abonnement Unibet Coolblue
pi_183544941
Ik zat te denken is het mogelijk een zwaartekracht zend/ontvanger te maken?
Of is de reikwijdte dan heel klein?

Plaatje ter illustratie
  woensdag 5 december 2018 @ 20:24:01 #52
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_183556336
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:07 schreef ZetaOS het volgende:

Ik denk dat ie bedoeld dat op de Sinaasappel na er niks was, dus ook om de Sinaasappel heen niks.
Ontploft die dan ontstaat er dus "de Ruimte en tijd" en dijt deze dus nu uit. wellicht uit dat perspectief je zou kunnen zeggen "het heelal al overal was".
Dit loopt gewoon spaak. "Op de Sinaasappel na was er niks". Hoezo niks? Als er niks is hoe kan het heelal zich dan toch in het niks uitbreiden? Of dit nu materie is, ruimte-tijd, of waar ruimte dan ook uit mag bestaan, het medium waarin het zich uitbreid moet ook kenmerken hebben.

Ik krijg een beetje Minecraft gevoelens hier. Heb ooit eens gekeken hoe groot de map was, het leek eindeloos, maar uiteindelijk bereik je toch een rand. Je kunt niet verder. Maar het heelal kan blijkbaar wel 'verder' in dit niks. Hoe kan iets nu in het niets komen? De enige beredenering die ik kan bedenken is dat er buiten het heelal nog een (oneindige) onbekende substantie zit waarin het kan uitdijen.

Alsof je een vuurtje aanlegt op het strand en het vuur alsnog zich gaat uitbreiden over het zand.
pi_183560818
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 20:24 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Dit loopt gewoon spaak. "Op de Sinaasappel na was er niks". Hoezo niks? Als er niks is hoe kan het heelal zich dan toch in het niks uitbreiden? Of dit nu materie is, ruimte-tijd, of waar ruimte dan ook uit mag bestaan, het medium waarin het zich uitbreid moet ook kenmerken hebben.

Ik krijg een beetje Minecraft gevoelens hier. Heb ooit eens gekeken hoe groot de map was, het leek eindeloos, maar uiteindelijk bereik je toch een rand. Je kunt niet verder. Maar het heelal kan blijkbaar wel 'verder' in dit niks. Hoe kan iets nu in het niets komen? De enige beredenering die ik kan bedenken is dat er buiten het heelal nog een (oneindige) onbekende substantie zit waarin het kan uitdijen.

Alsof je een vuurtje aanlegt op het strand en het vuur alsnog zich gaat uitbreiden over het zand.
Er is moeilijk te begrijpen maar ik weet wel dat het uitdijen toch echt gebeurd en er dus daarbuiten echt niks is. Dus ook geen vacuüm tijd, perceptie. Iemand die dit beter kan verwoorden.

quote:
medium waarin het zich uitbreid moet ook kenmerken hebben
Dat is het volgens mij juist, er is geen medium daarbij. Ik heb wel eens gelezen dat er raar genoeg ook geen grens aan te wijzen is. Iets met helaas oneindig maar dijt wel uit, zo iets.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 6 december 2018 @ 05:13:48 #54
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_183561349
We zijn het er met z'n allen gemiddeld gezien wel over eens dat het heelal "UITDIJT".

Iets dat inherent "UITDIJT" was vroeger ooit kleiner en wordt nu groter. Als je dus ver genoeg in de tijd terug gaat dan MOET gewoon alles op 1 punt gezeten hebben.

Eén van de redenen waarom ik NIET geloof dat het heelal maar 13,6 miljard jaar oud is, is omdat men deze leeftijd berekend aan de hand van enkel wat men zien in het zichtbare heelal. Men zegt enkelvoudig dat we niet verder kunnen kijken dan deze fictieve rand omdat het licht vanaf die afstand nog niet de tijd heeft gehad om ons te bereiken. Wie zegt dat het heelal niet veel groter is, en samenhangend hiermee ook vele malen ouder, en dat het licht ons wel kan bereiken maar dat simpelweg onze instrumenten nog niet gevoelig genoeg zijn om verdere objecten waar te nemen.

Ik zeg jullie nu al op voorhand. Binnen nu en 10 of 20 jaar zal men tot de conclusie komen dat het zichtbare heelal stukken groter is en dat zeker weten de leeftijd van het heelal wordt herzien, en flink ook. 13,6 miljard jaar? Ik geloof er niks van. Het is minstens 10 tot 100x ouder of wellicht compleet zonder leeftijd (mocht de Big Bang niets anders zijn dan pulserend materie, al dan niet in samenwerking met ruimte/tijd, donkere materie en donkere energie) in een bestaand oneindig medium.

Frustrerend om dit simpelweg niet te kunnen bevatten maar er wel over te kunnen praten. Zouden mieren onderling ook discussiëren wat de maan moet voorstellen? :?
pi_183562853
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 05:13 schreef TechnoCat het volgende:

Eén van de redenen waarom ik NIET geloof dat het heelal maar 13,6 miljard jaar oud is, is omdat men deze leeftijd berekend aan de hand van enkel wat men zien in het zichtbare heelal.
Da's logisch; het gaat over de "leeftijd" van het zichtbare heelal.

Verder is de Hubble constante in het verleden flink aangepast, maar is ie al 2 decennia min of meer hetzelfde gebleven. Je uitspraak lijkt me dan ook onwaarschijnlijk, maar alles kan natuurlijk:)
-
  donderdag 6 december 2018 @ 21:52:48 #56
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183574334
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2018 05:13 schreef TechnoCat het volgende:
We zijn het er met z'n allen gemiddeld gezien wel over eens dat het heelal "UITDIJT".

