te versnellen.
  zondag 16 december 2018 @ 09:10:30 #120
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183759334
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 09:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Tesla is prima bruikbaar als primair vervoer
Voor 90% van de mensen niet. Het aantal mensen dat alleen een Tesla heeft is nihil. Bovendien zal de verkoop sowieso instorten zodra de subsidie wegvalt voor al die andere modellen.

quote:
In heel veel landen is er geen subsidieregeling en verkoopt de elektrische auto gewoon.
Als gewoon voor jou 'minder dan 1% van de totale verkopen is' dan klopt dat inderdaad.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183759540
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 09:10 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Voor 90% van de mensen niet. Het aantal mensen dat alleen een Tesla heeft is nihil. Bovendien zal de verkoop sowieso instorten zodra de subsidie wegvalt voor al die andere modellen.

[..]

Als gewoon voor jou 'minder dan 1% van de totale verkopen is' dan klopt dat inderdaad.
Jij zegt dat er GEEN elektrische auto wordt verkocht zonder subsidie en vervolgens trek je halverwege de norm op. Zeg dan gewoon: ik had ongelijk!

De meeste mensen die ik ken met een Tesla gebruiken deze 365 dagen per jaar. Natuurlijk hebben ze ook een tweede auto voor hun vrouw/partner, maar ze gaan er ook prima mee op vakantie, wintersport incluis.

Misschien dat ik net even wat beter op de hoogte ben van wat Teslarijders allemaal doen en laten op basis van dat ik zelf met de Tesla al heel Europa door ben gecrossed en derhalve de (on-) mogelijkheden van de Tesla als geen ander ken?

En nogmaals: er zit geen subsidie op elektrische auto’s in Nederland!
pi_183759609
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:03 schreef MaGNeT het volgende:

Zo'n accu kan 1000-2000x opgeladen worden, grondstoffen zijn waardevol en herbruikbaar.
Als dat klopt, dan vind ik dat wel erg weinig. Zeker als iemand zo’n 40.000 km per jaar moet afleggen.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 16 december 2018 @ 09:44:06 #123
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183759664
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 09:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Jij zegt dat er GEEN elektrische auto wordt verkocht zonder subsidie en vervolgens trek je halverwege de norm op. Zeg dan gewoon: ik had ongelijk!
Minder dan 1% is verwaarloosbaar.
quote:
De meeste mensen die ik ken met een Tesla gebruiken deze 365 dagen per jaar. Natuurlijk hebben ze ook een tweede auto voor hun vrouw/partner, maar ze gaan er ook prima mee op vakantie, wintersport incluis.

Misschien dat ik net even wat beter op de hoogte ben van wat Teslarijders allemaal doen en laten op basis van dat ik zelf met de Tesla al heel Europa door ben gecrossed en derhalve de (on-) mogelijkheden van de Tesla als geen ander ken?
Zie jou eens stoer doen met je dikke bak :'). Anekdotisch gelul heeft niemand wat aan, cultisten als jij zuigen dat gewoon uit hun duim. Dat is dan ook de enige reden om een Tesla te kopen, dat is namelijk hoe je het dichtste bij kunt komen aan het sabbelen aan de lul van afgod Musk.

quote:
En nogmaals: er zit geen subsidie op elektrische auto’s in Nederland!
Vrijstelling van MRB (motorrijtuigenbelasting)
Geen BPM

=

subsidie. Sukkeltje :'). Die Tesla-monniken zijn zo schijtirritant.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183759914
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 09:40 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Als dat klopt, dan vind ik dat wel erg weinig. Zeker als iemand zo’n 40.000 km per jaar moet afleggen.
Het is ook veel meer. Ik ken iemand die al ruim 2.000x zijn Tesla opgeladen had (waarschijnlijk meer, had toen al ruim 500.000 km afgelegd, een gemiddelde ICE is dan compleet gaar) en nog steeds een prima accu.
pi_183759957
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 09:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Minder dan 1% is verwaarloosbaar.

[..]

Zie jou eens stoer doen met je dikke bak :'). Anekdotisch gelul heeft niemand wat aan, cultisten als jij zuigen dat gewoon uit hun duim. Dat is dan ook de enige reden om een Tesla te kopen, dat is namelijk hoe je het dichtste bij kunt komen aan het sabbelen aan de lul van afgod Musk.

[..]

Vrijstelling van MRB (motorrijtuigenbelasting)
Geen BPM

=

subsidie. Sukkeltje :'). Die Tesla-monniken zijn zo schijtirritant.
Het zijn er al 25.000 en neemt momenteel sterk toe. Dat is niet verwaarloosbaar.

Subsidie is een financiële overdracht van overheid aan burger. Een belastingkorting is derhalve nooit een subsidie.

BPM wordt berekend op uitstoot. Je krijgt dus geen korting op de BPM, er valt gewoon niets te heffen!

Vrijstelling van houderschapsbelasting is een hele kleine tegemoetkoming en een tijdelijke. Maar nog steeds geen subsidie.

En zou jij jouw persoonlijke aanvallen voor je willen houden?
pi_183760339
De afgunst is wel weer groot in dit topic. Groeten van een dieselrijder.
Whatever...
pi_183760413
Uit onderzoek van Tweakers.net bleek dat 86% van de EV rijders niet meer terug wil naar een brandstofauto. Voor iets wat "totaal onbruikbaar is als primair vervoer" toch wel erg veel mensen die daar niet zo over denken...
pi_183760446
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 09:40 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Als dat klopt, dan vind ik dat wel erg weinig. Zeker als iemand zo’n 40.000 km per jaar moet afleggen.
Misschien moet je eerst uitrekenen hoeveel je kan rijden als je een accu van bijvoorbeeld een Tesla 1000 tot 2000x kan laden ;)
pi_183760711
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 08:11 schreef danos het volgende:
Het is gewoon treurig en simplistisch beleid net als de volledig kansloze subsidies op plugin hybrides destijds. Eerst jaren niks doen en dan opeens met dit soort regelingen komen terwijl de benodigde laadinfra er nog lang niet is.

Blindstaren op elektra terwijl er zoveel alternatieven zijn.

En alles maar laten betalen door de overgebleven 'vervuilers'.
Op welke alternatieve doel je?

quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 07:57 schreef kaasplankje het volgende:
Technologie gaat snel, maar veel initiatieven en ideeën belanden ook in de prullenbak en hoor je nooit meer wat van. De zelfrijdende auto zie ik er voorlopig ook nog niet komen.
Dat gaat sneller dan je denkt.

  zondag 16 december 2018 @ 11:21:13 #130
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183760777
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 10:53 schreef MaGNeT het volgende:
Uit onderzoek van Tweakers.net bleek dat 86% van de EV rijders niet meer terug wil naar een brandstofauto. Voor iets wat "totaal onbruikbaar is als primair vervoer" toch wel erg veel mensen die daar niet zo over denken...
Jezelf voor de gek houden is heel makkelijk. Je ziet ook in dit topic dat alleen blinde cultisten gek genoeg zijn om zo'n ding te kopen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 11:25:27 #131
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183760830
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 10:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het zijn er al 25.000 en neemt momenteel sterk toe. Dat is niet verwaarloosbaar.
0.3% van het totale wagenpark in Nederland, en dan reken ik bedrijfsauto's nog niet eens mee. Compleet verwaarloosbaar.

quote:
Subsidie is een financiële overdracht van overheid aan burger. Een belastingkorting is derhalve nooit een subsidie.
Belastingkorting = subsidie. Dat je dat niet wil toegeven spreekt boekdelen, want het spreekt je bijbeltje tegen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183760912
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 10:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Misschien moet je eerst uitrekenen hoeveel je kan rijden als je een accu van bijvoorbeeld een Tesla 1000 tot 2000x kan laden ;)
Nou, doe dat eens. En zet er ook eens bij hoeveel een dergelijk pakket kost. Ik ben oprecht benieuwd.
Allah Al Watan Al Malik
pi_183760921
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Jezelf voor de gek houden is heel makkelijk. Je ziet ook in dit topic dat alleen blinde cultisten gek genoeg zijn om zo'n ding te kopen.
Kom eens met argumenten.
pi_183760954
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:25 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

0.3% van het totale wagenpark in Nederland, en dan reken ik bedrijfsauto's nog niet eens mee. Compleet verwaarloosbaar.

[..]

Belastingkorting = subsidie. Dat je dat niet wil toegeven spreekt boekdelen, want het spreekt je bijbeltje tegen.
0,3% is ruim meer dan geen.

En dat jij niet weet wat wel en niet een subsidie is zegt vooral iets over jouw algemene ontwikkeling.
pi_183760956
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Jezelf voor de gek houden is heel makkelijk. Je ziet ook in dit topic dat alleen blinde cultisten gek genoeg zijn om zo'n ding te kopen.
Heb je verder ook nog onderbouwde argumenten, of kun je alleen nog maar frames neerzetten?

Er zijn een aantal heldere argumenten om auto’s met nul uitstoot wat voordeel te gunnen, anders breken ze nooit door.

Wat is nu eigenlijk jouw argument ? Je wilt dat iedereen in oude en tweedehands vervuilende auto’s blijft rijden? Je bent voorstander van slimmeriken die een Mercedes stoomboot uit 1883 gaan rijden wegens het belastingvoordeel oo oude meuk? Tegelijkertijd stoten die net zoveel uit als de elektriciteitsopwekking van tientallen Tesla’s.
Whatever...
pi_183760965
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 10:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het is ook veel meer. Ik ken iemand die al ruim 2.000x zijn Tesla opgeladen had (waarschijnlijk meer, had toen al ruim 500.000 km afgelegd, een gemiddelde ICE is dan compleet gaar) en nog steeds een prima accu.
Nou afhankelijk van hoe de eigenaar ermee om gaat kan een diesel prima 500.000 mee. Voor een particulier is een elektrische auto momenteel volstrekt niet aantrekkelijk. Hoge aanschafprijs, zeer weinig laadpunten, alleen als ik in onze wijk kijk zie ik hoe leasebakeigenaren ruziën om een paal. Daarnaast zwabberend beleid van de overheid en veel onzekerheid over accupakketen en de kwaliteit daarvan. Tel daarbij op dat het bereik nog niet je van het is etc.
Allah Al Watan Al Malik
pi_183760970
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nou, doe dat eens. En zet er ook eens bij hoeveel een dergelijk pakket kost. Ik ben oprecht benieuwd.
Had ik al geschreven. 500.000 km. Hoeveel auto’s halen dat?
pi_183761037
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Had ik al geschreven. 500.000 km. Hoeveel auto’s halen dat?
Yep 1 op de 25000 een zwaluw maakt nog geen zomer?

