abonnement Unibet Coolblue
pi_183487099
Om een lang verhaal kort te maken ik heb een nieuwe router en kan sindsdien mijn Thecus NAS niet meer benaderen... Ik ben echt een noob hierin dus geen idee hoe ik het aan kan pakken.. Al mijn fotos staan erop dus best wel een dingetje zeg maar. Heeft iemand van jullie zin/tijd om mij op zijn jip en jannekes uit te leggen hoe ik dat kan doen? Zou je eeuwig dankbaar zijn (y)
pi_183487238
hoe benaderd je de nas dan? heeft dat ding een vast ip? kan je in de router niet zien welk ip de nas gekregen heeft? vanaf welk ip benader je de nas? alles al opnieuw gestart?
:]
pi_183487318
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 01:15 schreef wootahH het volgende:
hoe benaderd je de nas dan? heeft dat ding een vast ip? kan je in de router niet zien welk ip de nas gekregen heeft? vanaf welk ip benader je de nas? alles al opnieuw gestart?
Mijn ex had voor mij een shortcut op mijn laptop gezet :') nu gescheiden en hij had meerdere routers in de kast staan, deze zijn er nu tussenuit en dus een nieuwe router in de plaats. de nas zelf heeft een vast LAN ip zoals ik kan zien, in het venster staat bij Link aggr disabled (geen idee wat dat is).
pi_183487329
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 01:15 schreef wootahH het volgende:
hoe benaderd je de nas dan? heeft dat ding een vast ip? kan je in de router niet zien welk ip de nas gekregen heeft? vanaf welk ip benader je de nas? alles al opnieuw gestart?
Opnieuw opgestart al een keer of 6 en hoe ik in de router kan kijken??? de nas heeft wel een hostname
pi_183487362
dan zal dat vaste ip wel niet in de reeks vallen die je nieuwe router nu uitgeeft.
:]
pi_183487388
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 01:28 schreef wootahH het volgende:
dan zal dat vaste ip wel niet in de reeks vallen die je nieuwe router nu uitgeeft.
Klinkt aannemelijk! Maar is er wel een kans dat ik ooit nog bij mijn fotos kan :o Dat is mijn ergste nachtmerrie dat alles kwijt is
pi_183487433
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 01:32 schreef BibiSLC het volgende:

[..]

Klinkt aannemelijk! Maar is er wel een kans dat ik ooit nog bij mijn fotos kan :o Dat is mijn ergste nachtmerrie dat alles kwijt is
ik kan wel zeggen zet hem op dhcp ipv vast ip maar misschen ben je dan nog verder van huis. vraag t anders je ex die weet t wel. lijkt me zowiezo geen goed idee alles op een nas te hebben als je niet weet hoe zoiets werkt. tevens is 1 nas ook niet de garantie dat je fotos nooit kwijt raakt. altijd op meerdere plekken belangrijke dingen opslaan.
:]
pi_183487494
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 01:36 schreef wootahH het volgende:

[..]

ik kan wel zeggen zet hem op dhcp ipv vast ip maar misschen ben je dan nog verder van huis. vraag t anders je ex die weet t wel. lijkt me zowiezo geen goed idee alles op een nas te hebben als je niet weet hoe zoiets werkt. tevens is 1 nas ook niet de garantie dat je fotos nooit kwijt raakt. altijd op meerdere plekken belangrijke dingen opslaan.
Helaas is de band 0,0 nu, advocatenwerk enzo. Hij heeft al tegen de kinderen gezegd dat hij mij het liefste onder een trein ziet en die gaan er ook niet meer naartoe dus behalve de zaak die er nog aan komt heb ik niets meer met hem te maken.
pi_183487524
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 01:36 schreef wootahH het volgende:

[..]

ik kan wel zeggen zet hem op dhcp ipv vast ip maar misschen ben je dan nog verder van huis. vraag t anders je ex die weet t wel. lijkt me zowiezo geen goed idee alles op een nas te hebben als je niet weet hoe zoiets werkt. tevens is 1 nas ook niet de garantie dat je fotos nooit kwijt raakt. altijd op meerdere plekken belangrijke dingen opslaan.
Je hebt helemaal gelijk! Maar hij is ITer dus regelde dat soort dingen altijd, ging op stel en sprong hier weg, woonde in no time met een ander en weg was het contact. maar goed, we dwalen af ;) zijn er mensen met verstand in te huren voor dit soort zaken of je weet?
  zondag 2 december 2018 @ 07:31:41 #10
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_183488788
Welke omgeving woon je?