Iets dat inherent "UITDIJT" was vroeger ooit kleiner en wordt nu groter. Als je dus ver genoeg in de tijd terug gaat dan MOET gewoon alles op 1 punt gezeten hebben.
Dat punt is onze beperkende 3D visualisatie, kleiner-groter, om daarmee een soort gedwongen centrum aan te duiden. Het zou prima mogelijk zijn dat het "punt" een universum opgesloten in zichzelf betreft dat op uiterst kleine schaal vanaf het eerste moment vanuit zichzelf blijft uitdijden....
Geen big-bang ontploffing dus met een klassiek centrum/begin maar meer een ontploffing overal en gelijktijdig. De term "overal en gelijktijdig" niet zien als "plaats/tijdcoördinaatassen"..... pas na het "ontstaan" kun/mag je spreken in onze termen van plaats en tijd.

Zoals ik het probeer te bedenken. Stel dat alle materie dwz. atomen, electronen, quark etc.etc. stilstaan.... dan kan je stellen dat het in nutbaarheid niet is.....immers alleen bij gratie van verschil ontstaat een potentiaal dat zich kan meten en (ver)vormen. Onze werkelijkheid bestaat bij de gratie van beweging. (Alles is in relatie)
Het begin "punt" is een soort bevroren wolk met alles wat er was, is en (ooit) zal zijn.
Op een zeker moment (big-bang) is die roerloze wolk als geheel in beweging gekomen met de rest van de "ontstaans" verhalen die we nu hebben aangenomen. De term "moment" , "wolk" zijn abstract, ondefinieerbaar, bedoeld.
Die ontstaansbeweging kan verder prima samengaan met een herhalende/pulserende uitdijing en samentrekkings gedachte. Steeds weer ontstaat dan een bigbang met mogelijk iets andere betekenisvolle "fysische" constanten. Soms met ons "leven", soms op een ander niveau.

Onze wetenschap is er vooral op gericht om het onbegrijpelijke gedrag en de eindeloze begrenzing van onze mistige wolk uit te dokteren om daarmee ons voordeel te doen.

quote:
Eén van de redenen waarom ik NIET geloof dat het heelal maar 13,6 miljard jaar oud is, is omdat men deze leeftijd berekend aan de hand van enkel wat men zien in het zichtbare heelal. Men zegt enkelvoudig dat we niet verder kunnen kijken dan deze fictieve rand omdat het licht vanaf die afstand nog niet de tijd heeft gehad om ons te bereiken. Wie zegt dat het heelal niet veel groter is, en samenhangend hiermee ook vele malen ouder, en dat het licht ons wel kan bereiken maar dat simpelweg onze instrumenten nog niet gevoelig genoeg zijn om verdere objecten waar te nemen.

Ik zeg jullie nu al op voorhand. Binnen nu en 10 of 20 jaar zal men tot de conclusie komen dat het zichtbare heelal stukken groter is en dat zeker weten de leeftijd van het heelal wordt herzien, en flink ook. 13,6 miljard jaar? Ik geloof er niks van. Het is minstens 10 tot 100x ouder of wellicht compleet zonder leeftijd (mocht de Big Bang niets anders zijn dan pulserend materie, al dan niet in samenwerking met ruimte/tijd, donkere materie en donkere energie) in een bestaand oneindig medium.

Frustrerend om dit simpelweg niet te kunnen bevatten maar er wel over te kunnen praten. Zouden mieren onderling ook discussiëren wat de maan moet voorstellen? :?
Yup, frustrerend niet echt wanneer je je realiseert dat onze soort min of meer optimaal functioneert in de constellatie waar we (in -en uit) zijn ontstaan.

Alles buiten onze schaal van 1-10 gaat uiteindelijk boven de pet, en dan laat ik nog maar weg wat er allemaal nog meer kan zijn. Op één of andere wijze zijn wij in vrijheid van onze fysische beperking (en wetten) opgesloten.

Interessant is ook waarom we "zo"graag willen weten de oorsprong/toekomst is.... mogelijk een onderdeel van een evolutionaire verdediging (kennis=macht) of "rechtvaardiging" wat je als soort een drijvende "voorsprong" geeft.

Ik vind en zou het heerlijk vinden steeds weer te ontdekken dat de wereld die wij ons kunnen (of soms willen) voorstellen, toch vreemder is dan wij dachten en (zullen) denken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183581547
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 09:15 schreef ZetaOS het volgende:
Ik zat te denken is het mogelijk een zwaartekracht zend/ontvanger te maken?
Of is de reikwijdte dan heel klein?

Daar heb ik wel een idee over.
Om zwaartekrachtgolven te genereren heb je twee massa`s nodig die met een veer verbonden ten opzichte van elkaar in trilling gebracht kunnen worden.
Ik denk aan twee vrij opgehangen loden bollen die met een elektrodynamisch systeem zoals een permanente magneet en een spoel ten opzichte van elkaar kunnen bewegen met een bepaalde frequentie, te vergelijken met de werking van een luidspreker.
Dit kan dan ook tegelijk een zender en een ontvanger zijn.
Een ontvangen signaal is dan te meten als wisselstroom over de spoel.
Het hangt natuurlijk van de gevoeligheid van de signaalversterking af of je wat ontvangt.
Te proberen is dit in elk geval.
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:43:04 #58
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_183591322
quote:
14s.gif Op donderdag 6 december 2018 21:52 schreef Vallon het volgende:

Dat punt is onze beperkende 3D visualisatie, kleiner-groter, om daarmee een soort gedwongen centrum aan te duiden. Het zou prima mogelijk zijn dat het "punt" een universum opgesloten in zichzelf betreft dat op uiterst kleine schaal vanaf het eerste moment vanuit zichzelf blijft uitdijden....
Geen big-bang ontploffing dus met een klassiek centrum/begin maar meer een ontploffing overal en gelijktijdig. De term "overal en gelijktijdig" niet zien als "plaats/tijdcoördinaatassen"..... pas na het "ontstaan" kun/mag je spreken in onze termen van plaats en tijd.