Of hoe zei men dan vroeger.
  zondag 16 december 2018 @ 11:40:13 #139
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761041
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:34 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Wat is nu eigenlijk jouw argument ? Je wilt dat iedereen in oude en tweedehands vervuilende auto’s blijft rijden? Je bent voorstander van slimmeriken die een Mercedes stoomboot uit 1883 gaan rijden wegens het belastingvoordeel oo oude meuk?
Over een frame gesproken. En de oplossing is heel simpel: hybride motoren. Maar dat is geen hype dus niet interessant.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183761044
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nou afhankelijk van hoe de eigenaar ermee om gaat kan een diesel prima 500.000 mee. Voor een particulier is een elektrische auto momenteel volstrekt niet aantrekkelijk. Hoge aanschafprijs, zeer weinig laadpunten, alleen als ik in onze wijk kijk zie ik hoe leasebakeigenaren ruziën om een paal. Daarnaast zwabberend beleid van de overheid en veel onzekerheid over accupakketen en de kwaliteit daarvan. Tel daarbij op dat het bereik nog niet je van het is etc.
Veruit de meeste diesels hebben ruim voor de 500.000 km forse reparaties nodig. De moderne dieselmotor is wel fors krachtiger geworden, maar dat gaat wel ten koste van de levensduur.

Beleid van de overheid is duidelijk. Accupakketten blijken stuk voor stuk veel beter dan beloofd.

Bereik van de nieuwste modellen is gewoon prima.
  zondag 16 december 2018 @ 11:40:57 #141
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761050
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

0,3% is ruim meer dan geen.

Maar wel verwaarloosbaar. En dat heeft simpele redenen die jij simpelweg keihard ontkent vanwege je oogkleppen. Evenals het taalkundige trucje die je probeert uit te halen met de subsidie waar niemand in trapt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 11:42:05 #142
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761064
En waarom is de EV-1 van general motors dan niet opnieuw leven ingeblazen?
Of de (oude of nieuwe) toyota rav4 ev hier niet te krijgen?

Het is allemaal mooi bedacht.. maar die tweedehandsjes zijn gewoon vernietigd..
En simpele ombouw mag hier ook niet..

Dus ze kunnen de pleuris krijgen.. ik rijd nog lekker 2 takt zolang ze niet een beetje normaal gaan doen..
pi_183761068
Beleid was ook duidelijk bij een Betuwelijn of bij de Fyra, de wil is er wel hoor, echter vraag mij af of er niet iets anders ontbreken doet.
pi_183761076
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Had ik al geschreven. 500.000 km. Hoeveel auto’s halen dat?
Behoorlijk wat ICE’s halen dat. Dus dat is echt geen bijzonderheid.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 16 december 2018 @ 11:43:00 #145
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761078
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:42 schreef Zolderkamer het volgende:
En waarom is de EV-1 van general motors dan niet opnieuw leven ingeblazen?
Omdat dat ding een marketingtrucje was, een mythe.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183761084
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 11:39 schreef john2406 het volgende:

[..]

Yep 1 op de 25000 een zwaluw maakt nog geen zomer?

Of hoe zei men dan vroeger.
Ik ken geen Tesla eigenaar die een nieuw accupakket nodig heeft gehad. En Tesla heeft de neiging om beta modellen op de markt te brengen.

Plus: 2000 keer laden is 500.000 km. Los van of je dat in de praktijk doet of niet.
  zondag 16 december 2018 @ 11:43:36 #147
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761091
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:43 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Omdat dat ding een marketingtrucje was, een mythe.
Niks mythe.. en de RAV4 ev ook niet
pi_183761098
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Over een frame gesproken. En de oplossing is heel simpel: hybride motoren. Maar dat is geen hype dus niet interessant.
Hybride is een tussenvorm.
pi_183761113
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik ken geen Tesla eigenaar die een nieuw accupakket nodig heeft gehad. En Tesla heeft de neiging om beta modellen op de markt te brengen.

Plus: 2000 keer laden is 500.000 km. Los van of je dat in de praktijk doet of niet.
Dus garantie tot 500000 op het pakket?
  zondag 16 december 2018 @ 11:46:42 #150
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761145
Alsof ik ooit 6000 euro ga uitgeven voor een stuk blik op wielen..
Helemaal die wegwerprommel van tegenwoordig is hooguit 6000 nieuw waard..
  zondag 16 december 2018 @ 11:47:11 #151
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761149
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Hybride is een tussenvorm.
Nee hoor, gewoon een prima oplossing. Verplicht electrisch rijden in de stad en focus alle resources op zelfrijdende technologie voor de snelweg en je hebt in een klap de uitstoot meer dan gehalveerd. Zonder de nadelen van een elektrisch aangedreven auto.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 11:47:27 #152
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761154
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:43 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Niks mythe..
Tuurlijk wel, dat ding was een hoax.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 11:48:14 #153
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761162
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee hoor, gewoon een prima oplossing. Verplicht electrisch rijden in de stad en focus alle resources op zelfrijdende technologie voor de snelweg en je hebt in een klap de uitstoot meer dan gehalveerd. Zonder de nadelen van een elektrisch aangedreven auto.
Weet je wat? We bouwen drie motoren in een auto waarvan er altijd 4 stoelen leeg zijn...
Lang leve de toekomst!
pi_183761173
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar wel verwaarloosbaar. En dat heeft simpele redenen die jij simpelweg keihard ontkent vanwege je oogkleppen. Evenals het taalkundige trucje die je probeert uit te halen met de subsidie waar niemand in trapt.
Nou moe, je hoeft geen houderschapsbelasting te betalen. Wat een enorm kado voor wanneer je een auto van anderhalve ton koopt die vergelijkbaar is met een ICE die 60.000 kost.

Iedereen zonder oogkleppen weet dat de elektrische auto op het punt van de marktdoorbraak staat.
pi_183761177
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Veruit de meeste diesels hebben ruim voor de 500.000 km forse reparaties nodig. De moderne dieselmotor is wel fors krachtiger geworden, maar dat gaat wel ten koste van de levensduur.
Nonsens. Pricewise ben je met een EV nog steeds duurder uit, kijkend naar de kosten van een accupakket en de aanschafwaarde. Zolang daar niets aan gaat gebeuren zal je zien dat de particulier de ICE prefereert boven de elektrische auto.

Nog interessanter is zelfs dat dealers, die zelf EV’s en Hybrides aanbieden - mij keer op keer waarschuwen om vooral geen 2e hands EV of PHEV te kopen - omdat het niet duidelijk is hoe de vorige eigenaar met het accupakket is omgegaan (volledig leeglopen of keer op keer aan de laadpaal) en dat dit extreem veel invloed heeft op de levensduur van het accupakket. Dat is ook nog wel een dingetje dan.

quote:
Beleid van de overheid is duidelijk. Accupakketten blijken stuk voor stuk veel beter dan beloofd.

Bereik van de nieuwste modellen is gewoon prima.
Je gaat niet in op de praktische problemen, gebrek aan laadpalen en de hoge aanschafwaarde. Dat is nou zo jammer als het gaat om mensen die elektrisch rijden propageren. Heel leuk en wel, maar het is maar voor een uitermate klein deel van Nederland weggelegd. De kosten wegen niet op tegen de baten, nog los van de praktische problemen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_183761182
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 11:44 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dus garantie tot 500000 op het pakket?
Onbeperkt, 8 jaar.
  zondag 16 december 2018 @ 11:49:58 #157
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761191
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, dat ding was een hoax.
Ja en de rav4 ook he?

Hybride.. 88 motoren.. allemaal in 1 auto.. nee dat is lekker voor het klimaat..
tig keer zoveel energie in bouwen, recylen, etc per automobilist..

De ware oplossing ja :')
  zondag 16 december 2018 @ 11:51:00 #158
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761209
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nou moe, je hoeft geen houderschapsbelasting te betalen. Wat een enorm kado voor wanneer je een auto van anderhalve ton koopt die vergelijkbaar is met een ICE die 60.000 kost.
En geen BPM en wegenbelasting. Wel een beetje opletten hoor :'). En waarom is dat ding zo duur? Precies, het is een hebbedingetje. Voor pochers zoals jij.

quote:
Iedereen zonder oogkleppen weet dat de elektrische auto op het punt van de marktdoorbraak staat.
En iedereen die een beetje oplet weet dat dat alleen kan met dikke subsidie, en die doorbraak dan een wassen neus blijkt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183761210
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee hoor, gewoon een prima oplossing. Verplicht electrisch rijden in de stad en focus alle resources op zelfrijdende technologie voor de snelweg en je hebt in een klap de uitstoot meer dan gehalveerd. Zonder de nadelen van een elektrisch aangedreven auto.
Over 10 jaar is de hybride voor vrijwel niemand meer interessant.
  zondag 16 december 2018 @ 11:51:23 #160
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761214
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:49 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja
BNW is een paar deuren verderop met je domme gezever.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 11:52:21 #161
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761225
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:51 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

BNW is een paar deuren verderop met je domme gezever.
Ah.. geen enkel argument kunnen bedenken.. en dan maar een beetje popiejopie doen..
^O^
pi_183761229
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Onbeperkt, 8 jaar.
Tot 500000 ongeacht de jaren. Lezen kerel ik vraag tot 500.000 dus het antwoord is nee!
  zondag 16 december 2018 @ 11:52:55 #163
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761234
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Over 10 jaar is de hybride voor vrijwel niemand meer interessant.
Integendeel, er staan veel meer hybride modellen in de planning dan elektrisch aangedreven door batterijen. Investeringen in 'electrification' klinken leuk voor de bühne maar in de praktijk betekent dat vooral nieuwe en bestaande hybride modellen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 11:53:58 #164
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761247
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:52 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Integendeel, er staan veel meer hybride modellen in de planning dan elektrisch aangedreven door batterijen. Investeringen in 'electrification' klinken leuk voor de bühne maar in de praktijk betekent dat vooral nieuwe en bestaande hybride modellen.
En waarom staan die in de planning?
  zondag 16 december 2018 @ 11:54:41 #165
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761257
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:53 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

En waarom staan die in de planning?
Omdat hybride-aandrijvingen niet alleen de toekomst zijn maar ook al het heden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 11:55:16 #166
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761265
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Omdat hybride-aandrijvingen niet alleen de toekomst zijn maar ook al het heden.
En waarom zijn ev's zoals de rav 4 dat niet?
pi_183761266
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Over een frame gesproken. En de oplossing is heel simpel: hybride motoren. Maar dat is geen hype dus niet interessant.
Maar ook hier: beetje belastingkorting om gebruik te stimuleren lijkt me prima. We hebben het over de vervuiler betaalt. Dat betekent dus dat oudere vuilere technologie duurder moet zijn om de overgaf naar schoner rijden te stimuleren.

