abonnement Unibet Coolblue
pi_183451190
Beste lezers,

Ik zit een beetje na te denken over de volgende kwestie, en hoe ik dit het beste kan oplossen/voorleggen zodat het zo eerlijk mogelijk is.

Het zit zo: ik woon samen met een vriendin (bijna een jaar nu). We delen een appartement waarin we beide een slaapkamer hebben. Haar slaapkamer is zo’n 10 vierkante meter en de mijne is een stuk groter, rond de 20 vierkante meter. De rest van de ruimtes nemen we allebei in gebruik.

De kale huur bedraagt 811 euro, en voor de rest heb ik gas/water/licht/internet afgesloten. Uiteindelijk betalen we 980 euro bij elkaar. Mijn vriendin/huisgenoot maakt iedere maand 450 euro naar mij over. Dit bedrag hebben we aan het begin van onze huurperiode vastgesteld, waarbij wij een schatting hebben gemaakt van de kosten voor gas/water/licht/internet. Uiteindelijk zijn deze kosten wat hoger uitgevallen, wat zij ook weet. Ik heb echter een grotere kamer waardoor het dus eerlijk is dat ik ook wat meer betaal. Al met al betaalt zij nu dus nog steeds 450 euro per maand en ik de rest, wat neerkomt op 540 per maand. Best een flink verschil dus. Het was de bedoeling dat ik 50 euro meer dan mijn huisgenoot ging betalen, maar dat is dus 90 euro geworden.

Hier heb ik nooit echt een probleem van gemaakt omdat mijn slaapkamer een heel stuk groter is. Alleen nu komt dus de jaarafrekening van NUON eraan en ik heb online mijn meterstanden ingevuld, en waarschijnlijk krijg ik 250 euro of meer terug. Gezien bovenstaand verhaal vind ik het moeilijk om in te schatten hoe we dit moeten gaan verdelen aangezien mijn huisgenoot altijd dus eigenlijk te weinig heeft betaald. Aan de andere kant vind ik het een beetje flauw om dat achteraf aan te kaarten. Dus ik weet niet of het eerlijker is om het 50/50 te verdelen of om een groter gedeelte zelf te houden.
Graag zou ik willen weten wat jullie kijk hierop is!
Bedankt alvast
pi_183451192
Het is je vriendin, gewoon 50/50 en niet zeuren. Of ga samen een dagje uit ofzo.

Oh wacht een vriendin.... gewoon 50/50 of koop iets gezamelijks.
pi_183451208
Niks van zeggen. Wat niet weet wat niet deert.
U MAD?
pi_183451503
Ik zou beginnen met afspreken wat ze iedera maand aan Kamerhuur moet betalen.
En de kosten voor gas, water en electra gewoon 50/50 delen.

Is het een idee om het geld dat nu terug komt in een "nood-pot" te stoppen. Voor bv: wasmachine die stuk gaat.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 30 november 2018 @ 06:47:09 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183451514
Hoe kwamen jullie uit op die 50 euro meer die jij moest betalen? Was dat omdat jij een grotere kamer hebt of omdat jij met die grotere kamer ook meer zou verstoken?

Jullie hebben dus al eens met elkaar vastgesteld wat jullie eerlijk vinden, dat zou ik als uitgangspunt nemen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_183451521
450/980 x 250 euro= vriendin
540/980 x 250 euro= jij

Als je het niet eens bent met de verdeling van de kamerhuur zul je dat moeten bespreken, en niet proberen het te verrekenen dmv dit meevallertje.

Lijkt me goed om het bespreekbaar te maken, het zit je blijkbaar dwars.
pi_183451931
Als je had moeten bijbetalen, had je die vriendin dan ook om een extra bijdrage gevraagd?
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_183451958
Tjemig. Gewoon delen natuurlijk. Of wat leuks samen doen zoals geopperd.

Je hebt een kamer die 2(!) keer zo groot is en me betaalt maar 90 euro meer per maand.
Alius aliud dicit
pi_183452112
Hier moeilijk over doen :') Laat gaan man.
pi_183452308
Verdelen met vijftig euro verschil :P

Nee, nu 50/50 en even goede kamerhuur afspreken.

Wat wij deden, was
Persoon 1: eigen oppervlakte + 0,5×gezamenlijke oppervlakte
Persoon 2: idem.

Dan kwam daar een percentage uit. Daarmee berekenden we de huur. En de vaste lasten deelden we gewoon door het aantal personen. Iedereen doucht etc.
Somebody that I used to know
pi_183452325
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 09:02 schreef Postbus100 het volgende:
En de vaste lasten deelden we gewoon door het aantal personen. Iedereen doucht etc.
Misschien doucht de vriendin wel elke dag 10 minuten langer dan TS.
pi_183452378
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 09:04 schreef djh77 het volgende:

[..]

Misschien doucht de vriendin wel elke dag 10 minuten langer dan TS.
Dat is waar. Dan zou ik een timer ophangen zodat iedereen kan klokken hoelang hij doucht. Dat registreren en vervolgens verrekenen met de totale huur. Dan is het pas echt eerlijk ^O^ :+
Somebody that I used to know
  vrijdag 30 november 2018 @ 09:22:27 #13
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_183452522
250 euro terug krijgen en dan hierom gezeur willen krijgen :')__!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')