chansadres | vrijdag 30 november 2018 @ 19:08 |
Het is weer eindejaarslijstjes tijd. Welke albums hebben we dit jaar van genoten. TS trapt af met een kleine top 20 lijst: 1. Villagers - The Art of Pretending to Swim 2. Arctic Monkeys - Tranquility Base Hotel + Casino 3. A Perfect Circle - Eat The Elephant 4. Paul McCartney - Egypt Station 5. Editors - Violence 6. Riverside - Wasteland 7. Ghost - Prequelle 8. Muse - Simulation Theory 9. Interpol - Marauder 10. Panic! at the Disco - Pray for the Wicked 11. Auri - Auri 12. Johan - Pull Up 13. Isaac Gracie - Isaac Gracie 14. Mark Knopfler - Down The Road Wherever 15. Dan Owen - Stay Awake With Me 16. Tom Odell - Jubilee Road 17. Ball Park Music - Good Mood 18. The Wombats - Beautiful People Will Ruin Your Life 19. Tenacious D - Post Apocalypto 20. Snow Patrol - Wildeness | |
methodmich | vrijdag 30 november 2018 @ 20:10 |
Zo, je bent er al vroeg bij. Nog even een paar weken over nadenken hoor! | |
thedeedster | vrijdag 30 november 2018 @ 20:30 |
Mijn persoonlijke favoriet: Kamasi Washington met Heaven and Earth. | |
chansadres | zaterdag 1 december 2018 @ 10:49 |
Ik heb de releaselijst gezien van december en kan zeggen dat er geen album zal bijkomen. En deze lijst lag al twee weken vast. Vooral de top 10 zullen komende jaren vaker opgezet gaan worden. Stiekem een erg goed jaar. En als ik al zie wat er aangekondigd is voor volgend jaar zal mijn portemonnee pijn gaan leiden | |
ranja | zondag 2 december 2018 @ 15:12 |
Volgend jaar wordt ook weer een prima jaar, heb al een aantal in pre-order staan zoals Ladytron, Blood Red Shoes, Sleeper, Salad, verder al aangekondigd nieuwe Desperate Journalist, Bis en Eerie Wanda en natuurlijk het debuut van Pip Blom. Voor dit jaar wacht ik nog even met definitief maken (nou ja laatste week van het jaar wordt het echt definitief) [ Bericht 2% gewijzigd door ranja op 02-12-2018 17:12:21 ] | |
cafca | zondag 2 december 2018 @ 20:01 |
Top 3 ligt wel redelijk vast hier. Ik verwacht ook niet veel nieuwe releases de komende maand. Zal er deze week ook eens voor gaan zitten. | |
Keyos | zondag 2 december 2018 @ 22:15 |
Ik luister écht te weinig nieuwe muziek om met een hele lijst te komen, maar weet wel dat ik groot fan ben van Ghost - Prequelle. Alles wat die gozert maakt is goed, elk album met een eigen (andere) sound. | |
#ANONIEM | zondag 2 december 2018 @ 22:49 |
Ik laat me even inspireren door anderen hier | |
Pharkus | maandag 3 december 2018 @ 13:24 |
APC heb ik ook wel hoog staan. Voor de rest nog eens nadenken. | |
MielMonteur | maandag 3 december 2018 @ 13:46 |
Ik zit een dikke twee weken aan de blok voor tentamens, zal nog eens wat albums van dit jaar van stal halen dan. En dan plug ik nog even van vaderlandse bodem Lewsberg - Lewsberg en voor de zuyderburen Dirk. - Album [ Bericht 34% gewijzigd door MielMonteur op 03-12-2018 13:54:39 ] | |
cafca | dinsdag 4 december 2018 @ 09:52 |
OK, hier dan, ter inspiratie: 1.Amy Rigby - The Old Guys 2.Jonathan Wilson - Rare Birds 3.David Kitt -Yous 4.Judy Blank - Morning Sun 5.Marlon Williams - Make Way for Love 6. Peter Astor - One for the Ghost 7. Johan - Pull Up 8. Dharmasoul - The Lightning Kid 9. Clean Pete - Afblijven 10. Larsa - no.One | |
#ANONIEM | dinsdag 4 december 2018 @ 10:32 |
snelle screening van mijn kant, gaat misschien nog wat wijzigen 1. Whispering Sons - Image 2. Villagers - The Art of Pretending to Swim 3. Beach House - 7 4. Johan - Pull Up 5. The Pineapple Thief - Dissolution 6. We Were Promised Jetpacks - The More I Sleep, the Less I Dream 7. Arctic Monkeys - Tranquility Base Hotel + Casino 8. Let's Eat Grandma - I'm All Ears 9. Flying Horseman - Rooms / Ruins 10. Scram C Baby - Give Us A Kiss | |
methodmich | woensdag 5 december 2018 @ 19:47 |
Ken er maar een paar van deze 10, dat is wel eens anders geweest. In welk straatje moet ik het zoeken, met name bij 1, 3, 6, 8 en 10? | |
cafca | donderdag 6 december 2018 @ 07:44 |
Singer-songwriters altijd lastig te beschrijven maar een poging: 1. Denk de verloren tante van Courtney Barnett 3. Folk met een beetje electronica en de vibe van JJ Cale 6. Doet me wel een beetje aan de Go-betweens denken 8. Bluesy soul met folk invloeden. Zelf noemen ze "influences of contemporary artists such as Medeski Martin Wood & Scofield, Vulfpeck, D’Angelo, Soulive, Snarky Puppy, and Lettuce as well as throwback influences including The Meters, Staple Singers, Otis Redding, The Allman Brothers Band, and Stevie Wonder" 10. Rootsy folkpop met gitaar en piano. [ Bericht 8% gewijzigd door cafca op 06-12-2018 08:07:39 ] | |
Zocalo | donderdag 6 december 2018 @ 18:25 |
Het was geen al te bijzonder jaar (ik kom er maar tot 15 die het vermelden waard zijn), maar bij het maken toch wel weer enkele albums herontdekt 1) Kacey Musgraves – Golden Hour 2) Villagers – The Art Of Pretending To Swim 3) Novastar – In The Cold Light Of Monday 4) Black Foxxes – Reiði 5) Father John Misty – God’s Favorite Customer 6) Beach House – 7 7) Rhye - Blood 8) DMA’s – For Now 9) Death Cab For Cutie – Thank You For Today 10) Gorillaz – The Now Now 11) Curse Of Lono – As I Fell 12) Superorganism - Superorganism 13) Johan – Pull Up 14) Moby - Everything Was Beautiful, And Nothing Hurt 15) Kunzite – Bird’s Don’t Fly | |
methodmich | vrijdag 7 december 2018 @ 19:51 |
Thanks, binnenkort maar eens wat aanzwengelen op Spotify dan. Nummer 8 klinkt zeker interessant. | |
MaJo | vrijdag 7 december 2018 @ 21:08 |
Ik heb dit jaar echt te weinig albums beluisterd Maar dit vond ik de tofste: Calexico - The Thread That Keeps Us Jungle - For Ever Portugal the Man - Summer Vibes The Decemberists - I'll Be Your Girl Muse - Simulation Theory Garppig detail: al deze bands dit jaar gezien, op Muse na (dat komt volgend jaar weer ) De grootste tegenvaller: Arctic Monkeys - Tranquility Base Hotel & Casino | |
Beregd | vrijdag 7 december 2018 @ 22:36 |
1. Amen Dunes De rest volgt. | |
Gretzl | zaterdag 8 december 2018 @ 11:08 |
Die top 2! We delen de #1-positie | |
Enchanter | zaterdag 8 december 2018 @ 21:27 |
van 2017 maar dit jaar pas ontdekt | |
Zocalo | zaterdag 8 december 2018 @ 22:07 |
Benieuwd naar jou lijstje, wie weet haal ik er nog wat uit dan | |
#ANONIEM | zondag 9 december 2018 @ 14:38 |
Het lijstje van Oor. Heb ik bijzonder weinig mee. 1. Janelle Monáe – Dirty Computer 2. Low – Double Negative 3. Kali Uchis – Isolation 4. Christine And The Queens – Chris 5. Arctic Monkeys – Tranquility Base Hotel + Casino 6. Idles – Joy As An Act Of Resistance 7. Kacey Musgraves – Golden Hour 8. Kamasi Washington – Heaven And Earth 9. The Ex – 27 Passports 10. Jon Hopkins – Singularity | |
ranja | zondag 9 december 2018 @ 14:53 |
Ja, gelukkig hebben ze EUT nog op 20 staan... die komt bij mij veel hoger. | |
cafca | maandag 10 december 2018 @ 10:30 |
Ik zit die nr. 1 nu te luisteren, best leuk. Doe me heel erg aan Lori McKenna denken. (dat was mijn nr. 11 dit jaar denk ik) | |
EP3 | donderdag 13 december 2018 @ 00:54 |
Onbetwiste nummer 1: 21 minuten pure xtc. Krijg er maar geen genoeg van. Moet misschien naar n afkickkliniek. | |
EP3 | vrijdag 14 december 2018 @ 01:16 |
Nummer 2: Met wiskundige precisie gesmeden liedjes. Hartverwarmend en rijk aan verrukkelijke details. | |
Eightyone | vrijdag 14 december 2018 @ 07:24 |
MUZ / Nummer(s) van het jaar is er nu ook. | |
Bugno2 | vrijdag 14 december 2018 @ 08:51 |
En ga je nog vertellen welk album het is? | |
EP3 | vrijdag 14 december 2018 @ 11:13 |
Nee. [ Bericht 7% gewijzigd door EP3 op 14-12-2018 12:44:47 ] | |
pipster | vrijdag 14 december 2018 @ 11:18 |
Ik heb weer schoftig weinig nieuwe muziek geluisterd dit jaar, deze 5 wel wat vaker, want goed en in mijn straatje. Pusha T - Daytona Restorations - LP5000 Joyce Manor - Million Dollars to Kill Me Lucero - Among the Ghosts Deafheaven - Ordinary Corrupt Human Love | |
Earl_J_Hickey | vrijdag 14 december 2018 @ 13:14 |
Mijn top 25 van 2018: 1. Kacey Musgraves - Golden Hour 2. John Prine - The Tree Of Forgiveness 3. Daniël Lohues - Vlier 4. Dave Matthews Band - Come Tomorrow 5. Brandi Carlile - By The Way, I Forgive You 6. Jeff Tweedy - WARM 7. Pistol Annies - Interstate Gospel 8. Ashley McBryde - Girl Going Nowhere 9. Israel Nash- Lifted 10. American Aquarium - Things Change 11. Garrett T. Capps - In The Shadows (Again) 12. Lori McKenna - The Tree 13. Mark Knopfler - Down The Road Wherever 14. Brent Cobb - Providence Canyon 15. Cody Jinks - Lifers 16. Carter Sampson - Lucky 17. JP Harris - Sometimes Dogs Bark At Nothing 18. Whitey Morgan and the 78's - Hard Times And White Lines 19. Joshua Hedley - Mr. Jukebox 20. Colter Wall - Songs Of The Plains 21. Amanda Shires - To The Sunset 22. Paul McCartney - Egypt Station 23. Shooter Jennings - Shooter 24. Adam's House Cat - Town Burned Down 25. Richmond Fontaine - Don't Skip Out On Me | |
Norrage | maandag 17 december 2018 @ 13:22 |
Is dit het officiele topic of komt het echte Jaarlijstjes topic ook nog? | |
EP3 | maandag 17 december 2018 @ 14:00 |
Zo: 01 Pusha T 02 U.S. Girls 03 Mitski 04 Amen Dunes 05 Jon Hopkins 06 Let's Eat Grandma 07 Low 08 DJ Koze 09 Noname 10 Idles 11 OPN 12 Kacey Musgraves 13 Stephen Malkmus & The Jicks 14 Beach House 15 Snail Mail 16 Haley Heynderickx 17 Kids See Ghosts 18 SOPHIE 19 Gazelle Twin 20 Parquet Courts 21 Joey Purp 22 Earl Sweatshirt | |
Aikara | maandag 17 december 2018 @ 20:37 |
Een top 25 met een live album op de eerste plek. Normaal ben ik niet van de live albums, en al helemaal niet voor mijn 'jaarlijst', maar nu maak ik een uitzondering... 1. Fates Warning - Live Over Europe 2. Amorphis - Queen Of Time 3. Mile Marker Zero - The Fifth Row 4. Haken - Vector 5. Kingcrow - The Persistence 6. In Vain - Currents 7. Dynazty - Firesign 8. Michael Romeo - War Of The Worlds Part 1 9. Riverside - Wasteland 10. Tomorrow's Eve - Mirror Of Creation III, Project Ikaros 11. Seventh Wonder - Tiara 12. Mayan - Dhyana 13. The Pineapple Thief - Dissolution 14. Oceans Of Slumber - The Banished Heart 15. Uriah Heep - Living The Dream 16. Damian Wilson & Adam Wakeman - The Sun Will Dance In Its Twilight Hour 17. Monuments - Phronesis 18. The Night Flight Orchestra - Sometimes The World Ain't Enough 19. Kamelot - The Shadow Theory 20. Judas Priest - Firepower 21. The Sea Within - The Sea Within 22. The Ocean - Phanerozoic I: Palaeozoic 23. Widek - Dream Reflection 24. Spock's Beard - Noise Floor 25. Structural Disorder - ...And The Cage Crumbles In The Final Scene | |
cafca | maandag 17 december 2018 @ 20:40 |
Uriah Heep en Judas Priest... WTF, bestaan die nog? | |
Aikara | maandag 17 december 2018 @ 20:44 |
Jep, en vooral van Uriah Heep een geweldig album 'considering' hoe lang ze al bestaan. Belangrijke reden waarom ze in m'n lijst staan. Heb met beide bands eigenlijk nooit ontzettend veel op gehad, maar deze albums zijn erg de moeite. | |
cafca | maandag 17 december 2018 @ 20:48 |
Voor mij zijn het vooral bands die ik mijn puberteit heb leren kennen als "bands van vroeger" (en dat is al een hele tijd geleden ) | |
kciR | dinsdag 18 december 2018 @ 17:12 |
Laten we van deze maar de officiele maken. Een nieuwe openen is een beetje zonde van de bytes. Dus. Alle lijstje in dit topic (van minimaal 10 albums lang en gepost in 2018) neem ik mee in de eindtelling. Dan hoop ik begin 2019 een eindlijst te hebben van de beste albums, aldus de Fokker. Keep them coming! | |
methodmich | dinsdag 18 december 2018 @ 19:27 |
Ik ben bezig, de raderen draaien. | |
Cinsault | woensdag 19 december 2018 @ 18:20 |
