abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183471052


Het wordt normaal om samen kinderen te hebben voor mensen die niet elkaars liefde zijn, verklaart bevolkingsexpert Jan Latten. Volgens de hoogleraar zijn er ‘nieuwe normen over kinderen krijgen’. ,,Er komen steeds meer wensbaby’s en minder liefdesbaby’s.’’

Het babybedje staat steeds vaker in huis bij een moeder óf een vader, zonder dat de partner in hetzelfde huis woont. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die vandaag in de Landelijke Jeugdmonitor staan. ,,De levensloop die eerder normaal was: uit huis, partner vinden en kinderen krijgen, verloopt niet meer zo’’, beschrijft hoogleraar Sociale Demografie van de Universiteit van Amsterdam.

Geen grote liefde, wél baby
Als vrouwen wél een relatie hebben maar niet samenwonen, nemen zij eerder ‘een kind op afstand’. ,,Met de toename van dat soort constructies, krijg je ook nieuwe gezinsvormen.’’ Het devies is nu volgens Latten eerder: ,,Hoe krijg je technisch gezien wél kinderen. Vrouwen denken: heb je je grote liefde niet op je veertigste, dan is het misschien toch handig om maar vast dat kind te nemen.. [...]

Dat beaamt ook Frouke Sondeijker, hoofd van de onderzoeksgroep jeugd bij het Verwey-Jonker Instituut. ,,Medische technieken bieden meer mogelijkheden bijvoorbeeld door eicellen in te laten vriezen en later alsnog moeder te worden.’’ Het ‘genetische gezin is niet de enige optie, steeds meer vormen zijn acceptabel. ,,Zoals: twee moeders, twee vaders, alleenstaande moeders, alleenstaande vaders, en zijn er allerlei vormen van samengestelde gezinnen.’’

Wegbezuinigd
De toename van het aantal eenoudergezinnen kan er volgens haar ook mee te maken hebben dat opvoedingsondersteuning is wegbezuinigd. ,,Vroeger waren er veel meer projecten om ouders in te lichten over: ‘Hoe doe je het als ouder’ en ‘hoe ben je goede partner voor elkaar?’’’ Die ondersteuning hielp ouders volgens haar ‘in de stressvolle periode die ouders van jonge kinderen meemaken met nieuwe verantwoordelijkheden en toch al weinig slaap’.

In 2000 leefde een half miljoen jeugdigen van nul tot 25 jaar bij één van de ouders, in 2017 waren dit er zo’n 725.000. Van de vijftienjarigen woonde in 2017 30 procent niet gezamenlijk met beide ouders. Sondeijker wijst op de voordelen van geboren worden bij één ouder. ,,Als ouders uit elkaar gaan, kan de ruzie nadelige gevolgen hebben voor het kind. Daar hebben de kinderen van bewust alleenstaande ouders in elk geval géén last van.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)fdesbaby-s~ab2ff460/

Wenselijk of niet?

Mijn mening; een kind 'nemen' is geen plicht en al helemaal geen recht. Iets wat veel mensen wel denken..
Mijn persoonlijke motto in dit soort discussies is dan ook altijd; ''You can't always get what you want'' :N
Ik betwijfel of al die fratsen met steeds meer aparte samenstellingen of uit puur egoistisch oogpunt vanuit de vrouw zoveel beter is voor een kind om in op te groeien..

De laatste zin in de OP;
,,Als ouders uit elkaar gaan, kan de ruzie nadelige gevolgen hebben voor het kind. Daar hebben de kinderen van bewust alleenstaande ouders in elk geval géén last van.’’

Nou, deze kinderen zullen dan wel ergens anders last van krijgen, want een leven zonder ruzie lijkt mij onmogelijk. En onwenselijk. ;)

Nee, dan de liefdesbaby.. :') qua benaming misschien nog wel erger dan de wensbaby..
Maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen en het verschil tussen wens en liefdesbaby's. _O-
´
  zaterdag 1 december 2018 @ 01:56:44 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_183471121
Alle gezinssamenstellingen zijn prima, maar zodra een kind een accessoire wordt of een trofee, gaat het wat mij betreft te ver. Een kind is geen onderdeel van je carrière of je imago.
pi_183471428
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 01:56 schreef BasEnAad het volgende:
Een kind is geen onderdeel van je carrière of je imago.
Idd, meestal eerder het eind van beide
  zaterdag 1 december 2018 @ 05:52:20 #4
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_183471878
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 01:56 schreef BasEnAad het volgende:
Een kind is geen onderdeel van je carrière of je imago.
Correctie: dat zou het niet moeten zijn. Helaas werkt dat voor veel mensen anders.
pi_183471923
quote:
Vrouwen denken: heb je je grote liefde niet op je veertigste, dan is het misschien toch handig om maar vast dat kind te nemen..
Ik hoop oprecht dat vrouwen dit níét denken. :{