Natuurlijk, de 0% bijtelling op de v60 was wat overdreven. Maar een aardig voordeeltje waardoor een schonere leaseauto eerder gekozen wordt is bewezen effectief.

Probleem is dat de overheid geen hol geeft ok schoner rijden en wel om de inkomsten. Je KINT de teslarijder niet aanwrijven dat de overheid andere iets schonere auto’s niet bevoordeelt.

We kunnen namelijk best de kinderbijslag verlagen en boven de teee kinderen afschaffen en er iets anders van betalen. Dat wordt niet eerlijk gevonden. Vuilere auto’s duurder maken tov schonere ook niet. Wat dan nog wel ?
Whatever...
pi_183761278
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:49 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nonsens. Pricewise ben je met een ICE nog steeds duurder uit, kijkend naar de kosten van een accupakket en de aanschafwaarde. Zolang daar niets aan gaat gebeuren zal je zien dat de particulier de ICE prefereert boven de elektrische auto.

Nog interessanter is zelfs dat dealers, die zelf EV’s en Hybrides aanbieden - mij keer op keer waarschuwen om vooral geen 2e hands EV of PHEV te kopen - omdat het niet duidelijk is hoe de vorige eigenaar met het accupakket is omgegaan (volledig leeglopen of keer op keer aan de laadpaal) en dat dit extreem veel invloed heeft op de levensduur van het accupakket. Dat is ook nog wel een dingetje dan.

[..]

Je gaat niet in op de praktische problemen, gebrek aan laadpalen en de hoge aanschafwaarde. Dat is nou zo jammer als het gaat om mensen die elektrisch rijden propageren. Heel leuk en wel, maar het is maar voor een uitermate klein deel van Nederland weggelegd. De kosten wegen niet op tegen de baten, nog los van de praktische problemen.
Bij een tesla kun je de accu niet volledig laten leeglopen. Gebruikt de rest diezelfde techniek niet? Why?

Maar ik snap wel waarom dealers niet van de elektrische auto houden. Het gaat ze omzet kosten, want nauwelijks onderhoud nodig.

Laadpalen heb ik nooit een tekort aan gehad.
  zondag 16 december 2018 @ 11:56:43 #169
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761282
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:55 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

En waarom zijn ev's zoals de rav 4 dat niet?
Omdat die dingen dus hoaxes waren. Dikdoenerij zonder enige substantie. Totaal onbruikbaar in de praktijk voor de overgrote meerderheid, net zoals elektrische auto's nu nog steeds.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 11:56:54 #170
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761287
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:55 schreef Spanky78 het volgende:
Maar ook hier: beetje belastingkorting om gebruik te stimuleren lijkt me prima. We hebben het over de vervuiler betaalt. Dat betekent dus dat oudere vuilere technologie duurder moet zijn om de overgaf naar schoner rijden te stimuleren.
En wat reken je dan mee? Alleen de uitstoot zeker..
pi_183761293
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:49 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nog interessanter is zelfs dat dealers, die zelf EV’s en Hybrides aanbieden - mij keer op keer waarschuwen om vooral geen 2e hands EV of PHEV te kopen - omdat het niet duidelijk is hoe de vorige eigenaar met het accupakket is omgegaan (volledig leeglopen of keer op keer aan de laadpaal) en dat dit extreem veel invloed heeft op de levensduur van het accupakket. Dat is ook nog wel een dingetje dan.

[..]
Je kan de accu in een elektrische auto niet volledig leeg rijden.
Op het moment dat de range op je display 0km is, zit er nog lading in.
De fabrikant heeft daarvoor een veilige marge ingebouwd om de accu te beschermen.

Ook vaak aan de lader hangen voor kort laadcycles is voor Lithium accu's geen probleem.
  zondag 16 december 2018 @ 11:57:39 #172
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761299
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:56 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Omdat die dingen dus hoaxes waren. Dikdoenerij zonder enige substantie. Totaal onbruikbaar in de praktijk voor de overgrote meerderheid, net zoals elektrische auto's nu nog steeds.
Onzin.. 80% rijd geen 160km per dag
pi_183761311
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:51 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En geen BPM en wegenbelasting. Wel een beetje opletten hoor :'). En waarom is dat ding zo duur? Precies, het is een hebbedingetje. Voor pochers zoals jij.

[..]

En iedereen die een beetje oplet weet dat dat alleen kan met dikke subsidie, en die doorbraak dan een wassen neus blijkt.
Je betaalt net zoveel BPM per gr CO2 met een elektrische auto als met eender welke auto.

Dat jij de fiscale regelgeving niet kent is duidelijk.
pi_183761312
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Bij een tesla kun je de accu niet volledig laten leeglopen. Gebruikt de rest diezelfde techniek niet? Why?

Maar ik snap wel waarom dealers niet van de elektrische auto houden. Het gaat ze omzet kosten, want nauwelijks onderhoud nodig.

Laadpalen heb ik nooit een tekort aan gehad.
Leuk, maar dat is een kulargument natuurlijk. Ik heb geen tekort gehad, dus het probleem bestaat niet. Ik heb geen problemen met de accu, dus het probleem bestaat niet. Ik ben rijk, dus het probleem bestaat niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_183761320
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:56 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

En wat reken je dan mee? Alleen de uitstoot zeker..
Je mag dat best breder bekijken wat mij betreft. Zouden we sowieso moeten doen. Echter dan was olie al zo duur geweest dat iedereen zijn auto aan zonnepanelen zou opladen.
Whatever...
pi_183761324
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 11:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan de accu in een elektrische auto niet volledig leeg rijden.
Op het moment dat de range op je display 0km is, zit er nog lading in.
De fabrikant heeft daarvoor een veilige marge ingebouwd om de accu te beschermen.

Ook vaak aan de lader hangen voor kort laadcycles is voor Lithium accu's geen probleem.
Dus de dealers die die krengen zelf verkopen liegen. Ook goed om te weten. De desbetreffende dealer gaf zelf garantie op de accu tot 200.000 km overigens.
Allah Al Watan Al Malik
pi_183761325
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:57 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Onzin.. 80% rijd geen 160km per dag
Met een beetje geluk rijd ik die in een maand, heel af en toe halve maand.
  zondag 16 december 2018 @ 11:59:37 #178
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761336
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:56 schreef VEM2012 het volgende:
Bij een tesla kun je de accu niet volledig laten leeglopen.
Een brandstoftank kun je ook niet leegrijden..
pi_183761343
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 11:52 schreef john2406 het volgende:

[..]

Tot 500000 ongeacht de jaren. Lezen kerel ik vraag tot 500.000 dus het antwoord is nee!
De meeste fabrikanten geven 2-3 jaar garantie. En dan is 8 jaar verdacht?

Wtf?
pi_183761363
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je betaalt net zoveel BPM per gr CO2 met een elektrische auto als met eender welke auto.

Dat jij de fiscale regelgeving niet kent is duidelijk.
Mag men nog niet tellen wat de energie centrale uitstoot erop, is dat nog in de maak?
pi_183761365
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:52 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Integendeel, er staan veel meer hybride modellen in de planning dan elektrisch aangedreven door batterijen. Investeringen in 'electrification' klinken leuk voor de bühne maar in de praktijk betekent dat vooral nieuwe en bestaande hybride modellen.
Niet wat nu uitkomt, maar wat nu ontwikkeld wordt.
pi_183761366
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

De meeste fabrikanten geven 2-3 jaar garantie. En dan is 8 jaar verdacht?

Wtf?
De vraag is of die 8 jaar ook voor de accu’s geldt, ongeacht het aantal KM’s.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 16 december 2018 @ 12:01:59 #183
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761374
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:58 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je mag dat best breder bekijken wat mij betreft. Zouden we sowieso moeten doen. Echter dan was olie al zo duur geweest dat iedereen zijn auto aan zonnepanelen zou opladen.
Jup... hybrides zijn de meeste vervuilende auto's ooit als je onder de streep kijkt
En niets mis met staats zonnepanelen tegen productietarief
pi_183761385
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 11:59 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Een brandstoftank kun je ook niet leegrijden..
Vreemd argument.

Bij een elektrische auto kan je de accu niet leegrijden, dat is een ingebouwde bescherming.
Als de display een range van 0km aangeeft, zit er nog zo'n 10 tot 15% lading in om de accu te beschermen.
pi_183761391
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:01 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Jup... hybrides zijn de meeste vervuilende auto's ooit als je onder de streep kijkt

Dat is niet correct.
  zondag 16 december 2018 @ 12:03:15 #186
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761397
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vreemd argument.

Bij een elektrische auto kan je de accu niet leegrijden, dat is een ingebouwde bescherming.
Als de display een range van 0km aangeeft, zit er nog zo'n 10 tot 15% lading in om de accu te beschermen.
Daar ging het toch ook om.. :?
  zondag 16 december 2018 @ 12:03:24 #187
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761401
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je betaalt net zoveel BPM per gr CO2 met een elektrische auto als met eender welke auto.
Onzin. Je betaalt niets, terwijl je voor bijvoorbeeld een bestelauto een bedrag moet betalen dat afhangt van de nettocatalogusprijs. Dat zou ook gewoon voor de Tesla moeten gelden. Het is een subsidie.

Leuk ook dat je de wegenbelasting steeds weglaat :D. Leuk, maar transparent. En een beetje zielig.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183761402
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:01 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

En niets mis met staats zonnepanelen tegen productietarief
Ik denk dat het dan opeens wel de panelen uit China mogen zijn?
  zondag 16 december 2018 @ 12:04:14 #189
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761416
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Niet wat nu uitkomt, maar wat nu ontwikkeld wordt.
Dat is precies wat ik zeg ja. Mooi dat we het eens zijn.

Oh en je hoeft ook geen accijns te betalen. Nog een subsidie.

[ Bericht 6% gewijzigd door Fir3fly op 16-12-2018 12:11:01 ]
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 12:04:53 #190
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761428
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is niet correct.
Tuurlijk wel.. weet je wat de totale energie van zo'n ding kost?
Ik kan net zo goed op mn 2taktje doorrijden dan een hybride gaan rijden..
pi_183761442
Overigens, om even bij de Tesla’s te blijven. Staat even los van het EV verhaal. Wie zet die krengen in elkaar? De panelen van Tesla’s zitten schots en scheef. Moet je maar eens opletten bij de naden van de achterklep bijv. - en hoe de verlichting overloopt in de achterklep. Voor een auto van boven de ton mag je gerust zeggen dat dat eigenlijk niet zou mogen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_183761458
Hoeveel gaat de verhoging op voedsel en gas electro worden, als die 500.000 van de veel rijder gaat verdeeld worden over de rest van de bevolking?
  zondag 16 december 2018 @ 12:06:33 #193
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761459
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:05 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens, om even bij de Tesla’s te blijven. Staat even los van het EV verhaal. Wie zet die krengen in elkaar? De panelen van Tesla’s zitten schots en scheef. Moet je maar eens opletten bij de naden van de achterklep bijv. - en hoe de verlichting overloopt in de achterklep. Voor een auto van boven de ton mag je gerust zeggen dat dat eigenlijk niet zou mogen.
Murica! _O_

Alle usa bakken hebben die bouwkwaliteit
pi_183761465
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 11:58 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Leuk, maar dat is een kulargument natuurlijk. Ik heb geen tekort gehad, dus het probleem bestaat niet. Ik heb geen problemen met de accu, dus het probleem bestaat niet. Ik ben rijk, dus het probleem bestaat niet.
Nergens staan elektrische auto’s langs de kant van de weg omdat ze leeggereden zijn.