Dit jaar 66 fysieke albums aangeschaft. Hieronder de volgorde waarin ik ze waardeer: 1. Villagers - The art of pretending to swim 2. Beach House - 7 3. Low - Double negative 4. Nils Frahm - All melody 5. Kacey Musgraves - Golden hour 6. Amen Dunes - Freedom 7. Mary Chapin Carpenter - Sometimes just the sky 8. Ry Cooder - The prodigal son 9. Ciaran Lavery - Sweet decay 10.Van Wyck - An average woman 11.Alela Diane - Cusp 12.Let's Eat Grandma - I'm all ears 13.Rhye - Blood 14.Our Girl - Stranger today 15.Gretchen Peters - Dancing with the beast 16.Marlon Williams - Make way for love 17.Fatoumata Diawara - Fenfo 18.Damien Jurado - The horizon just laughed 19.Totally Mild - Her 20.Rosemary & Garlic - s/t 21.The Bony King of Nowhere - Silent days 22.Baloji - 137 Avenue Kaniama 23.Avec - Heaven/Hell 24.Lord Huron - Vide noir 25.Caroline Says - No fool like and old fool 26.Faces on TV - Night funeral 27.Brigid Mae Power - The two worlds 28.Caroline Rose - Loner 29.U.S. Girls - In a poem unlimited 30.Khruangbin - Con todo el mundo 31.Mint Field - Pasar de las luces 32.Half Waif - Lavender 33.Jon Hopkins - Singularity 34.Juliana Daugherty - Light 35.Laura Veirs - The lookout 36.Soccer Mommy - Clean 37.Big Red Machine - s/t 38.Haley Heynderickx - I need to start a garden 39.Kurt Vile - Bottle it in 40.The Boxer Rebellion - Ghost alive 41.Mitski - Be the cowboy 42.Anna Calvi - Hunter 43.Hilary Woods - Colt 44.Sons of Kemet - Your queen is a reptile 45.Tirzah - Devotion 46.The Field - Infinite moment 47.MGMT - Little dark age 48.Lindi Ortega - Liberty 49.Lucy Dacus - Historian 50.The Low Anthem - The salt doll went to measure the depth of the sea 51.Wende - Mens 52.DJ Koze - Knock knock 53.Rival Consoles - Persona 54.Pocket Knife Army - Forever counting sheep 55.Judy Blank - Morning sun 56.Goat Girl - s/t 57.Halo Maud - Je suis une ile 58.Yves Tumor - Safe in the hands of love 59.Gaz Coombes - The world's strongest man 60.Palmbomen II - Memories of Cindy 61.Submotion Orchestra - Kites 62.Israel Nash - Lifted 63.Michelle David - The gospel sessions vol.3 64.Blaudzun - Up 65.Biosphere - The Hilvarenbeek recordings 66.Black Foxxes - Reidi | |
cafca | woensdag 19 december 2018 @ 19:33 |
Opgenomen in de Hilvaria studio's? | |
Cinsault | woensdag 19 december 2018 @ 19:52 |
Dat kan ik niet ontdekken op de hoes. Ik weet wel dat Geir Jenssen een poosje is ingetrokken bij boederij 't Schop in Hilvarenbeek en dat hij allerlei geluiden heeft opgenomen in en rondom de boerderij. | |
BoerBert | woensdag 19 december 2018 @ 21:03 |
Wauw, dacht dat ik de enige was die dat album heeft geluisterd. | |
#ANONIEM | woensdag 19 december 2018 @ 21:34 |
Ik luister amper nog albums, maar des te meer losse nummers (vele duizenden). Ik heb dit jaar maar een paar albums gekocht; dat zijn artiesten die mij zo overtuigen met hun muziek dat ik ze steun en hun album koop. Dat zijn: Tom Misch - Geography Tunng - Songs You Make at Night Charlie Winston - Square 1 En dat zijn dan ook werkelijk goede albums | |
#ANONIEM | woensdag 19 december 2018 @ 21:42 |
Dan ben ik wel weer benieuwd wat je vindt van deze remix van één van de nummers van dat album: Ik draai deze versie graag en vaak | |
trebremmit | vrijdag 21 december 2018 @ 18:09 |
1. Marlene Bakker - Raif 2. Daniel Avery - Song for Alpha 3. Ben Chatwin - Staccato Signals 4. Tim Hecker - Konoyo 5. iTAL tEK - Bodied 6. BJNilsen - Focus Intensity Power 7. Certain Creatures - Nasadiya Sukta 8. Daniël Lohues - Vlier 9. Ian Hawgood & Danny Norbury - Faintly Recollected 10. Avantdale Bowling Club - Avantdale Bowling Club 11. Adam James Sorensen - Dust Cloud Refrain 12. Wælder - Non Places 13. Winterfylleth - The Hallowing of Heirdom 14. Blame - Almanac 15. Scorched - Ecliptic Butchery 16. Loscil - Bannockburn 17. Crippled Black Phoenix - Great Escape 18. JIRM - Surge Ex Monumentis 19. Petyr - Smolyk 20. DJ Healer - Nothing 2 Loose | |
kciR | zondag 23 december 2018 @ 14:02 |
Het was weer een mooi muziekjaar Ik ben er wel uit wat de top 50 van het jaar moet worden, met name onderin was het nog even lastig welke wel en welke niet in de lijst kwamen, maar ik vind het wel goed zo. 1. Spiritualized - And Nothing Hurt 2. Ben Howard - Noonday Dream 3. Damien Jurado - The Horizon Just Laughed 4. Amen Dunes - Freedom 5. S. Carey - Hundred Acres 6. Rhye - Blood 7. Parquet Courts - Wide Awake! 8. Teyana Taylor - K.T.S.E. 9. Jonathan Wilson - Rare Birds 10. Natalie Prass - The Future and The Past 11. Ólafur Arnalds - re:member 12. Rolling Blackouts C.F. - Hope Downs 13. V.A. - Black Panther OST 14. Gorillaz - The Now Now 15. Shame - Songs of Praise 16. Big Red Machine - Big Red Machine 17. Eels - The Deconstruction 18. Arctic Monkeys - Tranquility Base & Casino 19. Foxwarren - Foxwarren 20. Interpol - Marauder 21. Parcels - Parcels 22. Scram C Baby - Give Us A Kiss 23. Snail Mail - Lush 24. Jungle - For Ever 25. Tierra Whack - Whack World 26. The Boxer Rebellion - Ghost Alive 27. Johan - Pull Up 28. Paul McCartney - Egypt Station 29. Wende - Mens 30. Caroline Rose - Loner 31. Metric - Art Of Doubt 32. Marlon Williams - Make Way For Love 33. Kurt Vile - Bottle It In 34. Villagers - The Art Of Pretending To Swim 35. Habitants - One Shelf 36. Janelle Monae - Dirty Computer 37. Polica + s t a r g a z e - Music for the Long Emergency 38. Blood Orange - Negro Swan 39. Mitksi - Be The Cowboy 40. EUT - Fool For The Vibes 41. A Perfect Circle - Eat The Elephant 42. Island - Feels Like Air 43. Tunng - Songs You Make At Night 44. Courtney Barnett - Tell Me How You Really Feel 45. V.A. - Louis Couperus In Transit 46. GoGo Penguin - A Humdrum Star 47. Lord Huron - Vide Noir 48. Haley Heynderickx - I Need To Start A Garden 49. Typhoon - Offerings 50. The Magic Gang - The Magic Gang | |
bloodymary1 | zondag 23 december 2018 @ 16:32 |
Mijn top 10 van dit jaar: 1. Interpol - Marauder 2. Tamino - Amir 3. Muse - Simulation Theory 4 Franz Ferndinand - Always Ascending 5. Hooverphonic - Looking for Stars 6. Black Box Revelation - Tattooed Smiles 7. Kurt Ville - Bottle it in 8. Arctic Monkeys - Tranqulity Base Hotel 9. Ben Howard - Noonday Dream 10. The Sore Losers - Gracias Senor | |
TargaFlorio | zondag 23 december 2018 @ 16:36 |
| |
methodmich | zondag 23 december 2018 @ 16:54 |
Zo, het was weer een aardig gepuzzel om alle aangeschafte en gekregen albums uit 2018 op volgorde te zetten. In totaal 57 stuks. Dit is het eindresultaat: 57. JACCO GARDNER - Somnium De koning van de Nederlandse psychedelica besloot om de zang op deze plaat volledig achterwege te laten. Daar moet je van houden. Voor mij hoeft het allemaal niet zo. Saai man. Favoriete track: Rising 56. MADENSUYU - Current De piano heeft een hoofdrol gekregen op dit album van het Belgische Madensuyu. De bandnaam doet mysterieus aan en eigenlijk is deze plaat ook een soort mysterieuze trip. Een droom waarin ook dansende konijntjes in alle kleuren van de regenboog kunnen opduiken, zoiets. Favoriete track: A Current 55. SOFIE WINTERSON - Sophia Electric De Nederlandse zangeres Sofie Winterson liet zich voor deze plaat inspireren door folk. Dat komt dan ook terug in haar eigen liedjes, waarin ze een persoonlijk verhaal vertelt. Vaak spaarzaam begeleid door gitaar of toetsen. Plaatje om bij te onthaasten. Favoriete track: Lost Souls 54. JACK WHITE - Boarding House Reach Als een artiest zelf aankondigt bezig te zijn met een bizarre plaat, kun je twee dingen doen. Gewoon negeren of toch uit nieuwsgierigheid gaan luisteren. Dan hoor je Jack White experimenteren met computerstemmen, rap, vreemde effecten en concludeer je dat er geen touw aan vast te knopen valt. Soulrock, funky songs, een pianoliedje, country; het komt allemaal langs. Dat had je dus niet gehoord als je de plaat had genegeerd. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of dat nu een betere optie was geweest. Favoriete track: Connected By Love 53. THE GREY PANTS - It Was From Ny Nephew But Now It's Mine Henk Koorn, die is toch van Hallo Venray? Klopt. Hij doet het muzikaal gezien nu ook met Elke van Zevenbergen. Ze maken rustige luisterliedjes over alledaagse, soms zelfs lullig aandoende onderwerpen. Want ja, er wordt daadwerkelijk gezongen over een grijze broek. Daardoor weet je één ding zeker: het zijn geen grijze muizen, want die dragen geen broek. En dat had dan best weer een liedje op dit sympathieke plaatje kunnen zijn. Favoriete track: Grey Pants 52. WYE OAK - The Louder I Call, The Faster It Runs Wye Oak heeft een belangrijke troef in zangeres Jenn Wasner. Ze is het meisje dat bij het verstoppertje spelen altijd onder een eik gaat zitten en begint te zingen als het te lang duurt voor je haar hebt gevonden. Dat zingen klinkt best aangenaam, betoverend bijna. Doet ze met opzet natuurlijk, want dan is ze je altijd voor om buutvrij voor de hele pot te roepen. Favoriete track: You Of All People 51. GESMAN - Olput Blues Het Vlaamse Gesman tekent voor een fijn stukje alle kanten opspringende muziek. De ene keer wat intiemer, de andere keer een soort bluesrock als Tom Waits in zijn beste dagen. De mannen doen waar ze zin in hebben en zingen in plat Vlaams - met uitzondering van twee Engelstalige songs -over typische mannenonderwerpen als dorst, hotdogs en natuurlijk vrouwen. Favoriete track: Blow Hotel Zulu 50. AWKWARD I - KYD Djurre de Haan is nog steeds een vrij onbekende muzikant, ondanks de reeks sterke folkachtige platen die hij al maakte. Kan misschien ook niet anders, met zo'n artiestennaam. Ook op KYD laat hij weer horen een prima songschrijver te zijn, maar toch is dit typisch zo'n plaat die je ondanks de kwaliteit over het hoofd ziet in je jaarlijstje. Of lager zet dan eigenlijk zou moeten. Sorry, Djurre. Favoriete track: Skinny Jeans 49. VARIOUS ARTISTS - Johnny Cash: Forever Words Doken er ineens allerlei teksten van Johnny Cash op. Onbekend werk van 'the man in black'. Uiteraard wist de familie diverse artiesten te strikken om met deze teksten aan de slag te gaan en er liedjes van te maken. De resultaten variëren van interessant en geslaagd tot leuk, maar overbodig. Favoriete track: You Never Knew My Mind 48. RYLEY WALKER - Deafman Glance Op succesplaat Primrose Green toonde Ryley Walker drie jaar geleden aan dat folk nog springlevend is. Na een iets mindere opvolger kiest hij nu op Deafman Glance maar voor een totaal andere richting. Meer psychedelica, op zoek naar het experiment. Tja, je kunt het hem moeilijk verbieden. Favoriete track: Telluride Speed 47. SNAIL MAIL - Lush Ook Lindsey Jordan, beter bekend als Snail Mail, is weer zo'n jonge vrouwelijke singer/songwriter die gewapend met een gitaar emotioneel geladen songs ten gehore brengt. De negentienjarige Amerikaanse is afgaand op de teksten vaak verliefd, maar zelden is het wederzijds. Niet leuk natuurlijk, al levert het wel mooie liedjes op die in de verte doen denken aan de indierockgodin van de jaren negentig, Liz Phair. Favoriete track: Pristine 46. GOAT GIRL - Goat Girl In de culthit Lekker Met De Meiden somt de Nederlandse singer/songwriter Merol allerlei zaken op die ze samen met haar vriendinnen doet. Van worteltaart eten tot Netflixen. Over geiten had ze het niet, over muziek maken evenmin. Laat dat nu net datgene zijn waarin de Londense meiden van Goat Girl goed zijn. Zelf noemen ze de aangenaam rammelende liedjes 'country sleaze' en zingen ze er onnavolgbare teksten bij over domme mannen en nog veel meer. Ze hebben plezier, lekker met de meiden onder elkaar. Favoriete track: Throw Me A Bone 45. THE WAR AND TREATY - Healing Tide Als wij op de basisschool bingo speelden, was er een leerkracht met de aparte gewoonte om bepaalde cijfers te laten volgen door een rijmpje. ,,Vijf... en Ike die sloeg z'n wijf." Moesten wij maar net doorhebben dat hij Tina Turner bedoelde. Voor zover bekend wordt er binnen dit huwelijk niet geslagen, maar stuwen de echtelieden Michael Trotty en Tanya Blount elkaar juist tot grote