abonnement Unibet Coolblue
pi_183430028
Ik heb vandaag een 2ehands macbook gekregen, hartstikke fijn, maar ik krijg Lion dus niet geconfigureerd. Als ik dat probeer wordt mijn apple ID gevraagd en daarna volgt 'temporarily unavailable'.
Googlend kom ik er al achter dat dit zeer ws komt doordat mijn ID nog niet aan een mac is gekoppeld en wordt aangeraden op safari in te loggen op Icloud.com, alleen ondersteunt de meegeleverde oude versie van safari die site niet (of omgekeerd). Catch 22 dit..

Weet iemand hoe ik dit oplos? 't is nog een prima apparaat maar zonder besturingssysteem.. niet
  Moderator woensdag 28 november 2018 @ 23:42:13 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_183432177
Installeer Windows
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_183433200
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 22:30 schreef Maartel het volgende:
Ik heb vandaag een 2ehands macbook gekregen, hartstikke fijn, maar ik krijg Lion dus niet geconfigureerd. Als ik dat probeer wordt mijn apple ID gevraagd en daarna volgt 'temporarily unavailable'.
Googlend kom ik er al achter dat dit zeer ws komt doordat mijn ID nog niet aan een mac is gekoppeld en wordt aangeraden op safari in te loggen op Icloud.com, alleen ondersteunt de meegeleverde oude versie van safari die site niet (of omgekeerd). Catch 22 dit..

Weet iemand hoe ik dit oplos? 't is nog een prima apparaat maar zonder besturingssysteem.. niet
De reactie hierboven is uiteraard bullshit. Je kunt de foutmelding ook krijgen als je Safari wel up to date is, dus deze melding betekent niet dat je browser versie te oud is. Probeer deze instructies eens uit.
pi_183433249
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 01:34 schreef Riparius het volgende:

[..]

De reactie hierboven is uiteraard bullshit. Je kunt de foutmelding ook krijgen als je Safari wel up to date is, dus deze melding betekent niet dat je browser versie te oud is. Probeer deze instructies eens uit.
Ik ga eens kijken, maar aangezien er momenteel geen besturingssysteem op staat weet ik niet of ik uberhaupt een finder heb?
(Als dat wel zo is dan heb ik al een nieuwe versie van chrome gedownload, maar ook die krijg ik dus vooralsnog niet geopend)

't is overigens een mac uit 2008, dus dat safari echt verouderd is sluit ik niet uit
pi_183433459
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2018 01:46 schreef Maartel het volgende:

[..]

Ik ga eens kijken, maar aangezien er momenteel geen besturingssysteem op staat weet ik niet of ik uberhaupt een finder heb?
(Als dat wel zo is dan heb ik al een nieuwe versie van chrome gedownload, maar ook die krijg ik dus vooralsnog niet geopend)

't is overigens een mac uit 2008, dus dat safari echt verouderd is sluit ik niet uit
I see. Ik ben niet zo bekend met macs, maar 10 jaar is wel echt oud, om niet te zeggen hopeloos verouderd. Onder Windows ga je met een browser van 10 jaar oud ook onherroepelijk tegen allerlei problemen aanlopen maar niet tegen dit soort bizarre Kafkaiaanse toestanden. Maar goed, als ik dit zo lees ben je bepaald niet de enige met die foutmelding. De teneur van de meeste verhalen is dat het niet lukt dit op te lossen zonder een tweede mac of zonder een tweede Apple ID of zonder eerst een ander OS te installeren of zonder hulp van Apple. Leuk leesvoer voor iedereen die beweert dat Apple zo gebruiksvriendelijk is, dat wel.
pi_183461498
Maak een USB stickje aan met El Capitan of Sierra (denk niet dat hij High Sierra aankan). Zie hier:

https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-sierra/

Lion is echt zo oud, daar kun je niets meer mee, ook niet upgraden. Herinstalleren from scratch is het beste.Ik heb mijn vriendin een Early 2009 iMac gegeven met SSD upgrade, 8 GB RAM en patched High Sierra. Draait de basisdingen echt nog prima, ook 1080p streaming.

