abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183470542
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 00:56 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Dit vind ik een zeer nette comment en ik wil je dan oprecht bedanken voor deze nuance. Het is inderdaad zo dat jongeren vrij tribaal gedrag vertonen, ik merk soms zelf ook dat ik me dan meer ga irriteren aan 'buitenlandse' jongeren, terwijl die ook gewoon nl zijn en vaak net zo irritant zijn als alle andere jongeren.

Een puber gaat tegen de maatschappij en ouders in. Verschillende achtergronden kunnen uiteindelijk wel verschillen in wat voor 'kattekwaad' ze uithalen, maar het komt op hetzelfde neer.
Spugen, betasten, sissen en mensen uitschelden voor 'hoer' gaat ver voorbij aan kattenkwaad.
  zaterdag 1 december 2018 @ 01:24:36 #52
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183470796
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 00:58 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Spugen, betasten, sissen en mensen uitschelden voor 'hoer' gaat ver voorbij aan kattenkwaad.
Dat is ook zeer kwalijk wanneer dat gebeurt.
"Evil Alien Conquerers....They Rule!"
pi_183470904
Ze zijn meestal achterbaks maar er zijn veel uitzonderingen.
  zaterdag 1 december 2018 @ 05:34:52 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183471860
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 00:49 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Wat is er dan zo erg aan.

Ik zie het probleem van veel van die jongeren wel, maar die dingen die jij noemt gaan echt helemaal nergens over.
Ik probeer duidelijk te maken hoe die cultuur afwijkt van de Nederlandse. Dat is op zich niet erg, maar dat heeft invloed op je psyche als je er in ondergedompeld wordt. Intuïtief ben je meer alert en kan een (licht) gevoel van onbehagen optreden. Je voelt je een vreemdeling in eigen land, je voelt je eenzaam en kwetsbaar omdat "jouw soort mensen" niet in de buurt is.
Dat is vrij normaal, maar het schept een kloof tussen "ons soort mensen" en "hunnie". Het is aan alle kanten duidelijk dat je er niet bij hoort, en in sommige gevallen wordt buitengesloten.
In Chinatown is dat niet veel anders. Bij Turken scheelt het nog dat je tenminste hun opschriften kunt lezen.
Hiermee sta je in zo'n wijk al op achterstand en zal je reactie op de mensen anders zijn dan elders, waar je je wel thuisvoelt. En op grotere schaal is dat misschien wel wat het onderliggende probleem is: Marokkanen die dat lichte onbehagen voelen bij die Nederlandse cultuur die zo afwijkt van hun eigen cultuur. Die spanning kan zich uiten in angst, dus in terugtrekking in de veilige omgeving, of boosheid met agressie.

Er zijn genoeg tekenen om niet aan te nemen dat Marokkanen net zo Nederlands als andere Nederlanders worden, op een enkele uitzondering na:
- Marokkaans paspoort. Doordat ze de Marokkaanse nationaliteit hebben, blíjven ze verbonden met Marokko en met de bemoeienis van de Marokkaanse overheid. Een van de bekendste bemoeienissen is dat ze een goedgekeurde naam moeten hebben en dus geen oerhollandse naam, noch een modenaam zoals andere Nederlanders die aan hun kinderen geven. Je kan de nationaliteit aan de naam aflezen.
- Importbruiden/gommen. Zolang er verse echtgenoten uit Marokko blijven komen, die hun afwijkende cultuur meenemen, blijft de afstand tot de Nederlandse cultuur groot. Doordat op die manier een familieband met Marokko blijft bestaan, zullen ze minder geneigd zijn om hun Marokkaanse staatsburgerschap op te geven (als dat al kan), want dan kunnen ze hun familie niet meer bezoeken en lopen ze eventuele erfenissen mis.
Ook zullen ze regelmatig Marokko bezoeken en dat als vaderland zien (en dus juichen voor dat nationale elftal).
- Marokkaanse cultuur is een islamitische cultuur, die in principe niet-Nederlands is en op punten lijnrecht tegenover de Nederlandse cultuur staat. Komt bij dat de islam gebruik maakt van het Arabisch en de Marokkaanse taal een vorm van Arabisch is, dus het moslim-zijn versterkt het Marokkaan-zijn en andersom (voor Turken is het Arabisch een vreemde taal, net als kerklatijn dat voor Nederlanders is). Verder wijkt de Marokkaanse islam iets af van die in bijvoorbeeld Turkije, waardoor er Marokkaanse en Turkse moskeeën zijn en geen gemengde. Daarmee is de Marokkaanse moskee ook een centrum voor de Marokkaanse gemeenschap, niet alleen op religieus gebied (dit zie je ook bij de Russisch-orthodoxe kerk in Nederland, het is een ontmoetingsplaats voor Russen). Er is daar dus geen integratie met andere nedermoslims, de kans dat er ooit een gezamenlijke nederislam ontstaat die zich conformeert aan Nederlandse normen en waarden is daarmee klein.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lunatiek op 01-12-2018 05:40:25 ]
pi_183472395
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 00:20 schreef Kaji het volgende:
Allereerst mijn complimenten voor de eloquente openingspost.