hoogte op een dampend soulplaatje vol rauwe energie dat dan weer wel aan Ike & Tina doet denken. Favoriete track: Love Like There's No Tomorrow 44. CLEAN PETE - Afblijven Loes en Renée Wijnhoven zijn een tweeling. Een tikkie een ondeugende, denk ik. Zo'n tweeling die stiekem elkaars vriendje voor de gek houdt, omdat die arme jongens het verschil toch niet zien. En daar dan weer bedrieglijk lieve liedjes over schrijven. De oplettende luisteraar weet wel beter. Favoriete track: Jou Niet 43. MACY GRAY - Ruby Ergens in de jaren negentig maakten we kennis met Macy Gray. Het waren de hoogtijdagen van de R&B en daarin paste zij met haar rauwe stem en soulvolle benadering prima. Eerlijk gezegd was ik haar een beetje uit het oog verloren, maar met Ruby laat ze horen nog altijd relevant te zijn. Een plaat als een afgestoft juwelenkistje dat toch nog wat mooie diamanten blijkt te bevatten. Favoriete track: Witness 42. DE LIKT - De Derde De Likt werd ooit gepresenteerd als het Rotterdamse antwoord op De Jeugd Van Tegenwoordig. De Derde - niet de derde, maar de tweede plaat - werd gemaakt nadat frontman Jordy Dijkshoorn eindelijk volledig hersteld was van een 'medisch akkefietje', zoals hij het zelf noemde. Met de vorm zit het wel snor. Fel, recht voor z'n raap, dansbaar, typisch De Likt eigenlijk. Laat die derde maar komen! Favoriete track: Gevierde Jongen 41. BEN HARPER & CHARLIE MUSSELWHITE - No Mercy In This Land Mooie combi hoor, de soulvolle alleskunner Ben Harper met de blinde bluesveteraan Charlie Musselwhite. Een garantie voor kwaliteit. No Mercy In This Land is ambachtelijk gemaakt, bij vlagen rauw als de blues moet zijn en een mooie toevoeging aan het oeuvre van beide heren. Favoriete track: When Love Is Not Enough 40. ANNE SOLDAAT & YORICK VAN NORDEN - Unsung Heroes Ik zou best willen dat ik gitaar kan spelen. Of piano. En beter kan zingen dat hetgeen ik nu onder de douche of in de auto ten gehore breng. Want dan kan ik al mijn favoriete nummers ook echt serieus coveren zonder de artiest geweld aan te doen. Een beetje zoals Anne Soldaat en Yorick van Norden doen op dit leuke tussendoortje. Liedjes van muzikale helden ten gehore brengen, puur voor de lol. Favoriete track: Timeless Melody 39. SHAME - Songs Of Praise Je zal als jonge Engelsman maar ontevreden zijn over de Brexit. Dan kan je protesteren. Maar je kunt ook gewoon een lekkere bak herriemuziek maken en je longen uit je lijf brullen. Dat lucht niet alleen op, maar klinkt bij vlagen ook gewoon heel lekker. Favoriete track: Concrete 38. DURAND JONES & THE INDICATIONS - Durand Jones & The Indications Soul, soul en nog eens soul. De debuutplaat van Durand Jones & The Indications barst er van. Ook nog eens in de old school traditie, vol groovende ritmes, fijne orgelpartijen en natuurlijk de geweldige stem van Jones. Blijkt die plaat vervolgens al twee jaar oud en nu pas wereldwijd te zijn uitgebracht. Mogen we blij mee zijn! Favoriete track: Make A Change 37. BAZART - 2 Met debuutplaat Echo maakte Bazart direct naam. De combinatie van elektronische indiepop met invloeden uit hiphop / r&b en de donkere Nederlandstalige teksten van Mathieu Terryn sloegen aan bij een breed publiek. Op 2 slaagt de band redelijk in de zoektocht naar een geluid dat enerzijds groei moet aantonen en anderzijds de vroege fans moet blijven bekoren. Favoriete track: Het Doet Me Toch Iets 36. DARWIN DEEZ - 10 Songs That Happened When You Left Me With My Stupid Heart Een Darwin Deez plaat is het best te vergelijken met een ritje in een achtbaan. Optrekken, afremmen, plots opduikende loopings, verraderlijke bochten en af en toe gaat de boel ineens over de kop. Wat wil je ook, met zo'n prettige gestoorde bandleider als Darwin Smith? Op deze plaat zingt hij over alles wat hem overkwam na een relatiebreuk. Maar dan wel op zijn geheel eigen wijze. Favoriete track: Queen Of Spades 35. LEON BRIDGES - Good Thing Op zijn debuutplaat wekte Leon Bridges nog de indruk een soulman te zijn. Op Good Thing horen we echter terug waar zijn hart daadwerkelijk ligt: bij de nineties r&b! Hij durft die invloeden toe te voegen aan zijn muziek en dat levert in elk geval een aantal slaapkamerkrakers op. Handig, kan je die oude Barry White en Al Green platen ook eens opbergen. Favoriete track: Bet Ain't Worth The Hand 34. YORICK VAN NORDEN - The Jester Op zijn vorige plaat liet Yorick van Norden al horen dat er een ambachtelijk liedjesschrijver in hem schuil gaat. Op The Jester is dat niet anders. Tijdloze popsongs met een knipoog naar zijn helden uit de jaren '60 en '70 - veel Beatles, maar ook andere namen - glijden voorbij, terwijl de nummers richting het einde van de plaat opvallen door de rijke orkestratie. Mooi luisterplaatje. Favoriete track: Days 33. SOB X RBE - Gangin Ze zaten er de afgelopen jaren al een beetje aan te komen, deze rapcrew met vier talentvolle jonge rappers. De bijdrage aan de soundtrack van Black Panther opende de deur naar een groter publiek. Terecht, want Gangin is een ijzersterke hiphopplaat met een aantal serieuze knallers. Favoriete track: Lifestyle 32. MARLON WILLIAMS - Make Way For Love Marlon Williams, uit Nieuw-Zeeland, brak enkele jaren geleden door met een fantastische plaat vol pure folk, country en soul, gedragen door die schitterende stem. De opvolger is muzikaal gezien iets breder, maar de melancholie druipt er nog altijd af. De oorzaak lag in de relatiebreuk met de al even bijzondere zangeres Aldous Harding, die nog wel een keer opduikt voor een schitterend duet. Favoriete track: Nobody Gets What They Want Anymore 31. SCRAM C BABY - Give Us A Kiss De laatste plaat van Scram C Baby, de band rond John Cees Smit, dateert alweer van acht jaar geleden. Die comeback blijkt toch zeer welkom, want met de collectie intense, ongrijpbare songs op Give Us A Kiss bewijst Scram C Baby nog altijd een van de leukste en tegelijk meest onderschatte bands van ons land te zijn. Een plaatje om te zoenen! Favoriete track: Elephant 30. BAXTER DURY, ÉTIENNE DE CRÉCY & DELILAH HOLLIDAY - B.E.D. Baxter Dury bouwde de laatste jaren een interessant oeuvre op met spannende, donkerende platen die perfect bij zijn nonchalante praatzang pasten. Op deze plaat gaat hij aan de slag met een elektromuzikant en een zangeres. Interessant triootje, om in de terminologie van Dury te blijven. Het eindigt uiteraard toch weer met een kater, maar dat ligt zeker niet aan de muziek. Favoriete track: White Coats 29. SUPERORGANISM - Superorganism De bandleden van Superorganism komen overal vandaan, met de piepjonge Amerikaans-Japanse zangeres Orono als opvallendste lid. Ze tekenden voor een volledig curieuze electropopplaat die moeiteloos kan worden gedraaid in hippe boetiekjes, obscure koffietentjes en alle andere plekken waar 'een beetje vreemd, maar wel lekker' het motto vormt. Favoriete track: Something For Your M.I.N.D. 28. DE JEUGD VAN TEGENWOORDIG - Luek Toine van Peperstraten, burgemeester Aboutaleb, soixante-neuf in een vakantietent, een ouwe pijp die je hebt gemist... Er gebeurt weer van alles op het eerste album dat De Jeugd Van Tegenwoordig dit jaar uitbracht. Ze slaagden er bij Koffietijd zelfs in om Loretta mee te laten zingen met Twee Xannies En Een Slagromerino. En ja, dat is luek! Favoriete track: Wittewijnmuziek 27. DE JEUGD VAN TEGENWOORDIG - Anders (Different) Twee albums in één jaar, moet kunnen toch? Na Luek kwam De Jeugd Van Tegenwoordig in de donkere maanden ineens nog met Anders (Different) op de proppen. Het geluid verschilt inderdaad van de voorganger. Er is zelfs ruimte voor rock en samenwerkingen met hedendaagse Nederlandse rappers. Kwalitatief ontlopen beide albums van De Jeugd elkaar weinig, al wint deze het wat mij betreft net op punten. Favoriete track: Ik Kwam Haar Tegen In De Moshpit 26. THE YEARLINGS - Skywriting De sympathieke Utrechtse band The Yearlings maakte begin deze eeuw twee platen die moeiteloos bij het beste Nederlandse werk in het alt. country genre pasten. Daarna werd het stil, tot ze ineens weer bij elkaar kwamen. Het resultaat is Skywriting. Gerijpter, maar nog even sprankelend als destijds. Plaatje om blij van te worden! Favoriete track: On My 370 25. VARIOUS ARTISTS - Black Panther The Album Music From And Inspired By De lijst artiesten die bijdroeg aan de soundtrack van de film Black Panther leest als de selectie van de NBA All Star Game. SZA, Khalid, Anderson .Paak, Jorja Smith, Vince Staples, Future, James Blake, The Weeknd en Kendrick Lamar als koninklijke leider. Dat levert een dampende plaat op, die ondanks het gebrek aan samenhang absoluut het luisteren waard is! Favoriete track: Opps 24. CAT POWER - Wanderer Dat Cat Power een geweldige zangeres is, was natuurlijk al bekend. Maar op Wanderer valt het extra op. De plaat kent namelijk een ingetogen karakter en klinkt daardoor persoonlijker dan ooit. Of ze nu a capella zingt, Rihanna covert of een duet brengt met een zangeres van de nieuwe generatie; ze doet het allemaal vol overtuiging en even goed. Favoriete track: You Get 23. FACES ON TV - Night Funeral Menig Belgisch artiest die er in de afgelopen anderhalf jaar toe deed, vroeg Jasper Maekelberg om productiewerk voor hen te verrichten. Als Faces On TV treedt hij zelf naar voren en ook dat gaat hem angstaanjagend makkelijk af. Night Funeral is een donkere plaat, waarin echter voortdurend sterren blinken aan de hemel. Minimaal vier en in veel gevallen zelfs vijf sterren. Favoriete track: Slowly Fading Out 22. THE CARTERS - Everything Is Love Met dit gezamenlijke album sluiten Beyoncé en Jay-Z een trilogie sterke platen over hun relatiecrisis af. Na prima solowerk is het nu tijd om de krachten te bundelen. Over de hele linie minder indrukwekkend dan met name Lemonade van Beyoncé destijs, maar toch zeker een lekkere plaat waarop Jay-Z zijn vrouw als een ware gentleman de hoofdrol gunt. Of zou zij gewoon de broek dragen thuis? Favoriete track: Black Effect 21. JOHAN - Pull Up Het Nederlandse voetbal heeft al meerdere 'nieuwe Johans' gekend. Ook in de vaderlandse gitaarpop kwamen er de afgelopen jaren in recensies van nieuwe bands vaak verwijzingen naar Johan langs. Prima, maar toen kwam de oude Johan zelf ineens met nieuw werk op de proppen. Even werd het weer 1996 of 2001, want inderdaad, Pull Up kan zich meten met de onvolprezen eerste twee platen. Een comeback zoals die voetballende Johan ooit beleefde met een magistrale stiftbal tegen Haarlem. Favoriete track: What A Scene 20. EVERYTHING IS RECORDED - Everything Is Recorded Ook de baas van een platenmaatschappij maakt stiekem het liefst zelf muziek. Richard Russell, van XL Recordings, in elk geval wel. Met een indrukwekkende schare bevriende muzikanten als Sampha, Kamasi Washington, Syd, Infinite en Peter Gabriel zette hij een wonderlijke mix van soul, reggae, r&b, hiphop en electro in elkaar. Everything is recorded, zal hij na afloop ongetwijfeld tevreden verzucht hebben. Gelukkig maar! Favoriete track: Show Love 19. FOXWARREN - Foxwarren Foxwarren is een Canadese band, bestaand uit vier vrienden. Onder hen Andy Shauf, die de laatste jaren solo al flink aan de weg timmerde. Nu is er dan toch die bandplaat en die is meer dan interessant. Heerlijke gitaarpop, waarin verwijzingen naar de sixties en seventies op de loer liggen. Ik ga ze niet allemaal noemen, maar The Beatles en CSNY mogen niet ontbreken. Klinkt geweldig. Favoriete track: To Be 18. LEWSBERG - Lewsberg Zou Arie van Vliet, de frontman van het Rotterdamse Lewsberg, stiekem verwant zijn aan Lou Reed? Zijn stem en zang doen immers verdacht veel aan die van Reed denken. Logisch dus misschien wel dat de sound van Lewsberg ook knipoogt naar Velvet Underground, maar de band toont zeker genoeg eigen smoel op een van de