Zoals ik het probeer te bedenken. Stel dat alle materie dwz. atomen, electronen, quark etc.etc. stilstaan.... dan kan je stellen dat het in nutbaarheid niet is.....immers alleen bij gratie van verschil ontstaat een potentiaal dat zich kan meten en (ver)vormen. Onze werkelijkheid bestaat bij de gratie van beweging. (Alles is in relatie)
Het begin "punt" is een soort bevroren wolk met alles wat er was, is en (ooit) zal zijn.
Op een zeker moment (big-bang) is die roerloze wolk als geheel in beweging gekomen met de rest van de "ontstaans" verhalen die we nu hebben aangenomen. De term "moment" , "wolk" zijn abstract, ondefinieerbaar, bedoeld.
En nu in begrijpbaar Nederlands, wat wil je nu precies zeggen?
quote:
Onze wetenschap is er vooral op gericht om het onbegrijpelijke gedrag en de eindeloze begrenzing van onze mistige wolk uit te dokteren om daarmee ons voordeel te doen.
Onze wetenschap zal nooit deze vragen kunnen beantwoorden. Niet nu, niet over een miljoen jaar.
quote:
Yup, frustrerend niet echt wanneer je je realiseert dat onze soort min of meer optimaal functioneert in de constellatie waar we (in -en uit) zijn ontstaan.
En toch een scala aan informatie niet kan bevatten, niet bepaald 'optimaal'.
quote:
Interessant is ook waarom we "zo"graag willen weten de oorsprong/toekomst is.... mogelijk een onderdeel van een evolutionaire verdediging (kennis=macht) of "rechtvaardiging" wat je als soort een drijvende "voorsprong" geeft.
Eigenlijk begrijp ik dat ook niet. Ik wil graag weten hoe groot het heelal is, maar stel ik zou het weten, wat voor invloed zou het hebben op mijn dagelijks leven? 0,0.
Aan de andere kant, als ik zou weten wat er bijvoorbeeld na de dood is (eigenlijk beter gezegd, "tijdens de dood"), dan zou dit wel een behoorlijk impact op mijn leven hebben. Het zou maar eens aangetoond kunnen worden dat God daadwerkelijk bestaat, dat er daadwerkelijk een hemel en hel bestaat. Ik denk dat alle religieuze gebouwen ineens weer bomvol zitten en we waarschijnlijk honderd duizenden er bij moeten bouwen.
quote:
Ik vind en zou het heerlijk vinden steeds weer te ontdekken dat de wereld die wij ons kunnen (of soms willen) voorstellen, toch vreemder is dan wij dachten en (zullen) denken.
Wat ik jammer vind is dat we gemiddeld gesproken maar zo'n 70 a 80 jaar leven. Op kosmische schaal 1x blinken met de ogen. We leven gelukkig wel in een periode waarbij we gigantisch veel vooruitgang boeken op technologisch gebied, hierbij valt te denken aan (ruimte)telescopen, ruimtevaartuigen, planeet -en maanlanders en zelfs de mogelijkheid om thuis je eigen computer in te zetten bij het zoeken naar buitenaardse signalen, of mee te doen met de Galaxy Zoo project waarbij je sterrenstelsel moet identificeren. Toen Clyde Tombaugh in 1930 Pluto ontdekte bleef deze 'planeet' tot 2015 een compleet raadsel. Maar wij leven nu in een periode waarbij er een ruimtesonde langs deze (in 2006 tot dwergplaneet degradeerde) hemellichaam is gepasseerd. Daar hadden ze toen nog niet van kunnen dromen.

Nieuwsgierigheid en dingen willen weten zit in ons aard.

[ Bericht 0% gewijzigd door TechnoCat op 07-12-2018 19:56:20 ]
pi_183591994
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:43 schreef TechnoCat het volgende:

Onze wetenschap zal nooit deze vragen kunnen beantwoorden. Niet nu, niet over een miljoen jaar.
Dit is wel zo'n enorme dooddoener. En niet alleen omdat heel veel vragen waarvan dit ooit werd gezegd wel degelijk zijn beantwoord.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 7 december 2018 @ 20:53:50 #60
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183593300
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:43 schreef TechnoCat het volgende:
[..]En nu in begrijpbaar Nederlands, wat wil je nu precies zeggen?
Lees opnieuw om je mijn schets te willen voorstellen.
Kort gezegd hoeft er geen noodzakelijk centrum zijn voor ons ontstaan. Die centralistische gedachte construeren we omdat de mens (primair) getraind is om dat soort patronen te (h)erkennen die in onze overtuiging een definieerbaar (altijd ?) begin -en eindpunt (moeten) hebben.

quote:
[..]Onze wetenschap zal nooit deze vragen kunnen beantwoorden. Niet nu, niet over een miljoen jaar.
Boude uitspraak. Geloof je dat werkelijk als overtuiging waarmee discussie stopt of kun je dat - op grond van welke wetenschap of theorie - verder onderbouwen ?

