abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage vrijdag 30 november 2018 @ 08:12:46 #26
38148 crew  Innisdemon
pi_183451828
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 08:07 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Maar gemeente en belastingdienst hebben niks met elkaar te maken.
Nee in principe niet. Maar ik kan me voorstellen dat de belastingdienst in voorkomende gevallen gebruik maakt van de door de gemeente vastgestelde WOZ.

Het zal bij de BD zijn waar je kunt achterhalen of dit in TS' geval ook geldt.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_183451838
Oh wacht ff, je hebt met de Duitse erfbelasting te maken he? Dan ligt het misschien anders dan wat de Nederlandse belastingdienst hanteert.
  Redactie Frontpage vrijdag 30 november 2018 @ 08:18:07 #28
38148 crew  Innisdemon
pi_183451859
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 08:14 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh wacht ff, je hebt met de Duitse erfbelasting te maken he? Dan ligt het misschien anders dan wat de Nederlandse belastingdienst hanteert.
Echt? Dat had ik nog niet gelezen in dit draadje
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_183451867
quote:
11s.gif Op vrijdag 30 november 2018 08:18 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Echt? Dat had ik nog niet gelezen in dit draadje
ik weet het uit een eerder topic van TS over de erfenis
pi_183451899
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 08:14 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh wacht ff, je hebt met de Duitse erfbelasting te maken he? Dan ligt het misschien anders dan wat de Nederlandse belastingdienst hanteert.
Ja maar daar is nu discussie over. Ik denk van wel. Mijn stiefmoeder die de andere erfgename is denkt van niet....

Schijt irritant
pi_183452218
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 08:22 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja maar daar is nu discussie over. Ik denk van wel. Mijn stiefmoeder die de andere erfgename is denkt van niet....

Schijt irritant
wat zij denkt doet er niet toe, toch? Ik neem aan dat de notaris daar toch wel duidelijkheid over kan verschaffen.
Maar goed, als het toch met de Nederlandse belastingdienst te maken zou krijgen, dan pak je de WOZ en heb je geen taxatie nodig (heb net zelf een erfenis afgehandeld).
pi_183452571
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 08:55 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

wat zij denkt doet er niet toe, toch? Ik neem aan dat de notaris daar toch wel duidelijkheid over kan verschaffen.
Maar goed, als het toch met de Nederlandse belastingdienst te maken zou krijgen, dan pak je de WOZ en heb je geen taxatie nodig (heb net zelf een erfenis afgehandeld).
Oh joh? Mja deze notaris wilt het absoluut niet doen zonder taxatie.


We hebben een meningsverschil over wat de eerste notaris zei....
  Redactie Frontpage vrijdag 30 november 2018 @ 09:31:32 #33
38148 crew  Innisdemon
pi_183452636
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 09:26 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Oh joh? Mja deze notaris wilt wil het absoluut niet doen zonder taxatie.

We hebben een meningsverschil over wat de eerste notaris zei....
quote:
Haar argument om het niet te doen is omdat ze zegt dat er een grote kans is dat er er nog een naheffing komt van de belastingdienst als we niet de economische waarde opgeven.
Grote kans <> absolute zekerheid of wettelijke verplichting

In dat geval lijkt mij dat de notaris doet wat de klant wil (als het binnen de wettelijk grenzen past)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_183455547
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 22:43 schreef MaximumRush het volgende:
Mijn ervaring is dat er genoeg taxateurs zijn die aan je vragen op wat voor bedrag je wilt eindigen.
Eehhm, dat doen ze inderdaad, echter:

Een taxateur opereert binnen de grenzen van wat deze verantwoordt vindt als marktwaarde. Als deze vindt dat je huis 200.000 euro waard is, maar jij hebt 210.000 nodig voor de hypotheekverstrekker, dan krijg je die 210K.

Heb je echter 300K nodig, dan kan je de bietenbrug op. Als het goed is tenminste. Maar als er dan iets misgaat dan kan de taxateur in de problemen komen.