beste platen van Nederlandse bodem van dit jaar. Favoriete track: The Smile 17. JORJA SMITH - Lost & Found Als de groten uit de urbanscene zich verdringen om jouw vocalen op hun plaat te krijgen, doe je als 21-jarige zangeres iets goed. De Engelse Jorja Smith laat op haar debuutalbum horen ook prima op eigen benen te kunnen staan. Haar soms ronduit sensuele stemgeluid zorgt bij vlagen voor aangenaam zinderende trommelvliezen. Lekker man! Favoriete track: Blue Lights 16. KACEY MUSGRAVES - Golden Hour Kacey Musgraves is een ondeugend countrymeisje, zo leren we al vroeg in het eerste nummer van deze fijne plaat. Haar oma huilde toen Kacey een neuspiercing nam. Trok ze zich natuurlijk niets van aan. Op Golden Hour brengt ze een collectie prima popsongs met een countryrandje, waar ze nonchalant zingend op geheel eigenzinnige wijze doorheen zweeft. Favoriete track: Butterflies 15. LAMONT DOZIER - Reimagination Elk liedje begint kaal. Eventuele toeters en bellen worden pas later toegevoegd. In de door Lamont Dozier geschreven Motown-klassiekers waren er veel toeters en bellen. Op deze plaat laat de veteraan, bijgestaan door allerlei muzikale vrienden, horen hoe de songs ooit zijn ontstaan. Versies zonder opsmuk, waardoor de emotionele lading nog meer opvalt. Pure klasse! Favoriete track: Bernadette 14. SERPENTWITHFEET - Soil De Amerikaan Josiah Wise zorgt onder de intrigerende artiestennaam serpentwithfeet zonder meer voor een van de bijzonderste platen van 2018. Alles op Soil staat in het teken van zijn machtige hate-it-or-like-it stem, die doet denken aan pakweg Antony. Hij zoekt de hoogste registers op, fluistert en kermt over zijn wanhopige zoektocht naar liefde. Gospelkoren en strijkers geven het geheel een bijna religieus tintje mee. Angstaanjagend mooi. Favoriete track: Invoice 13. FIRST AID KIT - Ruins Men zegt dat de Zweedse zusjes Klara en Johanna Söderberg het de afgelopen jaren niet makkelijk hadden. Verbroken relaties, andere ellende. Of het daardoor komt dat die nog altijd hemels samensmeltende stemmen volwassener dan ooit klinken? Wellicht. Hoe dan ook lag er onder de puinhopen een hoop moois. Blijkt muziek toch weer zalvend te werken als eerste hulp bij ongelukken. Favoriete track: Postcard 12. YOUNG FATHERS - Cocoa Sugar Ook de derde plaat van het Schotse Young Fathers klinkt weer als de soundtrack van het hedendaagse stadsleven. En dus is er, ondanks de titel, niets zoets te bekennen. Diepe bassen, donkere pianoklanken, donderende refreinen. Young Fathers is de gids bij een rauwe citytrip, maar brengt je uiteindelijk wel weer veilig terug bij je hotel. Favoriete track: In My View 11. THE INTERNET - Hive Mind Als je kinderen anno 2018 vertelt dat er een tijd bestond waarin weinig mensen van internet hadden gehoord, kijken ze je glazig, bijna meewarig aan. Wie mij zegt dat er een tijd was waarin vrijwel niemand het bestaan van The Internet kende, krijgt zo'n zelfde blik. Kan niet. Want dan zou er een wereld bestaan waarin deze aangenaam zwoele en toch funky urbanplaat van het collectief rond Steve Lacy, Matt Martians en Syd tha Kyd niet onder je favorites staat. Favoriete track: Stay The Night 10. CIARAN LAVERY - Sweet Decay Een muziekjaar zonder fijne singer/songwriter-plaat bestaat niet. Zo'n album vol melancholie, verpakt in wonderschone liedjes. Gezongen door een man, liefst met een baard en een rustgevende, warme stem en veel aandacht voor gitaar en piano. In 2018 is die plaat wat mij betreft gemaakt door de Noord-Ier Ciaran Lavery. Prachtig werkstuk! Favoriete track: 13 9. ROLLING BLACKOUTS COASTAL FEVER - Hope Downs En dan is daar ineens een groepje Australiërs dat besluit om de invloeden van de beste gitaarbands uit hun land, van The Go-Betweens tot The Chills, te bundelen in een tiental aangenaam sprankelende songs. Heerlijke gitaarliedjes waaraan de kartelschaar een fijn scherp randje heeft aangebracht. Die bandnaam is even oefenen, maar die heb je eerder onder de knie dan dat je bent uitgeluisterd naar deze plaat. Favoriete track: Bellarine 8. BLOOD ORANGE - Negro Swan Muzikale duizendpoot Devonte Hynes maakt onder het pseudoniem Blood Orange prettige soul met urbaninvloeden. Ook de naam Prince duikt geregeld op als referentie en dat is natuurlijk altijd goed. Het levert een van de betere platen binnen het genre op, waarin de bij vlagen indrukwekkend mooi zingende Hynes zich ontpopt tot een prachtige zwaan en er is nergens een lelijk eendje te bekennen. Favoriete track: Saint 7. KALI UCHIS - Isolation Ooit hadden de Colombianen Shakira. Nu hebben ze Kali Uchis, al is deze zangeres officieel een Amerikaanse. Haar Colombiaanse roots geven haar fijne urbanmuziek net dat pittige sausje waardoor ze je aandacht trekt en vasthoudt, hoewel haar fraaie verschijning hier eveneens aan bijdraagt. De zon begint spontaan te schijnen als je Isolation draait. Dit album maakte een zomer vol records nog broeieriger. Favoriete track: Tyrant 6. LUCY DACUS - Historian Wat is dat toch met die jonge vrouwen die hun hart uitstorten als ze eenmaal een gitaar om de nek hebben hangen? Ook de 23-jarige Lucy Dacus geeft zich bloot in haar muziek. Ze doet dit vol overtuiging in bijna achteloos gebrachte melancholische topsongs. Gedragen en intens, maar door haar warme stem nooit te zwaar op de hand. Een van de ontdekkingen van het jaar! Favoriete track: Body To Flame 5. PARQUET COURTS - Wide Awake! De hedendaagse slackers van Parquet Courts gaan helemaal los op deze plaat. Precies zoals bij Total Football, de titel van de openingstrack, past. De band valt aan, neemt het middenveld in handen en is op tijd terug in de defensie om naderend onheil te voorkomen. Het resultaat is misschien wel de meest gevarieerde plaat die zij ooit maakten en waarop Parquet Courts meer dan ooit aan The Clash doet denken. Geweldig! Favoriete track: Freebird 2 4. ANDERSON .PAAK - Oxnard Vroeger kende ik een jongen die heel goed was in sport. Hij kon alles en vond alles leuk, dus deed hij aan de meerkamp. Hoewel trainers hem aanraadden zich te specialiseren, accepteerde hij dat er soms een iets minder onderdeel tussen zat. Dat compenseerde hij wel met de rest. Anderson .Paak doet op Oxnard hetzelfde, namelijk alles. En die incidentele mindere beurt? Die schuift het multitalent lachend opzij, waarna er weer een topprestatie volgt. Kiezen is voor losers. Favoriete track: Cheers 3. LET'S EAT GRANDMA - I'm All Ears De millennials Rosa Walton en Jenny Hollingworth maken muziek onder de ietwat curieuze naam Let's Eat Grandma. Bijzondere muziek ook, met de fijne stemmen van de dames als ijzersterke troef. Denk een beetje CocoRosie, een beetje Tegan and Sara. Ze grijpen je vast, zuigen je mee langs elf dromerige liedjes en laten je pas weer los als je een geweldige luisterervaring rijker bent. Toen de wolf oma opat, was iedereen boos. Maar laat deze meiden nog een paar oma's verorberen en ik ben één en al oor! Favoriete track: Hot Pink 2. ALBERT HAMMOND, JR. - Francis Trouble The Strokes, ken je die nog? Heerlijke rammelrockband die een geweldige debuutplaat maakte, een redelijke tweede en daarna eigenlijk had moeten stoppen. Zeker omdat gitarist Albert Hammond, jr. de klasse bezit om van begin tot eind te boeien met frisse, geïnspireerde en messcherpe gitaarpopsongs. Voor albums als Francis Trouble is de repeatfunctie uitgevonden. Favoriete track: Set To Attack 1. JANELLE MONÁE - Dirty Computer In haar eerdere werk liet Janelle Monáe al horen ontzettend veel in haar mars te hebben. Op Dirty Computer komt ze volledig tot bloei. Funk, soul en hiphop worden samengevoegd in een collectie heerlijke popsongs waarin leermeester Prince nooit ver weg is. Inhoudelijk verwerkt Monáe allerlei hedendaagse thema's in haar muziek, waardoor dit ook echt een album van nu is. Verslavend lekker bovendien. Favoriete track: I Like That [ Bericht 0% gewijzigd door methodmich op 24-12-2018 19:06:47 ] | |
ranja | zondag 23 december 2018 @ 23:07 |
Leuke omschrijvingen methodmich Paar rammel/rockbandjes waar ik wel benieuwd naar ben, binnenkort eens wat van opzoeken. We gaan er maximaal 4 maar ik denk 3 delen. Lucy Dacus heb ik na het ontdekken van Boygenius wel beluisterd en goed bevonden maar daarna weinig meer me gedaan. | |
kciR | maandag 24 december 2018 @ 07:27 |
Mooie lijst! Leuk ook weer met een stuk tekst bij elk album. We dubbellen er 11 dit jaar, mooie score | |
ScottTracy | maandag 24 december 2018 @ 09:07 |
1. Janelle Monáe - Dirty Computer 2. Beach House - 7 3. KIDS SEE GHOSTS - KIDS SEE GHOSTS 4. Jon Hopkins - Singularity 5. Snail Mail - Lush 6. Kanye West - Ye 7. DJ Koze - Knock Knock 8. Winne - ODZ 9. Kacey Musgraves - Golden Hour 10. Anderson .Paak - Oxnard 11. Against All Logic (A.A.L.) - 2012 - 2017 12. Travis Scott - ASTROWORLD 13. Soccer Mommy - Clean 14. Whispering Sons - Alone 15. Robyn - Honey 16. Willem - Man in Nood 17. Johan - Pull Up 18. Christine and the Queens - Chris 19. Pusha T - Daytona 20. Courtney Barnett - Tell Me How You Really Feel 21. C418 - Excursions 22. Low - Double Negative 23. Julia Holter - Aviary 24. Zwart Licht - Bliksem 25. Father John Misty - God's Favorite Customer ...zoiets denk ik | |
Norrage | maandag 24 december 2018 @ 11:07 |
Lekker bezig MM! Weer een mooie lijst met de nodige verassingen | |
Norrage | maandag 24 december 2018 @ 11:12 |
En ook lekker lijstje Scott toch veel Monae noteringen, verbaast me toch... | |
methodmich | maandag 24 december 2018 @ 19:04 |
Drie doen we het voor, zeker als er één in de top drie tussen staat. Lucy Dacus goede plaat, misschien nog wel wat luisterbeurten waard voor je de eindlijst maakt. En benieuwd welke rammelbandjes je eventueel nog zullen aanspreken. Thanks! En dat viel me al op toen ik jouw lijst zag, dat we wel wat dubbele noteringen hadden. Goed voor de totaalscore. Dank! Wel nieuwsgierig naar de surprises nu. | |
ranja | maandag 24 december 2018 @ 20:26 |
Shame - oja dat zou de nieuwe beatles of toch minstens nieuwe arctic monkeys worden. Weinig van gehoord eigenlijk. Ik heb wel eerder muziek van ze beluisterd en dat was niet helemaal genoeg om geïnteresseerd te blijven Foxwarren - nee dat is het niet voor mij Rolling Blackouts etc - klinkt zeker wel lekker, al vind ik het eerste nummer anklikte beter dan jouw favoriet, zal eens meer proberen. Duidelijk de meest interessante van deze 3 voor mij | |
TargaFlorio | maandag 24 december 2018 @ 21:27 |
Beste song van het jaar: Williams Elliot Whitmore - Fear of Trains Mijn top 15 (al kan de volgorde van dag tot dag verschillen ) : 1. Trampled By Turtles - Life Is Good On The Open 2. Brandi Carlile - By the Way I Forgive You 3. J.P. Harris - Sometimes Dogs Bark At Nothing 4. American Aquarium - Things Change 5. Daniel Lohues - Vlier 6. H.C. Mcentire - Lionheart 7. Old Crow Medicine Show - Volunteer 8. Williams Elliot Whitmore - Kilonova 9. Garrett T. Capps - In The Shadows (again) 10. Whitey Morgan and the 78's - Hard Times And White Lines 11. Jason Boland - Hard Times Are Relative 12. Kacey Musgrave - Golden Hour 13. Western Centuries - Songs From The Deluge 14. First Aid Kit - Ruins 15. Mike & The Moonpies - Steak Night At The Prairie Rose | |
IAmKloot | maandag 24 december 2018 @ 22:34 |
Ook dit jaar heb ik in de laatste maanden weer een enorme inhaalslag gemaakt. Dat heeft wat mij betreft een hele leuke en afwisselende jaarlijst opgeleverd. 01 Roo Panes - Quiet Man 02 Mr Airplane Man - Jacaranda Blue 03 Loma - Loma 04 Dan Mangan - More Or Less 05 Rival Consoles - Persona 06 Jeff Tweedy - Warm 07 Daniel Romano - Finally Tree 08 Damien Jurado - The Horizon Just Laughed 09 Paper Kites - On The Corner Where You Live 10 Phosphorescent - C'est La Vie 11 Daniel Avery - Song For Alpha 12 Ovlov - Tru 13 Marlon Williams - Make Way For Love 14 Glen Hansard - Between Two Shores 15 Olden Yolk - Olden Yolk 16 Skee Mask - Compro 17 Yo La Tengo - There's A Riot GoingOn 18 Grouper - Grid Of Points 19 Scott Matthews - The Great Untold 20 Mystic Braves - The Great Unknown | |