Ik hanteer het adagium dat je niet iets niet kunt bewijzen. Je kunt echter wel degelijk constateringen doen, vragen stellen en die op basis van een theorie trachten te beantwoorden, (in zin van houdbaarheid) toetsen of eventueel verwerpen voor een betere verklaring.
Niet als geloof, niet omdat iemand dat beveelt maar puur op basis van desnoods eigen vaststelling.
Je kunt hooguit zeggen dat we "iets" nog niet goed weten, juist de vraag is dan de voeding voor onderzoek.
quote:
[..]En toch een scala aan informatie niet kan bevatten, niet bepaald 'optimaal'.
Dat is een declassificatie van alleen al onze aanwezigheid en wat daar(voor) allemaal vooraf aan is gegaan, verder niet erg sterk als maatstaf. Wij hebben en maken gereedschappen om onze beperkingen te overstijgen.
quote:
[..]Eigenlijk begrijp ik dat ook niet. Ik wil graag weten hoe groot het heelal is, maar stel ik zou het weten, wat voor invloed zou het hebben op mijn dagelijks leven? 0,0. [knip... wil weten]
Je antwoord jezelf... je wilt reden en rechtvaardiging van je bestaan om zo zelf betere kansen te kunnen scheppen.
quote:
Aan de andere kant, als ik zou weten wat er bijvoorbeeld na de dood is (eigenlijk beter gezegd, "tijdens de dood"), dan zou dit wel een behoorlijk impact op mijn leven hebben. Het zou maar eens aangetoond kunnen worden dat God daadwerkelijk bestaat, dat er daadwerkelijk een hemel en hel bestaat. Ik denk dat alle religieuze gebouwen ineens weer bomvol zitten en we waarschijnlijk honderd duizenden er bij moeten bouwen.
Definieer dood..... :') . Waarom zo beperkt wegschuilen in een sprookje van een aan te hangen religie die per definitie je ontwikkeling zal beperken. Waarom niet de realiteit van alle dag bezien, dat kunnen exploreren, uitbouwen voor generaties die - of je wilt of niet - zullen blijven voortgaan. Actief willen participeren zal dat continue verbeterproces minder hard(vochtig) doen verlopen.

In essentie zijn we "transport voertuigen" om ons DNA - niet perse dat van mensen - te verspreiden en te blijven (aan)passen om voor zolang het universum zal bestaan, te (over)leven.
Zonder te zweven drukt elk mens daar zijn of haar stempel. Soms bewust "slecht" wat onterecht de volle aandacht krijgt, vaak goed wat we - evolutionair bepaald - wegcijferen in een zelfkastijding.
quote:
Wat ik jammer vind is dat we gemiddeld gesproken maar zo'n 70 a 80 jaar leven. Op kosmische schaal 1x blinken met de ogen. We leven gelukkig wel in een periode waarbij we gigantisch veel vooruitgang boeken op technologisch gebied, hierbij valt te denken aan (ruimte)telescopen, ruimtevaartuigen, planeet -en maanlanders en zelfs de mogelijkheid om thuis je eigen computer in te zetten bij het zoeken naar buitenaardse signalen, of mee te doen met de Galaxy Zoo project waarbij je sterrenstelsel moet identificeren. Toen Clyde Tombaugh in 1930 Pluto ontdekte bleef deze 'planeet' tot 2015 een compleet raadsel. Maar wij leven nu in een periode waarbij er een ruimtesonde langs deze (in 2006 tot dwergplaneet degradeerde) hemellichaam is gepasseerd. Daar hadden ze toen nog niet van kunnen dromen.

Nieuwsgierigheid en dingen willen weten zit in ons aard.
Nieuwsgierigheid - en daarmee wetenschap - is één van de factoren om onze soort (mens) te ( laten over)leven, net dat beetje meer voordeel te hebben dan de concurrentie.
Voorwaar een prestatie dat we onze levensduur in zeg 2000 jaar van gemiddeld 40 naar "80" kunnen oprekken met hulp van wetenschap - van nu. Strikt genomen is er geen werkelijke begrenzing, anders dan wat "wij" willen.

Dat we zoveel vooruitgang (denken te) hebben is vooral een relativistische maatstaf van onszelf. Elke periode en generatie verloopt voor de deelnemer turbulent. De gedachte dat alleen die van "ons" zo erg bijzonder is, is tamelijk hoogmoedig .

En zo wordt de discussie toch al gauw weer een wat filosofische (levens)beschouwing van wetenschap :P .
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 7 december 2018 @ 21:05:20 #61
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183593595
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 11:35 schreef Schonedal het volgende:
aar heb ik wel een idee over.
Om zwaartekrachtgolven te genereren heb je twee massa`s nodig die met een veer verbonden ten opzichte van elkaar in trilling gebracht kunnen worden.
Ik denk aan twee vrij opgehangen loden bollen die met een elektrodynamisch systeem zoals een permanente magneet en een spoel ten opzichte van elkaar kunnen bewegen met een bepaalde frequentie, te vergelijken met de werking van een luidspreker.
Dit kan dan ook tegelijk een zender en een ontvanger zijn.
Een ontvangen signaal is dan te meten als wisselstroom over de spoel.
Het hangt natuurlijk van de gevoeligheid van de signaalversterking af of je wat ontvangt.
Te proberen is dit in elk geval.
Was er niet al zoiets in Leiden (d8 ik) opgesteld?