[..]

Zelf heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met Marokkaanse jongeren, hoewel er toch aardig wat in mijn buurt wonen. Ik kom denk ik verder ook weinig op plekken waar zij wel komen, en ik geloof zeker dat anderen wel problemen ervaren.

[..]

Ik denk dat de politiek er momenteel weinig mee kan, en dat mensen hierin te veel van de politiek verwachten. Het is een kwestie van tijd voordat de nakomelingen van Marokkaanse gastarbeiders net zo 'Nederlands' zijn als jij en ik. Laten we ook niet vergeten dat tribaal gedrag iets is van jongens in het algemeen, niet alleen van Marokkanen. Wel lijkt me duidelijk dat er de nodige fouten zijn gemaakt bij de integratie van Marokkaanse gastarbeiders. Voor de politiek is het denk ik vooral zaak lering te trekken uit deze ervaring bij de toelating van toekomstige groepen immigranten (betere begeleiding, spreiding en minder grote groepen uit één cultuur toelaten).
Het is onoplosbaar, de Marokkaanse cultuur is een geheel andere cultuur dan de Nederlandse cultuur. Dat wat je beschrijft heeft te maken met een sociaal gewenst gedrag. Dat wat je wilt zien en je wilt horen.

Inmiddels heeft 23 procent van de Nederlandse bevolking een migratieachtergrond. Daar nemen de Marokkanen een toppositie in.

[ Bericht 4% gewijzigd door cempexo op 01-12-2018 09:13:07 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 1 december 2018 @ 09:27:00 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183472663
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 08:54 schreef cempexo het volgende:

Inmiddels heeft 23 procent van de Nederlandse bevolking een migratieachtergrond. Daar nemen de Marokkanen een toppositie in.

CBS is het niet met je eens:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-migratieachtergrond
pi_183472738
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 09:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

CBS is het niet met je eens:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-migratieachtergrond
Tussen 1 januari 2015 en 1 januari 2018 nam het aantal inwoners met een Nederlandse achtergrond met 26 duizend af en kwamen er ruim 306 duizend inwoners met een migratieachtergrond bij.

ejb7qzuf9q9.png
  zaterdag 1 december 2018 @ 10:06:34 #58
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183473115
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 09:33 schreef cempexo het volgende:

[..]

Tussen 1 januari 2015 en 1 januari 2018 nam het aantal inwoners met een Nederlandse achtergrond met 26 duizend af en kwamen er ruim 306 duizend inwoners met een migratieachtergrond bij.

