Tankstations staan droog door lage waterstand Rijn
,,Het probleem met de lage waterstanden door de droogte speelt al een tijdje, maar tot nu toe konden we het net redden met de bevoorrading van alle stations. Helaas zijn er inmiddels zo veel problemen met het scheepvaartverkeer, dat dit niet langer lukt. Met name het brandstofdepot in Arnhem kan nauwelijks worden aangevuld’’, aldus Shell-woordvoerder Tim Kezer.
Alle oliemaatschappijen in Nederland hebben last van de tekorten, volgens Kezer zijn alleen al bij Shell tientallen tankstations noodgedwongen drooggelegd. ,,We proberen de grote bemande stations zo lang mogelijk uit de wind te houden, hierdoor worden met name de onbemande stations geraakt.’’ Zo is er bij het onbemande Shell-station aan de C.G. Roosweg in Krimpen aan den IJssel sinds gisteravond geen brandstof meer te krijgen. ,,Ik ging daar maandagavond tanken en kreeg de melding ‘product niet beschikbaar’ te zien. Toen ik het storingsnummer van Shell belde, werd ik doorverwezen naar een bemand station. Ik hoop niet dat dit heel lang gaat duren’’, laat een klant weten.
Alternatief
Shell-woordvoerder Kezer benadrukt dat er hard wordt gewerkt aan alternatieve routes. ,,We hopen uiteraard dat dit probleem zo snel mogelijk wordt opgelost, maar ik kan nog niet zeggen wanneer dat zal zijn. Regen in met name Duitsland en Zwitserland helpt ons nog het beste.’’
Ook andere oliemaatschappijen ondervinden hinder van de karige bevoorrading. De Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) laat via woordvoerder Marnix Koopmans weten dat iedere maatschappij een eigen strategie kiest bij de distributie van benzine en diesel richting tankstations. ,,Shell heeft er bewust voor gekozen om de onbemande stations droog te leggen, andere maatschappijen doen dat niet en verdelen de pijn over alle stations.’’ Het is volgens Koopmans niet zo dat een bepaalde regio in Nederland extra wordt getroffen door het brandstoftekort. ,,Het probleem is vooral dat het depot in Arnhem niet goed kan worden bevoorraad met brandstof uit voornamelijk Pernis en Amsterdam, maar dit wil niet zeggen dat vooral Oost-Nederland de dupe is, de oliemaatschappijen proberen dat zoveel mogelijk te voorkomen.’’
Ronald Versloot is binnenvaartondernemer en bestuurslid van Koninklijke BLN-Schuttevaer, de brancheorganisatie voor de binnenvaart. Volgens hem komt de huidige lage waterstand bijna nooit voor. ,,Historisch laag, dat heb ik niet eerder meegemaakt. Het is niet zo dat alle binnenvaart plat ligt, maar we kunnen sowieso met veel minder lading varen. Dat er met name brandstoftekorten ontstaan, is niet zo vreemd aangezien de binnenvaart de belangrijkste vervoerder van benzine en diesel is in ons land. Het alternatief via weg en spoor is lastig aangezien er eenvoudigweg te weinig olietanks- en wagons zijn.’’
Gletsjerrivier
Volgens Versloot is met name het vervoer over de Rijn een probleem in Nederland en andere landen als Duitsland en Zwitserland. ,,Deze rivier was altijd een gletsjerrivier, maar door klimaatverandering verandert dit en wordt de Rijn afhankelijker van regen. Als er dan ruim zes maanden nauwelijks een druppel valt in Duitsland en Zwitserland, zitten we met de gebakken peren.’’
Ook Versloot kan niet voorspellen hoe lang de malaise nog aanhoudt. ,,Een oude schipperswijsheid zegt dat met de adventsperiode ook het water komt. Dat is komende maand, dus wie weet.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)stand-rijn~a8f12963/