OMG | maandag 24 december 2018 @ 23:00 |
Net eens bij elkaar bedacht; 1. Daughters - You Won't Get What You Want 2. Drug Church - Cheer 3. Birds in Row - We Already Lost the World 4. Polyphia - New Levels New Devils 5. Joyce Manor - Million Dollars to Kill Me 6. Jeff Rosenstock - POST- 7. Anna Burch - Quit the Curse 8. Covet - Effloresce 9. Andrew W.K. - You're Not Alone 10. Robyn - Honey | |
bazbo | donderdag 27 december 2018 @ 08:03 |
Nou. Dit zijn zeventig albums en twintig heruitgaven die dit jaar uitkwamen, die ik dit jaar kocht en die ik de moeite van het vermelden waard vind. Van de albums van dit jaar zijn de eerste tien echt de tien favoriete, na nummer twintig is het in vrij willekeurige volgorde. Morgen is mijn lijstje weer anders. Tot volgend jaar. - Albums 01 Perfect Beings - Vier 02 Anna von Hausswolff - Dead Magic 03 Regal Worm - Pig Views 04 Exit North - Book Of Romance And Dust 05 Wilson & Wakeman - The Sun Will Dance In Its Twilight Hour 06 Irmin Schmidt - 5 Klavierstücke 07 Ivar Bjornsson & Einar Selvik - Hugsjá 08 3.2 - The Chords Have Changed 09 Klaus Schulze - Silhouettes 10 Steve Jansen - Corridor 11 Gleb Kolyadin - Gleb Kolyadin 12 Brian Eno - Music For Installations (6cd box) 13 Judy Dyble - Earth Is Sleeping 14 Arve Henriksen - The Height Of The Reeds 15 Frank Zappa - The Roxy Performances (7cd box) 16 Sonar - Vortex 17 iamthemorning - Ocean Sounds (cd+bluray) 18 King Crimson - Meltdown - Live in Mexico (2cd+bluray) 19 various artists - Disque Debs International Volume 1 - An Island Story: Biguine, Afro Latin & Musique Antillaise 1960-1972 20 Gryphon - Reinvention 21 Steven Wilson - Home Invasion - In Concert At The Royal Albert Hall (2cd+bluray) 22 Soft Machine - Hidden Details 23 Big Big Train - Merchants Of Light (2cd) 24 King Crimson - Live in Vienna (3cd) 25 Rikard Sjöblom's Gungfly - Friendship 26 David Byrne - American Utopia 27 Theo Travis & Robert Fripp - Between The Silence (3cd) 28 Jon Hassell - Listening To Pictures 29 Lunatic Soul - Under The Fragmented Sky 30 Needlepoint - The Diary Of Robert Reverie 31 Bokanté & Metropole Orkest - What Heat 32 Roine Stolt's The Flower King - Manifesto Of An Alchemist 33 Riverside - Wasteland 34 Glass Hammer - Chronomonaut 35 The Tangent - Proxy 36 Annie Barbazza & Max Repetti - Moonchild - A Deep Journey Into The Poetry And Music Of Greg Lake 37 Thumpermonkey - Make Me Young, Etc 38 Damanek - In Flight 39 Ring von Möbius - Past The Evening Sun 40 Frank Zappa - Lumpy Gravy Primeordeal (RSD vinyl) 41 Auri - Auri 42 Steven Wilson - How Big The Space (RSD vinyl) 43 Nosound - Allow Yourself 44 Lazuli - 8 45 The Sea Within - The Sea Within 46 Ry Cooder - The Prodigal Son 47 Southern Empire - Civilisation 48 Agusa - Agusa 49 Plenty - It Could Be Home 50 Steve Hackett - Wuthering Heights - Live in Birmingham (2cd+bluray) 51 Graham Nash - Over The Years (2cd) 52 Tony Banks - 5 53 DeWolff - Thrust 54 John Holden - Capture Light 55 Gazpacho - Soyuz 56 Amsterdam Klezmer Band & Söndörgö - Szikra 57 Dave Sinclair - Out Of Sinc 58 Flutatious - Festival 59 King Crimson - The Elements - Tour Box 2018 (2cd) 60 Piniol - Bran Coucou 61 Carl Palmer's ELP Legacy - Live (cd+dvd) 62 Yes featuring ARW - Live at the Apollo (2cd) + Yes featuring ARW - Live at the Apollo (bluray) 63 Camembert - Negative Toe 64 Rick Wakeman - Piano Odyssey 65 various artists - Yesterday And Today - A 50th Anniversary Tribute To Yes 66 RTFACT - Life Is Good 67 The Wrong Object - Zappa Jawaka 68 various artists - A Life In Yes - The Chris Squire Tribute 69 Jeff Lynne's ELO - Wembley Or Bust (2cd+bluray) 70 Orphaned Land - Unsung Prophets And Dead Messiahs (2cd) - Heruitgaven 01 David Byrne - True Stories - The Complete Soundtrack 02 Comus - First Utterance 03 PFM - The Manticore Studio Albums (4cd box) 04 Jethro Tull - Heavy Horses - New Shoes Edition (4cd+dvd box) 05 Atomic Rooster - Sleeping For Years - The Studio Recordings 1970-1974 (4cd box) 06 Curved Air - Air Conditioning (2cd) 07 Curved Air - Second Album (cd+dvd) 08 Curved Air - Air Cut (cd+dvd) 09 Curved Air - Phantasmagoria (cd+dvd) 10 David Sylvian & Holger Czukay - Sylvian/Czukay (2cd) 11 Gryphon - Raindances - The Transatlantic Recordings 1973-1975 (2cd) 12 Marillion - Brave (Deluxe Edition) (4cd+bluray box) 13 Rush - Hemispheres - 40th Anniversary Edition (2cd) 14 Porcupine Tree - Arriving Somewhere (2cd+dvd) 15 The Pineapple Thief - What We Have Sown 16 Nick Mason - Unattended Luggage (3cd box) 17 Glass Hammer - Chronometree 18 Jethro Tull - This Was - 50th Anniversary Box Set (3cd+dvd box) 19 Marillion - Clutching At Straws (Deluxe Edition) (4cd+bluray box) 20 Yes - Fly From Here - Return Trip | |
Norrage | donderdag 27 december 2018 @ 10:31 |
Mijn lijstje. Heb dit jaar helaas niet de tijd gevonden om er uitgebreide teksten bij te schrijven... ---- 1. Nils Frahm - All Melody 2. Villagers - The Art of Pretending to Swim 3. Let's Eat Grandma - I'm All Ears 4. The Low Anthem - The Salt Doll Went to Measure the Depth of the Sea 5. A.A.L (Against All Logic) - 2012 - 2017 6. Noname - Room 25 7. Ought - Room Inside the World 8. Ben Howard - Noonday Dream 9. Sandro Perri - In Another Life 10. Damien Jurado - The Horizon Just Laughed 11. GoGo Penguin - A Humdrum Star 12. Stephen Malkmus and the Jicks - Sparkle Hard 13. Foxwarren - Foxwarren 14. Francis Harris - Trivial Occupations 15. Arctic Monkeys - Tranquility Base Hotel + Casino 16. Low - Double Negative 17. Shai Maestro - The Dream Thief 18. Glen Hansard - Between Two Shores 19. Spiritualized - And Nothing Hurt 20. Death Cab for Cutie - Thank You for Today 21. Neko Case - Hell-On 22. Amen Dunes - Freedom 23. DJ Koze - Knock Knock 24. Loma - Loma 25. Okkervil River - In the Rainbow Rain 26. Parquet Courts - Wide Awake! 27. Beach House - 7 28. Thomas Azier - Stray 29. The 1975 - A Brief Inquiry Into Online Relationships 30. Lo Moon - Lo Moon 31. Dinosaur - Wonder Trail 32. Marlon Williams - Make Way for Love 33. Connan Mockasin - Jassbusters 34. Idris Ackamoor & The Pyramids - An Angel Fell 35. MGMT - Little Dark Age 36. Micah P. Hinson - When I Shoot at You with Arrows, I Will Shoot to Destroy You 37. Courtney Barnett - Tell Me How You Really Feel 38. Robyn - Honey 39. The Limiñanas - Shadow People 40. Calexico - The Thread That Keeps Us 41. Black Rebel Motorcycle Club - Wrong Creatures 42. Cowboy Junkies - All That Reckoning 43. Beak> - >>> 44. Johan - Pull Up 45. Phosphorescent - C'est la Vie 46. Neneh Cherry - Broken Politics 47. Ross from Friends - Family Portrait 48. broeder Dieleman - Komma 49. Paul McCartney - Egypt Station 50. Bruut! - V | |
kciR | donderdag 27 december 2018 @ 17:20 |
Mooi lijstje! We dubbelen zoals altijd weer veel | |
kciR | donderdag 27 december 2018 @ 17:22 |
Ik ben bij met tellen. Wat ligt het allemaal ver uit elkaar dit jaar. Slechts 70 albums komen tot nu toe in 2 of meer lijstjes voor. Er komen wel verrassende albums boven drijven. Maar het zou goed zijn als er nog flink wat lijsten bij komen. Dus aan de slag als je dat nog niet hebt gedaan! | |
Gretzl | donderdag 27 december 2018 @ 17:25 |
FIjn om Kacey Musgraves in zoveel lijstjes terug te zien! Ik ga proberen om m´n eigen lijstje komende week definitief te maken, maar heb nog wel eea te beluisteren. | |
methodmich | donderdag 27 december 2018 @ 19:14 |
Lekker hoor Norrage, Let's Eat Grandma en Foxwarren. Geen Janelle Monáe, zonde! En kciR, we hebben dus al een top 70, da's ook niet gek toch. | |
Norrage | donderdag 27 december 2018 @ 20:47 |
Janelle vond ik niks! En die andere 2 kwamen nog in mijn top 25 geloof ik... Apart. Heb bijna altijd tegendraadse smaak, binnen het oeuvre van een artiest | |
ranja | donderdag 27 december 2018 @ 20:54 |
Ik ben druk bezig hoor | |
Pleun2011 | vrijdag 28 december 2018 @ 11:06 |
Simulation Theory van Muse hoewel dat eigenlijk niet eens tot hun beste albums behoort. Luister verder weinig nieuwe muziek. | |
Beregd | vrijdag 28 december 2018 @ 12:31 |
Ik doe mee 1. Amen Dunes - Freedom 2. Emma Tricca - St. Peter 3. Cat Power - Wanderer 4. Phosphorescent - C'est La Vie 5. MGMT - Little Dark Age 6. Haley Heynderickx - I Need To Start A Garden 7. Jeff Tweedy - Warm 8. Mitski - Be The Cowboy 9. Adrianne Lenker - Abysskiss 10. Okkervil River - In The Rainbow Rain 11. The Innocence Mission - Sun On The Square 12. Marisa Nadler - For My Crimes 13. Snail Mail - Lush 14. Hop Along - Bark You Head Off, Dog 15. Molly Burch - First Flower | |
ranja | vrijdag 28 december 2018 @ 15:20 |
Top 5 EP's om mee te beginnen... te goed om niet te noemen. Pip Bom - Paycheck Volgend jaar eindelijk een album (op het label Heavenly), dit jaar nog wel een EP met 4 geweldige nummers. Een opnieuw opgenomen oudje (Hours) en 3 nieuwe. Desperate Journalist - You Get Used to It Tussendoortje, net als de vorige EP haalt het het niet bij de albums maar toch zeker erg fijne muziek. Volgend jaar waarschijnlijk weer top 3 in m'n albumlijst. Boygenius - Boygenius De samenwerking van Julien Baker, Phoebe Bridgers en Lucy Dacus, erg goed gedaan al hoor je wel duidelijk wie in de lead is bij welk nummer. De Julien nummers zijn bij mij favoriet. Hatchie - Sugar & Spice Nog geen album, wel een EP en daarna ook alweer een nieuw nummer... een van de sensaties van dit jaar. Heerlijke dreampop. Ella East - Where to Go Als Sietske deed ze nog mee aan The Voice, nu een paar jaar later is er een EP met erg mooie, ingetogen muziek. bonus: Belly - Feel Als voorproefje op het album een Record Store Day release met 4 niet-album nummers. Dat smaakt naar meer (en dat kwam ook). | |
methodmich | vrijdag 28 december 2018 @ 15:37 |
Mwah, dat laatste hoeft in dit geval niet zo te zijn, want misschien vind ik Electric Lady als geheel ook wel sterker. Maar ja, die is niet uit 2018. Wel verrassend dat je Dirty Computer dan zelfs 'niks' vindt. Geen Prince-liefhebber dus. | |
Norrage | vrijdag 28 december 2018 @ 18:37 |
Zeker wel Prince liefhebber misschien dirty computer wat vaker luisteren | |
Cinsault | vrijdag 28 december 2018 @ 21:07 |
Mooie nummer 1! En nummer 4 is ook een bijzonder plaatje: staat bij mij veel lager, maar had bij nadere beluistering een hogere notering verdiend. Doet me wat denken aan Sufjan Stevens ook. | |
Scorpion_17 | zaterdag 29 december 2018 @ 12:17 |
1. David Byrne - American Utopia 2. Eels - The Deconstruction 3. Clean Pete - Afblijven 4. Belle & Sebastian - How To Solve Our Human Problems 5. Courtney Barnett - Tell Me How You Really Feel 6. US Girls - In a Poem Unlimited 7. Johan - About Time 8. Parquet Courts - Wide Awake! 9. Car Seat Headrest - Twin Fantasy Verder kom ik niet. Het was een vrij matig jaar. En ik spring ook niet op de Kacey Musgraves hypetrain. Zie nog steeds niet waarom dat album zo bijzonder zou zijn. | |
methodmich | zaterdag 29 december 2018 @ 12:27 |
Dat is altijd een goed idee! Al mag je je ook op Lucy Dacus storten van mij hoor. Of op Blood Orange of The Internet. | |
IAmKloot | zaterdag 29 december 2018 @ 13:37 |
voor die plaat is de term 13 in een dozijn uitgevonden | |
EP3 | zaterdag 29 december 2018 @ 13:43 |
Ik ben allang blij dat je U.S. Girls noemt. Die krijgt echt véél te weinig liefde. | |
IAmKloot | zaterdag 29 december 2018 @ 13:45 |
die kom ik vaak tegen in de lijstjes van de critici, moet ik toch nog maar een kans geven dnk ik | |
EP3 | zaterdag 29 december 2018 @ 14:52 |
Verstandig. | |
methodmich | zaterdag 29 december 2018 @ 16:40 |