[ afbeelding ]
En dan nog meer Turken dan Marokkanen volgens je CBS lijstje.
pi_183473337
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 10:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En dan nog meer Turken dan Marokkanen volgens je CBS lijstje.
Ik schrijf dus toppositie.
  zaterdag 1 december 2018 @ 10:24:30 #60
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183473349
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 10:23 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ik schrijf dus toppositie.
Ja, dat is no. 1. Een berg heeft maar 1 top.
pi_183473371
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 10:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dat is no. 1. Een berg heeft maar 1 top.
Dan heet het koppositie als je op de eerste plaats staat,
pi_183473529
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 05:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik probeer duidelijk te maken hoe die cultuur afwijkt van de Nederlandse. Dat is op zich niet erg, maar dat heeft invloed op je psyche als je er in ondergedompeld wordt. Intuïtief ben je meer alert en kan een (licht) gevoel van onbehagen optreden. Je voelt je een vreemdeling in eigen land, je voelt je eenzaam en kwetsbaar omdat "jouw soort mensen" niet in de buurt is.
Dat is vrij normaal, maar het schept een kloof tussen "ons soort mensen" en "hunnie". Het is aan alle kanten duidelijk dat je er niet bij hoort, en in sommige gevallen wordt buitengesloten.
In Chinatown is dat niet veel anders. Bij Turken scheelt het nog dat je tenminste hun opschriften kunt lezen.
Hiermee sta je in zo'n wijk al op achterstand en zal je reactie op de mensen anders zijn dan elders, waar je je wel thuisvoelt. En op grotere schaal is dat misschien wel wat het onderliggende probleem is: Marokkanen die dat lichte onbehagen voelen bij die Nederlandse cultuur die zo afwijkt van hun eigen cultuur. Die spanning kan zich uiten in angst, dus in terugtrekking in de veilige omgeving, of boosheid met agressie.

Er zijn genoeg tekenen om niet aan te nemen dat Marokkanen net zo Nederlands als andere Nederlanders worden, op een enkele uitzondering na:
- Marokkaans paspoort. Doordat ze de Marokkaanse nationaliteit hebben, blíjven ze verbonden met Marokko en met de bemoeienis van de Marokkaanse overheid. Een van de bekendste bemoeienissen is dat ze een goedgekeurde naam moeten hebben en dus geen oerhollandse naam, noch een modenaam zoals andere Nederlanders die aan hun kinderen geven. Je kan de nationaliteit aan de naam aflezen.
- Importbruiden/gommen. Zolang er verse echtgenoten uit Marokko blijven komen, die hun afwijkende cultuur meenemen, blijft de afstand tot de Nederlandse cultuur groot. Doordat op die manier een familieband met Marokko blijft bestaan, zullen ze minder geneigd zijn om hun Marokkaanse staatsburgerschap op te geven (als dat al kan), want dan kunnen ze hun familie niet meer bezoeken en lopen ze eventuele erfenissen mis.
Ook zullen ze regelmatig Marokko bezoeken en dat als vaderland zien (en dus juichen voor dat nationale elftal).
- Marokkaanse cultuur is een islamitische cultuur, die in principe niet-Nederlands is en op punten lijnrecht tegenover de Nederlandse cultuur staat. Komt bij dat de islam gebruik maakt van het Arabisch en de Marokkaanse taal een vorm van Arabisch is, dus het moslim-zijn versterkt het Marokkaan-zijn en andersom (voor Turken is het Arabisch een vreemde taal, net als kerklatijn dat voor Nederlanders is). Verder wijkt de Marokkaanse islam iets af van die in bijvoorbeeld Turkije, waardoor er Marokkaanse en Turkse moskeeën zijn en geen gemengde. Daarmee is de Marokkaanse moskee ook een centrum voor de Marokkaanse gemeenschap, niet alleen op religieus gebied (dit zie je ook bij de Russisch-orthodoxe kerk in Nederland, het is een ontmoetingsplaats voor Russen). Er is daar dus geen integratie met andere nedermoslims, de kans dat er ooit een gezamenlijke nederislam ontstaat die zich conformeert aan Nederlandse normen en waarden is daarmee klein.
Je vergeet de belangrijkste: in de Marokkaanse (en ook de Turkse) cultuur is het oneervol en een teken van zwakte om schuld te bekennen of toe te geven dat je iets fout gedaan hebt.

Daarom wordt ook altijd ontkent als je iemand vraagt of hij het gedaan heeft, heeft de familie het altijd over "een goede jongen", wordt de schuld altijd bij de Joden/Amerikanen/whatever gelegd etc. Maar het ligt nooit aan de Marokkaan zelf.