Jij claimt dat accu’s en masse stuk gaan door leegrijden, terwijl dat gewoon onmogelijk is gemaakt.

En dan ben ik degene die met kulargumenten kom?
pi_183761481
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:00 schreef john2406 het volgende:

[..]

Mag men nog niet tellen wat de energie centrale uitstoot erop, is dat nog in de maak?
Dat tellen we ook niet mee bij een ICE.

De norm is gewoon de uitstoot op basis van de NEDC norm en volgend jaar op basis van de WLTP norm.
pi_183761485
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:01 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De vraag is of die 8 jaar ook voor de accu’s geldt, ongeacht het aantal KM’s.
Ja.
pi_183761501
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat tellen we ook niet mee bij een ICE.

De norm is gewoon de uitstoot op basis van de NEDC norm en volgend jaar op basis van de WLTP norm.
En de volgende vraag de overheid loopt dan centjes mis, hoeveel mag ik dan meer betalen terwijl ik nog een 200 km rijden doe in de maand, zelfde als een telefoonabo de roaming welke ik zelden gebruiken doe, of het pinnen in het buitenland?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2018 12:11:30 ]
pi_183761503
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:03 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Daar ging het toch ook om.. :?
Het ging om de fantasieopmerking dat je een accu niet kan vertrouwen omdat een vorige eigenaar hem wel eens leeg kan hebben gereden.
pi_183761547
https://www.autozine.nl/tesla/model-x/forum

Word ik ook niet blij van - voor een auto van 150.000 euro.
Allah Al Watan Al Malik
pi_183761552
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het ging om de fantasieopmerking dat je een accu niet kan vertrouwen omdat een vorige eigenaar hem wel eens leeg kan hebben gereden.
Het gaat om de frequentie van opladen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_183761553
quote:
2s.gif Op zondag 16 december 2018 12:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Onzin. Je betaalt niets, terwijl je voor bijvoorbeeld een bestelauto een bedrag moet betalen dat afhangt van de nettocatalogusprijs. Dat zou ook gewoon voor de Tesla moeten gelden. Het is een subsidie.

Leuk ook dat je de wegenbelasting steeds weglaat :D. Leuk, maar transparent. En een beetje zielig.
We hadden het al lang over de houderschapsbelasting gehad. Ga daar dan maar lekker op in.

De wet BPM kent helemaal geen vrijstelling voor elektrische auto’s. En wordt gewoon berekend over de uitstoot en niet over de catalogusprijs. Dat was vroeger zo.

Ik raad jou google aan.
pi_183761555
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het ging om de fantasieopmerking dat je een accu niet kan vertrouwen omdat een vorige eigenaar hem wel eens leeg kan hebben gereden.
Een accu kan men ook niet vertrouwen, schakelt die Tesla zijn stroom verbruikers ook uit bij een minimale accu spanning kan ik mijn klokje niet alleen met het omzetten van zomer tijd op winter tijd omzetten maar dan ook nog eens.
pi_183761577
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:04 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik zeg ja. Mooi dat we het eens zijn.

Oh en je hoeft ook geen accijns te betalen. Nog een subsidie.
Sorry, maar denken dat er geen belasting zit op elektriciteit is vrij dommig. Dan moet je toch echt jouw elektriciteitsrekening goed bekijken.

Je hoeft je onkunde over dit onderwerp niet zo te onderstrepen hoor!
pi_183761579
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

We hadden het al lang over de houderschapsbelasting gehad. Ga daar dan maar lekker op in.

De wet BPM kent helemaal geen vrijstelling voor elektrische auto’s. En wordt gewoon berekend over de uitstoot en niet over de catalogusprijs. Dat was vroeger zo.

Ik raad jou google aan.
Yep wat waar is is waar dat heeft men snel aangepast.
Neem aan dat ze de bui al zagen hangen?
pi_183761580
quote:
Ik heb hier 68 panelen liggen (20.400Wp), meer dan ruim voldoende om 8 maanden per jaar een elektrische auto vrijwel geheel op zonnestroom te laten rijden zodra ik die aanschaf. Gas aansluiting ook niet meer nodig, all electric.
  zondag 16 december 2018 @ 12:16:27 #206
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761596
quote:
Ja en nu?
Het recyclen en de energie om te produceren zijn ook een hoax zeker..
Ze vallen zo op de aarde en zijn bio afbreekbaar ofzo?
pi_183761603
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb hier 68 panelen liggen (20.400Wp), meer dan ruim voldoende om 8 maanden per jaar een elektrische auto vrijwel geheel op zonnestroom te laten rijden zodra ik die aanschaf. Gas aansluiting ook niet meer nodig, all electric.
Onder ieder paneel een aparte hoe heet het omvormer, stel er ligt er eentje in de schaduw.
pi_183761611
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:05 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens, om even bij de Tesla’s te blijven. Staat even los van het EV verhaal. Wie zet die krengen in elkaar? De panelen van Tesla’s zitten schots en scheef. Moet je maar eens opletten bij de naden van de achterklep bijv. - en hoe de verlichting overloopt in de achterklep. Voor een auto van boven de ton mag je gerust zeggen dat dat eigenlijk niet zou mogen.
Het komt wel eens voor, met name in het begin. Zo hebben alle merken wel wat.
  zondag 16 december 2018 @ 12:18:31 #209
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761636
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Sorry, maar denken dat er geen belasting zit op elektriciteit is vrij dommig.
Dat denk ik dan ook niet. Mooie frame.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 12:18:43 #210
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761639
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb hier 68 panelen liggen (20.400Wp), meer dan ruim voldoende om 8 maanden per jaar een elektrische auto vrijwel geheel op zonnestroom te laten rijden zodra ik die aanschaf. Gas aansluiting ook niet meer nodig, all electric.
Leuk voor je maar compleet irrelevant.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 12:19:04 #211
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761646
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:16 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja en nu?
Het recyclen en de energie om te produceren zijn ook een hoax zeker..
Ze vallen zo op de aarde en zijn bio afbreekbaar ofzo?
Je hebt het dus niet gelezen. Jammer, je laatste kans om serieus genomen te worden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183761655
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het gaat om de frequentie van opladen.
Is ook niet van belang.

Je weet gewoon niet waar je het over hebt.
pi_183761663
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Sorry, maar denken dat er geen belasting zit op elektriciteit is vrij dommig. Dan moet je toch echt jouw elektriciteitsrekening goed bekijken.

Je hoeft je onkunde over dit onderwerp niet zo te onderstrepen hoor!
Maat hoe stelt men vast die stroom is voor een auto op te laden en die ander voor het huishouden, als met paal goedkoper lever ik die wel terug gedurende de dag hoor, ik vind er wel iets op.
  zondag 16 december 2018 @ 12:22:30 #214
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761704
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:21 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja want niemand wil dat ding...

Nou breng maar.. oh wacht.. hij is niet te krijgen in NL..
Hoe zou dat nou komen, denk daar maar eens over na.

Met je 'hybride zijn vervuilender' :')!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 december 2018 @ 12:23:52 #215
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761729
quote:
10s.gif Op zondag 16 december 2018 12:22 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe zou dat nou komen, denk daar maar eens over na.

Met je 'hybride zijn vervuilender' :')!
Hoe kan het dat het nu geen hoax meer is? En je op een hoax ingaat?

Een hybride milieuvriendelijk noemen... DAT is een hoax..
  zondag 16 december 2018 @ 12:24:56 #216
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761746
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:23 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Een hybride milieuvriendelijk noemen... DAT is een hoax..
_O-!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183761757
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:21 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat je dus geen accijns betaalt en dus weer een verkapte subsidie krijgt. Tjongejonge de oogkleppen zitten wel goed dicht vandaag zeg!
Omdat het energiebelasting heet is het totaal anders dan accijns voor jou?

Grapjurk!
pi_183761758
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Is ook niet van belang.

Je weet gewoon niet waar je het over hebt.
Ik ben de eerste die zal zeggen dat ik geen expert ben. Dit is gewoon informatie van een autodealer. Een merkdealer.

Maar goed, ondertussen heb ik je nog steeds geen weerwoord zien geven als het gaat om de praktische problemen en de zeer hoge aanschafprijs.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 16 december 2018 @ 12:25:56 #219
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183761766
quote:
10s.gif Op zondag 16 december 2018 12:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

_O-!
Precies de reactie die ik verwacht had.. ^O^
  zondag 16 december 2018 @ 12:26:20 #220
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761773
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Omdat het energiebelasting heet is het totaal anders dan accijns voor jou?

Grapjurk!
Betaal jij meer voor de stroom die je gebruikt om die patserbak van je op te laden? Nee? Niet zeiken dan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183761797
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik ben de eerste die zal zeggen dat ik geen expert ben. Dit is gewoon informatie van een autodealer. Een merkdealer.

Maar goed, ondertussen heb ik je nog steeds geen weerwoord zien geven als het gaat om de praktische problemen en de zeer hoge aanschafprijs.
Die praktische problemen zijn er in de praktijk helemaal niet bij de nieuwste modellen met een goede actieradius.

Hoogstens kun je zeggen dat het wat lastig is als je geen eigen laadpunt thuis hebt, maar die kun je gewoon laten maken.
pi_183761809
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:26 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Betaal jij meer voor de stroom die je gebruikt om die patserbak van je op te laden? Nee? Niet zeiken dan.
Ik moet iedere kwh netjes afrekenen inclusief de energiebelasting. Net als met benzine dus.

Of is jouw probleem dat ik minder betaal voor elektriciteit dan voor benzine aan belastingen?
  zondag 16 december 2018 @ 12:30:12 #223
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183761819
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik moet iedere kwh netjes afrekenen inclusief de energiebelasting. Net als met benzine dus.
Behalve dus dat op benzine accijns geheven wordt. Op stroom niet. Een kind ziet dat verschil.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183761831
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Behalve dus dat op benzine accijns geheven wordt. Op stroom niet. Een kind ziet dat verschil.
Wat is het kenmerkende verschil tussen energiebelasting en accijns?
pi_183761898
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Die praktische problemen zijn er in de praktijk helemaal niet bij de nieuwste modellen met een goede actieradius.