Of anders toch op zijn minst een jaar of 10 eerder. Goeie genade. :X
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_183471941
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 06:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik hoop oprecht dat vrouwen dit níét denken. :{

Je zou ze de kost niet moeten geven..
´
pi_183471943
quote:
3s.gif Op zaterdag 1 december 2018 06:35 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Je zou ze de kost niet moeten geven..
Effe lekker een baby nemen, op je véértigste?!?! En dan een beetje er een vent bij zoeken? :'(
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zaterdag 1 december 2018 @ 07:01:09 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183471969
quote:
9s.gif Op zaterdag 1 december 2018 06:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Effe lekker een baby nemen, op je véértigste?!?! En dan een beetje er een vent bij zoeken? :'(
Dat staat er niet.

Ze nemen juist een kind (ver) voor hun veertigste, ook al hebben ze de juiste partner nog niet. Die kan ná hun veertigste nog opduiken.
  zaterdag 1 december 2018 @ 07:07:34 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183471978
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 05:52 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Correctie: dat zou het niet moeten zijn. Helaas werkt dat voor veel mensen anders.
Man stelt zich voor:
Ik ben Henk en ben interim-directeur bij een grote firma in het oosten des lands. Daarvoor heb ik in de financiële dienstverlening gewerkt als account-manager en CFO. Ik doe aan schaatsen. Thuis heb ik drie blagen.

Vrouw stelt zich voor:
Ik ben Tineke en moeder van drie kinderen. Ik was accountmanager in de financiële dienstverlening maar toen de kinderen naar school gingen had ik tijd om door te groeien naar CFO. Het is mijn ambitie om als ze het huis uit zijn interimfuncties te bekleden door heel Nederland.
  zaterdag 1 december 2018 @ 07:19:30 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183471992
Lijkt me trouwens niks mis met die trent. Beter dan al die wanhopige zaadvragende ogen waar je de biologische klok al bijna twaalf hoort slaan.
Jongere moeders, minder complexe bevallingen, minder gezondheidsrisico voor moeder en kind. Dus goedkoper voor de maatschappij.
Het idee dat je je leven lang bij de andere ouder van een kind bent is al lange tijd achterhaald.

Wel is dat streven naar de perfecte partner zorgwekkend. De eisen zijn torenhoog, de verwachtingen vaak onrealistisch. De angst gezichtsverlies te lijden groot.
100 jaar terug had je sexdrive, ging je neuken met wat op het dorp voorhanden was, kwam er een zwangerschap, moest je trouwen en ontdekte je na enkele zware jaren dat dat meisje toch eigenlijk wel een heel leuke vrouw was. Tegenwoordig wijs je een date af na vijf minuten en wordt er niet geneukt, en zul je nooit ontdekken hoe leuk sommige mensen zijn als je ze wat langer kent en naar elkaar toegegroeid bent. Als je een kinderwens hebt zal je die op een andere manier moeten vervullen.
Nu hopen dat ze de baby niet na vijf minuten wegdoen.
pi_183472517
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 07:19 schreef Lunatiek het volgende:
Lijkt me trouwens niks mis met die trent. Beter dan al die wanhopige zaadvragende ogen waar je de biologische klok al bijna twaalf hoort slaan.
Jongere moeders, minder complexe bevallingen, minder gezondheidsrisico voor moeder en kind. Dus goedkoper voor de maatschappij.
Het idee dat je je leven lang bij de andere ouder van een kind bent is al lange tijd achterhaald.