In Marokko en Turkije bestaan sociale conventies die hier omheen werken. Je hoeft bijv nooit schuld te erkennen maar moet wel verklaren dat je zoiets nooit zal doen, het slecht is etc. - en het vervolgens stilzwijgend ook nooit meer doen.
In Nederland worden juist die conventies als oneervol en een teken van zwakte/oneerlijkheid gezien.

Dat botst.
pi_183474008
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 10:40 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Je vergeet de belangrijkste: in de Marokkaanse (en ook de Turkse) cultuur is het oneervol en een teken van zwakte om schuld te bekennen of toe te geven dat je iets fout gedaan hebt.

Daarom wordt ook altijd ontkent als je iemand vraagt of hij het gedaan heeft, heeft de familie het altijd over "een goede jongen", wordt de schuld altijd bij de Joden/Amerikanen/whatever gelegd etc. Maar het ligt nooit aan de Marokkaan zelf.

In Marokko en Turkije bestaan sociale conventies die hier omheen werken. Je hoeft bijv nooit schuld te erkennen maar moet wel verklaren dat je zoiets nooit zal doen, het slecht is etc. - en het vervolgens stilzwijgend ook nooit meer doen.
In Nederland worden juist die conventies als oneervol en een teken van zwakte/oneerlijkheid gezien.

Dat botst.
Ik vraag mij af of een psychologisch verband is tussen altijd ontkennen, want dat is gewenst gedrag, en de zeg maar foute dingen doen, dat is ongewenst gedrag, Dus populair gezegd: doe maar wat je wilt want het mag. (van je cultuur)
pi_183474556
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 11:19 schreef cempexo het volgende:

[..]

Ik vraag mij af of een psychologisch verband is tussen altijd ontkennen, want dat is gewenst gedrag, en de zeg maar foute dingen doen, dat is ongewenst gedrag, Dus populair gezegd: doe maar wat je wilt want het mag. (van je cultuur)
Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het moederland zelfs een nog grotere impact heeft - nml dat deze Marokkanen en Turken hun eigen ontkenningen en afschuiven van verantwoordelijkheid inmiddels oprecht zelf geloven.

Zoals die jongeren die hun jeugdhonk zelf hadden gesloopt en niet begrepen dat er geen jeugdhonk meer was. Het hele concept dat ze daar zelf verantwoordelijk voor waren geweest begrepen ze niet - want ze zijn nooit schuldig. Of de doodschoppers van een scheidsrechter, de berovers van een juwelier - dat daar straf op volgt is voor hen volstrekt onbegrijpelijk want "niet hun schuld" en wellicht geloven ze zelfs al werkelijk dat ze het ook niet gedaan hebben.

Eng. Maar geen idee hoe we dat op kunnen lossen.
pi_183475468
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 12:07 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het moederland zelfs een nog grotere impact heeft - nml dat deze Marokkanen en Turken hun eigen ontkenningen en afschuiven van verantwoordelijkheid inmiddels oprecht zelf geloven.

Zoals die jongeren die hun jeugdhonk zelf hadden gesloopt en niet begrepen dat er geen jeugdhonk meer was. Het hele concept dat ze daar zelf verantwoordelijk voor waren geweest begrepen ze niet - want ze zijn nooit schuldig. Of de doodschoppers van een scheidsrechter, de berovers van een juwelier - dat daar straf op volgt is voor hen volstrekt onbegrijpelijk want "niet hun schuld" en wellicht geloven ze zelfs al werkelijk dat ze het ook niet gedaan hebben.

Paradoxale problemen i.c. gedrag als levensstijl kan een leek niet oplossen, de maatschappij als jouw draagvlak beschouwen is een vorm van een geconditioneerd gedrag en die zienswijze vormt een verlenging van je eigen levenshouding en een voorbeeld voor anderen die dat leven ook leiden of beter gezegd willen leiden. Het lijkt me dus vooral een therapeutisch vraagstuk. Geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 01-12-2018 14:22:43 ]
  zaterdag 1 december 2018 @ 13:28:48 #66
6484 ExTec
Benefits of Worldly wisdom
pi_183475757
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 00:51 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Jeetje wat erg zeg. Mis je het in de kerk? Wanneer zou jij graag groente willen halen in de kerk?
Is de vraag niet: waarom zijn er voor dat soort neringen uitzonderingen?