Iig zijn er grote detectoren in de VS (Ligo) en Italie (Virgo) die de aanwezigheid van zwaartekracht (golven) kunnen meten zoals Einstein voorspelde.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 8 december 2018 @ 01:13:49 #62
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_183599090
quote:
12s.gif Op vrijdag 7 december 2018 20:53 schreef Vallon het volgende:

Lees opnieuw om je mijn schets te willen voorstellen.
Kort gezegd hoeft er geen noodzakelijk centrum zijn voor ons ontstaan. Die centralistische gedachte construeren we omdat de mens (primair) getraind is om dat soort patronen te (h)erkennen die in onze overtuiging een definieerbaar (altijd ?) begin -en eindpunt (moeten) hebben.
En waarom niet? Jij kunt niet aantonen van niet, en ik kan niet aantonen van wel. Het lijkt op een patstelling, aangezien we beide opties niet kunnen aantonen.

quote:
Boude uitspraak. Geloof je dat werkelijk als overtuiging waarmee discussie stopt of kun je dat - op grond van welke wetenschap of theorie - verder onderbouwen ?
O zeker, aangezien we hier praten over 'oervragen' waar de mensheid zich al decennia over buigt. - We kunnen niet in de dood kijken.
- We kunnen niet voorbij de rand van het zichtbare heelal kijken of weten hoe groot het heelal is.
- We kunnen niet in een zwart gat kijken.
Nu niet en over een miljoen jaar ook niet.
quote:
Ik hanteer het adagium dat je niet iets niet kunt bewijzen. Je kunt echter wel degelijk constateringen doen, vragen stellen en die op basis van een theorie trachten te beantwoorden, (in zin van houdbaarheid) toetsen of eventueel verwerpen voor een betere verklaring.
Niet als geloof, niet omdat iemand dat beveelt maar puur op basis van desnoods eigen vaststelling.
Je kunt hooguit zeggen dat we "iets" nog niet goed weten, juist de vraag is dan de voeding voor onderzoek.
Is dat niet juist datgene wat er in dit topic gebeurt? Constatering doen? Vragen stellen? Theoretiseren? Of het allemaal waar is is maar de vraag, maar soms kan het verhelderend werken hoe een ander tegen deze bizarre vraagstukken aankijkt. Het geeft jezelf een frisse wending over hoe je er zelf over denkt en je probeert dit te plaatsen naast je eigen gedachtegang.

quote:
Dat is een declassificatie van alleen al onze aanwezigheid en wat daar(voor) allemaal vooraf aan is gegaan, verder niet erg sterk als maatstaf. Wij hebben en maken gereedschappen om onze beperkingen te overstijgen.
En toch zullen die gereedschappen altijd beperkt blijven en nooit antwoord geven op de meest cruciale vragen (om even de 3 voorbeelden van hierboven te nemen).

quote:
Je antwoord jezelf... je wilt reden en rechtvaardiging van je bestaan om zo zelf betere kansen te kunnen scheppen.
Soort van, meer controle over je eigen lot. Het zou wel prettig zijn te weten wat er na dit leven komt. Kun je je er tenminste op voorbereiden en het zou een rustgevend gevoel geven als je gewoon wist wat er komen zou. Het eeuwige niks lijkt me ook niks (no pun intended), alhoewel ik geen herinnering heb van de afgelopen 5 miljard jaar. Tijd is dus geen issue omdat je er geen weet van hebt. Althans er vanuit gaande dat je in het niks verdwijnt na je dood. De andere opties zijn nog altijd de religieuze opties en de reïncarnatie optie.
quote:
Definieer dood..... :') . Waarom zo beperkt wegschuilen in een sprookje van een aan te hangen religie die per definitie je ontwikkeling zal beperken. Waarom niet de realiteit van alle dag bezien, dat kunnen exploreren, uitbouwen voor generaties die - of je wilt of niet - zullen blijven voortgaan. Actief willen participeren zal dat continue verbeterproces minder hard(vochtig) doen verlopen.

In essentie zijn we "transport voertuigen" om ons DNA - niet perse dat van mensen - te verspreiden en te blijven (aan)passen om voor zolang het universum zal bestaan, te (over)leven.
Zonder te zweven drukt elk mens daar zijn of haar stempel. Soms bewust "slecht" wat onterecht de volle aandacht krijgt, vaak goed wat we - evolutionair bepaald - wegcijferen in een zelfkastijding.

Nieuwsgierigheid - en daarmee wetenschap - is één van de factoren om onze soort (mens) te ( laten over)leven, net dat beetje meer voordeel te hebben dan de concurrentie.
Voorwaar een prestatie dat we onze levensduur in zeg 2000 jaar van gemiddeld 40 naar "80" kunnen oprekken met hulp van wetenschap - van nu. Strikt genomen is er geen werkelijke begrenzing, anders dan wat "wij" willen.

Dat we zoveel vooruitgang (denken te) hebben is vooral een relativistische maatstaf van onszelf. Elke periode en generatie verloopt voor de deelnemer turbulent. De gedachte dat alleen die van "ons" zo erg bijzonder is, is tamelijk hoogmoedig .

En zo wordt de discussie toch al gauw weer een wat filosofische (levens)beschouwing van wetenschap :P .
Jij blijft er een rare vorm van taalgebruik op na houden. Moet ik de dood gaan definiëren? Wat verwacht je nu? En wat volgt is totaal niet relevant en tevens in moeilijk geconstrueerde doorlopende zinnen geplaatst zodat het niet bepaald lekker leest. En de filosofische kant wil ik ook helemaal niet op. Ik wil gewoon de voors en tegen horen over het wel of niet bestaan van een centrum van het heelal, op basis van feiten en waarnemingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door TechnoCat op 08-12-2018 15:37:53 ]
pi_183599582
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 01:13 schreef TechnoCat het volgende:
O zeker, aangezien we hier praten over 'oervragen' waar de mensheid zich al decennia over buigt. - We kunnen niet in de dood kijken.
- We kunnen niet voorbij de rand van het zichtbare heelal kijken of weten hoe groot het heelal is.
- We kunnen niet in een zwart gat kijken.
Nu niet en over een miljoen jaar ook niet.
Geloof je dat zwaartekracht bestaat? Of dat atomen bestaan?