Kan je zien naar welk IP-adres de snelkoppeling verwees? Of was dat naar de hostname?

Heb je de oude router nog (werkend)?

http://www.thecus.com/dow(...)ulateIPAddresses.pdf
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
  zondag 2 december 2018 @ 07:51:17 #11
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_183488814
1. Als de NAS was ingesteld op DHCP dan krijgt hij automatisch een IP-adres toegewezen. Een router kan er voor zorgen dat een apparaat vervolgens een vast IP-adres krijgt.

2. Maar het kan ook zijn dat er een vast IP-adres is ingesteld op de NAS zelf. Ook niet ingebruikelijk.

In het eerste geval krijg de NAS automatisch een nieuw IP-adres toegewezen zodra hij wordt aangesloten op een nieuwe router. Dan hoef je alleen het nieuwe IP-adres of hostname te weten om er weer op te komen.

In het tweede geval is er een grote kans dat je NAS een IP-adres heeft ingesteld staan die buiten de range van je nieuwe router en dus ook computer valt. Is iets omslachtiger om erin te komen, maar met een laptop die een netwerkpoort heeft plus netwerkkabel je er wel in komen. Je moet de laptop dan ook handmatig een IP-adres geven die in dezelfde range valt als de NAS (snap je het nog :+). Computer kan ook, maar dan heb je dus even geen internet erop en je moet bij de kabels kunnen.

Belangrijk is om te weten of jij die snelkoppeling nog hebt en zo ja, naar welk adres hij verwijst. Dan controleer je vervolgens wat het IP-adres is van jouw computer (vaak 10.0.x.x of 192.168.x.x).

Heb je nog wel de gebruikersnaam en het wachtwoord van de NAS om erin te komen?
Handig om te weten is ook of je een PC/Windows hebt of een Mac.
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_183489195
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 07:31 schreef Folkwin het volgende:
Welke omgeving woon je?

Kan je zien naar welk IP-adres de snelkoppeling verwees? Of was dat naar de hostname?

Heb je de oude router nog (werkend)?

http://www.thecus.com/dow(...)ulateIPAddresses.pdf
Zoetermeer. Ik kan zien naar welk IP adres die ging ja! De snelkoppeling verwijst naar hetzelfde IP adres als wat op de NAS in het venster komt te staan onder LAN dus dat lijkt het vaste IP adres te zijn. De melding is geen toegang tot iP adres\ pictures foutcode 0x80070035 kan het netwerkpad niet vinden
pi_183489212
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 07:51 schreef FritsFlits het volgende:
1. Als de NAS was ingesteld op DHCP dan krijgt hij automatisch een IP-adres toegewezen. Een router kan er voor zorgen dat een apparaat vervolgens een vast IP-adres krijgt.

2. Maar het kan ook zijn dat er een vast IP-adres is ingesteld op de NAS zelf. Ook niet ingebruikelijk.

In het eerste geval krijg de NAS automatisch een nieuw IP-adres toegewezen zodra hij wordt aangesloten op een nieuwe router. Dan hoef je alleen het nieuwe IP-adres of hostname te weten om er weer op te komen.

In het tweede geval is er een grote kans dat je NAS een IP-adres heeft ingesteld staan die buiten de range van je nieuwe router en dus ook computer valt. Is iets omslachtiger om erin te komen, maar met een laptop die een netwerkpoort heeft plus netwerkkabel je er wel in komen. Je moet de laptop dan ook handmatig een IP-adres geven die in dezelfde range valt als de NAS (snap je het nog :+). Computer kan ook, maar dan heb je dus even geen internet erop en je moet bij de kabels kunnen.

Belangrijk is om te weten of jij die snelkoppeling nog hebt en zo ja, naar welk adres hij verwijst. Dan controleer je vervolgens wat het IP-adres is van jouw computer (vaak 10.0.x.x of 192.168.x.x).