Wel is dat streven naar de perfecte partner zorgwekkend. De eisen zijn torenhoog, de verwachtingen vaak onrealistisch. De angst gezichtsverlies te lijden groot.
100 jaar terug had je sexdrive, ging je neuken met wat op het dorp voorhanden was, kwam er een zwangerschap, moest je trouwen en ontdekte je na enkele zware jaren dat dat meisje toch eigenlijk wel een heel leuke vrouw was. Tegenwoordig wijs je een date af na vijf minuten en wordt er niet geneukt, en zul je nooit ontdekken hoe leuk sommige mensen zijn als je ze wat langer kent en naar elkaar toegegroeid bent. Als je een kinderwens hebt zal je die op een andere manier moeten vervullen.
Nu hopen dat ze de baby niet na vijf minuten wegdoen.
Het is echter geen goede ontwikkeling voor de kinderen zelf. Kinderen uit een oudergezinnen hebben een grotere kans om het slecht te doen op school, psychische problemen en verslavingen te ontwikkelen en zelfs in de criminaliteit te belanden.
pi_183472655
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 01:56 schreef BasEnAad het volgende:
Alle gezinssamenstellingen zijn prima, maar zodra een kind een accessoire wordt of een trofee, gaat het wat mij betreft te ver. Een kind is geen onderdeel van je carrière of je imago.
Mee eens.
  zaterdag 1 december 2018 @ 09:33:18 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183472734
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 09:13 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Het is echter geen goede ontwikkeling voor de kinderen zelf. Kinderen uit een oudergezinnen hebben een grotere kans om het slecht te doen op school, psychische problemen en verslavingen te ontwikkelen en zelfs in de criminaliteit te belanden.
Dat kan meerdere oorzaken hebben en kun je niet zomaar stellen als "slecht". Van overlijden van een ouder tot scheiding. Traumatisch voor een kind. Dan is een bewust ongehuwd moeder minder traumatisch.
Het is niet te zeggen dat het een eenoudergezin blijft: ontmoet mams alsnog haar droomman dan zijn ze alsnog een regulier gezien met stiefvader.
pi_183472783
quote:
Sondeijker wijst op de voordelen van geboren worden bij één ouder. ,,Als ouders uit elkaar gaan, kan de ruzie nadelige gevolgen hebben voor het kind. Daar hebben de kinderen van bewust alleenstaande ouders in elk geval géén last van.’’
Dit is natuurlijk wel een beetje krampachtig voordelen verzinnen bij een nadelige situatie (het is wel bewezen dat kinderen in beginsel het meest baat hebben bij zowel een vader- als moederfiguur) "Als mensen een arm verliezen, kan de amputatie nadelige gevolgen hebben voor de persoon. Daar hebben de mensen die al geboren zijn met maar één arm in elk geval géén last van.’’
pi_183472784
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 01:56 schreef BasEnAad het volgende:
Alle gezinssamenstellingen zijn prima, maar zodra een kind een accessoire wordt of een trofee, gaat het wat mij betreft te ver. Een kind is geen onderdeel van je carrière of je imago.
Er zijn zoveel mensen en zoveel situaties, idealen en ideeen. Uiteindelijk bepaalt de mening van zo'n volwassen geworden kind of hij of zij goed geeindigd is of niet. En dan is het voor mij allemaal wel prima.
pi_183473421


quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 01:56 schreef BasEnAad het volgende:
Alle gezinssamenstellingen zijn prima, maar zodra een kind een accessoire wordt of een trofee, gaat het wat mij betreft te ver. Een kind is geen onderdeel van je carrière of je imago.
Kinderen kunnen reuze handig zijn bij het najagen van de eigen toekomst (plannen).
pi_183474627
Vrouwen willen erop los neuken en carriere maken om vervolgens na hun 30e erachter te komen dat ze minder goed in de markt liggen. Dus zoeken ze een nerd met geld om toch snel dat kind als accessoire te nemen voor je 35e.
pi_183475017
Gezinssamenstelling is slechts 1 factor, alhoewel wel een belangrijke, in de vraag of het goed is voor het kind en de opvoeding. Een gegeneraliseerd antwoord lijkt me hier niet van toepassing.
  zaterdag 1 december 2018 @ 13:00:51 #19
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_183475326
Egoïstische wijven die koste wat het kost een kind nemen en het op laten groeien zonder vader. :') We krijgen een hele generatie probleemkinderen. :N
pi_183475555
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 12:11 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Vrouwen willen erop los neuken en carriere maken om vervolgens na hun 30e erachter te komen dat ze minder goed in de markt liggen. Dus zoeken ze een nerd met geld om toch snel dat kind als accessoire te nemen voor je 35e.
Zelfs dat voldoet dus meer. Nu willen ze een kind gemaakt met het zaad van een alpha man en dan mag de beta nerd voor de opvoeding betalen.
pi_183475873
We zijn wel een beetje doorgeschoten in het ons afzetten tegen conservatieve opvattingen. Het lijkt wel alsof we ons ertegen willen afzetten omdat het kan. En dat er allemaal loze argumenten bij gesleept worden om ons geweten te sussen. Misschien moeten we hier gewoon met elkaar vaststellen : een kind is beter af met twee ouders, en uit liefde geboren.
Somebody that I used to know
  zaterdag 1 december 2018 @ 13:39:31 #22
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_183475917
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 07:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat staat er niet.

Ze nemen juist een kind (ver) voor hun veertigste, ook al hebben ze de juiste partner nog niet. Die kan ná hun veertigste nog opduiken.
Kind er bij maakt het voor die perfecte partner toch minder aantrekkelijk om er iets mee op te bouwen, dan moet met alles ook daar rekening mee gehouden worden.
  zaterdag 1 december 2018 @ 13:47:51 #23
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_183476068
Hier in de wijk ook zo'n stel...allebei niet sociaal genoeg om op een normale manier aan een relatie te komen/houden, kende elkaar via zo'n wenskinderensite. Ja, ze waren de eersten die ook in het echt een relatie kregen.
Zij trok dus bij de eerste zwangerschap bij hem in, en werd bij de tweede zwangerschap naar buiten geflikkerd. Nu hebben ze de kinderen ook maar 50/50 verdeeld...Hij de oudste zij de jongste. 8)7 8)7 8)7
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')