Hoogstens kun je zeggen dat het wat lastig is als je geen eigen laadpunt thuis hebt, maar die kun je gewoon laten maken.
Wat bedoel je precies. Ook de auto’s met een goede actieradius moeten ooit aan de laadpaal. En de meeste mensen hebben geen oprit. Dus die laadpalen moeten op straat komen, dus moet daarvoor de infrastructuur aangelegd worden. En die is er nu onvoldoende.

Daarnaast zijn EV’s prijzig. Veel te prijzig voor de gemiddelde consument in ieder geval. Wil men daadwerkelijk dat de particulier overgaat tot aanschaf van dergelijke voertuigen, dan is het essentieel om een deugdelijke infrastructuur te hebben, moet de bouwkwaliteit echt omhoog, de prijs van de voertuigen fors omlaag en moeten de prijzen van de accupakketten ook fors omlaag.
Allah Al Watan Al Malik
pi_183761926
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik ben de eerste die zal zeggen dat ik geen expert ben. Dit is gewoon informatie van een autodealer. Een merkdealer.

Maar goed, ondertussen heb ik je nog steeds geen weerwoord zien geven als het gaat om de praktische problemen en de zeer hoge aanschafprijs.
Ik denk dat niemand weerwoord zal geven over de hoge aanschafprijs, dat is gewoon een feit. Elektrische auto's zijn momenteel duurder dan een ICE. Ze worden goedkoper, de accu capaciteit neemt toe, accu's worden tegelijk ook goedkoper (Tesla claimt al < $100 per kWh).

Het omslagpunt is niet helemaal te voorspellen, maar met de huidige trend van 15% per jaar zou een elektrische auto tussen 2025 en 2030 even duur moeten worden als een vergelijkbare ICE uitvoering. Dat is wat de "experts" zeggen maar ook Volkswagen zet daar op in.

Praktische problemen zijn zo groot als je ze maakt.
Voor iemand die dagelijks 1000km rijdt is een elektrische auto geen praktisch vervoersmiddel.

Rij je 100km per dag en incidenteel een keer 1000km dan is 1 of 2x aan de lader niet zo'n issue.
Kan je thuis of in je straat laden dan helpt dat natuurlijk ook.

Ik reed in 2017 zo'n 15.000km.
Het grootste deel daarvan was woon- werkverkeer, zo'n 42km per dag.
Dat kan met een Prius zelfs nog op de plug-in accu, dus daar heb je geen range voor nodig.

Dan heb ik familie in het westen, zo'n 150 tot 240km, afhankelijk van wie ik bezoek.
Afhankelijk van de range en welke afstand kan je met een Tesla model 3 dan wel of net niet thuis komen op dezelfde lading (van mijn groene stroom uit m'n eigen panelen).
Als ik daar kan laden terwijl ik op visite ben, is dat ook geen probleem, dan ben ik een keer wat meer per kWh kwijt bij een laadpaal.

Vakanties kan nog wel spannend zijn, je zal goed moeten plannen of voor die 3 weken een ICE huren als je dat niet ziet zitten.

In Noorwegen worden EV's gepusht dus mss is dat wel het ideale vakantieland voor een EV ;)
  zondag 16 december 2018 @ 12:38:25 #227
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183761955
De wereld is toch knettergek, of het nu om zure regen gaten in ozonwolken of warm weer gaat , als ze de subsidie gaan geven op elektrische wagens en benzine en elektra erg duur maken dan moet je mee

de ene keer ga je kalk strooien dan gooi je de haarlakbussen weg en nu ga je zonnepanelen en een elektrische scooter kopen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183761956
Ik zie kansen ik ga mijn/onze oprit verhuren!
pi_183761961
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2018 12:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies. Ook de auto’s met een goede actieradius moeten ooit aan de laadpaal. En de meeste mensen hebben geen oprit. Dus die laadpalen moeten op straat komen, dus moet daarvoor de infrastructuur aangelegd worden. En die is er nu onvoldoende.

Daarnaast zijn EV’s prijzig. Veel te prijzig voor de gemiddelde consument in ieder geval. Wil men daadwerkelijk dat de particulier overgaat tot aanschaf van dergelijke voertuigen, dan is het essentieel om een deugdelijke infrastructuur te hebben, moet de bouwkwaliteit echt omhoog, de prijs van de voertuigen fors omlaag en moeten de prijzen van de accupakketten ook fors omlaag.
Die palen aan de straat kun je gewoon aanvragen.

En ze zijn nog prijzig. Vandaar dat de overheid daar nog wat in wil betekenen.
pi_183762005
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:38 schreef john2406 het volgende:
Ik zie kansen ik ga mijn/onze oprit verhuren!
Zo gek is dat niet.


https://zerauto.nl/londenaren-verhuren-oprit-aan-elektrisch-rijders


Zeker als je beseft wat parkeren in grote steden kost, dan kan het een leuke manier zijn om je (ongebruikte) oprit ten gelde te maken.
  zondag 16 december 2018 @ 12:45:22 #231
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183762070
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:36 schreef MaGNeT het volgende:
In Noorwegen worden EV's gepusht dus mss is dat wel het ideale vakantieland voor een EV ;)
Noorwegen is sowieso een land om een voorbeeld aan te nemen...

Maar ook amerika is veel soepeler:




Dit krijg je in NL niet geregeld..
en nou zijn dit foto's van tig jaar geleden met loodaccus.. daar moet je even niet naar kijken.. Maar met 6000 euro subsidie bouw ik je bestaande bakkie zo om.. met perfecte rijeigenschappen en een actieradius van 500 km
Maar nee.. het moet vooral nieuw zijn en niet lang meegaan.. dat is namelijk het beste voor het milieu..
pi_183762128
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:45 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Noorwegen is sowieso een land om een voorbeeld aan te nemen...

Maar ook amerika is veel soepeler:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dit krijg je in NL niet geregeld..
en nou zijn dit foto's van tig jaar geleden met loodaccus.. daar moet je even niet naar kijken.. Maar met 6000 euro subsidie bouw ik je bestaande bakkie zo om.. met perfecte rijeigenschappen en een actieradius van 500 km
Maar nee.. het moet vooral nieuw zijn en niet lang meegaan.. dat is namelijk het beste voor het milieu..

Ik vond deze wel mooi, incl. RDW goedkeuring:

http://www.olino.org/articles/2016/08/22/ombouw-van-klassieker-naar-elektrische-wagen

Alleen al voor de blik van een parkeerwachter als hij je auto bij een laadpaal ziet staan :D
  zondag 16 december 2018 @ 12:53:02 #234
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183762201
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 12:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik vond deze wel mooi, incl. RDW goedkeuring:

http://www.olino.org/articles/2016/08/22/ombouw-van-klassieker-naar-elektrische-wagen

Alleen al voor de blik van een parkeerwachter als hij je auto bij een laadpaal ziet staan :D
20k alleen aan materiaal he.. :X
In amerika zijn er gewoon kant en klare conversiekits te krijgen.. voor een prikkie..
en hoe ouder en goedkoper je brikkie, hoe meer cellen je kunt gebruiken..

Dit heeft minimaal wel een ton gekost met manuren erbij..

Wel een leuk ding.. maar wederom enkel voor de elite bereikbaar
pi_183768553
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:04 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik zeg ja. Mooi dat we het eens zijn.

Oh en je hoeft ook geen accijns te betalen. Nog een subsidie.
Ja, maar de auto kost een ton, terwijl je voor 30k minder een benzinesedan hebt met zelfde klasse van luxe.

En daarom wordt er minder belasting geheven, door nieuwe technologie is de auto zelf nogal duur. Zelfs zonder bpm. Dat laat jij dan steeds weer weg.
Whatever...
  zondag 16 december 2018 @ 17:57:52 #236
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 16 december 2018 @ 18:11:29 #237
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183768955
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 17:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja vast...
Kan ook hoger.. kost wat meer..

Goede cellen zijn er wel..

Punt is dat mensen niet in een oud brikkie willen rijden.. het moet allemaal met een glanszwart dashboard en 56 airbags..

Een golf 2 van 10K is niet hip genoeg..
pi_183769075
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:11 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Een golf 2 van 10K is niet hip genoeg..
Ik zou hem nog hipper vinden, haalde ook altijd wat er achterop stond af, GS GT of wat dan ook, dat spaarde spins, niemand wou het opnemen tegen zo een aftandse golf manta Capri of noem maar, had een Capri ooit dacht een 3 ltr met die bult in de moterkap, dat was dus het eerste moterkap van de sloop van eentje zonder bult.
  zondag 16 december 2018 @ 18:16:49 #239
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183769086
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:11 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Kan ook hoger.. kost wat meer..

Goede cellen zijn er wel..

Punt is dat mensen niet in een oud brikkie willen rijden.. het moet allemaal met een glanszwart dashboard en 56 airbags..

Een golf 2 van 10K is niet hip genoeg..
Dat jij de nieuwe Bill Gates nog niet bent is me echt een raadsel... Tesla weet er met alle pijn en moeite net aan 500km uit te persen maar jij bouwt ff een auto om en die gaat dan meer halen... :')
pi_183769157
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat jij de nieuwe Bill Gates nog niet bent is me echt een raadsel... Tesla weet er met alle pijn en moeite net aan 500km uit te persen maar jij bouwt ff een auto om en die gaat dan meer halen... :')
Ik zou er geen flauw benul van hebben echter ik verwacht wel dat zo een Tesla wat kg meer wegen doet als een golf 2?
  zondag 16 december 2018 @ 18:21:15 #241
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769185
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat jij de nieuwe Bill Gates nog niet bent is me echt een raadsel... Tesla weet er met alle pijn en moeite net aan 500km uit te persen maar jij bouwt ff een auto om die ruim meer doet... :')
Hoezo? wat je niet uitgeeft aan een moderne auto, kun je dus uitgeven aan cellen.. Is geen hele moeilijke rekensom..

Maar dan heb je dus nog steeds een oud golfje en geen moderne auto met alle foefjes..

Op tweakers zit een gast die het met scooters doet.. dan betaal je ongeveer 2a3000 voor een oude loodaccuscooter die 50 euro op marktplaats kost en daar komt nieuwe techniek in..