[ Bericht 12% gewijzigd door Drommelsch85 op 30-11-2018 18:33:40 ]
url
  zaterdag 1 december 2018 @ 12:58:58 #7
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_183475288
Op een moderne Mac kan je het OS installeren vanaf het internet, ook als er geen OS op staat. Jouw Mac is daar denk ik te oud voor.

Afhankelijk van welke OS er op stond kan je proberen via recovery mode te installeren, maar dan moet het apparaat wel minimaal macOS 10.12.4.

Als je CMD+R ingedrukt houdt na het inschakelen, dan start je in recovery mode en installeert ie de laatste OS versie de er op stond

Als je CMD+OPTION+R ingedrukt houdt dan installeert ie de nieuwste versie die compatible is met je Mac.

Als je CMD+SHIFT+OPTION+R ingedrukt houdt dan installeert ie de macOS versie waarmee het apparaat oorspronkelijk geleverd is.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zaterdag 1 december 2018 @ 13:00:44 #8
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_183475324
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2018 22:30 schreef Maartel het volgende:
Ik heb vandaag een 2ehands macbook gekregen, hartstikke fijn, maar ik krijg Lion dus niet geconfigureerd. Als ik dat probeer wordt mijn apple ID gevraagd en daarna volgt 'temporarily unavailable'.
Je moet vanuit de installer ook kunnen kiezen om een nieuw iCloud account aan te maken, of je kan iCloud activatie over slaan en na installatie alsnog doen.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_183476130
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 13:00 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Je moet vanuit de installer ook kunnen kiezen om een nieuw iCloud account aan te maken, of je kan iCloud activatie over slaan en na installatie alsnog doen.
Die optie staat er niet. En ik heb een account. Alleen is dat dus niet gekoppeld aan een mac, en dat lijkt apple moeilijk te vinden.
pi_183476141
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 12:58 schreef Aaargh! het volgende:
Op een moderne Mac kan je het OS installeren vanaf het internet, ook als er geen OS op staat. Jouw Mac is daar denk ik te oud voor.

Afhankelijk van welke OS er op stond kan je proberen via recovery mode te installeren, maar dan moet het apparaat wel minimaal macOS 10.12.4.

Als je CMD+R ingedrukt houdt na het inschakelen, dan start je in recovery mode en installeert ie de laatste OS versie de er op stond

Als je CMD+OPTION+R ingedrukt houdt dan installeert ie de nieuwste versie die compatible is met je Mac.

Als je CMD+SHIFT+OPTION+R ingedrukt houdt dan installeert ie de macOS versie waarmee het apparaat oorspronkelijk geleverd is.
In alle 3 de gevallen is Lion de enige optie die verschijnt en aangezien dat niet het oorspronkelijke systeem is wat er op stond is t ws een kwestie dat mijn account het recht niet heeft het te installeren.
pi_183476166
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2018 18:08 schreef Drommelsch85 het volgende:
Maak een USB stickje aan met El Capitan of Sierra (denk niet dat hij High Sierra aankan). Zie hier:

https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-sierra/

Lion is echt zo oud, daar kun je niets meer mee, ook niet upgraden. Herinstalleren from scratch is het beste.Ik heb mijn vriendin een Early 2009 iMac gegeven met SSD upgrade, 8 GB RAM en patched High Sierra. Draait de basisdingen echt nog prima, ook 1080p streaming.
Het probleem met dit soort oplossingen is dat ik voor het maken van zo'n USB ook al een werkende mac met appstore nodig heb.. en die heb ik dus nog niet.

