abonnement Unibet Coolblue
pi_183470806

quote:
De ruïnes bij de berg Herodion AFP
Een ring die archeologen al in 1969 opgroeven in de buurt van Bethlehem op de Westelijke Jordaanoever, zou hebben toebehoord aan Pontius Pilatus, de Romeinse bestuurder die volgens de Bijbel Jezus Christus liet kruisigen.

De bronzen ring bevat de Griekse inscriptie 'Van Pilatus', en is mogelijk gebruikt als stempel voor officiële documenten. Pontius Pilatus was de Romeinse landvoogd in Judea van het jaar 26 tot 36, en een tijdgenoot van Jezus Christus.

De zegelring werd vijftig jaar geleden samen met duizenden andere voorwerpen gevonden in de graftombe van koning Herodes in het paleizencomplex Herodion, ten zuiden van Bethlehem. Dat maakt het des te moeilijker om de herkomst vast te stellen. Het is evengoed mogelijk dat de ring van tientallen jaren later dateert.

quote:
Volgens de Bijbel liet Pontius Pilatus toe dat Jezus ter dood werd veroordeeld en later gekruisigd. Ten tijde van het volksgericht liet hij water brengen, waste zijn handen en zei: 'Ik ben onschuldig aan de dood van deze man. Zie het zelf maar op te lossen'.

Tot de dag van vandaag bestaat nog de uitdrukking 'je handen wassen in onschuld', met andere woorden: aangeven dat je ergens niet verantwoordelijk voor wil zijn.
Het heeft dus bijna vijftig jaar geduurd voor de naam op de ring kon worden ontcijferd. Dat het nu is gelukt komt doordat er betere lenzen voorhanden zijn om archeologische voorwerpen te bekijken. Archeologen zeggen dat het pas het tweede voorwerp uit deze periode is waar de naam van Pilatus op staat.

Anderen wijzen erop dat het Griekse 'Van Pilatus' geen bewijs is dat de ring heeft toebehoord aan de Bijbelse Pontius Pilatus. Bronnenmateriaal van zo'n ouderdom vertoont veel lacunes. Ook kan de vraag gesteld worden of de eenvoudig ogende ring wel aan zo'n hoge bestuurder toebehoord kan hebben.

https://nos.nl/artikel/22(...)pontius-pilatus.html
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 december 2018 @ 01:29:45 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_183470844
Mogelijk dus, zou geinig zijn. Maar ja, vrij lastig vast te stellen zo te lezen en zeker niet met zekerheid te zeggen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 1 december 2018 @ 01:32:37 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_183470873
Wens is de vader van de gedachte waarschijnlijk.
pi_183470962
Waarom krijgen we geen plaatje te zien van die ring?
pi_183471194
Hebben ze dat ding wat ik daar gedumpt heb eindelijk gevonden?
pi_183471797


´
pi_183471838
rot op met je kutsprookjes.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_183471883
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 05:09 schreef Hathor het volgende:
rot op met je kutsprookjes.
Jij bent duidelijk niet afgetrokken tot het eind..
´
  zaterdag 1 december 2018 @ 06:38:52 #9
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_183471944
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 05:09 schreef Hathor het volgende:
rot op met je kutsprookjes.
Mja een fysiek voorwerp zoals zo’n ring is geen sprookje natuurlijk.

Wat je verder nog kan zeggen over de man Pilatus is dat hij wel wat harder had mogen optreden tegen onruststokers...
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zaterdag 1 december 2018 @ 07:10:47 #10
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_183471981
Over 2000 jaar vinden ze een Harry Potter speeltje, kijken wat ze daar van maken.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 1 december 2018 @ 07:37:51 #11
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183472040
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 01:25 schreef vigen98 het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

Een ring die archeologen al in 1969 opgroeven in de buurt van Bethlehem op de Westelijke Jordaanoever, zou hebben toebehoord aan Pontius Pilatus, de Romeinse bestuurder die volgens de Bijbel Jezus Christus liet kruisigen.

https://nos.nl/artikel/22(...)pontius-pilatus.html
Volgens andere media is dat niet de conclusie van de onderzoekers. Waarschijnlijk behoorde de ring toe aan een man van een lagere klasse die Pilatus heette of met die naam geassocieerd werd, bijvoorbeeld een soldaat of een ambtenaar.

quote:
To the authors, the man described in historical texts such as Josephus, “Antiquities and Wars”; Tacitus, “Annals”; Philo, “De Legatione ad Gaium” and the New Testament would not have worn such a simple ring.

“Simple all-metal rings like the Herodium ring were primarily the property of soldiers, Herodian and Roman officials, and middle-income folk of all trades and occupations,” they write. “It is therefore unlikely that Pontius Pilatus, the powerful and rich prefect of Judaea, would have worn a thin, all copper-alloy sealing ring.”

...