Heb je nog wel de gebruikersnaam en het wachtwoord van de NAS om erin te komen?
Handig om te weten is ook of je een PC/Windows hebt of een Mac.
Thx! Voor wat ik zie heeft de NAS inderdaad een vast IP adres. Ik heb een laptop (windows) met een netwerkpoort en een netwerkkabel loopt van de NAS naar de router. Snelkoppeling heb ik en gebruikersnaam en ww van Nas ook (y)
pi_183489233
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 01:43 schreef BibiSLC het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk! Maar hij is ITer dus regelde dat soort dingen altijd, ging op stel en sprong hier weg, woonde in no time met een ander en weg was het contact. maar goed, we dwalen af ;) zijn er mensen met verstand in te huren voor dit soort zaken of je weet?
uiteraard zijn er mensen in te huren, maar mocht je in de buurt (den haag/regio) wonen wil ik best een keertje komen kijken ^O^

-edit- zoetermeer, kan ook wel :P
aangezien je het IP adres van de nas weet (noem hem hier even) is het wel een stuk makkelijker om dit zelf aan te passen.

[ Bericht 6% gewijzigd door mschol op 02-12-2018 09:38:55 ]
pi_183489275
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 09:32 schreef mschol het volgende:

[..]

uiteraard zijn er mensen in te huren, maar mocht je in de buurt (den haag/regio) wonen wil ik best een keertje komen kijken ^O^

-edit- zoetermeer, kan ook wel :P
Dat zou echt super fijn zijn! Ik heb er namelijk écht heel weinig verstand van 😂 misschien heeft iemand hier dé tip Hoe het zelf lukt dat zou nog beter zijn 😬
pi_183489294
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 07:31 schreef Folkwin het volgende:
Welke omgeving woon je?

Kan je zien naar welk IP-adres de snelkoppeling verwees? Of was dat naar de hostname?

Heb je de oude router nog (werkend)?

http://www.thecus.com/dow(...)ulateIPAddresses.pdf
Hmm ik zie net dat ziggo mijn oude router van hun heeft meegenomen maar de andere 3 van Cisco staan hier wel gewoon nog
  zondag 2 december 2018 @ 10:06:52 #17
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_183489456
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 09:28 schreef BibiSLC het volgende:

[..]

Thx! Voor wat ik zie heeft de NAS inderdaad een vast IP adres. Ik heb een laptop (windows) met een netwerkpoort en een netwerkkabel loopt van de NAS naar de router. Snelkoppeling heb ik en gebruikersnaam en ww van Nas ook (y)
Als het netwerkadres van je NAS bijvoorbeeld 192.168.1.10 is, dan moet je op je laptop de netwerkpoort instellen op 192.168.1.11 (en subnet op 255.255.255.0). Dan kan je rechtstreeks vanaf je laptop op de NAS komen. Als dat lukt, zou ik aanraden eerst een backup te maken van je foto's/data voordat je de netwerkinstellingen van de NAS gaat aanpassen.

Windows 7: Windows 10:
Gateway en DNS hoef je niet in te vullen als je direct op je NAS zit aangesloten.

Als je NAS twee netwerkpoorten heeft kan je zelfs misschien de NAS aansluiten op de andere poort, maar dat hangt er dus ook vanaf hoe de NAS intern is ingesteld.
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_183489585
quote:
17s.gif Op zondag 2 december 2018 09:39 schreef BibiSLC het volgende:

[..]

Dat zou echt super fijn zijn! Ik heb er namelijk écht heel weinig verstand van 😂 misschien heeft iemand hier dé tip Hoe het zelf lukt dat zou nog beter zijn 😬
Kan straks ook wel virtueel meekijken met TeamViewer voor je. Dan kijk ik vis je scherm mee en lossen we het even op.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_183490000
quote:
99s.gif Op zondag 2 december 2018 10:06 schreef FritsFlits het volgende:

[..]

Als het netwerkadres van je NAS bijvoorbeeld 192.168.1.10 is, dan moet je op je laptop de netwerkpoort instellen op 192.168.1.11 (en subnet op 255.255.255.0). Dan kan je rechtstreeks vanaf je laptop op de NAS komen. Als dat lukt, zou ik aanraden eerst een backup te maken van je foto's/data voordat je de netwerkinstellingen van de NAS gaat aanpassen.

Windows 7: Windows 10:
Gateway en DNS hoef je niet in te vullen als je direct op je NAS zit aangesloten.

Als je NAS twee netwerkpoorten heeft kan je zelfs misschien de NAS aansluiten op de andere poort, maar dat hangt er dus ook vanaf hoe de NAS intern is ingesteld.
Dat is duidelijk dank je! Wat raad jij aan als backup naast de NAS?
pi_183490006
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 10:19 schreef Chinless het volgende:

[..]