Opzich wil ik m alleen gaan gebruiken voor tekstverwerking dus oud besturingssysteem is geen ramp. Alleen het ding aan de praat krijgen..
  Redactie Games zaterdag 1 december 2018 @ 14:07:56 #12
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_183476400
Misschien staat de Apple beveiligingsoptie in iCloud nog aan. Elk apparaat is tegenwoordig te koppelen aan iCloud en Find My Mac/iPhone optie. Dat is een stukje computerbeveiliging tegen diefstal, waardoor mensen niet makkelijk kunnen inloggen op een apparaat of toestel. Dan zou die andere persoon waarvan je em gekocht hebt, eerst moeten laten verwijderen uit zijn lijst van apparaten waarvan hij eigenaar is op z'n iCloud-account.

Zie hier: https://support.apple.com/kb/PH21251?locale=en_US

Ik weet alleen even niet of dat op Lion ook al zat. Is ondertussen best lang geleden.

Maar ik zou idd, eerste proberen te resetten. Je kan bijvoorbeeld via Disk Utility, als je Lion opstart, je schijf leeg te maken, maar dan moet je daarnaast wel een USB-stick/DVD hebben met het OS om het opnieuw te kunnen installeren.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  zaterdag 1 december 2018 @ 14:16:38 #13
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_183476527
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 13:52 schreef Maartel het volgende:

[..]

In alle 3 de gevallen is Lion de enige optie die verschijnt en aangezien dat niet het oorspronkelijke systeem is wat er op stond is t ws een kwestie dat mijn account het recht niet heeft het te installeren.
Het probleem is dat die versie heel oud is dat er toen nog voor betaald moest worden, hij zal dus waarschijnlijk willen checken bij Apple of je Lion wel gekocht hebt. Pas vanaf 10.9 is macOS gratis.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  Redactie Games zaterdag 1 december 2018 @ 14:18:00 #14
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_183476540
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:16 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Het probleem is dat die versie heel oud is dat er toen nog voor betaald moest worden, hij zal dus waarschijnlijk willen checken bij Apple of je Lion wel gekocht hebt. Pas vanaf 10.9 is macOS gratis.
Nee, dit is onzin. Ik heb op een Macbook heel vaak een clean install gedaan als er weer een nieuwe versie van OS X uit kwam, geen enkele check of je em wel gekocht had. Gaat enkel erom dat je het OS had.

Ik heb nog een oude Macbook met Mountain Lion 10.8.2, daar zou ik eventueel nog een installer-image van kunnen uploaden, maar dat gaat een beetje tegen Fok! Policy in geloof ik.. :')

En een Mac uit 2008 moet volgens mij OS X 10.9 Mavericks ook nog wel aankunnen.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_183482296
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:18 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

Nee, dit is onzin. Ik heb op een Macbook heel vaak een clean install gedaan als er weer een nieuwe versie van OS X uit kwam, geen enkele check of je em wel gekocht had. Gaat enkel erom dat je het OS had.

Ik heb nog een oude Macbook met Mountain Lion 10.8.2, daar zou ik eventueel nog een installer-image van kunnen uploaden, maar dat gaat een beetje tegen Fok! Policy in geloof ik.. :')

En een Mac uit 2008 moet volgens mij OS X 10.9 Mavericks ook nog wel aankunnen.
Volgens de wiki is Lion het hoogst geaccepteerde besturingssysteem.
Inmiddels een USB gemaakt, maar die ziet ie nog niet als bootable device.

Oorspronkelijk is ie trouwens niet geleverd met Lion dus feit dat ik dat nooit gekocht heb met mijn ID zou best wel eens t probleem kunnen zijn
pi_183482331
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:07 schreef Mr.Noodle het volgende:
Misschien staat de Apple beveiligingsoptie in iCloud nog aan. Elk apparaat is tegenwoordig te koppelen aan iCloud en Find My Mac/iPhone optie. Dat is een stukje computerbeveiliging tegen diefstal, waardoor mensen niet makkelijk kunnen inloggen op een apparaat of toestel. Dan zou die andere persoon waarvan je em gekocht hebt, eerst moeten laten verwijderen uit zijn lijst van apparaten waarvan hij eigenaar is op z'n iCloud-account.