“It is conceivable,” write the authors, “that this finger ring from a Jewish royal site might have belonged to a local individual, either a Jew, a Roman, or another pagan patron with the name Pilatus.”

It did not, they conclude, belong to the Roman prefect himself.

https://www.timesofisrael(...)-to-notorious-ruler/
pi_183472071
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 05:09 schreef Hathor het volgende:
rot op met je kutsprookjes.
Zegt iemand met een nick verwijzend naar een egyptische mythische godin. :')
  zaterdag 1 december 2018 @ 08:20:36 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_183472197
Ik begrijp de kritiek niet. De Romeinen hielden hun administratie bij. Dat er een Pilatus was, is gewoon een gegeven.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 1 december 2018 @ 08:32:40 #14
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183472255
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 08:20 schreef thedeedster het volgende:
Ik begrijp de kritiek niet. De Romeinen hielden hun administratie bij. Dat er een Pilatus was, is gewoon een gegeven.
De "Pilatus"-inscriptie uit Caesarea is eenduidig, deze vondst niet. Het materiaal en de uitvoering van de ring zijn van inferieure kwaliteit. Dat maakt het onwaarschijnlijk dat hij aan een man van zijn positie toebehoorde. En er is geen reden om aan te nemen dat daar bijvoorbeeld geen Romeinse legionairs of lagere ambtenaren gestationeerd kunnen zijn geweest die het cognomen Pilatus droegen.
pi_183472299
EN - blijkt er uit wat zijn rang was ?

Dat is nml relevant voor christenen aangezien een van de zeer weinige bronnen die het bestaan van Jezus lijkt te bevestigen hem een andere rang toekent dan hij voor zover bekend had. Dat maakt de betreffende passage twijfelachtig; maar als deze ring het zou bevestigen...
  zaterdag 1 december 2018 @ 08:42:37 #16
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183472310
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 08:40 schreef Kassamiep het volgende:
EN - blijkt er uit wat zijn rang was ?

Dat is nml relevant voor christenen aangezien een van de zeer weinige bronnen die het bestaan van Jezus lijkt te bevestigen hem een andere rang toekent dan hij voor zover bekend had. Dat maakt de betreffende passage twijfelachtig; maar als deze ring het zou bevestigen...
Ja, prefect.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pilate_stone
pi_183472323
quote:
En Tacitus noemt hem dus een procurator in zijn stukje over Jezus. En Tacitus was een rangnazi.
Daarom de vraag of deze ring wellicht aanduidt dat hij die rang ook had - of dat het stukje gewoon echt een vervalsing is ;)
  zaterdag 1 december 2018 @ 08:57:03 #18
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_183472414
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 08:45 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

En Tacitus noemt hem dus een procurator in zijn stukje over Jezus. En Tacitus was een rangnazi.
Daarom de vraag of deze ring wellicht aanduidt dat hij die rang ook had - of dat het stukje gewoon echt een vervalsing is ;)
Nee, er staat alleen een eigennaam op de ring. Ik denk dat de formele kenmerken het niet zo waarschijnlijk maken dat hij afkomstig is van iemand die het prestige van Rome vertegenwoordigde, wat zijn exacte titel ook was. Op dat punt bewijst het dus niets. :)

Ik heb het wetenschappelijke artikel trouwens zelf niet gelezen, dus ik ga af op de berichten in de media hierover.
pi_183472711
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 05:09 schreef Hathor het volgende:
rot op met je kutsprookjes.
Ik zou me zó kunnen voorstellen dat er een onrusstoker genaamd Jezus was, dat hij uitgespuugd werd door het volk en Pilatus hem heeft laten kruisigen. Wat er 2 à 3 dagen later gebeurd zou zijn vond ik altijd al een beetje wazig "een paar mensen hebben 'm daarna levend gezien". Kan zijn dat Pilatus 'm alsnog van het kruis heeft laten halen, omdat hij 'm niet als crimineel zag, maar hem wel het land uit heeft geknikkerd en verteld dat 'ie voortaan z'n bek moest houden.
Dat Jezus toen als martelaar beschouwd werd en later als god werd beschouwd is inderdaad een beete jammer. Maar ja, ze leefden dan ook in het jaar pook, wisten zij veel.
Racist
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 1 december 2018 @ 09:33:52 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_183472742
Ook al is het niet "de" Pilatus, het blijft een mooie vondst ^O^
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_183472923
Leuk om te dragen met Pasen in de kerk
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_183474369
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 05:09 schreef Hathor het volgende:
rot op met je kutsprookjes.
Ja, want Pontius Pilatus is een sprookje :')
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_183474398
Hebben ze het water al gevonden, waarin hij zijn handen waste btw?
I´m back.
pi_183476773
Wanneer vinden ze het kruis van Jezus Christus?
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  zaterdag 1 december 2018 @ 14:41:19 #25
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_183476854
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:34 schreef paulgo het volgende:
Wanneer vinden ze het kruis van Jezus Christus?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')