abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 29 november 2018 @ 15:57:23 #1
250643 FOOIJDONK
Een heer in het verkeer....
pi_183440618
Ha mede fokkers,

wij willen graag thuis een eigen 2 persoons sauna. Hebben hier ruimte voor op zolder. Nu ben ik op zoek naar jullie ervaringen:
- waar moet ik aan denken bij de aanleg? Stroom/ondergrond/afstand tot een muur etc.?
- ervaringen en of tips?
- Infrarood of finse sauna?
- Ervaring met bepaalde winkels/handelaren?
LIEFF ZIJNN!!!
pi_183440699
krachtstroomaansluiting nodig in de meterkast

verder: denk je echt dat je er vaak in gaat? veel mensen die zo'n ding hebben gaan er een paar keer in, om er vervolgens nooit meer in te gaan... just saying..
pi_183440702
Ik heb een infrarood sauna gehad thuis en was erg fijn! Infrarood dringt ook dieper door in de spieren. Wij hebben hem op marktplaats van iemand overgenomen. Nog in nieuwe staat.
Wat afstand tot de muur betreft: wij hadden hem een cm of 10 van de muur staan, maar eerlijk gezegd niet echt over nagedacht, omdat de lampen vooral van binnen warm worden.
Je kon de temperatuur en duratie zelf regelen.
Infrarood is ook een stuk makkelijker te reguleren dan bijvoorbeeld een kolensauna. Die duurt ook veel langer voordat hij weer is afgekoeld en je kunt de maximum temperatuur niet makkelijk regelen.

Ik vond het erg fijn, vooral omdat je hem niet warm hoeft te houden zoals een jacuzzi. Zo kun je het energiegebruik een beetje in de hand houden.
  donderdag 29 november 2018 @ 16:04:40 #4
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183440767
Ik heb een houtgestookte in mn tuin...
Op zolder zou ik ir nemen inderdaad..

Het fijnst is ook als je een emmer koud water over je heen kan laten vallen.. voor je een trap af moet naar een douche oid..

Zoiets dus:

Maar dat kan ook minder fancy..
pi_183443041
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 15:57 schreef FOOIJDONK het volgende:
- Infrarood of finse sauna?
Zijn jullie bekend met sauna's? Welke vind je fijn?

Een IR cabine is misschien makkelijk voor thuis maar ik vind het maar een saaie bedoening. Ik zou een Finse sauna willen, of anders maar niets.
  donderdag 29 november 2018 @ 18:03:05 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183443249
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 17:50 schreef XanderH het volgende:

[..]

Zijn jullie bekend met sauna's? Welke vind je fijn?

Een IR cabine is misschien makkelijk voor thuis maar ik vind het maar een saaie bedoening. Ik zou een Finse sauna willen, of anders maar niets.
Je weet dat een finse sauna een hok met banken is waar je een vuurtje in stookt?
pi_183444626
Ik heb dit ook serieus overwogen. Uiteindelijk niet gedaan, ik snap nog steeds niet goed waarom :D . Marktplaats staat er bol van.
Resistance is futile.
  vrijdag 30 november 2018 @ 08:46:47 #8
250643 FOOIJDONK
Een heer in het verkeer....
pi_183452127
quote:
1s.gif Op donderdag 29 november 2018 17:50 schreef XanderH het volgende:

[..]

Zijn jullie bekend met sauna's? Welke vind je fijn?

Een IR cabine is misschien makkelijk voor thuis maar ik vind het maar een saaie bedoening. Ik zou een Finse sauna willen, of anders maar niets.
Wij zijn bekend met sauna's. Vind persoonlijk een finse het fijnst, maar qua opstarttijd etc. staat me beetje tegen.
LIEFF ZIJNN!!!
  vrijdag 30 november 2018 @ 08:48:36 #9
250643 FOOIJDONK
Een heer in het verkeer....
pi_183452141
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 19:19 schreef Seven. het volgende:
Ik heb dit ook serieus overwogen. Uiteindelijk niet gedaan, ik snap nog steeds niet goed waarom :D . Marktplaats staat er bol van.
Dat Marktplaats er bol van staat, houd me ook beetje tegen. Ben daarom op zoek naar ervaringen....

quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 16:01 schreef Banaanvragen het volgende:
krachtstroomaansluiting nodig in de meterkast

verder: denk je echt dat je er vaak in gaat? veel mensen die zo'n ding hebben gaan er een paar keer in, om er vervolgens nooit meer in te gaan... just saying..
Heb je voor een 2persoons ook al een krachtstroom aansluiting nodig? En voor de rest geen eisen aan de omgeving etc?
LIEFF ZIJNN!!!
pi_183452208
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 08:46 schreef FOOIJDONK het volgende:

[..]

Wij zijn bekend met sauna's. Vind persoonlijk een finse het fijnst, maar qua opstarttijd etc. staat me beetje tegen.
Tja, als je bij een sauna komt waar het vuur al lekker brandt, en je er zo in kan rollen denk je daar inderdaad niet aan. Maar misschien heeft de eerste medewerker die s ochtends om 6 uur arriveerde hem al opgestookt...