Zie hier: https://support.apple.com/kb/PH21251?locale=en_US

Ik weet alleen even niet of dat op Lion ook al zat. Is ondertussen best lang geleden.

Maar ik zou idd, eerste proberen te resetten. Je kan bijvoorbeeld via Disk Utility, als je Lion opstart, je schijf leeg te maken, maar dan moet je daarnaast wel een USB-stick/DVD hebben met het OS om het opnieuw te kunnen installeren.
Dat leegmaken is al gebeurd (behalve van de systeempartitie, die kan ik niet legen aangezien ie daar op opstart). Ben al bezig met USB, maar vooralsnog met weinig succes
  zondag 2 december 2018 @ 13:32:03 #17
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_183492944
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 december 2018 14:18 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

Nee, dit is onzin. Ik heb op een Macbook heel vaak een clean install gedaan als er weer een nieuwe versie van OS X uit kwam, geen enkele check of je em wel gekocht had. Gaat enkel erom dat je het OS had.
DIt kan pas vanaf 2013. OP's MacBook is uit 2008. Je kon echt geen clean install doen vanuit recovery naar een nieuwe versie van MacOS zonder deze eerst aan te schaffen voor Mavericks.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_183507870
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 13:53 schreef Maartel het volgende:
werkende mac met appstore nodig heb.. en die heb ik dus nog niet.
Niet echt.. via the torrentz is er gewoon een installatie dmg te downloaden buiten de appstore om. De tutorial gebruikt de dmg voor het aanmaken van de stick.
url
pi_183517754
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 02:04 schreef Drommelsch85 het volgende:

[..]

Niet echt.. via the torrentz is er gewoon een installatie dmg te downloaden buiten de appstore om. De tutorial gebruikt de dmg voor het aanmaken van de stick.
Ik heb in Windows al wel met Transmac van een dmg een stick gemaakt, maar die wordt door de mac niet als bootable drive herkent..
pi_183517787
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 17:52 schreef Maartel het volgende:

[..]

Ik heb in Windows al wel met Transmac van een dmg een stick gemaakt, maar die wordt door de mac niet als bootable drive herkent..
Dat moet echt in macOS. Kun je van niemand een Mac lenen?
url
pi_183518164
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 17:53 schreef Drommelsch85 het volgende:

[..]

Dat moet echt in macOS. Kun je van niemand een Mac lenen?
Ik begreep van deze handleiding dat het ook op een pc kon maar kennelijk niet.
https://pureinfotech.com/make-bootable-usb-mac-os-x-windows/

Ik moet eens rond gaan vragen. In directe vriendenkring ken ik eigenlijk niemand met een mac.
pi_183518769
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 17:53 schreef Drommelsch85 het volgende:

[..]

Dat moet echt in macOS.
Nee, dat moet niet, zie hier. Met TransMac en een DMG van een Mac OS X installer kun je op een Windows machine een Mac bootable USB stick maken. Als Maartel dat correct heeft gedaan en de Mac wil nog steeds niet booten dan ligt het probleem wellicht bij dat oude Macbook.
pi_183519802
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 18:54 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, dat moet niet, zie hier. Met TransMac en een DMG van een Mac OS X installer kun je op een Windows machine een Mac bootable USB stick maken. Als Maartel dat correct heeft gedaan en de Mac wil nog steeds niet booten dan ligt het probleem wellicht bij dat oude Macbook.
De USB verschijnt wel als schijf maar niet onder de bootopties. Dus tja, geen idee waar dat aan ligt..
pi_183523043
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 18:54 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, dat moet niet, zie hier. Met TransMac en een DMG van een Mac OS X installer kun je op een Windows machine een Mac bootable USB stick maken. Als Maartel dat correct heeft gedaan en de Mac wil nog steeds niet booten dan ligt het probleem wellicht bij dat oude Macbook.
OK. Geen ervaring met die Windowstooltjes, maar ik zit in de luxe positie dat ik iets van 6 Macs heb staan waarop ik zo'n stick kan aanmaken..
url
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')