Geen van beide zijn ooit door mensen gezien.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_183601041
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 09:15 schreef ZetaOS het volgende:
Ik zat te denken is het mogelijk een zwaartekracht zend/ontvanger te maken?
Of is de reikwijdte dan heel klein?
[ afbeelding ]
Plaatje ter illustratie
Zie

https://en.wikipedia.org/wiki/Gravitoelectromagnetism

In bepaalde limietgevallen lijken de zwaartekrachtsvergelijkingen van Einstein exact op de Maxwellvergelijkingen van het elektromagnetische veld. Dat is ook de reden waarom zwaartekrachtsgolven zijn voorspeld, volledig analoog aan elektromagnetische golven.
-
  zaterdag 8 december 2018 @ 13:38:15 #65
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183604614
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 01:13 schreef TechnoCat het volgende:
En waarom niet? Jij kunt niet aantonen van niet, en ik kan niet aantonen van wel. Het lijkt op een patstelling, aangezien we beide opties niet kunnen aantonen.
Ik kan ook op de andere dingen ingaan, maar ik pak deze er als start even uit. Vooral omdat je schijnbaar je eigen observatie als maatgevend wetenschapswaarde inzet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jij stelt, zoals ik je lees vrij resoluut, dat de bigbang wel haast vanuit een "centraal punt" moet zijn ontstaan, wat je onderbouwt met een eigen waarneming, veronderstelling en/of argumenten die daar niet mee stroken van tafel veegt.

Ik neem aan dat je weet dat de "wetenschap" een fors probleem heeft met die centrale puntsgedachte, het strookt simpelweg niet met wat "we" allemaal vrij overtuigend constateren in de (reeds) opgebouwde wetenschap. Helaas wordt dit beeld keer op keer ons voorgehouden door een stel nitwits die niets (willen/kunnen?) inzien omtrent foutieve aannames en stelselmatig afwijzen wat niet strookt in/met het (eigen)denken. Vandaar dat het goed (en leuk) is dit soort topics te houden.

Je kan van één deeltje geen twee dezelfde deeltjes maken, je kan het wel verzinnen wat verder buiten bestek van de elementaire discussie(s) valt. De som van het geheel is (uiteindelijk) 0. Alles kan waarbij het in wetenschap vooral gaat wat verdedigbaar is.
Dat iets (nog) niet volledig bewezen kan worden wil niet betekenen dat het daarmee de andere (bewezen gestelde) onwaarheid, dus wel waar is en dat moet zijn.
De andere onwaarheid (punt theorie) paste sws niet meer in de constatering van onze opgebouwde feiten. Je kunt dat zelf prima onderzoeke, nazien en controleren. Je kan ook de shortcut nemen, door het gedane werk, vooralsnog te accepteren.

De gedachte dat ons universum startte te bestaan vanuit een alom reeds aanwezig constellatie die als geheel, gelijktijdig is begonnen (zo je wilt, ontploft als ruimtetijd-universum), is geen onredelijke. Net als de punts-hypothese verklaart dat niet wat daar aan "voorafging" en wat imho ook niet het doel (hier) is om dat te kunnen verklaren.

Ik verzin niets (extra), laat ook ook niets aan mogelijkheden weg en heb zelfs (bewust) geen doel voor ogen anders dan duiden. Het enige wat gebeurd en ik doe, is het centrale ontstane dogma verwerpen wat ons zo lekker in het middelpunt plaatst(e), vooral ook omdat dat niet houdbaar (b)lijkt.

Het "statisch wolkmodel" als uitgangspunt is (vind ik, zelf) erg aantrekkelijk om op voort te borduren of verwerp je dat per definitie ?
Hierbij sluit ik andere invloeden, krommende ruimten en whatever-else die slechts ons universum trachten te omschrijven, ook niet uit.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183604773
Vooruit, nog 1 keertje dan... puur omdat deze presentatie gewoon heel veel duidelijk maakt in voor leken prima te volgen bewoordingen:

Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 8 december 2018 @ 15:42:12 #67
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_183606567
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 01:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geloof je dat zwaartekracht bestaat? Of dat atomen bestaan?

Geen van beide zijn ooit door mensen gezien.
Zwaartekracht, ja, dat kun je zelf wel voelen. Dat is immers de kracht van een andere massa die aan je trekt. Spring maar van een flat en je voelt die kracht aan je trekken. Zeker aantoonbaar.

En het is inmiddels ook gelukt een atoom op de gevoelige plaat te krijgen:
https://qz.com/1205279/ph(...)credible-photograph/