Voor mijn werk bekijk ik regelmatig taxatierapporten, dus dat er af en toe binnen marges wat gerommeld wordt is niet zo'n probleem.
  vrijdag 30 november 2018 @ 13:01:20 #35
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_183455656
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 22:10 schreef oranjevogel1 het volgende:
Om een lagere taxatie te krijgen kun je ook tijdelijk de waarde van je woning verminderen. Dubbelglas door enkelglas vervangen. Inbouwapparaten verwijderen. etc etc
_O-
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_183455902
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 12:54 schreef VanAvesaat het volgende:

[..]

Eehhm, dat doen ze inderdaad, echter:

Een taxateur opereert binnen de grenzen van wat deze verantwoordt vindt als marktwaarde. Als deze vindt dat je huis 200.000 euro waard is, maar jij hebt 210.000 nodig voor de hypotheekverstrekker, dan krijg je die 210K.

Heb je echter 300K nodig, dan kan je de bietenbrug op. Als het goed is tenminste. Maar als er dan iets misgaat dan kan de taxateur in de problemen komen.

Voor mijn werk bekijk ik regelmatig taxatierapporten, dus dat er af en toe binnen marges wat gerommeld wordt is niet zo'n probleem.
Het verschil is zo'n 30 duizend euro. Weet niet of dat echt de moeite waard is om dan een ander te zoeken die het misschien wel doet?
pi_183456911
Ik snap die taxatie sowieso niet. Voor de erfbelasting in NL wordt gewoon de WOZ waarde gehanteerd.
Of zijn hier bijzondere omstandigheden? Waar woonde de overledene? Als dat buitenland was, hoelang is die persoon al weg uit NL? Waar staat de woning?
Heeft het te maken met de aangifte erfbelating of met de verdeling van de erfenis?
Als het de verdeling betreft snap ik het nog niet, want dan ga je uit vsn de uiteindelijke opbrengst en niet van een taxatiewaarde.

Vaag verhaal
A mind with a heart of it's own
pi_183457053
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:04 schreef DrMarten het volgende:
Ik snap die taxatie sowieso niet. Voor de erfbelasting in NL wordt gewoon de WOZ waarde gehanteerd.
Of zijn hier bijzondere omstandigheden? Waar woonde de overledene? Als dat buitenland was, hoelang is die persoon al weg uit NL? Waar staat de woning?
Heeft het te maken met de aangifte erfbelating of met de verdeling van de erfenis?
Als het de verdeling betreft snap ik het nog niet, want dan ga je uit vsn de uiteindelijke opbrengst en niet van een taxatiewaarde.

Vaag verhaal
Het huis wordt op mijn naam over geschreven. Mijn vader was de eigenaar en hij was Duits. Woonde niet meer in Nederland.

De notaris zegt dat als wij de WOZ waarde hanteren er een grote kans is op een naheffing omdat dat bedrag niet overeenkomt met de eventuele verkoopwaarde.
pi_183457098
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:11 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Het huis wordt op mijn naam over geschreven. Mijn vader was de eigenaar en hij was Duits. Woonde niet meer in Nederland.

De notaris zegt dat als wij de WOZ waarde hanteren er een grote kans is op een naheffing omdat dat bedrag niet overeenkomt met de eventuele verkoopwaarde.
maar over wat voor naheffing heeft de notaris het dan? Want voor de Nederlandse erfbelasting wordt al sinds 2010 de WOZ aangehouden, dus daar kan het geen naheffing van zijn.
pi_183457124
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 13:16 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Het verschil is zo'n 30 duizend euro. Weet niet of dat echt de moeite waard is om dan een ander te zoeken die het misschien wel doet?
30K op een waarde van 100K of 30K op een waarde van 700K? Dat maakt nog wel een verschil.
pi_183457126
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:11 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Het huis wordt op mijn naam over geschreven. Mijn vader was de eigenaar en hij was Duits. Woonde niet meer in Nederland.