Heb jij enig idee aan wat voor regelgeving een 'normale' middenstander moet voldoen, voor die überhaupt maar 1 pak melk mag verkopen?
The state of being devoted to the affairs of the world; worldliness.
Suffering fools gladly since 2000.
Victor Logica.
  zaterdag 1 december 2018 @ 13:45:29 #67
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183476026
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 13:28 schreef ExTec het volgende:

[..]

Is de vraag niet: waarom zijn er voor dat soort neringen uitzonderingen?

Heb jij enig idee aan wat voor regelgeving een 'normale' middenstander moet voldoen, voor die überhaupt maar 1 pak melk mag verkopen?
ja.
  zaterdag 1 december 2018 @ 13:55:16 #68
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183476193
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 12:07 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Sociale controle wordt tegenwoordig door heel veel mensen gezien als SJW gedrag.
pi_183476291
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 13:55 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Sociale controle wordt tegenwoordig door heel veel mensen gezien als SJW gedrag.
Kassamiep bedoelt hier mee contrôl, dat is wat anders dan controle.
  zaterdag 1 december 2018 @ 14:02:12 #70
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183476306
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:00 schreef cempexo het volgende:

[..]

Kassamiep bedoelt hier mee contrôl, dat is wat anders dan controle.
maar hij zegt:

"Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het"
pi_183476439
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:02 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

maar hij zegt:

"Ik denk (maar heb geen onderzoek om dat te onderbouwen) dat het gebrek aan de sociale controle uit het"
Het gaat niet om het woord en of om de zin, maar om de strekking van de betekenis van sec dat onderwerp.
  zaterdag 1 december 2018 @ 14:23:14 #72
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_183476624
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:10 schreef cempexo het volgende:

[..]

Het gaat niet om het woord en of om de zin, maar om de strekking van de betekenis van sec dat onderwerp.
Dan moet hij dat niet letterlijk zeggen, het lijkt er sterk op dat hij dat wel bedoelde terwijl jij juist aan het interpreteren bent.

Zullen we het hem zelf vragen, anders?
  zaterdag 1 december 2018 @ 14:31:32 #73
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183476738
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 10:40 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dat botst.
Ik weet niet of dat typisch Marokkaans (en Turks) is, of dat die mores vanuit de islam komen.

De reden waarom ik het niet noem is omdat je hier pas mee wordt geconfronteerd nadat er iets is voorgevallen. Het is niet dat je de Marokkaanse slagerij binnenloopt en men massaal de schuld aan een ander geeft. Dat is pas als je er met je Nederlandse geheven vingertje op wijst dat het vlees buiten op de stoep zetten waarbij het vlees contact maakt met de stoeptegels niet zo hygiënisch is. "Iek niet weten, ik niet begraip".
  zaterdag 1 december 2018 @ 14:39:08 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183476828
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2018 13:55 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Nee, sociale controle is dat de mensen uit je eigen cultuur kijken of je je wel aan de normen en waarden van die cultuur houdt en met je gedrag die cultuur niet in discrediet brengt.

SJW willen de cultuur van anderen aanpassen aan hun eigen standaarden die zij moreel verheven boven de rest vinden. Ze zitten niet uit het keukenraam te kijken of Pietje van de buren zijn handen van Sientje af kan houden.
pi_183476839
Gelukkig zijn er meer dan genoeg hele fijne Marokkaanse mensen, maar een cultuurprobleem hebben ze zeker wel. Het is in het algemeen genomen toch best een kutcultuur. :) Overdreven macho/patserig, heetgebakerd (wat daar natuurlijk weer mee verbonden is), haatdragend en 'oog-om-oog tand-om-tand'. Dat is het cultuurprobleem daar. Gewoon niet zo'n fijne atmosfeer. Daar kunnen we niet echt omheen.
Eens kijken
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')