Leuk voorproefje richting je albumlijst. Spannend! Boygenius natuurlijk meer dan prima. | |
kciR | zaterdag 29 december 2018 @ 23:28 |
Leukste EP van het jaar! Samen met die van Sudan Archives en Hozier (Nina Cried Power vind ik een geweldig nummer, mooi eerbetoon aan oa Nina Simone) | |
#ANONIEM | zaterdag 29 december 2018 @ 23:34 |
Tof lijstje en 'bijzonder' dat Eels zo hoog scoort. Was een minder album m.i. En eens over Kacey. | |
ranja | zaterdag 29 december 2018 @ 23:40 |
Volgens jaar moet ze top 3 halen met het album, al heb ik dat gevoel ook bij 4 anderen | |
ranja | zondag 30 december 2018 @ 14:48 |
Mijn lijst dan ook 50 Sam Phillips - World on Sticks USA - singer-songwriter Sam Phillips herontdekte ik een aantal jaar geleden; ze maakt al zo'n 30 jaar muziek met onregelmatige releases. De eerste single van dit album, How Much is Enough, beloofde veel maar dat weet ze niet helemaal waar te maken. Wat dat betreft past ze prima in een rijtje met Aimee Mann die ook geweldige en redelijke releases afwisselt. Ook muzikaal zijn ze behoorlijk vergelijkbaar trouwens. 49 Sophie Hunger - Molecules Zwitserland - pop/singer-songwriter Altijd een bijzonder iets, een Sophie Hunger album. Niet alleen door de drietaligheid - engels, frans en duits meestal, ook door de mix van stijlen. Eerste single 'Tricks' was erg veelbelovend maar blijkt toch verreweg het beste nummer te zijn. 48 Mitski - Be the Cowboy USA - alt.rock/singer-songwriter Het vorige album van Mitski vond ik bij vlagen geweldig; deze nieuwe mist een paar van die uitschieters. Het klinkt allemaal wel ok echter, in de typische Mitski stijl. Soms even weird, (heel) soms even hard maar al met al is het geen Puberty 3. 47 Pohgoh - Secret Club USA - alt rock Ook deze band is een 90s band die meer dan 20 jaar na de vorige een nieuwe uitbrengt - maar wie had ooit van ze gehoord? Ik niet. Ik ontdekte ze dit jaar doordat de zangeres op facebook een antwoord deed op een bericht van Juliana Hatfield. De muziek klinkt echt wel zoals sommige van mijn favoriete 90s bands als Letters to Cleo en Veruca Salt. Toch pakt het net wat minder waardoor het minder hoog komt. 46 Lucy and The Rats - Lucy and the Rats UK - punkrock Lucy is de ex-zangeres van Australische punkpopband Spazzys en in nu in de UK neergestreken en gaat gewoon door met vrolijke punkrock maken. Prima. 45 Renata Zeiguer - Old Ghost USA - singer-songwriter Er staan meer dames in mijn lijst dit jaar waar ik een beetje moeite heb met de stem maar als muzikaal geheel toch te interessant zijn om te negeren. Renata ook. Intrigerende muziek, singer-songwriter met wat pop en folk invloeden en soms iets iets steviger. Die piepstem neem ik dan voor lief, zeker op single Follow Me Down. 44 Lewsberg - Lewsberg Nederland - noisepop Ik zag de band live en dat was wel een kleine sesatie (al speelde op dezelfde avond Howrah en dat was in alles overtreffend). Op plaat klinkt het wel ok maar toch anders en met name de gesproken stukjes tussendoor zijn eerder storend dan iets toevoegend. Het doet me muzikaal denken aan de pre-sonic youth band van Thurston Moore, The Coachmen, maar dat klinkt ook wel heel erg als Velvet Underground 43 Habitants - One Self Nederland - dreampop Het is 2/5e Gathering, maar dat hoor je nauwelijks aan de muziek. Zo is het ook niet bedoeld, het is vooral de band van gitarist René Rutten die z'n vrouw laat zingen. De muziek is meer dreampop dan alt.rock of metal en dat wordt bij vlagen interessant. 42 Erin Rae - Putting On Airs USA - singer-songwriter Een rustig album dat door de stem opvalt. Singer-songrwiter met folk invloeden. Een paar nummers die er bovenuit stijgen, zoals Can't Cut Loose zorgden er al snel voor dat ik dit album wilde hebben. 41 Emily Kinney - Oh, Jonathan USA - pop/singer-songwriter Het tweede album van Emily en dat klinkt eigenlijk vergelijkbaar met het eerste. Haar heldere stem voert de boventoon, de instrumenten staan in dienst van haar en zorgen er voor dat je de teksten altijd primakunt verstaan. En die teksten, tja, echt Emily, ze lijkt en klinkt zo lief maar ondertussen... 40 Hoshi - Il suffit d'y croire Frankrijk - pop Elk jaar ontdek ik wel weer wat via de Franse tv en dit keer is het Hoshi. Vrolijke pop die wel iets aan Zaz doet denken maar wat minder chansoninvloeden heeft. Zeker de single Ta mariniere is een heerlijke zomerplaat. 39 Pearl Charles - Sleepless Dreamer USA - singer-songwriter/country Geen Kacey Musgraves voor mij, doe maar Pearl Charles. Minder traditioneel maar zeker veel country invloeden, gewoon een lekker plaatje. 38 Courtney Barnett - Tell Me How You Really Feel Australie - pop/rock/singer-songwriter Nadat de hype is gaan liggen blijkt het vorige Album can Courtney bij mij toch minder te beklijven dan gedacht. Dit nieuwe album is dan nog een stapje terug wat ook wel duidelijk werd tijdens het concert toen ze eerst vrijwel alles hiervan speelde en daarna oudere nummers - toen begon het echt leuk te worden. Dus ja, prima album maar als dit haar debuut was had ik er misschien weinig aan dacht aan besteed. 37 Morcheeba - Blaze Away UK - triphop Morcheeba heb ik nog vrij recent ontdekt als erg goede triphop band, met name hun eerste 2 albums. Nu komen ze terug met een nieuw album en dat past eignlijk prima bij die albums. 36 C½ur de Pirate - En cas de tempête, ce jardin sera fermé Canada - pop/singer-songwriter Inmiddels al het 4e album van mevrouw Martin, en het klinkt weer prima al verrast het niet meer zo. Stemmige pianostukken, mooi gedaan, niks meer maar ook niet minder. 35 Robyn - Honey Zweden - pop/electro Single Missing U beloofde veel: Robyn was na diverse samenwerkingen weer helemaal terug als haarzelf. Nou ja, dat is ook wel, toch blijft dat nummer wel duidelijk de beste van het album. 34 Moaning - Moaning USA - alt rock De meningen waren duidelijk verdeeld in mijn BKS groep. Ik was het meest positief, fijne postpunk als je het zo noemen wil. Editors on speed mag ook. In elk geval prima optreden en album. 33 Amber Arcades - European Heartbreak Nederland - singer-songwriter Eigenlijk is dit best lastig, het album is zowel beter als minder als de vorige. Beter al gemiddelde, minder als in topsongs die je bijblijven zoals Turning Light van de vorige. Uiteindelijk toch gewoon een prima album. 32 Superchunk - What a Time to Be Alive USA - noisepop Nog een 90s band, maar deze is eigenlijk nooit weggeweest. Ze klinken ook nog zo springerig als altijd. Op single Erasure schijnt Waxahatchee mee te zingen maar ik heb 'r nog niet herkend. 31 Our Girl - Stranger Today UK - alt rock Helemaal mijn muziek dit; er zijn meerdere bands dit jaar enigzins vergelijkbaar (Beths, Muncie Girls), hoe hou ik die uit elkaar... 30 BlackboxRed - Salt in My Eyes Nederland - noiserock Eigenlijk weet je precies wat je kunt verwachten van een BlackboxRed album en ze stellen niet teleur... lekkere herrie van een man/vrouw duo. 29 Melody's Echo Chamber - Bon voyage Frankrijk - artpop Het is wel lastig om zo'n album uit te brengen als je ook Let's Eat Grandma hebt. Je gaat toch vergelijken want er zijn een hoop overeenkomsten qua songopbouw. Maar er zijn nog meer verschillen en dan wint LEG toch op alle fronten, hoe goed de nummers van Melody ook in elk aar zitten. 28 Princess Chelsea - The Loneliest Girl Nieuw-Zeeland - electronica/singer-songwriter Ik kende haar naam al, had wel eens wat gehoord maar zonder heel veel aandacht. Tot dit jaar de single Wasting Time, toen viel het kwartje en was ik verkocht. Heerlijke electronica-sfeer en stem, gaaf album. 27 Ash - Islands UK - alt rock De 90s zijn terug, jawel, Ash is echter nooit echt weg geweest. Wel opvallend dat ze nog nooit zo op Weezer hebben geleken als op dit album. Is dat erg? Nee hoor, prima album. 26 Kate Tucker - Practical Sadness USA - roots/singer-songwriter Kate zat eerder in de band Kate Tucker & The Sons of Sweden. Hun eerste album vind ik erg goed, ik wist niet eens dat ze solo muziek maakte tot ik via pledgemusic haar naam tegen kwam. Heerlijk album, rootsy geluid met soms een toefje country (zoals het duet Whiskey Mouth). Prijsnummer voor mij is 4th of July. Ook leuk om er achter te komen dat de drumster van Blake Babies op dit album drumt. 25 Laurel - Dogviolet UK - pop/rock/singer-songwriter Er zit meer in, het album is nu al goed, al blijft het wat wisselvallig. Vooral single Same Mistakes vind ik geweldig. Haar stem is vooral bij de rustigere nummers wel wat wennen. 24 Snail Mail - Lush USA - pop/rock/singer-songwriter Waarom dit album gehypet is en andere in mijn lijst niet, geen idee. Jahoor, het is een prima album. Haar stem is wel even iets waar je aan moet wennen maar muzikaal allemaal prima. Vergelijk ik haar met Laurel, ook zo'n karakteristieke stem, dan wint Snail Mail voorlopig op album en Laurel op liedje. 23 Drive by Wire - Spellbound Nederland - stonerrock Ex-Cords zangeres Simone Holsbeek brengt alweer het 4e Drive by Wire album uit en dat klinkt weer prima. Log en zwaar, zoals het hoort. 22 Lauren Ruth Ward - Well, Hell USA - pop/rock/singer-songwriter Eind 2017 hoorde ik wat singles van Lauren en dat beviel wel, het album valt ook niks tegen. Af en toe lekker rockend, vaak met een bepaalde opbouw naar de climax, helemaal goed. 21 Inge van Calkar - Reset Nederland - pop Ontdekt via een facebbookpost van Rob Stenders; al stond haar vorige album ook al in m'n jaarlijst destijds. Ik had alleen gemist dat ze weer wat nieuws had. Erg fijne popplaat weer, veel uptempo. 20 Juanita Stein - Until the Lights Fade Australie - singer-songwriter/roots Een jaar na haar vorige komt Juanita al met een nieuw album - volgens eigen zeggen als een deel 2 te beschouwen. Muzikaal past het ook naadloos achter de vorige, heerlijke sfeer in de meeste nummers zoals de single Get Back in the City. Verdient zeker meer aandacht. 19 She Makes War - Brace for Impact UK alt rock/singer-songwriter Laura Kidd heeft inmiddels 4 albums uit als She Makes War. Ik volg haar sinds de vorige waarop Tanya Donelly op 1 nummer meezingt. Muziek in de stijl van bv Juliana Hatfield en Tanya maar dan engels... 18 Liines - Stop-Start USA - riot grrl/alt rock Dat de 90s terug zijn merk je niet alleen aan reunie bands, ook aan nieuwe bands die klinken alsof ze zo uit de 90s weggelopen zijn. Liines is daar ook weer een voorbeeld van, denk hierbij vooral aan bands als L7 en Sleater-Kinney. Riotgrrls van het wat minder hysterische soort, heerlijk album. 17 Metric - Art of Doubt Canada - pop/rock Een nieuwe Metric na 2 tegenvallende albums. Maar, ze kondigden het zelf al aan 'guitars are back'. Gelukkig maar. Met eerste single Dark Saturday was ik meteen overtuigd dat dit weer een normaal, goed album zou worden. Dat is grotendeels ook gelukt al blijft het lastig om een Live It Out of Fantasies te evenaren. 16 The Beths - Future Me Hates Me Nieuw-Zeeland - pop/rock Helemaal mijn muziek dit; er zijn meerdere bands dit jaar enigzins vergelijkbaar (Our Girl, Muncie Girls), hoe hou ik die uit elkaar... deze valt me vaak weer mee als ik 'm opzet... waarom staat dit niet hoger 15 Anna Burch - Quit the Curse USA - singer-songwriter Het gebeurt wel vaker dat ik een single hoor en denk: 'kanshebber voor single van het jaar' en die blijkt dan toch van het vorige jaar te zijn. Zo ook Tea-soaked Letter van Anna. Het was wel de reden dat ik dit album ging luisteren en kocht, heerlijke sound. Soms wat Marika Hackman, soms de rustigere kant van Juliana Hatfield, altijd goed. 14 The Orielles - Silver Dollar Moment UK - twee/shoegaze Het eerste nummer wat ik van deze band hoorde (Sugar Tastes Like Salt, van vorig jaar) staat niet op het album - zonde want die vind ik geweldig, een 7 minuten durende combi van twee en noisepop. Op het album houden ze het wat beperkter met veel nummers van 3 minuten, de combi blijft echter zeer interessant. 