Maar voor de event horizon van een zwart gat kijken zal nooit lukken.
Kijken wat er is na de dood zal nooit lukken.
Bepalen hoe groot het heelal is zal nooit lukken.
Ongeacht wat voor technologieën we uitvinden.
quote:
12s.gif Op zaterdag 8 december 2018 13:38 schreef Vallon het volgende:
Ik neem aan dat je weet dat de "wetenschap" een fors probleem heeft met die centrale puntsgedachte, het strookt simpelweg niet met wat "we" allemaal vrij overtuigend constateren in de (reeds) opgebouwde wetenschap
Grappig dat diezelfde wetenschap de Hubble Constante gebruikt om de leeftijd van het heelal te bepalen door de tijd terug te draaien waarin alle materie, inclusief ruimte/tijd (voor zover dat bestond) op 1 plek zat. De 13,6 miljard jaar is hieruit afgeleid. Maar goed, ik weet gevoelsmatig (en niet op basis van harde feiten) dat het heelal wel ouder MOET zijn omdat het immers groter is dan het zichtbare heelal. Dat het licht van buiten dit gedeelte ons nog niet heeft kunnen bereiken is simpelweg te verklaren doordat de ruimte tussen die locatie en ons sneller uitzet dan de lichtsnelheid. Dus niemand eigenlijk weet hoever de ruimte zich nog in het oneindige uitstrekt. De enige maatstaf die men mogelijkerwijs kan hanteren is de ouderdom van de oudste witte dwergster. In theorie moeten deze sterren uiteindelijk na zoveel miljarden jaren zijn afgekoeld tot een zwarte dwerg. Echter, probleem een zwarte dwerg, ter grote van de de aarde, die geen straling meer uitzend te vinden. Het interessante is, dat de huidige oudste bekende witte dwergsterren al net zo oud zijn als het het heelal.
quote:
12s.gif Op zaterdag 8 december 2018 13:38 schreef Vallon het volgende:
De gedachte dat ons universum startte te bestaan vanuit een alom reeds aanwezig constellatie die als geheel, gelijktijdig is begonnen (zo je wilt, ontploft als ruimtetijd-universum), is geen onredelijke. Net als de punts-hypothese verklaart dat niet wat daar aan "voorafging" en wat imho ook niet het doel (hier) is om dat te kunnen verklaren.
Het maakt ook eigenlijk niets uit hoe het heelal is ontstaan omdat welke vorm dan ook, hetzij uit een punt singulariteit, hetzij uit een snelle inflatie, de toedracht er toe zal ons altijd onbekend blijven. En dat maakt onze discussie ook eindeloos, want jij denkt dit en ik denk dat.
quote:
12s.gif Op zaterdag 8 december 2018 13:38 schreef Vallon het volgende:
Je kan van één deeltje geen twee dezelfde deeltjes maken,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Celdeling

https://nl.wikipedia.org/wiki/Virtueel_deeltje

Energie en materie zijn nauw aan elkaar verwant. "Materie", als je het goed bekijkt, bestaat eigenlijk bijna niet eens. Want kijk maar eens waar wij uit bestaan, en ga door tot aan de kleinst mogelijke deeltje dat we kennen. En dat zijn quarks. Hoeveel massa heeft een quark? Een quark is minstens 99% energie.

[ Bericht 26% gewijzigd door TechnoCat op 08-12-2018 16:02:02 ]
pi_183606678
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 15:42 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Zwaartekracht, ja, dat kun je zelf wel voelen. Dat is immers de kracht van een andere massa die aan je trekt. Spring maar van een flat en je voelt die kracht aan je trekken. Zeker aantoonbaar.
Wat je dan ziet is geen zwaartekracht, slechts de gevolgen daarvan. Althans, dat is dan de aanname. Wat mij betreft trouwens een prima aanname, maar mijn punt is: je hoeft niet iets visueel waar te nemen om daar kennis van te hebben.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 15:42 schreef TechnoCat het volgende:

En het is inmiddels ook gelukt een atoom op de gevoelige plaat te krijgen:
https://qz.com/1205279/ph(...)credible-photograph/
Hetzelfde geldt eigenlijk hiervoor: van een directe waarneming is geen sprake. En we kunnen al zeker niet zeggen dat met dit (overigens interessante) experiment het bestaan van atomen is aangetoond. Dat was al lang aangetoond.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 15:42 schreef TechnoCat het volgende:

Maar voor de event horizon van een zwart gat kijken zal nooit lukken.
Kijken wat er is na de dood zal nooit lukken.
Bepalen hoe groot het heelal is zal nooit lukken.
Ongeacht wat voor technologieën we uitvinden.
Directe visuele waarnemingen zijn niet mogelijk. Maar dat wil niet zeggen dat kennis onmogelijk is.

Overigens is het mij een raadsel waarom "de dood" in dit rijtje staat, maar dat terzijde. Het doet vermoeden dat je een soort substantiedualisme aanhangt. Als er ergens geen bewijs voor is dan is het wel dat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 08-12-2018 15:55:31 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 8 december 2018 @ 16:05:09 #69
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_183606926
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 15:48 schreef Molurus het volgende:
Directe visuele waarnemingen zijn niet mogelijk. Maar dat wil niet zeggen dat kennis onmogelijk is.

Overigens is het mij een raadsel waarom "de dood" in dit rijtje staat, maar dat terzijde. Het doet vermoeden dat je een soort substantiedualisme aanhangt. Als er ergens geen bewijs voor is dan is het wel dat.
Geen enkele waarneming is mogelijk bij bovengenoemde zaken. Het valt simpelweg buiten ons domein. Ja, je kunt wel zien dat een zwart gat invloed heeft op z'n omgeving, maar het zegt niets over het inwendige van een zwart gat, waar het uit bestaat. Ja, we kunnen zien dat mensen dood gaan, dat hun hart niet meer klopt en het lichaam ontbind, maar we kunnen nog steeds niet zien wat er gebeurt met de persoonlijkheid van die overleden persoon. En ja, we kunnen tot aan de rand van het heelal kijken, maar verder niet. Jij praat over dat we dingen kunnen aantonen zonder visualisatie, maar bij deze zaken is geen enkele waarneming mogelijk. Indien wel, hoor ik ze graag. :)
  zaterdag 8 december 2018 @ 16:10:30 #70
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183606988
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 15:42 schreef TechnoCat het volgende:
Maar voor de event horizon van een zwart gat kijken zal nooit lukken.
Kijken wat er is na de dood zal nooit lukken.
Bepalen hoe groot het heelal is zal nooit lukken.
Ongeacht wat voor technologieën we uitvinden
Hmmmm, wat hebt je daarvoor allemaal als onderbouwing ?