Kan straks ook wel virtueel meekijken met TeamViewer voor je. Dan kijk ik vis je scherm mee en lossen we het even op.
Zou je dat willen doen? Dat is echt super van je!
  zondag 2 december 2018 @ 11:35:43 #21
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_183490657
Nog makkelijker is om in de router de "scope" van de DHCP aanpassen zodat het ip van de nas weer bereikbaar is vanaf je PC, en zo je snelkoppelingen weer werken. Hoef je helemaal niets aan te passen op je PC en je NAS.

(De scope is de ip reeks die je Router mag uitdelen. Meestal delen routers ip adressen in de 192.168.*.* reeks uit en zijn de twee laatste sterren vrij in te stellen.)
pi_183490759
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 11:35 schreef versterker het volgende:
Nog makkelijker is om in de router de "scope" van de DHCP aanpassen zodat het ip van de nas weer bereikbaar is vanaf je PC, en zo je snelkoppelingen weer werken. Hoef je helemaal niets aan te passen op je PC en je NAS.

(De scope is de ip reeks die je Router mag uitdelen. Meestal delen routers ip adressen in de 192.168.*.* reeks uit en zijn de twee laatste sterren vrij in te stellen.)
Thx! Helaas gaat mijn kennis niet zover dat er gelijk een lampje gaat branden ;)
pi_183490764
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2018 11:35 schreef versterker het volgende:
Nog makkelijker is om in de router de "scope" van de DHCP aanpassen zodat het ip van de nas weer bereikbaar is vanaf je PC, en zo je snelkoppelingen weer werken. Hoef je helemaal niets aan te passen op je PC en je NAS.

(De scope is de ip reeks die je Router mag uitdelen. Meestal delen routers ip adressen in de 192.168.*.* reeks uit en zijn de twee laatste sterren vrij in te stellen.)
Alleeen TS is een noop en begrijpt die termen niet.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_183490770
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 11:42 schreef Chinless het volgende:

[..]

Alleeen TS is een noop en begrijpt die termen niet.
Yep! hahaha sorry!
  zondag 2 december 2018 @ 12:26:12 #25
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_183491543
Geeft niet. Laat ik het even proberen ui te leggen. Iedere computer op een netwerk heeft een eigen ID nodig om te kunnen werken. Dat ID is een IP adres. IP adressen kunnen statisch zijn, of Dynamisch worden toegewezen. Het IP adres van je nas is statisch, die is ooit eens ingesteld en veranderd nooit. De meeste computers zijn ingesteld om dynamisch te werken.

Als computers dynamisch werken maken ze gebruik van DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol.) Een hele mond vol, maar simpel uitgelegd is dat een klein servertje ( Meestal in je router) die een lijst heeft van ip adressen en deze uitdeelt aan de computers als zij erom vragen. Hij zorgt er ook voor dat een IP adres niet twee keer wordt uitgegeven.


De DHCP server van mijn ziggo modem-router.

In het midden zie je staan DHCP Server inschakelen: Ingeschakeld De DHCP server staat bij mij aan.

Daaronder staat:
Starten lokaal adres: 192.168.0.10
en
DHCP Poolsize: 245

Dat is het lijstje met IP adressen wat hij mag uitdelen. Bij begint dat lijstje met 192.168.0.10 en bevat de volgende 245 adressen. (192.168.0.10, 192.168.0.11, 192.168.0.12, enz tot 192.168.0.254)

Mijn computer krijgt dus een nummer in die reeks en kan elke computer benaderen die in de 192.168.0.* reeks valt. stel nou dat ik een nas in mijn netwerk opneem met een vast IP adres die gebruik maakt met van het IP adres 192.168.2.25 Mijn computer kan alleen computers bereiken die een IP adres hebben die beginnen met 192.168.0

Dat gaat dus niet werken. Wat de meesten voorstellen is om tijdelijk je computer in het netwerk te hangen in de reeks van je NAS en deze rechtstreeks aan te sluiten op je nas, in te loggen op je nas en daar het ipadres te wijzigen naar de reeks die uitgedeeld wordt door je router. Daarna moet je je computer opnieuw instellen om gebruik te maken van de DHCP server op je router.

Het is echter veel simpeler om de DHCP server op je Router aan te passen. Door bij "Starten lokaal ipadres:" de 192.168.0.10 aan te passen naar 192.168.2.10 (De reeks waarop de nas in dit voorbeeld zit), zal jouw computer de volgende keer een IP krijgen wat in het gebied valt waarin je NAS werkt. Ook al de snelkoppeling op je computer weer gewoon werken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')