Keuze is misschien ook, ga je voor een losstaand houten hokje, of wil je m echt vast inbouwen in een kamer / ruimte op zolder?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 30 november 2018 @ 08:57:36 #11
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_183452246
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 16:01 schreef Banaanvragen het volgende:
krachtstroomaansluiting nodig in de meterkast
Dat is voor een infraroodsauna niet nodig toch? Eigenlijk is het niet veel meer dan een ingebouwde terrasheater :+

quote:
verder: denk je echt dat je er vaak in gaat? veel mensen die zo'n ding hebben gaan er een paar keer in, om er vervolgens nooit meer in te gaan... just saying..
Dat vraag ik me ook altijd af. Is het niet juist lekker om af en toe naar de sauna te gaan en daar helemaal te ontspannen buiten de sleur van je dagelijkse dingen die je thuis wel hebt?
Don't let my username fool you...
pi_183452356
Krachtstroom is niet altijd nodig. Voor kleine sauna’s zijn er ook kachels op 230v te koop.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 30 november 2018 @ 09:41:27 #13
250643 FOOIJDONK
Een heer in het verkeer....
pi_183452790
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 08:55 schreef Gripper het volgende:

[..]

Tja, als je bij een sauna komt waar het vuur al lekker brandt, en je er zo in kan rollen denk je daar inderdaad niet aan. Maar misschien heeft de eerste medewerker die s ochtends om 6 uur arriveerde hem al opgestookt...

Keuze is misschien ook, ga je voor een losstaand houten hokje, of wil je m echt vast inbouwen in een kamer / ruimte op zolder?
Ik dacht aan iets losstaands, mocht het dan niet bevallen kan het zo marktplaats op....
Kan een sauna tegen een muur worden geplaatst?
LIEFF ZIJNN!!!
pi_183452808
Wij hadden er in ons eigen vakantiehuis een, echt zo vaak in gegaan aanrader ! Ik mis hem ook oprecht.
Ik was hier...
pi_183453230
praktisch: infrarood
- bijna geen opwarmtijd
- kan meestal wel op 230v aansluiting
- bijna geen restwarmte

nadelen gewone/finse sauna:
- lange opwarmtijd (verbruikt hierdoor dus ook meer stroom)
- voor de electrische kachels meestal wel krachtstroom nodig
- veel restwarmte die de hele kamer opwarmt waar de sauna in staat

de gewone/finse sauna is wel de meest lekkere :9 kun je tenminste ook water met geurolieën op de kachel gooien voor een echte aufguss
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 30 november 2018 @ 13:23:46 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183456024
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 09:41 schreef FOOIJDONK het volgende:

[..]

Ik dacht aan iets losstaands, mocht het dan niet bevallen kan het zo marktplaats op....
Kan een sauna tegen een muur worden geplaatst?
Ja die infraroodhokjes kun je overal plaatsen.. is ideaal.. aanzetten en gaan.. (de meeste andere ook wel, maar dat moet je even navragen)
Ik ben altijd aan het klooien met de kachel opstoken.. (Lees: steeds heen en weer lopen om bij te vullen, kan daar ook wel gaan zitten maar bij vrieskou is dat best kut :P )
Aan de andere kant is houtwarmte de lekkerste (vind ik zelf)

Oh even voor de duidelijkheid.. mijn kachel is gewoon een werkplaatshoutkachel
(en heb er zelf een kooi/bak met saunastenen op gemaakt.. als iemand dat ook wil: weet wat je doet en gooi geen water op een kachel, dan (ont)ploft ie, kapot of erger)

[ Bericht 6% gewijzigd door Zolderkamer op 30-11-2018 13:30:32 ]
pi_183488726
Ik denk dat als je het doet je het goed moet doen. Dus kiezen wat je het fijnst vindt en daar dus je spaardoel of budget op aanpassen. Als je gaat voor minder dan ga je er ws ook minder gebruik van maken.

Ik zou in jullie geval dus kiezen voor een sauna met elektrische kachel, met opgiet mogelijkheid. Idd krachtstroom. De opwarmtijd is ca een half uur. Een beetje afhankelijk van de grootte en de gekozen kachel. Desnoods hang je er nog een IR paneel in dan versnel je het proces wat.
Bij mij in de sportschool hebben ze een 4 persoons IR sauna met 12 panelen. Het eerste kwartier moet die ook opwarmen.

Let op de houtsoort... de muren moeten van noorderlijk hout zijn. (Scandinavie) daar groeit een boom minder snel. Daardoor zitten de jaarringen dicht bij elkaar en houden ze dus de warmte langer vast. De meeste sauna's waar dit wordt aangegeven hebben noordelijk hout uit Italie. Dit is misschien vooral boeiend als die de hele dag aan zou staan.

De banken moeten echter juist van snel groeiend hout zijn want dan verliest die snelnde warmte en dat ligt wat fijner.

Zelf wil ik in de achtertuin een houtgestookte sauna maken. Dit vnl ook om geen onverwachtte stroomrekening te krijgen.
pi_183488929
Goed verhaal Nico zo zie ik het ook.

Ons toekomstig huis heeft een sauna boven met Elektrische kachel zodat je daadwerkelijk kunt opgieten etc.

Voorheen had ik in mijn ouderlijk huis een infrarood sauna voor mijn ouders in een kast ingebouwd. Zo'n eenpersoons hokje met radio je kent ze wel.

Die laatste is sporadisch gebruikt. Het is gewoon net niet echt een sauna. Als wij een dagje sauna doen, vrij geregeld wel, dan pakken we de Ir vaak als eerste om in te komen... Maar daar ben ik mee gestopt. Ik heb altijd het gevoel van wat doe ik hier in dit kille hok.

Dus als je het doet.. doe het goed.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')