Dat het moeilijk zal zijn, zeker, dat het mogelijk niet zal lukken, kan ook allemaal wat niet betekent dat je daarmee dus gelijk hebt. Het is hooguit een mogelijkheid.

Wat bedoel je precies met "kijken".... is dat zelf constateren of is dat het verband (in)zien van de omstandigheden. Zover ik weet zijn we aardig op weg ons een beeld te vormen voorbij die event-horizon wat overeenkomt met eerdere voorspellingen. Je hoeft niet perse iets te aanschouwen om te weten dat het er is (of was) of moet zijn.

Je maakt een zichzelf tegensprekende gevolgtrekking. Je weet niet wat allemaal voor technologie we nog zullen ontdekken en kan je dus ook niet stellen dat iets daarmee dus niet zal lukken (hooguit, om wat voor reden dan ook kan je het wensen of tegenwerken). Ik hoop dat je wilt inzien dat je je zelf als referentie neemt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 8 december 2018 @ 16:14:06 #71
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_183607042
quote:
12s.gif Op zaterdag 8 december 2018 16:10 schreef Vallon het volgende:

[..]

Hmmmm, wat hebt je daarvoor allemaal als onderbouwing ?

Simpel, het is gewoon onmogelijk.

Nogmaals als jij suggesties hebt hoe 1 van de 3 genoemde vraagstellingen te beantwoorden hoor ik het graag. Het mag zelfs een compleet fictief idee zijn. Verzin maar iets. Bouw maar iets. Ik hoor graag je antwoord.
- Hoe groot is het heelal?
- Wat is er na de dood?
- Wat zit er precies in een zwart gat?
pi_183607141
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 16:14 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Simpel, het is gewoon onmogelijk.
Dat is geen onderbouwing. Het is alleen een herhaling van dezelfde claim zonder onderbouwing.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 16:14 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Nogmaals als jij suggesties hebt hoe 1 van de 3 genoemde vraagstellingen te beantwoorden hoor ik het graag. Het mag zelfs een compleet fictief idee zijn. Verzin maar iets. Bouw maar iets. Ik hoor graag je antwoord.
- Hoe groot is het heelal?
- Wat is er na de dood?
- Wat zit er precies in een zwart gat?
Dat we iets nu niet weten is geenszins een bewijs of argument dat het fundamenteel onmogelijk is. Daar zul je toch echt een (betere) onderbouwing voor moeten geven.

[ Bericht 45% gewijzigd door Molurus op 08-12-2018 16:26:13 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 8 december 2018 @ 16:43:21 #73
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183607378
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 16:14 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Simpel, het is gewoon onmogelijk.

Nogmaals als jij suggesties hebt hoe 1 van de 3 genoemde vraagstellingen te beantwoorden hoor ik het graag. Het mag zelfs een compleet fictief idee zijn. Verzin maar iets. Bouw maar iets. Ik hoor graag je antwoord.
- Hoe groot is het heelal?
- Wat is er na de dood?
- Wat zit er precies in een zwart gat?
Hahaha... ik denk dat we samen een biertje moeten drinken. Over alle drie (en meer) kunnen we uren doorbomen wat hier niet echt zinnig is omdat je spel hier er één is van "afwijzen" totdat je een bevredigend antwoord krijgt dat past in jouw denkraam.
Je begint al wat fout...... nofi... door boude stelling te doen van "onmogelijk" waarbij de ander maar moet bewijzen dat het niet zo is......

Met de kennis die we nu hebben weten we dat het heelal ca 13.8 Mc Jaar geleden ontstond, dat getal is niet zomaar uit de lucht gegrepen en sinds Hubble steeds beter bijgeschaafd. Die waarde kan je in ons stelsel gebruiken om ruwweg een afmeting te bepalen.
Alles meegerekend (uitdijing etc.) zal de afmeting ruim 90 miljard lichtjaar zijn waarbij we nu niet verder "waarnemen" dan een dikke 45 miljard lichtjaar om ons heen. Overigens is de Hubble constante geen constante maar meer een tijdruimte afhankelijke variabele.

Nogmaals, wat er na jouw dood gebeurd is kan ik prima vaststellen, jij gaat dat niet willen maar we kunnen wat er met jou gebeurd tamelijk goed voorspellen. Wat jij verstaat over/onder wat er met jouw "ik" gebeurd is verder aan jou eigen wens tot beleving.

We hebben een aardig beeld wat zich moet afspelen in een zwart gat. In zekere zin zijn het zelfs de eenvoudigste objecten in de natuurkunde. Of er wat inzit dat overeenkomt met wat jij kent (of ik kan begrijpen) is ter onderzoek.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183607810
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 december 2018 16:43 schreef Vallon het volgende:

Overigens is de Hubble constante geen constante maar meer een tijdruimte afhankelijke variabele.

Doorgestreept vanwege homogeniteit en isotropie ;) De Hubbleparameter H(t) hangt alleen van de tijd af; vaak wordt H(t) als Hubbleparameter bestempeld, en H(t=t0) met t0 ons huidige tijdstip de Hubble'constante'.
-
pi_183608149
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 december 2018 16:43 schreef Vallon het volgende:

[..]

Alles meegerekend (uitdijing etc.) zal de afmeting ruim 90 miljard lichtjaar zijn waarbij we nu niet verder "waarnemen" dan een dikke 45 miljard lichtjaar om ons heen. Overigens is de Hubble constante geen constante maar meer een tijdruimte afhankelijke variabele.
En dan gaat dit op z’n best nog steeds alleen over het zichtbare deel van het heelal.

Het geheel zou oneindig kunnen zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')