De notaris zegt dat als wij de WOZ waarde hanteren er een grote kans is op een naheffing omdat dat bedrag niet overeenkomt met de eventuele verkoopwaarde.
Was hij meer dan 10 jaar weg uit Nederland? En was hij uberhaupt Nederlander?
A mind with a heart of it's own
pi_183457191
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:14 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

maar over wat voor naheffing heeft de notaris het dan? Want voor de Nederlandse erfbelasting wordt al sinds 2010 de WOZ aangehouden, dus daar kan het geen naheffing van zijn.
Bovendien, als erflater geen Nederlander was of al meer dan 10 jaar weg was uit Nederland is er uberhaupt geen sprake van erfbelasting.

Klinkt als een notaris die er geen zak van snapt.

Als er meerdere erfgenamen zijn snap jk dat er een taxatie moet komen aangezien de woning op naam van één erfgenaam komt. Dan moeten de anderwn daarvoor gecompenseerd worden en moet er dus een waarde worden bepaald. Maar dat staat compleet los van erfbelasting.
A mind with a heart of it's own
pi_183457251
Misschien kan TS nog even een linkje plaatsen naar haar eerdere topic over de erfenis, ik kan het zo snel niet vinden.
pi_183458142
Oh, gevonden WGR / Onduidelijkheid erfenis.
Misschien dat hierdoor dingen nog wat duidelijker worden, ik geloof dat ik niks van die notaris snap.
pi_183458345
Mijn vader had idd niet de Nederlandse nationaliteit.

We zijn al eerder bij een notaris geweest en zij heeft gezegd dat het idd via het Duitse erfrecht gaat omdat hij een Duitser was. Mijn stiefmoeder vond haar te duur dus wil niet verder met haar. Nu zijn we dus bij een andere notaris en deze zegt dus dat we het huis moeten laten taxeren maar bemoeit zich verder niet met de verdeling ofzo.

Wat misschien nog uitmaakt is dat het testament wat er gebruikt wordt wel in Nederland is gemaakt lang geleden en dat er huwelijkse voorwaarden zijn. Maar van wat ik heb begrepen gaat dat over de verdeling en niet de belasting. Mijn stiefmoeder denkt anders.

Ik denk dat ik van uit Duitsland een brief zal ontvangen van de Duitse belastingdienst en zij denkt dat ik hier in Nederland aan belasting moet betalen.

Geloof dat er zelfs op de site van de belastingdienst staat dat de erfgenamen de waarde mogen bepalen aan de hand van de woz waarde..
pi_183458399
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:15 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

30K op een waarde van 100K of 30K op een waarde van 700K? Dat maakt nog wel een verschil.
De woz waarde is 111 duizend. De taxateur zegt 140 duizend.
pi_183458434
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2018 14:14 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

maar over wat voor naheffing heeft de notaris het dan? Want voor de Nederlandse erfbelasting wordt al sinds 2010 de WOZ aangehouden, dus daar kan het geen naheffing van zijn.
Zij zegt dat de waarde bij verkoop hoger zal zijn dan de woz waarde en omdat het tussen familieleden gaat de kans er groot is dat er een naheffing zal komen. Ze wil het ook gewoon niet doen ook al gaf ik aan dat ik het risico neem.
  vrijdag 30 november 2018 @ 15:15:38 #48
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_183458440
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:14 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

De woz waarde is 111 duizend. De taxateur zegt 140 duizend.
Laat die taxateur lekker taxeren naar wat hij waard is. Daarom komt hij toch ook langs?
pi_183458459
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:15 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Laat die taxateur lekker taxeren naar wat hij waard is. Daarom komt hij toch ook langs?
Nou ja een lager bedrag is gunstiger toch :P Hij komt langs omdat die notaris het niet zonder wilt doen. Wij zelf zijn tevreden met de woz waarde. Het hoeft ook niet verkocht te worden.
  vrijdag 30 november 2018 @ 15:18:20 #50
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_183458499
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 15:16 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nou ja een lager bedrag is gunstiger toch :P Hij komt langs omdat die notaris het niet zonder wilt doen. Wij zelf zijn tevreden met de woz waarde. Het hoeft ook niet verkocht te worden.
Maar de belastingdienst is er niet tevreden mee omdat de Wozwaarde waarde van een jaar geleden of langer vertegenwoordigt (wat overigens vaak ook niet klopt).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')