Daar rijd je ook snel en ver mee.. (veel verder/sneller dan spul wat kant en klaar te koop is)
  zondag 16 december 2018 @ 18:22:39 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183769218
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:19 schreef john2406 het volgende:

Ik zou er geen flauw benul van hebben echter ik verwacht wel dat zo een Tesla wat kg meer wegen doet als een golf 2?
quote:
I used inexpensive deep cycle marine batteries which gave a 25 mile range when new
Bron

Jaja... Wel 40km... :') _!
  zondag 16 december 2018 @ 18:23:47 #243
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183769239
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:21 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Hoezo? wat je niet uitgeeft aan een moderne auto, kun je dus uitgeven aan cellen.. Is geen hele moeilijke rekensom..

Maar dan heb je dus nog steeds een oud golfje en geen moderne auto met alle foefjes..

Op tweakers zit een gast die het met scooters doet.. dan betaal je ongeveer 2a3000 voor een oude loodaccuscooter die 50 euro op marktplaats kost en daar komt nieuwe techniek in..

Daar rijd je ook snel en ver mee.. (veel verder/sneller dan spul wat kant en klaar te koop is)
Jaja... Goed verhaal... :')

Oh kijk eens: jouw foto:



Building a Low Cost EV in 1 Week:

quote:
The conversion cost was around $8,000, the EV has a top speed of 75 km/hr and a range of around 50 km.
Gvd... _O- _O-
  zondag 16 december 2018 @ 18:25:55 #244
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769271
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Bron

Jaja... Wel 40km... :') _!
Loodaccus ja.. :')

Ik heb het over moderne cellen..
Lees de posts van deze gast maar even..

https://tweakers.net/gallery/42648/
pi_183769278
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Bron

Jaja... Wel 40km... :') _!
Ik neem aan dat het in 1983 was, met de accu s die toen waren?
Persoonlijk denk ik dat die wel iets meer zou doorhangen met hetzelfde accu pak erin als een Tesla?
  zondag 16 december 2018 @ 18:26:31 #246
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769286
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jaja... Goed verhaal... :')
Gast doe niet zo achterlijk met je kutposts.. |:(
pi_183769291
Wat wel interessant is: het produceren / raffineren van 1 liter benzine kost ongeveer 1,5kWh aan elektriciteit.

Op 1,5kWh rijdt een Tesla gemiddeld al 7,5km.
Op 1 liter benzine rijdt een auto gemiddeld 14km.

Bij de overstap naar elektrisch rijden is ongeveer de helft van de benodigde elektriciteit die je nodig hebt dus al "verdiend" doordat je geen benzine meer verbruikt.

bronnen:

https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html

https://www.olino.org/articles/2018/10/02/hoeveel-stroom-kost-een-liter-benzine

Over het verwijt dat elektrische auto's op stroom uit kolencentrales rijden, kan je nu dus wel rustig antwoorden dat benzine auto's ook op stroom uit kolencentrales rijden :+
pi_183769304
Voor een Lambo V10 benzine betaal je minder belasting per kwartaal dan voor een VW bluemotion.

:')______
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zondag 16 december 2018 @ 18:28:46 #249
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 16 december 2018 @ 18:30:54 #250
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769388
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bouw een Golf om dan met een range van 500km...
Jah harharhar.. Dat doe ik wel even hoor..

Maak je me even 10K over dan?

En als je de auto dan wilt hebben moet je mijn uren ook even aftikken.. goed? ^O^
  zondag 16 december 2018 @ 18:31:07 #251
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 16 december 2018 @ 18:32:09 #252
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183769416
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:30 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Jah harharhar.. Dat doe ik wel even hoor..

Maak je me even 10K over dan?

En als je de auto dan wilt hebben moet je mijn uren ook even aftikken.. goed? ^O^
Je moet gewoon wegwezen met je domme praat. Je kunt geen flikker waarmaken.
  zondag 16 december 2018 @ 18:32:42 #253
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769427
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Is dat dan de nieuwe Bill Gates?

Ga toch weg man met je kutposts.
Wat is nou precies je probleem? Ik geef je een hele goede link.. je bent te lam om te kijken en roept HAHAHA KAN NIET SUKKEL

Nee echt.. zak in de stont.. kutsoldaatje :W
pi_183769472
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:30 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

En als je de auto dan wilt hebben moet je mijn uren ook even aftikken.. goed? ^O^
Die uren wat je hier verknoeien doet tel je ook?

Ik zou met die kennis mijn tijd hier niet verdoen, dat kan je toch hier niet verdienen jonge.
  zondag 16 december 2018 @ 18:34:00 #255
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769473
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je moet gewoon wegwezen met je domme praat. Je kunt geen flikker waarmaken.
Wanneer maak je het over dan? met je grote bek.. dan laat ik je even wat zien..

Of is het nu opeens geen onzin meer?
  zondag 16 december 2018 @ 18:37:06 #256
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183769557
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:32 schreef Zolderkamer het volgende:

Nee echt.. zak in de stont.. kutsoldaatje :W
:D Die kende ik nog niet... _O-

quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:34 schreef Zolderkamer het volgende:

Wanneer maak je het over dan? met je grote bek.. dan laat ik je even wat zien..

Of is het nu opeens geen onzin meer?
Normaal komen Nigeriaanse Prinsen met dit soort gebedel... :')
pi_183769558
Zou ik het je overmaken, mag jij mijn audi ombouwen, wel dat hij zo rijden doet als een Tesla, wat die erop hebben heeft die Audi er ook nu al op behalve electromotoren, en hij roest haast niet.

Gaat het echter mis, betaal jij mij de taxatiewaarde van de wagen, geen krasje mag ik vinden ernaar erop!
  zondag 16 december 2018 @ 18:38:47 #258
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769618
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

:D Die kende ik nog niet... _O-

[..]

Normaal komen Nigeriaanse Prinsen met dit soort gebedel... :')
Je kunt gewoon niets waarmaken.. enkel een beetje popiejopie doen..
Als puntje bij paaltje komt en ik met voorbeelden kom dan kun je alleen nog maar onzin blaten..

Goede bezig kereltje..
  zondag 16 december 2018 @ 18:40:44 #259
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183769664
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:38 schreef Zolderkamer het volgende:

Je kunt gewoon niets waarmaken.. enkel een beetje popiejopie doen..
Als puntje bij paaltje komt en ik met voorbeelden kom dan kun je alleen nog maar onzin blaten..

Goede bezig kereltje..
Joehoe, waar blijft die 500km claim van je?

Stoer met foto's komen en het over Noorwegen hebben terwijl de foto's naar Australie wijzen en het over wel 50km gaat... Je zwamt maar wat in het rond.
  zondag 16 december 2018 @ 18:40:47 #260
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769668
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:37 schreef john2406 het volgende:
Zou ik het je overmaken, mag jij mijn audi ombouwen, wel dat hij zo rijden doet als een Tesla, wat die erop hebben heeft die Audi er ook nu al op behalve electromotoren, en hij roest haast niet.

Gaat het echter mis, betaal jij mij de taxatiewaarde van de wagen, geen krasje mag ik vinden ernaar erop!
Een audi 80 is ook goed.. en nee dat rijd niet als een tesla..

Nieuwe reut is ten eerst rommel en ten tweede veel te veel electronica..

Dus wat ik zeg: een golf 2 een audi 80.. allemaal geen punt..
  zondag 16 december 2018 @ 18:41:06 #261
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769677
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Joehoe, waar blijft die 500km claim van je?

Stoer met foto's komen en het over Noorwegen hebben terwijl de foto's naar Australie wijzen en het over wel 50km gaat... Je zwamt maar wat in het rond.
wat
pi_183769723
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:40 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Een audi 80 is ook goed.. en nee dat rijd niet als een tesla..

Nieuwe reut is ten eerst rommel en ten tweede veel te veel electronica..

Dus wat ik zeg: een golf 2 een audi 80.. allemaal geen punt..
Audi 200 is het quattro en moet het ook blijven ook, quattro en 500 km radius, dat haal ik met benzine nog niet met die wagen. Terwijl er 80 ltr in gaat.
  zondag 16 december 2018 @ 18:46:18 #263
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769821
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:42 schreef john2406 het volgende:

[..]

Audi 200 is het quattro en moet het ook blijven ook, quattro en 500 km radius, dat haal ik met benzine nog niet met die wagen. Terwijl er 80 ltr in gaat.
oh je wilt gewoon bewijzen dat het niet kan omdat je met autos aankomt die veel duurder zijn om om te bouwen..
Ja dat kan.. moet je zelf weten.. ik heb je nu twee opties gegeven die uitgevoerd kunnen worden.. voor rond 10k.
Maar dat is niet genoeg en dus kan het niet he.. :')

Straks is het nog waar wat ie zegt..
pi_183769883
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:46 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

oh je wilt gewoon bewijzen dat het niet kan omdat je met autos aankomt die veel duurder zijn om om te bouwen..
Ja dat kan.. moet je zelf weten.. ik heb je nu twee opties gegeven die uitgevoerd kunnen worden.. voor rond 10k.
Maar dat is niet genoeg en dus kan het niet he.. :')

Straks is het nog waar wat ie zegt..
Ik zeg niet dat het niet kan hoor, ik zou de laatste zijn, echter niet met alles.
Tesla ik vind ze leuk echter ik heb er niks mee ook niet met een Prius.
pi_183769925
Bij deze echter slaat mijn hart op hol.

https://www.duurzaamnieuw(...)-accu-op-zout-water/

En dan vooral om dit gedeelte.

een topsnelheid van meer dan 350 km/h, acceleratie van 0-100 in 2.8 seconden, een koppel van vier maal 2,900 NM

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2018 18:52:20 ]
  zondag 16 december 2018 @ 18:53:46 #266
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769972
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het niet kan hoor, ik zou de laatste zijn, echter niet met alles.
Tesla ik vind ze leuk echter ik heb er niks mee ook niet met een Prius.
Dat zeg ik toch ook... Niet met alles.. wel met redelijk lichte auto's
Als je uitgaat van een auto die zelf al anderhalve ton weegt dan gaat het niet werken.. en daarbij komen de moderne snufjes die allemaal verwerkt moeten worden..

Dan is ie klaar en kom je 50 meter ver ja..
  zondag 16 december 2018 @ 18:54:24 #267
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183769983
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:51 schreef john2406 het volgende:
Bij deze echter slaat mijn hart op hol.

https://www.duurzaamnieuw(...)-accu-op-zout-water/

En dan vooral om dit gedeelte.

een topsnelheid van meer dan 350 km/h, acceleratie van 0-100 in 2.8 seconden, een koppel van vier maal 2,900 NM
Prijs: onbereikbaar
pi_183770018
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:53 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook... Niet met alles.. wel met redelijk lichte auto's
Als je uitgaat van een auto die zelf al anderhalve ton weegt dan gaat het niet werken.. en daarbij komen de moderne snufjes die allemaal verwerkt moeten worden..