13 Cats on Trees - Neon Frankrijk - pop/singer-songwriter Sommige bands hebben helemaal geen gitaar nodig. Zo ook Cats on Trees. Feitelijk een duo op piano en drums maken ze heerlijke vrolijk klinkende singer-songwriterpop... 1e single Keep on Dancing staat heel hoog bij m'n songs van het jaar. 12 Muncie Girls - Fixed Ideals UK - alt rock Helemaal mijn muziek dit; er zijn meerdere bands dit jaar enigzins vergelijkbaar (Beths, Our Girl), hoe hou ik die uit elkaar... Nou ja, dit is toch wel vrij duidelijk degene die als hoogste in de lijst staat. 11 Tia Gostelow - Thick Skin Australie - singer-songwriter De eerste keer dat ik wat van haar draaide was het meteen een wow-moment. Single Phone Me deed het erg goed bij mij dit jaar; dat bleek echter al de zoveelste te zijn na enkele singles die uitkwamen voor ik haar kende. Absoluut een blijver. 10 EUT - Fool for the Vibes Nederland - pop Zonder veel voorbereiding gezien op het Tweetakt-festival op Neude en wow, wat een sensatie. Enkele singles die uitkwamen deden alleen maar meer verlangen naar het album en nu dat er is voldioet het helemaal aan de verwachtingen. Heerlijke laagdrempelige pop plaat met toch ook wel wat stevigere momenten (zeker live). 9 Tancred - Nightstand USA - alt rock/singer-songwriter Een paar jaar geleden stond mevrouw Abbott ook al hoog in mijn jaarlijst, nu weer en terecht. Helemaal mijn ding. Denk een Letters to Cleo of Belly en je wordt niet teleurgesteld. 8 Vanessa Paradis - Les sources Frankrijk - pop Zomaar uit het niks een nieuwe single en albumaankondiging... wow. Het album gaat feitelijk verder waar voorganger Lovesongs gebleven was, mix van diverse popstijlen. 7 The Breeders - All Nerve USA - alt tock 2018 is het jaar van de 90s revival en daar past natuurlijk een nieuwe Breeders bij. Dezelfde samenstelling als op Last Splash en dat hoor je ook, meteen stukken beter dan hun laatste albums. Erg herkenbare Breeders-sound. 6 Say Sue Me - Where We Were Together Zuid Korea - dreampop/shoegaze Ook in Zuid Korea kunnen ze goede muziek maken; dat had ik ook wel verwacht maar vind het maar eens. Eind vorig jaar hoorde ik van deze band, ze hadden toen net een verzamelaar uit met losse nummers of ep's die buiten Korea nauwelijks te krijgen waren. Dat vond ik erg interessant en toen de eerste single van dit album uitkwam wist ik al dat deze hoog zou komen. Uiteindelijk net geen top 5 al zou dat op basis van single Old Town en sluitnummer Coming to the End wel terecht zijn geweest. Maar ja, concurrentie... 5 Winter - Ethereality USA - dreampop Dit album is al van begin dit jaar, stond vanaf het begin ook hoog in m'n lijst en maar een paar is het gelukt hoger te komen. Heerlijke vrolijke dreampop van mevrouw Winter. Single Zoey is zeker een aanrader. 4 HOWRAH - Self-Serving Strategies Nederland - noiserock Eigenlijk een superband bestaande uit de zanger/gitarist van Zoppo en drumster + bassist van Space Siren aangevuld met een gitarist die nog meespeelde met Bombay. Na de dood can Corno Zwetsloot (toen Space Siren en ook ex-Zoppo) is deze band ontstaan en het klinkt meteen zo vertrouwd... lekkere herrie. 3 Belly - Dove USA - alt rock De 90s zijn terug, zeker, en nu ook een van m'n favoriete zangeressen en 90s bands. Tanya Donelly begon bij Throwing Muses, speelde een album mee bij the Breeders en bracht daarna 2 albums uit als band Belly. Vorig jaar werd een nieuw album aangekondigd wat ik meteen via pledgemusic in de preorder kocht. Het album sluit naadloos op hun 90s albums aan, geweldig dus... 2 Let's Eat Grandma - I'm All Ears UK - artpop Nadat ik op BKS bij Moaning was weggegaan liep ik een andere tent binnen waar inmiddels Let'Eat Grandma bezig was. Ik kende het niet maar wat was dat een openbaring. Twee jong uitziende meisjes achter een 'knoppendoos' maar even zo vrolijk pakte de een een sax en de ander een gitaar of xylofoon, en die muziek dan, sensationeel. Hoe klinkt dat dan op plaat? Nou net zo eigenlijk. Nummers van 5 tot 11 minuten waarin al net zoveel gebeurd. Veel ectrobeats maar dan ineens die sax. Pretentieus? Misschien wel maar in dit geval mag het van mij. 1 Elle Mary & The Bad Men - Constant Unfailing Night UK - singer/songwriter Elle Mary ken ik al een aantal jaar van losse nummers op youtube, bandcamp, spotify en dergelijke... nu is het album er en dat klinkt als een 'greatest hits' vanwege het grote aantal bekende nummers dat er op staat. Erg ingetogen met spaarzame maar oh zo belangrijke gitaarlikjes en zo mooi... | |
EP3 | zondag 30 december 2018 @ 15:46 |
Ik ken denk ik 80% niet, ranja. Zal er eens n paar proberen. | |
ranja | zondag 30 december 2018 @ 15:57 |
Ik ga er van uit dat je Melody's Echo Chamber wel kent... kijkend naar jouw lijst kan ik in elk geval Princes Chelsea aanraden. | |
EP3 | zondag 30 december 2018 @ 16:05 |
Wordt de eerste. | |
methodmich | zondag 30 december 2018 @ 16:58 |
Mooi zo, toch nog keurig op tijd ranja! Als vanouds een mooie lijst met vooral dames en leuke omschrijvingen. Leest toch altijd leuker dan alleen een lijstje. En inderdaad drie dubbelen, kandidaat vier heeft het niet gered dus. Helemaal gemist dat Coeur de Pirate een nieuw album had. En Juanita Stein, die is toch van Howling Bells? | |
ranja | zondag 30 december 2018 @ 19:07 |
Van Howling Bells inderdaad... Kandidaat 4 was volgens mij Julia Holter die ik misschien volgend jaar wel alsnog moet herwaarderen. Datzelfde geldt ook wel een beetje voor een paar andere die het niet gehaald hebben omdat ik ze niet heb gekocht, Chvrches en Pale Waves. Die zouden zomaar boven de onderste 5 a 10 kunnen horen maar ja. | |
Slobeend | zondag 30 december 2018 @ 23:14 |
Oh shit, snel m'n lijstje nog maken. | |
Aisumasen | maandag 31 december 2018 @ 03:32 |
1. Arctic Monkeys - Tranquility Base Hotel & Casino Key tracks: 'Star Treatment', 'Four Out Of Five', 'One Point Perspective', 'American Sports', 'Batphone', 'Golden Trunks' 2. Paul McCartney - Egypt Station Key tracks: 'Fuh You', 'Dominoes', 'Hunt You Down/Naked/C-Link', 'I Don't Know', 'Hand In Hand' 3. Paul Weller - True Meaning Key tracks: 'Mayfly', 'The Soul Searchers', 'Old Castles', 'Glide', 'Gravity' 4. Miles Kane - Coup De Grace Key tracks: 'Too Little Too Late', 'Killing The Joke', 'Loaded', 'Shavambacu' 5. Julian Casablancas + The Voidz - Virtue Key tracks: 'Wink', 'Pyramid Of Bones', 'Leave It In My Dreams', 'One Of The Ones' 6. Eugene McGuinness - Suburban Gothic Key tracks: 'Start At The Stop', 'With Words', 'Subterranean' 7. Unknown Mortal Orchestra - Sex & Food Key tracks: 'Hunnybee', 'American Guilt', 'Everyone Acts Crazy Nowadays' 8. Alex Calder - Alex Calder * Key tracks: 'Operator', 'Morning Ritual', 'Slowing Down' 9. MGMT - Little Dark Age Key tracks: 'Little Dark Age', 'Days That Got Away', 'Hand It Over' 10. Connan Mockasin - Jassbusters Key tracks: 'Les Be Honest', 'Sexy Man', 'B'nD' 11. Jett Rebel - 7 Key tracks: 'Good Boy', '(Again) Girl', 'Perfect Lady' 12. Courtney Barnett - Tell Me How You Really Feel Key tracks: 'I'm Not Your Mother, I'm Not Your Bitch', 'Charity', 'Crippling Self Doubt And A General Lack Of Self Confidence' 13. De Jeugd Van Tegenwoordig - Luek Key tracks: 'Dit Was Nooit Mijn Leven', 'Schietlood', 'Kutwoning' 14. Elvis Costello & The Imposters - Look Now Key tracks: 'Under Lime', 'Burnt Sugar Is So Bitter' 15. Shame - Songs Of Praise Key tracks: 'One Rizla', 'Tasteless' 16. Kali Uchis - Isolation 17. Ariana Grande - Sweetener 18. White Denim - Performance 19. Part Time - Spell #6 20. Melody's Echo Chamber - Bon Voyage 21. BROCKHAMPTON - iridescence 22. Eminem - Kamikaze 23. Kanye West - ye 24. Parquet Courts - Wide Awake! 25. Caroline Rose - Loner *geschrapte 2017 uitgave, gelekt in 2018 Eervolle vermeldingen: Amen Dunes - Freedom Anna Calvi - Hunter Bill Ryder-Jones - Yawn Death Grips - Year Of The Snitch Gruff Rhys - Babelsberg Hockey Dad - Blend Inn Ice Cube - Everythangs Corrupt Jorge Elbrecht - Here Lies Leroy Francis - S.O.R.E. Pusha T - DAYTONA Soccer Mommy - Clean The Good, The Bad & The Queen - Merrie Land The Magic Gang - The Magic Gang The Vaccines - Combat Sports Travis Scott - Astroworld U.S. Girls - In A Poem Unlimited Yoko Ono - Warzone serpentwithfeet - soil Normaal gesproken heb ik een hele lijst met albums, EP’s, aangevuld met boxsets en reissues, onder vermelding van beste liedjes en aanvullende info. Dit jaar had ik niet zo’n zin in veel nieuwe muziek. Te veel mooie muziek uit het verleden te ontdekken, te veel nieuwe releases die ik na een half jaar nooit meer zou opzetten. Heb dit jaar helemaal niet gedigged naar obscure releases, geen tips van lokale platenzaken op een andere continent in de gaten gehouden. Je kunt “email bankruptcy” verklaren, maar in dit geval was het een soort “new music bankruptcy” in februari of maart. En als er dan ook nog eens een mega-release als de nieuwe Arctic Monkeys uitkomt, met een gelaagdheid waar je tientallen uren zoet mee bent, dan blijft er weinig tijd over. Toch heb ik alsnog best wat nieuwe releases kunnen verkennen. Door het gebrek aan verdieping in de meer obscure kanalen ligt het veel meer voor de hand dan ik normaal gesproken zou hebben, maar goede muziek blijft goede muziek. Er staan nog zeker 20 albums in m’n afspeellijst die ik nog niet heb gehoord. Had graag aanvullende teksten geschreven, maar zelfs daar heb ik dit jaar geen zin in. Zelfs geen lijst met shows bijgehouden, terwijl het het beste concertjaar in jaren was. Had graag geschreven over hoe Paul McCartney als grootste songwriter aller tijden nooit en te nimmer aan kwaliteit heeft ingeboet, hoe Arctic Monkeys als beste band van de afgelopen 25 jaar na het commerciële monstersucces van ‘AM’ het aandurfde om zich alwéér opnieuw uit te vinden en hun publiek te prikkelen en te verwarren met een 'Pet Sounds'-achtig album waar over 50 jaar nog steeds over geschreven zal worden, hoe Paul Weller na een stuk of 6, 7, 8? “helft goed, kwart aardig, kwart heel kut” solo-albums op rij eindelijk weer een vierënhalve ster album wist te schrijven. Goed voornemen voor volgend jaar: over elk album gelijk een stukje schrijven en beoordelen, scheelt wat werk op 31 december. edit: eigenwijs, toch maar wat key tracks toevoegen, hè [ Bericht 16% gewijzigd door Aisumasen op 31-12-2018 04:17:51 ] | |
alpeko | maandag 31 december 2018 @ 09:26 |
Even snel snel mijn top 20. Zonder al te veel poespas. Redelijk muzikaal jaar met enkele diepe dalen qua overlijden. Mijn top 20 niet gehaald want een vrij saaie score... maar grootste verlies dit jaar de veel te vroeg (48 jaar) overleden componist Johann Johannsson 01 Nils Frahm - All Melody Grootste verrassing. Het solowerk van componist Frahm is me veelal veel te klinisch. Blonk vorig jaar al uit met een samenwerking met Arnalds maar laat alleen nu ook zien dat hij een album spannend kan maken met elektronica. Werelds! 02 Beach House - 7 Scally & Lagrand staan album na album garant voor kwaliteit. Flikken het weer met deze dromerige pop/rock. L'Inconnu is een pareltje. 03 Ólafur Arnalds - re:member Over constante kwaliteit gesproken. Deze IJslandse componist die veel optrekt met Frahm slaat de plank ook nooit mis. Allemaal wel net is cleaner dan voorgaand werk maar nergens saai. 04 Illuminine - #3 Vlaming Kevin Imbrechts levert zijn 3e plaat af. Mix van ambient en postrock. De samenwerking met Wiltzie (Stars of the Lid en A Winged Victory for the Sullen) is hemeltergend mooi. 05 Federico Albanese - By the Deep Sea Italiaanse componist met net iets meer frivoliteit in het werk dan de hier boven geëindigde componisten. 06 Hammock - Universalis 07 William Fitzsimmons - Mission Bell 08 Rosemary & Garlic - Rosemary & Garlic 09 Rue Royale - In Parallel 10 Scott Matthew - Ode to Others 11 Johan - Pull Up 12 Interpol - Marauder 13 Thom Yorke - Suspiria 14 First Aid Kit - Ruins 15 The Decemberists - I'll Be Your Girl 16 Novastar - In the Cold Light of Monday 17 Rhian Sheehan - A Quiet Divide 18 This Will Destroy You - New Others Part One 19 Maaike Ouboter - Vanaf Nu Is het van Jou 20 Death Cab for Cutie - Thank You for Today | |