Dan is ie klaar en kom je 50 meter ver ja..
Het gewicht van de 200 zit in de aandrijflijn die er toch uitgaat dan, en anderhalve ton, dan zou die nog meer benzine gebruiken als wat die nu al doet.
pi_183770031
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:54 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Prijs: onbereikbaar
Toen de 200 op de markt kwam koste die rond de 148.000 gulden of was het mark?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2018 18:59:16 ]
  zondag 16 december 2018 @ 18:59:17 #270
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183770087
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 18:56 schreef john2406 het volgende:

[..]

Het gewicht van de 200 zit in de aandrijflijn die er toch uitgaat dan, en anderhalve ton, dan zou die nog meer benzine gebruiken als wat die nu al doet.
Hoezo die gaat eruit? je roept net dat je 4x4 wilt houden? :')

Wat een schijtgeblaat hier allemaal.. :W
pi_183770128
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:59 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Hoezo die gaat eruit? je roept net dat je 4x4 wilt houden? :')

Wat een schijtgeblaat hier allemaal.. :W
Goed je hebt gelijk de motor gaat eruit daar komt en lichtere electro motor voor in de plaats, hij weegt met motor 1150 kg dacht ik maar zou ik moeten opzoeken, kan ook 1250 kg zijn.
  zondag 16 december 2018 @ 19:07:16 #272
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183770252
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 18:41 schreef Zolderkamer het volgende:

wat
Bouw om dan!

quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 12:45 schreef Zolderkamer het volgende:
en nou zijn dit foto's van tig jaar geleden met loodaccus.. daar moet je even niet naar kijken.. Maar met 6000 euro subsidie bouw ik je bestaande bakkie zo om.. met perfecte rijeigenschappen en een actieradius van 500 km
Maar nee.. het moet vooral nieuw zijn en niet lang meegaan.. dat is namelijk het beste voor het milieu..

  zondag 16 december 2018 @ 19:07:50 #273
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183770266
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 19:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bouw om dan!

[..]

sgoed
  zondag 16 december 2018 @ 19:10:18 #274
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 16 december 2018 @ 19:15:00 #275
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183770426
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 19:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hoe dan?
Niet.. wat je zegt alleen HAHAHAHAHA KAN NIET op alles wat ik post..

Bent te lui om je in te lezen en je hebt het geld er niet voor..
Dus ga maar snel weer pang roepen enzo

Hier is een ex collega die het wel snapt: https://gathering.tweaker(...)ge/56073457#56073457

Maar ach waarom zou ik dit nog posten... Lezen doe je toch niet
  zondag 16 december 2018 @ 19:43:04 #276
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183770913
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 19:15 schreef Zolderkamer het volgende:

Niet.. wat je zegt alleen HAHAHAHAHA KAN NIET op alles wat ik post..
Het gaat om fucking scooters bij die Flippy en loodaccu's vervangen voor lithiumbatterijen...

Wat voor enorme vinding heeft hij dan wel niet gedaan dat je 500km haalt in je Golf met een elektromotor? Vertel even?
  zondag 16 december 2018 @ 19:50:26 #277
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183771055
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 19:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het gaat om fucking scooters bij die Flippy en loodaccu's vervangen voor lithiumbatterijen...

Wat voor enorme vinding heeft hij dan wel niet gedaan dat je 500km haalt in je Golf met een elektromotor? Vertel even?
Vertel me 1 goede reden om dat te doen? _O- :')
pi_184491502
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 09:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

AWD bestaat helemaal niet dan komt men moeilijk de bocht om!

Zonder diff haast niet te doen.

Kennis kocht zich na dat die bij ons genoten had van quattro, een AWD subaru, niks over die auto alleen het verkoop praatje, hallo die van mij is AWD continu alle wielen aangedreven!
Houdt toch op met dat fabeltje jonge, dat bestaat niet zeg ik tegen hem, het is of een normaal diff of een sperdiff daar je anders de bocht niet om komt of die wagen vreet banden!
Wat is dat vraagt die, sperr diff drijft de wielen aan die het minste draaien dus in de bocht de binnenste normaal diff drijf de buitenste aan!

Nog een paar weken gehad die auto en opeens zag ik hem niet meer, volgens mij aan de kinderen gegeven?
Ben zelf offroader, de verkoper spreekt wel degelijk de waarheid mbt AWD, alle 4 wielen zijn wel degelijk aangedreven.
Ik zou zeggen ga eens rijden op ondergrond met verminderde grip zoals ijs of zand/modder, je merkt het wel degelijk.

Op de straat merk je er niks van doordat alle wielen maximaal grip hebben, dus alle wielen hebben dan ook maximaal vermogen.
Ga je over een glad plekje of iets met zand dan lockt hij je diff heel snel, en ja hij heeft ook door wanneer je een bocht neemt om het dan niet toe te passen.

Je weet echt niet hoe een open diff en sper diff werkt, open diff heeft altijd op beide wielen van dezelfde as volle vermogen(Ook een gewone personenauto heeft dat) dit gebeurd tot dat op 1 wiel van de as de weerstand verminderd of vergroot (door de bocht gaan bijvoorbeeld), de wiel met de minste weerstand doet niks tot het hersteld wordt(weer recht rijden). zodoende kom je makkelijk door de bocht, de buitenste wiel draait op volle kracht.

Daarom kan je met een personenauto ook vast komen te zitten in de berm(even denken aan modder in de berm), terwijl de andere kant van de wielen nog op de straat staan, al het vermogen (van de as) gaat naar het wiel met de minste weerstand, in dit geval die van de berm.

Een difflock is niks anders dan je "lockt" oftewel schakeld de differentieel uit, dat houd in dat beide wielen altijd volle kracht hebben(letterlijk 1 as zijn), dan kom je amper nog een bocht door.
En doe je dat tijdens gelockte diff loop je nog groot risico om een steekas af te breken.

Een AWD systeem is niks anders dan 4x4 met automatisch sperdiff
4x4 betekend beide assen aangedreven.
Sommige AWD systemen kunnen 4x4 ook tijdelijk uitschakelen.

Het systeem is zelf heel rap en slim genoeg om te besluiten wat te doen.
Dus ja alle wielen zijn wel degelijk aangedreven wanneer je rechtuit rijdt.

In Nederland heeft een AWD systeem niet zoveel nut(ons wegennet ligt er goed onderhouden bij), maar wanneer je een caravan gaat trekken en bijvoorbeeld naar het buitenland gaat komt het beter tot zijn recht(slechte wegen hobbels en kuilen etc.

Wanneer je van keihard optrekken houd kan het ook nut hebben(mits de motor daar voldoende vermogen voor heeft).

AWD= wel degelijk alles aangedreven, met kleine (tijdelijke) uitzonderingen even niet.
Wanneer je met piepende banden wilt optrekken (Schone straat en AWD systeem niet kan uitschakelen) gaat het zeer moeilijk worden om dat voor elkaar te krijgen.

[offtopic]
Don`t feed the trolls, wat ik wel doe op moment :P
[/offtopic]

[ Bericht 1% gewijzigd door mrevil1337 op 19-01-2019 13:58:37 ]
  zaterdag 19 januari 2019 @ 13:41:13 #279
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184491564
quote:
14s.gif Op zondag 16 december 2018 19:50 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Vertel me 1 goede reden om dat te doen? _O- :')
Om de paar mensen die je niet voor een troll houden hun gelijk te geven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184491888
Zodra het financieel interessant wordt om elektrisch te rijden ga ik het zeker doen, Ik ben het ook niet eens dat het ten koste gaat van benzine/diesel rijders.

Ik had meer verwacht van waterstof maar dat lijkt de nek omgedraait te zijn, of maar niet van de grond wil komen (mischien zitten de oliemaatschappijen daar wel weer achter).

Deze discussie is wel vaker geweest net als rond 1998 met de mobiele telefoon, niemand zag het nut, en nu heeft zo beetje iedereen dat ding aan zijn hand geplakt (uitzonderingen bejaarden of een enkeling met een vage reden / prencipe kwestie).
pi_184492181
Gele hesjes kom er maar in!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2019 16:14:12 ]
pi_184492522
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 14:00 schreef mrevil1337 het volgende:
Zodra het financieel interessant wordt om elektrisch te rijden ga ik het zeker doen, Ik ben het ook niet eens dat het ten koste gaat van benzine/diesel rijders.

Ik had meer verwacht van waterstof maar dat lijkt de nek omgedraait te zijn, of maar niet van de grond wil komen (mischien zitten de oliemaatschappijen daar wel weer achter).

Deze discussie is wel vaker geweest net als rond 1998 met de mobiele telefoon, niemand zag het nut, en nu heeft zo beetje iedereen dat ding aan zijn hand geplakt (uitzonderingen bejaarden of een enkeling met een vage reden / prencipe kwestie).
Waterstof kan er in praktische toepassingen vooral zorgen voor een veel efficientere verbranding. Zo heb ik mij laten vertellen. Het is een erg ingewikkeld en duur systeem, derhalve niet echt rendabel. Ik verdenk energiereuzen er juist van deze electrische auto hoax op poten te hebben gezet.

Deze discussie is overigens volgens mij in niks te vergelijken met de opkomst van de gsm. Maar dat geheel terzijde.
pi_184492743
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 14:40 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Waterstof kan er in praktische toepassingen vooral zorgen voor een veel efficientere verbranding. Zo heb ik mij laten vertellen. Het is een erg ingewikkeld en duur systeem, derhalve niet echt rendabel. Ik verdenk energiereuzen er juist van deze electrische auto hoax op poten te hebben gezet.

Deze discussie is overigens volgens mij in niks te vergelijken met de opkomst van de gsm. Maar dat geheel terzijde.
Waterstofauto is ook elektrisch ;)

Alleen de manier van energie opslaan is anders.
pi_184492827
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 14:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waterstofauto is ook elektrisch ;)

Alleen de manier van energie opslaan is anders.
Beweer ik iets anders?
  zaterdag 19 januari 2019 @ 15:25:39 #285
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_184493244
Welke belasting zouden ze verzinnen om het wegvallen van inkomsten uit accijns op te vangen?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_184493846
quote:
9s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 15:25 schreef MichaelScott het volgende:
Welke belasting zouden ze verzinnen om het wegvallen van inkomsten uit accijns op te vangen?
Op 1 liter benzine zit ¤0,80 accijns.

Op 3kWh zit ¤0,39 belasting, daar rij je net zo ver op.

Daarnaast nog BTW op beiden.