Slobeend | maandag 31 december 2018 @ 12:34 |
1. Arctic Monkeys - Tranquility Base Hotel + Casino 2. Villagers - The Art of Pretending to Swim 3. Kurt Vile - Bottle It In 4. Marlon Williams - Make Way for Love 5. Damien Jurado - The Horizon Just Laughed 6. Kacey Musgraves - Golden Hour 7. Kali Uchis - Isolation 8. Amen Dunes - Freedom 9. Khruangbin - Con Todo el Mundo 10. Foxwarren - Foxwarren 11. Tim Knol - Cut the Wire 12. Olafur Arnalds - re:member 13. Death Cab for Cutie - Thank You for Today 14. Gregory Alan Isakov - Evening Machines 15. Rolling Blackouts Coastal Fever - Hope Downs 16. Janne Schra - OK 17. Ben Howard - Noonday Dream 18. Jungle - For Ever 19. Phosphorescent - C'est la Vie 20. Lars Danielsson & Paolo Fresu - Summerwind 21. Beach House - 7 22. Natalie Prass - The Future and the Past 23. Haley Heynderickx - I Need To Start a Garden 24. Teleman - Family of Aliens 25. The Bony King of Nowhere - Silent Days 26. Django Django - Marble Skies 27. Cat Power - Wanderer 28. Christine and the Queens - Chris 29. Calexico - The Thread That Keeps Us 30. VanWyck - An Average Woman 31. MGMT - Little Dark Age 32. Ciaran Lavery - Sweet Decay 33. Big Red Machine - Big Red Machine 34. John Bramwell - Leave Alone The Empty Spaces 35. Christof van der Ven - Empty Handed 36. Minco Eggersman - Unifony 37. Unknown Mortal Orchestra - Sex & Food 38. Alela Diane - Cusp 39. Courtney Barnett - Tell Me How You Really Feel 40. Nils Frahm - All Melody 41. Johan - Pull Up 42. Sofie Winterson - Sophia Electric 43. Valley Maker - Rhododendron 44. Mitski - Be the Cowboy 45. Eels - The Deconstruction 46. Mathias Eick - Ravensburg 47. Flying Horseman - Rooms / Ruins 48. Okkervil River - In The Rainbow Rain 49. Spiritualized - And Nothing Hurt 50. Anna Burch - Quit The Curse | |
methodmich | maandag 31 december 2018 @ 15:36 |
Julia Holter had ik niet, denk eerder Lucy Dacus dan? Leuk, nog even een lijst op de valreep! En toch nog twee dubbelen, al had ik stiekem op iets meer gerekend. In 2019 dan maar weer. Is Scott Matthew dé Scott Matthew trouwens? Van de Whitney-cover? | |
ranja | maandag 31 december 2018 @ 15:36 |
Ja die bedoel ik | |
methodmich | maandag 31 december 2018 @ 15:39 |
Zonde dat ze dan pas volgend jaar met terugwerkende kracht in je lijst kan komen, kost haar nu punten. En Slobeend, lekker bezig met Kali Uchis!!! | |
alpeko | maandag 31 december 2018 @ 16:18 |
Ja dat is dezelfde. Ik kon jouw lijst niet vinden? Linkje? | |
methodmich | maandag 31 december 2018 @ 17:20 |
Top, wist niet dat hij een nieuwe plaat had. Mijn lijst staat hier: MUZ / Album van het Jaar 2018 | |
alpeko | maandag 31 december 2018 @ 17:43 |
netjes. Veel werk in gestoken. | |
methodmich | maandag 31 december 2018 @ 17:51 |
Ja, had een paar dagen vrij. | |
Jabberwocky | maandag 31 december 2018 @ 19:06 |
Geen tijd om er leuke stukjes bij te schrijven maar deze 20 zijn me goed opgevallen dit jaar. Volgorde is enigszins willekeurig maar dit voelt goed op moment van schrijven : 1. Emma Ruth Rundle - On Dark Horses 2. Uada - Cult Of A Dying Sun 3. Anna von Hausswolff - Dead Magic 4. Daughters - You Won't Get What You Want 5. Wolvhammer - The Monuments Of Ash & Bone 6. HIDE - Castration Anxiety 7. Ghost - Prequelle 8. Hailu Mergia - Lala Belu 9. Janelle Monae - Dirty Computer 10. Rosalia - El Mal Querer 11. Lana Del Rabies - Shadow World 12. Sons Of Kemet - Your Queen Is A Reptile 13. High Priestess - s/t 14. Aisha Devi - DNA Feeling 15. Puce Mary - The Drought 16. Low - Double Negative 17. Bone Acre - Oll Korrect 18. Thou - Magus 19. Kriegsmaschine - Apocalypticists 20. Barst - The Endeavour | |
kciR | dinsdag 1 januari 2019 @ 13:11 |
Ik ben de telling aan het afronden. Dit jaar 24 lijstjes, twee minder dan vorig jaar. En we waren het niet echt eens met elkaar, veel albums maar in één of twee lijstjes. Uiteindelijk is het toch genoeg voor een mooie top 100. Nog even de scoreberekening. 50 punten voor een nummer één, 49 voor een nummer twee, etc. tot 1 punt voor nummer 50 en daarna. Als eerste even de Nederlandse albums die twee of meer keer zijn genoemd. Leuk om te noemen dat er op Pull Up van Johan ook in de eindlijst het meest gestemd is (maar het is niet de nummer 1). 1. Johan - Pull Up (269/ 9) 2. Daniel Lohues - Vlier (137/ 3) 3. Scram C Baby - Give Us A Kiss (90/ 3) 4. Rosemary & Garlic - Rosemary & Garlic (74/ 2) 5. Clean Pete - Afblijven (55/ 2) 6. EUT - Fool For The Vibes (52/ 2) 7. Lewsberg - Lewsberg (40/ 2) 8. Habitants - One Self (24/ 2) 9. Wende - Mens (23/ 2) | |
kciR | dinsdag 1 januari 2019 @ 13:15 |
Kacey Musgraves stond er vanaf het begin goed voor. Met de laatste lijstjes hebben de nummers 2 t/m 4 het haar nog flink lastig gemaakt, maar het bleek net niet voldoende om haar van de eerste plaats te stoten. Hieronder de top 100: 1. Kacey Musgraves - Golden Hour (346/ 8) 2. Beach House - 7 (331/ 8) 3. Villagers - The Art of Pretending to Swim (313/ 7) 4. Arctic Monkeys - Tranquility Base Hotel + Casino (305/ 7) 5. Amen Dunes - Freedom (277/ 7) 6. Let's Eat Grandma - I'm All Ears (272/ 6) 7. Johan - Pull Up (269/ 9) 8. Parquet Courts - Wide Awake! (216/ 6) 9. Damien Jurado - The Horizon Just Laughed (211/ 5) 10. Low - Double Negative (191/ 5) 11. Snail Mail - Lush (179/ 6) 12. Marlon Williams - Make Way for Love (177/ 6) 13. Ben Howard - Noonday Dream (168/ 4) 14. Courtney Barnett - Tell Me How You Really Feel (162/ 7) 15. Interpol - Marauder (162/ 4) 16. Nils Frahm - All Melody (158/ 4) 17. Janelle Monáe - Dirty Computer (157/ 4) 18. Paul McCartney - Egypt Station (150/ 5) 19. Foxwarren - Foxwarren (143/ 4) 20. Death Cab For Cutie - Thank You For Today (142/ 4) 21. Daniel Lohues - Vlier (137/ 3) 22. Jeff Tweedy - Warm (134/ 3) 23. U.S. Girls - In A Poem Unlimited (132/ 4) 24. MGMT - Little Dark Age (128/ 5) 25. Ólafur Arnalds - re:member (127/ 3) 26. Rhye - Blood (127/ 3) 27. Phosphorescent - C'est La Vie (126/ 4) 28. Haley Heynderickx - I Need To Start A Garden (124/ 5) 29. Mitksi - Be The Cowboy (123/ 6) 30. Kali Uchis - Isolation (123/ 3) 31. Kurt Vile - Bottle It In (122/ 4) 32. Rolling Blackouts Coastal Fever - Hope Downs (117/ 3) 33. DJ Koze - Knock Knock (116/ 4) 34. First Aid Kit - Ruins (112/ 3) 35. Jon Hopkins - Singularity (111/ 3) 36. Robyn - Honey (106/ 4) 37. Riverside - Wasteland (105/ 3) 38. Ciaran Lavery - Sweet decay (102/ 3) 39. Cat Power - Wanderer (99/ 3) 40. Pusha T - Daytona (98/ 3) 41. Anna von Hausswolff - Dead Magic (97/ 2) 42. Daughters - You Won't Get What You Want (97/ 2) 43. Brandi Carlile - By the Way I Forgive You (95/ 2) 44. Muse - Simulation Theory (91/ 2) 45. Scram C Baby - Give Us A Kiss (90/ 3) 46. Eels - The Deconstruction (89/ 3) 47. Daniel Avery - Song for Alpha (89/ 2) 48. American Aquarium - Things Change (88/ 2) 49. Anderson .Paak - Oxnard (88/ 2) 50. Ghost - Prequelle (88/ 2) 51. Noname - Room 25 (87/ 2) 52. Whispering Sons - Image (87/ 2) 53. Against All Logic (A.A.L.) - 2012 - 2017 (86/ 2) 54. Shame - Songs Of Praise (84/ 3) 55. Spiritualized - And Nothing Hurt (84/ 3) 56. The Pineapple Thief - Dissolution (84/ 2) 57. Novastar - In the Cold Light of Monday (83/ 2) 58. Garrett T. Capps - In The Shadows (Again) (82/ 2) 59. KIDS SEE GHOSTS - KIDS SEE GHOSTS (82/ 2) 60. Anna Burch - Quit the Curse (81/ 3) 61. Gorillaz - The Now Now (78/ 2) 62. Stephen Malkmus and the Jicks - Sparkle Hard (77/ 2) 63. David Byrne - American Utopia (75/ 2) 64. Loma - Loma (75/ 2) 65. Mark Knopfler - Down The Road Wherever (75/ 2) 66. Rosemary & Garlic - Rosemary & Garlic (74/ 2) 67. Whitey Morgan and the 78's - Hard Times And White Lines (74/ 2) 68. Kanye West - Ye (73/ 2) 69. Father John Misty - God's Favorite Customer (72/ 2) 70. Caroline Rose - Loner (70/ 3) 71. Okkervil River - In the Rainbow Rain (70/ 3) 72. Glen Hansard - Between Two Shores (70/ 2) 73. Natalie Prass - The Future and The Past (70/ 2) 74. Soccer Mommy - Clean (69/ 3) 75. Big Red Machine - Big Red Machine (67/ 3) 76. Various Artists - Black Panther The Album Music From And Inspired By (64/ 2) 77. Khruangbin - Con Todo el Mundo (63/ 2) 78. De Jeugd Van Tegenwoordig - Luek (61/ 2) 79. Superorganism - Superorganism (61/ 2) 80. Jungle - For Ever (60/ 2) 81. Connan Mockasin - Jassbusters (59/ 2) 82. A Perfect Circle - Eat The Elephant (58/ 2) 83. Unknown Mortal Orchestra - Sex & Food (58/ 2) 84. Our Girl - Stranger today (57/ 2) 85. Blood Orange - Negro Swan (56/ 2) 86. Christine and the Queens - Chris (56/ 2) 87. The Bony King of Nowhere - Silent days (56/ 2) 88. Clean Pete - Afblijven (55/ 2) 89. Travis Scott - Astroworld (55/ 2) 90. Metric - Art Of Doubt (54/ 2) 91. Alela Diane - Cusp (53/ 2) 92. Faces On Tv - Night Funeral (53/ 2) 93. Melody's Echo Chamber - Bon Voyage (53/ 2) 94. Serpentwithfeet - Soil (53/ 2) 95. EUT - Fool For The Vibes (52/ 2) 96. Auri - Auri (50/ 2) 97. Black Foxxes - Reiði (48/ 2) 98. Ry Cooder - The Prodigal Son (48/ 2) 99. The Low Anthem - The Salt Doll Went to Measure the Depth of the Sea (48/ 2) 100. Lucy Dacus - Historian (47/ 2) En dan de overige (16) albums met twee stemmen in de spoiler. Veel muziekplezier in 2019! | |
methodmich | dinsdag 1 januari 2019 @ 14:32 |
Toch zeker een mooie nummer 1 hoor. Leuk ook Let's Eat Grandma en Parquet Courts top 10 en Lucy Dacus nog net op 100. En Janelle helemaal niet zo vaak genoemd uiteindelijk, had ook het idee dat zij meer punten zou hebben. Topwerk weer kciR, hulde! | |
Beregd | dinsdag 1 januari 2019 @ 20:16 |
Toplijst! | |
Norrage | maandag 7 januari 2019 @ 15:42 |
Waarom was ie nou weer uit mijn active topics verdwenen, vaag... Maar thx voor het tellen kciR! :-) Beetje gekke #1 vind ik zelf, niet erg bijzonder ofzo. | |
Norrage | maandag 7 januari 2019 @ 15:45 |
Ik zie Janelle wel 5x in lijstjes staan terwijl in kciR zijn eindlijst ze 4 keer is genoemd? | |
methodmich | maandag 7 januari 2019 @ 15:48 |
Hmm, dat zou dus kunnen betekenen dat ze hoger had moeten staan!!! | |
EP3 | maandag 7 januari 2019 @ 16:17 |
Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar na n aantal luisterbeurten ontvouwen de liedjes zich langzaam als flagrante lotusbloemen die berustend en stilzwijgend in n verholen modderpoeltje n onmetelijke tijd lagen te wachten op de zinderende zon.
| |
methodmich | maandag 7 januari 2019 @ 17:01 |
En het bijzondere is dat dit boefje alles zingt met een aangenaam soort achteloosheid, of misschien zelfs wel argeloosheid. | |
Drebbelman | maandag 7 januari 2019 @ 20:58 |
Dank voor die tip. Bij mij komt dat album na één keer luisteren ook nog niet binnen, maar ik zal zo eens een modderpoel op gaan zoeken om in te liggen, misschien dat het dan beter aankomt. | |
kciR | maandag 7 januari 2019 @ 23:16 |
Ah, ik zal morgen eens kijken wat daar fout is gegaan.. | |
methodmich | dinsdag 8 januari 2019 @ 17:22 |
Spannend, zou leuk zijn als ze nog wat stijgt! | |
kciR | woensdag 9 januari 2019 @ 20:56 |
Ik zie al wat hier mis gaat. Handleiding heeft 2 lijstjes gepost, maar eentje is het lijstje van Oor (het tijdschrift). Daar staat Janelle op één, maar die doet niet mee in onze lijst Helaas MM.. | |
methodmich | donderdag 10 januari 2019 @ 16:19 |
Helder! Het had me al licht verbaasd gezien jouw gebruikelijke nauwkeurigheid, maar dit verklaart alles. Zonde voor Janelle. |