Ze gaan die ¤0,41 wel dichten met kilometerheffing oid.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 16:20:56 #287
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184493938
quote:
9s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 15:25 schreef MichaelScott het volgende:
Welke belasting zouden ze verzinnen om het wegvallen van inkomsten uit accijns op te vangen?
Iedereen moet thuis van het gas, dus iedereen gaat elektrisch. we gaan ook elektrisch rijden, alles gaat straks op vonkjes.. mag jij 3 keer raden in welke zak je straks de grote boze hand des schatkists gaat voelen binnenglijden O-)

w/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184494141
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 16:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Iedereen moet thuis van het gas, dus iedereen gaat elektrisch. we gaan ook elektrisch rijden, alles gaat straks op vonkjes.. mag jij 3 keer raden in welke zak je straks de grote boze hand des schatkists gaat voelen binnenglijden O-)

w/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Slim :)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=70798&sid=62890&dt=20190119
pi_184494426
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 14:00 schreef mrevil1337 het volgende:
Zodra het financieel interessant wordt om elektrisch te rijden ga ik het zeker doen, Ik ben het ook niet eens dat het ten koste gaat van benzine/diesel rijders.

Ik had meer verwacht van waterstof maar dat lijkt de nek omgedraait te zijn, of maar niet van de grond wil komen (mischien zitten de oliemaatschappijen daar wel weer achter).

Deze discussie is wel vaker geweest net als rond 1998 met de mobiele telefoon, niemand zag het nut, en nu heeft zo beetje iedereen dat ding aan zijn hand geplakt (uitzonderingen bejaarden of een enkeling met een vage reden / prencipe kwestie).
Schrijf waterstof maar nog niet af. In het buitenland wordt er hard gewerkt hieraan. In NL doet de overheid alsof het afgeschreven is.
Ik heb zelf meer vertrouwen in waterstof.

Dat waterstof produceren meer energie kost dan dat het oplevert geldt ook voor elektriciteit en benzine. Want zowel benzine als elektriciteit vind je ook niet in de natuur en moet ook gemaakt worden wat meer energie kost dan dat het oplevert.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184495791
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 16:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Schrijf waterstof maar nog niet af. In het buitenland wordt er hard gewerkt hieraan. In NL doet de overheid alsof het afgeschreven is.
Ik heb zelf meer vertrouwen in waterstof.

Dat waterstof produceren meer energie kost dan dat het oplevert geldt ook voor elektriciteit en benzine. Want zowel benzine als elektriciteit vind je ook niet in de natuur en moet ook gemaakt worden wat meer energie kost dan dat het oplevert.
Waterstof wordt 'm niet, verwacht ik.
Ik had vroeger ook de droom dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden. Ik geloof nu dat het altijd de brandstof van de toekomst zal blijven.

Elektrisch kan je nu al rechtstreeks opslaan in accu's.
Waterstof maak je van aardgas of elektrisch (elektrolyse), moet je onder hoge druk (10.000 PSI / 700 bar) opslaan in een brandstofcel. Bij dat comprimeren bevriest het, dus het moet in stappen, wat ook weer energie kost. Je kan sneller tanken maar het tankstation moet vervolgens wel weer z'n druk opbouwen naar 700 bar, wat ook al snel een half uur duurt. Kosten voor zo'n waterstof tankinstallatie zijn ongeveer 1,5 miljoen Euro, waar een thuislader voor je auto al vanaf ¤600 leverbaar is.

Waterstof is ook niet goedkoop, je betaalt gemiddeld zo'n $14 per kilogram waterstof, omgerekend zo'n $0,21 per kilometer.

Brandstofcellen hadden een korte levensduur, dit is inmiddels wel beter onder controle.
Nadeel is wel dat een waterstofauto duur is om te bouwen, ook in massaproductie zal je naar verwachting altijd meer materiaalkosten hebben dan een elektrische auto.

Wel knap dat het werkt :)

  zaterdag 19 januari 2019 @ 18:19:13 #291
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 19 januari 2019 @ 18:19:58 #292
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184495943
Rekeningrijden komt er sowieso, zelfs "geen rekeningrijden" VVD heeft al een akkoord gegeven voor een pilot in 2024.

Vlaanderen wil sowieso vanaf 2024 / 2025 rekeningrijden op alle wegen invoeren.
pi_184496041
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 18:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waterstof wordt 'm niet, verwacht ik.
Ik had vroeger ook de droom dat waterstof de brandstof van de toekomst zou worden. Ik geloof nu dat het altijd de brandstof van de toekomst zal blijven.

Elektrisch kan je nu al rechtstreeks opslaan in accu's.
Waterstof maak je van aardgas of elektrisch (elektrolyse), moet je onder hoge druk (10.000 PSI / 700 bar) opslaan in een brandstofcel. Bij dat comprimeren bevriest het, dus het moet in stappen, wat ook weer energie kost. Je kan sneller tanken maar het tankstation moet vervolgens wel weer z'n druk opbouwen naar 700 bar, wat ook al snel een half uur duurt. Kosten voor zo'n waterstof tankinstallatie zijn ongeveer 1,5 miljoen Euro, waar een thuislader voor je auto al vanaf ¤600 leverbaar is.

Waterstof is ook niet goedkoop, je betaalt gemiddeld zo'n $14 per kilogram waterstof, omgerekend zo'n $0,21 per kilometer.

Brandstofcellen hadden een korte levensduur, dit is inmiddels wel beter onder controle.
Nadeel is wel dat een waterstofauto duur is om te bouwen, ook in massaproductie zal je naar verwachting altijd meer materiaalkosten hebben dan een elektrische auto.

Wel knap dat het werkt :)

het is zo duur omdat het nieuw is. Wat waren de kosten van een eerste benzine station en een eerste accu laadpaal en welke laadtijd was er?
De prijs van waterstof daalt uiteraard exponentieel als de vraag toeneemt en automatisch ook het aanbod.
In het buitenland wordt er door chemie bedrijven flink geinvesteerd in waterstof, maar laat NL maar investeren in accu laadpalen... We zien het wel.

[ Bericht 2% gewijzigd door sjorsie1982 op 19-01-2019 18:35:40 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184496308
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 18:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het is zo duur omdat het nieuw is. Wat waren de kosten van een eerste benzine station en een eerste accu laadpaal en welke laadtijd was er?
De prijs van waterstof daalt uiteraard exponentieel als de vraag toeneemt en automatisch ook het aanbod.
In het buitenland wordt er door chemie bedrijven flink geinvesteerd in waterstof, maar laat NL maar investeren in accu laadpalen... We zien het wel.
De prijs van waterstof zal sowieso niet lager worden dan de prijs van de grondstof of elektriciteit waar het uit gewonnen wordt ;)

Waterstof tankinstallaties zullen niet veel goedkoper worden, het werkt met een compressor die 700 bar aan druk moet kunnen opbouwen, ook dat kost veel energie. Je gaat geen 700 bar in een fuelcell krijgen zonder minimaal dezelfde druk uit de installatie te leveren.

Vergelijk dat met een benzinepomp, waar de brandstof gewoon uitstroomt of een laadstation waar niet echt heel spannende componenten in zitten.
pi_184497182
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De prijs van waterstof zal sowieso niet lager worden dan de prijs van de grondstof of elektriciteit waar het uit gewonnen wordt ;)
Uiteraard, de grondstof is water en dan komt er nog energie bij. Hetzelfde geldt voor benzine en elektriciteit. Beiden vind je ook niet in de natuur. Zowel benzine als elektriciteit moet je maken en dat kost energie.
quote:
Waterstof tankinstallaties zullen niet veel goedkoper worden, het werkt met een compressor die 700 bar aan druk moet kunnen opbouwen, ook dat kost veel energie. Je gaat geen 700 bar in een fuelcell krijgen zonder minimaal dezelfde druk uit de installatie te leveren.

Vergelijk dat met een benzinepomp, waar de brandstof gewoon uitstroomt of een laadstation waar niet echt heel spannende componenten in zitten.
Tja daar denk ik toch anders over.
Maar we gaan het zien....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184497200
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Uiteraard, de grondstof is water en dan komt er nog energie bij. Hetzelfde geldt voor benzine en elektriciteit. Beiden vind je ook niet in de natuur. Zowel benzine als elektriciteit moet je maken en dat kost energie.
Het gaat me meer om de conversie. Als je al elektriciteit hebt, wat je mooi zonder knoeien en hoge druk kan opslaan in een accu, waarom dan nog klooien met conversie en compressie met bijkomende verliezen. Kijk, als de ontwikkeling van accu's stil stond zou ik ook zeggen "zet vol in op waterstof" maar aangezien Tesla voor 2020 al een 600 mile Roadster heeft aangekondigd en laadstromen van meer dan 250kW ook al mogelijk blijken (tot 80% laden) dan zie ik er niet zoveel meer in.

quote:
[..]

Tja daar denk ik toch anders over.
Maar we gaan het zien....
Dat sowieso ;)
pi_184497228
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Tja daar denk ik toch anders over.
Heb je ook argumenten daarvoor? Je kunt er wel anders over denken maar je kunt niet om natuurwetten (die gelden voor die druk..) heen. Die gelden ook voor waterstof. Ook "slimme" oplossingen kunnen daar niet omheen.

Maar zeg even hoe je dat dan wel ziet, dat zou eerlijk zijn. En niet doen alsof je stiekem meer weet maar geen zin hebt om erover te praten. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184498820
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 19:36 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Heb je ook argumenten daarvoor? Je kunt er wel anders over denken maar je kunt niet om natuurwetten (die gelden voor die druk..) heen. Die gelden ook voor waterstof. Ook "slimme" oplossingen kunnen daar niet omheen.

Maar zeg even hoe je dat dan wel ziet, dat zou eerlijk zijn. En niet doen alsof je stiekem meer weet maar geen zin hebt om erover te praten. :)
oh hij heeft gelijk hoor, maar massa betekent in het algemeen goedkoper, dus als er meer tankstations komen dan wordt het goedkoper.
Accu's hebben als nadeel de productie, beperkte hoeveelheid zeldzame metalen (de naam zegt het al) en de oplaadtijd.
Dus beiden hebben nadelen/voordelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184499370
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 20:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

oh hij heeft gelijk hoor, maar massa betekent in het algemeen goedkoper, dus als er meer tankstations komen dan wordt het goedkoper.
Accu's hebben als nadeel de productie, beperkte hoeveelheid zeldzame metalen (de naam zegt het al) en de oplaadtijd.
Dus beiden hebben nadelen/voordelen.
Platina in fuel cells is ook niet echt oneindig ;)

En dat kan in de toekomst mogelijk zonder platina maar accu’s kunnen in de toekomst ook zonder lithium en kobalt.
pi_184500019
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 20:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
maar massa betekent in het algemeen goedkoper
Het kan best door "massa" goedkoper worden dan min of meer onbetaalbaar en inefficiënt zoals nu. Maar dat betekent niet perse dat het een goed idee is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')